Este a 324-a zi a anului.
Au mai rămas 41 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 7 h 18 m și apune la 16 h 44 m.
Citatul zilei
„Mintea se naşte numai din smerenie. Prostia se naşte
însă numai din înfumurare. Oricât de mari ar fi capacităţile intelectuale, omul
smerit e întotdeauna nemulţumit, caută; cel înfumurat crede că ştie tot şi nu
aprofundează.” (Lev Tolstoi, scriitor rus, n. 9 septembrie 1828 - d. 20
noiembrie 1910)
Ziua Universală a Drepturilor Copilului
“Omenirea este datoare să ofere copiilor ce este mai bun din ce are de oferit”.
La 20 noiembrie, în fiecare an, este sărbătorită Ziua universală a copiilor. La această dată, Adunarea Generală a ONU a adoptat, în 1959, Declarația pentru Drepturile Copiilor care definește drepturile copilului la protecție, educație, îngrijire a sănătății, adăpost și o alimentație potrivită și, în 1989, Convenția pentru Drepturile Copiilor.
Ziua
Universală a Copiilor (Universal Children's Day ) se sărbătorește în peste 100
de țări din sistemul ONU la 20 noiembrie, aceasta fiind ziua în care Adunarea
Generală a ONU a adoptat Declarația Drepturilor Copiilor (1959) și Convenția
Drepturilor Copiilor (1989).
Adunarea
Generală a Organizației Națiunilor Unite a recomandat în 1954, (Rezoluția 836,
IX) ca toate țările să sărbătorească o Zi a copiilor de pretutindeni, care să
fie marcată ca Zi a fraternității și înțelegerii între copiii din toată lumea
și ca Zi a promovării bunăstării copiilor lumii.
Data
de 20 noiembrie rămâne totuşi în istorie pentru că atunci au fost emise două
acte ce reglementează normele pentru protecţia copiilor din întreaga lume :
Declaraţia Drepturilor Copilului (1959) şi Convenţia Drepturilor Copilullui
(1989). Convenţia, care cuprinde 54 de articole, a fost adoptată de Adunarea
Generală a ONU şi semnată în peste 80 de state.
Despre
ce este vorba in Convenţia ONU cu privire la drepturile copilului?
1.
Toţi copiii şi tinerii au drepturi egale. Nici un copil sau tânăr nu trebuie
dezavantajat din pricina sexului său, a culorii pielii sale, a limbii pe care o
vorbeşte sau a religiei pe care o practică.
2.
Copiii şi tinerii au dreptul la o sănătate cât mai bună precum şi la asistenţă
medicală.
3.
Copiii şi tinerii au dreptul la studii elementare gratuite. În plus, ei trebuie
să beneficieze de dreptul de a urma şcoli superioare.
4.
Copiii şi tinerii au drept la vacanţă, timp liber, joacă şi la participarea la
activităţi culturale şi artistice.
5.
Copiii şi tinerii au dreptul de a se informa, de a-şi exprima liber opinia şi
de a fi ascultaţi.
6.
Copiii şi tinerii au dreptul la o educaţie bună. Părinţii sau tutorii lor
legali nu trebuie să aplice metode violente. Abuzurile şi exploatarea sunt
interzise.
7.
Copiii şi tinerii au dreptul ca în vreme de război să beneficieze de protecţie
şi asistenţă; acelaşi lucru se prevede şi pentru copiii refugiaţi.
8.
Copiii şi tinerii au dreptul să fie protejaţi de exploatarea prin muncă şi de
abuzurile sexuale.
9.
Copiii şi tinerii au dreptul să convieţuiască împreună cu părinţii lor şi să
întreţină contacte cu ambii părinţi, dacă aceştia sunt separaţi.
10.
Copiii şi tinerii handicapaţi au dreptul la o asistenţă şi protecţie specială,
precum şi la participarea activă la viaţa socială.
În septembrie 2015, liderii mondiali au stabilit prin adoptarea
Agendei 2030 pentru Dezvoltarea Durabilă, premisele transformării
viitorului dezvoltării umane. Milioane de oameni au fost implicați în
realizarea acestei agende globale — guverne, societatea civilă, sectorul
privat, mediul academic, sistemul ONU, dar și persoanele direct
interesate, inclusiv copiii și tinerii. Toate aceste părți sunt
implicate activ în implementarea acestei agende de la nivel local la
nivel mondial, astfel încât toți oamenii — inclusiv toți copiii — să
trăiască într-o lume mai sigură, mai curată, egală și prosperă până în
anul 2030.
