Este a 239-a zi a anului.
Au mai rămas 126 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 06 h 32 m și apune la 20 h 01 m.
Citatul zilei
„Ceea ce experienţa şi istoria ne
învaţă e aceasta – faptul că naţiunile şi guvernele n-au învăţat niciodată
nimic din istorie şi nici n-au acţionat conform unor lecţii pe care le-ar fi
putut extrage din aceasta.” (Hegel)
Ziua Națională a Republicii Moldova
Republica Moldova
sărbătorește, la 27 august, Ziua națională. La această dată, în 1991, în
contextul destrămării Uniunii Sovietice, Republica Moldova a devenit stat
independent.
Ziua Independenței este
sărbătoarea națională a Republicii Moldova, prin care se marchează adoptarea
Declarației de Independență la 27 august 1991. În urma declarării
independenței, Republica Moldova a
devenit un stat suveran şi independent. Proclamarea independenţei Republicii
Moldova în 1991 a constituit urmarea unui proces complex. În iunie 1988, la
Chişinău s-a reunit un grup de intelectuali moldoveni care a pus bazele unui
grup de iniţiativă pentru susţinerea democratizării.
În 27 august 1991 s-a
organizat Marea Adunare Naţională, care a impus Parlamentului votarea nominală
a Declaraţiei de Independenţă. Ziua de 27 august a fost aleasă şi pentru a
coincide cu 27 august 1989, atunci cînd a avut loc Prima Mare Adunare Naţională
care a lansat dezideratul suveranității și independenței.
Cu o suprafață de
33.846 km pătrați și o populație stabilă de 3.555.200 persoane (1 ianuarie
2015, fără populația din stânga Nistrului și Tighina/Bender), Republica Moldova
este divizată administrativ în două regiuni cu statut special, notează
www.mae.ro, și anume: Unitatea Teritorială Autonomă Găgăuzia (populație —
161.800 locuitori (estimare 2015), suprafață — 1.848 kmp) și Transnistria
(populație — 505.153 locuitori, suprafață — 4. 163 kmp), precum și 32 de
raioane: Anenii Noi, Basarabeasca, Briceni, Cahul, Cantemir, Călărași, Căușeni,
Cimișlia, Criuleni, Dondușeni, Drochia, Dubăsari, Edineț, Fălești, Florești,
Glodeni, Hâncești, Ialoveni, Leova, Nisporeni, Ocnița, Orhei, Rezina, Rîșcani,
Sîngerei, Soroca, Strășeni, Șoldănești, Ștefan Vodă, Taraclia, Telenești,
Ungheni.
Capitala este orașul
Chișinău, cu o suprafață de 571,6 kmp și o populație de 789.500 locuitori,
potrivit volumului ''Chișinău în cifre. Anuar statistic 2010'', publicat pe
http://www.statistica.md/. Alte orașe: Bălți, Tiraspol, Tighina, Cahul.
Situată în sud-estul
Europei, Republica Moldova se învecinează cu România la vest și cu Ucraina la
nord, la est și la sud. Relieful este scund, reprezentat de câmpii și coline
joase (altitudinea maximă Dealul Bălănești, 430 m; altitudinea minimă, — 2 m,
Valea Nistrului). Principalele cursuri de apă sunt Nistrul (1.352 km, 660 km pe
teritoriul Republicii Moldova) și Prutul (967 km, 695 km pe teritoriul
Republicii Moldova). Lacuri mai mari sunt cele ale amenajărilor hidroenergetice:
Costești (pe Prut, 92 kmp), Dubăsari (pe Nistru, 67,5 kmp), Cuciurgan (pe râul
omonim, 28 kmp), potrivit volumului ''Enciclopedia statelor lumii'' (2016).
Întemeiat la jumătatea secolului al XIV-lea, Principatul Moldovei a inclus între hotarele sale teritoriul situat între Nistru, Prut, Dunăre și Marea Neagră. În secolele XIV-XV, frontiera răsăriteană a principatului a fost fortificată cu cetăți puternice, precum: Hotin, Soroca, Orhei, Tighina, Cetatea Albă ș.a.
Chișinău, capitala Republicii
Moldova, a fost atestat documentar prima dată la 1436, fiind apoi menționat ca
târg, în 1666, în timpul domnului Moldovei Gheorghe Duca (1665-1666). În 1677
și 1684, Miron Costin l-a inclus între orașele Țării de Jos a Moldovei, iar
Dimitrie Cantemir l-a menționat în ''Descriptio Moldaviae'' alături de Lăpușna
și Tighina. În urma Păcii de la București (1812), prin care întreaga Basarabie
era anexată de Imperiul țarist, Chișinău a fost proclamat, în 1818, centrul
administrativ al regiunii Basarabia și Ținutului Orhei. În anii 1917-1918,
Chișinău s-a aflat în mijlocul evenimentelor care au dus la separarea
Republicii Democratice Moldovenești de Rusia și unirea ei cu România, în 27
martie/9 aprilie 1918.
La 27 august 1991, la
Chișinău, a fost proclamată independența Republicii Moldova, acesta devenind
capitala noului stat suveran și totodată primul centru politic, economic,
științific și cultural al acestuia.
Ziua Activistului Rrom
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1664: 300 soldaţi englezi au cucerit aşezarea olandeză New Amsterdam şi au renumit-o New York.
