Este a 263-a zi a anului.
Au mai rămas 102 zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 07 h 00 m și apune la 19 h 17 m.
Citatul zilei
„Încercarea, și atunci când
nu reușește, e o școală.”( George Coșbuc)
Ziua Mondială de Rugăciune
pentru Pace
“Azi avem nevoie mai mult ca oricând de pace, pentru
acest război care există în întreaga lume“, a spus Papa Francisc.
Papa Francisc merge la Assisi (centrul Italiei) pentru
a lua parte la întâlnirea de încheiere a Zilei mondiale de rugăciune pentru
pace.
Intitulată "Sete de pace. Religii și culturi în
dialog" întâlnirea este promovată de Comunitatea "Sfântul
Egidiu", în colaborare cu comunitățile franciscane din Assisi. Întâlnirea
are loc la 30 de ani de la Întâlnirea interreligioasă pentru pace, convocată la
Assisi de papa Ioan Paul al II-lea, la 27 septembrie 1986.
Ziua Bucureștiului
Ziua Bucureştiului a fost hotarâta în sedinta solemna
a Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, din 21.09.1990.
In 1459, domnitorul muntean Vlad Tepes pomeneste
pentru prima oara numele de Bucuresti, într-un hrisov redactat în slavonă,
limba de cancelarie a acelor timpuri.
Ziua
Internaţională a Sportului Universitar
Ziua
Internaţională a Sportului Universitar se sărbătoreşte în fiecare an la 20
septembrie, începând cu anul 2016. Proclamată oficial de către Organizaţia
Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO), Ziua
Internaţională a Sportului Universitar are scopul de a crea legături între
universităţi şi comunităţile locale, sportul, activitatea fizică şi viaţa
sănătoasă jucând în acest sens un rol principal, potrivit site-ului Federaţiei
Internaţionale a Sportului Universitar (FISU).
Prin acest eveniment, FISU implică tot mai mulţi sportivi universitari şi
organizaţiile membre în activităţile dedicate sărbătoririi acestei zile, nu
doar pentru promovarea evenimentelor sportive, ci şi pentru a crea o dezbatere
despre sportul universitar şi de a promova valorile federaţiei de profil. Ziua
Internaţională a Sportului Universitar reprezintă, de altfel, o platformă de
schimb de idei, cele mai bune practici, provocări şi oportunităţi în cadrul
sportului universitar din întreaga lume. Sărbătorirea acestei zile reprezintă,
totodată, o oportunitate cu privire la dezbaterea asupra problemelor cheie
legate de dezvoltarea sportului şi a mişcării sportive universitare la nivel
mondial, precum şi de conştientizare a importanţei sportului în instituţiile de
învăţământ.
Ziua Internaţională a Sportului Universitar face parte din cadrul unui proiect
educaţional multidisciplinar cu impact asupra necesităţii îmbunătăţirii
programelor de educaţie fizică şi sportivă cu scopul de a încuraja incluziunea
socială, integrarea minorităţilor şi antidopingul, combaterea bolilor
netransmisibile şi dezvoltarea continuă a cercetării ştiinţifice în domeniul educaţiei
fizice şi sportului, luând în considerare dobândirea şi transferul de
cunoştinţe, precum şi politicile sociale şi economice la nivel internaţional,
menţionează site-ul Asociaţiei Europene a Sportului Universitar.
Încă de la înfiinţarea sa în 1949, Federaţia Internaţională Sportivă
Universitară este motorul cheie pentru a extinde rolul şi acoperirea sportului
universitar din întreaga lume. FISU consideră că valorile sportive şi practica
sportivă funcţionează în armonie perfectă în cadrul studiilor universitare.
FISU oferă posibilitatea studenţilor din întreaga lume de a practica sport.
Sănătatea, bunăstarea şi experienţele pe care studenţii le câştigă din sport îi
ajută să devină, mai târziu, conducători exemplari în societate.
În România,
Federaţia Sportului Şcolar şi Universitar (FSSU) este membră FISU, ea fiind
fondată prin Hotărârea nr. 1239/1996. În organizarea Federaţiei Internaţionale
de profil, în România au fost organizate Jocurile Universitare de iarnă de la
Poiana Braşov (1951), Universiada de vară de la Bucureşti (1981), precum şi
Campionatele Mondiale Universitare de tenis de masă (1971), şi de handbal (1975
şi 1987), toate trei având loc în Capitală. De asemenea, în 1981, la Bucureşti
a avut loc Conferinţa europeană a sportului universitar (CESU).
