marți, 2 ianuarie 2018

3 Ianuarie







Este cea de-a 3-a zi a anului 2015.

Au mai rămas 362 de zile până la sfârșitul anului.

Soarele răsare la 07 h 52 m și apune la 16 h 48 m.



Citatul zilei


„Bugetul trebuie echilibrat,
Tezaurul trebuie reaprovizionat,
Datoria publică trebuie micşorată,
Aroganţa funcţionarilor publici trebuie moderată şi controlată, şi
Ajutorul dat altor ţări trebuie eliminat
pentru ca Roma sa nu dea faliment.
Oamenii trebuie să înveţe din nou
să muncească în loc să trăiască pe spinarea statului.” 
(Cicero) 
  

3 ianuarie este ziua răspântiilor și a alegerilor, este sărbătoarea numită Compitalia

 

Compitalia era o veche sărbătoare romană ținută în onoarea zeităților răspântiilor, cărora li se lăsau ofrande oriunde se întâlneau două drumuri.

Compitalia: în religia roman, Compitalia a fost un festival sărbătorit o dat pe an(3-5 ianuarie) în onoarea lui Lares Compitales și a zeităților locale. În timpul celebrării festivalului, fiecare familie punea statuia cu zeița Mania la ușa casei lor. De asemenea, agățau la ușile lor figuri de lână care reprezentau bărbați și femei, însoțindu-le cu cereri umile către Mania să fie mulțumită cu acele figuri și să ierte acea casă. Sclavii ofereau bile de lână în loc de figuri umane. 

 

Evenimente de-a lungul timpului... 


  •      106 î.Hr.: s-a născut  Cicero, politician și filosof roman (d. 43 î.Hr.)
     
Marcus Tullius Cicero (n. 3 ianuarie 106 î.Hr. – d. 7 decembrie 43 î.Hr.) a fost un filozof, politician, jurist, orator, teoritician politic, consul și constituționalist roman. El a jucat un rol important în perioada de sfârșit a Republicii romane. Activitatea sa literară și politico-socială s-a concretizat în domenii atât de numeroase, încât Cicero poate fi calificat drept un om universal, homo universalis. El a fost autorul roman care a exercitat cea mai profundă influență asupra literaturii latine și s-a manifestat ca unul dintre cei mai prolifici scriitori, mai prolific chiar decât Seneca și Augustin.


  •  1496:  Leonardo da Vinci testează fără succes o mașină de zburat   

Fascinat de zbor, a realizat studii amănunțite ale zborului păsărilor,
apoi numeroase planuri ale unor "mașini de zburat", cum le numea, inclusiv un proiect de elicopter. Acesta avea să fie propulsat de eforturile a patru oameni, dar nu ar fi putut funcționa pentru că tot corpul ar fi trebuit să se rotească.



Observând îndelung păsările, da Vinci a realizat mai multe modele de "mașini de zburat", care imitau natura pe cât posibil. Acesta este unul dintre cele mai cunoscute, semănând mai curând cu un planor al zilelor noastre, doar că aripile se puteau mițca. Modelul avea și un loc pentru pilot, fiind practic o barcă ușoara, cu aripi. Din păcate, nici unul dintre modele nu avea să funcționeze, ceea ce nu
 l-a impiedicat pe inventator să continue să caute.

În același registru a realizat și proiectul unui deltaplan. 
Pe 3 ianuarie 1496 a testat fără succes o asfel de invenție.



  • 1749: Apare la Copenhaga, cel mai vechi ziar din lume, Berlingska Tidende.

Acest cotidian de centru-dreapta aparţine trustului Berlingske Officin, care publică şi cotidianul de seară B.T. ca şi săptămânalul Weekendavisen. Site-ul său este unul dintre cele mai bune din presa daneză.  


  • 1870: A început construcția podului Brooklyn din New York, Statele Unite.


Podul Brooklyn este unul dintre cele mai vechi poduri suspendate din Statele Unite. Finalizat în 1883, leagă cartierele Manhattan și Brooklyn din New York City, traversând East River. Având 1.825 m lungime , a fost cel mai lung pod suspendat din lume de la deschiderea sa și până în 1903, și primul pod suspendat pe cabluri din sârmă de oțel.

