Este a 21-a zi a anului.
Au mai rămas 344 de zile până la sfârșitul anului bisect.
Soarele răsare la 07 h 45 m și apune la 17 h 10 m.
Soarele răsare la 07 h 45 m și apune la 17 h 10 m.
Citatul zilei
”Un popor care alege politicieni corupţi, impostori, hoţi şi trădători, nu este victimă, ci complice.” (George Orwell, n.25 iunie 1903, India — d. 21 ianuarie 1950, Londra)
Ziua Internaţională a Îmbrăţişărilor
Dacă
e 21 ianuarie, este Ziua îmbrățișărilor!
Ziua de 21 ianuarie se sărbătoreşte, în toată
lumea, ca Ziua Internaţională a Îmbrăţişărilor (International Hug Day).
În această zi, oricine poate
îmbrăţişa orice persoană, chiar şi pe cele necunoscute.
Sărbătoarea, care a fost instituită în SUA,
în anul 1986, numindu-se iniţial Ziua Naţională a Îmbrăţişărilor (National Hug
Day), a fost preluată de alte ţări şi s-a răspândit treptat în întreaga lume.
În această zi, oricine poate îmbrăţişa orice
persoană, chiar şi pe cele necunoscute.
Nu se ştie cui i-a venit ideea acestei
sărbători şi nici de ce a fost aleasă această zi, dar, pentru că s-a manifestat
mai întâi în mediul studenţesc, se consideră că autorii şi iniţiatorii ei sunt
studenţii.
În această zi, băieţii şi fetele îşi
permiteau să se îmbrăţişeze fără motiv şi fără aluzii ascunse, făcând un schimb
sincer de căldură sufletească.
Îmbrăţişările reflectă starea
emoţională sau natura relaţiei existente între persoane
Îmbrăţişările, mai mult decât o formă de
salut sau o modalitate de interacţiune socială, sunt manifestări de afecţiune,
expresie a căldurii sufleteşti, a unei relaţii de prietenie.
Îmbrăţişările pot fi superficiale sau
profunde, reflectând starea emoţională sau natura relaţiei existente între
persoanele care efectuează acest gest.
În funcţie de gradul de intensitate al
sentimentelor pe care doreşte să-l exprime, o îmbrăţişare poate fi puternică
sau fragilă, egoistă sau generoasă, neutră sau sinceră, poate fi un balsam
pentru sufletele rănite sau expresia de fericire pentru persoanele care iubesc.
Îmbrăţişarea este gestul care exprimă
cea mai variată şi mai bogată gamă de sentimente
Îmbrăţişarea este gestul care exprimă cea mai
variată şi mai bogată gamă de sentimente.
Ea poate exprima dorinţa, disperarea,
iubirea, pasiunea, apropierea, nevoia de protecţie, tandreţea sau suferinţa.
Şi dacă sentimentele sunt diversificate,
felul îmbrăţişărilor diferă şi el. Îmbrăţişările intime ale îndrăgostiţilor un vor
fi niciodată identice cu cele ale prietenilor, îmbrăţişările de întâmpinare nu
vor fi la fel cu cele de despărţire, îmbrăţişările senzuale, de tip erotic, se
vor distinge întotdeauna de cele formale, oficiale.
Indiferent de circumstanţe, de starea afectivă, de persoana
care execută acest gest, de sentimentele care sunt transmise, îmbrăţişările
sunt unice şi constituie o excelentă modalitate de substit Savanții susțin că îmbrăţişarea reduce
tensiunea arterială şi previne atacurile de cord. Îmbrăţişarea ajută la
scăderea nivelului cortizolului, hormonului stresului. În timpul îmbrăţişării,
se eliberează oxitocina, hormonul fericirii. În plus, o echipă de psihologi a
stabilit că acest gest are capacitatea de a întări sistemul imunitar şi de a
lupta contra infecţiilor şi a depresiei.
Tipuri
de îmbrățișări de care avem nevoie
1.
Îmbrățișarea de “la revedere” ( aceasta este comună pentru relația de prietenie
dar și de cuplu) când ne întâlnim cu persoana dragă o îmbrățișăm pentru a-i
arată că ne e dragă, ne-a lipsit, dar și pentru a-i spune cât de mult înseamnă
pentru noi. În cazul unei relații de cuplu, îmbrățișarea este completată de un
sărut, iar partenerii se simt contopiți unul cu celălalt.
