La data de 11 februarie, în Europa este marcată anual ziua numărului
unic de urgenţă 112, dată instituită în anul 2009 şi dedicată creşterii
gradului de conştientizare la nivel comunitar a importanţei acestui
serviciu destinat cetăţenilor.
În acest sens, statele membre ale Uniunii Europene organizează
manifestări de comunicare şi alte tipuri de evenimente pentru promovarea
numărului unic de urgenţă 112 în rândul cetăţenilor comunitari.
În mod alarmant, mai puţin de jumătate din cetăţenii europeni au cunoştinţă de existenţa acestui serviciu şi îl folosesc în caz de urgenţă. Ziua europeană a numărului unic de urgenţă 112 reprezintă cea mai bună oportunitate de a informa cetăţenii asupra situaţiilor care fac obiectul apelării numărului unic de urgenţă şi ce anume trebuie să facă într-o situaţie specifică.
În mod alarmant, mai puţin de jumătate din cetăţenii europeni au cunoştinţă de existenţa acestui serviciu şi îl folosesc în caz de urgenţă. Ziua europeană a numărului unic de urgenţă 112 reprezintă cea mai bună oportunitate de a informa cetăţenii asupra situaţiilor care fac obiectul apelării numărului unic de urgenţă şi ce anume trebuie să facă într-o situaţie specifică.
La nivel european există Asociaţia numărului european de urgenţă (EENA), organizaţie nonguvernamentală cu sediul la Bruxelles, care are drept scop îmbunătăţirea siguranţei şi sănătăţii oamenilor. EENA include ca membrii peste 1.300 de servicii de urgenţă reprezentative din 80 de state la nivel mondial, 90 de furnizori de soluţii în domeniu, 11 organizaţii sau asociaţii internaţionale, peste 200 de membrii ai Parlamentului European şi peste 90 de cercetători în domeniu.
În România, Sistemul
Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional la nivelul
întregii ţării din anul 2005, numărul unic fiind 112, gratuit, poate fi apelat
de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil, numai pentru urgenţe
medicale sau situaţii când sunt puse în pericol viaţa, siguranţa, bunurile
cetăţenilor şi mediul.
Preluarea apelului
o face Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), care, în funcţie de
specificul acestuia, îl redirecţionează către serviciile specializate de
intervenţie: poliţie, ambulanţă, pompieri sau jandarmi.
În situațiile de
urgență, fiecare secundă contează. Atunci când este în joc viața cuiva, nu
puteți pierde timpul cautând numărul de telefon la care să sunați pentru a obține
ajutor.
De aceea Uniunea
Europeană a introdus un număr unic, 112,
care poate fi apelat din toate statele membre.
Apelarea numărului 112
reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgenţă
(Poliţie, Pompieri, Ambulanţă) în timpul unei situaţii de urgenţă.
Sistemul 112 funcţionează la nivelul întregii ţări, în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile.
Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112
se apelează atunci când este necesară intervenţia agenţiilor
specializate de intervenţie, pentru asigurarea asistenţei imediate în
situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.
112 este un număr
rezervat apelurilor de urgență !!!
Dacă apelați Serviciul de urgență 112 trebuie să anunțați:
- Ce urgență aveți;
- Unde este urgența;
- Unde vă aflați;
- De la ce număr de telefon sunați;
Serviciul de urgență 112 funcționează permanent, 24 din 24 de ore, 7 zile pe săptămână.
Dacă apelați Serviciul de urgență 112 trebuie să anunțați:
- Ce urgență aveți;
- Unde este urgența;
- Unde vă aflați;
- De la ce număr de telefon sunați;
- Cum vă numiți.
După
furnizarea acestor date trebuie să rămâneți la telefon pentru a fi puși
în legătură cu agenția de urgență de care aveți nevoie și pentru a
primi eventuale recomandări.
Dacă
legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunați din nou.
Rămâneți calmi și răspundeți la toate întrebările; nu închideți până
când nu vi se cere acest fapt.
Sunați la 112 doar dacă aveți o urgență!
Apelul la 112 este universal și gratuit.
Abonații care apelează 112 nu plătesc sume suplimentare la factura telefonică.
Numărul de urgență 112 este gratuit și poate fi apelat din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă.
Abonații care apelează 112 nu plătesc sume suplimentare la factura telefonică.
Constituie contravenţii apelarea abuzivă a numărului unic pentru
apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul
113, faptele fiind sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei.
Aceeași sancțiune se va aplica și pentru SMS-urile care aduc injurii
operatorilor.
Statistica
pe anul 2016 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS)
arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate
15.561.664 apeluri.
Dintre acestea 5.926.985 (38,09 %) au fost reale şi 9.634.679 (61.91 %) false.
Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 3.741.439 (60,74
%), Poliţie – 1.373.394 (22,30 %), Pompieri – SMURD – 869.059 (14,11 %)
şi Jandarmerie – 168.788 (2,74 %).
Potrivit
celui mai recent raport al Comisiei Europene, România se situează
printre statele membre cu cei mai buni timpi de reacţie (sub 10 secunde)
şi o acurateţe sporită în a localiza apelanţii la numărul unic de
urgenţă 112.
Ţara noastră face parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică.
Serviciul
de Telecomunicaţii Speciale este organul central al statului care
administrează, exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemului Naţional
Unic pentru Apeluri de Urgenţă.
Pentru mai multe
informații, vizitați pagina de internet a Sistemului Național Unic pentru
Apeluri de Urgență 112: http://www.112.ro
112 este numărul
unic de urgență care poate fi apelat în toate cazurile în care incidentele au
sau pot avea un efect negativ asupra persoanelor, a mediului sau a proprietății
și necesită intervenția imediată a Ambulanței, Poliției, Pompierilor sau
Jandarmeriei.
Numărul 112 este
gratuit și poate fi apelat de pe orice telefon, fix sau mobil, în România și în
întreaga Uniune Europeană.
Apelul către acest
număr trebuie efectuat cât mai curând posibil din momentul producerii
accidentului. Operatorul ce preia apelul vă va chestiona în vederea stabilirii
naturii urgenței!
Cele mai multe apeluri sunt transferate catre Ambulanță, Poliție și Pompieri-SMURD.
Cele mai multe apeluri sunt transferate catre Ambulanță, Poliție și Pompieri-SMURD.
Persoana care
apelează 112 trebuie să aibă în vedere următoarele reguli:
-
să nu intre în panică
-
să răspundă clar tuturor întrebărilor
operatorului
-
să
declare cât mai concis cele întâmplate
-
să menționeze clar adresa la care s-au produs
evenimentele (inclusiv punct de reper)
-
să respecte indicațiile operatorului până la sosirea
echipajelor de intervenție
-
să nu
închidă telefonul până în momentul în care operatorul solicită acest lucru.
Apelarea abuzivă a
acestui număr poate costa viața unui semen aflat în pericol. Convorbirile
efectuate în sistemul 112 sunt inregistrate.
Începând cu 2008, numărul 112 este singurul disponibil de pe orice telefon fix, public sau mobil pentru a contacta, gratuit, serviciile de urgenţă (Poliţie, Jandarmerie, pompieri, Ambulanţă) în orice ţară a Uniunii Europene.
Începând cu 2008, numărul 112 este singurul disponibil de pe orice telefon fix, public sau mobil pentru a contacta, gratuit, serviciile de urgenţă (Poliţie, Jandarmerie, pompieri, Ambulanţă) în orice ţară a Uniunii Europene.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!