Este a 39-a zi a anului.
Au mai rămas 326 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 07 h 26 m și apune la 17 h 35 m.
Citatul zilei
“Unele
drumuri ne duc mai degrabă spre un destin decât spre o destinaţie.” (Jules
Verne)
8 februarie
- Ziua Internaţională de Rugăciune
pentru Victimele Traficului de Persoane
Ziua Internațională de Rugăciune pentru victimele traficului de persoane a fost instituită de Papa Francisc în anul 2015 și este celebrată în fiecare an în ziua comemorării liturgice a Sfintei Iosefina Bakhita. Tema propusă de Papa Francisc pentru anul 2018 este Migrație fără trafic. DA libertății persoanei, NU sclaviei!
Conform ultimelor studii privitoare la migrația din România – informează într-o comunicare Sr. Adina Bălan, CJ, din partea CSRM – în două din trei familii, un membru este plecat să lucreze în străinătate. Mulți dintre aceștia au ajuns victime ale exploatării. La nivel național sunt identificate anual un număr peste 800 de victime ale traficului, jumătate dintre acestea fiind copii, majoritatea exploatați în străinătate.
Sfânta Iosefina Bakita (1868 – 1947)
s-a născut la Darfur, în Sudan. A fost răpită, copilă fiind, și vândută
de mai multe ori în piețele africane de sclavi, pătimind o sclavie
grea. Ajunsă la Veneția eliberată, a devenit creștină, iar mai apoi a
intrat în mănăstirea surorilor Fiicele Carității. Și-a încheiat viaţa pe
pământ la 8 februarie 1947, în mănăstirea canosiană din Schio,
înconjurată de surori și în faimă de sfințenie. A fost canonizată la 1
octombrie 2000 de Papa Ioan Paul al II-lea.
Conform
statisticilor oficiale, anual în România sunt identificaţi în jur de 1.000 de
supravieţuitori. Din păcate, supravieţuitorii traficului de persoane
descoperiţi reprezintă numai un mic procent din numărul real al victimelor
traficului de persoane. Din cauza naturii ascunse a criminalităţii, este
imposibil să se ştie exact câţi români sunt traficaţi şi exploataţi.
Evenimente de-a lungul timpului...
- 1707: A luat fiinţă Noua şcoală domnească (Academia de la Iaşi), deschisă în timpul domniei a doua a lui Antioh Cantemir.
Fondată la Iași (capitala Principatului Moldova) de către prințul Antioh Cantemir în 1707, Academia a continuat simbolic Academia Vasiliană, deși nu există o legătură directă între cele două instituții similare. Principalul reformator al Academiei a fost Grigore al III-lea Ghica (1776), care a modernizat-o pentru a concura cu universitățile europene. Studiile erau realizate în limba greacă și pentru cea mai mare parte a secolului al XVIII-lea au fost practic aristotelice. Începând din anii 1760 o serie de directori luminați au introdus în Academie studiul matematicii, al științelor naturale și al filozofiei moderne, traducând și adaptând manuale europene.
În 1814
Gheorghe Asachi a predat pentru prima dată în limba română un curs de inginerie
și hotărnicie la Academie, formând o clasă de ingineri, până în 1819. În 1821
Academia a fost desființată printr-un ordin al sultanului, ca urmare a
activității organizației patriotice elene, Filiki Eteria. Împrejurările
politice potrivnice au făcut ca o altă academie să nu mai existe până în 1835,
când a fost înființată Academia Mihăileană. Noua instituție i-a preluat pe unii
profesori de la cea veche, astfel încât există o filiație directă între cele
două academii. Academia Domnească nu a oferit diplome academice standard, ci
doar diplome care certificau faptul că posesorul lor era demn de a purta
„numele de om învățat”. Acest nume îi oferea purtătorului posibilitatea de a
îndeplini diverse funcții administrative în cadrul Imperiului Otoman și în
Principatele Române.
- 1828: S-a născut Jules Verne (nume complet Jules Gabriel Verne), scriitor francez și un precursor al literaturii științifico-fantastice, apreciat pentru scrierea operelor legate de viitor, spațiu, aer și călătoria în adâncurile mării.
Jules Verne
s-a născut la Nantes, fiul procurorului Pierre Verne și al soției sale, Sofia.
