Este a 53-a zi a anului.
Au mai rămas 312 zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 07 h 05 m și apune la 17 h 54 m.
Citatul
zilei
„Nu eşti
răspunzător pentru că te naşti. Dar eşti direct răspunzător pentru ce
trăieşti.” (Tudor Mușatescu)
Ziua Mondială a Cercetaşilor (Scouts' Day sau Guides' Day)
Astăzi este
ziua mondială a cercetaşilor, marcată, anual, în peste 170 de ţări.
Este, de fapt, ziua de naştere a ofiţerului britanic Robert Baden-Powell, iniţiatorul mişcării de cercetaşi.
Lordul englez Robert Baden Powell, militar de carieră, a pus bazele întregii Mișcări Scount.
Este, de fapt, ziua de naştere a ofiţerului britanic Robert Baden-Powell, iniţiatorul mişcării de cercetaşi.
Lordul englez Robert Baden Powell, militar de carieră, a pus bazele întregii Mișcări Scount.
La 29 iulie 1907, a fost înființată mișcarea 'Scout' — cercetașii. Mișcarea Scout este o mișcare educativă a copiilor și tinerilor, bazată pe voluntariat, cu caracter apolitic, deschisă tuturor, fără deosebire de naționalitate, rasă, sex, credință sau condiție socială, în concordanță cu principiile și metoda Scout.
Scopul mișcării este de a contribui la dezvoltarea tinerilor în vederea împlinirii lor fizice, intelectuale, sociale și spirituale, pentru a deveni cetățeni responsabili ai comunităților locale, naționale și internaționale.
În dimineaţa zilei de 1 august,1907, pe insula Brownsea din sudul Angliei, lordul Baden-Powell a suflat din corn pentru a da deşteptarea membrilor primei tabere de cercetaşi, la care participau în jur de 20 de tineri. Mișcarea folosește metoda Scout, un program de educație informală, care pune accentul pe activitățile în aer liber. O altă caracteristică a mișcării Scout este uniforma, folosită pentru a ascunde eventualele diferențe sociale dintre membri.
În componența mișcării Scout, intră în prezent mai mult de 25 de milioane de membri din peste 150 de țări și teritorii.
Gheorghe Munteanu-Murgoci, un om de ştiinţă român, aflat în vizită în Anglia, ia contact cu cercetăşia de aici. Întorcându-se la Bucureşti, el va deveni principalul iniţiator şi conducător al primelor grupuri de cercetaşi români.
În România
În 1912
apăreau primele grupuri de cercetaşi români (Blaj, Braşov, Bucureşti) pentru ca
în 1914, datorită activităţii lor creative, să ia fiinţă Asociaţia Cercetaşii
României, recunoscută oficial.
În timpul
Primului Război Mondial, cercetaşii români au dat o mână de ajutor în spatele
liniei frontului, fiind prezenţi acolo unde era nevoie, înlocuind sanitari,
curieri, telegrafişti. În memoria celor ce au murit atunci, la Tecuci a fost
ridicat un monument, singurul din lume dedicat cercetaşilor.
În 1922
Asociaţia Cercetaşii României devine membru fondator al Organizaţiei Mondiale a
Mişcării Cercetăşeşti. În 1937, anul desfiinţării sale, Organizaţia se afla
peste tot unde era nevoie de ajutorul ei.
În urma
ordinului de abolire dat de Carol al II-lea, Asociaţia îşi suspendă orice
activitate. Renăscută în 1990, Organizaţia Naţională „Cercetaşii României“, cea
mai mare mişcare neguvernamentală de tineret din România, se face repede
cunoscută atât în ţară cât şi în străinătate.
În 1993,
Organizaţia Naţională „Cercetaşii României“ este singura mişcare cercetăşească
din România reprimită în Organizaţia Mondială a Mişcării Scout care numără în
prezent peste 30.000.000 membri activi în 216 ţări şi teritorii. În România,
peste 3.500 de membri îşi desfăşoară activitatea în 75 de grupuri.
În România, primul grup de cercetași români a apărut în 1913. Un an mai târziu, datorită activității lor creative ce atrăgea foarte mulți alți tineri, a luat ființă Asociația Cercetașii României (ACR).
În 1922, ACR devine membru fondator
al Organizației Mondiale a Mișcării Scout (OMMS). La 24 ianuarie 1937,
asociația a fost desființată din considerente politice. A fost reînființată la
20 iunie 1990. Reacceptată în 1993 ca membru cu drepturi depline în O.M.M.S.,
la Conferința Mondială de la Bangkok, Organizația Națională Cercetașii României
(ONCR) numără în prezent peste 2 500 de membri în 52 de centre locale ce
acoperă întreg teritoriul țării.
Evenimente
de-a lungul timpului…
- 1632: Galileo Galilei publică ”Dialog despre cele două mari sisteme ale lumii”.
Dialog
despre cele două mari sisteme ale lumii (în italiană Dialogo sopra i due
massimi sistemi del mondo) a fost o carte scrisă în 1632 de Galileo Galilei în
care a comparat sistemul copernican cu cel tradițional ptolemaic. A fost
tradusă în latină cu titlul Systema cosmicum în 1635 de Matthias Bernegger.
Cartea a fost dedicată patronului lui Galileo, Ferdinando II de’ Medici, Mare
Duce de Toscana, și a avut mult succes.
În sistemul
copernican, Pământul și celelalte planete se rotesc în jurul Soarelui, pe când
în cel ptolemaic toate corpurile cerești se rotesc în jurul Pământului.
Dialogul a fost publicat în Florența sub permisiunea oficială a Inchiziției. În
1633, Galileo a fost condamnat pentru „gravă suspiciune de erezie” pe baza
acestei cărți, care a fost apoi inclusă în Indicele cărților interzise, de unde
a fost înlăturată abia în 1835 (după ce teoriile discutate au fost scoase de
Biserica Catolică de sub cenzură în 1822.)
- 1732: S-a născut George Washington, primul președinte american (d. 1799).
George
Washington este primul președinte al Statelor Unite. Distins comandant militar,
dar și om politic, Washington a fost desemnat, în 1787, președinte al
Convenției Constituționale, care urma să elaboreze legea fundamentală a
Statelor Unite. Croiul funcției de președinte al Statelor Unite a fost făcut pe
măsura lui Washington, astfel că, în 30 aprilie 1789, Colegiul electoral l-a
ales în unanimitate pe George Washington președinte.
George
Washington s-a născut pe 22 februarie 1732, în ținutul Westmoreland din statul
Virginia. Căsătoria fratelui său cel mai mare în puternica famailie Fairfax i-a
adus tânărului George, protecția lui Thomas Fairfax, al șaselea Lord Fairfax
din Cameron. Astfel, în 1749, la doar 17 ani, Washington a fost numit primul
togografist al ținutului Culpeper County al statului Virginia.
Stilul de
viață trăit de Washington era unul aristocratic, vânătoarea de vulpi fiind
activitatea favorită. Ca și majoritatea proprietarilor de plantație din
Virginia timpului său, importa mărfuri de lux din Anglia și plătea pentru ele
prin exportul recoltei de tutun. Cheltuielile extravagante precum și
fluctuațiile pe piața tutunului însemna că mulți proprietari de plantație
contemporani cu Washington pierdeau bani. (Thomas Jefferson spre exemplu a murit
înglodat în datorii.) Washington începe să iasă din datorii prin diversificare.
Pe la 1766 schimbase recolta principală a plantației din tutun în grâu, o
recoltă care putea fi vândută în America și diversificase activitățile prin
includerea morăritului, pescuitului, înmulțirea cailor, dărăcitului si
țesutului.
După
retragerea din viața militară, Washington a fost convins să participle la
convenția constituțională în Philadelphia, în vara lui 1787, unde a fost ales
unanim președinte al Convenției. Deși s-a implicat destul de puțin în
discuțiile noilor legi,înaltul său prestigiu a menținut colegialitatea și a
ținut delegații la munca lor.
Funcția de președinte a Statelor Unite, care nu exist până atunci, a fost croită pe măsura lui George Washington, îngăduindu-i acesta să definească postul în detaliu odată ales. După convenție suportul acestuia pentru constituție i-a convins pe mulți inclusiv legislativul Virginiei să voteze pentru ratificare, noua constituție a fost în final ratificată de toate cele 13 state de la acea vreme.
După
convenție suportul acestuia pentru constituție i-a convins pe mulți inclusiv
legislativul Virginiei să voteze pentru ratificare, noua constituție a fost în
final ratificată de toate cele 13 state de la acea vreme.
Președintele George Washington -
„Domnul președinte" până la final
Colegiul
electoral l-a ales în unanimitate pe George Washington președinte, în 30
aprilie 1789 și apoi în alegerile din 1792.Washington rămâne până azi singurul
președinte care a luat 100% din voturile electoratului. La inaugurarea sa a
insistat să se servească rom de Barbados.
John Adams a fost ales vicepreședinte. George Washington a depus jurământul ca prim președinte conform constituției Statelor Unite ale Americii în 30 Aprilie, 1789 la Federal Hall în New York cu toate că, la început nu-și dorea această funcție.
