Fascinat de zbor, a realizat studii amănunțite ale zborului păsărilor,
apoi numeroase planuri ale unor "mașini de zburat", cum le
numea, inclusiv un proiect de elicopter. Acesta avea să fie propulsat de
eforturile a patru oameni, dar nu ar fi putut funcționa pentru că tot corpul ar
fi trebuit să se rotească.
Observând îndelung păsările, da Vinci a realizat mai multe modele de
"mașini de zburat", care imitau natura pe cât posibil. Acesta este
unul dintre cele mai cunoscute, semănând mai curând cu un planor al zilelor
noastre, doar că aripile se puteau mițca. Modelul avea și un loc pentru pilot,
fiind practic o barcă ușoara, cu aripi. Din păcate, nici unul dintre modele nu
avea să funcționeze, ceea ce nu
l-a impiedicat pe inventator să continue să
caute.
În același registru a realizat și proiectul unui deltaplan.
Pe 3
ianuarie 1496 a testat fără succes o asfel de invenție.
- 1749: Apare la Copenhaga, cel mai
vechi ziar din lume, Berlingska Tidende.
Acest cotidian de centru-dreapta aparţine trustului Berlingske Officin,
care publică şi cotidianul de seară B.T. ca şi săptămânalul Weekendavisen.
Site-ul său este unul dintre cele mai bune din presa daneză.
- 1870: A început construcția podului
Brooklyn din New York, Statele Unite.
Podul Brooklyn este unul dintre cele mai vechi poduri suspendate din
Statele Unite. Finalizat în 1883, leagă cartierele Manhattan și Brooklyn din
New York City, traversând East River. Având 1.825 m lungime , a fost cel mai
lung pod suspendat din lume de la deschiderea sa și până în 1903, și primul pod
suspendat pe cabluri din sârmă de oțel.
Construcția podului a fost finalizată în anul
1883, și până în anul 1903 a fost cel mai înalt pod suspendat din lume.
Brooklyn
Bridge a devenit, înca de la inaugurarea sa, un simbol important al New
Yorkului, fiind recunoscut drept monument național în anul 1964.
Planurile
pentru construirea unui astfel de pod începuseră încă din anul 1800. În acea
perioadă, Brooklynul semăna mai mult cu un sat, având o populație de 400 000 de
locuitori, iar New Yorkul avea un singur cartier - Manhattan, care avea o
populație dublă față de cea a Brooklyn-ului. În acest fel podul era cea mai
buna opțiune pentru ca Brooklynul să se dezvolte corespunzator, iar populația
din Manhattan să se diminueze, migrând spre Brooklyn, podul fiind cea mai bună
cale de acces, indiferent de vreme.
Ideea a
aparținut lui John Augustus Roebling, imigrant de origine germană, care
construise anterior alte poduri suspendate, de mărime mai mică. Acesta a pus
foarte mult suflet în proiectarea celui mai mic detaliu, considerând că podul
va fi o adevarată operă de artă și un adevărat monument național. În anul 1867
s-a format "The New York Bridge Company", iar pentru construirea
podului, Brooklynul a finanțat cu 3 milioane de dolari, în timp ce New Yorkul a
suportat cheltuieli în valoare de doar 1,5 milioane de dolari.
Construcția
acestui impresionant pod a durat 14 ani.
De la un
capăt la celălalt, Brooklyn Bridge masoară 1825 metri, iar Washington Roebling
- fiul lui John Augustus - a creat o parte specială dedicată celor care vor să
meargă pe jos sau bicicliștilor.
În anul
1883, lucrările erau aproape de sfârăit. La fiecare capăt, în Manhattan și in
Brooklyn, s-au construit două clădiri, iar podul a fost iluminat de 70 de lămpi
cu arc electric, în culorile alb și albastru. Chiar înainte de a fi deschis
oficial, podul devenise un simbol al întregii regiuni, pentru ca mai târziu să
devină simbol național. Oamenii erau impresionați de frumusețea podului.
Pe data de
23 mai 1883, podul a fost inaugurat oficial de către președintele Chester
Arthur. Începând de atunci, fiecare persoană putea să traverseze podul, doar
după plata unei mici taxe de un penny.
Abia după
15 ani de la terminarea construcției, Manhattanul s-a unit cu Brooklynul, adică
a fost atins în totalitate scopul pentru care a fost construit acest pod
falnic. Mai mult decât atât, Manhattanul s-a unit și cu Bronx, Queens și Staten
Island, pentru a forma Greater New York.
