Este a 109-a zi a anului.
Au mai rămas 256 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 06 h 26 m și apune la 20 h 05 m.
Citatul zilei
„Nu specia cea mai puternică
sau cea mai inteligentă supraviețuiește. Ci aceea care se adaptează cel mai
bine la schimbări.” (Charles Darwin, n. 12 februarie 1809 - d. 19 aprilie 1882, naturalist britanic, geolog, biolog și autor de cărți)
Ziua Mondială a
Fondurilor de Investiții
Istoria fondurilor de
investiții începe în secolul XVIII în Amsterdam. În 1774, Abraham van Ketwich,
un comerciant din Olanda oferea partenerilor săi de afaceri un portofoliu
diversificat de instrumente financiare, special concepute pentru persoanele cu mijloace
financiare modeste. Această inițiativă avea și un motto: „Eendragt maakt magt”,
adică „unitatea înseamnă putere”. Așa au apărut fondurile de investiții.
Ideea era simplă și
foarte asemănătoare cu ceea ce înseamnă în prezent fondurile de investiții. Dispersia
riscurilor era asigurată prin diversificarea investițiilor în obligațiuni de
stat emise de guvernele altor țări, obligațiuni emise de bănci și obligațiuni
ale unor plantații din Indiile de Vest.
Succesul primului fond
a condus la lansarea unei noi emisiuni de titluri de participare în 1779. De
data aceasta, motto-ul a fost: „Concordia Res Parvae Crescunt”, adică „Prin
unire cresc lucrurile mici”. Fondul înființat de Van Ketwich a continuat să
existe timp de 114 de ani și s-a închis oficial în 1893.
Acest sistem de
atragere a resurselor și dispersie a riscurilor s-a extins și în Marea Britanie
și Franța și a ajuns în Statele Unite în 1890, unde a câștigat popularitate și
este în plină evoluție și în prezent.
De 250 de ani, cheia
succesului investițiilor este diversificarea riscurilor, iar Abraham van
Ketwich este considerat părintele fondurilor de investiții. Ziua sa de naștere
- 19 Aprilie – a devenit Ziua Mondială a Fondurilor de Investiții.
Reducerea riscurilor
Principiul
diverisficării riscurilor este foarte important pentru fondurile de investiții.
Prin diversificare, o pierdere dintr-o investiție poate fi compensată de un
câștig dintr-o altă investiție. Investițiile în diferite clase de active
înseamnă că probabilitatea de a suferi pierderi foarte mari din cauza
condițiilor nefavorabile dintr-un anumit sector al economiei este mult mai
mică.
Experții Erste Asset
Management specializați în administrarea fondurilor urmăresc zilinic evoluțiile
tuturor activelor. Astfel, ei pot selecta mult mai bine investițiile
profitabile.
Investițiile în fonduri
oferă o serie de avantaje:
* Poți investi orice sumă. Începe cu doar 100
de lei!
* Ai acces la bani oricând. Poți cumpăra și
vinde titlurile de participare când vrei.
* Fondurile sunt administrate de specialiști
cu experiență, deci clienții nu trebuie să ia decizii privind investițiile.
* Informațiile sunt simple, astfel încât
fiecare client să poată înțelege deciziile administratorilor.
Sfânta Emma, văduva
Emma din Lesum sau Emma
din Stiepel (cunoscuta si sub numele de Hemma sau Imma) (cca. 975-980 – 3
decembrie 1038) a fost o contesa venerata ca sfanta pentru faptele ei
caritabile.
Nascuta in nobila
familie saxona Immedinger, a fost fiica contelui Immed (Imad) din dioceza
Utracht si sora lui Meinwerk, episcop de
Paderborn. S-a maritat cu Liudger, fiu al ducelui saxon Hermann Billung
si frate al lui Bernard I-ul, duce de Saxonia. Imparatul Otto al III-lea a
daruit acestui cuplu, in anul 1001, palatul din Stiepel, in care Sfanta Emma a
cladit o biserica dedicata Fecioarei Maria, devenita un popular loc de
pelerinaj. Singurul copil din acest mariaj a fost Imad, ajuns episcop de
Paderborn in anul 1051.
Dupa moartea timpurie a
sotului ei, in Rusia, Sfanta Emma s-a retras la proprietatea ei de la Lesum,
sprijind financiar, cu o mare generozitate, catedrala din Bremen. A fost
portretizata drept o mare binefacatoare a bisericii, fiind recunoscuta drept
intemeietoare a mai multor locasuri de inchinaciune din regiunea Bremenului. O
mare iubitoare a celor sarmani, Sfanta Emma si-a dat sufletul in pace, si a
fost inmormantata la cimitirul catedralei din Bremen. Se spune ca atunci cand
mormantul ei a fost deschis, trupul Sfintei Emma s-a prefacut in tarana, cu
exceptia mainii ei drepte, o relicva pastrata la manastirea Sfantului Ludger de
la Werden.