Primul
Congres al Statelor Unite a votat să-i plătească lui Washington un salariu de
25.000 de dolari pe an, o sumă foarte mare pentru 1789. Washington, deja bogat,
refuză salariul deoarece prețuia foarte mult imaginea sa ca funcționar public
dezinteresat. La insistența Congresului, totuși, acceptă în cele din urmă
plata, pentru a evita un precedent în care postul de președinte ar fi perceput
ca accesibil numai pentru persoanele bogate care își permiteau să servească
țara fără salariu.
Washington a
participat cu mare atenție la pompa și ceremonia postului, având grijă ca
titlurile și vestimentația să fie republicane și nu a imitat niciodată curțile
regale europene. Până la sfârșit a preferat apelativul de ,, Domnule
Președinte" altor denumiri pompoase care i-au fost sugerate.
Washington a
servit al doilea termen ca președinte, din 1792, fără entuziasm. A refuzat să
candideze pentru al treilea, stabilind astfel obiceiul de maximum două termene
ca președinte care mai târziu va deveni lege prin amendamentul 22 la
Constituție.
Washington a
fost un aristocrat mărunt din Virginia, născut în condiţii modeste, a cărui
carieră în topografie, speculaţii cu teren şi armată a înflorit către nemurire.
Pe parcursul Revoluţiei Americane, a reuşit să evite pierderea unei armate de
rebeli subnutriţi, prost plătiţi şi adesea depăşiţi de atacurile feroce ale
Imperiului britanic şi a ajuns să-şi asume rolul de patriarh al unei ţări
aflate în stadiul embrionar. Mai presus de toate, a rezistat impulsului de a
deveni rege peste un popor dornic să îl facă unul – ceea ce nu e de ici, de
colo.
Ca preşedinte, a stabilit numeroase convenţii pe care azi le luăm de bune. Discursul inaugural a fost ideea lui (deşi discursul propriu-zis a fost scris, la origine, de James Madison). I-a plăcut, de asemenea, să fie numit “Domnul preşedinte”, ceea ce (când te gândeşti că Senatul a vrut să-l numească “Înălţimea sa, Preşedintele Statelor Unite ale Americii şi Protectorul Libertăţii Lor”) dă dovadă de judecată sănătoasă. În timpul celor două mandate, a reprimat o insurecţie foarte gravă (rebeliunea whisky-ului) şi, jucând rolul de arbitru în numeroase dispute aprinse, i-a împiedicat pe Thomas Jefferson şi pe Alexander Hamilton să se sfâşie reciproc.
Desigur,
chestiile de genul ăsta sunt băgate la înaintare, dar mai există şi reversul
medaliei. Părintele ţării avea tot atât de multe defecte ca orice tată disfuncţional.
Iată câteva dintre ele:
George
Washington a fost îndrăgostit mult timp de o femeie pe nume Sally Fairfax. Nu,
nu era soţia lui, dar era soţia cuiva. Soţia lui George William Fairfax –
vecinul lui Washington şi cel mai bun prieten al său! Deşi pasiunea sa pentru
femeia frumoasă probabil că nu s-a stins niciodată, Washington a ajuns să se
însoare, după criterii mult mai practice, cu văduva Martha Custis, ale cărei
firme considerabile l-au transformat într-un gentleman bogat, aşa cum îşi
dorise întotdeauna. Cei doi s-au căsătorit în ianuarie 1759 şi au format un
cuplu cât se poate de neobişnuit – George, un gigant pentru vremea aceea, avea
în jur de 1,87 m şi se înălţa cu mult deasupra trupeşei sale mirese, al cărei
cap nu-i ajungea nici măcar până la umeri!
Conform istoricului William Randal, “primul preşedinte al Statelor Unite avea nevoie de această slujbă.” Războiul de Independenţă îl adusese pe Washington într-o situaţie financiară precară şi, acceptând biroul de la acel mai înalt nivel, o responsabilitate pe care nu şi-a asumat-o cu dragă inimă, îşi rezolva problemele financiare. În curând a dovedit cât de cheltuitor poate fi un conducător. Salariul său era de 25. 000 de dolari (cam un milion de dolari din ziua de azi), din care incredibilul procent de şapte la sută era cheltuit pe alcool. Se lăfăia într-un asemenea lux încât avea veşminte din piele de leopard pentru cai.
Nimeni nu
poate pretinde că l-a văzut zâmbind vreodată pe George Washington. Nu ştim dacă
avea simţul umorului, dar sigur avea mari probleme cu dantura. A trebuit să
suporte mai multe proteze, multe dintre ele fiind dureros de nepotrivite. Nu e
de mirare, deci, că nu zâmbea niciodată!
O populară
legendă care înconjoară personajul preşedintelui american George Washington
sugerează că acesta obişnuia să poarte dinţi de lemn.
Este doar un mit. Cu toate acestea, primul preşedinte american a avut probleme destul de mari cu dantura la maturitate. Washington a început să îşi piardă dinţii când încă nu împlinise 30 de ani, aşa că a fost nevoit în cele din urmă să poarte mai multe proteze dentare, unele dizgraţioase şi chiar dureroase.
Dinţii falşi
ai preşedintelui nu erau făcuţi din lemn, ci din diferite combinaţii de fildeş
de hipopotam, dinţi umani şi cleme metalice.
El a început
să folosească prima proteză înainte de Războiul de Independenţă. Este posibil,
totodată, ca acesta să fi făcut un "transplant de dinţi", folosind
probabil dinţii luaţi de la propriii sclavi. Cel care l-ar fi putut ajuta să
facă o astfel de procedură era dentistul personal al lui Washington şi
prietenul său apropiat Jean-Pierre Le Mayeur.
Când a
devenit preşedinte, în 1789, George Washington mai avea doar un singur dinte în
gură, la ceremonia de instaurate în funcţiue acesta purtând o proteză specială
cu dinţi din fildeş, alamă şi aur creată pentru el de dentistul John Greenwood.
Chiar dacă
preşedintele american beneficia de cele mai bune servicii pe care le puteau
oferi dentiştii secolului 18, el a rămas desfigurat şi avea mereu dureri din
cauza danturii cu probleme. Pentru a-şi menţine protezele dentare în bune
condiţii şi pentru a păstra culoarea albă a dinţilor era nevoie de multă muncă.
Este posibil ca în unele ocazii el să fi apărut în public fără să îşi cureţe
protezele, albul perlat al dinţilor fiind transformat în maroniu, lucru care ar
fi putut porni legenda dinţilor de lemn ai lui Washington.
Se pare că
George Washington, care şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii în aer liber,
care iubea călăria şi arta duelului, se bucura de un fizic remarcabil de mare
şi de puternic şi reuşise să supravieţuiască în două războaie sălbatice, ei
bine, se pare că a murit din cauza unei răceli. Sau a unei pneumonii. Sau poate
fusese vorba de o durere în gât?
Din relatările contemporanilor, nu este clar ce l-a trimis pe Washington pe lumea cealaltă, însă ştim că gâtul lui era inflamat şi că cei care au încercat să-l vindece…n-au reuşit! Dar au încercat. I-au luat sânge de patru ori. N-a mers! L-au pus să bea un amestec de melasă, unt şi oţet. Situaţia lui s-a agravat! L-au umplut cu laxative, în încercarea de a-i purifica organismul. Nu au reuşit decât să-l facă pe bietul om să-şi petreacă ultimele ceasuri cu o oală de noapte!
- 1788: S-a născut Arthur Schopenhauer, filosof german (d. 1860)
Schopenhauer (1788–1860) este, printre filozofi, o figură în multe privinţe singulară. Este pesimist, în timp ce aproape toţi ceilalţi sunt optimişti. Nu este întru totul academic, precum Kant şi Hegel, dar nici nu se plasează cu totul în afara tradiţiei academice. Îi displace creştinismul şi preferă religiile Indiei – atât hinduismul, cât şi budismul. Este un om de o vastă cultură, interesat la fel de mult de artă ca şi de etică. Este neobişnuit de imun la naţionalism şi la fel de familiarizat cu autorii englezi şi francezi ca şi cu cei din ţara sa. A avut în totdeauna mai puţină priză la filozofii de profesie decât la artişti şi literaţi aflaţi în căutarea unei filozofii în care să poată crede. Cu el începe supralicitarea Voinţei, caracteristică pentru o mare parte a filozofiei secolelor al XIX-lea şi al XX-lea; dar pentru el Voinţa, deşi fundamentală din punct de vedere metafizic, este un rău din punct de vedere etic – opoziţie posibilă doar pentru un pesimist.
El recunoaşte trei surse ale filozofiei sale – Kant, Platon şi
Upanişadele – dar nu cred că-i datorează
lui Platon atât de mult cât crede el însuşi. Viziunea sa filozofică are o
anumită afinitate temperamentală cu cea a epocii elenistice; este o viziune obosită şi valetudinară,
pentru care pacea
preţuieşte mai mult
decât victoria, iar chietismul mai mult decât încercările de
reformă, pe care le consideră inevitabil
futile.