Ziua Romilor Rudari / Băieşi
În
Ţara Românească, rudarii au fost menţionaţi la 20 Septembrie 1620 în
Hrisovul Domnului Ţării Româneşti (Gavrilă Movilă) către Mănăstirea
Cozia. Aurarilor li se mai spunea şi rudari, de la apelativul "rudărie",
cu sensul de "groapă de unde se scot metalele”. (Rudarii sud-ardeleni
posedă unul dintre cele mai vechi repertorii de colinde, le
interpretează la modul cel mai impresionant). Apelativul de băieşi
provine de la ocupaţia exclusivă cu “băieşitul” (mineritul), însă nu
toţi băieşii / rudarii sunt convinşi că-s de origine Romă.
Eveniment de-a lungul
timpului…
- 480 i.I.Chr. : Grecii înfrâng armatele invadatorilor
persani în bătălia de la Salamina, în apropierea Atenei.
Bătălia a marcat punctul culminant al celei de-a doua
invazii persane in Grecia, luand sfarsit dominația navala a perșilor asupra
bazinului Marii Egee.
Persia nu va mai putea niciodată să trimită o armată
mare în Grecia, iar in secolul următor, Grecia (unită sub hegemonia macedoneană
a lui Alexandru cel Mare), va inversa rolurile cu Imperiul Persan, situație
care va culmina cu victoria lui Alexandru in Batalia de la Gaugamela, care a
dus la prabsirea Imperiului Persan.
- 622: Profetul Muhammad este nevoit să își părăsească
orașul natal Mecca, impreuna cu un grup
de adepti devotați si sa plece în orașul Yatrib, unde fusese invitat de două
triburi rivale, care acceptaseră să-l recunoască drept conducător spiritual și
se așteptau ca el să le arbitreze disputele.
Acest eveniment
se numește „Hejira” și marchează începutul anului islamic.
Hejira înseamnă în arabă „emigrare”. Numele orașului a
fost schimbat în Medina – „Orașul’ în arabă), ca prescurtare de la numele
complet de ‘Orașul Profetului’ (al Madinat al-Nabi)) .
Muhammad considerat, de către musulmani, un mesager şi un profet al lui Dumnezeu si
ultimul profet într-o serie de profeţi islamici, aşa cum se spune în Coran,
devine conducătorul acestei asezari și în scurt timp Medina ajunge capitala primului stat islamic din
istorie.
Dintre toţi
întemeietorii de religii universale, Mahomed este singurul căruia i se
cunoaşte, în linii mari, biografia (izvoarele cele mai importante sunt Coranul
– în arabă, al Quar’an, „Propăvăduirea” – şi informaţiile transmise de Tradiţie
– în arabă, al-Hadit, „Zicerea”, „Spusa”, chiar dacă valoarea istorică a acestor
surse nu e întotdeauna sigură.
- 1187: Oștile musulmane comandate de sultanul Saladin, incep asediul Ierusalimului aparat de Cruciati.
La 2 octombrie
Saladin cucereste Cetatea Sfântă si provoaca prabusirea
Regatului Ierusalimului, fapt care
declanșează a treia Cruciadă în scopul recuceririi pentru a doua oară, a acestei cetăți si a
Tarii Sfinte, de către creștini.
Saladin ( Salah al Din), (n. 1138 – d. 4 martie 1193),
a fost un musulman kurd, devenit primul
sultan Ayyubid al Egiptului și al Siriei.
La apogeul puterii sale a domnit peste Egipt, Siria,
Yemen, Irak, Mecca, Hejaz și Diyarbakır.
În ciuda
faptului că era adversarul principal al cruciaților, cronicile creștine
menționează acțiunile sale onorabile si faptul ca a castigat respectul multor
europeni, printre care si al lui Richard Inima de Leu.
- 1347: Prima atestare documentară a orașului Baia Mare,
printr-un act emis de cancelaria regelui Ludovic I al Ungariei.
Orașul a fost atestat documentar pentru prima data în
anul 1329 sub numele Râul Doamnelor, (Rivulus Dominarum) într-un
act al cancelariei regelui Ungariei Carol Robert de Anjou .și s-a dezvoltat ca
un centru aurifer în secolele 14-15.
Actul eliberat de cancelaria regelui Ludovic I de
Anjou la data de 20 septembrie 1347,reprezinta
una dintre cele mai timpurii mărturii
scrise care s-au păstrat, privind importanța minelor din Baia Mare și Săsar
(maghiară Zazurbanya, inclusă acum în Baia Mare) si
cuprinde o serie de privilegii acordate centrelor miniere și locuitorilor săi de către rege,
orașul Baia Mare fiind deja un oraș liber regal.
