Este a 336-a zi a anului.
Au mai rămas 29 zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 7 h 332 m și apune la 16 h 37 m.
Citatul zilei
„Fiecare pas pierdut în tinerețe este o șansă de nefericire pentru viitor.” ( Napoleon Bonaparte)
Ziua Internațională pentru abolirea sclaviei
Ziua
Internaţională pentru abolirea sclaviei este un eveniment anual, ce se
sărbătoreşte pe 2 decembrie. Aceasta a fost înfiinţată de către Adunarea
Generală a Naţiunilor Unite şi a fost celebrată pentru prima oară în anul 1986.
În
secolul al XVIII-lea, opinia progresistă din Europa s-a întors împotriva
sclaviei, însă aceasta era apărată de puternice interese constituționale.
Mișcările aboliționiste au apărut din două principii fundamentale: răspândirea
noilor idealuri filozofice și politice, dezvoltate din principiile
Iluminismului, care culminează în Declarația drepturilor omului și ale
cetățeanului (1789) din cadrul Revoluției franceze, și extinderea unui nou
model economic apărut în urma Revoluției industriale engleze, care a făcut ca
sistemul sclavagist să fie mai puțin rentabil ca sistemul de muncă remunerat.
În
ciuda intrării în vigoare a Convenției cu privire la sclavie și a interzicerii
oficiale în aproape toate țările, sclavia continuă să existe pe scală mare,
atât în forma sa tradițională, cât și în forma sa modernă. Conform unui studiu
publicat în anul 2000 s-ar putea să mai existe, încă, 27 de milioane de sclavi
în toată lumea.Guvernul Mauritaniei a fost acuzat în mod repetat că nu
promovează o politică suficient de fermă pentru a desființa sclavia pe
teritoriul său. Sudanul este o altă țară, care pe fondul conflictului
interetnic și interreligios de pe linia de fractură care desparte, pe de-o
parte, populația negroidă, din sud de cea arabă, din nord, și pe de cealaltă
populația de religie islamică de aceea creștină sau animistă, a fost acuzat că
permite sclavia. Un fenomen similar este înregistrat și în Haiti, unde nici
până astăzi, în anul 2007, forma locală de sclavie („restavec”, formă de
sclavie acceptată cultural de către populația țării) nu a fost eliminată.
În
lumea întreagă, există 1,4 milioane de sclavi sexuali, mare parte femei, însă
și bărbați sau copii care sunt obligați să întrețină raporturi sexuale.
În
prezent, una dintre cele mai răspândite forme de sclavie în lume este traficul
de persoane. Acest fenomen a luat o amploare din ce în ce mai mare, fiind una
dintre problemele cele mai grave cu care se confruntă societatea modernă.
Traficul
de persoane reprezintă exploatarea sexuală, cât şi prin munca a oamenilor şi
este o încălcare a drepturilor fundamentale ale omului. Categoriile cele mai
afectate de acest fenomen sunt în general femeile şi copiii.
Această zi este marcată cu scopul de a eradica formele contemporane de sclavie, prin acțiuni menite să consolideze eforturile globale de eliminare a muncii forțate și să intensifice eforturile pentru asigurarea de garanții privind prevenția fenomenului muncii forțate, protecția și accesul la justiție.
Potrivit datelor publicate pe pagina dedicată Zilei internațională pentru abolirea sclaviei, fenomenul muncii forțate este unul îngrijorător la nivel mondial, reprezentând 24,9% din aproximativ 40,3 milioane de persoane, care se află într-o formă de sclavie modernă. 16 milioane de persoane sunt exploatate în sectorul privat, precum munca casnică, construcții sau agricultură. 4,8 milioane de persoane sunt exploatate sexual forțat și 4 milioane de persoane depun o muncă forțată și impusă de autoritățile statului. 15,4 milioane de persoane se află într-o căsătorie forțată.
Femeile și fetele sunt afectate în mod disproporționat de munca forțată, reprezentând 99% dintre victimele din industria sexului comercial și 58% din alte sectoare.
Există 5,4 victime ale sclaviei moderne pentru fiecare 1.000 de persoane din lume.
În plus, peste 150 de milioane de copii sunt supuși muncii, reprezentând aproape unul din zece copii din întreaga lume, iar unu din patru copii sunt victime ale sclaviei moderne.
OIM a adoptat un nou protocol obligatoriu din punct de vedere juridic, menit să consolideze eforturile globale de eliminare a muncii forțate, care a intrat în vigoare în noiembrie 2016.
Din punct de vedere legal, din 1981, sclavia nu mai este legală în niciun stat al lumii, Mauritania fiind ultimul stat care a abolit acest fenomen. În practică, sclavia se menține, fiind ascunsă sub diverse denumiri. Sclavia a evoluat și s-a manifestat în diverse forme de-a lungul istoriei, însă în timp ce formele tradiționale ale sclaviei sunt extrem de rare în zilele noastre, există încă multe forme contemporane sub care fenomenul se manifestă.
Această zi este marcată cu scopul de a eradica formele contemporane de sclavie, prin acțiuni menite să consolideze eforturile globale de eliminare a muncii forțate și să intensifice eforturile pentru asigurarea de garanții privind prevenția fenomenului muncii forțate, protecția și accesul la justiție.
Potrivit datelor publicate pe pagina dedicată Zilei internațională pentru abolirea sclaviei, fenomenul muncii forțate este unul îngrijorător la nivel mondial, reprezentând 24,9% din aproximativ 40,3 milioane de persoane, care se află într-o formă de sclavie modernă. 16 milioane de persoane sunt exploatate în sectorul privat, precum munca casnică, construcții sau agricultură. 4,8 milioane de persoane sunt exploatate sexual forțat și 4 milioane de persoane depun o muncă forțată și impusă de autoritățile statului. 15,4 milioane de persoane se află într-o căsătorie forțată.
Femeile și fetele sunt afectate în mod disproporționat de munca forțată, reprezentând 99% dintre victimele din industria sexului comercial și 58% din alte sectoare.
Există 5,4 victime ale sclaviei moderne pentru fiecare 1.000 de persoane din lume.
În plus, peste 150 de milioane de copii sunt supuși muncii, reprezentând aproape unul din zece copii din întreaga lume, iar unu din patru copii sunt victime ale sclaviei moderne.
OIM a adoptat un nou protocol obligatoriu din punct de vedere juridic, menit să consolideze eforturile globale de eliminare a muncii forțate, care a intrat în vigoare în noiembrie 2016.
Din punct de vedere legal, din 1981, sclavia nu mai este legală în niciun stat al lumii, Mauritania fiind ultimul stat care a abolit acest fenomen. În practică, sclavia se menține, fiind ascunsă sub diverse denumiri. Sclavia a evoluat și s-a manifestat în diverse forme de-a lungul istoriei, însă în timp ce formele tradiționale ale sclaviei sunt extrem de rare în zilele noastre, există încă multe forme contemporane sub care fenomenul se manifestă.
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1409: Este fondată Universitatea din Leipzig.
Universitatea
Leipzig, aflată în orașul Leipzig, în landul Saxonia, este una dintre cele mai
vechi universități din Germania.
În
1409, prin Decretul de la Kuttenberg, Regele Romanilor Venceslav a dat primatul
cehilor asupra germanilor. Nemulțumiți, germanii au părăsit atunci Praga și au
plecat la Leipzig, unde au obținut de la landgravii Friedrich I de Saxonia și
fratele său Wilhelm al II-lea de Misnia fondarea unei noi universități.
Universitatea din Leipzig număra la început patru facultăți.
În
prezent Universitatea Leipzig numără paisprezece facultăți și circa 29.000 de
studenți, ceea ce face ca să fie a doua universitate din Saxonia ca mărime.
Funcționează fără întrerupere de la întemeiere, timp de șase secole. Universitatea
Leipzig este reputată mai ales pentru facultatea ei de medicină. Universitatea
reunește alte 150 de universități, din lumea întreagă, pentru 190 de programe
de formare, deschizându-se spre numeroase mastere și certificate de aptitudini
în învățământ.
