miercuri, 26 septembrie 2018

26 Septembrie




Este a 269-a zi a anului. 
Au mai rămas 96 de zile până la sfârșitul anului. 
Soarele răsare la 07 h 07 m și apune la 19 h 06 m. 


Citatul zilei

"Viaţa e, în mare, ca o muzică de jazz: cel mai bine iese când improvizezi." (George Gershwin)



Ziua Mondială a Munților Carpați


Pe data de 26 septembrie se serbeaza Ziua Mondiala a Muntilor Carpati. In fiecare an aceasta aniversare doreste sa readuca in atentia tuturor faptul ca trebuie sa fim generosi cu natura, pentru ca nu este deloc un efort prea mare iar ea ne ofera, fara rezerve, beneficii inestimabile.


Muntii Carpati reprezinta un lant muntos care apartine marelui sistem muntos central al Europei, cu o lungime de 1.500 de km si se intind pe teritoriul Austriei, Cehiei, Slovaciei, Poloniei, Ungariei, Ucrainei, Romaniei si Serbiei. Muntii Carpati sunt cel de-al doilea lant muntos din Europa, iar cel mai inalt varf din lantul carpatic din Romania este Varful Moldoveanu de 2.544 m, situat in Muntii Fagaras.


Romania detine 40% din lantul carpatic, ceea ce inseamna ca o aproape o treime din suprafata tarii noastre este ocupata de Muntii Carpati. Se estimeaza ca aproximativ 2 milioane de romani traiesc, in prezent, in zona montana in aproximativ 745 de localitati. De-a lungul timpului, Carpatii au generat in imaginatia poporului, mituri si legende fantastice, care se regasesc in obiceiurile si traditiile romanesti. Flora Carpatilor cuprinde 1.350 de specii, dintre care 116 endemice – sunt specii de plante sau animale care se regasesc exclusiv intr-o regiune si care necesita o atentie particulara datorita caracteristicilor habitatului lor.


Se estimeaza ca aproximativ 2 milioane de romani traiesc, in prezent, in zona montana in aproximativ 745 de localitati.
Aceasta zi, 26 septembrie reprezinta in fiecare an colaborarea tuturor celor sapte tari:
* pentru a controla, elimina si preveni introducerea speciilor straine in ecosistemul din Carpati si introducerea de organisme modificate genetic
* pentru a elabora si promova inventare regionale ale speciilor si habitatelor si pentru a elabora si promova programe si proiecte coordonate de comunitatea stiintifica
*pentru a stabili retele ecologice in Carpati si retele ale calitatii managementului durabil al biodiversitatii si pentru a integra obiective de conservare si utilizare durabila a diversitatii biologice (Sursa: ecomagazin.ro)


Ziua Internațională a Munților Curați


A devenit o tradiţie ca în fiecare an în ziua de 26 septembrie să fie sărbătorită Ziua Mondială a Munţilor Curaţi. Evenimentul este cuprins în calendarul protecției mediului elaborat de țările Uniunii Europene, unul prin care se dorește sensibilizarea populației pentru a fi mai receptivă la tot ceea ce ne înconjoară, deoarece starea mediului înconjurător influențează în mod direct viața și sănătatea noastră.
Ziua de 26 septembrie este destinată munților, și are rolul de a aminti oamenilor de importanța munților și de necesitatea conservării acestora în fața presiunii antropice.



Ziua Europeană a Limbilor (European Day of Languages)

Începând cu anul 2001, ziua de 26 septembrie este dedicată celebrării limbilor europene. Europa este posesoarea unei adevărate bogății lingvistice: 24 de limbi oficiale și peste 60 de comunități autohtone care vorbesc o limbă regională sau minoritară, fără să menționăm limbile vorbite de cetățenii provenind din alte țări și de pe alte continente. Tocmai pentru a atrage atenția asupra acestei imense bogății lingvistice, Uniunea Europeană și Consiliul Europei au lansat, în 2001, inițiativa Anului European al Limbilor.
Evenimentul a fost sărbătorit de milioane de persoane din 45 de țări participante. În Europa, au fost organizate sute de activități de celebrare a diversității noastre lingvistice și de încurajare a învățării limbilor străine. Pentru a face încă un pas înainte și pentru că limbile stau la baza construcției europene, din această inițiativă a luat naștere Ziua Europeană a Limbilor. Obiectivele sale sunt: sensibilizarea publicului față de plurilingvism în Europa, cultivarea diversității culturale și lingvistice și încurajarea învățării limbilor străine de către toți europenii, la școală sau în afara acesteia.

Dincolo de aceste obiective, 26 septembrie reprezintă și o ocazie de a petrece. În fiecare an, în această zi se organizează sute de evenimente în toată Europa: spectacole, animații pentru copii, jocuri muzicale, cursuri de limbi străine, emisiuni de radio și televiziune, conferințe… posibilitățile sunt nenumărate!
Este o zi când sărbătorim mozaicul bogat format din limbile diferite care coexistă în țările noastre, atât în Europa, cât și în alte regiuni ale lumii. Limbile evoluează în mod constant și sunt consolidate prin împrumuturile din alte limbi, contribuind astfel la îmbogățirea patrimoniului nostru lingvistic și cultural.