- 1459: Prima mențiune
documentară a cetății Bucureștilor, într-un hrisov al lui Vlad Țepeș redactat
în slavonă, limba oficială de cancelarie a Țării Românești.
În 1862 devine
capitala României.
Prima atestare
documentară a Bucureştilor este cea a lui Vlad Ţepeş din 20 septembrie 1459
printr-un hrisov dat în limba slavă „în cetatea Bucureşti” prin care întărea
lui Andrei cu fiii săi, lui Iova, lui Drag şi unui al patrulea, al carui nume
nu se mai poate citi, proprietatea lor, scutindu-i totodată de dări şi
„slujbe”. Cetatea a fost preferată şi de alţi domnitori munteni precum Radu cel
Frumos, Basarab cel Tânăr, Vlad Călugarul, Mihnea cel Rău. In timpul domniei
lui Mircea Ciobanul, Bucureştii au fost „îngrăditi cu lemne mari ( trunchiuri )
de stejar”, după cum ne relatează un cronicar sas, lucrare ce a fost executată
din porunca domnitorului. „Zidurile acestui oraş sunt trunchiuri groase de
copaci, înfipte în pământ unul lângă celălat şi legate împreună prin grinzi
de-a curmezisul, prinse de zisele trunchiuri prin cuie lungi şi groase de
lemn”.
In acest hrisov dat în
limba slavonă „în cetatea Bucureşti”,
Vlad Tepes întărea lui Andrei cu
fiii săi, lui Iova, lui Drag şi unui al patrulea, al carui nume nu se mai poate
citi, proprietatea lor, scutindu-i totodată de dări şi „slujbe”.
Legenda spune ca
Bucuresti a fost fondat de un oier pe nume Bucur, insa conform altei variante
mai probabile, Bucuresti a fost intemeiat de catre Mircea cel Batran, la
sfarsit de secol XIV.
Pe malurile Dambovitei
si ale Colentinei este atestata cultura paleolitica si neolitica.
Pana in 1800 i. Hr.
apar anumite dovezi ale unor comunitati in zonele Dudesti, Lacul Tei si Bucurestii- Noi de astazi.
Sapaturile arheologice
arata trecerea acestei zone printr-un proces de dezvoltare din epoca bronzului
si pana in anul 100 i. Hr., in timpul caruia zonele Herastrau, Radu Voda, Lacul
Tei, Pantelimon, dealul Mihai Voda, Popesti-Leordeni si Popesti-Novaci sunt
populate de indo-europeni (mai precis geto-daci).
Primele locuinte dupa
retragerea aureliana din 273 d. Hr. sunt atestate in secolele III – XIII, pana
in Evul Mediu.
Asezarea este atestata
documentar la 20 septembrie 1459 intr-un act emis de Vlad Tepes, domn al Tarii
Romanesti, prin care se intareste o mosie unor boieri.
Cetatea a fost preferată şi de alţi domnitori
munteni precum Radu cel Frumos, Basarab cel Tânăr, Vlad Călugarul, Mihnea cel
Rău.
In timpul domniei lui
Mircea Ciobanul, Bucureştii au fost „îngrăditi cu lemne mari ( trunchiuri ) de
stejar”, după cum ne relatează un cronicar sas, lucrare ce a fost executată din
porunca domnitorului.
„Zidurile acestui oraş
sunt trunchiuri groase de copaci, înfipte în pământ unul lângă celălat şi
legate împreună prin grinzi de-a curmezisul, prinse de zisele trunchiuri prin
cuie lungi şi groase de lemn”.
Cetatea Dambovitei, cum mai apare in primii
ani orasul, avea rol strategic, urmand sa supravegheze drumul ce mergea de la
Targsor la Giurgiu, in ultima asezare aflandu-se o garnizoana otomana.
In scurt timp,
Bucurestiul se afirma, fiind ales la 14 octombrie 1465 de catre Radu cel Frumos
ca resedinta domneasca.
In anii 1558 – 1559,
la Curtea Veche este construita Biserica Domneasca, ctitorie a domnului Mircea
Ciobanul, aceasta ramanand pana astazi cel mai vechi lacas de cult din oras
pastrat in forma sa initiala.
In 1659, sub domnia
lui Gheorghe Ghica, Bucurestiul devine capitala Tarii Romanesti, moment in care
se trece la modernizarea acestuia. Apar primele drumuri pavate cu piatra de rau
(1661), se infiinteaza prima institutie de invatamant superior, Academia
Domneasca (1694) si este construit Palatul Mogosoaiei (Constantin Brancoveanu,
1702), edificiu in care astazi se afla Muzeul de Arta Feudala Brancoveneasca.