Viaţa
Ambii săi
părinţi aparţineau unor familii negustoreşti de vază din Danzig (Gdansk),
locul său de naştere. Tatăl său era
un voltairian, pentru care Anglia însemna ţara libertăţii şi a
inteligenţei. La fel ca majoritatea cetăţenilor de frunte din Danzig, ura
atentatele Prusiei la independenţa
oraşului liber Danzig şi a fost cuprins de indignare atunci când acesta a fost anexat de Prusia în 1793 – indignare ce l-a făcut să se mute la Hamburg, deşi
a suferit prin asta o
însemnată pierdere pecuniară.
Schopenhauer a trăit acolo împreună cu tatăl său din 1793
până în 1797; apoi a petrecut doi ani la Paris, la sfârşitul cărora tatăl
său afla cu plăcere că
băiatul aproape uitase germana.
În 1803 a fost plasat la o şcoală cu
internat din Anglia, unde a prins ură faţă de
nesinceritate şi de ipocrizie.
Peste alţi doi ani, ca să-i facă pe plac tatălui său, devenea funcţionar la o
casă de comerţ din Hamburg, dar nu agrea
defel perspectiva unei cariere de
afaceri şi tânjea după
o viaţă literară
şi academică. Lucrul acesta a
devenit posibil în urma morţii tatălui – probabil un suicid; mama
sa a primit bucuroasă ideea ca
băiatul să abandoneze comerţul şi să
urmeze şcoala şi universitatea. De aici
am putea fi tentaţi să presupunem că el
ar fi preferat-o pe mamă tatălui, dar
adevărul este exact opus: pe mamă o antipatiza, iar tatălui i-a păstrat o
amintire plină de afecţiune.
Mama lui
Schopenhauer era o doamnă cu
aspiraţii literare, care s-a
stabilit la Weimar cu două săptămâni înaintea bătăliei de la Jena. Acolo
a ţinut un salon literar, a scris cărţi şi a cultivat prietenii cu oameni de cultură. Băiatului nu-i purta o mare afecţiune şi nu-i trecea deloc cu vederea greşelile. Îl punea
în gardă faţă de patosul umflat şi găunos; pe băiat, flirturile ei îl agasau. La
vârsta majoratului, Arthur a moştenit o modestă avere; începând de atunci, el şi mama şi-au devenit din ce în
ce mai insuportabili unul celuilalt.
Fără îndoială că proasta lui
părere despre femei se datorează,
cel puţin în parte, certurilor pe care
le-a avut cu mama sa.
Încă pe când
trăia la Hamburg a ajuns sub influenţa
romanticilor, îndeosebi a lui Tieck,
Novalis şi Hoffmann, de la care a
învăţat să admire Grecia şi să gândească rău despre elementele ebraice din creştinism. Un
alt romantic, Friedrich Schlegel, i-a amplificat admiraţia faţă de filozofia
indiană. În anul în care a ajuns la majorat (1809) s-a dus la universitatea din
Gottingen, unde a prins admiraţie pentru Kant. Doi ani mai târziu s-a dus la Berlin, unde a studiat în
principal ştiinţe; a audiat prelegeri de-ale lui Fichte, dar acesta i-a trezit dispreţ.
Entuziasmul stârnit de războiul de
eliberare l-a lăsat indiferent.
În 1819 a devenit Privatdozent la
Berlin şi a avut vanitatea să-şi programeze prelegerile la aceleaşi oră cu cele ale lui
Hegel; neizbutind să-i ademenească pe
auditorii acestuia, curând a
încetat să mai predea. În cele din urmă, s-a stabilit la Frankfurt, unde a dus
o viaţă
de burlac bătrân.
Avea o căţeluşă pe nume Atma (sufletul lumii ), zilnic se
plimba câte două ceasuri, fuma dintr-o pipă lungă, citea ziarul londonez Times şi
folosea corespondenţi spre a
culege dovezi despre celebritatea sa. Avea o orientare
antidemocratică şi a detestat
revoluţia de la 1848; credea în
spiritism şi magie; în camera sa de lucru ţinea
un bust al lui Kant şi un Buddha de bronz. În modul său de
viaţă încerca să-l imite pe Kant, exceptând obiceiul acestuia de a se scula
din pat dimineaţa devreme.
Opera
Principala
sa operă, Lumea ca
voinţă şi reprezentare, a fost publicată la sfârşitul anului 1818. El a considerat-o de mare importanţă şi a mers până la a spune că
anumite alineate din ea îi fuseseră dictate de Sfântul Duh. Spre marea sa dezamăgire şi umilinţă, cartea
n-a stârnit niciun ecou. În 1844 l-a
convins pe un editor să scoată o a doua ediţie;
dar abia peste alţi câţiva ani
a început să
primească ceva din recunoaşterea după care tânjea.
Citate Arthur
Schopenhauer
*Rareori ne
gândim la ceea ce avem, dar mereu la ceea ce ne lipseşte.
* Pentru a
citi cărţi bune, condiţia prealabilă este să nu pierzi timpul citindu-le pe
cele proaste, deoarece viaţa e prea scurtă.
* O mare
piedică în calea progresului omenirii este faptul că oamenii nu ascultă pe
aceia care vorbesc prudent, ci pe aceia care strigă mai tare.
* Orice zi
este o mică viaţă - orice deşteptare şi sculare o mică naştere, orice dimineaţă
o mică tinereţe, orice culcare şi adormire o mică moarte.
* Experienţa
se capătă prin străduinţă şi osteneală.
* Nu există o
înviorare mai puternică pentru spirit decât lectura vechilor clasici: îndată ce
ai luat pe vreunul dintre ei în mână, fie numai pentru o jumătate de oră, te
simţi îndată împrospătat, uşurat, purificat, înălţat şi întărit.
* Cel mai mare
om din lume nu este cuceritorul, ci acela care se stăpâneşte pe sine însuşi.
* Cei dintâi
40 de ani ai existenţei noastre ne furnizează textul; următorii 30 de ani sunt
comentariile care explică adevăratul sens şi legătura textului cu morala şi
toate fineţurile ei.
* Prietenii se
numesc sinceri. Duşmanii chiar sunt - tocmai de aceea, pentru a ne cunoaşte pe
noi înşine, trebuie să înghiţim critica lor ca pe un medicament amar, dar util.
* La tinereţe
domină intuiţia, la bătrâneţe cugetarea; de aceea, la tinereţe omul este mai
mult poet, iar la bătrâneţe mai mult filosof.
* Primii 40 de
ani de viaţă ne dau textul, următorii ne oferă comentariul.
* Oamenii
mărginiţi caută numai să-şi petreacă timpul, cei de talent, să-l întrebuinţeze.
* Orice adevăr
trece prin trei etape. Prima dată, e ridiculizat. A doua oară, negat vehement.
A treia oară, e acceptat ca fiind de la sine evident.
* Cel mai bun
ajutor şi cel mai mare sprijin trebuie să şi-l găsească fiecare în sine însuşi.
* Oamenii sunt
ca Luna: nu-şi arată decât o faţă.
* Ignoranţa
este fiica lenei.
* Destinul
amestecă cărţile, dar noi jucăm.
* Viaţa - şir
de variaţiuni pe o singură temă.
* Nu e
niciodată singur cel ce e în tovărăşia unor gânduri frumoase.
* Iertarea şi
uitarea înseamnă experienţă preţioasă aruncată pe fereastră.
* Banii sunt
ca apa de mare: cu cât bei mai mult, cu atât îţi este mai sete.
* Prostia
degradează fiinţa umană mai ales atunci când e asociată cu bogăţia.
* Spiritele
mari îşi construiesc cuiburile lor la fel ca vulturii, pe marile înălţimi, în
singurătate...
* Prietenul la
nevoie se cunoaşte. Îndată ce ţi-ai făcut un prieten, deja e la nevoie şi vrea
bani cu împrumut.
* Regii şi
lacheii sunt singurii chemaţi pe nume: numai aşa se întâlnesc cele două extreme
ale segmentului social.
* Noi lăsăm să
treacă zilele frumoase fără a le lua în seama; abia când vin cele rele, le
dorim înapoi pe celelalte.
* Exagerările
de orice fel sunt la fel de esenţiale pentru jurnalism aşa cum sunt pentru
dramaturgie, fiindcă scopul jurnalismului este să ducă evenimentele cât mai
departe posibil.
* În loc de a
ne preocupa exclusiv şi mereu cu planuri şi griji de viitor, sau a ne abandona
regretului pentru trecut, ar trebui să nu uităm niciodată că numai prezentul
este real şi sigur; că viitorul, dimpotrivă, iese mai totdeauna altfel decât
ni-l gândim; ba chiar şi trecutul este altfel.
* O mare
piedică în calea progresului e faptul că oamenii nu-i ascultă pe cei care
vorbesc prudent, ci pe cei care vorbesc mai tare.
* N-am mai
schimba nicio vorbă cu cei mai mulți dintre cunoscuții noștri apropiați, dacă
i-am auzi cum vorbesc despre noi în absența noastră.