Regiunea era locuita de cca. 6.000 nativi americani lenapi, in momentul descoperirii sale in 1524 de catre Giovanni de Verrazzano, un explorator italian, in seviciul coroanei franceze, care a denumit-o „Nouvelle Angoulême“ (Noul Angoulême). Instalarea europeana a inceput odata cu fondarea unei asezari olandeze in 1614 ce se ocupa cu comertul de blanuri, denumita mai tarziu „Nieuw Amsterdam“ (Noul Amsterdam), situata in sudul Manhattanului. Directorul-general colonial, olandezul Peter Minuit, a cumparat insula Manhattan mai tarziu in 1626, oferind in schimb 60 guilderi (denumirea monedelor de aur olandeze). Legenda, acum recunoscuta ca fiind falsa, sustinea ca Minuit ar fi cumparat zona cu margele din sticla valorand 24 de dolari. In 1664, orasul a fost cucerit de catre englezi si redenumit New York, dupa Ducele englez de York si Albany. La sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Anglo-Olandez, Olanda a capatat controlul asupra insulei Run (care la acea vreme avea o mai mare importanta), in schimb Anglia obtinand New York-ul. Pana in anul 1700, populatia lenapilor a scazut la 200. Importanta New York-ului ca port comercial a crescut in timpul stapanirii engleze. Universitatea de la Columbia a fost infiintata in 1754, pe timpul regelui George al II-lea. Orasul a devenit locul de desfasurare a mai multor lupte importante cunoscute sub numele de Campania de la New York, in timpul Razboiului de Independenta american. Congresul Continental s-a intalnit mai tarziu in New York, iar in 1789 a fost numit primul presedinte al Statelor Unite, George Washington, la Federal Hall, Wall Street. In timpul secolului al XIX-lea, orasul a fost transformat intens, datorita imigrarii si dezvoltarii. In anul 1835 New York-ul intrecuse deja demografic Philadelphia, devenind astfel cel mai mare oras din America. New York-ul este astazi cel mai populat oras din Statele Unite. In ultimul deceniu, populatia orasului a crescut, demografii estimand ca populatia New York-ului va ajunge la 9,2 - 9.5 milioane pana in 2030. Doua dintre caracteristicile demografice importante ale orsului sunt densitatea si diversitatea culturala. Densitatea New York-ului este de 10.194 loc./km², fiind astfel municipalitatea cu peste 100.000 locuitori cu cea mai mare densitate din Statele Unite. In Manhattan densitatea ajunge la 25.846 loc./km². New York-ul are o diversitate covarsitoare. De-a lungul istoriei sale, orasul a fost un punct de stabilire al imigrantilor. Astazi, 36% din populatia sa este nascuta in alta tara. Singurele orase americane ce depasesc acesta proportie sunt Los Angeles si Miami. De mai bine de un secol a fost unul din centrele mondiale importante de comert si finante. New York este de asemenea considerat unul din cele mai importante orase din lume datorita influentei sale globale din mass-media, educatie, divertisment, arta si moda. Orasul este de asemenea si un centru important al afacerilor externe,gazduind sediul Organizatiei Natiunilor Unite.
- 1770: S-a născut Georg Wilhelm Friedrich Hegel, clasic al filosofiei germane: “Logica”, “Fenomenologia spiritului” ; (m. 14 noiembrie 1831).
Hegel s-a născut în 27 august 1770 la Stuttgart/Württemberg, într-o familie protestantă. Tatăl său, Georg Ludwig Hegel (1733-1799), era înalt funcționar la curtea de conturi a ducelui de Wurtemberg. Mama sa, Maria Magdalena Fromm (1741- 1783) provine dintr-o familie cultivată de juriști și a participat la formarea intelectuală a fiilor săi până în pragul morții sale premature. Sora sa, Christiane va preda mai târziu la Stuttgart și a fost internată într-un azil psihiatric. Fratele său mai mic a fost căpitan în armata napoleoniană, în perioada campaniei din Rusia.
Formarea sa la Stuttgart stă sub
principiile iluminismului și se bazează pe textele clasice ale Antichității.
Hegel arată o preferință pentru limba și cultura greacă. Traduce tratatul
Asupra sublimului de Longin, Manualul lui Epictet și Antigona lui Sofocle. Face
note de lectură de literatură, estetică, fiziognomie, matematici, fizică
(teoria culorilor), pedagogie, psihologie, teologie și filozofie. Scrie bine în
franceză când redactează note asupra lui Rousseau.
Filozofia lui Hegel este o
filozofie a spiritului absolut și a dezvoltării sale dialectice, care
constituie realitatea și evoluția sa. Această filozofie este în mod esențial
determinată de noțiunea de "dialectică", care este în același timp un
concept, un principiu al cunoașterii și al mișcării reale care guvernează
existența lumii sau, după Hegel, istoria "Ideii", care după ce s-a
exteriorizat în natură, revine la sine pentru a se realiza în formele
culturale, urmând o ierarhie formală a unui conținut identic: artă, religie,
filozofie.
Dialectica
Dialectica cu cele trei momente -
teză, antiteză, sinteză - nu este o metodă, ea decurge logic din dezvoltarea și
evoluția realității. Dialectica este însăși natura lucrurilor, filozofia
descrie realitatea și o reflectă. În domeniul spiritului, dialectica este
istoria contradicțiilor gândirii, pe care ea le depășește trecând de la
afirmație la negație și de aici la negarea negației. Această concepție asupra
contradicției presupune că, între elementele opuse, există totdeauna o relație:
ceea ce exclude trebuie să includă contrariul care îi este opus. Totul se
dezvoltă prin unitatea contrariilor, și această mișcare reprezintă existența în
totalitate.