Fiind cel mai mare din cei cinci copii ai familiei, el și-a petrecut copilăria
acasă cu părinții săi. La vârsta de 9 ani, a fost trimis la școală, la Liceul
Nantes, unde a studiat latina, pe care a folosit-o în povestirea sa scurtă, Le
Mariage de Monsieur Anselme des Tilleuls (mij. anilor 1850).
După ce a
terminat studiile de la liceu, Verne a plecat la Paris, pentru a-și continua
studiile.
În 1848,
împreună cu Michel Carre, a început să lucreze la operetele muzicale, din punct
de vedere literar. Când tatăl lui Jules Verne a aflat că fiul său scria și
compunea mai mult decât învăța pentru Drept, i-a întrerupt sprijinul financiar.
În perioada aceasta s-a întâlnit cu autori de reputație, cum ar fi Alexandre Dumas
și Victor Hugo, care i-au dat niște sfaturi foarte bune.
Un moment
semnificativ în viața literară a lui Jules Verne l-a constituit apariția lui
Pierre-Jules Hetzel, unul dintre cei mai importanți editori francezi, care a
mai publicat operele lui Victor Hugo, George Sand, Erckmann-Chatrian etc.
Când s-au
întâlnit, Jules Verne avea 35 de ani, iar Pierre-Jules Hetzel avea 50 de ani,
și de atunci până la moartea lui Hetzel, ei au format un excelent tandem –
scriitor și editor. Imediat după această întâlnire norocoasă Verne a publicat
romanul Călătorie spre centrul Pământului (1864), apoi au urmat De la Pământ la
Lună (1865), 20.000 de leghe sub mări (1869), Ocolul Pământului în 80 de zile
(1873).
Jules Verne a rămas cel mai tradus scriitor de romane; potrivit statisticilor UNESCO, operele sale au fost traduse în 148 de limbi.
Jules Verne
a murit în 1905 în urma unor complicaţii provocate de diabet, lăsând în urmă o
operă literară prolifică şi o viziune care avea să schimbe lumea.
Din acest
punct de vedere, este dificil să spunem dacă el a prevăzut ce avea să fie în
viitor, unde avea să ajungă progresul tehnologic, sau dacă imaginaţia lui este
cea care i-a influenţat pe alţi inventatori şi a făcut posibilă această
evoluţie.
Fără să
facem speculaţii în acest sens, trebuie să menţionăm că savanţi precum Edwin
Hubble, Jacques Cousteau şi Hermann Oberth au fost fascinaţi de romanele lui
Jules Verne şi au recunoscut că aceste scrieri pline de fantezie au fost pentru
ei o sursă de inspiraţie.
Cum au
prins viaţă invenţiile imaginate de Jules Verne?
1.
Submarinele electrice. Una din cele mai cunoscute romane ale sale, „2.000 de
leghe sub mări” (1869), îl prezintă pe Căpitanul Nemo străbătând oceanele lumii
la bordul unui submarin electric gigant, Nautillus.
Submarinul
avea săli luxoase şi era alimentat cu energie electrică. În 1964 a fost
construit acest submarin, Alvin, care, deşi mult mai mic, putând găzdui doar 3
persoane, funcţionează pe un principiu similar, fiind alimentat cu baterii.
2.
Emisiunile de ştiri. În 1889, Jules Verne a scris un articol, intitulat „În
anul 2889”, unde descria presa viitorului. În locul clasicelor ziare, abonaţii
vizionau un program în care reporterii discută cu oamenii de ştiinţă şi cu
politicienii despre cele mai importante evenimente ale zilei.
Primul
program de ştiri televizate a fost difuzat abia în 1920, deci după 30 de ani de
la momentul în care scriitorul a descris această formă de comunicare în masă.
3. Velele
solare. În 1865, în romanul „De la Pământ la Lună”, Jules Verne a scris despre
o navă spaţială alimentată cu lumină. Azi există ceva similar – velele solare.
Pe 21 mai
2010, în cadrul misiunii Ikaros, Japonia a lansat cu succes o velă de acest
fel, pentru a cerceta planetele din apropierea noastră. Vela, cu o lăţime de 14
metri, funcţionează cu energie solară.
Proiectul a
fost propus prima dată în 1920, iar aceste vele au ca scop propulsarea
navetelor spaţiale cu ajutorul radiaţiei solare, fără să mai fie nevoie de alt
combustibil.
