Ziua Adolescentului
Am căutat pe net informații despre această zi și am constatat, cu stupoare, că deși legea este votată din anul 1997, manifestările dedicate lor, adolescenților sunt extrem de puține.
Ne mirăm că generația nouă de adolescenți este
rebelă, ne mirăm că, uneori, are comportamente pe care le dezaprobăm, dar
atenția pe i-o acordăm este minimă. Nimeni nu se gândește la acest segmment de
populație și nu am văzut să se
organizeze prea multe manifestări cu prilejul acestei zile.
Din acest motiv, articolul dedicat Zilei
Adolescenților este mai lung, deși nu se referă la această zi, ci la
adolescență. Aveți răbdare să citiți despre această generație de la care poate
veni schimbarea în viața noastră!
Ziua Adolescentului se sărbătoreşte în fiecare a
doua duminică a lunii mai. Actorul George Mihăiţă este cel care a propus, în
1994, Camerei Deputaţilor şi Parlamentului României proiectul de lege privind
Ziua Adolescentului. În 1997, Preşedintele României, Emil Constantinescu, a
semnat Legea nr. 197/1997, privind instituirea Zilei Adolescentului.
Legea nr. 197/1997 privind instituirea Zilei
adolescentului
Art. 1.
(1) Cea de-a doua duminică a lunii mai se instituie
ca Ziua adolescentului.
(2) Cu prilejul sărbătoririi Zilei adolescentului se
organizează activităţi cultural-artistice şi sportive şi se difuzează, prin
mijloace de informare în masă, materiale publicistice vizând problematica
fenomenului adolescentin.
Art. 2.
Autorităţile centrale şi locale din domeniile învăţământului,
culturii, cercetării, tineretului, sportului şi turismului, precum şi
fundaţiile pentru tineret acordă sprijin material, financiar şi organizatoric
sărbătoririi Zilei adolescentului.
Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din
28 octombrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constituţia României.
Ce înseamnă să fii adolescent?
(prin prisma unei adolescente - material preluat de
pe blogul http://www.viatadeliceu.ro/evenimente/10-mai-10-ani-de-ziua-adolescentului/)
Inseamna ca inca iti este greu sa renunti la multitudinea de jucarii de plus din camera ta, dar in acelasi timp vrei sa fii tratat ca un adult. Vrei libertate, vrei independenta, dar inca nu ai constiinta faptelor tale.
Uneori esti complexat de corpul tau aflat inca in
dezvoltare, neindurator cu tine insuti si obisnuiesti sa exagerezi orice defect
minor.
Inseamna sa fii naiv si adeseori sa te minti singur
pentru simplul motiv ca asa ti-ai dori sa stea lucrurile.
Adeseori ai iluzia ca esti primul care trece
printr-o anumita situatie, ceea ce este o mare greseala a generatiilor
dintotdeauna pentru ca nu avem rabdarea si intelegerea sa-i intrebam pe cei mai
batrani in legatura cu problemele noatre.
Inseamna sa traiesti intens orice moment, sa iubesti
fara sa-ti pese de varsta sau orice alta diferenta dintre voi doi.
Te straduiesti sa-ti gasesti un loc al tau in care
sa te simti acceptat, in siguranta.
Suntem usor influentabili. Nu stim de vrem, dar ne
place sa lasam senzatia ca stim.
Iti doresti sa fii centrul Universului pentru
cineva, dar inca nu poti iubi cu adevarat.
Sunt convinsa ca inseamna mult mai multe, dar
fiecare are propria definitie a adolescentului.
Ce se ascunde în creierele adolescenţilor?
(articol preluat de pe http://www.descopera.ro/stiinta/10283641-ce-se-ascunde-in-creierele-adolescentilor0
Adolescenţa poate poate fi văzută drept o perioadă minunată din viaţă, dar ea poate fi interpretată şi drept o etapă de tortură, atât pentru cai care trec prin ea, cât şi pentru părinţi.
Problema cu adolescenţa este că tinerii se simt
nevoiţi să „funcţioneze” în trei dimensiuni: trecut, prezent şi viitor. În mod
conştient şi inconştient, adolescenţii sunt încă prinşi în problemele
copilăriei, mai ales în cele legate de relaţia cu părinţii şi de mediu. În
acelaşi timp, ei încearcă să îşi dea seama la ce anume să se aştepte de la
viitor. Apoi, trebuie urmată şi cea de-a treia direcţie: preocuparea legată de
prezent. Unde se află ei acum şi ce anume se întâmplă cu mintea şi corpul lor,
de unde vin toate aceste schimbări la care sunt supuşi.