Fenomenologia spiritului
După Hegel, fenomenologia este
"știința experienței conștiinței". În acestă operă se descrie
evoluția progresivă și dialectică a conștiinței, de la prima opoziție imediată
între ea și obiect, la conștiința de sine, rațiune, spirit și religie, până la
cunoașterea absolută în care "noțiunea corespunde obiectului și obiectul
noțiunei". Fenomenologia începe deci prin descrierea conștiinței în
general, opusă unui obiect. Un moment al dialecticei conștiinței poate fi
adevărat în el însuși, sau fals pentru cel care unifică toate momentele într-o
singură totalitate. Astfel spus, orice act de conștiință începe prin eroare,
dar accede la adevăr în totalitatea istoriei sale. Scopul fenomenologiei este
deci descrierea esenței integrale a omului în totalitate, cu posibilitățile lui
cognitive și afective.
Fenomenologia este divizată în
trei părți: studiul conștiinței în general, conștiința de sine și rațiunea.
Conștiința în general
Aceasta este conștiința lumii
exterioare, în măsura în care omul este opus lumii. Există trei nivele de
conștiință:
Sensibilitatea sau certitudinea imediată a
unui obiect exterior.
Percepția sau confirmarea sensibilității.
Înțelegerea sau sesizarea esențialului din
obiecte.
Conștiința de sine
Omul ia cunoștință de el însuși
prin opoziție față de lumea exterioară, conștiința de sine este intuiția
"eului" ca persoană.
Rațiunea
Rațiunea este conștiința revenită
la ea însăși din lumea transcendentală, în măsura în care devine interesată la
observația naturii. Ea este expresia științei moderne, dorința de a descrie
fenomenele și de a le descoperii legile.
Filozofia istoriei
După Hegel, rațiunea guvernează
lumea și se realizează în istorie. Această raționalitate integrală a istoriei
implică afirmarea că dezvoltarea sa realizează în forma cea mai completă morala
și libertatea. Obiectivul istoriei nu îl constituie indivizii în existența lor
singulară, ci totalitatea poporului și spiritul său (Volksgeist). Evoluția
dialectică a spiritului universal parvine în final la ideea de Stat, în care se
găsesc reunite moravurile, arta și dreptul. Obiectivul istoriei este deci
Statul și libertatea pe care el o realizează.
Interpretările și influențele filozofiei lui Hegel
După moartea lui Hegel,
discipolii lui s-au divizat în două tabere. Hegelianii de "dreapta"
erau grupați în corpul universitar din Berlin și reprezentau conservatismul
politic al epocii de restaurație după căderea lui Napoleon. "Stânga",
cunoscută și ca "Tinerii Hegeliani", interpretau filozofia lui Hegel
în sens revoluționar, preconizând ateismul în religie și democrația liberală în
politică. Dintre aceștia sunt de menționat Bruno Bauer, Ludwig Feuerbach, Max
Stirner și - mai ales - Karl Marx. La Marx, idealismul este transformat în
materialism iar de la legile dialectice ale evoluției istorice se ajunge la
ideologia luptei de clasă, la sfârșitul căreia nu mai regăsim spiritul întors
la sine însuși, ci o societate comunistă lipsită de clase, presupusă liberă.
- 1783: A fost înălţat, din parcul Tuilleries, Franţa, primul balon umflat cu hidrogen, construit la cererea fizicianului César Charles, după numele căruia, mult timp, baloanele cu hidrogen au fost numite „charliere”.
Acest prim „charlier”, avea 4 metri diametru, era umplut cu hidrogen.
Prima călătorie cu un astfel de
balon a efectuat-o la 1 decembrie 1783 si ca si primul balon cu aer cald,
inventat de fratii Montgolfier, a fost înaltat fara echipaj.
- 1871: S-a născut Theodore Dreiser, scriitor american (d. 1945)
Theodore Herman Albert Dreiser (27 august 1871 – 28 decembrie 1945) a fost un scriitor naturalist cunoscut pentru modul în care trata realitatea vieții în operele sale.
S-a născut în Terre Haute,
Indiana, într-o familie germano-americană strictă. Cunoscutul compozitor de
melodii Paul Dresser (1859-1906) a fost fratele său mai mare. Din 1889-1890,
Theodore a mers la Universitatea Indiana din Bloomington înainte de a fi
exmatriculat. În câțiva ani, a început să scrie la ziarul Chicago Globe și la
St. Louis Globe-Democrat. În 1892 s-a căsătorit cu Sara White. Deși s-au
separat în 1909, nu au divorțat niciodată formal.
Primul său volum, Sister Carrie (1900), povestește
despre o femeie care pleacă din viața ei de la țară pentru marele oraș
(Chicago, Illinois) și cade voluntară într-o viață de păcate. Editorul a făcut
puține pentru a promova cartea, iar aceasta s-a vândut foarte puțin. Dreiser a
acceptat o slujbă ca editor al unei reviste de femei până când a fost forțat să
demisioneze în 1910 datorită unei aventuri în cadrul serviciului. Al doilea său
volum, Jennie Gerhardt, a fost publicat în anul următor. Multe dintre volumele
subsecvete ale lui Dreiser priveau inegalitatea socială.