Cei 800 de milioane de locuitori din 47 de State membre ale Consiliului Europei sunt invitați să învețe mai multe limbi, la orice vârstă, atât la școală, cât și în afara ei. Convins că diversitatea lingvistică reprezintă cheia unei mai bune comunicări interculturale și că este unul din elementele principale ale bogatului patrimoniu cultural al continentului, Consiliul Europei încurajează plurilingvismul în Europa.
Scopul Zilei europene a limbilor vorbite este de a serba diversitatea lingvistică n Europa şi de a sprijini cunoaşterea unui număr mai mare de limbi de către populaţie. În toată Europa se desfăşoară activităţi care stimulează oamenii către studiul limbilor străine sau către îmbunătăţirea cunoştinţelor dobândite deja. Studiul limbilor străine ajută nu numai la înţelegerea între oameni, dar contribuie şi la depăşirea barierelor intelectuale.


Ziua Limbilor Europei este o manifestare care celebrează diversitatea lingvistică, plurilingvismul, învățarea limbilor străine pe durata vieții. Ziua Europeană a Limbilor are ca obiectiv să atragă atenția publicului asupra importanței învățării limbilor străine și să îl sensibilizeze cu privire la existența și valorea tuturor limbilor vorbite în Europa, încurajând învățarea lor. 

În toată lumea sunt vorbite între 6000 şi 7000 de limbi, dintre care aproximativ 225 sunt limbi europene, iar mai mult de jumătate din populaţia globului este bilingvă sau plurilingvă (vorbeşte sau înțelege două sau mai multe limbi).
În Europa se vorbesc 24 de limbi oficiale, dar există și peste 60 de comunități autohtone care vorbesc o limbă regională sau minoritară.
Mai mult de jumătate dintre cetăţenii europeni declară că vorbesc şi o limbă străină, iar mai mult de un sfert vorbesc chiar două limbi străine. Conform Eurobarometrului Special 243, publicat în februarie 2006, între cetăţenii UE, 38% vorbeau şi engleza, 14% franceza sau germana, 7% rusa,  5% spaniola şi 3% italiana, pe lângă limba maternă.



Ziua Mondială a Contracepției


În 26 septembrie se celebrează „Ziua Mondială a Contracepţiei”, sub sloganul „Contracepţia: este viaţa ta; este responsabilitatea ta!”. 
În România, numărul încă mare al sarcinilor nedorite care se soldează cu avort, ponderea destul de mare a avorturilor la fetele sub 19 ani, dar şi creşterea numărului nou-născuţilor abandonaţi in maternităţi, confirmă nevoia încă neacoperită de servicii de planificare familială, mai ales la femeile dezavantajate sau vulnerabile. România se numără printre țările cu cea mai mică rată de acoperire/acces la contraceptivele moderne,, dintre țările cuprinse în raportul Federaţiei Internaţionale de Planificare Familială, publicat în 2015 (15,6%).

România este pe primul loc în UE în ceea ce priveşte  numărul de copii născuţi de mame cu vârste sub 15 ani, reprezentând o treime dintre toate cazurile Uniunii Europene (676 născuți vii din 2000), conform unui comunicat al Societăţii de Educaţie contraceptivă şi sexuală.
 “Fenomenul copiilor cu copii este un fenomen social, pentru că efectele nu se limitează la situația unei mame sau a unei comunități, ci vizează, în lanț, sănătatea fizică și emoțională a unor copii care se nasc într-un mediu vulnerabil și supus riscurilor sociale. Pe de altă parte, mamele minore sunt mai predispuse să nască prematur, iar prematuritatea rămâne una dintre cauzele majore ale mortalității infantile”, a explicat Gabriela Alexandrescu, de la Organizația Salvați copiii, din România.
Faptul că se înregistrează un număr crescut de sarcini la minore, apărând fenomenul copii cu copii, la vârsta la care dezvoltarea fizică și emoțională sunt incomplete, cu consecințe negative (abandon școlar, copii abandonați în spitale sau orfelinate, copii născuți prematur, risc de mortalitate maternă și infantilă și alte complicații la naștere), justifică acordarea unei atenții mai mari contracepției.
Contracepția, noțiunile despre sănătatea sexuală și reproductivă, vin în sprijinul înlăturării fenomenului prin conștientizarea și înțelegerea din partea mamelor, a părinților, a cuplurilor. Contracepția vine și în sprijinul evitării sarcinilor nedorite și a responsabilizării fetelor și femeilor legate de faptul că fiecare copil contează.      
Campania stimulează populaţia să-şi însuşească informaţii corecte privind metodele contraceptive şi sănătatea reproducerii.



Ziua Mondială a Contracepţiei a fost lansată în 2007 şi este celebrată pe data de 26 septembrie în fiecare an. Acţiunile au drept scop reducerea apariţiei sarcinilor nedorite şi creşterea conştientizării importanţei contracepţiei.
Initiatorii nu au avut in niciun caz intentia de a incuraja reducerea nasterilor, ci numai evitarea consecintelor unor asemenea nasteri, precum si reducerea sau chiar eliminarea situatiilor cand femeile recurg la avort.

Intenţia specialiştilor este de a creşte conştientizarea importanţei contracepţiei, astfel încât tinerii să ia în cunoştinţă de cauză deciziile privitoare la viaţa lor sexuală şi reproductivă, în special cei cu vârstele între 15-19 ani, care sunt cei mai predispuşi bolilor cu transmitere sexuală.


