Pentru noaptea
dinaintea Sfantului Andrei, romanii traditii unice care s-au transmis inca de
la daci. Si pentru ca traditiile poporului roman sunt frumoase si mistice,
merita sa le cunoastem si sa le povestim copiilor nostri. In noaptea de 30
noiembrie lupii se aduna, iar Sf. Andrei imparte prada, pentru iarna care
incepe, fiecarui lup... Noaptea Sfantului Andrei ar trebui sa fie Halloween-ul
romanilor.
Noaptea
Sfântului Andrei, tradiție românească
Romani au o traditie
frumoasa pentru noaptea Sfantului Andrei care s-a transmis inca de la daci. Si
pentru ca traditiile poporului roman sunt frumoase si mistice, merita sa le
cunoastem si sa le povestim copiilor nostri despre ele.
Ziua Sfantului Andrei
se cheama si Ziua lupului sau Gadinetul
schiop. Se stie ce a simbolizat lupul pentru daci, daca insusi steagul lor
avea infatisarea unui balaur cu cap de lup. Se credea si inca se mai crede si
acum ca in ziua de 30 noiembrie, lupul devine mai sprinten, isi poate indoi
gatul teapan si nimic nu scapa dinaintea lui. De aici si credinta ca "isi
vede lupul coada". Ziua se serbeaza prin nelucru in casa, ca sa nu strice
lupii vitele. Primejdia nu este numai pentru vite, ci si pentru oamenii care indraznesc
sa plece la drum, in ziua cand porneste si luparia.
In
noaptea de 30 noiembrie se aduna lupii
In noaptea de 30
noiembrie lupii se aduna, iar Sf. Andrei imparte prada, pentru iarna care
incepe, fiecarui lup. Ca sa-si apere gospodaria de lupi, se obisnuieste si
astazi la tara sa se unga tarusii de la poarta, ferestrele si pragul usilor cu
usturoi. In unele parti se ung cu usturoi chiar si fantanile. Alti gospodari
fac o cruce de ceara si o lipesc la vite, insa numai la cele de parte
barbateasca: boi, berbeci, armasari, tapi, si anume pe cornul din dreapta.
Tot din cauza lupilor
nu se matura toata ziua, nu se da gunoiul afara, nu se ranesc grajdurile, nu se
piaptana, nu se fac zgarieturi, nu se face pomana si nu se da nimic cu
imprumut. Daca stapanii casei nu muncesc, lupul nu se poate apropia. Totusi,
cand soarta scrie altfel, primejdia nu se poate indeparta, caci peste cele
hotarate de Sf. Andrei, nimeni nu poate trece.
În acea noapte vorbesc
toate animalele, dar cine le asculta ce spun, moare. La miezul noptii de Sf.
Andrei se deschid cerurile.
Se crede că de
Sântandrei, lupul devine mai sprinten şi îşi poate îndoi gâtul ţeapăn – de aici
şi credinţa că „îşi vede lupul coada”,
Noaptea
strigoilor
In credintele poporului
roman de pretutindeni, in noaptea de catre Sf. Andrei, pe 29 noiembrie, ies sau
umbla strigoii. Cine sunt strigoii? Sunt spirite ale mortilor, care nu ajung in
lumea de "dincolo" dupa inmormantare, sau refuza sa se mai intoarca
"acolo" dupa ce isi viziteaza rudele, la marile sarbatori calendaristice.
Strigoii morti devin
foarte periculosi pentru cei vii: iau viata rudelor apropiate, aduc boli,
grindina si alte suferinte. Dupa relele provocate si locul unde activeaza, ei
pot fi de apa si de uscat, de vite si de stupi, de ploi si de foc. Ei
calatoresc pe Pamant si pe ape, strigand si miorlaind, calare pe melita, pe
coada de matura, pe butoi sau in butoi.