- 1871: Henry Bradley brevetează margarina
Principala materie primă din formula originală a margarinei a fost
grăsimea de vită, dar în anul 1871, Herny W. Bradley și-a patentat procedeul de
fabricare a margarinei ce combină uleiuri vegetale (în principiu ulei de
semințe de bumbac) cu grăsimi animale. Lipsa grăsimilor de vită și noile
dezvoltări ale lui Boyce și Sabatier în hidrogenarea plantelor au accelerat
folosirea metodei lui Bradley. Criza din anii 1930, urmată de Al II-lea Război
Mondial, au făcut ca, până în 1945, margarina “originală” să dispară complet de
pe piață, iar noile schimbări au facut ca, pâna în 1950, margarina să fie
fabricată în totalitate din uleiuri și grăsimi vegetale.
Margarina este un substitut al untului folosită la coacere și la gătit,
sau pentru a o întinde pe pâine. Margarina modernă este realizată din ulei
vegetal rafinat și apă, pe când untul este realizat din grăsime de lapte. La
fel ca untul, margarina consistă dintr-o emulsie de apă în grăsime și are un
conținut minim de grăsime de 80%.
- 1888: Este utilizat pentru prima
oară telescopul de la Observatorul Lick, având 91 cm în diametru.
Era cel mai
mare telescop din lume, la acea dată.
Observatorul Lick, a Observatorul Astronomic de la Universitatea din
California. Se ridică unele 4200 de picioare (1280 m) deasupra nivelului mării,
pe vârful Muntelui Hamilton, aproximativ 25 mile (40 km) la est de San Jose.
Observatorul, finalizat în 1888, a fost dotat și dat la stat ca o divizie de la
Universitatea din California de James Lick (1796-1876), un finanțator american
și filantrop.
In 1874, Lick pus în valoare de proprietate $ 3.000.000 în mâinile
administratori cu instrucțiuni care $ 700.000 de ar trebui să fie utilizate în
achiziționarea și locuințe un telescop puternic, superior și mai puternic decât
orice telescop făcut încă. Site-ul Mount Hamilton a fost ales din cauza
atmosferei clare.
Atunci când este instalat în anul 1888, de 36-inch (914 mm) lunetă
astronomică Observatorului îndeplinit ordinele lui James Lick pentru cel mai
mare telescop din lume. Rămâne în utilizarea constantă și în rândul refractoare
este al doilea ca mărime doar la 40 de inch (1016 mm) obiectivul construit la
Yerkes Observatorul în anii 1890. Telescop majoră Lick este o 120 inch (3048
mm) reflector finalizat în 1959. Alte instrumente includ un 20-inch (508 mm)
camera astrograf (un telescop utilizat pentru a determina pozițiile exacte
stele) și un 36-inch (914- mm) reflector.
Ajutat de abilitatea unor astfel de astronomi remarcat ca Edward E.
Barnard și ES Holden, Observatorul Lick a fost un pionier în observarea și
trasarea de stele și galaxii. Barnard a descoperit, de asemenea, unul dintre
sateliții lui Jupiter și a fost primul astronom pentru a detecta o cometa de
fotografie. Lick astronomii au efectuat studii de stele duble, stele variabile,
și propuneri de stele și galaxii.
- 1892: S-a născut J.R.R. Tolkien, scriitor şi
profesor britanic,autorul celebrei trilogii “Lordul Inelelor”,
Cartea a fost scrisă în 14 ani, iar
în anii 60 a dat naștere unui adevărat cult “transatlantic” similar celui creat
de Star Trek (“Beowulf: monstri si critici”, “The Silmarillion”);
(d.02.09.1973).
John Ronald Reuel Tolkien CBE (n. 3 ianuarie 1892, Bloemfontein, Statul
Liber Orange, astăzi Africa de Sud - d. 2 septembrie 1973, Bournemouth, Anglia,
Regatul Unit) a fost un scriitor, poet, filolog și profesor de universitate
englez, cunoscut cel mai bine pentru cărți fantastice clasice: Hobbitul și
Stăpânul Inelelor.
Deși mulți alți autori au publicat lucrări fantasy înaintea lui ,
imensul succes al Hobbitului și Stăpânului Inelelor când au fost publicate în
ediție necartonată în Statele Unite a dus la o popularizare uriașă a genului,
și Tolkien este acum considerat "tatăl" literaturii fantastice Lucrările lui Tolkien au inspirat o serie de
multe alte romane și nuvele fantasy și science-fiction. În 2008 The Times l-a
pus pe locul 6 în lista celor mai buni scriitori britanici din 1945 încoace.
- 1936: A fost alcătuit primul top de
muzică pop, pe baza vânzărilor de discuri, publicat de revista
"Billboard", New York.
A fost alcătuit, la 3 ianuarie 1936, primul top de muzică pop, pe baza
vânzărilor de discuri, publicat de revista "Billboard" din New York,
lider pe piața publicațiilor cu teme muzicale din SUA și din lume. Publicată
săptămânal, revista a fost fondată în 1894 și a continuat, de atunci, să
informeze publicul despre toate evenimentele petrecute în lumea muzicii. Pentru
diversificarea subiectelor, în decembrie 1935, colectivul de redacție a hotărât
realizarea unei "parade a hiturilor".