Organizatia Mondiala a Sanatatii constata ca, desi metodele contraceptive sunt astazi la indemana tuturor, din lipsa de informare se mai inregistreaza inca un numar mare de nasteri nedorite si foarte multe avorturi.
În special din cauza lipsei de informare sau a ignoranţei, avortul rămâne, în ţara noastră, principala modalitate de contracepţie. În anul 2010, potrivit UNICEF, 60% dintre adolescentele între 15-19 ani active sexual, nu folosiseră niciodată metode contraceptive. În prezent, România are cea mai mare rată a avorturilor din Europa: 480 la 1.000 de născuţi vii, dublul mediei din Uniunea Europeană.
In prezent, cea mai mare rata a avorturilor din Europa se inregistreaza in Romania, numarul lor fiind 480 pentru fiecare 1.000 copii nascuti vii, procentul fiind dublu fata de media Uniunii Europene.
OMS acorda o atentie deosebita planificarii familiale, o notiune necunoscuta in trecut, aparuta abia in secolul XX. Este un procedeu neglijat adesea de cupluri, care, "in caz de accident", recurge la avort.
Avortul, insa, in afara riscurilor obisnuite pe care le incuba orice interventie chirurgicala, mai prezinta doua riscuri majore, peste care adesea se trece cu vederea: acela de a nu mai putea avea o sarcina in viitor si acela de se expune la un cancer uterin.
Specialistii apreciaza ca, in urmatorii 20-30 de ani, urmare a actiunilor de informare, planificarea familiala va deveni un procedeu generalizat in multe tari ale lumii, iar avortul va fi o simpla amintire neplacuta, cu exceptia cazurilor cand se impune din considerente medicale.
Va ramane totusi deschis acest capitol in unele tari, ideosebi africane si asiatice, unde traditiile locale sau chiar legislatiile interzic cotraceptia si cu atat mai mult avortul.
Generatia tanara poate nu stie ca amandoua erau interzise si in Romania, fiind aspru pedepsite de lege pana in decembrie 1989. Conform legislatiei de atunci, cine era prins la frontiera aducand in tara o "pastila" sau un prezervativ risca 3 ani de inchisoare, iar medicul care sa incumeta sa faca un avort risca 10 ani. Bineinteles, cu executare - pe atunci alta varianta nu exista.

Sursa: http://www.ziare.com/sex/viata-sexuala/ziua-mondiala-a-contraceptiei-romania-campioana-la-avorturi-1258996


ZIUA SALVATORILOR

SMURD împlinește 28 de ani de activitate în România



In septembrie 1990, sub egida Clinicii de Anestezie Terapie Intensiva, a inceput experimentarea unui sistem de urgenta ce functioneaza si in alte tari europene. Acesta avea la baza transferul unui echipaj medical spitalicesc cu dotarea necesara la locul unde se afla pacientul aflat in stare critica, in vederea acordarii unui asistente medicale de urgenta calificate. Echipajul era condus de un medic pregatit in domeniul anesteziei si terapiei intensive si in domeniul medicinei de urgenta. La aceasta faza de inceput, noul serviciu, numit SMUR sau Serviciul Mobil de Urgenta si Reanimare, avea in dotare o singura masina echipata pentru interventie rapida, fara posibilitatea de a transporta pacientul, transportul pacientului urmind sa se faca cu o autosanitara a Serviciului de Ambulanta.

Serviciul SMURD a început experimentarea sistemului de urgenţă sub egida Clinicii de Anestezie Terapie Intensivă, în septembrie 1990, iniţial funcţionând în totalitate doar cu personal voluntar.

Echipajul care se deplasa pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă era condus de un medic pregătit în domeniul anesteziei şi terapiei intensive şi în domeniul medicinei de urgenţă.

Noul serviciu, numit SMUR - Serviciul Mobil de Urgenţă şi Reanimare, avea în dotare o singură maşină echipată pentru intervenţie rapidă, fără posibilitatea de a transporta pacientul, acest lucru fiind asigurat la vremea respectivă de o autosanitară a Serviciului de Ambulanţă.

SMUR a primit prima ambulanţă de reanimare în anul 1991, sub forma unei donaţii din Germania.

Şoferii ambulanţei SMUR erau studenţi ai Facultăţii de Medicină, medici sau voluntari ai Crucii Roşii din Târgu Mureş.

Dacă în urmă cu 25 de ani, echipajele SMURD interveneau la aproximativ cinci cazuri pe zi, astăzi, numărul a ajuns la peste 1.100.

Convingerea celor aproape 10.000 de angajaţi ai SMURD este "Cine salvează o viaţă salvează o lume întreagă".




Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (abreviat SMURD) este o unitate de intervenție publică integrată de importanță strategică, fără personalitate juridică, având în structura sa echipe integrate de reanimare, specializate în acordarea asistenței medicale și tehnice de urgență, precum și echipe cu personal paramedical, specializat în acordarea primului ajutor calificat. Acest serviciu funcționează în cadrul Inspectoratelor județene pentru situație de urgență – având ca operator aerian structuri de aviație ale Ministerului Administrației și Internelor, în colaborare cu spitalele județene, regionale și cu autoritățile publice locale.



SMURD a luat ființă în Târgu Mureș în 1991, sub coordonarea medicului român de naționalitate palestiniană Raed Arafat. A devenit un serviciu de importanță națională odată cu Legea 121 a Corpului Pompierilor Militari; până în acea dată a funcționat ca centru național pilot. Legea respectivă a adus un nou nume SMURD-ului, SIAMUD adică Stația de Intervenție pentru Asistența Medicală de Urgență și Descarcerare.