2.
Îmbrățișarea nocturnă – este caracteristică relației de cuplu dar și celei
între copil și părinte. În liniștea nopții ce e mai plăcut decât să simți că
partenerul te îmbrățișează, simți căldura corpului lui, te simți iubită și în
același timp ocrotită.
3.
Îmbrățișarea de dimineață – ceasul deșteptător ne deranjează când ne aduce
aminte de o nouă zi de muncă, dar parcă prindem energie când partenerul ne
trezește cu o îmbrățișare, ne simțim iubite, ocrotite și parcă nimic nu mai
contează și nu ne poate strica buna dispoziție.
Îmbrațișarea este cadoul ideal. Minunată în orice ocazie,
amuzantă atunci cînd o oferi, dar și cînd o primești, și este pe deplin
returnabilă. Îmbrațișarea este practic un lucru perfect.
Și mai e ceva: în comparaţie cu alte sărbători, cea
astăzi nu presupune cheltuieli financiare. Ce ne costă să îi îmbrăţişăm pe cei
dragi? Nimic! Dar cît de mult costă!
Evenimente de-a lungul timpului...
- 1643: Navigatorul olandez Abel Tasman descoperă Tonga din Oceanul Pacific.
Abel Janszoon Tasman a fost navigator și comerciant olandez, explorator al
Australiei și Oceaniei.
Este celebru pentru călătoriile sale din 1642
și 1644, aflat în serviciul United East India Company, fiind primul
european cunoscut care a ajuns în insulele Tasmania și Noua Zeelandă.
În 1642 primește comanda unei expediții ce
avea drept scop descoperirea de noi tărâmuri în sudul Pacificului, Terra
Australis Incognita, necunoscute până atunci europenilor, dar cărora
cartografii le bănuiau existența.
Pe 24 noiembrie 1642, Tasman zărește coasta
vestică a unei insule, căreia îi dă numele "Pământul lui Van Diemen",
în onoarea guvernatorului de atunci al Companiei Olandeze a Indiilor de Est.
Ulterior, colonialiștii englezi îi vor da numele Tasmania.
Pe 13 decembrie, echipajul zărește țărmul
sudic al Noii Zeelande. Inițial, Tasman a considerat că a ajuns pe coasta
Americii de Sud, mai exact în Tierra del Fuego o numește Staten Landt.
Pe drumul de întoarcere, trece pe lângă
insulele Tonga pe 20 ianuarie 1643. În zona insulelor Fiji, vaporul său este
aproape avariat datorită impactului cu coralii din regiune. Îndreptându-se
către Noua Guinee, ajunge în Batavia la 15 iunie 1643.- 1885: S-a născut George Vâlsan, geograf român, membru titular (1920) al Academiei Române. Și-a făcut studiile la București, Berlin și Paris.
A fost profesor la universitățile din Iași, Cluj
și București; președinte al Societății etnografice române și director al
Institutului de geografie din Cluj, pe care l-a înființat și în jurul căruia a
înființat o școală geografică românească.
S-a ocupat de probleme de geografie generală
(„Sensul geografic ca știință”, editat postum), de geomorfologie („Câmpia
Română”, 1915) de geografie umană („O fază în popularea țărilor românești”,
1912), de istorie a geografiei („Harta Moldovei de Dimitrie Cantemir”, 1926, pe
care a descoperit-o în Biblioteca Națională de la Paris), de etnografie („O
știință nouă: etnografia”, 1927), de toponimie, de biogeografie.
George Vâlsan a conceput geografia ca o
știință a marilor ansambluri teritoriale, privite în întregul lor, prin
integrarea elementelor componente în unitatea din care fac parte. Teza sa de
doctorat, „Câmpia Română” (1915), lucrare fundamentală a literaturii geografice
românești, este primul studiu al unei mari unități geografice, în bună măsură
actual și azi mai ales prin aprecierea rolului pe care l-au avut subsidențele
locale în dispunerea rețelei hidrografice ți în evoluția reliefului. Prin
această lucrare el a pus, în același timp cu Constantin Brătescu, bazele
geomorfologiei moderne în România.