Este considerat drept unul dintre cei mai prolifici și influenți compozitori de muzică pentru pian.
- 1810: S-a născut Frédéric François Chopin, compozitor polonez din perioada romantismului.
Este considerat drept unul dintre cei mai prolifici și influenți compozitori de muzică pentru pian.
Având un suflet
sensibil și nobil, Frederic Chopin a fost un artist romantic tipic;
compozițiile sale cu o tonalitate personală au avut un efect determinant
aproape o jumătate de secol asupra stilului interpretativ al concertelor de
pian, acestea fiind preferate și azi în programele de concerte.
Când auzim de Chopin de
regulă ne vine în minte un singur instrument muzical: pianul. Cu toate că
niciodată nu i-a plăcut să dea concerte, apărând doar de 30 de ori în fața
publicului, ca pianist era mai bun decât mulți virtuozi ai secolului al
XIX-lea. A contribuit foarte mult la schimbarea muzicii pentru pian. Prietenul
său Robert Schumann caracteriza compozițiile cu stil novator ale lui Chopin
drept lovituri de tun ascunse într-un buchet de flori.
Frederic a fost un
copil minune. Desena caricaturi, scria poezii – și fără o pregătire formală –
cânta la 4 mâini la pian cu sora sa, Ludwika. La vârsta de 6 ani a luat primele
lecții de pian de la un profesor local, care i-a făcut cunoscut repertoriul clasic
german, mai ales compozițiile lui Johann Sebastian Bach. Improviza cu plăcere,
iar la vârsta de 7 ani, în 1817, a realizat prima compoziție, o poloneză.
Tânărul compozitor a fost desemnat cu mândrie de presa poloneză drept un geniu.
Vestea s-a răspândit cu repeziciune printre melomani și a fost copleșit cu
invitații de a concerta în fața publicului. Debutul său concertistic a avut loc
la vârsta de 8 ani.
De la vârsta de 11 ani,
Frederic a învățat componistica la Conservatorul din Varșovia, nou înființat. La vârsta de 15 ani i-a apărut Rondoul în
do-minor opus 1 compus pentru pian. Studiile aprofundate le-a început cu un an
mai târziu, în 1826, sub conducerea profesorului J. Elsner. În acest timp – ca
de altfel în toată viața lui – a fost un participant pasionat la serate
muzicale, concerte și spectacole de operă. Varșovia însă nu făcea parte din
centrele muzicale europene importante. În scurt timp, Chopin a simțit nevoia de
a place în străinătate pentru a dezvolta, îmbogăți și aprofunda capacitățile
sale muzicale.
În 1829 tânărul artist
dădea concerte la Viena și avea un succes răsunător. Pe vienezi i-a uluit
noutatea muzicii sale. S-a întors în Varșovia, dar cu intenția fermă de a realiza
o carieră internațională.
Nu s-a lăsat nici de
activitatea componistică – în această perioadă s-au născut două concerte pentru
pian și orchestră, și o variațiune pe aria La ci darem da mano din opera Don
Giovanni de Mozart. Chopin a compus concertele pentru a-și etala calitățile de
orchestrator. Aceste opere au contribuit și la îmbogățirea tehnicii sale
interpretative pianistice. Muzica lui Chopin, pe lângă virtuozitatea sa, poartă
și un mesaj profund contrar altor compozitori care scriau doar pentru etalarea
virtuozității instrumentale. Digitația, utilizarea pedalelor și ritmul au făcut
tonalitatea pianului mai colorată, i-au mărit expresivitatea. Stilul
interpretativ introdus de compozitorul polonez a devenit determinant în cadrul
artiștilor instrumentiști în următoarea jumătate de secol.
Talentul muzical ieșit
din comun al lui Chopin a devansat epoca sa. Contemporanii săi apreciau
rafinamentul și nuanța compozițiilor sale, dar nu au remarcat faptul că
limbajul muzical al lui Chopin era absolut nou și în întregime polonez.
Cu toate că și-a
petrecut numai copilăria și tinerețea timpurie în Polonia, toate compozițiile
sale ulterioare sunt pătrunse de un suflet polonez specific și cele mai vesele
piese muzicale au o notă de melancolie.
Chopin a sosit la Paris
în 1831. Capitala franceză i-a devenit a doua patrie, dar compozitorul nu era
fericit. În această perioadă trăiau foarte mulți emigranți polonezi la Paris.
În anturajul lor, Chopin a intrat în cercul oamenilor bogați și influenți. În
schimb, el a rămas sărac. În prima perioadă își asigura subzistența din lecții
de pian – serviciile sale fiind solicitate mai mult de polonezi. Însă după ce a
concertat la o serată muzicală a bogatei familii Rothschild, a devenit cel mai
căutat profesor de pian din paris. Pentru câte o lecție de pian, elevii
trebuiau să plătească sume considerabile, și în scurt timp Chopin n-a mai dus
lipsuri. În scrisorile din această perioadă adresate familiei sale se laudă cu
faptul că înaintea lui s-au deschis cele mai renumite saloane, unde se bucură
de anturajul aristocraților, al miniștrilor și al deputaților.
În această perioadă
Parisul era centrul cultural și intelectual al Europei. Dintre prozatori,
trăiau aici Honore de Balzac, Victor Hugo, Stendhal, George Sand; dintre poeți,
Alfred de Musset, Alfred Victor de Vigny și Heinrich Heine; dintre compozitori
Hector Berlioz, Felix Mendelssohn și Giacomo Rossini și foarte mulți pictori în
frunte cu Eugene Delacroix.
Marea parte a
maturității, Chopin a petrecut-o la Paris, făcând numai ocazional deplasări mai
mici sau mai mari/ În 1835 a vizitat Dresda, unde s-a îndrăgosti de tânăra de
16 ani, Maria Wodzinsla, cu care a vrut să se căsătorească. Dar părinții Mariei
s-au împotrivit acestui mariaj, și astfel idila s-a terminat repede. Tot în
același an, prin intermediul unui compozitor romantic german, mai tânăr cu un
an, Mendelssohn, l-a cunoscut pe Robert Schumann, un alt compozitor german de
aceeași vârstă, ale cărui elogii au contribuit la răspândirea renumelui său în
toată Germania. Variațiunile sale compuse pe tema ariei La ci darem au fost
salutate de compozitorul german cu următoarele cuvinte: Domnilor, jos pălăria.
Iată un geniu.
Muzica
lui Chopin
Chopin și prietenul său
mai în vârstă cu un an, carismaticul compozitor maghiar Franz Liszt, erau
personalități determinante printre pianiștii epocii lor. Legătura lor n-a fost
fără probleme, deoarece aveau rapoarte diferite față de muzică. Concepția lui
Chopin era mai clasică și mai disciplinată: pe pianul său întotdeuna stătea un
metronom și făcea excese de furie dacă vreunul din discipoli nu respecta
măsura. Stilul interpretativ al lui Liszt era plin de bravadă, îi plăcea să-și
etaleze calitățile, era predispus să corecteze compozițiile altora în timpul
interpretării. După o anecdotă a timpului, la un concert, Liszt interpretând o
nocturnă de Chopin, a îmbogățit-o cu toate înfloriturile posibile. Acest lucru
l-a enervat la culme pe Chopin care l-a sfătuit pe Listzt ca, ori să cânte cum
este scris ori să nu cânte deloc.
Chopin a compus aproape
numai piese pentru pian (are două concerte pentu pian și orchestră cu
instrumentație făcută de el: concertele pentru pian și orchestră în fa minor și
mi minor). Opera sa se compune printre altele din: 2 fantezii muzicale, 27 de
studii, 26 de preludii, 17 poloneze, 58 de mazurci, 17 valsuri, 21 de nocturne,
4 balade, 4 scherzouri, 4 improntu-uri. Mazurcile, valsurile și polonezele
compuse încă în Polonia sunt de fapt dansuri stilizate. Mazurcile sunt lirice
și intime, iar valsurile sunt compoziții sclipitare destinate saloanelor. Nu
este greu de observat inspirația lor patriotică în unele piese compuse în
străinătate.
Chopin a compus ambele
concerte pentru pian și orchestră înainte de a pleca în străinătate, și
sentimental amândouă se leagă de răscoala din noiembrie ce a avut loc în
Polonia cotropită.
Dragoste
și boală
În octombrie 1836 la
prietenul său Liszt a cunoscut-o pe George Sand, pe adevăratul său nume Aurore
Dudevant, o scriitoare franceză cu o fire extravagantă. Scriitoarea era
pasionată de oamenii de seamă, și avusese câteva aventuri amoroase cu artiști
romantici. Curând l-a introdus și pe compozitorul polonez în cercul artiștilor
romantici.