4. Modulul
lunar. Jules Verne a descris tot în romanul „De la Pământ la Lună” „proiectile”
care erau folosite pentru a transporta pasagerii pe Lună.
Acestea
erau ataşate la „tunuri uriaşe” care când erau trase ajutau „proiectilul” să
învingă forţa gravitaţiei, scriitorul folosind de obicei descrieri destul de
detaliate ale tehnologiei imaginate în cărţile sale.
Acum există
modulele lunare, cu care NASA a reuşit să ajungă pe Lună. Aceste capsule în
care stau membrii echipajului sunt ataşate la rachetele care le propulsează şi
le transportă la destinaţie, exact cum îşi imaginase sciitorul francez acum
aproape 200 de ani.
5.
Reclamele scrise pe cer. Atent observator a lumii din jurul său, Verne a intuit
şi viitorul promiţător al reclamelor, iar în articolul „În anul 2889”, el a
descris o nouă metodă de anunţuri publicitare similare scrisului pe cer.
„Toţi au
observat aceste anunţuri uriaşe reflectate de nori, erau aşa de mari că puteau
fi văzute de populaţia unor întregi oraşe sau chiar a unei ţări întregi”, scria
Jules Verne.
Aceste intuiţii
uimitoare sunt cu atât mai impresionante cu cât scriitorul nu avea o pregătire
în domeniul ingineriei sau fizicii. Este adevărat însă că el avea prieteni
pasionaţi de ştiinţă şi invenţii şi este foarte posibil ca multe idei să-i fi
venit din discuţiile din aceştia.
Scrisul pe
cer a fost folosit prima dată în 1930, de Skywriting Corporation din Statele
Unite, iar printre primii clienţi s-a numărat compania Pepsi-Cola.
Pentru un
asemenea proiect este nevoie de cinci avioane care zboară în formaţie şi
fiecare eliberează un fum special la peste 3 km altitudine, astfel că mesajul
este vizibil de la mare distanţă.
6.
Videoconferinţele. Tot în articolul „În anul 2889” Jules Verne a descris
„fonotelefotul”, un precursor al tehnologiei care permite acum organizarea
videoconferinţelor, sistem ce face posibilă conectarea unor persoane aflate la
mare distanţa unele de altele.
Iată cum
îşi imagina scriitorul această tehnologie, care a devenit realitate mult mai
devreme decât şi-a închipuit el: „Fonotelefotul transmite imagini prin
intermediul unor oglinzi sensibile conectate cu fire”.
7.
Elicopterul. Este adevărat că pasiunea romancierului francez pentru tehnologie
nu se limita la discuţiile cu prietenii. El citea mereu reviste de specialitate
pe care le găsea la cluburile frecventate şi chiar îşi lua notiţe din aceste
publicaţii.
În anul
1862, a devenit secretarul Societăţii de Aviaţie, care avea ca scop
„încurajarea transportului aerian cu aparate mai grele ca aerul”, după cum
enunţau fondatorii săi.
Societatea
a atras curând şi alţi membri din elita intelectuală franceză, printre care
Alexandre Dumas şi George Sand, buni prieteni cu Jules Verne.
Scriitorul
a fost unul dintre cei mai înfocaţi susţinători ai unui proiect conceput de
Felix Tournachon, un jurnalist şi fotograf pasionat de invenţii, cunoscut sub
pseudonimul de Nadar, membru fondator al Societăţii de Aviaţie.
Nadar a
inventat helicopterul. Cel puţin pe hârtie. El şi-a imaginat practic un aparat
care să zboare cu ajutorul unor aripi care se rotesc.
Încântat de
proiectul la care a colaborat, Jules Verne a scris despre Societatea de Aviaţie
în cărţile sale, iar numele lui Nadar apare chiar în romanul „De la Pământ la
Lună”, unde inventatorul amator este menţionat sub numele Ardan.
Uriaşa
maşinărie zburătoare imaginată de Jules Verne şi de prietenii săi a prins viaţă
în romanul „Robur Cuceritorul” (1886), sub numele Albatros, ca invenţie a
genialului Robur.
Romanul a
fost ilustrat de Leon Bennett, după instrucţiunile clare ale lui Jules Verne,
astfel că azi putem vedea cum şi-a imaginat el această primă aeronavă.