Prin unele parti, se
crede ca acesti strigoi iau coasele si limbile de melita pe care le gasesc pe
afara, prin curtile oamenilor si se duc la hotare, unde se bat cu ele. Femeile
au grija ca asemenea obiecte sa nu fie lasate afara. Se mai spune ca ei
danseaza pe la raspantiile drumurilor, pana la cantatul cocosilor. Ei se bat cu
strigoii vii, adica cu strigoii-oameni. A doua zi, acestia se cunosc dupa
zgarieturile ce le au pe fata.
Babele sau
oamenii-strigoi, inainte de a iesi din casa pe horn, se ung pe talpi cu untura.
Adeseori ei trag si clopotele pe la biserica. Cand nu au cu cine sa se
razboiasca, se duc pe la casele oamenilor, dar toate gospodinele au luat masuri
de aparare: au mancat usturoi, s-au uns pe frunte, pe piept, pe spate si la
incheieturile trupului. Au uns ferestrele, usile, hornurile, scarile, clantele
usilor, boii si vacile la coarne, clestele, lada si toporul. Pe alocuri, usturoiul
este tavalit mai intai prin funingine. Unii astupa si hornul sobei. Daca
strigoii nu gasesc nici un loc pe unde sa intre in casa, atunci cauta sa-i
cheme afara pe cei dinauntru. Strigoiul vine si striga la fereastra: "Ai
mancat usturoi?". Daca omul raspunde, il muteste; iar daca tace, se duce
in treaba sa si incearca pe la cei care n-au mancat usturoi.
Noaptea
vrajilor si a farmecelor
Noaptea Sf. Andrei este
una dintre cele mai importante din an, pentru vraji si farmece. Fetele masoara
noua cescute cu apa pline, si le toarna intr-o strachina, care se pune sub
icoana. A doua zi, in zori, se masoara din nou, cu aceeasi cescuta, apa din
strachina. Daca va mai ramane pe fundul strachinii apa, fie si cateva picaturi,
atunci vor avea noroc; dimpotriva, daca ultima cescuta va ramane neumpluta cum
trebuie, atunci nu vor avea noroc si nu se vor marita. In noaptea de Sf.
Andrei, ca sa-si viziteze ursitul, fata isi pune sub cap 41 de boabe de grau si
daca viseaza ca-i ia cineva graul, se va marita.
Unele fete isi
pregatesc turta, pentru ea aducand apa cu gura. Pentru acest colac aduc apa
neinceputa, iar produsele din care se prepara turta (faina si sare) sunt
masurate cu o coaja de nuca. Dupa ce au fost coapte pe vatra, fetele isi
mananca turtitele preparate, convinse fiind ca ursitii vor veni, in vis, cu apa
sa le potoleasca setea.
Fetele mai fac un colac
din paine dospita, punand in mijlocul lui cate un catel de usturoi. Dus acasa,
colacul este asezat intr-un loc calduros, unde este lasat vreme de o saptamana.
Daca rasare usturoiul din mijlocul colacului, fata cunoaste ca va fi cu noroc.
Daca nu rasare, fata se intristeaza si spune ca va fi lipsita de noroc. Unele
fete merg in aceasta noapte la fantana, aprind acolo o lumanare de la Pasti si
o afunda cu ajutorul galetii. Cand fata apei este luminata bine, fata zice:
"Sfinte Andrei,
Scoate-i chipul in fata
apei,
Ca in vis sa-l visez,
C-aievea sa-l
vaz!"
Atunci, apa din fantana
se tulbura si fata isi vede, se spune, chipul ursitului. Unele isi fac de
ursita cu 9 potcoave, 9 fuse, 9 ace, 3 cutite si o coasa, toate infierbantate
in foc. Dupa ce s-au inrosit, se scot afara, se sting in apa si apoi se
descanta.
In seara Sfantului
Andrei, toti ai casei, mai ales fetele mari si baietii, seamana grau in cate o
strachina sau glastra cu pamant. Aceluia ii va merge mai bine, va fi mai
sanatos si mai norocos, caruia i-o rasari graul mai bine si o creste mai
frumos.