Sand și Chopin s-au
îndrăgostit în vara anului 1838. Iarna următoare au petrecut-o la o mănăstire
din Mallorca, unde încercau să vindece boala compozitorului. De câțiva ani
apăruseră primele semne ale tuberculozei, semne care se accentuau în zilele
ploioase. Clima mediteraneeană, cât și peisajul minunat, au avut efecte
benefice asupra lui Chopin, care acum lucra la noi compoziții. A compus aici
șiruri de creații minunate, printre ele 24 de preludii, balada în fa-major,
polonezele în la-major și în do-minor, și mai multe mazurci. În februarie 1839,
perechea s-a întors în Franța, pe moșia din Nohant a lui George Sand. De atunci
și până în 1846 aici și-au petrecut verile. Pe timp de iarnă se întorceau la
Paris, unde compozitorul închiria o locuință separată. Când nu era ocupat cu
lecții de pian sau cu activitatea sa componistică, Chopin își petrecea timpul
împreună cu George Sand și cu copiii acesteia, Solange și Maurice.
Cu trecerea anilor,
starea sănătății lui s-a agravat tot mai mult. La toată înălțimea lui
apreciabilă avea numai 50 de kilograme, cu ceva mai mult decât Solange la 12 ani
ai săi. Cu toate aceste impedimente, la cererea prietenilor, Chopin a hotărât
să susțină mai multe concerte în public. Decizia lui i-a creat totuși o stare
de neliniște și îngrijorare. Marie d’Agonet, iubita lui Franz Liszt, a și
remarcat odată că Chopin își schimbă părerile în mod continuu. La el un singur
lucru e constant: tusea.
Concertul din 26
aprilie 1841 a avut un succes răsunător. Criticile erau înflăcărate, suma
încasată, uriașă. După această apariție, Chopin a mai concertat în public o
singură dată. În același an, Liszt remarca: compozitorul polonez are un renume
atât de strălucit, încât vizibil stă deasupra oricărei critici.
Dar în acest timp,
relația dintre Chopin și George Sand a început să se destrame, și această
decepție a agravat starea sănătății compozitorului. Pe măsură ce creșteau
copiii scriitoarei, certurile dintre ei au devenit tot mai dure. Sand scria un
roman a cărui eroină se distrugea din cauza scenelor de gelozie ale iubitului
său grav bolnav. Concluzia era foarte clară: scriitoarea se săturase de Chopin.
Legătura lor s-a terminat în 1847, după un scandal furtunos.
Sfârșitul
Starea sufletească și
sănătatea lui Chopin se degradau tot mai mult. Prietenii lui îl îndemnau la o
nouă apariție în public pentru a-i abate atenția de la suferințele sale. De
această dată, o fostă elevă, Jane Stirling, îl sprijinea în crizele nervoase și
stările depresive devenite tradiționale înaintea concertelor. În urma unei
invitații, în aprilie 1848, Chopin a plecat în Anglia. Grav bolnav, a concertat
la Londra și s-a angajat și pentru Edinburgh în Scoția, chiar după o călătorie de
12 ore cu trenul.
În scrisorile sale se
plângea că nu are aer și că are impresia că imediat își dă duhul. Stirling,
care voia să-i devină soție, îl enerva tot mai mult. Invocând efectele
dăunătoare ale climei britanice asupra sănătății sale, Chopin s-a întors la
Paris în noiembrie al aceluiași an.
Îmbunătățirea temporară
a stării sănătății sale a făcut posibil să petreacă câteva luni fericite
printre prietenii săi. I-a revenit și dispoziția creativă (care îl părăsise
după desparțirea de George Sand) și în această perioadă a compus două mazurci,
care au apărut numai după moartea sa.
Boala l-a atacat din
nou, și de această dată l-a învins. În ultimele zile a fost îngrijit de sora
sa, Ludwika. Chopin a murit pe 17 octombrie 1849 în Paris. Înmormântarea s-a desfășurat
după un scenariu conceput de el, și printre altele în timpul ceremoniei s-a cântat
și Recviemul lui Mozart.
Frederic Chopin a fost
înhumat în cimitirul Pere Lachaise, nu departe de mormintele a altor doi
compozitori italieni decedați nu cu mult timp înainte: Donizetti și Cherubini.
Sicriul lui a fost
presărat cu acel pumn de pământ pe care-l adusese din Polonia, și pe care îl
păstrase cu grijă pe tot timpul șederii sale în străinătate. Numai după mulți
ani i-a fost transportată inima la Varșovia și zidită într-o navă laterală a
bisericii Sfânta Cruce.
Monumentul de pe
mormântul lui Chopin a fost executat de ginerele lui George Sand, soțul
Solangei. În satul său natal, Zelazowa Wola, au fost ridicate două monunmente
în amintirea lui, unul în 1894, celălalt în 1968. În 1948, casa natală a lui
Chopin a fost transformată în muzeu.
În amintirea marelui
compozitor polonez s-au fondat mai multe societăți muzicale care îi poartă
numele, iar începând din 1927 la Varșovia, din cinci în cinci ani se organizează
Concursul Internațional de Pian Chopin.
- 1814: S-a născut Grigore Alexandrescu, poet și prozator român (d. 1885)
Grigore
Alexandrescu (22.II1810, Târgovişte – 25.XI.1885, Bucureşti), poet. Provenea
dintr-o familie de mici boieri scăpătaţi: tatăl, Mihai Lixăndrescu, sameş şi
vistier, mama, Maria (n. Fusea), cu înaintaşi pomeniţi în documentele vremii
lui Constantin Brâncoveanu. A copilărit la Târgovişte; era un hoinar visător şi
ruinele vechii curţi domneşti îi hrăneau himerele. La dascălul Rafail, împreună
cu Vasile Cârlova, a învăţat greaca modernă, apoi „elinică”, în şcoala lui
Mitilineu. Având o memorie prodigioasă, putea reproduce scene din Sofocle şi
Euripide, îl ştia pe de rost pe Anacreon.
În 1827,
orfan de ambii părinţi, vine la un unchi în Bucureşti; este elev în clasa de
literatură de la şcoala franceză a lui J. A. Vaillant şi leagă acum o prietenie
pe viaţă cu Ion Ghica. Citeşte pe Voltaire, Boileau, Montesquieu, Lamartine şi
începe să scrie. În „Curierul românesc”, la 6 martie 1832, Heliade-Rădulescu îi
tipărea prima poezie, Miezul nopţii, prezentându-l ca pe „un alt Young ieşit
din ruinurile Târgoviştii”, iar la sfârşitul anului, tot prin grija acestuia,
îi apărea primul volum, Eliezer şi Neftali, cuprinzând traducerea poemului în
proză cu acest titlu al lui Florian şi câteva poezii originale. În 1833, se
numără printre membrii Societăţii Filarmonice, „soţietate literară pentru
cultura limbii”, dar având şi un program politic.
Poetul era
găzduit când de Tache Ghica, tatăl lui Ion Ghica, când de Heliade, când de I.
Câmpineanu. Pentru a dobândi o situaţie mai sigură, intră în armata naţională
cu gradul de cadet de cavalerie, apoi praporgic. O vreme va supraveghea, la
Focşani, mişcarea vamală între cele două principate, Moldova şi Muntenia.
Demisionează în 1837 şi se întoarce la Bucureşti, în casa prietenului său Ion
Ghica. În 1838 îi apare un nou volum, Poezii ale d. Gr. Alecsandrescul. Poate
îndrăznelile fabulistului, poate poemul Anul 1840 fac ca Alexandrescu, care nu
participase la complotul, din octombrie 1840, împotriva domnitorului Alexandru
D. Ghica, să fie închis pe trei luni. În arest lucrează la o versiune a
tragediei Meropa a lui Voltaire (tipărită în 1847). Este eliberat datorită
intervenţiei lui Ion Ghica. În 1842, cei doi vor vizita mănăstirile de pe valea
Oltului. Roadele literare ale acestei călătorii vor fi cele mai bune poezii ale
lui Alexandrescu (Umbra lui Mircea. La Cozia, Răsăritul lunii. La Tismana,
Mormintele. La Drăgăşani) şi un Memorial de călătorie, singura sa scriere în
proză. La Iaşi, în 1842, vede lumina tiparului Poezii, ediţie completă, sub
îngrijirea lui Alexandru Donici.
Domnitorul
Gheorghe Bibescu, care ţinea să treacă drept un mecena al artelor, oferă
poetului protecţie. E numit şef la „masa a doua a jelbilor”, la Postelnicie
(Secretariatul Statului), apoi serdar şi, în 1846, paharnic. În tipografia lui
C. A. Rosetti şi E. Winterhalder îi apare în 1847 volumul Suvenire şi impresii,
epistole şi fabule. În 1848, era printre redactorii gazetei revoluţionarilor
munteni, „Popolul suveran”. Trezind suspiciuni, este scos din postul pe care îl
ocupa la Secretariatul Statului. În 1850, Barbu D. Ştirbei, fratele lui
Gheorghe Bibescu, îl numeşte director la Arhivele Statului. Între 1852 şi 1857,
lucrează în Comisia Documentală. E înălţat la rangul de clucer; devine în 1854
director al Eforiei Spitalelor Civile. La invitaţia lui Ion Ghica, porneşte
într-o călătorie prin Siria şi Palestina. În 1859, domnitorul Al. I. Cuza îl
desemnează director şi apoi ministru ad-interim la Departamentul Cultelor şi
Instrucţiunii Publice, iar în 1860, membru în Comisia Centrală de la Focşani.