Povestirea
lui a devenit sursa de inspiraţie pentru tânărul Igor Sikorsky, un mare fan al
lui Jules Verne, care a visat toată viaţă să inventeze un aparat la fel ca
Albatrosul.
În 1939, el
a reuşit să ridice de la sol un aparat, VS-300, care a zburat doar câţiva
centimetri, dar care poate fi considerat precursorul uriaşelor elicoptere
Sikorsky de astăzi.
Poate că
printre scriitorii science-fiction de astăzi se ascunde un alt Jules Verne, iar
peste zeci sau sute de ani, ideile lui, considerate acum pură fantezie, vor
deveni parte din viaţa de zi cu zi a oamenilor care vor trăi atunci pe Pământ
sau pe alte planete.
- 1834: S-a născut chimistul Dmitri Ivanovici Mendeleev, creatorul “legii periodicităţii” şi al tabelului periodic al elementelor.
Tabloul lui Mendeleev este o reprezentare a relației complexe dintre elementele chimice. Mendeleev (m.1907), a descoperit “Sistemul periodic al elementelor” pe care l-a aranjat sub forma de tabela si l-a perfectionat intre 1868 si 1871.
Cu ajutorul
acelui tabel, Mendeleev a fost capabil să prezică atât existența altor elemente
(pe care le-a numit eka-elemente) nici măcar bănuite ca ar exista pe vremea sa,
precum și proprietățile lor generale.
Aproape
toate previziunile sale au fost confirmate în proporții covărșitor de apropiate
de 100%, de descoperirile ulterioare din
chimie.
In 1865, un
alt cercetator care a incercat clasificarea elementelor a fost englezul John
Newlands, profesor la Scoala de Medicina din Londra. El a asezat elementele
intr-o tabela alcatuita din 7 coloane in ordinea crescatoare a masei atomice.
El a evidentiat faptul ca elementele cu proprietati asemanatoare apar la
intervale de 8 elemente si a eleborat asa-zisa Lege a octavelor.Alte
contributii la clasificarea elementelor chimice, au mai adus cercetatorul
englez Wiliam Olding, in 1864 si cercetatorul german Julius Lothar Meyer in
1868.
W. Olding a
realizat un tabel foarte asemanator cu cel realizat mai tarziu de Mendeleev.
Grupele sunt aranjate pe orizontala iar elementele sunt asezate in ordinea
masei atomice. In tabel s-au lasat spatii libere pentru elementele nedescoperite.
Chimistul
german Julius Lothar Meyer a realizat un tabel al elementelor chimice in 1864,
apoi o a doua versiune in 1868, elementele fiind asezate in ordinea masei
atomice. Mayer si-a publicat lucrarea mult mai tarziu decat Mendeleev, astfel
incat nu a putut avea prioritate in acest domeniu. Se pare ca cei doi chimisti,
Meyer si Mendeleev au descoperit sistemul periodic al elementelor in acelasi
timp.
Ziua
crucială pentru Mendeelev a fost cea de 17 februarie 1869 (calendarul iulian).
El a anulat o vizită planificată la o fabrică şi a rămas acasă, pentru a
soluţiona problema modului în care să aranjeze sistematic elementele chimice.
Pentru a-l ajuta în acest demers, el a scris fiecare element şi principalele
sale proprietăţi pe un cartonaş separat şi a început să le aranjeze în mai
multe moduri diferite. La un moment dat, a ajuns la o formă care i s-a părut
potrivită şi a copiat-o pe o foaie de hârtie. Ulterior, în aceeaşi zi, el a
decis că este posibil un aranjament mai bun şi l-a copiat şi pe acesta, aranjament
în care elementele similare erau grupate în coloane verticale, spre deosebire
de primul său tabel, în care erau grupate pe orizontală. Aceste documente
istorice există încă.