Primul său succes comercial a
fost An American Tragedy (1925), care
a fost ecranizat în 1931 și, din nou, în 1951.
Alte lucrări includ: Trilogy of Desire despre Frank Cowperwood,
o versiune romanțată a lui Charles Yerkes: The
Financier (1912), The Titan
(1914), și The Stoic (apărut postum -
1947).
În 1935 îngrijitorii librăriei
din Varșovia, Indiana au ordonat arderea tuturor lucrărilor semnate de Dreiser
din posesia librăriei.
Stilul lui Dreiser este marcat de
lungi fraze și atenție intensă în detalii. Cum lucrările sale privesc statutul
social și urmărirea bunurilor și plăcerilor materiale, acest nivel de realism
și descriere îi servesc acestui subiect; pe partea cealaltă, acest stil poate
face lucrările sale, în special Sister Carrie, greu de înțeles pentru unii. Ar
trebui știut că Dreiser nu este apreciat pentru stilul său, ci pentru realismul
lucrărilor sale, dezvoltarea caracterelor și punctele sale de vedere privind
viața americană.
- 1877: A avut loc primul atac al trupelor române.
Misiunea de asalt şi cucerire a redanului otoman, din faţa redutei Griviţa-1, din sistemul de apărare a Plevnei, a fost încredinţată Regimentului 12 Dorobanţi, comandat de locotenent-colonelul Ion Petrovici. Cucerirea acestui avanpost fortificat se înscrie ca o primă victorie a Armatei române.
Pentru succesul repurtat,
drapelul de lupta al Regimentului 13 dorobanti este distins cu Ordinul
"Steaua Romaniei". De asemenea, se acorda unor ofiteri si soldati din
subunitatile participante la atac Ordinul "Steaua Romaniei", precum
si medalia "Virtutea militara".
- 1877: S-a născut Charles Stewart Rolls, constructor american de automobile şi aviator, primul care a traversat Canalul Mânecii dus-întors, fără escală, în iunie 1910; fondator, împreună cu Henry Royce, a renumitei firme de automobile Rolls Royce (1904).
- 1883: S-a înregistrat cea mai catastrofală erupţie din istorie – vulcanul Krakatau (Indonezia).
Atât explozia, cât şi cantitatea de materie aruncată în aer au depăşit valorile înregistrate până atunci. Jetul de cenuşă a avut o lungime de 27 km, iar zgomotul a fost auzit la 4600 km distanţă, fiind considerat cel mai mare zgomot auzit pe Pământ.
La 26 august 1883 (data locala 27
august, ora locală 10 a.m.), când Krakatau a erupt prima dată violent, jetul de
cenușă avea o lungime de 27 de km.
A doua zi, dimineața, au urmat
alte trei explozii. Ultima a fost cea care a aruncat în aer două treimi din
nordul insulei Rakata.
Coloana de cenușă a ajuns la o altitudine de 37 de
km, iar zgomotul a fost auzit la 4600 de km distanță, în insula Rodriguez.
Acest zgomot a fost înregistrat
ca fiind cel mai mare zgomot auzit pe pamânt.
În seara zilei de 27 august s-a
mai înregistrat o explozie puternică, care a dus la surparea completă a părții
nordice a insulei Rakata.
Cele patru explozii din 26-27
august au emis o energie echivalentă cu 200 megatone de TNT. Cea mai mare
dintre explozii a fost cea de-a treia, estimată la echivalentul a 150 de
megatone de TNT. Indexul megnitudinii a
fost de 6 VEI, numit și “colosal”.
În comparație, bomba de la
Hiroshima a avut 20 de kilotone. Magma aruncată în aer a fost de aproximativ
125 km cubi.
Vulcanul deţine recordul în toate efectele unei erupţii, roca aruncată în aer fiind de peste 20.000 metri cubi. Cel mai destructiv a fost, însă, valul tsunami provocat de erupţie, care ajungea până la peste 40 de metri înălţime şi se deplasa cu viteză foarte mare, măturând coasta de vest a insulei Java şi coasta de sud-est a Sumatrei. Şi-au pierdut viaţa 36.000 de oameni şi au fost distruse 165 de sate. Praful vulcanic trimis în atmosfera a filtrat radiaţiile solare, scăzând anul următor (1884) temperatura medie a globului cu 1,2 °C. Trei luni după erupţie, fumul pătruns în atmosfera a provocat în America efecte optice stranii la apusul soarelui, de mai multe ori lumea crezând că aveau loc incendii de proporţii. La trei ani după erupţie, fumul mai era perceptibil în atmosferă.
- 1890: S-a născut Man Ray (pseudonim pentru Emanuel Radnitzky), fotograf şi cineast avangardist, numit de Cocteau ”poetul camerei obscure” (m. 18 noiembrie 1976).
Man Ray (numele la naștere - probabil Michael Radnitzky sau Rudsitzky, în copilărie - Emmanuel Radnitzky, n. 27 august 1890, Philadelphia, PA - d. 18 noiembrie 1976, Paris) a fost un fotograf, regizor de film și artist plastic american, de origine evreu,apropiat de curentele dadaismului și suprarealismului și care a trăit și activat cea mai mare parte a timpului în Franța.