Sub titlul de "Hit parade", a fost publicat, la 3 ianuarie
1936, primul top de muzica pop, realizat pe baza vânzărilor de discuri în anul
precedent și pe baza frecvenței celor mai ascultate melodii la câteva posturi
de radio. Topul cuprindea zece poziții, primul Nr. 1 fiind "I'll Never
Smile Again", semnat de Tommy Dorsey și interpretat de Frank Sinatra.
Inițiativa redactorilor a fost apreciată atât de mult de cititori, că vânzarea
revistei aproape că s-a dublat. Imediat s-a trecut la publicarea topurilor pe
unde radiofonice. În 1940, aceeași revistă a început să publice al doilea top,
"Music Popularity Chart", în cadrul căruia figurau cele mai populare
melodii ale anului, dar din toate genurile.
- 1948: Plecarea Regelui Mihai în exil
“Gara din
Sinaia fusese pusă sub înalta supraveghere a armatei. Peronul era gol, cu
excepţia a două rânduri de ofiţeri care străjuiau calea până la vagonul regal.
Dar ei nu se aflau acolo pentru a ne da onorul. Stăteau cu spatele la noi,
astfel încât nu ne puteau vedea. Totuşi, în momentul în care ne-am urcat în
vagon, unul dintre ei a întors capul spre mine. l-am văzut chipul, timp de
câteva secunde. Plângea ca un copil. Uşile s-au închis, trenul s-a pus în
mişcare, iar Sinaia a rămas în urma noastră. Acel soldat cu chipul înlăcrimat a
fost, pentru mine, semnul că populaţia rămânea credincioasă coroanei.” Regele
Mihai I despre plecarea forţată din ianuarie 1948.
Pe drum regele Mihai gândeşte că poate trenul va fi îndreptat spre
Siberia sau va fi atacat. Călătoria pe teritoriul Romaniei are loc
noaptea. Trenul nu a oprit în nici o staţie. A traversat Ungaria şi
Austria prin zona sovietică. A ajuns în zona americană în Austria de
vest. De aici în Elveţia. Staţia terminus a tristei călătorii –
Lausanne. Regele şi mama sa sunt aşteptaţi de un mic grup de prieteni şi
rude.
O pagină din istoria României era intoarsă “ Am fost întrebat de
multe ori care a fost sentimentul meu la plecarea din România. N-am
găsit un alt fel de a spune adevărul despre starea mea de atunci decît
că am plecat cu moartea în suflet.”
R A P
O R T
asupra plecării fostului REGE MIHAI
În ziua de 3 ianuarie a.c la ora
17, au venit în gara Sinaia un convoi format din mașinile (sunt specificate
numerele de înmatriculare) urmate de două camioane mari pline cu bagaje:
cufere, geamantane și saci.
Acest convoi era însoțit de maiorul Vergotti și personal de la Palat.
Imediat a început îmbarcarea celor trei turisme în vagoanele ce se
găseau garate în spatele fostei rampe regale – cât și a bagajelor sub directa
supraveghere a lui Vergotti.
La ora 18, a sosit de la București garnitura specială cu care pleca
Mihai din țară.
Paza trenului era asigurată de 25 de agenți de siguranță sub conducerea
insp. Nicolski și comisar șef Vendel și de ostași și ofițeri din Divizia Tudor
Vladimirescu.
Fiecare ușă a vagonului era păzită de un agent și un soldat cu armă
automată. (…)
La ora 17.05 când au venit la gară camioanele cu bagaje, a sosit în fața
gării auto A.C. 7942 American Press cu ziaristul englez Leonard Kirschen și
încă trei ziariști americani, care sosiseră în Sinaia la ora 13.00.
După sosirea garniturii agenții de ordine sub conducerea comisarului șef
Tiroiu (…) au început evacuarea persoanelor.
Leonard Kirschen și ziariștii americani au început să protesteze, cerând
explicații din partea cui vine ordinul de evacuare.
La ora 19.15 au sosit la gară cu mașinile: Mircea ioanițiu, Nelly
Catargi, Dr. Bianu, Col. Stanciu, Lt.col. Bercea Niculae și c-dor Gherghel
Arpad.
Din informații am aflat că col. Stanciu însoțea trenul până la graniță.
D-na Catargi s-a urcat imediat în vagonul suitei, pe peronul fostei gări
regale rămânând ceilalți, care după 10 minute au urcat în vagon, în afară de
Lt.col. Bercea, c-dor Gherghel și Col. Stanciu cari au rămas pe peron.
Între timp în vagonul bucătăriei au fost încărcate un butoi cu brânză,
saci cu cartofi, lăzi cu zahăr și pachete cu alimente.