In 1704, ia fiinta la
initiativa spatarului Mihai Cantacuzino Spitalul Coltea, care a fost avariat
ulterior intr-un incendiu si un cutremur si recontruit in 1888.
In scurt timp,
Bucurestii se dezvolta din punct de vedere economic; se remarca cresterea
numarului mestesugarilor, ce formau mai multe bresle (ale croitorilor,
cizmarilor, cavafilor, cojocarilor, panzarilor, salvaragiilor, zabunarilor
s.a). Odata cu acestea continua modernizarea orasului.
Sunt create primele
manufacturi, cismele publice, iar populatia se mareste continuu prin aducerea
de locuitori din intreaga Muntenie (catagrafiaul din 1798 indica 30.030 de
locuitori, in timp ce cea din 1831 numara 10.000 de case si 60.587 de
locuitori).
Incet-incet apar o
serie de institutii de interes (Teatrul National, Gradina Cismigiu, Cimitirul
Serban Voda, Societatea Academica din Bucuresti, Societatea Filarmonica din
Bucuresti, Universitatea din Bucuresti, Gara de Nord, Grand Hotel du Boulevard,
Ziarul Universul, cafenele, restaurante, Gradina Botanica din Bucuresti,
Ateneul Roman, Banca Nationala, cinematografe) si inovatii in materie de
tehnologie si cultura (iluminatul cu petrol lampant, prima linie de tramvai,
iluminatul electric, primele linii telefonice).
Bucuresti este astazi
cel mai mare oras, centru industrial si comercial al tarii.
Populatia de peste
doua milioane de locuitori face ca Bucurestiul sa fie a sasea capitala dupa
marime din Uniunea Europeana.
Bucurestiul are un
statut special in tara, fiind singurul oras care nu apartine nici unui judet.
Totusi, populatia sa
este mai numeroasa decat a oricarui judet.
- 1519: Navigatorul portughez Ferdinand Magellan şi-a
început călătoria în jurul lumii; comandând 5 vase cu 270 de oameni la bord, el
a plecat din Spania cu gândul de a găsi o altă rută maritimă spre Indonezia.
A fost primul european care a navigat spre vest
pornind din Europa pentru a ajunge în Asia, primul european care a navigat în
Oceanul Pacific și primul care a condus o expediție în jurul lumii.
Pe 27 aprilie 1521, Magellan a fost ucis în Filipine în timpul unei lupte cu
băștinașii. Expediția se întoarce în Europa cu o singură navă, Victoria, având
la bord 18 oameni și fiind comandată de Juan Sebastian El Cano în 1521.
Regele Spaniei l-a înnobilat pe El Cano și i-a dat ca
blazon globul pământesc pe care scria „Primus Circumedisti me” („Tu m-ai
înconjurat primul”).
Relatarea
expediției a fost făcută de geograful Antonio Pigafetta care a participat la
toate expedițiile organizate de Magellan.
- 1702: A fost
inaugurat Palatul de la Mogoşoaia, aşa cum stă scris pe pisania din foişorul de
pe latura de răsărit a palatului.
Palatul Mogoșoaia este o clădire istorică din
localitatea Mogoșoaia, județul Ilfov, România, aflată la circa 15 km de centrul
orașului București. Complexul conține clădirea propriu-zisă, curtea acestuia cu
turnul de veghe, cuhnia (bucătăria), casa de oaspeți, ghețăria și cavoul
familiei Bibescu, precum și biserica „Sfântul Gheorghe” aflată lângă zidurile
curții. Palatul poartă numele văduvei boierului Mogoș care deținea pământul pe
care a fost construit.
Palatul Mogoșoaia a fost în posesia familiei Brâncoveanu
timp de aproximativ 119 de ani, trecând apoi în proprietatea familiei Bibescu.
Palatul a fost construit până în 1702 de către
Constantin Brâncoveanu în stil brâncovenesc, stil utilizat anterior și la un
alt palat al voievodului, construit de acesta la Potlogi. Lucrarea a fost
terminată în ziua de 20 septembrie 1702, conform pisaniei de pe latura de
răsărit a palatului. Data începerii construcției nu este cunoscută, dar se știe
că Brâncoveanu a început să cumpere pământ în zonă din 1681.