Se căsătoreşte aici cu Raluca, fiica spătarului Stamatin.
În iunie
1860, poetul dă semne de alienaţie mintală. Boala îl va chinui, cu
intermitenţe, până la sfârşitul vieţii. Ediţia definitivă, alcătuită de autor
în 1863, Meditaţii, elegii, epistole, satire şi fabule, cuprindea şi Memorial
de călătorie. A. este obligat să se retragă din viaţa publică; îi apar sporadic
producţii neconcludente. Pentru fiica sa, Angelina, a tradus din Ed. Laboulaye
Poveşti albastre (1872). În 1882 „Cimpoiul” îi tipărea traducerea primelor trei
cânturi din Ierusalimul eliberat de Torquato Tasso.
A debutat cu
poezii publicate în Curierul Românesc condus de Ion Heliade Rădulescu. Poezia
sa a fost influențată de ideile care au pregătit Revoluția din 1848.
Poet liric,
scrie mai întâi meditații romantice, sub influența lui Lamartine. Cea mai reușită este Umbra lui Mircea. La
Cozia (făcuse o călătorie în Oltenia, cu prietenul Ion Ghica).
E ultimul
fabulist autentic din literatura română, si a lasat vreo 40 de fabule, în care
adevărul e mascat, din cauza cenzurii autorităților (Câinele și cățelul, Boul și
vițelul, Dreptatea leului, Vulpea liberală, ș.a.).
Lui
Alexandrescu îi revine meritul de a fi consacrat în literatura română ca specii
literare autonome epistola, meditația și satira. A tradus din Lamartine și
Byron.
Artist cu
reuşite personale certe, Alexandrescu deschide drum poeziei de mari tensiuni
lăuntrice, pe linia liricii de interogaţie şi atmosferă meditativă, şi
conturează un ton, un relief de accente propriu satirei, poetul numărându-se
între precursorii direcţi ai lui M. Eminescu. În proză (Memorial de călătorie),
deşi tonalitatea este naturală, dezinvoltă, autorul nu se ridică dincolo de
observaţia directă şi însemnarea topografică, excepţie făcând paginile ce
descriu un răsărit de lună la Tismana. Impregnat de melancolie şi de culoarea
fantastică dată de fiorul magiei lunare, peisajul devine stare de suflet şi
intră în literatură.
Pentru
întâia oară un veritabil poet român pătrundea cu fantezia în spaţiul cosmic,
îmbrăţişa cu gândul toate regnurile, punând întrebări asupra cauzelor, având
fiorul imensităţii şi raţionalităţii universului. G. Călinescu.
- 1857: S-a născut fizicianul german Heinrich Hertz, cel care a descoperit, cu ajutorul primului oscilator, existenţa undelor electromagnetice.
A dovedit că acestea sunt identice şi se deplasează cu viteza undelor luminii.
A studiat la
universităţile din München şi Berlin. În 1883, a devenit docent privat pentru
fizica teoretică la universitatea Christian-Albrecht din Kiel. Între 1885 şi
1889, a predat ca profesor de fizică la universitatea tehnică din Karlsruhe.
Din 1889, a fost profesor de fizică la Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität
din Bonn.
Hertz a
descoperit, în Karlsruhe, cu ajutorul primului oscillator, existența undelor
electromagnetice. A dovedit că sunt la fel şi se deplasează cu aceiaşi viteză
ca undele luminii. Rezulatatele lui au fost baza pentru dezvoltarea telegrafiei
fără cablu şi a radioului. Unitatea frecvenţei este numită în onoarea sa,
Hertz.
Fizician
german, profesor la Universitatea din Karlsruhe, Heinrich Rudolf Hertz a fost
unul dintre cei mai straluciti savanti ai timpului sau, ramand in istoria
stiintei ca un exemplu de perseverenta, modestie si pasiune pentru adevarul
stiintific.
Cum a
descoperit Heinrich Rudolf Hertz undele hertziene stiinta Intre anii 1887-1889,
pe baza unui sir de experiente celebre, Heinrich Rudolf Hertz a demonstrat
existenta undelor electromagnetice prezise de Teoria lui Maxwell, confirmand
definitiv teoria actiunii prin Contiguitate. In decursul experimentarilor a
descoperit si Efectul fotoelectric. In cinstea sa, undele electromagnetice se
numesc si unde herziene, iar unitatea de frecventa s-a numit Hertz (Hz).
Totul se
petrecea in anul 1886, an considerat cu puternic impact in cultura, civilizatia
si dezvoltarea umanitatii prin producerea si detectarea undelor
electromagnetice de catre Heinrich Rudolf Hertz, stralucit reprezentant al
spiritului stiintific german. Inca din antichitate, lumina, structura si
propagarea ei au constituit o preocupare aparte pentru filozofi dupa cum se
poate vedea chiar in tratatul de Filozofia Naturii numit de Aristotel “Fizica”.
Se cautau raspunsuri, se cautau explicatii, se cauta fundamentul fizic al
acestui fenomen. Abia in 1840 Michael Faraday, prin experimente asupra
polarizarii luminii in câmp magnetic, formuleaza pareri teoretice asupra
modului de propagare a luminii in lungul liniilor de forta electrice si
magnetice.
Construieste
un oscilator electric de tipul bobinei Ruhmkorff, adica un electromagnet, unde
primarul era format din câteva spire, iar secundarul dintr-un numar mare de
spire. Secundarul era conectat la doua sfere metalice destul de apropiate. Când
infasurarea primara era conectata intermitent la o baterie galvanica, intre
cele doua sfere apareau ocintilatii. O scânteie inseamna o perturbare electromagnetica
vizibila si nu poate fi tratata ca un fenomen continuu, observându-se numeroase
niveluri de intensitate. Fluxul de scântei din zona de descarcare a devenit
pentru Heinrich Rudolf Hertz o convenabila sursa de radiatii electromagnetice.
Urmatorul
pas a insemnat constructia unui detector care sa puna in evidenta prezenta
radiatiilor in spatiu si propagarea lor cu viteza luminii. Importantul detector
era dezarmant de simplu, fiind in esenta un cerc din sârma cu un mic
interstitiu. Când oscilatorul producea scântei si acest cerc era asezat in
apropiere, intre capetele deschise ale cercului apareau scântei. Heinrich
Rudolf Hertz descoperise secretul radiatiei electromagnetice, iar relativele
emisiuni au fost numite Unde Hertziene care astazi sunt indicate ca unde radio.
Micul cerc detector a fost denumit rezonator electric. Complexul oscilator –
rezonator a facut turul laboratoarelor ca sa se constate si sa se inlature
dubiile, aratând ca stralucitele intuitii ale lui Maxwell, au o verificare practica
gratie geniului fizicianului Heinrich Rudolph Hertz. Ramânea ca aceasta
fundamentala descoperire sa aiba o aplicare practica in folosul umanitatii.
Dupa moartea
lui Heinrich Rudolf Hertz, in Anglia au fost traduse si publicate lucrarile
referitoare la producerea si detectarea undelor radio. O copie a acestor
lucrari a ajuns in mâinile unui tânar, care fascinat de cele citite isi va
dedica viata punerii in practica a genialei descoperiri. Tânarul nu era altul
decât Marconi.
Heinrich
Rudolf Hertz, pentru descoperirea sa, este unanim recunoscut ca un geniu al
umanitatii, format si instruit la scoala academica germana si ca o cinstire,
unitatea de masura pentru frecventa semnalelor electrice ii poarta numele:
Heinrich Rudolf Hertz, un nume ce se regaseste in manualele scolare, in
tratatele de fizica, in enciclopedii, dar si in toate documentele si
prospectele aparatelor ce isi bazeaza functionarea pe bobina oscilatoare si
cercul rezonator.
- 1857: S-a născut Lordul Baden Powell, fondatorul mişcării cercetășești.
Urmând o
carieră militară, Baden Powell, încearcă să reformeze metodele de pregătire
militară, introducând activităţi distractive pentru ridicarea moralului
trupelor.
În urma unui succes de excepţie este distins, la Londra, de către regina Victoria, cu Ordinul Bath şi avansat la gradul de general-maior. Această avansare marchează finalul strălucitei sale cariere militare, urmând ca Sir Robert Baden Powell să îşi dedice viaţa promovării păcii şi toleranţei.
În 1907, între 27 iulie şi 8 august, organizează pe coasta de sud a Angliei (insula Brownsea), o tabără pentru 20 de tineri în care promova prin educaţie non-formală spiritul de aventură, lucrul în echipă şi progresul personal, prin forţele proprii.
Acesta este momentul când ia naştere Cercetăşia, o mişcare care, în scurt timp, a luat o amploare deosebită în toate regiunile lumii.
Cercetăşia a
fost fondată de către tinerii care au răspuns ideilor şi idealurilor formulate
în lucrarea “Scouting for Boys”, scrisă de Baden Powell în 1908. Ideea initială
nu a fost aceea de a crea o organizaţie pentru tineret, ci mai degrabă de a
promova nişte idei pentru educarea caracterului aşa-zis “de cercetaş” – pe care
apoi, organizaţii deja existente (ca Boys Brigade, spre exemplu), să le preia
şi să le adapteze programului propriu.