Faptul că
Mendeleev a realizat că a descoperit şi nu a proiectat tabelul periodic este
demonstrat de atitudinea sa faţă de acesta. În primul rând, el a lăsat spaţii
în tabel, pentru elementele lipsă. Lăsând aceste goluri în tabelul elementelor
nu a reprezentat per se un lucru nou, dar Mendeleev era atât de sigur de el
însuşi, încât era pregătit să prezică proprietăţile fizice şi chimice ale
acestor elemente nedescoperite. Succesele sale cele mai notabile au fost cu
eka-aluminiul (= Galiu) şi eka-siliconul (= germaniu). Nu a existat nici un
dubiu că Mendeleev descoperise un model fundamental al Naturii. Descoperirea sa a fost prezentată oficial
Scoietăţii Ruse de Chimie la 28 octombrie 1869.
A creat
patentul clasic al reţetei de vodcă rusească.
În ciuda
faptului că Mendeleev a fost o personalitate marcantă ştiinţifică a timpului
său, onorat de foarte multe organizaţii ştiinţifice din întreaga Europă, acasă,
în Rusia, a fost privit cu îngrijorare, ceea ce a dus la demisia sa de la
catedra Universităţii din Sankt Petersburg în ziua de 17 august 1890. patentul
clasic al reţetei de vodcă rusească, 40%
alcool.
În ultimii
săi ani de activitate profesională, a creat patentul clasic al reţetei de vodcă
rusească, 40% alcool. Dar printre
contribuţiile sale târzii, mult mai importante, se numără şi studierea
câmpurilor petrolifere din Rusia şi contribuţia sa semnificativă la crearea
primelor rafinării ruseşti.
A murit de
gripă, la 73 de ani, la Sankt Petersburg. Elementul chimic numărul 101 îi
poartă numele: mendeleeviu. Un crater de pe Lună a fost numit, de asemenea,
Mendeleev.
Deşi a fost
nominalizat la Nobel de două ori, în 1905 şi 1906, Comitetul Nobel a considerat
că descoperirea lui Mendeleev, tabelul periodic, este mult prea cunoscută în
epocă şi nu mai reprezintă o noutate. Practic, Mendeleev a fost o victimă a
propriului succes.
- 1847: S-a efectuat, în ţara noastră, prima operaţie sub anestezie cu eter. Evenimentul s-a desfăşurat la Spitalul „Colţea” din Bucureşti, sub conducerea medicului Dimitrie Vartiadi (1805-1862) şi a chirurgului Franz R. von Isdenszy.
Construcţia
Spitalului Colţea a început din iniţiativa spătarului Mihail Cantacuzino şi
s-au terminat la 14 decembrie 1704. Spitalul Colţea este prima unitate sanitară
din Ţara Românească, având la înfiinţare 24 de paturi, 12 pentru femei şi 12
pentru bărbaţi, după modelul vechiului spital veneţian 'Santo Lazzaro e
Medicanti'.
Spitalul se
întreţinea din donaţii şi veniturile aduse de moşii şi era mai degrabă o
instituţie de binefacere şi îngrijire a suferinzilor săraci, decât o unitate
medicală în sens modern. Cu timpul, spitalului i s-a adăugat o farmacie, o
cantină a săracilor şi un turn. Clădirea veche a ars în 1739 şi a fost apoi
refăcută din temelii.
A fost
locul a nenumărate premiere româneşti din domeniul medical, de la prima lecţie
de anatomie până la implantul cohlear, în zilele noastre.
- 1916: Conform legendei, aflat la Zürich, în cafeneaua „Cabaret Voltaire”, scriitorul Tristan Tzara creează un nou curent de avangardă: dadaismul.
Cabaret
Voltaire este numele unui club de noapte înfiinţat la Zürich, Elveţia, la 5
februarie 1916, de către scriitorul german Hugo Ball şi poeta germană Emmy
Hennings, care urmau să devină soţ şi soţie în anul 1920. Printre membrii
fondatori se aflau pictorul Marcel Iancu (ulterior alături de el s-au aflat
fraţii săi Iuliu şi George), poeţii Richard Huelsenbeck şi Tristan Tzara,
Sophie Taeuber-Arp şi pictorul Jean Arp. Evenimentele desfăşurate aici au
constituit baza formării unui curent oarecum anarhic şi socialist – aşa cum era
catalogat de autorităţi – rebel, în fapt, cunoscut drept Dada.