Evenimente de-a lungul timpului…


  • 46 î.Hr.:  Iulius Cezar dedica un templu zeitatii Venus Genetrix, in urma unui  jurământ  făcut  in timpul bataliei de la Pharsalus.
Forumul roman si templul lui Venus Genetrix
El a decis să dedice templul lui Venus Genetrix, considerata  a fi mama lui Aeneas, legendarul strămos  al ginţii  Julia, careia  Cezar i-a  aparţinut.
Bătălia de la Pharsalus, in centrul Greciei, a decis in timpul Războiului civil roman, victoria lui Iulius Cezar (care conducea forțele pro-populare), împotriva forțelor pro-aristocratice ale lui Pompei și ale Senatului roman. A avut loc pe 9 august 48 î.Hr.


  • 1497: Asediului Cetății Sucevei de către oastea poloneză.

La data de 26 septembrie 1497 a început asediul oastei poloneze conduse de regele Ioan Albert, asupra cetăţii Suceava,capitala Moldovei. Cetatea a fost asediata timp de 21 de zile de către oștile poloneze, dar nu a fost cucerită, iar rezistența ei a obligat armatele polone să renunțe la asediu și să ia drumul întoarcerii. Cetatea Sucevei a fost atestată documentar pentru prima dată la 11 februarie 1388 într-un hrisov domnesc, fiind ridicată în vremea domniei lui Petru al II-lea Mușat, fiind fortificată de către Alexandru cel Bun, suferind în final numeroase modificări odată cu preluarea conducerii Moldovei de către marele voievod Ştefan cel Mare. Astfel, sistemul defensiv construit de Ștefan, făcea imposibilă pătrunderea în cetate fără acceptul celor din interior. Cetatea avea la început un plan rectangular și ziduri groase de circa 1,50 metri, ce erau întărite din loc în loc cu turnuri de apărare de formă pătrată, iar intrarea se făcea pe latura de sud, printr-o poartă ce avea formă de un arc semicircular. Însă răspândirea la mijlocul secolului al XV-lea a unei noi tehnici de luptă și mai ales a artileriei, a impus creşterea capacităţii de rezistenţă a Cetăţii Sucevei. Astfel, după asediul turcesc din anul 1462,  Stefan  cel Mare construiește un nou și impunător pod de acces în cetate, precum și noi ziduri de incintă, ce a dus mărirea capacităţii de rezistenţă a zidurilor exterioare prin dublarea grosimii iniţiale. În vara anului 1476, însuși marele sultan Mahomed al II-lea a asediat cetatea, dar fără a avea succes. De altfel, această cetate nu a fost niciodată cucerită prin forţa armelor, chiar dacă a fost supusă la mari și nenumărate asedii, iar singura armată care a trecut porțile acestei cetății, a fost armata condusă de Mihai Viteazul în anul 1600, când marele voievod a realizat unirea celor două principate. Referitor la asediul cetății Sucevei din septembrie 1497, trebuie amintit că după ce oastea poloneză asediază cetatea timp de trei săptămâni, regele Ioan Albert este nevoit să renunțe și să se întoarcă în țară. Însă pe drumul de întoarcere, oastea moldoveană condusă de Ștefan cel Mare, atacă armata polonă, iar în lupta de la Codrii Cosminului, marele nostru voievod obține o mare și importantă victorie.


  • 1687: Partenonul din Atena a fost parţial distrus

Partenonul (Parthenon, în greaca veche: Παρθενών) este templul dedicat zeiței Athena Parthenos, ridicat pe acropola Atenei, capodoperă a arhitecturii grecești.
 Partenonul din Atena a fost parțial distrus în urma unor explozii care au avut loc în cursul luptelor din forțele venețiene și cele ale Imperiului Otoman, în timpul războiului dintre cele două puteri. Partenonul a fost construit în secolul V î.Hr., fiind închinat zeiței Atena Partenos. A fost ridicat din inițiativa lui Pericle, conducător al Atenei, ca semn de mulțumire pentru patroana cetății. Partenonul a fost construit pe locul unui vechi templu distrus de perși. Lucrările au fost conduse de sculptorul Fidias, care a fost ajutat de arhitecții Ictinios și Callicrates, coordonați de Fidias. Construcția a început în 447 î.Hr. și s-a finalizat în 438 î.Hr., însă decorațiile și sculpturile au fost gata abia cinci ani mai târziu. Monumentul, realizat în stil doric, adăpostea o statuie uriașă a zeiței Atena, care însă a fost furată și distrusă, cel mai probabil, în timpul cruciadei din 1204. Templul, situat pe Acropole, este considerat o capodoperă a arhitecturii grecești și se numără printre cele mai faimoase construcții din lume. În 1687, armata otomană a transformat templul în magazie de explozibil. În timpul unui atac venețian, Partenonul a fost parțial distrus, structura de rezistență a monumentului fiind avariată, iar sculpturile - deteriorate în cea mai mare parte.
Partenonul este un templu în stil doric, alcătuit dintr-o "cella", în care era păstrată statuia zeiței Atena, din pronaos și "opistodom" (tezaur), întregul edificiu fiind înconjurat de coloane.
Construit din marmură de Pentelic, Partenonul era bogat decorat cu reliefuri realizate de Fidias și de colaboratorii săi.
Statuia zeiței, opera lui Phidias, înaltă de 12 m., era realizată din aur și din fildeș; frontonul de răsărit reprezenta nașterea Atenei, iar cel de apus disputa dintre Poseidon și Atena pentru stăpânirea Aticii.
Metopele înfățișează lupta zeilor cu titanii, lupta dintre lapiți și centauri și luptele atenienilor cu amazoanele.
În interiorul "cellei", o lungă friză reprezintă procesiunea panateneelor.
Cele mai multe din sculpturile Partenonului se păstrează azi la British Museum.

Sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/Partenon


  • 1580: Sir Francis Drake se întoarce în Anglia după o călătorie în jurul lumii pe mare care a durat trei ani.

Francis Drake (n. cca. 1540, d. 27 ianuarie 1596) a fost un corsar, navigator, neguțător de sclavi și om politic englez din era elisabetană. El a fost al doilea comandant al flotei engleze ce a luptat împotriva flotei spaniole în 1588. A fost primul englez care a efectuat circumnavigația Pământului din 1577 până în 1580, iar la întoarcerea sa a fost făcut cavaler de regina Elisabeta I a Angliei. A murit de dizenterie, după ce a atacat fără succes San Juan, Puerto Rico în 1596. Faptele lui sunt semi-legendare și au făcut din el un erou pentru englezi, dar pentru spanioli el era asemenea unui diavol. Drake a fost cunoscut ca și El Draque (Dragonul), care era traducerea literară a numelui său, datorită acțiunilor sale. Regele Filip al II-lea a oferit o recompensă de 20 000 de ducați (cam 10 mil. de dolari după standardele din 2007) pentru capul lui. În timp ce în Anglia era plâns, în Spania era sărbătoare și bucurie.


  • 1874: Are loc, la Bucureşti, prima competiţie internaţională din analele sportului românesc – un concurs de tir (tragere la semn), intre tragatori din Transilvania, (la data aceea teritoriu austro- ungar) si Romania.

La inceputul secolului al XIX-lea (1831), se constituise la Arad, Asociatia Cetateneasca de Tir, prima structura organizatorica dedicata sportului cu arme de pe teritoriul actual al Romaniei, infiintata de militari si aristocrati pasionati de  partidele de tir de agrement sau vanatoare.
Pe 5 mai 1862, in Principatele Romane ia ființă prima societate de tir la nivel național, denumită : „Societatea Română de arme și dare la semn” având sediul la București, care la numai un an de la înființarea ei, avea un număr de 120 de membri și 5 membri de onoare.
In 1865 prin Decretul Domnesc Nr. 1147 dat de Alex Ioan Cuza, au fost aprobate astatutele “Societatii de dare la semn” in Principatele Unite.
În urma acestui decret, Domnitorul Alexandru Ioan Cuza donează societății din terenul Mânăstirii Radu – Vodă, teren trecut în patrimoniul statului, o suprafață de 47.514 mp, pentru a-l folosi drept poligon de tir cu condiția ca acest teren să nu fie înstrăinat.
Terenul donat s-a adăugat la cel pe care societatea îl avea deja în folosință și care era poziționat în zona Clubului Progresul, unde până în anul 1900 se efectuau doar trageri cu arme de glonț – carabină și pistol – urmând ca mai apoi să se organizeze și trageri cu arme de vânătoare.
Pe data de 1 aprilie 1900, printr-un alt Decret Regal, Societatea de Dare la Semn este recunoscută ca persoană juridică.
Prima participare a unor trăgători români la un concurs internațional a fost în anul 1919 la Le Mans – Franța, unde românii au cucerit locul doi. La acest concurs au participat trăgători de elită din toate țările aliate în primul război mondial.
În anul 1924, România participă la Jocurile Olimpice de la Paris cu un lot de trăgători, unde Constantin Tomescu ocupă locul 18.


  • 1888: S-a născut T.S. Eliot, poet și dramaturg anglo-american, laureat Nobel (d. 1965)

Thomas Stearns Eliot (n. 26 septembrie 1888 – d. 4 ianuarie 1965) a fost un poet anglo-american, dramaturg și teoretician literar, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură (1948). Prin arta sa remarcabilă, T.S.Eliot a revoluționat întreaga poezie modernă engleză.
Motivația Juriului Nobel
"...pentru contribuția sa remarcabilă, de pionierat, la poezia zilelor noastre"


  • 1889: S-a născut Martin Heidegger, filosof german, creatorul fenomenologiei existenţiale, fiinţa fiind în centrul atenţiei filosofului.

Martin Heidegger (n. 26 septembrie 1889, Meßkirch, Baden – d. 26 mai 1976, Freiburg im Breisgau) a fost un unul din cei mai importanți filozofi germani din secolul al XX-lea. Lucrarea sa capitală, "Sein und Zeit" ("Ființă și timp", 1927), a contribuit la reconsiderarea fenomenologiei. Opera sa a exercitat o influență hotărâtoare asupra gândirii unei serii de filozofi ca Hans-Georg Gadamer, Maurice Merleau-Ponty, Jean-Paul Sartre, Emmanuel Levinas, Jacques Derrida și Hannah Arendt.
 De altfel, chiar el a descris fenomenologia existenţială ca fiind un „drum în vecinătatea fiinţei”. Criza economică şi social, care a marcat Germania în timpul vieţii lui, a avut o influenţă însemnată asupra operei lui Heidegger. A fost catalogat de unii ca profet al epocii „decadente” şi al erei atomice. A simpatizat o perioadă cu regimul nazist, parte din ideile sale regăsindu-se în doctrina îmbrăţişată de Hitler.


