miercuri, 10 ianuarie 2018

10 Ianuarie



Este a 10-a zi a anului.
Au mai rămas 355 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 07 h 51 m și apune la 16 h 56 m.
Zodia Capricorn: 22 decembrie — 19 ianuarie.





 Citatul zilei


”Sunt colecţionar. Îmi plac gândurile vechi, uzate, cu zimţi roşi ca o monedă antică. Îmi plac sentimentele vechi, parfumate şi tari ca un vin de rasă. Îmi plac vorbele vechi, sonore ca o vioară ofilită.”   (Grigore Moisil)





Evenimente de-a lungul timpului... 


  •   1799: S-a născut Petrache Poenaru, participant la Revoluţia de la 1848, creator al steagului României moderne si unul dintre organizatorii învăţământului naţional.



A fost primul care a strâns date despre Tezaurul de la Pietroasa, a brevetat la Paris o invenţie ingenioasă, numită de el „condei portăreţ, fără sfârşit, alimentându-se singur cu cerneală”, care a precedat stiloul.  

În 1821, a ajuns secretar al cancelariei lui Tudor Vladimirescu, iar după moartea acestuia, s-a dedicat studiilor şi preocupărilor culturale.

În doar câteva săptămâni, Petrache Poenaru avea să ajungă omul de taină al lui Tudor Vladimirescu – șef al cancelariei și al conțopiștilor. De pe această poziție, Petrache reușește să îl convingă pe Vladimirescu că luptele se câștigă și profitând de forța cuvintelor. Și astfel avea să fie tipărită “Foaia de propagandă”, primul ziar românesc de propagandă. Și chiar mai mult: Poenaru avea să conceapă primul drapel tricolor modern: inspirându-se, se pare, din modelul francez, el avea să folosească culorile roșu, galben și albastru pentru steagul revoluționarilor. Preluat ulterior de pașoptiști, tricolorul avea să devină, din 1881, drapel național.

Sprijinit de rude, a plecat în 1822 la Viena, iar în 1824, a reuşit să obţină o bursă de 4 ani pentru a se specializa în Franţa, la Şcoala Politehnică, în matematicile teoretice şi practice.

Între timp, devenise un bun cunoscător de limbă franceză şi latină, italiană şi germană.

La Paris, a urmat, din 1826, cursuri de inginerie, mineralogie şi geologie. După absolvire, a efectuat, în vederea completării şi aprofundării studiilor teoretice, o călătorie prin Franţa, iar în 1830, s-a aflat în Anglia.

În 1827, în timpul studiilor, brevetează, la Paris, primul stilou cu toc rezervor din lume – “condeiul portăreț fără sfârșit, alimentându-se însuși cu cerneală” – devenind astfel deținătorul primului brevet de invenție obținut de un român.

Invenția românului elimina scurgerile nedorite de cerneală, iar sistemul prin care cerneala era împinsă spre peniță a dus mai târziu la inventarea pistonului rezervor (în 1884, Lewis Edson Waterman a preluat ideea românului, inventând stiloul ce se umple prin intermediul peniței).


Pe 15 septembrie 1830, se deschidea în Anglia prima cale ferată din lume (între Liverpool și Manchester). Aflat în Anglia, Petrache Poenaru avea să devină, după cum stă mărturie nota sa din 27 octombrie 1831, primul român care a călătorit cu un astfel de mijloc de transport:

    “Am făcut această călătorie cu un nou mijloc de transport, care este una din minunile industriei secolului… douăzeci de trăsuri legate unele cu altele, încărcate cu 240 de persoane sunt trase deodată de o singură mașină cu aburi…”.



Întors în ţară, în 1832, a fost numit profesor de fizică şi matematică la „Sf. Sava” şi inspector, apoi director la „Eforia Şcoalelor”.

În 1832, folosind şi experienţa sa apuseană, a redactat un regulament al şcolilor, care a reprezentat cea dintâi încercare de organizare a învăţământului în Ţara Românească.

Pentru strădania sa neobosită a fost recompensat în câteva rânduri, fiind făcut mare comis (1834), mare clucer (1841), agă (1851). A ocupat numeroase funcţii administrative, iar din 1841, a făcut parte din Obşteasca Adunare.

În anul 1848, Poenaru, care fusese membru şi în Comisia pentru eliberarea robilor ţigani, a fost arestat. Tot atunci, domnitorul Al. I. Cuza l-a numit în Consiliul de Stat.



  • 1863: Prima linie publică de transport subteran din lume a fost deschisă la Londra.




La 10 ianuarie 1863, s-a inaugurat la Londra o initiativa indrazneata pentru acea vreme: o linie de transport amplasata in subteran.

Era primul metrou din lume, construit in intregime din lemn, asezat imediat sub nivelul strazii si actionat de locomotive cu aburi. Linia era de fapt un sant acoperit, cu o lungime de 6,5 km.

Succesul a determinat extinderea retelei care, in 1880, transporta deja 40 de milioane de pasageri pe an, iar traseele erau in extindere. In 1890, a fost inaugurata prima linie de metrou electrica, al carei succes a determinat electrificarea rapida a intregii retele executate pana atunci.

Calatorilor li se parea o performanta de top sa circule intr-un subteran cu aer curat, fara fum si aburi.

Metroul din Londra (London Underground) este cea mai veche rețea de metrou din lume și în același timp o componentă cheie a sistemului de transport în comun în Londra. Este numit în mod familiar și the Tube. Pe lângă funcția sa practică, Metroul londonez este și un monument istoric și o atracție turistică de sine stătătoare. În anul 2000, era folosit de 3 milioane de persoane zilnic.