În contextul în care Elveţia era ţară neutră în timpul Primului Război Mondial, mulţi din refugiaţii din întreaga Europă care soseau la Zürich erau personalităţi artistice. Doi dintre aceştia, Ball şi Hennings, au devenit aici apropiaţi de Ephraim Jan, patron al Holländische Meierei, care găzduia deja primul cabaret literar – Pantagruel – înfiinţat în anul 1915. Jan le-a permis celor doi să utilizeze una din camerele dezafectate ale locului, iar aici ia naştere Cabaret Voltaire, nume sub care un grup de artişti şi scriitori întemeiază un centru pentru distracţia artistică. Ideea de cabaret presupunea că în fiecare zi artiştii oaspeţi vor realiza prestaţii muzicale, literare sau artistice – în general -, şi vor propune, indiferent de orientarea lor politică, sugestii şi idei noi.
Astfel, intelectuali,
dezertori, refugiaţi politici şi toţi cei care se manifestau împotriva
războiului îşi dau întâlnire la Cabaret Voltaire, şi încearcă să răspundă
absurdului prin absurd, printr-un spirit de revoltă îndreptat nu numai
împotriva unor principii literare, sau a unui mod de viaţă conformist ci
împotriva unui anumit tip de societate, în general.
Desigur,
dacă un elveţian obişnuit al acelor vremuri s-ar fi încumetat să intre în
această locantă cu siguranţă ar fi văzut ceva efectiv nebunesc: personaje exaltate,
vorbind de-a valma, ţipete, „cântăreţi” la instrumente imaginare, şi multe,
multe sticle de băutură. Şi, desigur, un tinerel, care încerca să le arate
privitorilor cum arată dansurile populare… româneşti. Era Tristan Tzara, născut
în România, ajuns la studii aici, dar mai mereu înconjurat de un grup de
prieteni, poeţi, cântăreţi, dansatori, la noul său cartier general de la
Cabaret Voltaire. El, alături de prietenii săi, lansaseră mişcarea Dada, o
formă de artă ce însemna hazard şi scufundare în inconştient şi miza pe
improvizaţie. Dada era, dacă vreţi, arta de a şoca spiritele cuminţi. Măştile
lui Marcel Iancu însoţeau seratele Dada, la fel ca şi costumele stranii ce
trezeau nostalgia ţinuturilor îndepărtate.
Generaţia
de artişti de după Primul Război Mondial, confruntată pentru prima dată cu
ororile unui război care nu dădea semne că s-ar apropia de sfârşit, a fost una
din cele mai radicale din istoria umanităţii.
Intelectualii,
dezertorii, refugiaţii politici, toţi revoltaţii împotriva absurdităţii acestui
conflict, se reunesc în mod regulat în jurul scriitorului român Tristan Tzara,
organizatorul Cabaretului „Voltaire”, în Zürich, capitala Elveţiei, stat
neutru. Astfel, aceştia au dat naştere, în 1916, curentului avangardist dadaismul.
Vrând să răspundă absurdului prin absurd, ei îşi manifestă revolta mai curând prin provocare, decât prin idei estetice. „Ne-am pierdut încrederea în cultura actuală. Tot ceea ce este, la momentul actual, trebuie distrus, demolat. Trebuie să reîncepem actul creaţiei pornind de la o tabula rasa. La Cabaret „Voltaire”, noi vrem să zguduim ideile, opinia publică, educaţia, instituţiile, muzeele, bunul-simţ aşa cum este el definit la momentul actual, pe scurt, tot ceea ce ţine de vechea ordine”, scriau adepţii curentului.
Originea
numelui este neclară. Sunt păreri care susţin că provine din afirmaţia Da,
folosită foarte des în discuţiile purtate de iniţiatorii mişcării. O altă
variantă spune că numele mişcării lor este ales prin hazard, dintr-un dicţionar
Larousse. Dadaismul cultivă arbitrariul total, neprevăzutul, abolirea formelor
constituite, provocând dezordinea şi stupoarea, organizarea unor spectacole de
scandal îndreptate împotriva artei, gustului estetic, moralei tradiţionale,
programatic puse sub semnul întrebării.
Mişcarea nu
a fost o şcoală, o ideologie sau vreo religie, nu avea reguli stricte şi nici
principii dureroase. Dadaismul însemna respingerea sensului limbajului văzut ca
artificial, incapabil să arate sensul real al vieţii şi avea să fie punctul de
pornire al unui capitol extrem de important din arta secolului XX.