Oarecum
neaşteptat însă, imediat dupa aceasta, pe întreg cuprinsul Marii Britanii,
grupuri de tineri au început să se organizeze singuri în patrule, pe baza
materialului conceput de Baden Powel.
Astfel, încă
de la începuturile sale, o dată cu organizarea primei patrule, Cercetăşia a
fost organizată şi condusă de către tineri.
- 1864: S-a născut Jules Renard, romancier și dramaturg francez (d. 1910).
Jules Renard
(n. 1864, Châlons-du-Maine – d. 1910, Paris) a fost un novelist și dramaturg
francez. A urmat cursurile de retorică și filozofie ale Liceului Charlemagne
din Paris. După bacalaureat, a rămas la Paris unde a început să colaboreze la diverse
reviste și să frecventeze cafenelele din Cartierul Latin, locul de întâlnire al
boemei literare pariziene. Tot aici a întâlnit-o pe actrița Danielle Davyle,
care i-a inspirat personajul Blanche din Le Plaisir de rompre.
În 1889,
împreună cu câțiva prieteni, a fondat revista literară Mercure de France, în
care a publicat povestiri care au apărut în 1890 sub titlul Sourires pincés. În
această perioadă a început să se implice din ce în ce mai mult în viața
artistică a capitalei și să frecventeze spectacolele în compania câtorva
prieteni, printre care Maurice Barrès, André Gide sau Marcel Schwob. În casa
lui Alphonse Daudet i-a cunoscut pe Auguste Rodin și Edmond de Goncourt. I s-a
propus să facă parte din comitetul de lectură al Théâtre d’Art.
Din 1890 a
publicat în cele mai prestigioase ziare pariziene: Le Figaro, Gil Blas sau
L’Echo de Paris, iar în 1894 i-a apărut romanul autobiografic Poil de Carotte,
excelent primit de critici, a cărei versiune teatrală a obținut un succes
fenomenal în 1990.
Grație lui
Edmond Rostand, a întâlnit-o în 1895 pe Sarah Bernhardt. În 1900 a fost ales
consilier municipal al comunei Chaumont și a fost decorat cu Legiunea de
Onoare, apoi din 1904 până în 1910 a fost primarul orașului Chitry-les-Mines.
În 1907 a fost ales membru al Academiei Goncourt.
Cele mai cunoscute scrieri ale sale sunt Poil de Carotte (1894), Les Histoires Naturelles (1896), Le Plaisir de rompre (1898) și Huit jours à la campagne (1906). Jurnalul său intim, o capodoperă de introspecție, ironie și umor, îi domină opera.
Citate Jules
Renard
* Nu există prieteni: există momente de prietenie.
* Numai
erorile dau preţ adevărului.
* În zilele
noastre, nu mai ştim să vorbim pentru că nu mai ştim să ascultăm.
* Nu sunt
niciodată plictisit: a fi plictisit este o insultă faţă de mine însumi.
* Bătrâneţea
vine brusc, ca zăpada într-o dimineaţă, când te trezeşti, bagi de seamă că
totul e alb.
* Dacă s-ar
clădi Casa Fericirii, cea mai mare încăpere ar fi sala de aşteptare.
* Vreau să
trăiesc cu regretele mele, nu cu remuşcările mele.
* Bătrâneţea –
când începi să spui: niciodată nu m-am simţit atât de tânăr.
- 1903: S-a născut Tudor Mușatescu, poet, prozator, dramaturg și publicist român (d. 1970).
Tudor Mușatescu s-a născut la Câmpulung Muscel, la 22 februarie 1903.
A absolvit
Facultatea de Litere și Facultatea de Drept din cadrul Universității București,
în 1924.
În
intervalul 1930-1940, a fost profesor de franceză și avocat, inspector general al
teatrelor.
A condus mai
multe companii teatrale efemere: Teatrul din Sărindar (1940), Teatrul
"Tudor Mușatescu" (1941-1942), Teatrul "C.A. Rosetti",
Teatrul Nostru și Teatrul Colorado (1943-1944). A fost membru în comitetul de
conducere al Societății autorilor dramatici români, ales în 1945.
A scris
schițe, romane, piese de teatru, însă adevărata sa vocație s-a dovedit a fi
teatrul, în special comedia, Tudor Mușatescu fiind considerat de critici
"un fidel continuator, în perioada interbelică, al comediei caragialiene
de moravuri" (Ovid S. Crohmălniceanu), prin tipologie, situații și
dialoguri spirituale.
A colaborat
regulat, din 1919, la revista "Rampa", precum și la reviste umoristice
și magazine ilustrate.
Ca
dramaturg, a debutat în 1923 cu piesa "Focurile de pe comori", scrisă
în limba franceză și reprezentată la Paris. În 1925 au fost jucate pe scena
Teatrului din Craiova alte două piese, "T.T.R." și
"Datoria". Au urmat "Panțarola" (1928) și "Sosesc
deseară" (1931), piese prin care a încercat o reabilitare a vodevilului.
S-a impus cu
comedia în trei acte, "Titanic Vals", care a avut premiera la 21
noiembrie 1932, la Teatrul Național din București, fiind reprezentată și în
multe orașe europene.
În 1926 a
publicat primul și singurul volum de versuri, "Vitrinele toamnei". A
continuat cu schițe ("Nudul lui Gogu", 1928; "Ale vieții
valuri", 1932), proză de experiment sub formă epistolară ("Doresc ca
micile mele rândulețe", 1934; "Fiecare cu părerea lui", 1970),
romanul "Mica publicitate" (1935).
Piese la fel
de apreciate au fost și satira dedicată politicii și politicienilor,
"...Escu" (1933), dar și "Visul unei nopți de iarnă"
(1937).
A mai scris
multe alte piese — comedii, drame, tragicomedii — , dintre care amintim:
"Între noi, femeile" (1940), "Teatru la domiciliu" (1944),
"Țara fericirii" (1945), "Profesorul de franceză" (1946),
"Al optulea păcat" (1946), "Madona" (1947), "Geamandura"
(1950), "Doctoria" (1952).
A scris
comedii și în colaborare cu Sică Alexandrescu: "Figura de la
Dorohoi", "La iarbă verde", "Teoria cocoșului",
"Miss România", "Birlic".
A realizat
și adaptări de succes ale multor piese, printre care: "Coana
Chirița", "O crimă celebră", "Țușca",
"Mizerabilii". A prefațat culegeri de schițe vesele din autori români
și străini și a scris o culegere de "Cuplete și scenete umoristice"
(1950). A tradus, în colaborare, din K. Capek, Maiakovski, Ilf și Petrov. A
murit la 4 noiembrie 1970.
Piesele pe
care le-a scris se joacă în toate teatrele țării de mai bine de 80 de ani. Umor
fin, sarcasm, intrigă, situații perfect posibile și, mai ales, actualitate. Așa
este scriitura lui Mușatescu.
Citate Tudor Mușatescu
* Când iei
viaţa peste picior, îţi pune piedici.
* Există o
categorie specială de surzi: aceia care nu vor să audă decât ce spun ei.
* În viaţă,
joacă teatru numai cei care n-au niciun rol.
* Prostul face
tot ce poate ca să nu treacă neobservat.
* Viața nu se
privește pe gaura cheii. Se privește drept în ochi.
* Când ți-e
dor de cineva, să nu închizi ochii. Are să-ți fie și mai dor.
* Cele mai
obositoare zile sunt cele în care n-ai făcut nimic.
* Leneşul are
prea puţin timp pentru cât ar vrea să piardă.
* Numai după
invidia altora îți dai seama de propria ta valoare.
* Dorul e
român; dorinţele - internaţionale.
* Proştii sunt
ca hărţile. Spun tot, dar la scară redusă.
* Ia viaţa de
piept. Nu ca s-o trânteşti, ci ca să-i auzi mai bine inima cum bate.
* În ziua
victoriei, nu uita să-ţi aminteşti şi de înfrângerile anterioare.
* Fericirea se
trăieşte numai de la o clipă la alta. Între ele bagă intrigi viaţa.
* Geniile se
nasc rar. În schimb, nu mor niciodată.
* De ce
prostul e mărginit, când prostia e nemărginită?
* N-am cerut
vieţii nimic. Tot ce am avut, i-am smuls. Şi tot ce n-am avut, mi-a furat.
* Prostia şi
inteligenţa au ceva comun: capul.
* Noi ne
gândim la moarte o viaţă întreagă şi ei îi ajunge o singură clipă să se
gândească la unul dintre noi. Păi, dreptate e asta?
* Când te
doare inima la 20 de ani, eşti îndrăgostit; la 50, eşti cardiac.
* În drapelul
unei naţiuni flutură sufletul colectiv al neamului.
* Viitorul te
trage de mână şi trecutul de mânecă.
* E frumos sa
fii bun, dar trebuie sa fii si bun la ceva.
* Leneşul are
prea puţin timp pentru cât ar vrea să piardă.