UNICEF s-a angajat să sprijine implementarea cu succes a Obiectivelor privind Dezvoltarea Durabilă, colaborând în acest sens cu un grup divers de parteneri și urmărind totodată ca aceste obiective să ofere rezultate pentru fiecare copil, atât astăzi, cât și pentru generațiile viitoare.
Dacă, însă, nu se vor face eforturi accelerate, până în 2030, atunci, potrivit UNICEF: aproape 70 de milioane de copii ar putea muri înainte de a ajunge la a cincea aniversare, 9 din 10 copii care trăiesc în sărăcie extremă vor trăi în Africa sub-sahariană, peste 60 de milioane de copii de vârstă școlară primară nu vor merge la școală — aproximativ același număr cu al celor care nu merg astăzi la școală — mai mult de jumătate vor fi din Africa sub-sahariană, aproximativ 750 de milioane de fete vor deveni mirese-copii. Aceste mari inechități fac mai mult decât să încalce drepturile și să pericliteze viitorul copiilor. Acestea perpetuează inegalitatea și dezavantajele între generații și subminează stabilitatea societăților din întreaga lume.
În 2016, în Raportul anual al UNICEF, directorul executiv al acestei organizații, Anthony Lake, declara: ''cu aproximativ 535 milioane de copii care trăiesc în țări afectate de conflicte, dezastre naturale, epidemii și alte situații de urgență din întreaga lume ... cu aproape 50 de milioane de copii în mișcare, mai mult de jumătate din ei fiind victime ale deplasărilor forțate ... și cu aproximativ 385 de milioane de copii care trăiesc în sărăcie extremă și alte milioane de copii care sunt supuși discriminării și excluziunii sociale, aceste provocări sunt la fel de mari ca oricare dintre cele cu care ne-am confruntat în istoria noastră de 70 de ani''.
UNICEF s-a angajat să sprijine implementarea cu succes a Obiectivelor privind Dezvoltarea Durabilă, colaborând în acest sens cu un grup divers de parteneri și urmărind totodată ca aceste obiective să ofere rezultate pentru fiecare copil, atât astăzi, cât și pentru generațiile viitoare.
Dacă, însă, nu se vor face eforturi accelerate, până în 2030, atunci, potrivit UNICEF: aproape 70 de milioane de copii ar putea muri înainte de a ajunge la a cincea aniversare, 9 din 10 copii care trăiesc în sărăcie extremă vor trăi în Africa sub-sahariană, peste 60 de milioane de copii de vârstă școlară primară nu vor merge la școală — aproximativ același număr cu al celor care nu merg astăzi la școală — mai mult de jumătate vor fi din Africa sub-sahariană, aproximativ 750 de milioane de fete vor deveni mirese-copii. Aceste mari inechități fac mai mult decât să încalce drepturile și să pericliteze viitorul copiilor. Acestea perpetuează inegalitatea și dezavantajele între generații și subminează stabilitatea societăților din întreaga lume.
În 2016, în Raportul anual al UNICEF, directorul executiv al acestei organizații, Anthony Lake, declara: ''cu aproximativ 535 milioane de copii care trăiesc în țări afectate de conflicte, dezastre naturale, epidemii și alte situații de urgență din întreaga lume ... cu aproape 50 de milioane de copii în mișcare, mai mult de jumătate din ei fiind victime ale deplasărilor forțate ... și cu aproximativ 385 de milioane de copii care trăiesc în sărăcie extremă și alte milioane de copii care sunt supuși discriminării și excluziunii sociale, aceste provocări sunt la fel de mari ca oricare dintre cele cu care ne-am confruntat în istoria noastră de 70 de ani''.
Ziua industrializării Africii
Ziua
industrializării Africii se marchează la 20 noiembrie și a fost proclamată de
Adunarea Generală a ONU la 22 decembrie 1989 (Rezoluția 44/237).
Scopul acesteia îl reprezintă mobilizarea eforturilor comunității
internaționale pentru dezvoltarea Africii, sensibilizarea opiniei
publice precum și implicarea puterii politice în vederea demarării unor
programe menite să creeze noi ramuri industriale, axate pe utilizarea
resurselor proprii fiecărei zone sau țări.
Dezvoltarea industrială reprezintă motorul creșterii economice, a
nivelului de trai, ajută la rezolvarea unor probleme sociale (prin
crearea de locuri de muncă) și, de asemenea, deschide și femeilor
(defavorizate în această zonă a globului) noi perspective de integrare
în viața economică. Printre efectele benefice ale industrializării
performante se numără stoparea fluxului migrației, stabilitatea
economică a zonelor și posibilitatea de a ieși cu produsele pe piețele
internaționale.
