Este a 14-a zi a anului.
Au mai rămas 361 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 07 h 49m și apune la 17 h 01 m.
Citatul zilei
„Dacă nu știi unde
mergi, orice drum te va duce acolo.” (Lewis Caroll,
n. 27 ianuarie 1832 – d. 14 ianuarie 1898 )
India: Festivalul zmeelor (Makar Sankranti sau Uttarayani)
Festivalul Zmeilor cunoscut ca “Makar
Sankranti” sau “Uttarayani” are loc în nordul Indiei, astăzi 14 ianuarie. În
tradiţia locală, evenimentul constituie primul semn al primăverii.
Zmeie de forme și culori diverse sunt ridicate în aer de oameni de toate vârstele. Sute de zmei urmează a fi ridicaţi în aer, la zeci de metri altitudine, în cadrul Festivalului Zmeilor din India. Participanţii se întrec în a dirija şi a ţine la înălţime jucăriile zburătoare, iar spectatorii au parte de o privelişte de excepţie. Zmeie de forme și culori diverse sunt ridicate în aer de oameni de toate vârstele. De asemenea au loc și întreceri între participanți, de pe acoperișul clădirilor. Pentru această ocazie, fiecare își tapetează sfoara de care este prins zmeul cu sticlă pisată și gumă, ca să poată să-și doboare adversarii.
Zmeie de forme și culori diverse sunt ridicate în aer de oameni de toate vârstele. Sute de zmei urmează a fi ridicaţi în aer, la zeci de metri altitudine, în cadrul Festivalului Zmeilor din India. Participanţii se întrec în a dirija şi a ţine la înălţime jucăriile zburătoare, iar spectatorii au parte de o privelişte de excepţie. Zmeie de forme și culori diverse sunt ridicate în aer de oameni de toate vârstele. De asemenea au loc și întreceri între participanți, de pe acoperișul clădirilor. Pentru această ocazie, fiecare își tapetează sfoara de care este prins zmeul cu sticlă pisată și gumă, ca să poată să-și doboare adversarii.
Evenimente de-a lungul timpului...
- 1469: S-a născut Vasco da Gama, celebrul navigator portughez, unul dintre cei mai de succes în epoca descoperirilor geografice care a descoperit calea maritimă spre India.
A fost pentru scurtă vreme, în anul
1524, Guvernator al Indiei Portugheze cu titlul de „Vicerege”. A murit de
malarie în Ajunul Crăciunului, pe 24 decembrie 1524, fiind înmormântat în
oraşul Kochi din India. Rămăşiţele sale pământeşti au fost aduse în
Portugalia, în 1539, fiind reînhumate în Vidigueira.
- 1557: Apare, la Brașov, "Octoihul", în limba slavonă, prima carte tipărită de diaconul Coresi.
Octoihul (sau Ohtoih, din limba greacă
oktoihos sau „opt tonuri”) este o carte bisericească destinată cultului
ortodox, care cuprinde cântările fiecărei zile din săptămână pe opt glasuri
(tonuri), fiecărei săptămâni consacrându-i-se succesiv câte un glas. A fost
compus de teologul bizantin Ioan Damaschinul în secolul VIII.
Cel mai vechi octoih în manuscris copiat pe
teritoriul României, în limba slavonă, datează din secolul XIII (Octoihul de la
Caransebeș, adus în această localitate din Moldova). Cel mai vechi octoih
tipărit, în aceeași limbă, care se numără și printre primele tipărituri din
România, este Octoihul lui Macarie (ieromonah, 1510).- 1876: Brevetarea telefonului.
La această dată, Alexander Graham Bell și Elisha Gray
au depus o cerere de brevet la Biroul pentru brevete din New York, primul la
ora locala 12.00, iar al doilea la ora 14.00.
Graham
Bell a depus totuși cu două ore mai devreme dosarul pentru brevetarea
telefonului, așa că este creditat ca fiind inventatorul telefonului. Pe această diferență s–au bazat cei
ce i–au adjudecat lui Bell invenția în procesul ce i–a opus multă vreme pe cei
doi inventatori.
La 10 martie 1876, Graham Bell a rostit următoarea frază, rămasă în istorie, la un telefon construit de el și echipa sa: "Domnule Watson, vino aici, vreau să te vad". (Thomas Watson era asistemntul și electricianul lui Graham Bell).
La 10 martie 1876, Graham Bell a rostit următoarea frază, rămasă în istorie, la un telefon construit de el și echipa sa: "Domnule Watson, vino aici, vreau să te vad". (Thomas Watson era asistemntul și electricianul lui Graham Bell).