În condiţiile în care mintea adolescentului este
năucită de aceste dileme, nu ar trebui să ne mire de haosul pe care îl provoacă
şi în care pare să se descurce atât de prost. În ultimul deceniu, oamenii de
ştiinţă s-au străduit să afle ce anume declanşează comportamentul straniu şi
dezordonat al adolescenţilor şi de ce aceştia pot deveni atât de vulnerabili şi
uşor de ispitit.
Dr. Jay Giedd, de la Institutul Naţional pentru Sănătatea Mintală şi-a dedicat cariera studierii creierelor adolescenţilor. Iniţial, el şi-a început cercetările studiind tulburările precum ADHD-ul, dar ulterior, când a realizat cât de puţine informaţii se cunosc despre dezvoltarea creierului, a decis să urmeze o altă cale prin care să explice evoluţia cerebrală a omului.
Acum, după ce timp de 13 ani a realizat un grup de
control format din 1.800 de copii şi adolescenţi cărora le-a scanat periodic
creierele cu ajutorul tehnologiei cu rezonanţă magnetică, Giedd a descoperit o
serie de informaţii extrem de utile pentru înţelegerea modului în care se
dezvoltă creierul.
Înainte de studiile lui Giedd, nenumărate cercetări
subliniau că la vârsta de 12 ani, creierul unui copil este dezvoltat complet.
Ca urmare a acestor studii, unii au concluzionat că ideea de adolescenţă este
un construct artificial, un fenomen inventat în anii de după Revoluţia
industrială. Studiile lui Giedd, în schimb, au demonstrat ceea ce orice părinte
ştia deja şi anume că, pe lângă faptul că în perioada adolescenţei creierul este
departe de maturitate, atât materia cenuşie, cât şi cea albă suferă modificări
chiar şi după această etapă a vieţii.
În studiile sale, Giedd şi-a rugat subiecţii să
rămână în interiorul aparentelor RMN pentru 15 minute. Astfel ei au fost
scanaţi de trei ori. Prima etapă a durat doar un minut. A doua, de două minute,
a urmărit prezenţa anomaliilor sau a problemelor de sănătate şi o a treia care
a durat 10 minute pe parcursul cărora a fost urmărită activitatea cerebrală.
De-a lungul ultimului deceniu, oamenii de ştiinţă au
fost surprinşi de faptul că, de-a lungul copilăriei, creierul se dezvoltă
foarte puţin. Cu toate acestea, la vârsta de 6 ani, creierul unui copil are 90-
95% din dimensiunile unui creier matur.
De fapt, noi ne naştem cu întreaga artilerie de
neuroni pe care o vom avea în viaţă, iar acest număr este cu mult mai mic decât
cel pe care îl deţinem cât stăm în viaţa intrauterină. Oamenii deţin densitatea
maximă de celule cerebrale între a treia şi a şasea lună de viaţă intrauterină.
În ultima lună dinainte de naştere, celulele din creier, care nu ne mai sunt
necesare, mor. De la această ipoteză, mulţi neurochirurgi au concluzionat că
autismul apare atunci când, înainte de naşterea individului, nu sunt eliminate
destule celule inutile din creier.
Mai mult, studiile lui Giedd au scos la iveală că
de-a lungul vieţii unui individ mai există un val de creştere şi apoi
descreştere bruscă, doar că de data aceasta nu mai este vorba de numărul de
celule cerebrale, ci de conexiuni sau sinapse. Această a doua etapă are loc în
timpul adolescenţei şi ea poate afecta unele dintre cele mai înalte funcţii
mintale.
Când un copil are între 6 şi 12 ani, neuronii săi
cresc mult formând zeci de conexiuni între ei şi dând naştere unor noi căi
neuronale. Toate aceste formaţiuni, care de fapt alcătuiesc materia cenuşie,
ating cota maximă la vârste diferite în funcţie de sexul copilului: la fete,
fenomenul se produce în jurul vârstei de 11 ani, pe când la băieţi, abia la 12
ani şi jumătate. După această perioadă, materia cenuşie începe să descrească cu
o rată de 0,7 procente pe an, până în jurul vârstei de 20 de ani. În acelaşi
timp, materia albă (alcătuită din teci de mielină care învelesc axiomii pentru
o mai bună transmitere a semnalelor nervoase) se îngroaşă. An de an (uneori
chiar până la vârsta de 40 de ani), tecile de mielină se îngroaşă într-un mod
asemănător cu inelele copacilor.