Printre
membrii corpului profesoral cei mai cunoscuți, în cursul istoriei sale, îi
putem cita pe astronomul Möbius, filosoful Ernst Bloch și fizicianul
Heisenberg. Goethe, Christian Gottlob Heyne, Nietzsche, Ernst Jünger,
compozitorii Robert Schumann și Richard Wagner sunt foști studenți ai acestei
universități.
- 1492: Descoperirea Insulelor Haiti de către Cristofor Columb.
Haiti,
oficial Republica Haiti (în franceză République d'Haïti, în creolă haitiană
Repiblik d Ayiti) este o țară insulară din America Centrală, în Marea
Caraibelor, situat pe treimea de vest a insulei Hispaniola (din grupul de
insule Antilele Mari). Are graniță cu Republica Dominicană la est. Capitala se
află în orașul Port-au-Prince.
Cristofor
Columb descoperă insula Hispaniola în anul 1492, care era locuită de triburi amerindiene. El
întemeiază prima așezare spaniolă din America.
- 1697: A fost deschisă catedrala londoneză "Sf. Paul".
Catedrala
Saint Paul este o biserică anglicană situată pe colina Ludgate Hill din Londra
Marea Britanie. Aceasta este cea mai mare biserică din Londra și a doua cea mai
mare din această țară, după Catedrala din Liverpool. Catedrala Sfântul Paul
este totodată și lăcașul în care slujește episcopul anglican al Londrei.
Pe
locul actualei catedrale au existat de-a lungul timpului mai multe edifici.
Prima biserică a fost construită în anul 604 de către Mellitus, cu ocazia
investirii sale ca prim episcop de Londra de către Sfântul Augustin. Aceasta a
fost dedicată Sfântului Paul și a avut rolul de catedrală a Londrei. Catedrala
ar fi fost distrusă probabil de un incendiu, fiind reconstruită integral de
două ori până în anul 1087.
În
anul 1087 un nou incendiu a cuprins edificiul fiind nevoie de reconstruirea
catedralei. Regele Wilhelm Cuceritorul a donat piatră din ruinele Turnului
Palatin, iar regele Henric I a ordonat să se aducă pietre din River Fleet.
În
1135 a avut loc un nou incendiu ce a deteriorat catedrala și a întârziat
construcția sa. În această perioadă stilul arhitectural al catedralei a fost
schimbat de la romanic la cel gotic. Turnul central a fost terminat în anul
1221, iar în anul 1255 acoperișul a fost schimbat după ce a fost distrus în
urma unei furtuni puternice. Catedrala a fost sfințită în anul 1250, iar apoi
resfințită în 1300, dar a fost oficial finalizată abia în anul 1314. Se
presupune că această catedrală erau una dintre cele mai mari din Europa, era
asemănătoare cu cea de la Salisbury și avea un turn înalt de 149 de metri,
depășind toate catedralele europene, cu excepția celei din Lincoln.
În
anul 1535, catedrala inițial romano-catolică devine anglicană odată cu
declanșarea Reformei Protestante în Anglia. Regele Henric al VIII-lea și
succesorul său Eduard al VI-lea vor ordona distrugerea ornamentelor, criptelor
și altarelor din curtea catedralei, unde se aflau câteva mănăstiri. Tot în
această perioadă, în anul 1540 sediul Episcopiei de Londra s-a mutat la Abația
Westminster, până în 1550 când va fi mutat înapoi. În anul 1666 izbucnește un
nou incendiu în Londra ce va distruge catedrala din temeli.
Construcția
actualei catedrale a început în anul 1675. Proiectul construirii unei noi
catedrale i-a fost înmânat lui Sir Cristopher Wren încă din anul 1669. Wren a
fost un mare arhitect al Angliei, mai mult de 50 de biserici din Londra
fiindu-i atribuite. Designul ales de el și aprobat de rege a fost cel al unei
biserici ce combina stilul baroc cu cel clasicist, având o cupolă și două
turnuri.
Pe
data de 2 decembrie 1697 a avut loc ceremonia de sfințire a catedralei, aceasta
fiind finalizată totuși în anul 1710. Cu toate acestea statuile de pe fațadă au
fost instalate abia în 1720.
Catedrala
Sfântul Paul a fost cea mai înaltă clădire din Londra între anii 1710-1962, cu
turlele ei înalte de 67 de metri și cu domul înalt de 111 metri. A suferit
daune majore în timpul Celui De-al Doilea Război Mondial (1939-1945), dar a
fost restaurată în anul 1996 de către arhitectul John B. Chambers. Cele mai
importante evenimente ce au avut loc în catedrală au fost: funerariile Lordului
Nelson, ale lui Sir Winston Churchill și cele ale lui Margaret Thatcher,
jubileurile Reginei Victoria, nunta prințului Charles cu prințesa Diana și Jubileul
de Diamant al Reginei Elisabeta a II-ea, cât și aniversarea împlinirii vârstei
de 80 de ani.
- 1804: Napoleon se autoproclamă "Imperatorul Napoleon I al Franţei " în biserica catolică Notre Damme de Paris, după care o încoronează pe Josefina în calitate de soţie a imperatorului.
Napoleon Bonaparte (în franceză: Napoléon
Bonaparte; n. 15 august 1769, Ajaccio, Corsica - d. 5 mai 1821, în insula
Sfânta Elena), cunoscut mai târziu ca Napoleon I și inițial ca Napoleone di
Buonaparte, a fost un lider politic și militar al Franței, ale cărui acțiuni au
influențat puternic politica europeană de la începutul secolului al XIX-lea.
Napoleon Bonaparte s-a născut ca al doilea din cei
șapte copii, în casa Buonaparte din orașul Ajaccio, Corsica, pe 15 august 1769,
un an mai târziu după ce insula fusese transferată Franței de către Republica
Genova. El s-a numit inițial Napoleone di Buonaparte, prenumele provenind de la
un unchi care fusese omorât în timp ce lupta împotriva francezilor, însă mai
târziu a adoptat numele de Napoléon Bonaparte, cu o rezonanță mai accentuată în
limba franceză.
Familia corsicană Buonaparte își avea originile în
mica nobilime italiană care emigrase în Corsica în secolul al XVI-lea. Tatăl
său, Nobile Carlo Buonaparte, un avocat, a fost numit reprezentantul Corsicii
la curtea lui Ludovic al XVI-lea în 1777. Influența dominantă în copilăria lui
Napoleon a avut-o mama sa, Maria Letizia Ramolino, a cărei disciplină fermă a
temperat un copil turbulent. El avea un frate mai mare, Joseph, și șase mai
mici: Lucien, Elisa, Ludovic, Pauline, Caroline și Jérôme. Napoleon a fost
botezat catolic cu puțin timp înainte de a împlini doi ani, pe 21 iulie 1771 la
Catedrala Ajaccio.
Originea nobilă a lui Napoleon, veniturile și
cunoștințele familiei i-au oferit oportunități mai importante de studiu decât
cele disponibile unui corsican tipic din acea vreme. În ianuarie 1779, Napoleon
a fost înscris la o școală teologică din Autun, în Franța continentală, pentru
a învăța franceza, iar în mai a fost admis la academia militară de la
Brienne-le-Château. Vorbea cu un accent corsican pronunțat și nu a învățat
niciodată să scrie corect. Napoleon era tachinat de către ceilalți studenți din
cauza accentului său, prin urmare s-a concentrat și mai mult pe studiu. Un
examinator a observat că Napoleon „s-a distins întotdeauna prin talentul său la
matematică. Are cunoștințe destul de bune despre istorie și geografie... Acest
băiat ar deveni un marinar excelent.” După ce și-a terminat studiile la Brienne
în 1784, Napoleon a fost admis la École Militaire, o școală militară de elită
din Paris; acest lucru a pus capăt ambiției sale navale, care îl făcuse să ia
în considerare înrolarea în Marina Regală britanică. În loc de aceasta s-a
specializat pe profilul de ofițer de artilerie și a trebuit să termine
cursurile de doi ani într-unul singur, deoarece moartea tatălui său îi redusese
veniturile. A fost examinat de faimosul om de știință Pierre Simon Laplace, pe
care mai târziu Napoleon l-a numit senator.