Savant de reputație mondială, Vâlsan a
reprezentat România în numeroase congrese internaționale de geografie, în care
a deținut funcții importante. Este considerat unul din făuritorii entografiei
moderne naționale grație operelor sale cu un caracter teoretico-metodologic.
- 1899: În Germania a fost fabricat primul automobil Opel „Made in Ruesselsheim”.
Anul 1899 marchează începutul producției în
fabrica de la Rüsselsheim și constituie baza pentru construcția primelor
autovehiculelor comerciale. Opel Patent Motor Car, System Lutzmann este numele
dat primului automobil Opel. În același an, compania și-a făcut debutul
internațional la cursele auto, potrivit site-ului www.opel.ro.
În 1899 se lansa producția primului automobil
Opel, la 37 de ani de la fondarea companiei lui Adam Opel și la 13 ani distanță
de la realizarea bicicletei, primul mijloc de transport conceput de
industriașul german.
„ Opel Patent Motor Car, System
Lutzmann” este denumirea conferită primului automobil Opel. Acesta marchează
începutul producţiei în Rüsselsheim şi constituie baza pentru construcţia
primelor autovehiculelor comerciale. În cadrul aceluiaşi an, compania îşi face
debutul internaţional la cursele auto.
A fost o decizie revoluţionară.
Însă a fost doar prima dintre numeroasele revoluţii care aveau să vină…
- 1911: A avut loc prima ediţie a Raliului Monte Carlo
Inaugurat în 1911 în plină expansiune a industriei auto, Raliul Monte Carlo a fost anulat doar atunci când omenirea a preferat să reconfigurezele graniţele statelor cu armele în mâini în cadrul celor două Războaie Mondiale. Nici măcar acestea nu au fost însă capabile să ştirbească ceea ce avea să devină odată cu trecerea deceniilor unul dintre evenimentele de referinţă ale fiecărui an în sporturile cu motor.
Pornind de la naşterea sa, trecând prin victoria obţinută în 1936 de un echipaj romanesc şi prin controversele majore din 1966, Automarket vă oferă o perspectivă inedită a ceea ce înseamnă în prezent Raliul Monte Carlo.
Naşterea raliului Monte Carlo
În ciuda numelui pe care îl poartă, Raliul Monte Carlo nu a fost creat în scopuri sportive. Nemulţumit de numărul scăzut de turişti care veneau la Monaco, prinţul Albert I şi-a propus să revitalizeze acest sector şi să slăbească prestigiul de care se bucură în domeniu staţiunile de coastă vecine, precum Nisa şi Saint Tropez.Luând în calcul expansiunea industriei auto din acea perioadă, Gabriel Vialon, unul dintre apropiaţii lui Albert I, a venit cu ideea unui eveniment sportiv care să le ofere constructorilor auto posibilitatea de a testa fiabilitatea maşinilor.
Test de anduranţa pe un traseu dificil
Raliul Monte Carlo a fost privit încă de la început drept un test de anduranţă pe unul dintre cele mai dificile trasee din lume. Deşi competiţia are loc pe asfalt, drumul de munte este condimentat cu numeroase ace de păr unde vizibilitatea este foarte scăzută, însă condiţiile meteo sunt cele care aduc numeroase frustrări pentru piloţi.În mod obişnuit, temperatura ambientală pe probele speciale este de circa 17 grade, însă aceasta coboară brusc până la -5 grade în trecătorile din Munţii Alpi, cum ar fi Col de Turini. De aceea, fiecare probă specială se desfăşoară pe un traseu preponderent uscat, presărat pe o bună parte din traseu cu zăpadă. Impactul este unul major, întrucât piloţii concurează pe aproximativ 70% din traseu cu pneuri necorespunzătoare, motiv pentru care experienţa joacă un rol decisiv.
1911- Prima ediţie. Câştigătorul, desemnat în funcţie de viteza medie.
Întrucât industria aviatică de pasageri era
practic inexistentă în 1911, organizatorii au luat decizia ca piloţii înscrişi
să poată lua startul în Raliul Monte Carlo din mai multe oraşe europene:
Berlin, Boulogne, Bruxelles, Geneva, Paris sau Viena şi să-şi aleagă propria
rută pentru a ajunge la linia de sosire din Monte Carlo, cu condiţia să treacă
prin anumite puncte de control.