* Ca să ajungi
în rândul oamenilor trebuie să intri, nu să te strecori.
* Viaţa e ca
şi cartea: un text între două coperte.
* Umorul
adevărat este haz cu studii universitare. A nu se confunda cu mitocănia veselă.
- 1905: S-a înființat primul sindicat muncitoresc din România,
sindicatul lucrătorilor
tâmplari, în frunte cu I.C.Frimu și Voicu Andreescu-Râureanu, urmat la 13 și 20
martie de înființarea sindicatului strungarilor și respectiv al lucrătorilor
din fabricile de încălțăminte.
Un an mai
târziu, numărul sindicatelor pe ramură, cu ziare proprii, a crescut. În 1906,
au avut loc 340 de greve într-un singur an, printre care şi cea a celor 7.000
de mineri din Valea Jiului.
În 1907,
anul marii răscoale, existau 55 de sindicate cu 8.470 de membri. Iritat peste
măsură de proteste, guvernul a emis, la 20 decembrie 1909, „Legea Orleanu“,
care prevedea: „Art.1 Interzicerea dreptului de sindicalizare pentru toţi
salariaţii statului; Art.2 Interzicerea dreptului la grevă pentru aceeaşi
categorie, precum şi pedepsirea instigatorilor“. De asemenea, legea respingea
contractul colectiv de muncă. În urma acestor fapte, muncitorii au protestat
prin grevă generală.
- 1906: S-a înființat Institutul Geologic al României și s-a creat Corpul geologilor.
Institutul
Geologic al României a fost fondat în 1906, prin decret al Regelui Carol I, cu
scopul de a îndeplini atribuţiile unui serviciu geologic naţional.
- 1907: Au avut loc primele mișcări țărănești mai însemnate din România.
La 22-23
februarie 1907 au loc primele mișcări țărănești mai însemnate din România.
Răscoala țărănească inițial ia amploare în principal în localitățile din
județele Dorohoi și Iași.
La începutul secolului XX, în România, țărănimea constituia peste 80% din populație, dintre care majoritatea aveau foarte puțin pământ în proprietate, iar a zecea parte din ei chiar deloc. Majoritatea țăranilor trăiau din ceea ce lucrau, în dijmă sau pe plată, la marele proprietar vecin.
În România
acelei perioade, existau proprietari de latifundii foarte mari care se
întindeau pe zeci și chiar sute de mii de hectare. Diferența enormă dintre
cantitatea de pământ deținută de marii latifundiari și cea deținută de țărani
constituia o primă cauză a nemulțumirilor țărănimii. O altă cauză a fost
impunerea țăranilor spre cultivarea culturilor destinate exclusiv exportului
(grâu, rapiță etc), marii latifundiari dorind să scotă profituri maxime din
exportul de alimente.
Orientarea
agriculturii spre export în România a venit încă din vreme principatelor
românești, în urma tratatului de la Adrianopol (1829), tratat care a deschis
hotarele principatelor pentru comerțul cu occidentul.
Creșterea
fenomenului arendășiei a constituit a treia și cea mai importantă cauză a
răscoalei. Boierii nu mai doreau să se ocupe direct de administrația
proprietăților lor, trecând cu traiul la oraș. Acest fenomen a avut loc până și
în zona Moldovei, cea mai conservatoare din România.
Prin urmare,
boierii și marii latifundiari închiriau domeniile lor unor intermediari
(arendași), primind în schimb o sumă fixă (arendă). Arendașii, deseori străini
de sat și chiar de neam, la rândul lor, încercau să obțină de pe seama
țăranului profituri cât mai mari într-o perioadă cât mai scurtă de timp.
Arendașii, fiind mult mai duri și neînduplecațu cu țăranii decât boierii,
ajunsese să fie dușmanul principal al țărănimii din România.
Răscoala
țărănească din 1907, pornind din nordul Moldovei, a ajuns până în Oltenia,
cuprinzând toată România. Mai multe proprietăți ale latifundiarilor au fost
distruse, iar numeroși arendași au fost uciși sau răniți.
Guvernul
conservator (Partidul Conservator) nu a putut face față situației, astfel încât
liberalii lui Dimitrie Sturdza au preluat puterea. Liberalii au făcut ceea ce
nu se puteau hotărî să facă conservatorii și anume să folosească armata și
tunurile împotriva țăranilor. A fost o adevărată tragedie, fiind omorâți circa
11 000 – 12 000 oameni, cifră neconfirmată, deoarece nu s-a făcut niciodată un
raport integru al victimelor.
- 1918: S-a născut cel mai înalt om din istorie, americanul Robert Pershing Wadlow.
Cel mai înalt
om din istorie, despre care există înregistrări oficiale, este americanul
Robert Pershing Wadlow din Alton, Illinois. Ultima dată când a fost măsurat, la
27 iunie 1940, a avut înălțimea de 2.72 de metri. A fost menționat în prima
ediție a Guinness Book, în 1955, recordul său rămânând neîntrecut până în
zilele noastre.
Robert
Pershing Wadlow s-a născut la 22 februarie 1918 și a încetat din viață la 15
iulie 1940, adică la mai puțin de o lună de la ultima sa măsurătoare oficială.
La vârsta de 22 de ani, cântărea 199 de kilograme.
Cel mai
probabil, creșterea sa ieșită din comun a fost cauzată de o hiperplazie a
glandei pituitare, ceea ce a dus la un nivel anormal de mare de hormoni de
creștere. Din câte se pare, Robert Waldow era, chiar și la vârsta de 22 de ani,
în plin proces de creștere.
Statura sa
impresionantă i-a adus nenumărate neplăceri, precum dificultatea de a se
deplasa fără ajutor. Totuși, el nu a folosit niciodată un scaun cu rotile. Pe
de altă parte, a ajuns o celebritate în SUA și chiar întreaga lume după ce, în
anul 1936, a efectuat un turneu american alături de Circul Ringling Brothers.
În memoria
sa, localnicii din Alton, orașul natal al ''Blândului gigant'', așa cum fusese
poreclit, i-au ridicat, în 1986, o statuie în mărime naturală în apropierea
Muzeului de istorie și artă. Alte câteva astfel de statui sunt expuse la muzee
precum Guinness și Ripley's Believe It or Not.
În 1998,
formația The Handsome Family i-a dedicat lui Robert Wadlow piesa ''The Giant of
Illinois'', iar în 2005, Stufjan Stevens a înregistrat cântecul ''The Tallest
Man, the Broadest Shoulders'', tot în memoria celui mai înalt om din lume.
- 1997: Oamenii de știință din Scoția anunțau că au reușit să cloneze un mamifer – o oaie pe care au botezat-o Dolly.
Supranumită cea mai faimoasă oaie din lume, Dolly,
născută, de fapt, cu câteva luni în urma, pe 5 iulie 1996, a fost o oaie
domestică, femelă, care a reprezentat prima clonare reușită a unui mamifer
dintr-o celulă somatică adultă, prin procedeul de transfer nuclear. Clonarea a
fost realizată de Ian Wilmut, Keith Campbell și colegii lor de la Institutul
Roslin, în apropiere de Edinburgh, Scoția, după o serie de 276 de încercări
nereușite. Numită mai întâi cu codul “6LL3″, prima oaie clonată a fost botezată
apoi cu prenumele cântăreței și actriței Dolly Parton, la sugestia crescătorilor
de ovine care au sprijinit acest proiect. Profesorul Ian Wilmut a transferat
nuclee, provenite din glanda mamară a unei oi mature, în ovulele unei oi din
altă rasă. Din 277 de transferuri s-au obținut 29 de embrioni, care au ajuns în
faza de blastocist. După 148 de zile, din singurul embrion, care a supraviețuit
după implantare, s-a născut oaia Dolly. Aceasta realizare a fost capitală
pentru evoluția acestor experimente, pentru că nu s-au mai folosit nuclee de
embrioni, ci celule de la un organism adult. După națterea lui Dolly,
cercetarea în domeniul clonării a evoluat mult. În 1998, s-a anunțat nașterea a
două vaci și obținerea a 20 de copii de șoareci. Dolly a trăit până la vârsta
de șase ani, până la 14 februarie 2003, când a fost eutanasiată pentru că
suferea de artrită și de cancer pulmonar. Dolly a fost împăiată și este în
prezent expusă la Muzeul Regal Edinburgh.
Clonarea a avut susținători doar
atâta timp cât a fost prezentată ca un experiment genetic și caâ nu s-a pus
problema de a se face același lucru și în cazul oamenilor. În momentul în care
cei mai curajoși dintre geneticieni au adus în discuție clonarea umană, numărul
oponenților a crescut continuu, iar guvernele mai multor state au interzis prin
lege această posibilă încercare. Printr-o decizie a UNESCO, din 1997, s-a
interzis în spațiul european clonarea reproductivă umană. Parlamentul Romaniei
a ratificat, la 22 februarie 2001, conform Constituției României, art.74,
alin.2, Convenția Europeană pentru protecția drepturilor omului și a demnității
ființei umane, față de aplicațiile biologiei și medicinei.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!