Istoria metroului londonez începe cu Metropolitan Railway, prima cale ferată subterană pentru transport de pasageri din lume. Metropolitan Railway a început să funcționeze la 10 ianuarie 1863 între stațiile Paddington și Farringdon. Linia s-a extins treptat, ajungând ca în 1880 să transporte peste 40 de milioane de călători anual. Metropolitan Railway a evoluat în ceea ce azi este cunoscută drept Metropolitan line.

Primul metrou din lume, tras de o locomotivă cu aburi, a circulat pe o distanță de 6 kilometri, pe sub Londra, în 1863. Ruta era între Paddington și Farringdon. Și, în prezent, există o porțiune din vechiul traseu, înglobat în ruta Paddington — Covent Garden — London Transport Museum. În cadrul acestui muzeu este expus și un motor al unei locomotive din acele vremuri.

Totodată, sistemul londonez de transport a înglobat și prima linie electrică de metrou din lume, City & South London Feroviar, inaugurată în 1890.

Unii martori ai primelor călătorii cu metroul londonez erau sceptici cu privire la succesul noului mod de a călători. Și asta din pricina atmosferei neplăcute create de aburul și fumul, care umpleau stațiile și tunelurile. Însă, temerile lor s-au dovedit neîntemeiate, metroul devenind un mijloc de transport îndrăgit de londonezi.
În prezent, metroul londonez transportă peste trei milioane de călători pe zi și peste 1 miliard de călători în fiecare an. Este cel mai lung sistem de metrou din lume, el rulând aproximativ 393 de km (244 de mile) pe sub străzile din Londra. Metroul londonez are în componență 500 de trenuri și traseul său are 275 de stații. Stația cea mai aglomerată este Waterloo, care deservește aproximativ 46.000 navetiști la orele dimineții.



Din cauza terenului nefavorabil pentru realizarea liniilor de metrou subterane la sud de fluviu, un al doilea sistem de metrou — Docklands Light Railway — a fost deschis în 1987. Acesta utilizează trenuri mai mici și mai ușoare și deservește estul Londrei și Greenwich, pe ambele părți ale Tamisei.


  • ·         1906: S-a născut Grigore Constantin Moisil, matematician român, considerat părintele informaticii românești, membru al Academiei Române. 
    A publicat lucrări în domeniile mecanicii, analizei matematice, geometriei, algebrei și logicii matematice. Moisil a ajutat mult la realizarea primelor calculatoare românești. A avut contribuții remarcabile la dezvoltarea informaticii și la formarea primelor generașii de informaticieni.


  •       1912: A avut loc inaugurarea oficială, la Hammondsport, New York, a primului hidroavion, creat de constructorul american de avioane Glenn Hammond Curtiss.

 

Glenn Curtiss Hammond (1878-05-douăzeci și un - 23/07/1930) a fost un pionier al aviației americane și  fondator al industriei de aeronave americane. 
Încă din 1904, el a început să fabrice motoare pentru aeronave. În 1908, Curtiss a intrat în Aerial Experiment Association (AEA), un grup de cercetare, fondat de Alexander Graham Bell în Beinn Bhreagh, Noua Scoție pentru a construi aparate de zbor.

În 1912, Curtiss a produs Flying Fish, o ambarcațiune mai mare cu două locuri , care a fost denumită ca barcă de zbor.



  •  1945: S-a născut Rod Stewart, cântăreț britanic și compozitor britanic de origine scoțiană și engleză .


Este unul dintre cei mai buni artiști din toate timpurile, după ce a vândut peste 100 de milioane de discuri în întreaga lume.
Dintre toate albumele, el a avut 62 de hituri. 31 dintre ele, au ajuns în top 10, dintre care șase au fost pe locul unu in Marea Britanie. El a avut 16 single-uri în top zece SUA , iar patru dintre acestea au ajuns pe locul întai in Billboard Hot 100.
De la obraznicul rocker ce cânta prin cluburi, la artistul sofisticat al baladelor, de la trubadurul folk la gălăgiosul rock & roll , Rod Stewart a fost capabil de a-și schimba stilul iar și iar. Dar un lucru nu s-a schimbat niciodată , puterea lui de a cânta. După patru decenii, el este în continuare la fel. De-a lungul carierei, Rod a vândut aproximativ 200 de milioane de discuri în întreaga lume.


  • 1946: Are loc prima Adunare Generală a ONU, la Central Hall Westminster, Londra. 

    Au participat toţi reprezentanţii celor 51 de naţiuni, membre cu drepturi depline ale ONU.  



    . 1949:  Au fost lansate discurile de vinilin de către CBC (45 rpm) şi Columbia (33,3 rpm).


    În 1948, utilizarea policlorurei de vinil şi apariţia egalizatorului permit cercetătorilor de la Columbia să perfecţioneze discurile cu turaţia de 78 şi să pună la punct LP (Long Playing), care se roteşte cu 33 de turaţii pe minut şi are o durată de 20 de minute. Noul suport şi cel vechi coexistă de-a lungul unui deceniu, timp suficient pentru reînoirea parcului de aparate (Pathe Marconi produce ultimele sale aparate cu turaţia 78, în 1957). În paralel, RCA Victor introduce şi turaţia 45.




    Să aveți o zi frumoasă!





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!