 Construcția podului a fost finalizată în anul 1883, și până în anul 1903 a fost cel mai înalt pod suspendat din lume.



Brooklyn Bridge a devenit, înca de la inaugurarea sa, un simbol important al New Yorkului, fiind recunoscut drept monument național în anul 1964.

Planurile pentru construirea unui astfel de pod începuseră încă din anul 1800. În acea perioadă, Brooklynul semăna mai mult cu un sat, având o populație de 400 000 de locuitori, iar New Yorkul avea un singur cartier - Manhattan, care avea o populație dublă față de cea a Brooklyn-ului. În acest fel podul era cea mai buna opțiune pentru ca Brooklynul să se dezvolte corespunzator, iar populația din Manhattan să se diminueze, migrând spre Brooklyn, podul fiind cea mai bună cale de acces, indiferent de vreme.



Ideea a aparținut lui John Augustus Roebling, imigrant de origine germană, care construise anterior alte poduri suspendate, de mărime mai mică. Acesta a pus foarte mult suflet în proiectarea celui mai mic detaliu, considerând că podul va fi o adevarată operă de artă și un adevărat monument național. În anul 1867 s-a format "The New York Bridge Company", iar pentru construirea podului, Brooklynul a finanțat cu 3 milioane de dolari, în timp ce New Yorkul a suportat cheltuieli în valoare de doar 1,5 milioane de dolari.

Construcția acestui impresionant pod a durat 14 ani.

De la un capăt la celălalt, Brooklyn Bridge masoară 1825 metri, iar Washington Roebling - fiul lui John Augustus - a creat o parte specială dedicată celor care vor să meargă pe jos sau bicicliștilor.

În anul 1883, lucrările erau aproape de sfârăit. La fiecare capăt, în Manhattan și in Brooklyn, s-au construit două clădiri, iar podul a fost iluminat de 70 de lămpi cu arc electric, în culorile alb și albastru. Chiar înainte de a fi deschis oficial, podul devenise un simbol al întregii regiuni, pentru ca mai târziu să devină simbol național. Oamenii erau impresionați de frumusețea podului.

Pe data de 23 mai 1883, podul a fost inaugurat oficial de către președintele Chester Arthur. Începând de atunci, fiecare persoană putea să traverseze podul, doar după plata unei mici taxe de un penny.

Abia după 15 ani de la terminarea construcției, Manhattanul s-a unit cu Brooklynul, adică a fost atins în totalitate scopul pentru care a fost construit acest pod falnic. Mai mult decât atât, Manhattanul s-a unit și cu Bronx, Queens și Staten Island, pentru a forma Greater New York.




  •   1871:  Henry Bradley brevetează margarina


   Principala materie primă din formula originală a margarinei a fost grăsimea de vită, dar în anul 1871, Herny W. Bradley și-a patentat procedeul de fabricare a margarinei ce combină uleiuri vegetale (în principiu ulei de semințe de bumbac) cu grăsimi animale. Lipsa grăsimilor de vită și noile dezvoltări ale lui Boyce și Sabatier în hidrogenarea plantelor au accelerat folosirea metodei lui Bradley. Criza din anii 1930, urmată de Al II-lea Război Mondial, au făcut ca, până în 1945, margarina “originală” să dispară complet de pe piață, iar noile schimbări au facut ca, pâna în 1950, margarina să  fie fabricată în totalitate din uleiuri și grăsimi vegetale.
Margarina este un substitut al untului folosită la coacere și la gătit, sau pentru a o întinde pe pâine. Margarina modernă este realizată din ulei vegetal rafinat și apă, pe când untul este realizat din grăsime de lapte. La fel ca untul, margarina consistă dintr-o emulsie de apă în grăsime și are un conținut minim de grăsime de 80%.


  •     1888: Este utilizat pentru prima oară telescopul de la       Observatorul Lick, având 91 cm în diametru.
 Era cel mai mare telescop din lume, la acea dată.


Observatorul Lick, a Observatorul Astronomic de la Universitatea din California. Se ridică unele 4200 de picioare (1280 m) deasupra nivelului mării, pe vârful Muntelui Hamilton, aproximativ 25 mile (40 km) la est de San Jose. Observatorul, finalizat în 1888, a fost dotat și dat la stat ca o divizie de la Universitatea din California de James Lick (1796-1876), un finanțator american și filantrop.