Denumit de către Cocteau „marele poet al camerei obscure”, Man Ray și-a legat numele de numeroase aspecte ale artei moderne, mai ales în domeniul artei fotografice, al istoriei cinematografiei și al filmului experimental.Lucrările sale înnoitoare și abstracte, în tehnicile solarizației, „rayografiei”(denumire inspirată de propriul său nume, pe care a dat-o „fotogramei”) și al colajului, create sub impresia conexiunilor sale cu artiștii suprarealiști, i-au adus o recunoaștere mondială. Numeroasele portrete fotografice ale artiștilor contemporani cu el au rămas un document grăitor al vieții culturale din Parisul anilor 1920.
Au intrat în istorie portretele fotografice pe care le-a făcut multora
din celebritățile vieții culturale pariziene, inclusiv din mediul
străinilor atrași ca el însuși de farmecul Orașului Luminilor:James
Joyce, Gertrude Stein, Salvador Dali,Bridget Bate Tichenor, Jean
Cocteau, Antonin Artaud etc A contribuit și la cunoașterea creațiilor
lui Eugène Atget, pe care le-a revelat suprarealiștilor și asistentei
sale, Berenice Abbott. În 1934 i-a pozat Meret Oppenheim într-o serie de
fotografii de nuduri devenită celebră.
Prima sa expoziție personală de picturi, multe din ele în stil cubist, a avut-o la Galeria Daniel din Manhattan în 1915. Cu acest prilej un colecționar de artă i-a cumpărat șase tablouri, ceea ce i-a procurat resursele și motivația de a închiria un studio in New York.
În anii următori Man Ray a
evoluat de la pictura convențională la utilizarea unei bogății de mijloace
artistice alternative - colaje, obiecte de gata, fotografii, asamblări de
materiale, aerograme, - dezvoltând un stil artistic propriu, chiar dacă
influențat uneori de Marcel Duchamp.
În 1916 a expus un obiect
pre-dadaist intitulat „Autoportret”. Împreună cu Marcel Duchamp și Francis
Picabia a întemeiat secția new yorkeză a mișcarii dadaiste. A editat și primul
și unicul număr al revistei „Dada la New York” (1920). Exemple de creații din
această perioadă sunt The Rope Dancer Accompanies Herself with Her Shadows
(1916), influențată de asamblajul încă neterminat atunci al lui Duchamps, The
Bride Stripped Bare by Her Bachelors (1915-1923) și pictată după un colaj, de
asemenea The Revolving Doors (1916-1917), o serie de zece colaje însoțite de
text.
Pentru a se putea întreține din
vânzarea picturilor, multe din ele în stil cubist, și a obiectelor de artă pe
care le-a realizat, a cumpărat un aparat de fotografiat și a început să le fotografieze.
A ajuns la concluzia că nimeni nu le poate fotografia mai bine decât el însuși.
În aceste împrejurări, începând din 1918 s-a ocupat serios de fotografie și
cinematografie, experimentând diferite tehnici - fotograma sau rayografia,
solarizația (tehnică dezvoltată in secolul al XIX-lea de către Sabatier) La New
York a cunoscut în 1913 pe poeta și pictorița belgiană Donna Lecoeur, zisă Adon
Lacroix, mamă a unei fetițe de 7 ani și care i-a devenit soție în anul următor.
Ea l-a introdus în lumea poeziei franceze, făcându-i cunoscute operele lui
Baudelaire, Rimbaud, Lautréamont, Mallarme, Apollinaire. Ray i-a ilustrat
poeziile și scrisorile. S-au despărțit în 1919, obținând divorțul formal în
1937. Nemulțumit de atmosfera vieții artistice de la New York, mai ales după
reacția nefavorabilă a criticii la lucrarea sa „Stateside”, Ray hotărî, în cele
din urmă, să plece în Franța. „M-au tratat ca pe un traficant de droguri”."Dada
nu poate trăi la New York. Întreg New Yorkul e dada, și nu poate tolera un
rival", a zis.
A debarcat la 14 iulie 1921 în portul Le Havre, de unde a aplecat la Paris, fiind întâmpinat de Marcel Duchamp la Gara Saint Lazare.În aceeași seară fu deja prezentat camarazilor suprarealiști Louis Aragon, André Breton ,Paul Éluard, Gala Dali, Théodore Fraenkel Jacques Rigaut,Philippe Soupault . S-a instalat în cartierul Montparnasse, unde a întâlnit-o pe cântăreața și modelul Alice Prin, cunoscută sub numele de Kiki de Montparnasse, "regina" cartierului, de care s-a îndrăgostit. Ea a devenit subiectul a numeroase fotografii devenite faimoase, și a apărut în filmele sale experimentale. Din 1921 începând, i s-au comandat sute de portete și lucrari cu scop comercial pentru revistele de modă Vogue, Vu, Harper’s Bazaar și Vanity Fair.
A colaborat și cu croitorul Paul Poiret în domeniul fotografiilor de modă, care i-au fost publicate în revistele de specialitate. În 1925 împreună cu Jean Arp, Max Ernst, André Masson, Joan Miró și Picasso, și-a prezentat operele la prima expoziție a suprarealiștilor la galeria Pierre din Paris Una din lucrările importante pe care le-a expus în acea perioadă a fost un metronom cu ochi de femeie, intitulat la origine Obiect de distrus, alta fiind Violon d'Ingres, reprezentând-o pe Kiki de Montparnasse, cu o bonetă orientală în postura unor femei pictate de Ingres, și având spatele nud, decorat prin tehnica supraimprimării, cu două aperturi acustice de vioară.