După 1714, când Constantin Brâncoveanu a fost executat
la Constantinopol împreună cu întreaga sa familie, toată averea familiei a fost
confiscată de otomani iar palatul a fost transformat în han. Răscumpărat de
domnitorul Ștefan Cantacuzino, el a revenit apoi marelui ban Constantin
Brâncoveanu, nepotul domnitorului, și a rămas în posesia familiei până la
începutul secolului al XIX-lea.
Clădirile complexului
Principala clădire a complexului de la Mogoșoaia este
Palatul construit de Constantin Brâncoveanu, având apartamentele familiei
princiare la primul etaj, unde se ajunge direct din curte pe o scară exterioară
ce dă într-un balcon amplasat pe fațadă. Parterul palatului conține camerele
servitorilor, iar la subsol se află o pivniță cu un tavan format din patru
domuri. Fațada dinspre lac este și ea una aparte cu o logie de inspirație
venețiană, cu trei arcade.
Cuhnia (bucătăria brâncovenească) se află în curtea
palatului, având patru turnuri de aerisire. Turnul porții străjuiește intrarea
în curte. În el se poate urca pe o scară exterioară. Atât turnul porții, cât și
cuhnia au fost restaurate de Martha Bibescu între 1922 și 1930.
Capela Gheorghe Bibescu, construită după 1880
adăpostește mormintele familiei Bibescu, inclusiv ale prinților Mihai și George
Basarab-Brâncoveanu, aviatori morți în timpul celui de-al doilea război
mondial.
Serele Mogoșoaia au fost construite după 1890, de
arhitecți francezi și sunt încă folosite pentru cultura florilor și ca atelier
de educație plastică pentru copii.
Ghețăria servea la stocarea pe timpul verii a gheții
aduse din lacul Mogoșoaia, aflat în apropiere.
Biserica „Sfântul Gheorghe” se află în afara zidurilor
palatului, lângă turnul porții. Ctitorită de Constantin Brâncoveanu și
terminată în 1688, cu puțin timp înainte ca ctitorul ei să devină domnitor, ea
adăpostește mormântul lui George-Valentin Bibescu, precum și tabloul votiv ce-i
reprezintă pe Constantin Brâncoveanu și pe cei patru fii ai săi.
- 1778: S-a npscut amiralul rus Fadei Belingshauzen (Fabian Gottlieb Thaddeus
von Bellingshausen).
S-a născut într-o familie baltică germană de pe
teritoriul actual al Estoniei.
A absolvit la 18 ani Academia Navală la Kronstadt, în
apropiere de Sankt Petersburg, după care, în scurt timp, a devenit căpitan.
A participat în 1803 la prima expediție rusească în
jurul lumii.
A comandat a doua epediție rusească în jurul
globului, in anii 1803-1806. În timpul
acestei expediții Bellingshausen a devenit unul dintre primii trei europeni
care a zărit Antarctica.(d. 25 ianuarie 1852).
Bellingshausen a luptat în Războiul Ruso-Turc din anii
1828-1829, unde a fost ridicat la rangul de amiral.
- 1792: Bătălia de la Valmy.
Armata prusacă a
generalului Karl Wilhelm Ferdinand de Braunschweig este înfrântă de armata
revolutionarilor francezi.
Ca urmare a acestei victorii, la 21 septembrie 1792,
va fi proclamată Republica Franceză.
Marele poet Goethe, care se găsea în tabăra prusacă, a
considerat-o “începutul unei noi epoci în istoria omenirii”.
- 1862: La Bucureşti, in Principatele Romane unite, s-au
inaugurat cursurile Şcolii Militare,
într-o clădire nouă de pe Uliţa
Târgoviştei (în prezent Calea Griviţei, în imobilul unde astăzi functionează
Universitatea Natională de Arte si în căminele ASE cu intrarea din Str. Mihail
Moxa).
La festivitatea de deschidere, domnitorul Alexandru
Ioan Cuza a spus:
“Sunt fericit de a prezida astăzi inaugurarea unei
singure şcoli militare a României, unde întâia oară se găsesc împreună elevi de
dincoace şi de dincolo de Milcov”.
- 1866: S-a născut, la Hordou, comitatul
Bistrița-Năsăud, azi Coșbuc, marele poet român George Coşbuc, al șaptelea
dintre cei 14 copii ai preotului greco-catolic Sebastian Coșbuc și ai Mariei,
fiica preotului greco-catolic Avacum din Telciu.
George Coșbuc (n. 20 septembrie 1866, Hordou,
comitatul Bistrița-Năsăud, azi Coșbuc, județul Bistrița-Năsăud; d. 9 mai 1918,
București) a fost un poet, critic literar, ocazional și traducător român din
Transilvania, membru titular al Academiei Române din anul 1916.