Cerealia / Cerialia
Ceres a fost zeita
romana a grânelor si recoltelor, identificata adesea cu zeitatea greceasca
Demeter. Oamenii ii inchinau sarbatori in diverse locuri, insa marele festival
Cerealia, in onoarea ei, avea loc anual la Roma, la templul de pe Colina
Aventina, inchinat atat lui Ceres, cat si altor doua divinitati, Liber (zeu al
fertilitatii) si Libera (zeita fertilitatii). Acest templu a devenit in timp un
loc preferat al plebeilor, oamenii simpli din Roma ce aveau cel mai adesea de
suferit din cauza recoltelor sarace.
La inceputuri, Cerealia
era celebrata numai de matroanele romane, care, cu cateva zile inainte de 19
aprilie, se abtineau de la vin si alte placeri carnale. De asemeni, oamenii
aflati in doliu nu avea voie sa participe la aceste ritualurile prilejuite de
Cerealia.
Potrivit unei vechi
teorii, ziua pacalelilor de pe 1 aprilie isi are originea in sarbatoarea
Cerealia. Intr-o legenda romana se spune ca, atunci cand Proserpine, fiica lui
Ceres, a fost rapita in lumea subpamanteana de catre Hades, Ceres a auzit
ecourile tipetelor ei si a incercat sa o urmeze ghidandu-se dupa ele. Aceasta
urmarire s-a dovedit insa a fi o farsa sau un esec, intrucat ecoul o trimitea
in directii gresite. Un festival asemanator, din Grecia antica, era
Thesmophoria.
Evenimente de-a lungul
timpului…
- 1832: S-a născut José Echegaray, scriitor și inginer spaniol, laureat al Premiului Nobel (d. 1916)
José Echegaray y
Eizaguirre (n. 19 aprilie 1832 Madrid - d. 14 septembrie 1916) a fost inginer,
dramaturg, matematician și politician spaniol de origine bască, primul laureat
al Premiului Nobel pentru Literatură spaniolă în 1904.
Motivația Juriului
Nobel
"ca recunoaștere
a numeroaselor și strălucitelor sale scrieri care, într-o manieră personală și
plină de originalitate, au reînviat marile tradiții ale dramei spaniole"
José Echegaray s-a
născut la Madrid. Inginer de profesie, după propria sa mărturisire, între
activitățile și vocațiile sale, literatura se situează pe locul al doilea,
între matematică și politică. Echegaray a fost pe lângă dramaturg și membru al
Academiei de Limbă Spaniolă din 1869, profesor de matematici și politician
progresist. A fost deputat în Adunarea Constituantă din 1869, ministru al
Economiei Naționale după revoluția din 1868, ministru de Finanțe în 1864,
creator al Băncii Spaniole și fondator al Partidului Republican Progresist, al
cărui manifest din 1880 îl semnează.
Opera sa, foarte
inegală ca valoare și foarte abundentă, cuprinde peste 150 de piese
reprezentate între 1874, anul debutului său cu El libro talonario, semnat Jorge
Hayaseca, și anul 1908. Ea cuprinde trei direcții tematice:
* drame istorice de tip romantic;
* drame de inspirație contemporane;
* piese de idei, în stilul dramelor
ibseniene.
În anul 1917 a
publicat un volum de amintiri (Recuerdos).
- 1847: S-a născut Calistrat Hogaș, prozator român.
A debutat, în 1874, cu poezia „Legenda lăcrămioarei” în nr. 5 al ziarului local Corespondenția provincială. La 3 iulie 1882, Calistrat Hogaș a debutat și ca prozator în revista locală Asachi, cu fragmente din ciclul „Amintiri dintr-o călătorie”.
În 1907, cunoscându-l
pe Garabet Ibrăileanu, Calistrat Hogaș s-a lăsat convins și a început
colaborarea la revista Viața Românească, din nr. 2 (Floricica). În 1912, la
editura Viața Românească, s-a început tipărirea primei ediții a volumului Pe
drumuri de munte de Calistrat Hogaș. Tentativa nu s-a finalizat din cauza
numeroaselor greșeli de tipar care au trecut neobservate corectorului:
Calistrat Hogaș însuși.