In 1874, Lick pus în valoare de proprietate $ 3.000.000 în mâinile administratori cu instrucțiuni care $ 700.000 de ar trebui să fie utilizate în achiziționarea și locuințe un telescop puternic, superior și mai puternic decât orice telescop făcut încă. Site-ul Mount Hamilton a fost ales din cauza atmosferei clare.



Atunci când este instalat în anul 1888, de 36-inch (914 mm) lunetă astronomică Observatorului îndeplinit ordinele lui James Lick pentru cel mai mare telescop din lume. Rămâne în utilizarea constantă și în rândul refractoare este al doilea ca mărime doar la 40 de inch (1016 mm) obiectivul construit la Yerkes Observatorul în anii 1890. Telescop majoră Lick este o 120 inch (3048 mm) reflector finalizat în 1959. Alte instrumente includ un 20-inch (508 mm) camera astrograf (un telescop utilizat pentru a determina pozițiile exacte stele) și un 36-inch (914- mm) reflector.



Ajutat de abilitatea unor astfel de astronomi remarcat ca Edward E. Barnard și ES Holden, Observatorul Lick a fost un pionier în observarea și trasarea de stele și galaxii. Barnard a descoperit, de asemenea, unul dintre sateliții lui Jupiter și a fost primul astronom pentru a detecta o cometa de fotografie. Lick astronomii au efectuat studii de stele duble, stele variabile, și propuneri de stele și galaxii.




  •   1892: S-a născut J.R.R. Tolkien, scriitor şi profesor britanic,autorul celebrei trilogii “Lordul Inelelor”,
   Cartea a fost scrisă în 14 ani, iar în anii 60 a dat naștere unui adevărat cult “transatlantic” similar celui creat de Star Trek (“Beowulf: monstri si critici”, “The Silmarillion”); (d.02.09.1973).


John Ronald Reuel Tolkien CBE (n. 3 ianuarie 1892, Bloemfontein, Statul Liber Orange, astăzi Africa de Sud - d. 2 septembrie 1973, Bournemouth, Anglia, Regatul Unit) a fost un scriitor, poet, filolog și profesor de universitate englez, cunoscut cel mai bine pentru cărți fantastice clasice: Hobbitul și Stăpânul Inelelor.



Deși mulți alți autori au publicat lucrări fantasy înaintea lui , imensul succes al Hobbitului și Stăpânului Inelelor când au fost publicate în ediție necartonată în Statele Unite a dus la o popularizare uriașă a genului, și Tolkien este acum considerat "tatăl" literaturii fantastice  Lucrările lui Tolkien au inspirat o serie de multe alte romane și nuvele fantasy și science-fiction. În 2008 The Times l-a pus pe locul 6 în lista celor mai buni scriitori britanici din 1945 încoace.


  •   1936: A fost alcătuit primul top de muzică pop, pe baza vânzărilor de discuri, publicat de revista "Billboard", New York.



A fost alcătuit, la 3 ianuarie 1936, primul top de muzică pop, pe baza vânzărilor de discuri, publicat de revista "Billboard" din New York, lider pe piața publicațiilor cu teme muzicale din SUA și din lume. Publicată săptămânal, revista a fost fondată în 1894 și a continuat, de atunci, să informeze publicul despre toate evenimentele petrecute în lumea muzicii. Pentru diversificarea subiectelor, în decembrie 1935, colectivul de redacție a hotărât realizarea unei "parade a hiturilor".



Sub titlul de "Hit parade", a fost publicat, la 3 ianuarie 1936, primul top de muzica pop, realizat pe baza vânzărilor de discuri în anul precedent și pe baza frecvenței celor mai ascultate melodii la câteva posturi de radio. Topul cuprindea zece poziții, primul Nr. 1 fiind "I'll Never Smile Again", semnat de Tommy Dorsey și interpretat de Frank Sinatra.

 Inițiativa redactorilor a fost apreciată atât de mult de cititori, că vânzarea revistei aproape că s-a dublat. Imediat s-a trecut la publicarea topurilor pe unde radiofonice. În 1940, aceeași revistă a început să publice al doilea top, "Music Popularity Chart", în cadrul căruia figurau cele mai populare melodii ale anului, dar din toate genurile.