Aceste două procese explică de ce în adolescenţă
putem spune că avem mai puţine conexiuni în creier, dar care sunt mult mai
rapide. Cu timpul, creierul devine o maşină mai eficientă, dar acest lucru cere
sacrificii: începe să îşi piardă o parte din potenţial în avantajul procesului
de învăţare şi a capacităţii de a-şi reveni în urma traumelor.
O altă constatare importantă a oamenilor de ştiinţă
a fost aceea că procesul de dezvoltare a creierului începe, în general, din
partea posterioară spre cea anterioară. Adică, primele regiuni din creier care
se dezvoltă în urma procesului de creştere şi descreştere a sinapselor sunt
localizate în partea din spate a creierului. Aceste zone mediază direct
contactul individului cu mediul prin controlarea funcţiilor senzoriale precum
vederea, auzul, atingerea şi orientarea în spaţiu. Următoarele zone care se
dezvoltă sunt cele care coordonează funcţiile dezvoltate anterior precum zona
din creier care ne ajută să găsim întrerupătorul din dormitor chiar dacă este
mijlocul nopţii. Ultima parte din creier care se dezvoltă este cortexul
perifrontal care găzduieşte aşa-numitele funcţii executive, de pildă capacitatea
de a ne organiza gândurile, de a seta priorităţile, de a suprima impulsuri sau
a măsura consecinţele unui fapt. Cu alte cuvinte, ultima partea din creier care
se dezvoltă este cea care ne ajută în luarea deciziilor.
Hormonii afectează comportamentul adolescenţilor?
Totuşi, există oameni de ştiinţă care atribuie
deciziile proaste luate de adolescenţi în baza hormonilor şi a schimbărilor ce
se produc la acest nivel. Specialiştii confirmă că hormonii rămân o parte
importantă a poveştii adolescenţilor, câci imediat ce creierul trece de
perioadele de creştere şi descreştere a numărului de sinapse, corpul este luat
cu asalt de hormonii specifici pubertăţii.
Pentru o perioadă lungă de timp, psihologii au
considerat că acest atac biochimic este responsabil pentru comportamentul
imprevizibil şi pentru emoţiile intense specifice adolescenţilor. Acum,
cercetările din ultimii ani vin să susţină aceste ipoteze.
În perioada de pubertate, ovarele şi testiculele
încep să elimine estrogen sau testosteron în fluxul sangvin stimulând
dezvoltarea sistemului reproducător, cauzând creşterea părului în zona axilelor
şi cea inghinală, precum şi modelarea corpului. În acelaşi timp, hormonii
eliberaţi de glandele sudoripare, situate în apropierea rinichilor încep să
circule. Descoperiri recente arată că aceşti hormoni sexuali suprarenali sunt
extrem de activi în creier, ataşându-se la receptorii de pretutindeni şi
exercitând o influenţă directă asupra serotoninei şi a altor substanţe
neuronale cu rol în reglarea stării de spirit şi a excitabilităţii.
Hormonii sexuali sunt activi în centrul emoţional al
creierului, adică în sistemul limbic. Astfel, emoţiile devin mai intense şi se
formează mai uşor, motiv pentru care putem înţelege de ce adolescenţii sunt
mereu în căutare de experienţe care să ducă la formarea acestor emoţii şi,
ulterior, la dezlănţuirea lor. Acest comportament de căutare a trăirilor
puternice se poate să fi evoluat pentru a promova explorarea, o dorinţă de a
părăsi cuibul cu scopul de a-şi găsi proprii parteneri, propriul grup. Dar
într-o lume plină de ispite, precum maşini rapide, droguri, găşti şi legături
periculoase, adolescenţii sunt foarte expuşi la riscuri. În plus, apariţia
acestor riscuri este susţinută şi de faptul că regiunile din creier ar trebui
să medieze comportamentul impulsiv sunt încă în dezvoltare. Cu alte cuvinte,
comportamentul se schimbă pentru că şi creierul este supus schimbării.
De ce iau adolescenţii decizii proaste?
Cu toate acestea, datele nu au fost de ajuns pentru
a-i mulţumi pe oamenii de ştiinţă. Aşa se face că, la Spitalul McLean, dr.