  • 1895: A fost inaugurat podul construit de un colectiv condus de Anghel Saligny la Cernavodă, cel mai mare din Europa şi al treilea ca mărime din lumea acelor timpuri.

Podul Regele Carol I (redenumit mai apoi Podul Anghel Saligny, pentru a-l onora pe Anghel Saligny proiectantul și executantul podului) a fost construit între 1890 și 1895 pentru a asigura legătura feroviară între București și Constanța.
Legătura feroviară dintre Fetești și Cernavodă are o lungime de 21 km. și cuprinde podurile peste Brațul Borcea și peste Dunăre. Începerea lucrărilor de execuție a avut loc la 26 noiembrie 1890 în prezența regelui Carol I. Colectivul de proiectare și de execuție a fost condus de ing, Anghel Saligny. Întreaga linie ferată, inclusiv podurile, au fost executate cu cale simplă.
Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri și alte 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. Podul se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. Podul peste Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri și un viaduct cu 11 deschideri a 50 metri. În Insula Borcea, care în acea vreme constituia o baltă, pe care o traversa un tronson de 14 km al căii ferate, s-a mai realizat un viaduct de 34 deschideri a 42 metri.
Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit în România și al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrală de 190 m era cea mai mare din Europa continentală.
Costul total al tronsonului de linie ferată Fetești-Cernavodă, inclusiv liniile de cale ferată și stațiile, a fost de 35 milioane lei aur.
La capătul podului dinspre Cernavodă, în memoria eroilor căzuți în Războiul de Independență, a fost ridicat un impresionant monument din bronz, reprezentând doi dorobanți. Dorobanții și stemele au fost realizate de sculptorul francez Léon Pilet (1836-1916), o parte din contravaloarea lor fiind suportată de ambasada franceză de la București, ca un dar în cinstea regelui Carol I. Pilet a realizat mai întâi cinci modele diferite în miniatură, iar regele însuși a ales modelul care a fost realizat pentru pod. Statuile au fost turnate în trei bucăți la Lyon și mai apoi îmbinate la fața locului. Dorobanțul de pe partea nordică poartă semnătura autorului, alături de anul realizării (1895).
După cinci ani, în data de 15/26 septembrie 1895 a fost inaugurat cel mai mare complex de poduri din Europa acelor vremuri și al treilea ca lungime din lume. Realizarea podului de la Cernavodă a însemnat extinderea la o construcție de mari proporții a două noutăți pe plan tehnic: utilizarea oțelului turnat (moale) în locul celui pudlat și a sistemului de grindă cu zăbrele în consolă (grindă Gerber), foarte avantajos din punct de vedere economic și al rezistenței materialelor în cazul structurilor cu deschideri mari. Podul are cinci deschideri, cea centrală de 190 m. Peste deschiderea a doua a podului, lungă de 140 m, se întinde o grilă cu zăbrele, având două console (brațe de câte 50 m) care se prelungesc peste pilele podului, la dreapta și la stânga deschiderii. Pe deschiderea din mijloc s-a montat o grindă de numai 90 m, deoarece aceasta se poate sprijini pe cele două console, una din dreapta deschiderii a doua și cealaltă din stânga deschiderii a patra. În felul acesta se acoperă întreaga deschidere centrală de 190 m. Înălțimea maximă a grinzilor cu console este de 32 m (deasupra pilelor). 
Viaductul de acces la pod are 15 deschideri a 60,85 m în total 913 m. Podul a fost înălțat deasupra apelor mari cu 30 m pentru a permite trei deschideri de câte 140 m, precum și un viaduct cu trei deschideri de 50 m spre Fetești și cu opt deschideri de 50 m spre Cernavodă. Pentru a se da scurgere apelor de inundație peste balta Iezerului s-a mai executat un viaduct cu 34 deschideri de 42,80 m (total 1455 m), care a fost desființat în anul 1969 în urma desecării bălții și înlocuit cu un terasament de rambleu. Cele trei părți ale complexului de poduri însumau 4088 m. Pentru lucrările de la Borcea, boltă și viaducte, s-au executat 19000 m³ săpături cu aer comprimat, s-au folosit 610 t oțel la chesoane, circa 62850 m³ zidărie, 9554 t oțel moale, 310 t oțel pudlat. Terasamentele au însumat 3 mil. m³, iar pereurile 200000 m². Proba de rezistență a podului s-a făcut în ziua inaugurării cu un convoi de 15 locomotive, circulând cu o viteză de 80 km/h. După ce s-a bătut ultimul nit, un nit de argint, s-a zidit documentul inaugurării și s-a celebrat serviciul religios. În acest timp, Anghel Saligny a stat alături de șefii echipelor de muncitori care lucraseră la execuția podului, într-o șalupă sub pod, aceasta pentru a garanta rezistența podului. Podul de la Cernavodă, dublat astăzi de un sistem de poduri combinate, construit, evident, tot de ingineri români, rămâne cel mai important simbol al ingineriei românești din perioada de început, examenul său de maturitate.
Sursa: http://www.wikiwand.com/ro/Podul_Regele_Carol_I

  • 1898: S-a născut George Gershwin, compozitor, pianist şi dirijor american, creator al unor muzicaluri memorabile şi producător al unor comedii de succes.