Numele lui
Tristan Tzara, cea mai importantă figură artistică română legată de dadaism, figurează
în panoplia scriitorilor francezi, fiindcă la vârsta de 20 de ani, el şi-a
scris manifestele, piesele, articolele şi mai ales poemele în limba franceză.
Tristan
Tzara – era de fapt pseudonimul său literar, numele real fiind Samuel
Rosenstock – s-a născut la 16 aprilie 1896, la Moineşti, lângă Iaşi, într-o
familie cu origini evreieşti.
Cel care
avea să devină principalul ideolog al dadaismului s-a familiarizat foarte
repede cu limba şi cultura franceză, pentru că a urmat un liceu francez la
Bucureşti, însă marea sa aventură a început în anul 1915 când a plecat la
studii la Zürich şi s-a asociat altor artişti veniţi din toată Europa pentru a
anima celebrul Cabaret Voltaire, locul unde s-a născut această formă de revoltă
numită Dada.
În 1920 se
stabileşte definitiv în Franţa unde a publicat mai multe volume de poeme şi
eseuri: „De nos oiseaux” (Despre păsările noastre) în 1929, „L’Homme
aproximatif” (Omul aproximativ) în 1931, precum şi numeroase altele.
Cele mai
cunoscute texte dadaiste ale lui Tzara sunt: „La Première Aventure céleste de
Monsieur Antipyrine” (Prima aventură cerească a domnului Antipyrine) – în 1916
şi „Vingt-cinq poèmes” (Douăzeci şi cinci de poeme) – în 1918, respectiv
manifestele mişcării: „Sept manifestes Dada” (Şapte manifeste Dada) – în 1924.
În 1924 o
întâlneşte pe artista modernistă suedeză Greta Knutson (1899-1983), cu care se
va căsători în 8 august 1925, şi vor avea un fiu, Christophe, născut în 15
martie 1927. Cei doi au locuit într-o casă construită din banii familiei Gretei,
pe Montmartre, până în 1937 când cei doi se vor despărţi, separare oficializată
însă abia în 25 octombrie 1942.
A trecut la
cele veşnice la 25 decembrie 1963, la Paris, fiind înmormântat la Cimetière de
Montparnasse.
Întreaga
viaţă el şi-a cultivat imaginea de „promotor al dadaismului” sau, cum ar spune
unii din criticii săi, de perturbator cultural profesionist.
În anul
2011, Editura Flammarion a publicat un impresionant volum de 1740 de pagini
conţinînd opera completă a celui care a instrat în istoria culturii europene cu
pseudonimul Tristan Tzara.
În prefaţa
operelor sale complete se arată: „În prezent, România, revenită în sânul
Europei, face eforturi să-l revendice pe Tristan Tzara ca pe unui dintre fiii
săi. Şi de ce nu ? Chiar dacă el nu a publicat decât câteva poezii în limba
română, rădăcinile sale şi cultura sa, precum şi educaţia sa ţin de ţara
triştilor” – aluzie la faptul că pseudonimul Tristan Tzara ar vrea să însemne
„trist în ţara sa”. Iată însă că, la o sută de ani de „tristeţe” istorică, au
apărut semnele unei recunoaşteri a valorilor româneşti fără să fie nevoie ca
artiştii şi scriitorii români să-şi părăsească ţara.
- 1960: Primele opt stele comemorative sunt instalate în celebra Hollywood Walk of Fame .
Hollywood Walk of Fame cuprinde astazi mai mult de 2.500 stele de mozaic si alama încorporate în trotuare de-a lungul Hollywood Boulevard și Vine Street in Hollywood, California. Stelele sunt monumente publice care poartă numele unor actori, muzicieni, regizori, producători, grupuri muzicale și teatrale, personaje fictive, etc devenite celebre.
Walk of
Fame este o destinație turistică populară, cu 10 milioane de vizitatori în
2003.
- 1984: A avut loc deschiderea Jocurilor Olimpice de iarnă de la Sarajevo, Iugoslavia.
Mika
Spiljak, preşedintele iugoslav, a deschis oficial a XIV-a ediţie a Jocurilor Olimpice
de iarnă din Sarajevo.
În 1984,
Jocurile Olimpice de iarnă au avut loc pentru prima dată într-o ţară
socialistă.
Ospitalitatea
oamenilor din Sarajevo a fost extraordinară.