Deborah Yurgelun-Todd a realizat un studiu cu ajutorul imagisticii cu rezonanţă
magnetică funcţională. În studiu, atât copii, cât şi adulţi au fost rugaţi să
recunoască expresiile regăsite pe chipurile unor oameni fotografiaţi. În astfel
de teste, copii şi adolescenţii se bazează foarte mult pe amigdală, o structură
din lobul temporal asociată cu reacţiile emoţionale. Adulţii în schimb, se
încred mai puţin în amigdală şi mai mult pe lobul frontal, regiunea asociată
planificării şi judecăţii. Rezultatele testului au arătat că foarte rar s-a
întâmplat ca adulţii să nu ghicească ce inspirau oamenii din imagini. Copiii şi
adolescenţii, în schimb, au avut tendinţa de a interpreta frica drept furie,
confuzie sau tristeţe. Prin urmare,
Yurgelun-Todd consideră că aceste confuzii din rândul tinerilor se
înregistrează tocmai din cauza faptului că în cazul adolescenţilor creierul
încă nu a atins maturitatea. Din acest motiv, adolescenţii au tendinţa de a
crede că au descoperit furia şi ostilitatea, acolo unde acestea nu există.
În acelaşi sens, oamenii de ştiinţă de la
Universitatea Tample au studiat modul în care adolescenţii evaluează riscurile.
Într-un experiment în care s-a folosit un joc care simula conducerea unei
maşini, cercetătorii au observat disponibilitatea adolescenţilor şi a adulţilor
de a trece, la semafor, pe culoarea galbenă.
Toţi participanţii s-au dovedit a fi prudenţi atunci
când se jucau singuri. În schimb, atunci când jucau în prezenţa prietenilor,
adolescenţii începeau să îşi asume mai multe riscuri. În consecinţă,
diferenţele de vârstă se observă în procesul decizional, iar adolescenţii tind
să ia decizii sub impact emoţional sau social şi în urma provocărilor. Aşa se
explică de ce, în general, adolescenţii sunt mai dispuşi să recurgă la
infracţiuni, dacă operează sub forma unui grup.
Pe de altă parte, cercetătorii s-au întrebat dacă nu
cumva ariile din creier bogate în dopamină nu ar putea să îi facă pe
adolescenţi să devină vulnerabili în faţa efectelor dependente induse de
droguri şi alcool.
Dopamina, substanţa chimică din creier implicată în
motivarea şi consolidarea comportamentului este deosebit de activă în creierele
adolescenţilor, iar acest lucru se întâmplă din cauza faptului că regiunea
nucleus accumbens, din cortexul frontal, care direcţionează motivaţia de a
căuta recompense, nu este încă destul de dezvoltată la adolescenţi. Cercetările
au arătat că adolescenţii au o activitate mult mai limitată în această parte a
creierului, comparativ cu adulţii, ceea ce înseamnă că ei pot fi predispuşi să
se angajeze în activităţi care îi încântă foarte mult, sau în cele care
necesită un minim de efort.
În urma acestor studii este lesne de înţeles de ce,
în multe ţări, tinerii nu sunt consideraţi adulţi până la vârsta de 18 sau
chiar 21 de ani. Giedd, de exemplu susţine că maturitatea individului se atinge
atunci când creierul s-a maturizat, adică la 25 de ani. Deşi aceste concepte
sunt des dezbătute, în realitate, părinţii cunosc instinctiv momentul în care
copiii lor ating maturitatea.
Totuşi, este bine de ştiut că adolescenţii nu adoptă
un comportament dificil doar pentru a-şi scoate părinţii din sărite, ci pentru
că sunt supuşi unor schimbări neaşteptate pe care nu ştiu cum să le gestioneze.
Adolescenți pe mare
de Nichita Stănescu
Această mare e acoperită de adolescenți
care învață mersul pe valuri, în picioare,
mai rezemându-se cu brațul, de curenți,
mai sprijinindu-se de-o rază țeapănă, de soare.
Eu stau pe plaja-ntinsă tăiată-n unghi perfect
și îi contemplu ca la o debarcare.
O flotă infinită de yole. Și aștept
un pas greșit să văd, sau o alunecare
măcar pân' la genunchi în valul diafan
sunând sub lenta lor înaintare.
Dar ei sunt zvelți și calmi, și simultan
au și deprins sî meargă pe valuri, în picioare.
La mulți ani, adolescenți!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!