George Gershwin, cu numele real Jacob Gershowitz, (n. 26 septembrie 1898, New York - d. 11 iulie 1937, Los Angeles) a fost unul din cei mai populari compozitori americani din prima jumătate a secolului al XX-lea. Reușind să reunească elementele de jazz simfonic cu muzica ușoară, Gershwin a compus atât pentru teatrele muzicale de pe Broadway cât și pentru sălile de concert clasic. S-a bucurat de mult succes prin compunerea unor melodii (songs), interpretate de cei mai cunoscuți instrumentiști și cântăreți americani ca Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Frank Sinatra, Herbie Hanock și mulți alții.
Jacob Gershowitz s-a născut într-o familie de evrei ruși imigrați în Statele Unite. În 1910, părinții cumpără un pian pentru fratele său mai mare, Israel. Însă curând, Jacob pune stăpânire pe pian, cântând "după ureche" și dovedind un talent muzical deosebit. Începe să ia lecții de la diverși muzicieni, până când fu prezentat cunoscutului pedagog, Charles Hambitzer, care îl învață tehnica de execuție convențională, îi face cunoscuți maeștrii muzicii europene și-l încurajazează să frecventeze concertele de muzică clasică. Ia în același timp lecții de compoziție cu compozitorul Rubin Goldmark. În 1916, prima sa compoziție, "Rialto Ripples", înregistrează un oarecare succes comercial. Doi ani mai târziu, cunoaște primul succes răsunător cu cântecul "Swanee", scris pentru musical-ul The Capitol Revue și interpretat de Al Jolson. Primește un contract din partea editorilor muzicali "Harms Publishers", specializați în Musicals, pentru 35 USD pe săptămână. Adoptă pseudonimul George Gershwin, la fel ca și fratele său Israel, care devine Ira Gershwin. În 1920, directorul de orchestră Paul Whiteman îi comandă o bucată instrumentală pentru formația sa. Rezultatul a fost celebra "Rhapsody in blue", o compoziție pentru pian și orchestră, care este executată în primă audiție la 12 februarie 1924 în Aeolian Hall din New York cu un succes enorm.


Între timp, George Gershwin începe o fructuoasă colaborare cu fratele său Ira, care scrie textele pentru melodiile compuse. Prima lor lucrare comună este comedia muzicală "Lady Be Good" (1924). Partitura cuprindea, printre altele, două cântece, care devin rapid cunoscute și interpretate în lumea întreagă: "Fascinanting Rhythm" și ""The Man I Love". Urmează spectacolele muzicale "Oh,Kay", "Treasure Girl", "Funny Face" și "Strike Up The Band" (cu celebra melodie "I've Got A Crush On You").


În 1928, frații Gershwin fac o călătorie la Paris, care constituie pentru George sursa de inspirație pentru fantezia orchestrală "An American in Paris". Marea recesiune economică din 1929 se resimte și în lumea spectacolelor. Frații Gershwin continuă totuși să lucreze, montând pe Broadway spectacolele de musicals, "Girl Crazy" (1930) ce conține faimoasele melodii "I Got Rhythm" și "Embraceable You", și "Of Thee I Sing", prima comedie muzicală căreia în 1931 i se decerne "Premiul Pulitzer".


În anul 1933, George și Ira încep să lucreze la un proiect îndrăzneț: punerea în scenă sub forma unei opere muzicale populare (opera folk) a povestirei "Porgy and Bess" de Dubose Heyward, inspirată din viața populației afro-americane. Pentru partitură compun arii devenite mai târziu songs de mare popularitate: "Summertime", "I Got Plenty of Nothing", "It Ain't Necessarily So". Opera este reprezentată în premieră la 30 septembrie 1935 în Boston, fiind salutată de public la sfârșit cu 15 minute de aplauze.
Începând cu anul 1936, George Gershwin se dedică în special muzicii de filme și se mută la Hollywood. Obține un contract pentru compunerea coloanei sonore la filmul "The Magnificent Adventure" cu Ginger Rogers și Fred Astaire. În timp ce lucra la partitura pentru filmul "The Goldwyn Follies", George Gershwin, care suferea de câtva timp de dureri de cap, face o criză de pierderea cunoștinței. Se descoperă o tumoră a creierului, este operat dar nu-și mai revine. Moare la 11 iulie 1937, la patruzeci de ani neîmpliniți. A fost înmormântat în cimitirul Westchester Hills din Hastings-on-Hudson (New York).
Dintre compozițiile sale în domeniul clasic sunt de menționat și un Concert pentru pian și orchestră (1925) și Trei preludii pentru pian (1936).
  • 1899:A  fost dezvelită statuia fostului primar al oraşului București


Monumentul ridicat în memoria lui Emilian Pake-Protopopescu, a fost realizat în marmură albă de Carrara de către sculptorul Ion Georgescu.
Era amplasat lângă Biserica Greacă din Bucureşti, în actualul Parc Izvorul Rece, pe locul unde la 6 decembrie 2007 a fost inaugurat monumentul „Nicolae Bălcescu”, turnat în bronz de sculptorul Mircea Corneliu Spătaru.