Având puterea consolidată de realizările guvernării
sale, Napoleon a fost proclamat împărat de către Senatul francez în 1804,
printr-un senatus-consultus.
Napoleon ca împărat
Încoronat în Catedrala Notre-Dame din Paris, în prezența
papei Pius al VII-lea, el a spus cuvintele: „Imperiul înseamnă pace”. Însă
conducerea sa a dus la un lung șir de războaie cu Anglia și cu monarhiile
absolutiste (Rusia, Austria, Prusia) cauzate printre altele de: rivalitatea
dintre burghezia franceză și cea engleză pentru supremație economică; dorința
monarhilor europeni de-a opri accesiunea lui Napoleon; ambiția lui Napoleon de
a stăpâni întreaga lume. Cu o armată mare, Napoleon a reușit
să obțină multe victorii asupra Austriei în 1805, prin Bătălia de la Austerlitz
și asupra Prusiei în 1806. Singura putere continentală care îi stătea în cale
era Rusia. Cu aceasta a încheiat un acord în 1807 prin care Europa era
împărțită între împăratul Franței și țarul Rusiei, Alexandru I. În anul 1812,
Napoleon face o încercare dezastruasă de a invada Rusia, în care este învins.
Astfel a început căderea lui Napoleon. În Bătălia de la Leipzig din 1813,
Napoleon este înfrânt de către cele cinci națiuni. Napoleon este obligat să
abdice și este exilat în insula Elba, în anul 1814.
- 1805: A avut loc Bătălia de la Austerlitz, cunoscută şi ca Bătălia celor trei împăraţi, a fost una dintre cele mai mari victorii ale lui Napoleon.
Bătălia
de la Austerlitz, cunoscută și ca Bătălia celor trei împărați, a fost una
dintre cele mai mari victorii ale lui Napoleon. Această victorie a determinat
destrămarea celei de-a Treia Coaliții formată împotriva Imperiului Francez. Pe
2 decembrie 1805 (20 noiembrie pe stil vechi), o armată franceză condusă de
împăratul Napoleon I a înfrânt decisiv armata ruso-austriacă, comandată de
țarul Alexandru I, după aproape nouă ore de luptă înverșunată. Bătălia a avut
loc lângă dealul Pracký kopec, la Austerlitz, azi Slavkov u Brna, la aproape 20
km (12 mile) est de Brno, în Moravia. Bătălia este adeseori considerată o
capodoperă tactică.
Pe
26 decembrie 1805, Austria și Franța au semnat Tratatul de la Pressburg, care a
îndepărtat-o pe prima din război, a întărit tratatele inițiale de la Campo
Formio și Lunéville, a obligat Austria să cedeze pământuri aliaților germani ai
lui Napoleon și a impus o indemnizație de 40 de milioane de franci asupra
Habsburgilor învinși. Trupelor ruse li s-a permis să se retragă în țara natală.
Victoria de la Austerlitz a permis de asemenea crearea Confederației Rinului,
compusă dintr-o multitudine de state germane, intenționată să fie o zonă-tampon
între Franța și restul Europei. În 1806, Sfântul Imperiu Roman a încetat să mai
existe, atunci când Împăratul Roman Francisc al II-lea a ales să păstreze numai
Francisc I al Austriei drept singurul său titlu oficial. Totuși, aceste
realizări nu au adus o pace durabilă pe continent. Îngrijorările prusacilor cu
privire la influența crescândă Franței în Europa Centrală au declanșat Războiul
celei de-a Patra Coaliții în 1806.
Bătălia
de la Austerlitz, cunoscută și ca Bătălia celor trei împărați, a fost una
dintre cele mai mari victorii ale lui Napoleon. Această victorie a determinat
destrămarea celei de-a Treia Coaliții formată împotriva Imperiului Francez. Pe
2 decembrie 1805 (20 noiembrie pe stil vechi), o armată franceză condusă de
împăratul Napoleon I a înfrânt decisiv armata ruso-austriacă, comandată de
țarul Alexandru I, după aproape nouă ore de luptă înverșunată. Bătălia a avut
loc lângă dealul Pracký kopec, la Austerlitz, azi Slavkov u Brna, la aproape 20
km (12 mile) est de Brno, în Moravia. Bătălia este adeseori considerată o
capodoperă tactică.
Pe
26 decembrie 1805, Austria și Franța au semnat Tratatul de la Pressburg, care a
îndepărtat-o pe prima din război, a întărit tratatele inițiale de la Campo
Formio și Lunéville, a obligat Austria să cedeze pământuri aliaților germani ai
lui Napoleon și a impus o indemnizație de 40 de milioane de franci asupra
Habsburgilor învinși. Trupelor ruse li s-a permis să se retragă în țara natală.
Victoria de la Austerlitz a permis de asemenea crearea Confederației Rinului,
compusă dintr-o multitudine de state germane, intenționată să fie o zonă-tampon
între Franța și restul Europei. În 1806, Sfântul Imperiu Roman a încetat să mai
existe, atunci când Împăratul Roman Francisc al II-lea a ales să păstreze numai
Francisc I al Austriei drept singurul său titlu oficial. Totuși, aceste
realizări nu au adus o pace durabilă pe continent. Îngrijorările prusacilor cu
privire la influența crescândă Franței în Europa Centrală au declanșat Războiul
celei de-a Patra Coaliții în 1806.
Pierderile
aliaților în urma bătăliei de la Austerlitz s-au cifrat la peste 27.000 de
oameni și 150 de tunuri, în vreme ce francezii au pierdut doar 9.000 de oameni.
- 1845: A fost infiintata, la Paris, „Societatea studentilor romani”, avandu–l ca presedinte pe Ion Ghica si ca secretari pe C.A.Rosetti si Scarlat Varnav.
Societatea a infiintat o biblioteca romaneasca
si a militat pentru unitatea politica a tarilor romane. (2/14.12).
Societatea
studenților români a fost înființată la 2 decembrie 1845 de către studenții
români la Paris, în frunte cu Ion Ghica (președinte), C. A. Rosetti și Scarlat
Vârnav (secretari). În 1846 Societatea a organizat în capitala Franței o
Bibliotecă română și a militat pentru unitatea politică a Țărilor Române.
Poetul
Alphonse de Lamartine a acceptat funcția de președinte de onoare al societății
și a devenit, apoi, ministrul afacerilor externe al guvernului revoluționar
provizoriu, sub al cărui patronaj ființa și Societatea studenților români de la
Paris.
Printre
membrii fondatori se numărau și frații Ion Brătianu și Dumitru Brătianu,
Dimitrie Bolintineanu, Mihail Kogălniceanu și Nicolae Bălcescu. După absolvirea
studiilor lor peste hotare, aceste personalități au revenit în țară și au pus bazele
Statului Român modern.
În
sânul grupului de tineri români aflați la Paris existau și divergențe, mai ales
între Ion Ghica și C. A. Rosetti. După plecarea în țară a celor doi, N.
Bălcescu a preluat sarcina de a îndruma Societatea studenților români.
În
1847, erau înregistrați 131 de studenți cotizanți la „Societatea Studenților
Români” din Paris.
Societatea
studenților români de la Paris a reușit să editeze o revistă cu același nume,
care a fost expediată și în țară. Printre colaboratori se numărau și G.
Crețeanu, A. I. Odobescu, D. Berindei, G. Lecca și G. Florescu, redactor șef.
Când,
în periplul său, Badea Cârțan a ajuns la Paris, a fost oaspete la Societatea
studenților români, s-a întâlnit cu Gogu Rădulescu, care l-a adăpostit și i-a
arătat monumentele importante ale capitalei Franței. După o săptămână,
Societatea studenților români a organizat o recepție de adio.
În
contextul manifestațiilor studențești care au avut loc la Paris în perioada
1845-1847 împotriva hotărârii autorităților de a suspenda „cele trei catedre de
democrație” de la Collège de France (catedra de Istorie și morală condusă de
Jules Michelet, catedra de Literaturi și instituții comparate ale Europei
meridionale a lui Edgar Quinet și catedra de Literaturi slave condusă de Adam
Mickiewicz), la care au luat parte activă și studenții români, Societatea
studenților români a organizat o manifestație separată, la 17 ianuarie 1847, în
fața casei lui Edgar Quinet, cunoscut filoromân
- 1854: Începe construcţia liniilor de telegraf electric Bucureşti-Giurgiu-Rusciuk (Ruse), Bucureşti-Ploieşti-Braşov, Timişoara-Braşov şi Timişoara-Lugoj-Orşova, făcîndu-se astfel legătura între liniile telegrafice din Principate şi cele din Transilvania.