Usturoi
miraculous
Tot in seara de 29
noiembrie, se aduna la o casa mai multi flacai si fete. Pe o masa, ei pun mai
multe caciuli de usturoi, imprejmuite cu tamaie, smirna si cateva lumanari de
la Pasti aprinse. Pun apoi pe masa diferite feluri de mancare, mananca, vorbesc
si rad in toata voia buna, pana cand apar zorii zilei. Fetele isi impart intre
ele usturoiul, pe care il duc a doua zi la biserica, pentru a-l sfinti preotul.
Acest usturoi se pune
pe policioara la icoane, fiind bun de facut de dragoste.
In alte zone din tara
noastra, pazitul usturoiului se face in felul urmator: intr-o casa de gospodar
se strang 10-12 fete, avand fiecare fata cate o paine, trei capatani de
usturoi, un fir de busuioc, legate cu o ata rosie si o sticla de rachiu. Aceste
lucruri se pun pe o masa, intr-un colt al casei, si se acopera cu o broboada
rosie. Langa lucruri, pe masa, sta un sfesnic c-o lumanare aprinsa, care arde
de cu seara si pana in ziua. Langa masa, una in dreapta si una in stanga, stau
de straja doua babe, care baga bine de seama ca sa nu se fure din lucruri, ori
sa nu puna cineva mana pe ele. Ele stau acolo neclintite pana dimineata. La
aceasta petrecere, vin si baieti cu lautari. Se canta si se petrece pana in
zori.
Cand s-a facut ziua,
hora este jucata afara. Un flacau joaca in mijlocul horei toate lucrurile
fetelor, pazite de batrane. Dupa joc, fetele isi iau lucrurile si le impart
flacailor. Painea se mananca, rachiul se bea, usturoiul se pastreaza de leac.
Cand vitele-s bolnave, li se da mujdei in bors ori vin si le trece. Daca se
fura din usturoi, nu-i bine deloc: fetei nu-i va mai merge bine. Usturoiul
pazit este semanat primavara. Daca pleci la drum lung, sa iei putin usturoi cu
tine.
De la pazitul acestui
usturoi s-a nascut zicala: "Parca a pazit usturoiul", care se da celui
ce se cunoaste ca a petrecut o noapte fara somn.
Tot in aceasta noapte
se fac observatii meteorologice: daca luna va fi plina si cerul senin, se zice
ca iarna va fi cu moina. Daca luna va fi plina si daca cerul va fi intunecat,
daca va ninge sau va ploua, peste iarna vor fi zapezi mari si grele.
Odinioară, în Moldova,
noaptea Sfântului Andrei se numea Păzitul Usturoiului şi se celebra ca un
Revelion. În unele zone ale ţării, fetele îşi pun sub pernă 41 de boabe de grâu
şi, dacă visează că le ia cineva grâul, se mărită. În special la sate se practică diverse
ritualuri pentru protecţia de rele, bunăstare şi dragoste. Cele mai multe
ritualuri sunt dedicate atragerii iubirii. De pildă, prin ascunderea sub pernă
a unui fir de busuioc sfinţit, se crede că se obţine în vis imaginea
"ursitului". Un obicei de pe vremea bunicii este şi cel conform
căruia unele tinere încearcă “să îşi vadă" viitorul soţ la miez de noapte.
Aşezate complet dezbrăcate între două oglinzi, într-o cameră întunecoasă, cu câte
o lumânare în fiecare mână, încearcă să privească în oglinda din faţă pentru a
vedea imagini reflectate din oglinda din spate. Se crede, şi unele persoane
chiar au avut această iluzie, că prin faţa ochilor încep să se perinde scene de
viaţă, că tânăra îşi vede viitorul soţ sau, iar în unele cazuri că i se
dezvăluie scene din viitor.
De la aceasta zi si
pana la Craciun, gospodinele nu mai tes in razboi si nu torc, de frica sa nu se
supere Maica Domnului pe dansele.
Sfantul Andrei este
socotit inceput de iarna, numindu-se din aceasta cauza
"Andrei-de-iarna".