Poezia sa aparține patrimoniului cultural național și,
deși este considerat un poet care a scris poezii care se recitau la serbările
școlare sau populare, creația sa îl recomandă drept un autor clasic al
literaturii române, un om cu un gust literar desăvîrșit și un autor canonic,
care nu poate lipsi din manualele școlare nici în ziua de azi. A dus, de
asemenea, o prodigioasă activitate de iluminare a țăranilor, e un precursor al
mișcării poporaniste și un tehnician desăvîrșit al prozodiei, folosea o gamă
foarte variată de picioare metrice și de ritmuri, de la cele ale poeziei
populare la terza rima. A dat o versiune completă a operei lui Dante, Divina
comedie. A tradus foarte mult din lirica străină și a adaptat prin localizare
la sufletul și mediul țărănesc Eneida și Odiseea (Iliada a fost tradusă de
contemporanul său, George Murnu) și a introdus specii ale poeziei orientale,
cum ar fi gazelul, în poezia română. Toate aceste calități îl recomandă pentru
poziția pe care o ocupă, de autor clasic, dar mai ales simțul echilibrului și
faptul că a scos în evidență partea solară, idilică, a sufletului țăranului
român.
Tematică și particularități
După cum însuși a mărturisit-o, Coșbuc intenționa să
realizeze o epopee, astfel încât „baladele” și celelalte poeme luate din
„poveștile poporului” pe care le-a scris, să capete „unitate și extensiune de
epopee”. Deși nerealizată pe deplin, cele mai izbutite poeme ale sale se
încadrează într-o viziune unitară, alcătuind o monografie epico-lirică a
satului românesc. Regăsim în creația sa natura românească, muncile câmpenești,
datinile atașate marilor momente ale existenței, erotica țărănească, revolta
țăranului, experiența tragică a războiului, momente din istoria poporului
român.
În descrierea naturii, deosebindu-se de V. Alecsandri
(cel dintâi pastelist remarcabil în evoluția liricii românești), la Coșbuc
obiectul evocării e omul pământului, peisajul având funcția de a-i oferi
acestuia cadrul de manifestare, în tradiția poemelor lui Vergiliu și ale lui
Hesiod, cu ale sale Munci și zile. G. Coșbuc închină fiecărui anotimp măcar
câte o poezie, spectacolul lumii rurale relevând cadrul existențial și unele
dintre îndeletnicirile țărănești tipice (Noapte de vară, Vara, În miezul verii,
Iarna pe uliță). Natura este plastică și, de obicei, evocatoare de tablouri cu
contururi exacte, exprimând puternice stări sufletești. Viziune artistică din
Balade și idile este unitară, poemele impunându-se prin prospețime și prin
optimism, în legătură intimă cu mentalitatea țărănească, ale cărei ipostaze
fundamentale le stilizează. Idilele sunt caracterizate printr-un lirism
discret, în viziune obiectivată epic sau dramatic. Poetul surprinde în scene de
o grație firească semnele tulburării erotice, jocurile și capriciile iubirii,
farmecul vârstei incerte, între o candoare sufletească și o instinctivă tactică
erotică. Imaginea, esențializată, a psihologiei și a comportamentului erotic
este recompusă prin reacțiile, gesturile și replicile eroilor. Se detașează din
idile o anume simplitate a situațiilor, extrase dintr-un cotidian țărănesc,
stilizat cu grație și simplitate. Dovadă a unei înzestrări clasice
temperamentale, înclinată spre lumea obiectivă și nu spre atmosfera subiectivă,
vocația poetului în descrierea naturii este desenul, în forma unor notații
simple, neutre sub raport artistic, dar de o mare siguranță și expresivitate în
mobilitatea percepției. Coșbuc a păstrat spiritul autentic românesc în balade,
prin prezentarea momentelor nunții (Nunta Zamfirei) sau prin viziunea asupra
morții (Moartea lui Fulger). Experiența tragică a războiului, momentele din
istoria națională și revolta țăranului apar în sinteze poetice, reprezentative
pentru psihologia noastră etnică și a filosofiei implicate în atitudinea
românească în fața vieții și a morții. Coșbuc a creat o operă de sensibilitate
românească, sinteză de autentică și originală substanță poetică și artistică.
- 1878 : S-a născut scriitorul american Upton Sinclair Beall Jr.; (
d. 25 noiembrie 1968).
Romanele sale, inspirate din realităţile
nord-americane, au avut un puternic impact social (“Jungla”, “Speculanţii de
bursă”).