- 1859: S-a născut Georges Seurat, pictor francez (d. 1891)
Georges
Seurat a fost un pictor francez neoimpresionist, creator și teoretician - împreună
cu Paul Signac - al tehnicii divizioniste în pictură.
Geurges
Seurat se ivește atunci când impresionismul pare să-și piardă din vigoare.
Stilul și concepția lui Seurat fac simțită influența unei noi revoluții
plastice. Scurta lui carieră artistică a fost de ajuns pentru a-i asigura un
loc în istoria universală a artelor. Nici contemporanii săi nu au trecut
indiferenți pe lângă opera sa. Camille Pissarro, Vincent van Gogh și mai târziu
Henri Matisse aderă pentru o vreme la această nouă viziune, considerată o
continuare logică a impresionismului. Iar în cursul secolului al XX-lea,
cubiștii și pictorii abstracți s-au sprijinit în experimentele lor pe
rezultatele maestrului pointillismului.
În
1885, Seurat își petrece vara într-un mic port, la Grandcamp și începe să
experimenteze o nouă tehnică, pe care o numește divizionism, a cărei esență
constă în a picta pete de culoare regulate, din ce în ce mai mici, până la un
punct realizat cu vârful pensulei. Toamna, se întâlnește cu Pissarro, care își
însusește imediat această tehnică.
Apoi, în mai-iunie 1886, Seurat își prezintă
tabloul intitulat "O duminică de vară pe insula Grande Jatte" la a
opta și ultima expoziție a impresioniștilor, într-o sală separată, alături de
creațiile lui Pissarro și Paul Signac. Criticii s-au năpustit asupra acestui
tablou, fiind șocați de mulțimea și roirea micilor pete colorate. Au vrut să
discrediteze stilul lui Seurat, numindu-l pointillism (fr.: point = punct), dar
- și de data asta - "porecla s-a transformat în renume". La puțin
timp după aceasta, tabloul este prezentat la a doua expoziție a
"Societății Artiștilor Independenți" precum și la Bruxelles în 1887.
În acest tablou totul este surprinzător: formatul uriaș (207x308 cm), legarea
unei teme - scenă în aer liber - atât de importante pentru impresionism cu
imobilitatea figurilor și, înainte de toate, tehnica deosebită. Pentru a obține
un efect de maximă luminozitate, pictorul nu a amestecat culorile pe paletă. ci
a aplicat pe pânză culorile complementare ca pe niște mici puncte, care -
privite de la distanță - se contopesc, oferind tabloului o luminozitate
vibrândă.
Termenul
de "metodă neoimpresionistă" a fost folosit pentru prima dată de în
septembrie 1886 de criticul de artă Félix Fénéon, susținător al picturii lui
Seurat, implicând faptul că noul curent astfel inițiat provine, fără îndoială,
din impresionism, în același timp îl înnoiește radical. În jurul lui Seurat se
grupează pictori care gândesc asemenea lui: Paul Signac, Camille Pissarro,
Maximilian Luce. În această perioadă, Seurat descoperă lucrarea lui Charles
Henry despre expresivitatea culorilor, purtând titlul "Introducere în
estetica științifică", care îl ajută să abordeze problemele teoretice ale
cromaticei și facilitează aplicarea practică a acestora în pictură. Cu timpul
adaptează tot mai mult noua tehnică la scenele de interior.
Ultima
operă a lui Seurat este "Circul" (1890-1891), expus la expoziția
pictorilor independenți pe data de 20 martie 1891. Legătura cu "Le
chahut" este evidentă, mișcarea care însuflețește personajele pare la fel
de mecanică, artiștii circului dau impresia unor marionete. La fel ca în multe
alte tablouri ale lui Seurat, și chenarul tabloului este pictat din puncte:
chenarul albastru închis contrastează cu tonul colorat al tabloului, ceea ce
face posibilă accentuarea efectului și evidențierea compoziției.
În
1885, Seurat o cunoaște pe Madeleine Knoblock, care îi va deveni model și cu
care își va împărți viața. Pictorul va avea un fiu cu ea, copilul se naște pe
16 februarie 1890. Relația lor o tăinuiesc în totalitate, iar prietenii află
despre existența fiului lui Seurat abia după moartea pictorului.
Pe
26 mai 1891, Seurat se îmbolnăvește de difterie și moare peste trei zile, în vârstă
de 31 de ani. A doua zi, Signac transmite "vestea îngrozitoare",
potrivit căreia pictorul decedat "a lăsat în urmă o văduvă nefericită
și...un copilaș minunat de treisprezece luni". Două săptămâni mai târziu,
copilul moare de aceeași boală ca și tatăl său.
- 1861: Poarta otomană a admis (20 noiembrie pe stil vechi), unirea administrativă şi politică a Principatelor române, printr-un firman însoţit de o notă restrictivă, ca aceasta să înceteze la sfîrşitul domniei lui Alexandru Ioan Cuza.
În
ziua de 3/15 decembrie 1861, în deschiderea sesiunii Camerelor legislative,
domnitorul Alexandru Ioan Cuza anunţa în mesajul său că „Înalta Poartă, precum
şi toate puterile garante, au aderat la Unirea Principatelor. După trei ani de
silinţe neîntrerupte – a adăugat el – …Unirea este în fine dobândită pentru
noi”.
Marele
act care a stat la fundamentarea Principatelor Române, Proclamaţia către
Naţiune, a fost semnat pe 11/22 decembrie 1861, în casa de la Iaşi, de
domnitorul Alexandru Ioan Cuza:
„Unirea
este îndeplinită! Naţionalitatea română este întemeiată! Alesul Vostru vă dă
astăzi o singură Românie. Vă iubiţi Patria, veţi şti dar a o întări. Să
trăiască România!”.
In
anul 1862, pe 22 ianuarie/3 februarie, cu ajutorul unioniştilor din cele doua
principate, Alexandru Ioan Cuza a unificat Parlamentul şi Guvernul, realizand
unirea politica, odata cu formarea
primului guvern unic al Principatelor Unite ale Moldovei şi Valahiei,
sub conducerea lui Barbu Catargiu.
Două
zile mai târziu, se întrunea la Bucureşti Adunarea României, în care au luat
loc alături, unii lângă alţii, deputaţii moldoveni şi cei munteni. Cu acest
prilej, Cuza a rostit un vibrant discurs, în care i-a anunţat pe deputaţi
înfăptuirea măreţului act.
”Astăzi
– spunea el – statul nostru s-a aşezat pe o temelie mai întinsă. O eră nouă ni
s-a deschis…”
Doua
zile mai tarziu, pe 24 ianuarie 1862, adunarile Moldovei şi Ţarii Romaneşti,
reunite în şedinţa comuna, au proclamat oraşul Bucureşti drept capitala a
intregii ţari.
De
la acea dată Principatele Moldova si
Valahia şi-au încetat existenţa
istorica.
Dupa
inlaturarea sa de la putere in 1866, unirea a fost consolidata prin aducerea pe
tron a principelui Carol de Hohenzollern-Sigmaringen.
- 1864: Alexandru Ioan Cuza promulgă Codul penal român (intrat în vigoare la 1 mai 1865), alcătuit după modelul Codului penal francez (din 1810) şi a Codului prusian (din 1851), avînd la bază şi unele legi penale autohtone.
Primul
Cod Penal din istoria României moderne a fost adoptat în timpul domnitorului
Alexandru Ioan Cuza şi conţinea şi capitole referitoare la faptele de corupţie,
adaptate la realităţile vremii.
Cum s-a
pedepsit violul de-a lungul istoriei.