La vremea
aceea nu exista nicio indicaţie privind războiul care va devasta oraşul câţiva
ani mai târziu.
Au
participat 49 naţiuni, 1272 sportivi (274 femei şi 998 bărbaţi). România s-a
prezentat cu o delegație de 19 sportivi (trei femei și 16 bărbați).
- 2002: S-au deschis Jocurile Olimpice de iarnă de la salt Lake City, în Statele Unite ale Americii.
La Jocurile
Olimpice de iarnă din Salt Lake City a sporit numărul de competiţii olimpice
(78); sportivi din 18 ţări, un record, au câştigat medalii de aur.
A XIX-a
ediție a Jocurilor Olimpice de iarnă s-a desfășurat la Salt Lake City, Utah,
SUA. Emblema olimpică este reprezentată de un cristal de zăpadă sub care sînt
desenate inelele olimpice cu înscrisul „SALT LAKE 2002”. Culorile: galben,
portocaliu și bleu. Mascota olimpică reflectă deviza olimpică Citius, Altius,
Fortius (Mai repede, mai sus, mai puternic); trei animale: Powder – un iepure
alb, Copper – un coiot, Coal – un urs brun, au fost alese să reprezinte
simbolic această deviză.
Organizare
* Orașe candidate: Östersund (Suedia), Ville
de Québec (Canada) și Sion (Elveția).
Salt Lake City a fost ales drept oraș gazdă
la 16 iunie 1995 la cea de-a 104-a sesiune a CIO de la Budapesta.
* Au fost primele Jocuri sub președinția lui
Jacques Rogge.
* Fiind primele Jocuri Olimpice desfășurate
după evenimentele de la 11 septembrie, măsurile de securitate au fost fără
precedent.
Ceremonia a fost deschisă de o gardă de
onoare a sportivilor americani, însoțiți de politiștii și pompierii din New
York.
* Pentru prima dată în istoria Jocurilor
Olimpice de iarnă, flacăra olimpică a fost aprinsă de o echipă, naționala de
hochei a SUA.
* Pentru prima dată, proba de bob feminin
echipaj de două persoane face parte din programul olimpic.
Evenimente
marcante
* Estonia și Croația au câștigat prima lor
medalie olimpică la Jocurile Olimpice de iarnă.
* China și Australia au câștigat prima lor
medalie olimpică de aur la Jocurile Olimpice de iarnă.
* După o operație la genunchi și o lungă
recuperare, croata Janica Kostelic câștigă trei medalii de aur și una de argint
la schi alpin devenind prima schioară care cîștigă patru medalii în decursul
aceleiași ediții a jocurilor.
* După 50 de ani de așteptare, echipa de
hochei pe gheață a Canadei devine campioană olimpică învingînd SUA cu scorul de
5-2.
* Schiorul norvegian Kjetil Andre Aamodt
devine cel mai medaliat schior din istoria jocurilor olimpice.
* Norvegianul Ole Einar Bjorndalen a devenit
primul biatlonist care a cucerit toate cele patru medalii de aur ale
disciplinei.
Fapt divers
* Singurul membru al delegației Insulelor
Bermude, Patrick Singleton, a defilat doar în șort la ceremonia de deschidere.
* Olimpiada a fost marcată de două
scandaluri: trei cazuri de dopaj, cele mai multe din istoria Jocurilor Olimpice
pentru o singură Olimpiadă și amenințările cu boicotul venite din partea Rusiei
și Coreei de Sud din cauza arbitrilor.
* Într-un top al celor mai frumoase și al
celor mai urâte momente ale acestor Jocuri Olimpice alcătuit de BBC, momentul
cel mai frumos a fost considerat victoria sportivul australian Steven Bradbury,
care a câștigat medalia de aur la short track, în proba de 1.000 de metri, după
ce ceilalți patru concurenți au căzut la ultima curbă înainte de linia de
sosire. Cel mai urât moment a fost considerat subiectivitatea arbitrilor în
unele sporturi olimpice. Cel mai bun lucru l-au constituit Munții Wasatch
Front, care au oferit un peisaj minunat pentru Jocurile Olimpice. Cel mai rău
lucru a fost declarată taxa de 18% adăugată fiecărei note de plată pentru
confortul dumneavoastră.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!