La Paris a continuat să creeze un
șir întreg de obiecte și instalații dadaiste, unele în colaborare cu alți
artiști Împrietenit cu Marie-Laure de Noailles și cu Charles, viconte de
Noailles, a turnat în 1928 in vila acestora la Hyères al treilea film al său,
Les Mystères du château de Dé Vreme de câteva decenii de ședere la
Montparnasse, Man Ray a revoluționat arta fotografică. În 1929 a început Man
Ray o nouă relație de dragoste și de colaborare artistică cu fotografa Lee
Miller.
Au intrat în istorie portretele fotografice pe care le-a făcut multora din celebritățile vieții culturale pariziene, inclusiv din mediul străinilor atrași ca el însuși de farmecul Orașului Luminilor:James Joyce, Gertrude Stein, Salvador Dali,Bridget Bate Tichenor, Jean Cocteau, Antonin Artaud etc A contribuit și la cunoașterea creațiilor lui Eugène Atget, pe care le-a revelat suprarealiștilor și asistentei sale, Berenice Abbott. În 1934 i-a pozat Meret Oppenheim într-o serie de fotografii de nuduri devenită celebră.
Anii de refugiu
În 1940, cu câteva zile înainte
de ocuparea Parisului de către armata lui Hitler,Man Ray a reușit să plece la
Lisabona, în compania lui Salvador și Gala Dali și a cineastului René Clair. De
acolo a ajuns la New York, unde a petrecut câteva zile. Apoi, ajuns pe coasta
de vest, s-a stabilit la Hollywood, unde a cunoscut o nouă parteneră de
viață,dansatoarea Juliet Browner, și a reînceput să picteze. Căsătoria sa cu
Juliet a avut loc în 1946 la Beverly Hills.
Ultimii ani
Reîntors în Franța în 1951, s-a
dedicat mai ales picturii. Man Ray a murit în anul 1976 și a fost înmormântat
la Cimitirul Montparnasse, în diviziunea 7. Pe mormânt se poate citi epitaful:
„Unconcerned, but not indifferent” ( „Detașat, dar nu indiferent” ). Arhivele
sale au fost donate de văduva sa Muzeului Național Francez de Artă Modernă de
la Centrului Pompidou din Paris.
- 1896: A avut loc cel mai scurt război din istorie, războiul anglo-zanzibar, care a început la ora 09:02 a.m. şi a durat 38 de minute.
Conflictul a izbucnit atunci când Sultanul Hamad bin Thuwaini, prieten al englezilor a murit,iar nepotul său Khalid bin Bargash a preluat puterea printr-o lovitură de stat.
Potrivit unui tratat semnat in
1886, o condiţie pentru a deveni sultan al Zanzibarului era
obţinerea permisiunii de le consulul
britanic. Marea Britanie a dat un ultimatum lui Khalid, cerandu-i ca el si
forţele sale fidele să părăsească palatul.
Ca răspuns, Khalid a chemat garda palatului şi s-a
baricadat în interiorul resedintei
sultanului.
Incercarea lui Khalid bin Bargash
de a negocia a venit prea târziu si a fost nevoit sa se refugieze impreuna cu
soţiile sale la ambasada Germaniei. Apoi a plecat în exil în Tanganyka, unde a
fost capturat de britanici în 1916.
- 1916: România a declarat război Austro-Ungariei, intrând în Primul Război Mondial, de partea Antantei.
La rândul lor Germania și Turcia declară război României la 28 respectiv 30 august. Pe 31 august Bulgaria atacă România fără declarație de război, care va fi făcută abia pe 1 septembrie 1916.
Din punct de vedere militar, Campania anului 1916 a cuprins patru operații militare de nivel strategic, fiecare dintre acestea incluzând un număr de mari bătălii:
- Operația ofensivă în Transilvania;
- Operația de apărare pe frontul de sud (incluzând operația de nivel operativ-strategic de la Flămânda);
- Operația de apărare a trecătorilor din Munții Carpați;
- Operația de apărare a teritoriului Munteniei (incluzând operația de nivel operativ-strategic de apărare a Bucureștiului).
„Români, Însufleţiţi de datoria
sfântă ce ni se impune, hotărâţi să înfruntăm cu bărbăţie toate jertfele legate
de un crâncen război, pornim la luptă cu avântul puternic al unui popor care
are credinţa neclintită în menirea lui. Ne vor răsplăti roadele glorioase ale
izbândei!
Cu Dumnezeu înainte!”
FERDINAND I
- 1928: 15 state au semnat la Paris pactul privind interzicerea războiului ca instrument al politicii naţionale (“Pactul Briand Kellog”).
La 4 septembrie 1928 România a aderat la Pactul Briand-Kellogg privind interzicerea războiului ca instrument de politică naţională.
După marile
pierderi umane şi materiale din Primul Război Mondial, ideea
declarării războiului ca ceva ilegal a fost extrem de populară în
opinia publică internaţională.
Pactul Briand-Kellogg, numit
astfel după numele secretarului de stat american Frank B. Kellogg şi al
ministrului de externe francez Aristide Briand, a fost semnat la Paris în 27
august 1928 de reprezentanţii a 15 state ( Franta, Statele Unite ale Americii,
Regatul Unit, Irlanda, Canada, Australia, Noua Zeelandă, Africa de Sud, India,
Belgia, Polonia, Cehoslovacia, Germania, Italia şi Japonia.).