Codul
Penal a lui Alexandru Ioan Cuza, domnitorul Micii Uniri, a intrat în vigoare în
1864 şi era considerat, la acea vreme, unul dintre cele mai moderne coduri din
Europa. Inspirat din codurile penale prusace şi franceze, Codul lui Cuza
includea, pentru prima dată, şi infracţiunile de corupţie, în unele cazuri cei
găsiţi vinovaţi pentru această infracţiune fiind condamnaţi şi la închisoare pe
viaţă.
Acurateţea
codului penal adoptat în urmă cu un secol şi jumătatea mergea până la
individualizarea faptelor de corupţie, în funcţie de categoria funcţionarilor
publici care se făceau vinovaţi de această infracţiune. De pildă, o categoria
de funcţionari publici pentru care pedepsele erau dintre cele mai drastice erau
judecătorii.
La
categoria “Despre mituirea funcţionarilor publici”, inclusă în capitolul “Crime
si delicte comise de functiunari publici in exercitiul functiunii lor”, găsim o
infracţiune care face referire expres la magistraţii corupţi.
“Daca mituirea s-a urmat asupra unui
judecator sau jurat pronuntand in materii criminale in favorea sau in contra
acuzatului, pedeapsa va fi maximul inchisoarei si pierderea dreptului de a mai
fi admis in serviciu pe toata viata; el va pierde si dreptul la pensiune. Daca
mituirea s'a urmat asupra unui jurat pronuntand in materii de expropriatiune,
pedeapsa va fi inchisoarea dela un an pana la doi ani, pierderea dreptului de a
mai fi admis in serviciu pe toata viata si a dreptului de pensiune”, se arata
într-un articol din Codul Penal din timpul lui Alexandru Ioan Cuza.
Cum se pedepsea abuzul în serviciu
În
acelaşi Cod, găsim referiri şi la una dintre cele mai des întâlnite infracţiuni
din ultimii ani, cea de abuz în serviciu. În Codul lui Cuza această infracţiune
era descrisă în felul următor. “Orice functionar de ramul administrativ sau
judecatoresc, orice agent sau insarcinat al unei administratiuni publice, care
va fi primit sau va fi pretins daruri sau prezenturi, sau care va fi acceptat
promisiuni de asemenea lucruri, spre a face sau spre a nu face un act privitor
la functiunea sa, fie si drept, dar pentru care n'ar fi determinata de lege o
plata, se va pedepsi cu inchisoare de la doi pana la trei ani si cu amenda
indoita a valoarei lucrurilor priimite sau fagaduite, fara ca aceasta amenda sa
poata fi mai mica de 200 lei”.
Într-o
formă specifică vremii, găsim şi actuala infracţiune de trafic de influenţă
potrivit căreia “Oricare particular care, in numele sau, sau in numele vreunui
functionar public, administrativ sau judecatoresc, cu stirea sau fara stirea
acestuia, intr'un chip direct sau indirect, va cere, va lua, sau va face sa i
se promita daruri sau alte foloase nelegitime,
pre a interveni, spre a se face sau a nu se face vre-un act din cele
privitoare la atributiunile acelui functionar, se va pedepsi cu nchisoare dela sase luni pana la doi ani si
cu amenda valoarea indoita a lucrurilor luate sau promise, fara ca aceasta
amenda sa fie mai mica decat 200 lei *). Lucrurile primite, sau valoarea lor,
se vor lua in folosul ospiciilor sau caselor de binefacere ale localitatei unde
s'a comis faptul. Iar daca mijlocitorul va fi functionar, va pierde dreptul de
a mai ocupa functiuni si nu va putea primi pensiune”
În
acelaşi Cod, în premieră, apar şi infracţiunile de falsificare de monedă sau de
sigiliu, dar şi cele de falsificare de paşaport.
- 1901: Apare la Bucureşti revista literară Sămănătorul.
Sămănătorul
a fost o revistă literară săptămânală, concepută de către George Coșbuc și
Alexandru Vlăhuță și care a apărut la București, între 2 decembrie 1901 și până
la 27 iunie 1910 fără întrerupere. A jucat un rol important în viața literară a
vremii și a constituit catalizatorul pentru înființarea curentului ideologic și
literar care i-a purtat numele - Sămănătorismul. Acest curent, promovat de
colaboratorii revistei și teoretizat de Nicolae Iorga, susținea, în special
prin intermediul paginilor revistei, valorile naționale tradiționale și
folclorice, necesitatea culturalizării țărănimii, etc. „Sămănătorul” a publicat
numeroase texte folclorice, documente istorice, pagini inedite din opera lui
Mihai Eminescu, precum și comentarii privind clasicii literaturii române,
traduceri din literatura universală, etc.
În
numerele apărute în anul 1901 (vineri, 2,9,16,23,30 decembrie) și în cele din
anul următor, colaborează printre alții: Dimitrie Anghel, Zaharia Bârsan, Ion
Gorun, Ion Agârbiceanu, E. Gîrleanu, C. Moldoveanu, Constanța Hodoș, Ilarie
Chendi, R. Cioflec, V. Savel, G. Tutoveanu, Ion Adam, G. Vîlsan, alăturându-se
în anii următori și Ioan A. Bassarabescu, Ioan Alexandru Brătescu-Voinești,
Emil Gârleanu, George Topîrceanu, Ion Minulescu, Elena Farago, Emil Isac, etc.
În
timpul celor doi directori, mișcarea semănătoristă reușise un lucru extrem de
important: un public cititor propriu. Nu cu mai mult de nouă ani în urmă,
Caragiale îi declarase în stilul lui propriu, lui Vlahuță:„Degeaba, n-ai pentru
cine să scrii, n-ai public”. Acum, „Sămănătorul” fusese bine primit, avea un
public fidel dar nu s-ar putea spune că sămănătorismul era gata format sub
directoratul lui Vlahuță și Coșbuc. Printre alte presupuneri asupra faptului că
ei abandonaseră revista după numai un an de conducere, se numără și aceea că
descoperiseră în politica lui Haret „o latură diversionistă” ce i-ar fi
determinat să plece spre a se delimita de ideologia revistei. Mai există și
alte presupuneri privind abandonarea revistei. Una din ele era că G. Coșbuc,
poetul baladelor și idilelor acceptase conducerea „numai pentru a se putea
îndepărta de Albina”
Ideea
centrală din jurul conceptului „Sămănătorul” se leagă de aspectele cele mai
acute privind instrucția și educația permanentă a societății, de necesitatea
culturalizării maselor dar și a formatorilor de opinie. Însuși „a semăna” dă de
înțeles că reprezentanții acestui curent civic „seamănă” concepțiile lor. Și nu
numai în mediul sătesc ca odinioară ci în întreg ansamblul societății.
- 1901: Inventatorul american King Camp Gillette a inventat lama de ras care ii poarta numele.
King
Camp Gillette (n. 5 ianuarie 1855, Fond du Lac, Wisconsin — d. 9 iulie 1932,
Los Angeles, California), inventator american al lamei de barbierit, brevetată
în 1895, și lansată pe piață în 1903 care apoi a cucerit întreaga lume cu
metoda sa revoluționară de ras.
A
rămas cunoscut pentru inventarea lamei de bărbierit, brevetată în 1895, şi
lansată pe piaţă în 1903.
Gillette
l-a întâlnit pe William Painter, inventatorul capacului metalic pentru sticle,
care l-a sfătuit să inventeze un produs popular, dar de scurtă folosinţă,
astfel oamenii erau nevoiţi să îl cumpere iar şi iar. După ce a reflectat, i-a
venit o idee revoluţionară, aparatul de ras. El au fost primit cu suspiciune,
dar apoi popularitatea lui a crescut.
Când
a fost întrebat despre secretul succesului său, Gillette a spus că a refuzat
ideea potrivit căreia lama era imposibil de realizat: „Dacă aş fi avut pregătire
tehnică, aş fi renunţat”, a precizat inventatorul.
Ideea
aparuta, dupa spusele lui Gillette, in 1895 a fost cu adevarat revolutionara:
un aparat cu o lama subtire, cu 2 taisuri ce poate fi inlocuita cand aceasta nu
mai taie suficient de bine, iar reclamele vremii anuntau cu mandrie: ”fara
ascutire, fara honuire!”, fapt care usura foarte mult munca celui care executa
singur acest ritual al barbieritului, lama trebuind doar aruncata si inlocuita
cu una noua.