La ora 19.45 s-a dat dispoziții ca Leonard Kirschen și ziariștii
americani să fie poftiți să se suie în mașină și să plece din preajma gării,
ceea ce au și făcut.
La ora 20.15 a sosit în gară Mihai cu mama sa și Jaques Vergotti. Mihai
și Elena au trecut prin salonul gării și fără a sta de vorbă cu nimeni au suit
în vagon.
Odată cu Mihai au mai sosit și două mașini Willys Overland cu bagaje,
care au fost suite în vagon sub supravegherea lui Vergotti, a valetului Olteanu
și a șoferului Moldoveanu – șoferul lui Mihai.
Olteanu valetu lui Mihai ducea două casete grele, de care s-a interesat
special Vergotti întrebând de ele și dacă au fost duse în vagonul special al
lui Mihai.
La ora 20.30 trenul special cu fostul Rege Mihai și suita – au părăsit
gara Sinaia, cu destinația Lausanne – Elveția.
Din Sinaia au plecat cu Mihai și Elena următorii: Mircea Ioanițiu, Nelly
Catargi, Dr. Bianu, Jaques Vergotti, valetul Olteanu și șoferul Moldoveanu.
Din informațiile obținute de la Isp.Gl.Paraschiv, s-au aflat
următoarele: Insp.Gl.Paraschiv se afla de două zile la castelul din Sinaia și a
făcut controlul bagajelor suitei ce urma să-l însoțească pe Mihai.
Bagajele lui Mihai nu au fost controlate și acesta a avut dreptul să
aducă 12 valize ale sale, odată cu el la gară.
Din cele observate de noi, valizele care au fost duse la gară de Mihai
cu 15 minute înainte de plecare – au fost 30.
Dl ministru Ghe. Gheorghiu Dej s-a interesat la telefon prin Secretarul General, dacă s-a respectat
ordinul ca bagajele lui Mihai să nu fie controlate.
După abdicare Mihai a stat foarte grav și izolat, iar Elena a plâns tot
timpul.
De la București au plecat cu trenul special ce a sosit la Sinaia 32 de
persoane, printre care și Negroponte, ginerele lui Barbu Stirbey cu soția și
cei (…) copii.
Trenul special urma să se oprească la Săvârșin pentru a lua trei
persoane.
Polițiștii și ostașii fac paza trenului până la graniță. Garnitura merge
până în Elveția, de unde se va înapoia în țară.
Incidente – La ora 19.15 când a sosit în gară Mircea Ioanițiu, un elev
de liceu care se afla sus pe șosea, crezând că Ioanițiu este Mihai, a strigat:
TRĂIASCĂ REGELE!
Elevul a fost imediat arestat de șeful Siguranței Tiron și, din
informațiile culese de la gardian, acesta este fiul unui maior din fosta Gardă
Regală.
Imediat după acest incident au venit Leonard Kirschen și ziariștii
americani, care s-au interesat de cele petrecute, luând note. (…)
-
1956: un incendiu a avariat vârful
Turnului Eiffel din Paris.
Incendiul a
început în încăperea de transmisie a semnalului de televiziune, potrivit
site-ului toureiffel.paris, iar structura din vârful turnului a fost avariată
destul de serios.
Lucrările
de renovare au durat un an, astfel că în 1957 au fost instalate o nouă
platformă și un nou echipament de transmisie tv. În urma reparațiilor,
înălțimea totală a turnului a ajuns la 320,75 de metri.
1987: Celebra cântăreață americană
Aretha Franklin a fost inclusă în “Rock and Roll Hall of Fame”, devenind astfel prima femeie din
lume care a primit această distincţie.
Aretha Franklin (n. 25 martie 1942, Detroit) este o cântăreață,
compozitoare și pianistă americancă. Deși cunoscută pentru melodiile ei soul și
fiind numită Regina muzicii Soul, cântă de asemenea jazz, blues, R&B,
muzică gospel și rock .
Rolling Stone a clasat-o pe primul loc în topul „100
Greatest Singers of All Time”, iar în clasamentul „100 Greatest Artists of All
Time” pe locul nouă. A câștigat 18 premii Grammy competitive și două onorifice.
Are 20 de single-uri pe locul unu în topul Hot R&B/Hip-Hop Songs și două pe
primul loc în Billboard Hot 100: „Respect” (1967) și „I Knew You Were Waiting
(For Me)” (1987), un duet cu George Michael. Din 1961, ea a avut un total de 45
de hit-uri în top 40 pe Billboard Hot 100. Între 1967 și 1982 a avut 10 albume
R&B pe locul unu mai mult decât oricare altă femeie artist. În 1987, a
devenit prima artistă femeie care a fost inclusă în Rock and Roll Hall of Fame.
Conform publicației Time, este una dintre cele mai influente femei ale
secolului al XX-lea.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!