Cu acest prilej, se organizează o serie de reuniuni, conferințe,
dezbateri și întruniri în cadrul cărora este prezentat potențialul
acestui continent în vederea atragerii investitorilor și obținerii de
capital pentru a fi investit în crearea de noi ramuri industriale și
dezvoltarea celor existente.
“Buy Nothing Day” este de fapt o sărbătoare a anti-consumerismului şi transmite un mesaj ce îndeamnă la o viaţă simplă, cu accent pus pe adevăratele bucurii. Ziua fără cumpărături este de fapt o reacţie a oamenilor din întreaga lume la comportamentul agresiv al corporaţiilor care încurajează dorinţa de consum exagerat. Ziua internaţională fără cumpărături trage un semnal de alarmă în privinţa cumpărăturilor fără pic de raţionament.
Denumirea a fost folosită încă de la sfârşitul secolului XIX, când a fost asociată cu criza financiară, în schimb Poliţia din Philadelphia a folosit denumirea pentru a defini aglomeraţia creată de traficul rutier şi de trecători în ziua care urma după Ziua Recunoştinţei.
Buy Nothing Day
Ziua
fără cumpărături, sărbătoarea anti-consumerismului Black Friday
Toată lumea a auzit de sărbătoarea cumpărăturilor
Black Friday, dar puţină lume ştie că există o zi specială în care putem alege
să nu mai fim consumatori timp de 24 de ore.
La scurt timp după Black Friday, vinerea neagră a
cumpărăturilor, ziua în care magazinele sunt devastate la propriu în goana
clienţilor după reduceri nerealiste şi induse publicitar, are loc o altă
sărbătoare mult mai puţin mediatizată. Ca reacţie la consumerismul excesiv
promovat de vinerea neagră, s-a ales o zi în care oamenii sunt invitaţi să iasă
din rândul consumatorilor şi să nu cumpere nimic timp de 24 de ore.
“Buy Nothing Day” este de fapt o sărbătoare a anti-consumerismului şi transmite un mesaj ce îndeamnă la o viaţă simplă, cu accent pus pe adevăratele bucurii. Ziua fără cumpărături este de fapt o reacţie a oamenilor din întreaga lume la comportamentul agresiv al corporaţiilor care încurajează dorinţa de consum exagerat. Ziua internaţională fără cumpărături trage un semnal de alarmă în privinţa cumpărăturilor fără pic de raţionament.
„Buy Nothing Day”, aşa cum este ea cunoscută la nivel
internaţional, este o zi în care spunem „Nu!” consumului excesiv, „Nu!”
cumpărăturilor fără rost, „Nu!” achiziţionării de lucruri şi obiecte pe care ni
le dorim doar sub imperiul unor impulsuri efemere şi pe care le vom arunca
într-un colţ uitat al casei sau direct la coşul de gunoi. Şi bineînţeles că
această acţiune nu îşi propune să ne schimbe modul de viaţă pentru o singură zi
pe an, ci să aruncăm o privire de ansamblu asupra efectelor pe care relaţia
noastră cu produsele pe care noi le cumpărăm o are asupra noastră, a mediului
şi a celor din jurul nostru.
Black Friday a premit un drept la
replica. Ziua de astazi a fost numita Buy Nothing Day, adica Ziua Fara Cumparaturi.
Este o zi internaţională de protest faţă de
consumerism, după nebuna
Vinere Neagră a tuturor cumpărăturilor.
În Ziua Fără Cumpărături, portofelele şi cardurile
trebuie să rămână în buzunare sau poşete şi trebuie să moară dragostea pentru
cumpărături. Regulă e simplă - timp de 24 de ore nu trebuie să cumpărăm nimic,
trebuie practic să ne detoxifiem de microbul shoppingului.
Ideea unei astfel de zile a fost lansată de artistul
canadian Ted Dave în septembrie 1992 care prin diverse înscrisuri comice,
adunări publice sau chiar forme de protest a încercat să atragă atenţia asupra
consumului, iar din 1997 Ziua Fără Cumpărături s-a mutat a doua zi după Vinerea
Neagră.
Tot ce cumpărăm are impact asupra mediului, iar Ziua
Fără Cumpărături atrage atenţia asupra marilor disparităţi în împărţirea
bunăstării între naţiuni şi oameni, a consecinţelor etice şi asupra mediului
ale consumerismului. Este şi un îndemn să ne schimbăm stilul de viaţă, şi nu
doar pentru o zi, să consumăm mai puţin, să reciclăm mai mult şi să le cerem
producătorilor şi vânzătorilor să protejeze mediul şi să fie mai corecţi.