King
Camp Gillette şi-a început cariera şi ca vânzător ambulant după ce familia sa a
pierdut magazinul de electronice în urma Marelui Incendiu din Chicago, din
1871. Ani mai târziu, după ce şeful său l-a sfătuit să inventeze dispozitive
perisabile pentru a avea clienţi repetaţi, Gillette a ajutat la dezvoltarea
unui aparat de ras ”de unică folosinţă”. În acea perioadă, bărbaţii mergeau la
frizer pentru a se bărbieri sau foloseau acasă o lamă dreaptă care avea nevoie
să fie ascuţită des. Gillette a fondat Compania Americană a Aparatelor de Ras
Sigure în 1901, iar într-un an a ajuns să vândă 90.000 de aparate şi 12
milioane de lame.
Faţa
sa a figura pe ambalajele produselor ceea ce i-a adus celebritatea, însă
pasiunea lui era socialismul, nu capitalismul. El a scris o serie de cărţi
pentru a-şi promova ideile unei utopii, printre care planul de a organiza lumea
într-o corporaţie gigantică, deţinută public, dar şi crearea unei metropole
vaste, susţinută de Cascada Niagara şi care să găzduiască 60 de milioane de
americani. El i-a propus un milion de dolari lui Theodore Roosevelt pentru a
conduce această entitate, însă recent pensionatul preşedinte a refuzat oferta.
Intre
anul 1864 si decembrie 1901, adica luna si anul cand Gillette porneste
demersurile inregistrarii brevetului sau (care in cele din urma a fost emis in
1904), peste 100 alte brevete pentru manere protectoare pentru lama sau pentru
aparate de ras imaginate in intregime au fost depuse spre aprobarea comisiei
Biroului de Inventii al Statelor Unite. Astfel de brevete au fost depuse
desigur si la autoritatile similare din Franta, Anglia si cu singuranta in
multe alte tari din lume.
- 1915: Albert Einstein publică faimoasa sa Teorie a relativităţii generalizată.
Albert
Einstein (n. 14 martie 1879, Ulm – d. 18 aprilie 1955, Princeton), fizician
teoretician de etnie evreiască, născut în Germania, apatrid din 1896, elvețian
din 1899, emigrat în 1933 în SUA, naturalizat american în 1940, profesor
universitar la Berlin și Princeton. A fost autorul teoriei relativității și
unul dintre cei mai străluciți oameni de știință ai omenirii. În 1921 i s-a
decernat Premiul Nobel pentru Fizică
Albert
Einstein a fost un fizician teoretician de etnie evreiască, născut în Germania,
apatrid din 1896, elvețian din 1899, emigrat în 1933 în SUA, naturalizat
american în 1940, profesor universitar la Berlin și Princeton. A fost autorul
teoriei relativității și unul dintre cei mai străluciți oameni de știință ai
omenirii.
În
1921 i s-a decernat Premiul Nobel pentru Fizică.
Cele
mai multe dintre contribuțiile sale în fizică sunt legate de teoria
relativității restrânse (1905), care unesc mecanica cu electromagnetismul, și
de teoria relativității generalizate (1915) care extinde principiul
relativității mișcării neuniforme, elaborând o nouă teorie a gravitației.
Alte
contribuții ale sale includ cosmologia relativistă, teoria capilarității,
probleme clasice ale mecanicii statistice cu aplicații în mecanica cuantică,
explicarea mișcării browniene a moleculelor, probabilitatea tranziției atomice,
teoria cuantelor pentru gazul monoatomic, proprietățile termice al luminii (al
căror studiu a condus la elaborarea teoriei fotonice), teoria radiației (ce
include emisia stimulată), teoria câmpurilor unitară și geometrizarea fizicii.
Cea
mai cunoscută formulă a lui Einstein este E=mc² , care cuantifică energia
disponibilă a materiei. Pe această formulă se bazează atomistica, secțiunea din
fizică care studiază energia nucleară.
Einstein
nu s-a manifestat doar în domeniul științei. A fost un activ militant al păcii
și susținător al cauzei poporului evreu căruia îi aparținea.
Einstein
a publicat peste 300 de lucrări științifice și peste 150 în alte domenii.
- 1918: Are loc întrunirea Marelui Sfat Naţional în sala Tribunalului din Alba Iulia, Transilvania.
Întrunirea
Marelui Sfat Național în sala Tribunalului din Alba Iulia hotărăște
constituirea unui Consiliu Dirigent format din 15 membrii și având președinte
pe Iuliu Maniu pentru administrarea Transilvaniei. Marele Sfat Național și
Consiliul Dirigent își stabilesc sediul la Sibiu.
Consiliul
Dirigent al Transilvaniei, Banatului și ținuturilor românești din Ungaria a
fost un organism politic provizoriu, cu atribuții legislative, executive și
administrative limitate, al Transilvaniei, în perioada 2 decembrie 1918 și 4
aprilie 1920.
Comisia
de candidare a propus ca preşedinte al
Marelui Sfat Naţional pe Gheorghe Pop de Băseşti, pe episcopii Miron Cristea,
Teodor Mihail şi Andrei Bîrsanu ca vicepreşedinţi, pe Silviu Dragomir, Caius
Brediceanu, Mihai Popovici, Gheorghe Crişan, Ghiţă Pop şi socialistul Traian
Novac ca notari.
Marele
Sfat Naţional Român din Transilvania a fost instituit, potrivit articolului al
IX-lea al Rezoluţiei Adunării Naţionale de la Alba Iulia, „pentru conducerea
mai departe a afacerilor Naţiunii Române din Transilvania, Banat şi Ţara
Ungurească”, drept pentru care avea „toată îndreptăţirea să reprezinte naţiunea
română, oricând şi pretutindeni faţă de toate naţiunile lumii şi să ia toate
dispoziţiile pe care le află necesare în interesul naţiunii”. După constituire,
Consiliul Dirigent a preluat o mare parte din aceste atribuţii, aşa încât atât
presa vremii, cât şi studiile de specialitate au apreciat rostul Marelui Sfat
Naţional în diverse moduri. Unele opinii l-au considerat o instituţie de tip
parlamentar, ce trebuia consultată de către Consiliul Dirigent în cazuri
importante, şi care avea să controleze activitatea Consiliului. Altele au
conturat ideea că Sfatul trebuia să se ocupe doar de discutarea şi votarea
proiectelor de lege privind reforma agrară şi legea electorală, cum s-a şi
întâmplat de fapt.
În
şedinţa Marii Adunări Naţionale din 1 decembrie 1918 Alexandru Vaida-Voevod a
propus ca Marele Sfat Naţional să fie compus din 250 de membri, dintre care 200
aleşi în acea şedinţă şi 50 ulterior, prin cooptare. După acceptul adunării, a
fost citită lista ce conţinea cele 200 de nume (după unele surse, este vorba
despre un număr mai mare decât cel propus: 210 sau 212), pe care Adunarea a
votat-o în unanimitate.
Din
punct de vedere profesional, majoritatea membrilor aleşi erau jurişti (99) şi
preoţi (39), fiind urmaţi de profesori (17), muncitori (14), proprietari (8),
publicişti (7), directori de bancă (6), învăţători (4) şi medici (3).
Explicaţia constă în faptul că, în condiţiile socio-politice din Austro-Ungaria
de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea,
profesiile de jurist şi cleric erau cele mai accesibile românilor. Din punct de
vedere politic, cei mai multi aparţineau Partidului Naţional Român. Partidul
Socialist Democrat deţinea 17 locuri. Singura femeie aleasă în Sfat a fost Eleonora
Lemeny-Rozvan, profesoară în Sibiu, membră a PSD.