Emilian Pake-Protopopescu (n. 1845; d. 1893), este considerat unul din cei mai buni primari pe care i-a avut  Bucureştiul , fiind cel care a modernizat oraşul: a pavat străzi, a introdus iluminatul electric, a deschis noi linii de tramvai, a reorganizat lucrul primăriei ş.a.
Pake Protopopescu a deschis noul bulevard, care lega cartierul Cotroceni cu mahalaua Oborului, care se numea atunci Orizontului.
În Piaţa Pache, lângă fântână, a fost ridicată   în cinstea sa  monumentul,demolatin 1948 de catre autoritatile comuniste.
După 1989, bulevardul a reprimit numele fostului primar.

  • 1907: S-a născut Dan Botta, poet, eseist și traducător român din perioada interbelică, licențiat în greacă veche, latină, drept și educație fizică.


A fost fratele actorului şi poetului Emil Botta. Tatăl, medic, provine dintr-o veche familie  nobiliara ardeleana, care numara printre stramosi, foşti voievozi ai cetăţii şi ţinutului Chioarului din Maramureş. Mama era corsicana, din familia  Franceschi.
 A urmat  studii universitare clasice (limba latină şi limba greacă) la Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti, fiind apoi licenţiat si  în Educaţie Fizică şi Sport.
Publică în diverse reviste: Rampa, Gândirea, Vremea, La Nation Roumaine, etc. Participă la conferinţele grupului Criterion şi este cooptat în comitetul de redacţie al revistei, apoi va face parte, sub conducerea sociologului Dimitrie Gusti, din comitetul de direcţie al Enciclopediei României, proiectul debutând în 1938.
A debutat  în 1931 cu volumul de poezii „Eulalii” si a mai  publicat, în timpul vieţii, două volume de eseuri. Postum i-au apărut patru volume de Scrieri.
Pe lângă opera originală, este şi autor al unor traduceri din literatura universală: poeziile lui Edgar Allan Poe şi romanul Oile Domnului (A Lã e a Neve), al scriitorului portughez Ferreira de Castro.
In 1956, Dan Botta a dat o excepţională traducere a „Baladelor villoneşti”, ediţie prefaţată de Tudor Arghezi.
A fost  colaborator al revistei legionare Sfarmă-Piatră  si a fondat  în 1941 revista „Dacia” împreună cu Octavian Tăslăuanu şi Emil Giurgiuca.
Poetul avea imaginația fantastă, tensiune reală în conductele capilare ale poemelor, nostalgia aproape parnasiană spre armonie universală, exaltând ideea perfecțiunii. O confesiune așezată drept succintă prefață la poeziile sale este cu adevărat eroică în crezu-i: „Dar chiar dacă pământul ar fi o stea incandescentă, un munte în flăcări și tot farmecul vieții ar fi pierit, visurile poeților îl vor învâlui într-o ceață. Și ceea ce va rămâne etern și indescifrabil – muzele și zămbetul zeilor”. În această sintagmă se află întregul crez al lui Dan Botta despre artă, ce trebuie să fie „eternă și indescifrabilă”, cu alte cuvinte, „eleată”.
Ca traducător, în 1956, Dan Botta a dat o excepțională traducere a „Baladelor villonești”, ediție prefațată de Tudor Arghezi.

  • 1981: Primul zbor Boeing 767


Pe 26 septembrie 1981, Boeing 767-200 decola pentru prima data. Iata o scurta prezentare a primului bimotor widebody Boeing.
Intrarea in serviciul comercial avea loc aproape un an mai tarziu, pe 8 septembrie 1982, alaturi de United. In functie de versiune, Boeing 767 poate primi intre 181 si 375 de pasageri, autonomia osciland intre 7130 si 11.825 km. Boeing 767 a servit si ca punct de plecare pentru avionul de recunoastere E-767, pentru cisternele KC-767 si KC-46, dar si pentru avioane private, “Bandit”-ul lui Roman Abramovich fiind cel mai cunoscut exemplu. Ca motoare, 767 poate fi propulsat de General Electric CF6, Pratt & Whitney JT9D si PW4000, respectiv Rolls-Royce RB211.
In 1985, Boeing 767 devenea primul avion bimotor de linie care primea aprobarea pentru zboruri ETOPS, in anii ’90 fiind cel mai des intalnit avion care efectua zboruri lung-curier intre SUA si Europa. In 1986, Boeing a inceput sa studieze introducerea unei versiuni cu o capacitate de transport marita fata de 767, rezultand astfel 777. Totodata, 767 este si primul widebody bimotor din istorie care a atins 1000 de unitati livrate. Pana in iulie 2015, Boeing primise 1161 de comenzi pentru 767 din partea a 74 de clienti, 1078 fiind livrate. Si tot pana in iulie anul acesta, 765 de Boeing-uri 767 erau in serviciul comercial, cea mai intalnita versiune fiind 767-300 (583 de unitati livrate). Cel mai mare operator de 767 din lume este Delta Air Lines, cu 93 de exemplare in flota. Dintre rivalii Boeing-ului 767 amintim Airbus A300/A310, respectiv A330-200.


  • 2002: Timişoara a devenit primul oraş din România cu un sistem de iluminare stradală inteligent



 Pe perioada nopţii, când traficul scade foarte mult, are loc o reducere a nivelului de iluminanţă, fără a afecta siguranţa circulaţiei, astfel încât consumul de energie electrică să fie redus cu până la 30 %.
Să aveți o zi frumoasa!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!