La
scurt timp după obţinerea brevetului, Bell a expus telefonul la Expoziţia
Centenară din Philadelphia. Invenţia lui a stârnit un viu interes din partea
publicului, astfel că i s-a acordat un premiu. Cu toate acestea, compania
Western Union Telegraph, căreia i s-a oferit invenţia în schimbul sumei de
100000 de dolari, a refuzat s-o achiziţioneze. Atunci, Bell şi asociaţii lui au
înfiinţat o companie a lor, strămoşul companiei American Telephone and
Telegraph de astăzi. Telefonul s-a bucurat de un succes imediat - şi enorm iar
AT&T a devenit în cele din urmă cea mai mare corporaţie privată din lume.
(Între timp, s-a divizat în câteva companii mai mici.)
-
1894: S-a născut Ecaterina Teodoroiu
I se mai spune „Eroina”. Sau Ioana D’Arc a României. O chema Cătălina Toderiu. Ecaterina Teodoroiu i s-a spus mai târziu.
S-a născut la 14 ianuarie 1894, într-o familie de oameni nevoiaşi, cu mulţi copii. Nu avea loc în pat: dormea în copaie. Mică şi slăbuţă, Lili, cum o alintau părinţii, a fost singura din familie care a învăţat carte. Pentru a scăpa de sărăcie. Era foarte inteligentă, ambiţioasă. Primele două clase primare le-a făcut în Vădeni, localitatea ei natală, care face parte acum din Târgu-Jiu.
În octombrie 1916, Ecaterina Teodoroiu decide să slujească ţara în locul fratelui ei, să îl răzbune. Un alt motiv care a determinat-o pe eroină să se înroleze a fost faptul că iubitul său Gheorghe era deja pe front. Părinţii ei nu au fost de acord, dar decizia ei fusese deja luată.
În război, Ecaterina a fost rănită la ambele picioare şi a fost tratată la spitalele Filiaşi, Craiova, Iaşi. Şi-a revenit, apoi a fost luată prizonieră, a reuşit să scape împuşcând „câţiva” soldaţi germani. Eroina a fost distinsă de către generalul Dragalina, în primăvara anului 1917, cu „Virtutea militară de război, clasa a II-a” şi avansată la gradul de sublocotenent.
Conducea un pluton de 25 de soldaţi, la început soldaţilor nu le-a prea convenit că sunt conduşi de o femeie, dar până la urma au apreciat-o. Moartea nu a cruţat- o însă: Ecaterina Teodoroiu nu a reuşit să scape de gloanţele germane. În august 1917, pe câmpul de luptă de la Mărăşeşti, eroina a fost împuşcată în piept. Ultimele ei cuvinte au fost: „Înainte băieţi, sunteţi cu mine!”.
Ecaterina Teodoroiu a fost înmormântată pe câmpul de luptă, apoi trupul ei a fost mutat în Mausoleul de la Mărăşeşti. În 1926 a fost adusă, într-un sicriu de oţel, în mausoleul construit pentru ea în centrul oraşului.
A fost comparată de generalul francez Henri Berthelot cu Ioana D’Arc. A murit cu un an înainte de Marea Unire.
- 1896: La Londra, la „Societatea regală de fotografie”, au avut loc primele proiecţii publice, realizate de Birt Acres (realizatorul unui aparat de luat vederi, construit în iarna lui 1894, brevetat la 25.05.1895).
Birt Acres, un simplu luminist de la
Societatea Regală a Fotografilor (Royal Photographic Society), intră în atenția
publicului cu prima sa proiecție animată, obținută cu ajutorul aparatului numit
de el „lanterna cinetică”, despre care se putea citi în ziarul The Photographic
Journal, din 31 ianuarie 1896, în pagina 123: „Domnul Acres a oferit o
demonstrație a mecanismului pe care domnia sa l-a numit lanterna cinetică.