Cele
dintâi lucrări ale Marelui Sfat Naţional Român au fost ţinute pe 2 decembrie
1918. La ora 9, membrii aleşi ai Sfatului s-au întrunit în clădirea
tribunalului din Alba Iulia şi şi-au ales organele de conducere: Gheorghe Pop
de Băseşti (preşedinte), Ion Papp, Demetriu Radu, Teodor Mihali, Andrei
Bârseanu (vicepreşedinţi), Caius Brediceanu, Mihai Popovici, Ionel Pop, Silviu
Dragomir, Gheorghe Pop şi Iosif Ciser (notari). De asemenea, au fost numiţi
membrii delegaţiei care urma să prezinte regelui Ferdinand I şi guvernului
Brătianu rezoluţia Marii Adunări Naţionale de la Alba Iulia: Miron Cristea,
Iuliu Hossu, Vasile Goldiş, Alexandru Vaida-Voevod şi, ulterior, Caius
Brediceanu.
Marele
Sfat Naţional a ales apoi un organ reprezentativ cu activitate permanentă,
numit Consiliul Dirigent al Transilvaniei, Banatului, şi ţinuturilor româneşti
din Ungaria şi compus din membri ai Sfatului: Iuliu Maniu (preşedinte), Vasile
Goldiş, Ştefan Cicio-Pop, Alexandru Vaida-Voevod, Aurel Vlad, Ion Suciu, Aurel
Lazăr, Emil Haţieganu, Victor Bontescu, Romul Boilă, Ion Flueraş, Iosif
Jumanca, Vasile Lucaciu, Valeriu Branişte şi Octavian Goga. Consiliul Dirigent,
aşa cum a hotărât Marele Sfat Naţional, „va aduce la îndeplinire hotărârile
Adunării Naţionale, va prelua şi va dirigui viaţa de stat, va îngriji
serviciile publice şi în acest scop va fi în drept de a ordona şi a lua toate
măsurile pe care le va găsi necesare”. După ce au fost aleşi, membrii
Consiliului care erau prezenţi au depus jurământul de credinţă în faţa
episcopului Ion Papp.
Profesorul
Silviu Dragomir a propus să fie trimisă o telegramă regelui Ferdinand I, prin
care să fie înştiinţat că „Adunarea Naţională a românilor din Transilvania,
Banat şi ţara ungurească, ţinută la Alba Iulia, glorioasa cetate a lui Mihai
Viteazu, a declarat într-un elan de entuziasm fără margini, unirea teritoriilor
sale cu Regatul România”. Propunerea i-a fost acceptată.
La
închiderea şedinţei, preşedintele Marelui Sfat Naţional şi-a exprimat bucuria
faţă de evenimentele întâmplate şi i-a sfătuit pe ceilalţi membri să
răspândească vestea celor hotărâte la Alba Iulia
- 1923: S–a născut, la New York, Maria Callas (Maria Calogeropoulos), soprana americana de origine greaca (m.16.09.1977).
A
fost denumită "La Divina" sau "Regina della lirica". (m. 16
septembrie 1977).
Maria
Callas este numele de artistă al Ceciliei Sophia Anna Maria Kalogeropoulos,
renumită soprană, considerată de unii drept cea mai mare cântăreață de muzică
de operă din a doua jumătate a secolului al XX-lea, denumită "La Divina"
sau "Regina della lirica".
Maria
Callas, provenind dintr-o familie de greci imigrați în Statele Unite ale
Americii, Gheorghiou Kalogheropoulos și Evangelia Dimitriades, se naște în New
York la 2 decembrie 1923. În 1929, tatăl își schimbă numele în Georges Callas
și deschide o farmacie în cartierul Manhattan din New York. În copilărie, la
vârsta de cinci ani, Maria Callas este lovită de un automobil și rămâne în stare
de comă timp de 22 de zile. Accidentul nu se soldează cu urmări, Maria Callas
se dezvoltă normal și, având înclinații pentru muzică, începe să ia lecții de
pian. În 1937, părinții se despart și mama se întoarce împreună cu fiica sa în
Grecia. În anul următor, Maria este admisă în Conservatorul din Atena și
studiază mai departe pianul cu Maria Trivella. În același timp ia și lecții de
canto iar în 1939 interpretează în cadrul unui spectacol pentru studenți rolul
lui Santuzza din "Cavalleria Rusticana" de Pietro Mascagni, obținând
Primul Premiu al Conservatorului.
Maria
Callas a fost educatǎ din punct de vedere muzical în Atena. Inițial, mama sa a
încercat să o înscrie la prestigiosul Conservator din Atena, fără succes. La
audiție, vocea sa, încă neprelucrată, nu a reușit să impresioneze, în timp ce
directorul Conservatorului, Filoktitis Oikonomidis, a refuzat să o accepte fǎrǎ
pregătirea teoretică (solfegiu). În vara lui 1937, mama sa a vizitat-o pe Maria
Trivella la Conservatorul National Grec, solicitându-i să o accepte pe Mary
(așa cum era numită atunci) contra unei taxe modeste. In 1957, Maria Trivella
și-a reamintit prima impresie despre "Mary,o fată foarte grasuță, purtând
ochelari mari pentru miopie":
"Tonul
vocii sale era cald, liric, intens; se răspândea in jur, strălucind ca o
flacără și umplând aerul cu reverberatii melodioase, ca un carillon. Era in
orice caz un fenomen uimitor, sau mai degrabă un mare talent care necesita
control, pregătire tehnică și disciplină strictă pentru a ajunge sa
stralucească la adevarata valoare".
Trivella
a fost de acord să o pregatească complet pe Callas, renunțând la taxe, dar
îndată dupa începerea lecțiilor formale și vocale, Trivella a ințeles că Maria
nu era o contralto, asa cum a fost prezentată, ci o soprană dramatică. In
consecință, au inceput să lucreze la extinderea razei vocale și la subțierea
timbrului. Trivella și-a amintit de Callas ca "o studentă model. Fanatică,
fără compromisuri, dedicată studiului trup si suflet. Progresul său era
fenomenal. Studia cinci sau șase ore pe zi... In șase luni, cânta cele mai
dificile arii din repertoriul international de operă cu o muzicalitate
extraordinară". Pe 11 aprilie 1938, la debutul sau, Callas a incheiat
recitalul din sala Parnassos cu un duet din Tosca. Callas a declarat că
Trivella "avea o metodă franțuzească, care plasa vocea in nas, mai degraba
nazală... iar problema mea era că nu aveam tonuri joase, care sunt esențiale in
belcanto... Iată unde am invățat tonurile joase". Oricum, fiind
intervievată de Pierre Desgraupes in cadrul emisiunii L'Invitee Du Dimanche,
Callas a atribuit dezvoltarea vocii de piept nu Trivellei, ci urmatoarei
profesoare, binecunoscuta soprană de coloratura Elvira de Hidalgo.
Callas
a studiat cu Trivella timp de doi ani înainte ca mama sa să obțină altă audiție
la Conservatorul din Atena cu de Hidalgo.
De Hidalgo a declarat mai tarziu
despre Callas că era "un fenomen... Obișnuia să asculte toate sopranele,
mezzosopranele, și tenorii... Era capabilă de orice." Insăsi Callas a
declarat ca : "mergeam la Conservator la 10 dimineața și plecam cu ultimul
elev... devorând muzică" 10 ore pe zi. Cand a fost intrebată de profesoara
de ce proceda astfel, raspunsul a fost: "pană și cel mai putin talentat
elev te poate invăța pe tine, cel mai talentat elev, ceva de care să nu fii
capabil".
Începe
astfel cariera de cântăreață lirică a Mariei Callas, care va avea o traiectorie
fulminantă.
Viața
Mariei Callas se împarte între diverse reprezentații, călătorii și relații
sentimantale, uneori furtunoase, cu regizorul Luchino Visconti, directorul de
scenă Franco Zeffirelli, tenorul Giuseppe di Stefano.
