Însuşi numele arhaic al
lunii Septembrie, Răpciune, stârneşte nedumerire. Denumirea vine de la cea mai
mare sărbătoare de toamnă a tracilor, Echinocţiul, care la români se numeşte
”Târ-înainte, Târ-înapoi” şi coincide cu începutul Zodiei Cumpenei, la 23
Septembrie.
Unii etnologi sunt de
parere ca Teclele au preluat numele si data Sfintei Mucenice Tecla din
calendarul crestin ortodox, altii cred ca sarbatoarea Teclelor a fost asimilata
de biserica iar zeitatile pagane au fost transformate in Sfanta Tecla. Greu de
spus, greu de demonstrat. Cert este ca in satele de munte, pe 24 septembrie,
inca se mai respecta credinte si practici magico-rituale ce apartineau
societatilor arhaice, precrestine. Considerata ca facand parte din ciclul
sarbatorilor rele de foc si de lupi, Teclele reprezinta un fel de anticipare a
Filipilor de Toamna. Reprezentari mitice demoniace, acestea pot fi imbunate
doar daca oamenii respecta interdictiile de munca si comportament impuse de sacralitatea
pagana a zilei: sa nu coasa, sa nu toarca, sa nu prelucreze piei de animale, sa
nu mature, sa nu dea cenusa afara din casa, sa nu plece la padure cu caruta, sa
nu dea nimic cu imprumut… In caz contrar, lupii le vor prada turma si le vor
omori berbecii. De altfel, sarbatoarea se mai numeste si Teclele Berbecilor,
prefigurand Zilele Berbecarilor din intervalul imediat urmator, cuprins intre
26 si 29 septembrie. Toate aceste zile erau respectate cu mare strictete in
mediul pastoral, pentru ca turma sa fie aparata de lupi in una dintre cele mai
importante perioade de peste an, atunci cand are loc "Nunta oilor"
sau "Slobozitul berbecilor".
Tracii serbau la
Echinocţiul de Toamnă E RACTUM sau E RICHTONIOS ”Înălţarea”, de unde vine şi
denumirea românească de Răpciune. Spuneau strămoşii noştri că, la Echinocţiu,
Cei Doi Gemeni Divini, care se născuseră şi trăiseră în Dacia, s-au ridicat la
cer. Sărbătoarea se mai numea şi AGAL INGUS ”Aceeaşi Mărime; Înălţarea
Gemenilor; Gemenii Slăviţi” sau KO IKO DI-LA ”Când au plecat Cei Doi”. Este
evident că tâlcurile de ”Aceeaşi Mărime” se referă atât la asemănarea Celor Doi
Fraţi Divini cât şi la egalitatea dintre zi şi noapte, la Echinocţiu.
La 24 Răpciune, românii
serbează Teclele sau Teclele Berbecilor, denumiri inexplicabile dacă nu ar fi
moştenite din calendarul dacic, anume din DE C-U-LUS ”După ce (când) S-au
înălţat Cei Doi”, BEB RYCES ”Jeluirea Crailor; Dorul de Regi!; BE BRYC ES ”Când
vine Frigul”. În popor, se spune că ”Teclele păzesc, cu mare străşnicie, crezându-se
ca sunt rele de foc şi de lupi. La casa celui care va îndrăzni să lucreze lupii
vor veni şi vor mânca berbecii şi oile”.
Ziua de 25 e de răgaz,
dar de la 26 până la 28 Răpciune se serbează trei Filipi sau Berbecari, iar în
acest răstimp nu se coase, nu se împunge în piele, nu se dă împrumut, nu se
duce la moară, nu se împrumută foc vecinilor, nu se mătură în casă, nu se
lucrează nimic, că e rău de lupi. Se mai spune că aceste zile se ţin ca să nu
ai primejdii şi ca să nu adormi pe veşnicie.
La 26 Septembrie,
tracii serbau, cu alte tâlcuri decât mai sus, BEB RYCES ”Licoare din Belşug”;
PHI LIP POS ”Cu Licoarea (Vinul) în Vase”; PHILIP-POS ”Vasele cu Licoare (Vin);
Poloboacele” sau PHI LIP PI ”Când se bea Licoare; Când se bea vârtos”.
La 27 Septembrie,
tracii serbau iar BEB RYCES, care se mai tălmăcea şi prin ”În Cinstea
Suveranilor; Rugăciuni (Închinare) către Crai; Băutura Regală”; în această zi,
românii ţin Berbecarii.
În ziua ce corespunde
actualmente cu 28 Septembrie, tracii se rugau pentru ARE TAON ”Arăturile de
Toamnă”, pe când românii serbează Haritonul. Ziua aceasta este ţinută de femei,
crezându-se ca acel care lucrează înnebuneşte; e rău de trândăveală; se mai
ţine şi pentru a nu crăpa călcâiele.
La 29 Septembrie,
tracii serbau MAIO NIA ”Domnul Corăbiilor; Vasele Pline; Umplerea Butoaielor”,
iar românii numesc această sărbătoare Mioi, Vara lui Mioi, Vara lui Mihai, Vara
lui Sân-Mihai, Nunta Oilor sau Năpustitul Berbecilor. Se spune că, în această
zi, Cel-de-Sus se îndură de rugăciunea unui cărăuş sărac, ca să-i dea şi lui
”câtă vară”, să-şi poată treiera grâul. Mioi este chiar numele acestui cărăuş.
Cât despre vreme, se zice astfel: ”De cade grindina înainte de Sânt-Mihai,
iarna se pune curând”. Folcloriştii explică denumirile de ”Nunta Oilor” şi
”Năpustitul Berbecilor” prin faptul că în aceste zile se slobozesc berbecii în
turmele de oi pentru împerechere.
În fine, la 30
Septembrie, tracii serbau iarăşi BE BRYC ES ori BEB RYCES, iar românii
sărbătoresc Berbecii sau Arieţii. În această zi, e rău de lupi. Ca şi alte
dăţi, am preluat unele informaţii, cu privire la sărbătorile populare, din
”Calendarul poporului român” de Antoaneta Olteanu, apărut în Editura Paideia.
Articol preluat de pe: http://epochtimes-romania.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!