duminică, 11 februarie 2018

Ziua Europeană a Numărului Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112





La data de 11 februarie, în Europa este marcată anual ziua numărului unic de urgenţă 112, dată instituită în anul 2009 şi dedicată creşterii gradului de conştientizare la nivel comunitar a importanţei acestui serviciu destinat cetăţenilor.




În acest sens, statele membre ale Uniunii Europene organizează manifestări de comunicare şi alte tipuri de evenimente pentru promovarea numărului unic de urgenţă 112 în rândul cetăţenilor comunitari.

În mod alarmant, mai puţin de jumătate din cetăţenii europeni au cunoştinţă de existenţa acestui serviciu şi îl folosesc în caz de urgenţă. Ziua europeană a numărului unic de urgenţă 112 reprezintă cea mai bună oportunitate de a informa cetăţenii asupra situaţiilor care fac obiectul apelării numărului unic de urgenţă şi ce anume trebuie să facă într-o situaţie specifică.


La nivel european există Asociaţia numărului european de urgenţă (EENA), organizaţie nonguvernamentală cu sediul la Bruxelles, care are drept scop îmbunătăţirea siguranţei şi sănătăţii oamenilor. EENA include ca membrii peste 1.300 de servicii de urgenţă reprezentative din 80 de state la nivel mondial, 90 de furnizori de soluţii în domeniu, 11 organizaţii sau asociaţii internaţionale, peste 200 de membrii ai Parlamentului European şi peste 90 de cercetători în domeniu.

În România, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional la nivelul întregii ţării din anul 2005, numărul unic fiind 112, gratuit, poate fi apelat de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil, numai pentru urgenţe medicale sau situaţii când sunt puse în pericol viaţa, siguranţa, bunurile cetăţenilor şi mediul.
Preluarea apelului o face Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), care, în funcţie de specificul acestuia, îl redirecţionează către serviciile specializate de intervenţie: poliţie, ambulanţă, pompieri sau jandarmi.
În situațiile de urgență, fiecare secundă contează. Atunci când este în joc viața cuiva, nu puteți pierde timpul cautând numărul de telefon la care să sunați pentru a obține ajutor.

De aceea Uniunea Europeană a introdus un număr unic, 112,  care poate fi apelat din toate statele membre.

Apelarea numărului 112 reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgenţă (Poliţie, Pompieri, Ambulanţă) în timpul unei situaţii de urgenţă.
Sistemul 112 funcţionează la nivelul întregii ţări, în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile. 
 
 
Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 se apelează atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de intervenţie, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

112 este un număr rezervat apelurilor de urgență !!!

Dacă apelați Serviciul de urgență 112 trebuie să anunțați:

- Ce urgență aveți;
- Unde este urgența;
- Unde vă aflați;
- De la ce număr de telefon sunați;
- Cum vă numiți.

După furnizarea acestor date trebuie să rămâneți la telefon pentru a fi puși în legătură cu agenția de urgență de care aveți nevoie și pentru a primi eventuale recomandări.

Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunați din nou. Rămâneți calmi și răspundeți la toate întrebările; nu închideți până când nu vi se cere acest fapt.

Sunați la 112 doar dacă aveți o urgență!
 
Serviciul de urgență 112 funcționează permanent, 24 din 24 de ore, 7 zile pe săptămână.
 Apelul la 112 este universal și gratuit.
Numărul de urgență 112 este gratuit și poate fi apelat din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă.

Abonații care apelează 112 nu plătesc sume suplimentare la factura telefonică.
 
Constituie contravenţii apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113, faptele fiind sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei. Aceeași sancțiune se va aplica și pentru SMS-urile care aduc injurii operatorilor.
 

Statistica pe anul 2016 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate 15.561.664 apeluri. 
Dintre acestea 5.926.985 (38,09 %) au fost reale şi 9.634.679 (61.91 %) false. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 3.741.439 (60,74 %), Poliţie – 1.373.394 (22,30 %), Pompieri – SMURD – 869.059 (14,11 %) şi Jandarmerie – 168.788 (2,74 %).
Potrivit celui mai recent raport al Comisiei Europene, România se situează printre statele membre cu cei mai buni timpi de reacţie (sub 10 secunde) şi o acurateţe sporită în a localiza apelanţii la numărul unic de urgenţă 112.
Ţara noastră face parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică.
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este organul central al statului care administrează, exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă.
 

Pentru mai multe informații, vizitați pagina de internet a Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112: http://www.112.ro

112 este numărul unic de urgență care poate fi apelat în toate cazurile în care incidentele au sau pot avea un efect negativ asupra persoanelor, a mediului sau a proprietății și necesită intervenția imediată a Ambulanței, Poliției, Pompierilor sau Jandarmeriei.
Numărul 112 este gratuit și poate fi apelat de pe orice telefon, fix sau mobil, în România și în întreaga Uniune Europeană.
Apelul către acest număr trebuie efectuat cât mai curând posibil din momentul producerii accidentului. Operatorul ce preia apelul vă va chestiona în vederea stabilirii naturii urgenței!

Cele mai multe apeluri sunt transferate catre Ambulanță, Poliție și Pompieri-SMURD.

 
Persoana care apelează 112 trebuie să aibă în vedere următoarele reguli:
-          să nu intre în panică
-          să răspundă clar tuturor întrebărilor operatorului
-         să declare cât mai concis cele întâmplate
-          să menționeze clar adresa la care s-au produs evenimentele (inclusiv punct de reper)
-          să respecte indicațiile operatorului până la sosirea echipajelor de intervenție
-         să nu închidă telefonul până în momentul în care operatorul solicită acest lucru.
Apelarea abuzivă a acestui număr poate costa viața unui semen aflat în pericol. Convorbirile efectuate în sistemul 112 sunt inregistrate.


  
Începând cu 2008, numărul 112 este singurul disponibil de pe orice telefon fix, public sau mobil pentru a contacta, gratuit, serviciile de urgenţă (Poliţie, Jandarmerie, pompieri, Ambulanţă) în orice ţară a Uniunii Europene.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!