În
anul 1959, este invitată de bogatul armator grec Aristotel Onassis la o
croazieră pe yacht-ul său "Christina", împreună cu personalități de
frunte din protipendada internațională. Callas se desparte de Meneghini și
devine amanta oficială a lui Onassis. A fost o pasiune "destructivă și
violentă", cum a fost definită de ea însăși. Onassis, gelos, o ține
departe de activitatea artistică. La insistențele lui Zeffirelli, reapare pe
scenă în 1964 cu "Tosca" la "Covent Garden" (Londra) și
apoi cu "Norma" la Paris, dar vocea sa se resimte după anii de
inactivitate. Înregistrează încă un succes triumfal în 1965 cu
"Tosca" la New York, după care urmează declinul. La Roma este silită
să întrerupă un spectacol cu "Norma" după actul al II-lea, o
reprezentație la Londra cu "Tosca" va fi ultima sa aparițe într-un
spectacol de operă. Viața sa privată nu este mai bună. Onassis o părăsește
pentru a se căsători cu Jacqueline Kennedy, văduva președintelui american John
F. Kennedy asasinat la Dallas. În 1973 mai întreprinde un turneu mondial de
concerte împreună cu tenorul Giuseppe di Stefano, care se termină în 1974 la
Sapporo în Japonia. Este ultima sa apariție în public. Maria Callas nu mai este
decât umbra aceleia care făcea să delireze publicul, nu mai are simțul scenic,
nu mai caracterizează personajele, vocea sa care încânta cu timbrul,
extensiunea vocală, culoarea și vitalitatea plină de vibrație nu mai este decât
o palidă amintire a performanțelor din trecut. Se retrage la Paris, trăiește în
singurătate aproape uitată de lume. Moare la 16 septembrie 1977 în vârstă de 55
de ani, în circumstanțe nu tocmai clare. Piatra de mormânt de la cimitirul
"Père Lachaise" amintește de cine a fost Maria Callas. Pentru
posteritate au rămas înregistrările pe discuri cu vocea sa, care a dat viață
într-un mod neegalat atâtor personaje tragice și nefericite.
- 1935: S–a nascut poetul Nicolae Labis, poet–simbol al anilor 50, numit de criticul Eugen Simion “buzduganul unei generatii” (“Primele iubiri”, “Moartea caprioarei”) (m.22.12.1956).
2
decembrie 1935, Poiana Mărului, comuna Mălini s-a nascut Nicolae Labiș ,poet
român. Criticul Eugen Simion l-a supranumit „buzduganul” generației șaizeciste.
Nicolae
Labiş a fost o personalitate fulgerãtoare şi un talent de excepţie, stins prea
devreme, dar care ne-a oferit moştenirea sensibilitãţii şi geniului sãu poetic
prin care a încercat recuperarea vechilor valori, a esenţei artistice supuse
dezagregãrii de cãtre noua ideologie. Labiş a simţit cum politicul sugrumã
literatura şi a luptat pentru repunerea în drepturi a poeziei ca mesaj al
libertãţii şi reînnoirii.
După
absolvirea şcolii primare din satul natal, a urmat studiile liceale la
Fălticeni şi la Iaşi. Compunea poezii şi poveşti încă din copilărie, iar
debutul publicistic are loc la nici 15 ani, în ziarul „Zori Noi“ din Suceava
(1950). Urmează publicarea unor poezii în revista „Viaţa Românească“ (1951).
După absolvirea cursurilor Şcolii de Literatură „M. Eminescu“ din Bucureşti
(1952-1954), devine redactor la „Contemporanul“, apoi la „Gazeta literară“. În
1954 frecventează timp de un semestru Facultatea de Filologie din Bucureşti.
Volumul
de debut, „Primele iubiri“ (1956), este singurul tipărit în timpul vieţii.
„Lupta cu inerţia“ (1958) apare postum, după ce moartea îl răpise mult mai
devreme, în urma unui accident.
Daca toate acestea fi-vor învățate
Fiii
vostri singuri hotaresc in viata
Care-i meseria ce o vor urma,
Fiii vostri mai tarziu invata
Taina ei fierbinte, nobila si grea.
Care-i meseria ce o vor urma,
Fiii vostri mai tarziu invata
Taina ei fierbinte, nobila si grea.
Fiii
vostri singuri mai tarziu, fireste,
Isi aleg iubita mangaind-o bland,
Inima lor larga si sincera-si roteste
In privinta asta cel mai greu cuvant.
Isi aleg iubita mangaind-o bland,
Inima lor larga si sincera-si roteste
In privinta asta cel mai greu cuvant.
Fiii
vostri, insa, trebuie sa-nvete
Din copilarie inca, de la voi
Primele indemnuri, primele povete -
Dorul de lumina, scarba de noroi.
Din copilarie inca, de la voi
Primele indemnuri, primele povete -
Dorul de lumina, scarba de noroi.
Cat
sunt fragezi inca, mame, invatati-i
Sa iubeasca floarea pura din livezi.
Sa iubeasca-ntinsa mare si Carpatii,
Ce-si inalta-n ceruri fruntea de zapezi.
Sufletul sa-l aiba nentinat ca floarea,
Ochii lor sa fie limpezi si curati,
Sa nutreasca patimi vaste cum e marea
Sa inalte ganduri cat acesti Carpati.
Sa iubeasca floarea pura din livezi.
Sa iubeasca-ntinsa mare si Carpatii,
Ce-si inalta-n ceruri fruntea de zapezi.
Sufletul sa-l aiba nentinat ca floarea,
Ochii lor sa fie limpezi si curati,
Sa nutreasca patimi vaste cum e marea
Sa inalte ganduri cat acesti Carpati.
Oamenii,
din suflet, vesnic sa iubeasca,
Frati sa-i socoteasca, simpli si-ntelepti;
Invatati-i, mame, crancen sa urasca
Pe acei ce-s dusmani oamenilor drepti.
Frati sa-i socoteasca, simpli si-ntelepti;
Invatati-i, mame, crancen sa urasca
Pe acei ce-s dusmani oamenilor drepti.
Sa
iubeasca versul, sa iubeasca struna
Ce-i curat in lume, ce e nou si viu;
Cat sunt mici sa-nvate a uri minciuna.
Astea nu se-nvata cand e prea tarziu.
Sa iubeasca tara, pentru ea sa sara
La nevoie-n ape, la nevoie-n foc.
Invatati-i, mame, dragostea de tara
Ea cuprinde toate-acestea la un loc.
Ce-i curat in lume, ce e nou si viu;
Cat sunt mici sa-nvate a uri minciuna.
Astea nu se-nvata cand e prea tarziu.
Sa iubeasca tara, pentru ea sa sara
La nevoie-n ape, la nevoie-n foc.
Invatati-i, mame, dragostea de tara
Ea cuprinde toate-acestea la un loc.
Ea
sa le sclipeasca-n licarul pupilei,
Sa le creasca-n suflet blanda ca un spic.
Sa se teama poate de rusinea zilei
Cand ar sti ca tarii nu i-au dat nimic.
Sa le creasca-n suflet blanda ca un spic.
Sa se teama poate de rusinea zilei
Cand ar sti ca tarii nu i-au dat nimic.
Daca
toate astea fi-vor invatate,
Restul o sa vina de la sine-apoi
Si-au sa se-mplineasca visurile toate
Ce le-ati pus intr-insii, mame scumpe, voi.
Restul o sa vina de la sine-apoi
Si-au sa se-mplineasca visurile toate
Ce le-ati pus intr-insii, mame scumpe, voi.
***
Noi,
nu! – Nicolae Labis
O parte din noi ne-am invins
Greseala, minciuna si groaza,
Dar e drum, mai e drum necuprins
Pana-n zarea ce-si leagana oaza.
Generatii secate se sting,
Tinerii rad catre stelele reci -
Cine-si va pierde credinta-n izbanda
Pe-aceste mereu miscatoare poteci?
Cine din noi va muri
Inainte ca trupu-i sa moara?
Cine-o sa-si lepede inima-n colb -
Insuportabil de mare povara?
Ca un vant rau, ori ca o insulta
Intrebarea prin randuri trecu.
- Asculta, asculta, asculta!
Noi, nu! Niciodata! Noi, nu!
1942:
La Universitatea din Chicago (SUA), a fost efectuată prima explozie nucleară în
lanț controlată.
- 1989: Încheierea „războiului rece”.
Întâlnirea
(2-3 decembrie) la nivel înalt de la Malta dintre George Bush, președintele
SUA, și Mihail Gorbaciov, președinte URSS, consacrată “noii ordini mondiale”;
cei doi lideri declară că „războiul rece” s–a încheiat.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!