În 1914 s-a tipărit a
doua ediție a cărții Pe drumuri de munte, la aceeași editură. Stocul de carte,
pregătit pentru expediție, s-a făcut scrum în timpul unui incendiu care a
mistuit tipografia. În 1921 a apărut prima ediție pentru public a cărții Pe
drumuri de munte în două volume; cel de-al doilea, În Munții Neamțului, a fost
prefațat de Mihail Sadoveanu.
În 1922, lui Calistrat
Hogaș, căruia în 1915 îi fusese refuzat premiul Academiei de 5000 lei,
Adamachi, i s-a conferit postum cel dintâi premiu inițiat de Societatea
Scriitorilor Români, în baza raportului alcătuit de Liviu Rebreanu.
- 1854: S-a născut Anghel I. Saligny, academician, inginer constructor, ministru și pedagog român, considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale în proiectarea și construcția podurilor și silozurilor cu structură metalică, respectiv de beton armat, unul dintre întemeietorii ingineriei românești.
Pasionat de mic copil de astronomie, Anghel
Saligny a urmat cursurile Universităţii din Berlin, însă ulterior a ajuns la
Scoala Tehnică Superioară din Charlottenburg, iar în 1875 a revenit în ţară. A
lucrat, sub conducerea profesorului G. Mehrtens, la construcţia căii ferate
Cottbus-Frankfurt pe Oder şi, sub conducerea lui Gh. Duca (în perioada 1877 -
1879), la construcţia căii ferate Ploieşti-Predeal.
Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer
constructor, premergător mondial al ştiinţei construcţiilor metalice şi de
beton armat, realizator de multiple invenţii şi soluţii unice în proiectarea şi
construirea podurilor şi a construcţiilor industriale, pentru fundaţia
cheiurilor portuare şi a docurilor, precum şi a silozurilor de grâu prin
folosirea prefabricatelor de beton, toate în premieră mondială. A proiectat
liniile ferate Adjud-Tg. Ocna şi Baârlad-Vaslui-Iaşi, a fost şeful Serviciului
pentru Construirea Podurilor de Fier şi Antrepozitelor de la Brăila şi Galaţi
(1885-1891), şef al lucrărilor podului de peste Dunăre (Feteşti-Cernavodă,
1891-1895), şef al lucrărilor de modernizare a portului Constanţa (1901-1909),
director general al Căilor Ferate (1895-1911), director al Direcţiei Generale a
Muniţiilor din cadrul Ministerului de Război (1915-1916), ministru al
lucrărilor publice (1918-1919), membru corespondent (1892-1897) şi membru
titular (1897-1925) al Academiei Române, al cărei vicepreşedinte şi preşedinte
a fost între 1901-1904 şi 1907-1910. Peste tot s-a dovedit a fi un om
extraordinar de priceput.
Amprenta lui Saligny asupra modernizării României a fost profunda. La Constanţa, Brăila, Galaţi si Giurgiu, pe Valea Prahovei, pe linia ferată ce strabăte Moldova de la sud spre nord, la Academia Română, la Scoala de Poduri şi Sosele şi mai ales la trecerea peste Dunare în Dobrogea, "opera mare, opera splendida, opera admirabilă... opera de mândrie naţională", cum spunea Ţiţeica în 1925.
Lucrarea sa cea mai importantă este
proiectarea în 1888 și construcția între 1890 – 1895 a podului peste Dunăre de
la Cernavodă, care era, la acea vreme, cel mai lung din Europa și printre cele
mai importante poduri metalice cu deschidere mare din lume. Proiectul elaborat
de Saligny aducea două mari inovații în construcția de poduri: sistemul nou de
grinzi cu console pentru suprastructura podului și folosirea oțelului moale în
locul fierului pudlat ca material de construcție pentru tabliere de poduri.
Între anii 1889 și 1909, acesta a condus lucrările de amenajare ale portului
Constanța, introducând pentru prima oară în România piloții și radierele din
beton armat în construcțiile portuare și proiectând silozurile de cereale și
stația de petrol.
La construcţia podului de l Cernavodă, Saligny a utilizat în premieră mondială grinzi cu console pentru suprastructura podului şi oţelul moale la tabliere, iar lucrările au durat mai puţin de cinci ani. Inaugurarea oficială a avut loc în 26 septembrie 1895, iar la eveniment au asistat nu numai regele Carol I, ci şi numeroşi alţi conducători ai ţării. Cel mai important moment al zilei a fost testarea rezistenţei podului cu un convoi de 15 locomotive grele. Convins de calitatea construcţiei sale, Saligny s-a urcat cu alţi muncitori de rând într-o şalupă pe care a ancorat-o chiar sub pod. Practic, Saligny a garantat cu propria sa viaţă calitatea podului, iar convoiul de locomotive a trecut cu bine pe celălalt mal al Dunării. “Ştiam că va ţine!”, a fost reacţia lui Saligny.