Scopul acestuia era acela de a arunca un număr de imagini pe un ecran într-o
succesiune atât de rapidă încât să reproducă mișcarea vieții. Imaginile din
interiorul acestei lanterne fuseseră anterior «capturate» cu ajutorul unui
dispozitiv inventat tot de el, cu o frecvență de 40 de imagini pe secundă, deși
capacitatea maximă putea atinge 100 de imagini pe secundă, însă efectul de
mișcare era satisfăcător obținut prin proiectarea acestora cu o frecvență de 15
pe secundă”. Audiența a aplaudat cu căldură seriile pline de viață ale
imaginilor „mișcătoare”: Three Burlesque Dancers, A Boxing Match, A Kangaroo Boxing
Its Master și The German Emperor Reviews His Regiment, filme ce reprezentau
rezultatul câtorva luni de muncă. Cu o vară în urmă Acres își unea forțele cu
cele ale lui Robert William Paul, fabricant de dispozitive științifice,
specializat de asemenea în imagini animate. De fapt, Paul fabricase și
comercializase copii ale kinetoscopului lui Edison, aflate în magazinele sale
londoneze, încă de la sfârșitul anului 1894 – operație legală datorită faptului
că invenția lui Edison nu fusese brevetată în Marea Britanie. Principala
problemă pe care o întampinau cei doi nu mai era aceea de a produce mașinăria,
ci de a găsi filme noi. În acest sens, împreună cu Acres, Paul a perfecționat
un tip de cameră capabilă să producă instantanee de calitate. Astfel încât, judecând
după cozile interminabile din fața kinetoscoapelor, el s-a decis asupra
proiecțiilor animate, cărora le prevedea un viitor strălucit.
- 1900: A avut loc premiera, la Teatrul Constanzi din Roma, a operei Tosca de Giacomo Puccini; în rolul titular Hariclea Darclée, celebra arie „Vissi d’arte, vissi d’amore” fiind compusă special pentru ea.
Libretul operei Tosca are la
bază piesa omonimă a lui Victorien Sardou, care tratează evenimentele istorice
din Italia de la sfîrşitul secolului XIX. Conflictul dramatic esenţial nu este
redat în opera lui Puccini cu destulă claritate, în schimb neasemuita bogăţie
melodică a muzicii sale înscrie Tosca între capodoperele genului.
G.Puccini a început să lucreze la piesă în 1896, şi abia în octombrie 1899,
după trei ani de colaborare dificilă cu libretiştii Giusseppe Giacosa şi Luigi
Illica, finisează opera. Premiera operei Tosca a cunoscut un mare
succes. Lucrarea se înscrie în repertoriul permanent al teatrelor lirice,
bucurîndu-se de o mare popularitate.
E duminică, 14 ianuarie 1900, iar pe scena Teatrului
Constanzi din Roma are loc o premieră memorabilă: „Tosca”, opera în trei acte a
lui Giacomo Puccini. E prima reprezentaţie a poveştii dramatice care va cuceri
lumea, iar soprana româncă Hariclea Darclée o interpretează pe Floria Tosca;
prima Tosca din istorie... E însă un moment complicat: presupusa plasare a unei
bombe în incinta teatrului amânase spectacolul cu o zi. Iar dirijorul Leopoldo
Mugnone – care supravieţuise exploziei unei bombe într-o sală de spectacol din
Barcelona – e instruit ca, în caz de urgenţă şi în chip de avertisement, să
întrerupă „Tosca” şi să atace primele acorduri ale Marşului regal (imnul
Regatului Italiei în perioadă).
E 14 ianuarie 1900 şi suntem în seara
premierei; întârziată cu o zi din pricina unei ameninţări cu bomba, plasată,
zice-se, în incinta Teatrului Constanzi de către anarhiştii din oraş. Dirijează
Leopoldo Mugnone, iar maestrul e instruit să oprească tot şi să atace primele
acorduri din „Marşul regal” dacă i se pare ceva suspect. Puccini şi l-ar fi
dorit pe dirijorul Arturo Toscanini la pupitru, dar premiera e la Roma, iar
Toscanini e angajat full-time al Teatrului La Scala din Milano. Soprana româncă
Hariclea Darclée o interpretează pe Floria Tosca; şi, potrivit lui N.
Carandino, Puccini a scris special pentru Darclée aria „Vissi d’arte, vissi
d’amore”... Baritonul Eugenio Giraldoni e primul Scarpia din istorie; Scarpia,
şeful poliţiei. Iar tenorul Emilio de Marchi e pictorul Mario Cavaradossi, un
rol pe care şi l-ar fi dorit tânărul pe-atunci Enrico Caruso.
La scurtă vreme după ridicarea cortinei, spectacolul
se întrerupe, într-adevăr, câteva minute; dar nu, nu din motive de bombe, ci
pentru că un afiş de pe un perete ia foc şi pentru că că un val de întârziaţi
vrea musai să intre în sală. Căci aşteptările şi interesul pentru „Tosca” erau
mari, foarte mari; se vânduseră şi locuri în picioare, iar la prima
reprezentaţie asistă Regina-consoartă Margherita (chiar dacă soseşte în loja
rezervată după primul act), omul politic Luigi Pelloux – preşedintele
Consiliului de miniştri, precum şi alţi mulţi demnitari, alături de numeroşi
muzicieni interesaţi de ultima operă a lui Puccini: Alberto Franchetti, Pietro
Mascagni, Francesco Cilea, Giovanni Sgambati... Se anunţase chiar şi Sardou,
autorul piesei de la care pornise totul; dar, bolnav fiind, dramaturgul
renunţase la călătorie.