Upton Sinclair Bill, Jr. (născut Upton Beall Sinclair,
Jr., 20 septembrie 1878 (18780920) -. 25 noiembrie 1968) a fost un scriitor
american, care a publicat peste 90 de
cărți în diferite genuri.
- 1880: Orașul Buenos Aires este declarat capitala
Republicii Argentina.
Buenos Aires sau Ciudad de Buenos Aires este capitala
si cel mai mare oraș din Argentina și a doua cea mai mare zonă metropolitană
din America de Sud, după Sao Paulo. Este localizat pe malul vestic al
estuarului Rio de la Plata, pe coasta de sud-est a continentului Sud-American.
Marea aglomeratie urbană Buenos Aires, care include si câteva provincii ale
orasului, constituie a treia cea mai mare aglomeratie urbană din America
latină, cu o populație de aproape 12 milioane de oameni. Populația sa este
formată în general de argentinieni de descendență spaniolă sau italiană, însă
există și comunități importante de arabi, evrei, armeni și coreeni. O mică
parte din locuitori au origini indigene. Majoritatea locuitorilor sunt
romano-catolici, cu limba maternă spaniola. Orașul Buenos Aires nu este parte a
provinciei Buenos Aires si nici nu este capitala acestei provincii, dar este un
district autonom. In 1880, dupa decade de diferente politice si război civil,
Buenos Aires a fost federalizat si scos din componența provinciei Buenos Aires.
Limitele orasului au fost marite pentru a include si orasele Belgrano si Flores
(amandoua sunt orase vecine in acest moment). Amendarea Constituției din 1994 a
acordat orasului autonomie, prin urmare, denumirea orasului este „Orașul
Autonom Buenos Aires (Ciudad Autónoma de Buenos Aires ”. Cetățenii orasului au
ales prima dată un primar în 1086(1986); Inainte, primarul era numit direct de
către Presedintele Republicii Argentina.
Buenos Aires este considerat un oraș global, asa cum a
fost desemnat de către Universitatea Loughborough. Locuitorii orasului sunt
considerati „porteños” (oamenii portului). Buenos Aires este o destinatie
turistică de top, si este cunoscut pentru stilul arhitectural european si
bogata viată culturală.
Orașul a fost fondat în 1536 de către Pedro de
Mendoza, distrus de indieni și refondat în 1580 de Juan de Garay. Buenos Aires
a crescut în importanță în 1776, când a fost numit capitală a Regatului Río de
la Plata. Condiția sa de port, l-a transformat în cheia dezvoltării țării, în
detrimentul interiorului.
În 1880 orașul a fost federalizat si a devenit sediu
al Guvernului, cu un primar numit de Președintele Argentinei.
Din 1880 si până în 1930 Buenos Aires a devenit un
oraș multicultural la același nivel ca alte mari capitale europene.
- 1946: Oraşul francez Cannes a găzduit prima ediţie a
Festivalului internaţional de film.
S-a dorit organizarea acestuia inca din anul 1939, insa izbucnirea celui de al Doilea
Razboi Mondial a amanat aceste planuri. Festivalul de la Cannes s-a dorit a fi
o alternativa a celui de la Venetia, pe care liderul fascist Benito Mussolini
l-a transformat intr-un instrument de propaganda.
Primele filme prezentate în cadrul festivalului au
fost “Diligenţa”, în regia lui John Ford, “Regula jocului” de Jean Renoir şi
“Cavalerul fără spadă” de Frank Capra.
Cannes a fost
ales ca loc de desfasurare atat datorita pozitionarii pe coasta Mediteranei,
cat si numeroaselor cazinouri si localuri aflate in zona. In 1939, deschiderea
festivalului a coincis cu invadarea Poloniei de catre trupele naziste, astfel
incat autoritatile franceze au luat decizia de a anula manifestarea.
Dupa sapte ani a avut loc si prima editie, la care au
participat 18 natiuni. In anii ’50, festivalul era considerat cea mai
prestigioasa competitie de film din lume.
- 1968: La Uzina
de la Pitești, prima uzină de autoturisme din România, se începe producția
modelului Dacia 1100
Automobile Dacia S.A. este cel mai mare producător
român de automobile, care din septembrie 1999 aparține grupului francez
Renault. Obiectul de activitate al societății îl constituie producerea și
comercializarea de automobile, piese auto, mașini unelte și instalații pentru
industria de automobile.
Pe 20 august 1968 se începe producția modelului Dacia
1100, un model sub licența Renault R8; acesta era o berlină cu tracțiune și
motor pe spate. Primul automobil ieșit pe poarta fabricii a fost făcut cadou
președintelui Republicii Socialiste România de atunci, Nicolae Ceaușescu.