  • 1948: Plecarea Regelui Mihai în exil



“Gara din Sinaia fusese pusă sub înalta supraveghere a armatei. Peronul era gol, cu excepţia a două rânduri de ofiţeri care străjuiau calea până la vagonul regal. Dar ei nu se aflau acolo pentru a ne da onorul. Stăteau cu spatele la noi, astfel încât nu ne puteau vedea. Totuşi, în momentul în care ne-am urcat în vagon, unul dintre ei a întors capul spre mine. l-am văzut chipul, timp de câteva secunde. Plângea ca un copil. Uşile s-au închis, trenul s-a pus în mişcare, iar Sinaia a rămas în urma noastră. Acel soldat cu chipul înlăcrimat a fost, pentru mine, semnul că populaţia rămânea credincioasă coroanei.” Regele Mihai I despre plecarea forţată din ianuarie 1948.


Pe drum regele Mihai gândeşte că poate trenul va fi îndreptat spre Siberia sau va fi atacat. Călătoria pe teritoriul Romaniei are loc noaptea. Trenul nu a oprit în nici o staţie. A traversat Ungaria şi Austria prin zona sovietică. A ajuns în zona americană în Austria de vest. De aici în Elveţia. Staţia terminus a tristei călătorii – Lausanne. Regele şi mama sa sunt aşteptaţi de un mic grup de prieteni şi rude.
O pagină din istoria României era intoarsă “ Am fost întrebat de multe ori care a fost sentimentul meu la plecarea din România. N-am găsit un alt fel de a spune adevărul despre starea mea de atunci decît că am plecat cu moartea în suflet.”



R  A  P  O  R  T

asupra plecării fostului REGE MIHAI

În ziua de 3 ianuarie a.c  la ora 17, au venit în gara Sinaia un convoi format din mașinile (sunt specificate numerele de înmatriculare) urmate de două camioane mari pline cu bagaje: cufere, geamantane și saci.

Acest convoi era însoțit de maiorul Vergotti și personal de la Palat.

Imediat a început îmbarcarea celor trei turisme în vagoanele ce se găseau garate în spatele fostei rampe regale – cât și a bagajelor sub directa supraveghere a lui Vergotti.

La ora 18, a sosit de la București garnitura specială cu care pleca Mihai din țară.

Paza trenului era asigurată de 25 de agenți de siguranță sub conducerea insp. Nicolski și comisar șef Vendel și de ostași și ofițeri din Divizia Tudor Vladimirescu.

Fiecare ușă a vagonului era păzită de un agent și un soldat cu armă automată. (…)

La ora 17.05 când au venit la gară camioanele cu bagaje, a sosit în fața gării auto A.C. 7942 American Press cu ziaristul englez Leonard Kirschen și încă trei ziariști americani, care sosiseră în Sinaia la ora 13.00.

După sosirea garniturii agenții de ordine sub conducerea comisarului șef Tiroiu (…) au început evacuarea persoanelor.

Leonard Kirschen și ziariștii americani au început să protesteze, cerând explicații din partea cui vine ordinul de evacuare.

La ora 19.15 au sosit la gară cu mașinile: Mircea ioanițiu, Nelly Catargi, Dr. Bianu, Col. Stanciu, Lt.col. Bercea Niculae și c-dor Gherghel Arpad.

Din informații am aflat că col. Stanciu însoțea trenul până la graniță.

D-na Catargi s-a urcat imediat în vagonul suitei, pe peronul fostei gări regale rămânând ceilalți, care după 10 minute au urcat în vagon, în afară de Lt.col. Bercea, c-dor Gherghel și Col. Stanciu cari au rămas pe peron.

Între timp în vagonul bucătăriei au fost încărcate un butoi cu brânză, saci cu cartofi, lăzi cu zahăr și pachete cu alimente.

La ora 19.45 s-a dat dispoziții ca Leonard Kirschen și ziariștii americani să fie poftiți să se suie în mașină și să plece din preajma gării, ceea ce au și făcut.

La ora 20.15 a sosit în gară Mihai cu mama sa și Jaques Vergotti. Mihai și Elena au trecut prin salonul gării și fără a sta de vorbă cu nimeni au suit în vagon.