Numele oficial al construcţiei a fost Podul Carol I. Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri şi alte 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. Podul se regăseşte la 30 de metri peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. La vremea respectivă, a devenit cel mai lung pod din Europa şi al treilea ca lungime din întreaga lume.
Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer
constructor, premergător mondial al științei construcţiilor metalice și de
beton armat, realizator de multiple invenții și soluții unice în proiectarea și
construirea podurilor și a constructiilor industriale, pentru fundația
cheiurilor portuare și a docurilor, precum și a silozurilor de grâu prin
folosirea prefabricatelor de beton, toate în premieră mondială.
A proiectat liniile ferate Adjud – Târgu Ocna,
realizând primele poduri combinate – șosea și cale ferată din țara noastră
(1881 – 1882). A proiectat și construit numeroase poduri metalice,
înlocuindu-le pe cele necorespunzătoare, executate de firme străine, așa cum ar
fi podul peste Siret, la Cosmești, de 430 m lungime (1888). Sprijinindu-se pe
invenții proprii, a construit, pentru prima oară în lume, silozuri din beton
armat la Brăila și Galați. Între 1884 – 1889, a lucrat la construcția docurilor
și antrepozitelor de la Galați și Brăila, dând soluții total originale, printre
care: construcția fundațiilor pe straturi de fascine și piloți pentru cheiuri,
a bazinelor de legătură cu Dunărea pentru silozuri și folosirea, pentru prima
oară în lume, a betonului armat în construcția silozurilor.
Pe baza unor invenții proprii, Anghel Saligny
a construit, în premiera mondială, silozurile din beton armat, de la Brăila
(1888) și Galați (1889), la numai două decenii după ce francezul Joseph Monier
(1823 – 1906) obținuse, în 1867, primul brevet pentru elemente de construcții
(grinzi, plăci, stâlpi) din beton armat, acest material puțin studiat în acele
timpuri. Silozurile proiectate și executate, sub directa îndrumare a lui Anghel
Saligny, puteau cuprinde peste 25.000 tone cereale (aveau 30 m x 120 m la bază
și peste 18 m înălțime). Pereții celulelor hexagonale ale silozurilor au fost
realizați, tot în premieră mondială, din piese fabricate la sol, sub formă de
plăci. Prefabricarea plăcilor la sol, colțurile de rigidizare și de joncțiune,
sudura barelor metalice și mecanizarea la montaj au constituit alte priorități
pe plan mondial. În perioada 1884 – 1901, ca șef al Serviciului docuri, și din
1877, ca Șef al Serviciului lucrărilor noi din Direcția Generală a Căilor
Ferate Române, a soluționat problema înlocuirii podurilor de lemn cu poduri
metalice, cu console fară culee, pe linia ferată Filiași – Târgu Jiu (1886).
- 1889: Principele Ferdinand, nepotul Regelui Carol I, a sosit în ţară în calitate de viitor moştenitor al tronului.
A devenit Principe de Coroană al Regatului României, în urma renunțării tatălui și fratelui său mai mare Wilhelm, la drepturile de succesiune la coroana regală a României.
Din acest moment s-a stabilit în România, unde
și-a continuat cariera militară, având și o serie de comenzi onorifice,
ajungând până la gradul de general de corp de armată.
S-a căsătorit la 29 decembrie 1892, la
Sigmaringen, cu prințesa Maria Alexandra Victoria de Saxa-Coburg și Gotha,
nepoată a reginei Victoria, fiică a ducelui Albert de Edinburgh și a marii
ducese Maria Alexandrovna Romanov, unica fiică a țarului Alexandru al II-lea al
Rusiei.
Ferdinand a devenit rege al Regatului României
la 10 octombrie 1914, sub numele de Ferdinand I, în urma morții unchiului său
regele Carol I.
A condus România pe timpul Primului Război
Mondial, alegând să lupte de partea Antantei împotriva Puterilor Centrale, fapt
care a avut ca efect excludere sa din Casa Regală de Hohenzolern, de către
șeful acestei case, împăratul Wilhelm al II-lea al Germaniei. Faptul că a ales
să lupte de partea aspirațiilor poporului său împotriva propriei familii regale
a făcut ca în Romania să mai fie numit și „Ferdinand cel Loial” sau „Ferdinand
Întregitorul”.