Mai târziu, un numar de patruzeci şi şapte de naţiuni printre care şi
România, au urmat exemplul, astfel ca in cele din urmă pactul a fost semnat
de un numar de 61 de state.
Primul test major a fost în 1931, când Japonia a invadat Manciuria deşi semnase acest pact. În final acest act s-a dovedit a fi lipsit de sens, fiind clar că nu
există nici o modalitate de a fi pus
în aplicare sau să fie sancţionaţi cei care au declanşat noi
conflicte.
Pactul Briand-Kellogg a făcut prea puţin pentru a împiedica Al Doilea
Război Mondial.
Actul nu prevedea nici o sancţiune împotriva celor care ar
încălca pacea.
- 1941: S-a născut Cesária Évora, cântăreață din Republica Capului Verde (d. 2011)
Cesária Évora (n. 27 august 1941, Mindelo – d. 17 decembrie 2011) a fost o cântăreață originară din Republica Capului Verde, recunoscută pentru vocea sa gravă, specifică contraltelor. Évora a început să cânte în 1957, însă și-a făcut debutul discografic de-abia în anul 1988 prin intermediul discului La Diva Aux Pieds Nus. Având o carieră care s-a întins pe parcursul a șase decenii, Évora era numită „Diva desculță” deoarece prefera să urce pe scenă fără a purta încălțăminte;materialele sale discografice au fost comercializate în peste cinci milioane de exemplare pe plan internațional,iar Évora este considerată una dintre cele mai de succes cântărețe care au provenit din Republica Capului Verde.
Supranumită “Diva desculţă”,
Cesaria Evora s-a născut pe 27 august 1941 în portul Mindelo al insulei Sao
Vincente din arhipeleagul Capului Verde. Provenind dintr-o familie numeroasă cu
5 copii, dintr-o mamă melomană, Dona Joana, care i-a rămas confidentă toată
viaţa şi dintr-un tată instrumentist, Justino da Cruz Evora, Cesaria nu se
putea să nu moştenească din talentul părinţilor. Copilă fiind, dădea
reprezentaţii duminica în piaţa centrală din oraş, acompaniată de fratele său
Lela, la saxofon.
Pe la 16 ani, Cesaria Evora a
început să cânte prin baruri, singură sau, ceva mai târziu, împreună cu o trupă
din care făcea parte iubitul ei, chitaristul Eduardo. Viaţa de cântăreaţă de
bar nu era însă cu nimic mai uşoară decât viaţa în Capul Verde în general.
Sătulă să amuze marinarii care acostau pentru o zi, să suporte remarcile
rasiste ale aristocraţiei albe care nu vedea cu ochii buni libertatea de care
se bucura, rănită de iubirea care se tot îndepărta de ea, Cesaria a traversat o
lungă perioadă depresivă, înecându-şi amarul când într-un pahar, când într-o
ţigară portugheză, când în morna, pe care nimeni nu o cânta ca ea. În 1973 era
o celebritate locală, dar sărăcia îi rămăsese prietenă fidelă. Într-o zi,
descurajată, a abandonat muzica. Timp de mai bine de un deceniu nu a mai cântat
deloc, iar aceşti ani nu înseamnă altceva decît un lung şir de iubiri ratate.
Nu şi-a găsit niciodată marea dragoste
Provenind dintr-o familie extrem
de săracă, interpreta a suferit mult timp din acest motiv, precum şi din cauza
faptului că nu a ajuns niciodată să-şi găsească perechea în viaţă, avînd nu mai
puţin de patru eşecuri în căsnicie. Aceste probleme personale, care în urmă cu
peste zece ani nu interesau pe nimeni, i-au provocat, o lungă perioadă, căderi
nervoase şi refugieri în alcool, pe care însă a reuşit să le depăşească.
Cesaria a dorit întotdeauna să
fie liberă şi celibatară, nu a suportat ideea să fie legată nici de un stăpân,
nici de un bărbat. Mamă a trei copii din taţi diferiţi, nu a fost, însă,
niciodată scutită de comentarii. „Că bei, sau că divorţezi, critici vor exista
întotdeauna. Dar nu le acord nici o importanţă. Când beam un whisky într-un bar
şi auzeam bârfele, mai serveam un pahar, măcar să aibă despre ce să vorbească
lumea”, mărturise ea detaşată.
- 1955: A apărut prima ediţie a Guinness Book of Records, având 198 de pagini.
Această idee i-a aparţinut lui Sir Hugh Beaner,
directorul comercial al Companiei Co Ltd., aflată într-o permanentă căutare de
idei promoţionale.
Guinnes World Records, cunoscută
până în anul 2000 ca The Guinnes Book of Records, este o carte de referinţă,
publicată anual, care conţine o colecţie recunoscută internațional de recorduri
mondiale, atât performanţe umane, cât şi lucruri extreme ale lumii naturale.
Cartea în sine deţine un record mondial, fiind cea mai bine vândută serie care
deţine drepturi de copyright.