Întrucât timpul total parcurs nu putea
reprezenta un criteriu elocvent de departajare, regulamentul a stipulat că
învingătorul va fi desemnat în funcţie de mai multe criterii, printre care
distanţa totală parcursă, starea maşinii şi chiar numărul de pasageri. Totuşi,
toate aceste criterii au fost în cele din urmă ignorate, iar francezul Henri
Rougier a fost desemnat câştigător pentru că, dintre cei 23 de piloţi înscrişi,
a avut cea mai bună viteza medie: 36 km/h pe parcursul celor 1020 km parcurşi.
- 1927: S-a născut Petru Creția , eseist, poet și traducător.
Petru Creţia a fost un filolog erudit, neîntrecut ca traducător şi critic de texte, un moralist cu o atitudine fraternă faţă de oameni, exeget sobru al bucuriei, şi un poet aureolat de o melancolie luminoasă. Vlad Zografi l-a numit, inspirat, “un agent al binelui”, descins pe Pământ într-o epocă plină de ameninţări.
Petru Creţia este autorul uneia dintre cele mai originale cărţi din literatura română: Norii. Nici Urmuz, cu bizarele lui reprezentări rezultate din funcţionarea anarhică a limbajului, nici Tzara, inventatorul unei loterii lingvistice ingenioase, care a făcut furori în Occident, nu au reuşit să-i surprindă într-o asemenea măsură pe cititori. În agitatul sfârşit al secolului douăzeci, împins şi înghiontit din toate părţile de oameni grăbiţi, Petru Creţia s-a ocupat cu observarea visătoare şi descrierea norilor. Dacă mai adăugăm că aceasta se petrecea într-o ţară comunistă, în care înălţarea privirii spre cer putea fi considerată o activitate suspectă, avem reprezentarea completă a îndrăznelii lui, nu doar artistice.
Petru Creţia a fost un erudit de modă veche,
un umanist rătăcit în secolul douăzeci. A tradus din greaca veche şi latina
medievală. L-a glosat pe Dante. A lucrat la o savantă ediţie a scrierilor lui
Eminescu. În plus, a mai şi scris într-un stil de o eleganţă impecabilă, fixând
cuvintele limbii române în fraze care vor putea fi utilizate cândva ca material
ilustrativ în dicţionare şi gramatici. S-a lansat însă şi într-o întreprindere
ciudată. Şi-a folosit cultura şi virtuozitatea stilistică pentru a descrie
nori!
Petru Creţia este un autor care, scriind,
uită de sine, aşa cum nu mai sunt mulţi în literatura română din a doua
jumătate a secolului douăzeci.STUDII, ESEURI. Norii, eseuri şi însemnări, Buc., CR, 1979 (ed. def., Buc., Univ. enc., 1996) l Epos şi logos, 25 de studii şi interpretări, Buc., Univ., col. “Studii”, 1981 l Oglinzile, Buc., H., 1993 l Luminile şi umbrele sufletului, Buc., Univ. enc., 1995 l Catedrala de lumini (Homer, Dante, Shakespeare, Buc., H., 1997 l Testamentul unui eminescolog, Buc., H., 1998 l Eseuri morale, Buc., MLR, 2000 (ed. a II-a, 2003) l Infernul terestru, studii despre Edgar Allan Poe, Buc., MLR, 2001 (ed. a II-a, 2003).
POEZIE. Poezia, însemnări, versuri, Buc., CR, 1983 l Pasărea Phoenix, Buc., CR, 1986 l În adâncile fântâni ale mării, poemele Ofeliei C., Buc., Alb., 1997.
Petru Creţia a îngrijit ediţii din Platon, Eminescu.
A scris prefeţe la volume de Ovidiu, Lucian din Samosata, Basile Giambatista, E. R. Dodds, Corneliu Mircea, Cezar Ivănescu ş. a.
A tradus din greaca veche (Platon, Plutarh, Longos, Vechiul Testament), latina medievală (Dante), italiană (Emilio Cecchi, Massimo Bontempelli, Adriano Tilgher ş. a.), franceză (M. Yourcenar, E. M. Cioran, Nina Berberova, Georges Dumézil, Georges Duby, Aphrodisiensis Chariton, François Bluche, Jacques Duquesne, Victor Valgard ş. a.), engleză (V. Woolf, T. S. Eliot, Frances Yates, Graham Swift ş. a.)
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!