Conform contractului, Renault furniza toate părțile componente ale modelului,
urmând ca cei de la Dacia să le asambleze. Din 1968 și până în 1972,
aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o
ușoară modificare estetică la partea frontală. A mai fost produs, deși în număr
limitat, modelul 1100S, cu 2 perechi de faruri și un motor mai puternic,
folosite de poliție și în cursele de raliu. Puține au mai rămas în stare de
funcționare.
După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300 care a intrat în
producție în august 1969, un model sub licența R12, fiind prezentată la saloane
auto de la București și Paris. Modelul 1300 era o berlină cu 4 uși și tracțiune
pe puntea față.
- 1974: A fost inaugurat drumul naţional Transfăgărăşan,
care cuprinde cel mai lung tunel rutier din România (887 m), situat la cea mai
mare altitudine din ţară – 2.045 m.
Transfăgărășanul (oficial numerotat DN7C) este o cale
rutieră de circulație din România, care începe în comuna Bascov, județul Argeș
de lângă orașul Pitești, în direcția orașului Curtea de Argeș și se termină la
intersecția cu drumul DN1 între Sibiu și Brașov, în apropierea comunei
Cârțișoara, cu o lungime de 151 km, traversând pe axa nord-sud Munții Făgăraș.
Porțiunea de la barajul Vidraru până la Cârțișoara traversează un teren montan
la altitudini mari și a fost construită în perioada 1970–1974, pe o lungime de
aproximativ 91 km.
Până la construirea barajului și lacului de acumulare
Vidraru, în 1965, de-a lungul căruia DN7C se desfășoară pe aproape 20 km, a
existat un drum de pământ și o linie de mocăniță ce lega comuna Căpățâneni de
vechiul sat Cumpăna (astăzi acoperit de ape, în apropierea căruia s-a construit
actuala cabană Cumpăna).
Drumul Național 7C (DN7C), supranumit Transfăgărășan
(de la prefixul „trans-” + Făgăraș) leagă regiunea istorică a Munteniei cu
Transilvania, străbătând Munții Făgăraș, cea mai înaltă grupă montană din
România, făcând parte din Carpații Meridionali. Este un drum asfaltat, ajungând
în apropierea tunelului de lângă Lacul Bâlea la altitudinea de 2042 m. Astfel,
Transfăgărășanul se situează pe locul al doilea ca altitudine în clasamentul
șoselelor alpine din România, după Transalpina (DN67C) din Munții Parâng, care
urcă până la 2145 m.
Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 –
1974, la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu. Deși la momentul respectiv România
avea deja mai multe treceri ale Carpaților Meridionali moștenite dinainte de
perioada comunistă (Șoseaua Alpină Novaci-Săliște ori vechea Șosea
Câmpina-Predeal) sau făcute în primii ani ai regimului (drumul Bumbești
Jiu-Petroșani), invazia Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice și
ușurința cu care puteau fi blocate sau atacate trecerile existente între
Transilvania și Muntenia (care, cu o singură excepție, urmau cursul unor râuri)
determină inițierea de urgență a proiectului "Transfăgărășanului" -
un drum strategic care să lege garnizoanele Piteștiului și Sibiului. În notele
de fundamentare a proiectului se menționează, totodată, ca motive
"deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai
rațională a pășunilor alpine și realizarea unui centru turistic montan în zona
Lacului Bâlea".
S-a lucrat pe toată perioada anului, condițiile fiind
îngreunate de faptul că climatul alpin la peste 1.600 de metri altitudine – cu
vânturi puternice și viscole abundente, la care s-a adaugat specificul Munților
Făgăraș – nu permitea în mod normal decât 4-5 luni de muncă pe an. Drumul s-a
realizat cu eforturi materiale considerabile și cu prețul unor vieți de soldați
și muncitori care au contribuit la construcția lui[8], bilanțul oficial fiind
de 40 de morți.
Lucrători de atunci care mai sunt acum în viață avansează
astăzi cifre mai mari, care ajung până la câteva sute de vieți omenești
pierdute (răspunzând unui interviu, un martor al timpului spunea: "Numai
la baraj au murit vreo 400 de băieți").
Inaugurarea oficială, în prezența lui Nicolae
Ceaușescu, a avut loc în data de 20 septembrie 1974, dar lucrările au mai
continuat încă câțiva ani, pentru asfaltarea sa și alte activități conexe,
fiind finalizate în forma actuală în 1980.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!