„Darclée a salvat Tosca”
Începe
„Tosca” şi-i dăm de-aici înainte cuvântul lui N. Carandino, care adună în
volumul Darclée. Viaţa de glorie şi de pasiune a unei mari artiste poveşti
neştiute din viaţa sopranei.
Începe
„Tosca” şi-i dăm de-aici înainte cuvântul lui N. Carandino, care adună în
volumul Darclée. Viaţa de glorie şi de pasiune a unei mari artiste poveşti
neştiute din viaţa sopranei.
Aflăm,
de pildă, din cartea lui Carandino că premiera era cât pe-aici să se transforme
într-un fiasco; şi ce fiasco. Iată: „De Marchi execută admirabil prima romanţă.
Încheie cu acei si bemoli care îi transformă vocea, o argintează. Se
aud în sală primele aplauze. Dar atât de timide. Dar atât de reci. Nici finalul
la Te Deum nu obţine efectul scontat. Actul sfârşeşte, în ciuda eforturilor lui
Giraldoni, într-o atmosferă de stimă glacială. Publicul era departe de a fi
cucerit. Publicul nu participa. Între timp, nervozitatea spectatorilor, a
interpreţilor, a autorilor era în creştere. Totul nu putea decât să se încheie
cu un triumf sau cu o răsunătoare cădere. Iar şansele, după primul act, erau,
din păcate, mai favorabile pentru a doua ipoteză. Se ridică – după antract –
cortina asupra actului doi. Câteva scene fără deosebită importanţă. Acţiunea
continuă fără să intereseze, fără să mişte, fără să zguduie. E un moment critic
în care toate bunăvoinţele caută motiv de entuziasm, în care toate
descurajările găsesc explicaţie într-un spirit critic – vai! – neadormit.
Nimic
nu pare a fi în stare să urce înapoi panta... Se merge în mod conştient, în mod
ineluctabil, spre dezastru; nu trebuie în acest scop decât un joc egal celui de
până acum şi o dispoziţie sufletească similară. Dar se întâmplă un lucru
nemaipomenit. Darclée îşi ridică faţa brăzdată de lacrimi, de pe perne. Ochii
ei, ca două pansele negre, se plimbă, o clipă, îndureraţi, deasupra publicului.
Şi tăcerea grea de faptă se sfâşie.
Se aude pentru întâia oară: Vissi
d’arte, vissi d’amore, romanţa pe care, în cinstea marii Darclée, o
scrisese Puccini. Interpreta îşi plăteşte datoria de recunoştinţă faţă de
autor, făcând să triumfe Tosca. Soarta premierei e hotărâtă după primele
măsuri. Atmosfera glacială s-a risipit ca prin farmec. Teama de a se afla în
faţa unui public prost dispus, efluviile de nervozitate care din sală trec
rampa, trepidaţia unei mulţimi gata să fluiere, gata să protesteze. Darclée
uită, Darclée dispreţuieşte totul. Într-un sublim abandon ea îşi stăpâneşte
emoţia creaţiei pentru a cuceri cu vibraţiile vocii, cu arta savantă dar
sinceră a jocului, un public regăsit pe cele mai înalte culmi ale
entuziasmului. Un murmur nereţinut se aude în sală. Este preludiul – atât de
cunoscut oamenilor de teatru, preludiul triumfului. La ultima notă toată lumea
s-a ridicat în picioare. Toată lumea aplaudă. Darclée bisează, dar ovaţiile nu
contenesc. Un delir care hotărăşte definitiv soarta operei”. A doua zi,
gazetele italiene titrează: „Darclée ha salvato la Tosca” (Darclée a salvat
Tosca).
Premiera
absolută a operei e urmată de alte 20 de spectacole, toate cu casa închisă. Pe
17 martie 1900 are loc premiera operei lui Puccini la Teatrul La Scala din
Milano, pe 12 iulie, „Tosca” e la Covent Garden, în Marea Britanie, pe 4
februarie 1901, povestea Floriei Tosca e ascultată de publicul prezent la Opera
Metropolitană, iar prima reprezentaţie pariziană a operei născute din piesa
dramaturgului francez Victorien Sardou are loc abia la 13 octombrie 1903, la
Opera Comică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!