Echipa Guinness World Records,
realizatoarea celebrei Cărti a Recordurilor, primeşte anual, în medie, între
50.000 si 60.000 de cereri de înregistrare, dar dintre acestea, doar 5.000 se
vor regăsi în cuprinsul cărţii. Cea mai nouă apariţie românească în Guinness
Book este Crucea de pe Caraiman, care se află la 2.291 de metri altitudine, în
masivul Bucegi, şi are 39,5 metri înălţime.
Cartea este o colecție a
recordurilor, din toate domeniile, de la cele sportive și până la cele mai
bizare, cum ar fi: cel mai mic pahar cu vin din lume (de 20.000 de ori mai mic
decât un pahar obișnuit de vin) sau cel mai mare copil născut vreodată (10,8
kg).
Istoria Cărții Recordurilor
Totul a început în 1951, când directorul
general al fabricii de bere Guinness (producător al berii brune „Stout”,
produsă la Dublin, în Irlanda), Sir Hugh Beaver, mergând la vânătoare, și-a pus
întrebarea dacă ciovlica sau potârnichea sunt cele mai rapide păsări din
Europa. După ce a făcut o serie de cercetări, a descoperit că nu există date
certe în acest sens. Așa i-a venit ideea constituirii unei cărți care să
prezinte tot felul de recorduri stabilite oficial în întreaga lume. Prima
ediție a Cărții Recordurilor Mondiale Guinness a fost tipărită în august 1955
și a devenit cea mai vândută carte din Marea Britanie până la Crăciunul acelui
an.
Cartea este acum publicată în
luna octombrie a fiecărui an, tocmai pentru a coincide cu vânzările dinaintea
Crăciunului. Recordurile prezentate în carte sunt verificate îndeaproape pentru
a se asigura că sunt valide și compatibile cu tematica publicației. Din acest
motiv, Cartea Recordurilor Mondiale Guinness este văzută ca fiind cea mai
credibilă publicație de acest gen. Edițiile diverse ale cărții nu sunt ediții
complete ale tuturor recordurilor mondiale.
În fiecare an se publică o nouă
ediție care se axează mai ales pe recordurile înregistrate în ultimul an. Din
acest motiv, cartea merită cumpărată an de an și conține, în fiecare ediție,
elemente noi. O serie de recorduri, care au fost menționate inițial în Cartea
Recordurilor Mondiale Guinness, au fost excluse din edițiile următoare, din
motive etice. Publicând anumite recorduri, cartea îi încurajează și pe alții să
încerce să doboare recordul, uneori cu prețul sănătății sau chiar al vieții. De
aceea, astfel de rubrici au fost excluse.
În urma popularității Cărții
Recordurilor Mondiale Guinness, au fost înființate și câteva muzee dedicate
recordurilor menționate în publicația Guinness. Astfel, în 1976, a fost deschis
muzeul Guinness Book of World Records în interiorul Empire State Building.
Printre exponate se numărau statuia în mărime naturală a celui mai înalt om din
istorie, Robert Waldow, o radiografie a unui ”înghițitor de săbii” și pălăria lui
Roy Sullivan, o victimă repetată a fulgerelor. Muzeul a fost închis în 1995,
însă astfel de instituții există sau au existat în orașe precum Tokyo, San
Antonio sau Copenhaga.
Printre numeroasele emisiuni de
televiziune din întreaga lume care au prezentat recordurile din paginile Cărții
Recordurilor Guinness se numără Guinness World Records, Lo show dei record,
Guinness Wolrd Records Portugal etc.
În 2008, a fost lansată o ediție
a Cărții Recordurilor Mondiale Guinness dedicată exclusiv pasionaților de jocuri
electronice, denumită ”Gamer’s Edition”. Cea mai recentă ediție datează din
decembrie 2013.
Începând cu 1 octombrie 2013,
Cartea Recordurilor Mondiale Guinness a devenit cea mai bine vândută publicație
anuală din lume. Conform propriului site, www.guinnessworldrecords.com, din
1995 și până în octombrie 2013, amintita publicație s-a vândut în 132.002.542
exemplare.
- 2003: Planeta Marte s-a aflat la cea mai mică distanţă de Terra din ultimii 60.000 de ani, trecând la aproape 55.758.006 km de Pământ.
Planeta Marte "văzută" de telescopul Hubble în
august 2003. Cu alb se observa calota polară de sud.
Pe marginea discului, cu albastru, se văd nori.
|
Foto: NASA
Numele acestei planete vine la
zeul războiului din mitologia romană (în mitologia greacă era Ares). Este
interesant ca înainte de a fi considerat zeul războiului, Marte a fost zeul
agriculturii.
Planeta mai este cunoscută și
după numele de "planeta rosie", dupa culoarea o are când este privită
cu ochiul liber.
Pe suprafața lui Marte se pot
observa detalii, dar numai prin instrumentele astronomice. Astronomii văd
detalii ce se schimbă de la anotimp la anotimp, calote polare ce se schimbă de
la an la an, dar și nori în atmosferă. Din cauza acestor schimbări, mult timp,
astronomii au crezut că observă pete de vegetație, și că Marte ar fi o planetă
asemănătoare cu Pământul, unde viața ar putea exista.
Dar, după ce sonda Mariner 4 a
trecut pe lăngă Marte, în 1965, toți au vazut un peisaj de deșert, plin de
cratere. Au crezut atunci că Marte este o planetă moartă. După ani și ani de
observații s-a determinat că pe Marte au loc procese interesante, iar viața ar
fi putut exista acum câteva miliarde de ani.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!