Aflarea
ursitului in noaptea Sfantului Andrei
Ajunul de Sfântul
Andrei aduce multă forfotă pentru fetele şi femeile din Maramureş. Pe Valea
Marei fetele de măritat abia aşteaptă venirea serii ca să-şi poată afla ursitul
în timp ce femeile se ocupă de protecţia casei şi a gospodăriei pentru tot anul
ce va urma. Ca să şi reuşească aceste lucruri atât fetele cât şi femeile
trebuie să parcurgă ritualuri tradiţionale a căror vechime încă nu a fost
stabilită cu exactitate de către specialiştii în folclor şi etnologie.
Pentru a şti cine le va
fi soţ, fetele apelează la celebra turtă din aluat foarte sărat, care după ce
este gata de frământat sfârşeşte coaptă pe cărbuni încinşi. Jumătate este
mâncată înainte de culcare pentru a face sete, iar cealaltă jumătat pusă în
ştergar sub pernă până dimineaţa. Visul în care un tânăr vine să-i aducă apă de
băut tinerei fete, va fi visat numai dacă măritişul va avea loc în perioada ce
urmează postului. Dacă viitorul soţ refuză să apară în vis cu apa de băut,
atunci fata respectivă va trebui să mai aştepte. Pe cât de nerăbdătoare sunt
fetele să pună în practică acest obicei, pe atât de ocupate sunt mamele şi
bunicile lor, cu alte îndeletniciri ce trebuiesc făcute numai în ajun de Sf.
Andrei .
În ajunul sărbătorii de
Sf. Andrei este momentul propice în care găzdoaiele pot proteja gospodăria şi animalele în faţa fiarelor de
pădure. Pentru a reuşi acest lucru tradiţia spune că toate obiectele tăioase
trebuie legate cu sfoară şi puse bine, să nu poată fi găsite în ziua
sărbătorii. Toate muncile bucătăriei începînd de la tăiatul pâinii şi până la
gătitul mâncăurilor trebuie terminate înainte de miezul nopţii. Pieptenele vine
de asemenea ca obiect interzis de Sf. Andrei, aşa că toate coafurile vor fi făcute
în ajun.
Timpul este limitat,
iar femeile trebuie să fie pieptănate pentru a doua zi înainte de miezul
nopţii. Dinţii pieptenelui are echivalent simbolistic cu ghearele
sălbăticiunilor şi de aceea trebuie pus sub sfoară, bine legat lângă celelalte
obiecte casnice tăioase. Toate aceste obiceiuri funcţionează cu folos în satele
din Maramures iar oamenii spun că au fost şi verificate de-a lungul sutelor de ani.
În Scoţia de exemplu,
în zonele unde se respectă tradiţia, femeile tinere trebuie să se roage în
noaptea de 29 noiembrie, urmând ca a doua zi să desluşească un semn despre un
viitor soţ. Pentru a face aceasta, ele trebuie să arunce un pantof în uşa casei
părinteşti. Dacă vârful pantofului este îndreptat către casă , ele sunt menite
a rămâne necăsătorite încă un an. Dacă, dimpotrivă, vârful pantofului nu este
orientat către casă, înseamnă că se vor mărita curând. Un alt vechi obicei
scoţian este cel ca o tânără femeie să decojească un măr dintr-o singură şi
continuă mişcare a cuţitului. Coaja de măr urmează apoi să fie descifrată drept
o iniţială a numelui viitorului soţ.
Pe vremuri, tinerii se
adunau în cea mai mare casă din sat, ale cărei ferestre şi uşi erau mânjite cu
usturoi încă de cu zi. De cum se făcea seară începeau petrecerea, mâncau şi
beau, iar dimineaţa ieşeau în curte unde, împreună cu lăutarii jucau covata cu
usturoi ce era păzită peste noapte de o bătrână din sat. După terminarea
petrecerii, usturoiul din covată era împărţit între ei şi pus la icoane pentru
a fi feriţi peste an de boli şi farmece.
De Sfântul Andrei se
obişnuieşte să se semene grâu în diverse vase, iar pentru fiecare bob aşezat se
spune în gând o dorinţă. Dacă răsare un grâu frumos şi des, cel care l-a
semănat va fi sănătos şi norocos în Noul An.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!