Odată cu Mihai au mai sosit și două mașini Willys Overland cu bagaje, care au fost suite în vagon sub supravegherea lui Vergotti, a valetului Olteanu și a șoferului Moldoveanu – șoferul lui Mihai.

Olteanu valetu lui Mihai ducea două casete grele, de care s-a interesat special Vergotti întrebând de ele și dacă au fost duse în vagonul special al lui Mihai.

La ora 20.30 trenul special cu fostul Rege Mihai și suita – au părăsit gara Sinaia, cu destinația Lausanne – Elveția.

Din Sinaia au plecat cu Mihai și Elena următorii: Mircea Ioanițiu, Nelly Catargi, Dr. Bianu, Jaques Vergotti, valetul Olteanu și șoferul Moldoveanu.

Din informațiile obținute de la Isp.Gl.Paraschiv, s-au aflat următoarele: Insp.Gl.Paraschiv se afla de două zile la castelul din Sinaia și a făcut controlul bagajelor suitei ce urma să-l însoțească pe Mihai.

Bagajele lui Mihai nu au fost controlate și acesta a avut dreptul să aducă 12 valize ale sale, odată cu el la gară.

Din cele observate de noi, valizele care au fost duse la gară de Mihai cu 15 minute înainte de plecare – au fost 30.

Dl ministru Ghe. Gheorghiu Dej s-a interesat la telefon  prin Secretarul General, dacă s-a respectat ordinul ca bagajele lui Mihai să nu fie controlate.

După abdicare Mihai a stat foarte grav și izolat, iar Elena a plâns tot timpul.

De la București au plecat cu trenul special ce a sosit la Sinaia 32 de persoane, printre care și Negroponte, ginerele lui Barbu Stirbey cu soția și cei (…) copii.

Trenul special urma să se oprească la Săvârșin pentru a lua trei persoane.

Polițiștii și ostașii fac paza trenului până la graniță. Garnitura merge până în Elveția, de unde se va înapoia în țară.



Incidente – La ora 19.15 când a sosit în gară Mircea Ioanițiu, un elev de liceu care se afla sus pe șosea, crezând că Ioanițiu este Mihai, a strigat: TRĂIASCĂ REGELE!

Elevul a fost imediat arestat de șeful Siguranței Tiron și, din informațiile culese de la gardian, acesta este fiul unui maior din fosta Gardă Regală.



Imediat după acest incident au venit Leonard Kirschen și ziariștii americani, care s-au interesat de cele petrecute, luând note. (…)



  •   1956: un incendiu a avariat vârful Turnului Eiffel din Paris.

Incendiul a început în încăperea de transmisie a semnalului de televiziune, potrivit site-ului toureiffel.paris, iar structura din vârful turnului a fost avariată destul de serios.

Lucrările de renovare au durat un an, astfel că în 1957 au fost instalate o nouă platformă și un nou echipament de transmisie tv. În urma reparațiilor, înălțimea totală a turnului a ajuns la 320,75 de metri.


  •  1987: Celebra cântăreață americană Aretha Franklin a fost inclusă în “Rock and Roll Hall of Fame”, devenind astfel prima femeie din lume care a primit această distincţie.


  Aretha Franklin (n. 25 martie 1942, Detroit) este o cântăreață, compozitoare și pianistă americancă. Deși cunoscută pentru melodiile ei soul și fiind numită Regina muzicii Soul, cântă de asemenea jazz, blues, R&B, muzică gospel și rock .



 Rolling Stone a clasat-o pe primul loc în topul „100 Greatest Singers of All Time”, iar în clasamentul „100 Greatest Artists of All Time” pe locul nouă. A câștigat 18 premii Grammy competitive și două onorifice. Are 20 de single-uri pe locul unu în topul Hot R&B/Hip-Hop Songs și două pe primul loc în Billboard Hot 100: „Respect” (1967) și „I Knew You Were Waiting (For Me)” (1987), un duet cu George Michael. Din 1961, ea a avut un total de 45 de hit-uri în top 40 pe Billboard Hot 100. Între 1967 și 1982 a avut 10 albume R&B pe locul unu mai mult decât oricare altă femeie artist. În 1987, a devenit prima artistă femeie care a fost inclusă în Rock and Roll Hall of Fame.



Conform publicației Time, este una dintre cele mai influente femei ale secolului al XX-lea.

  Să aveți o zi frumoasă!











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!