- 1909: Eroina poporului francez, Ioana d’Arc, a fost sanctificată de Papa Benedict al XV-lea.
Ioana d'Arc (Ioana de Arc, Fecioara din Orleans; în franceză: Jeanne d'Arc; n. 6 ianuarie 1412 – d. 30 mai 1431) este una din figurile emblematice ale Franței și sfântă a Bisericii Catolice dar și foarte controversată întrucât unii autori au considerat că era schizofrenică (auzea voci). A fost supranumită de naționaliștii francezi Fecioara din Orleans și i s-a atribuit faptul că, în urma unor viziuni, Dumnezeu i-a spus să elibereze pământurile Franței care erau dominate de Anglia după Războiul de 100 de ani (1337–1453).
- 1919: Americanul Leslie Irving a executat primul salt cu deschidere întârziată, deschizându-şi paraşuta după 400 metri cădere liberă.
- 1919: Autorităţile franceze au stabilit ziua de muncă la 8 ore.
- 1919: La Bucureşti a apărut revista literară Sburătorul, sub conducerea lui Eugen Lovinescu.
Revista a fost publicată până în mai 1929 şi ulterior din martie 1926 – martie 1927. În cadrul revistei Sburătorul a debutat scriitorul român Ion Barbu.
Sburătorul a fost o revistă periodică
literar-artistică, apărută la București sub conducerea lui Eugen Lovinescu, în
două serii: 19 aprilie 1919 - 7 mai 1921 și martie 1926 - iunie 1927.
Revista își propunea să promoveze scriitorii
tineri și o literatură întemeiată pe teoria sincronizării și a împrumuturilor
culturale. În jurul ei s-a constituit cenaclul „Sburătorul”, care a funcționat
până după moartea lui Lovinescu.
Printre colaboratori se numără George
Călinescu, Tudor Vianu, Perpessicius, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, Hortensia
Papadat-Bengescu, Anton Holban, Gheorghe Brăescu, Ion Barbu etc.
- 1943: Revolta populației evreiești din ghetoul din Varșovia.
La data de 19 aprilie 1943 a avut loc revolta populației evreiești din ghetoul din Varșovia, această revoltă fiind unul din cele mai tragice momente a celui de-Al Doilea Război Mondial, în care și-au pierdut viața zeci de mii de oameni. În timpul ocupației naziste la Varşovia a existat cel mai mare ghetou evreiesc din Europa, ce a adăpostit în perioada 1940-1943 în jur de 450.000 de evrei, dintre care 300.000 au fost deportaţi și uciși în lagărul de exterminare de la Treblinka, iar frigul foametea și bolile au redus populația ghetoului la aproximativ la 70.000 de persoane la începutul anului 1943. Revolta din lagărul din Varșovia a început în momentul în care seful SS-ului Heinrich Himmler, dă un ordin de demolare a ghetoului, locuitorii acestuia urmând a fi deportați cu toții în lagărul de la Treblinka. Până atunci majoritatea evreilor din ghetou s-au abținut de la o revoltă armată deoarece convingerile religioase le interziceau pornirile războinice. Când încep însă deportările masive în lagărul de exterminare, câteva sute dintre tinerii locuitori ai ghetoului decid să lupte pentru a se apăra. Tinerii ce au pornit revolta știau cât de slabe sunt șansele lor de reușită în fața naziștilor, pentru ca le lipseau armele, hrana și susținerea logistica, dar reușesc să reziste atacurilor doua săptămâni, iar când naziștii reușesc să distrugă refugiul revoluționarilor, aceștia se sinucid în grup. După înăbușirea revoltei au urmat represaliile împotriva tuturor evreilor din ghetou, comandantul german, generalul Jurgen Stroop, a primit ordinul personal al lui Hitler de a face uz de toate mijloacele de distrugere: artilerie, blindate, lansatoare de flăcări, gaz asfixiant, iar aviaţia germană să bombardeze ghetoul. La finalul operațiunii generalul Jurgen Stroop, responsabil cu înăbușirea revoltei, raporta că au fost lichidați 56.065 evrei și că foarte puțini au supraviețuit și au fost trimiși spre camerele de gazare de la lagărul Treblinka, situat la 100 kilometri nord-est de capitala Poloniei, Varșovia.
- 2002: A avut loc o aliniere planetară spectaculoasă: un număr de cinci planete a putut fi observat începând cu această zi şi până la începutul lui iunie, de aceeaşi parte a Soarelui, fenomen ce are loc odată la un secol.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!