Astazi e ziua cand nu trebuie sa cumparam nimic. In
fiecare an, in noiembrie, incepand din 1992,
activistii sociali care sunt importiva “consumatorismului” ne roaga sa
facem o pauza, si timp de 24 de ore sa tinem o cura de detoxifiere de la “consumism”.
Ei spun ca “tot ceea ce cumpărăm are un efect asupra
planetei şi de aceea, în calitate de consumatori ar trebui să-i provocam mai
mult pe producători, sa ne interesam mai mult de riscurile pe care le implică
pentru planetă”.
Nu întâmplător Buy Nothing Day se sărbătoreşte imediat
după Vinerea Neagră a cumpărăturilor. Toată lumea a aflat de celebra sărbătoare
inventată de americani, Black Friday împotriva zilei de post şi rugăciune în
memoria crucificării lui Hristos. Circa 4,1 milioane de români au auzit de
campania de reduceri Black Friday. Dintre aceştia 59,3%, respectiv 2,43
milioane, sunt interesaţi să facă achiziţii, potrivit unui studiu realizat de
compania Daedalus acum câţiva ani.
În vinerea neagră, magazinele sunt luate cu asalt,
oamenii se îmbulzesc şi de multe ori se încaieră în încercarea de a pune mâna
pe un produs vândut la un preţ promoţional. În această zi, oamenii nu mai ţin
cont nici de sfaturile specialiştilor care avertizează că printre reduceri se
strecoară şi multe păcăleli.
Alternativa unei zile petrecute prin magazine în goană
după reduceri falsificate o oferă Ziua Fără Cumpărături – Buy Nothing Day. Câţi
dintre noi vom reuşi să petrecem o zi fără să scoatem un ban din buzunar?
Ce înseamnă acest consumerism? Este un model social,
economic, cultural, de promovare, înseamnă o modă, un tip de comportament sau
chiar o dependenţă? Vinerea Neagră, când toate preţurile se reduc şi cumperi cu
furie tot ce nu îţi trebuie, a primit o replică imediată prin Ziua Fără
Cumpărături, un protest faţă de consum.
Se spune că nu ne trăim viaţa, ci o consumăm şi dacă
trăim pentru a avea de toate, ce avem nu este niciodată destul.
20 % din populaţia lumii, care trăieşte în ţările
dezvoltate, consumă peste 80% din resursele naturale ale globului provocând
daune mediului şi o nedreaptă distribuire a bogăţiei.
Black Friday
Americanii au fost primii care din cetăţeni au devenit
consumatori şi Black Friday este, evident, o invenţie americană.
Vinerea Neagră este în SUA ziua care urmează Zilei
Recunoştinţei, ultima zi de joi din noiembrie, şi deschide sezonul de
cumpărături de Crăciun.
Denumirea a fost folosită încă de la sfârşitul secolului XIX, când a fost asociată cu criza financiară, în schimb Poliţia din Philadelphia a folosit denumirea pentru a defini aglomeraţia creată de traficul rutier şi de trecători în ziua care urma după Ziua Recunoştinţei.
Încă de la începutul anilor 1900, magazinele din SUA
foloseau grupuri de Moşi Crăciuni pentru reclamă şi pentru a atrage
cumpărătorii a două zi după Thanksgiving, marcând asttfel începutul
cumpărăturilor tradiţionale pentru Crăciun. Se obişnuia ca Black Friday să se
extindă chiar şi până în weekendul următor, dar treptat obiceiul a dispărut,
pentru a se crea un mai mare sentiment al urgenţei de a nu rata reducerile.
Prima referire comercială la această zi datează din
anul 1961, definind practic punctul din care retailerii încep să facă profit cu
adevărat.
Magazinele se deschideau de Black Friday la
6 dimineaţa, dar prin anii 2000 mulţi retaileri au hotărât să fure startul
deschizând la 5 sau chiar la ora 4. În 2011, au deschis chiar la miezul nopţii.
Black Friday a fost exportată şi în multe ţări de pe
alte continente şi a fost adoptată şi de marii retaileri online care au lansat
Cyber Black Friday.
Magazinele din unele ţări au extins sau au devansat
Vinerea Neagră, ca şi România unde Vinerea Neagră a început în 17 noiembrie şi
a durat întregul weekend, ba chiar şi întreagă săptămâna care a urmat, în
dorinţa de a vinde cât mai mult.
Consumerism = fericire ?
Termenul provine din englezescul consumerism şi a fost
adoptat şi în România, deşi sunt încă dispute lingvistice care spun că ar fi
poate mai potrivit cel de consumatorism sau consumism.
Oricum i s-ar spune, se referă la mentalitatea
consumului în creştere continuă care domină societatea de consum şi care a fost
adoptat prin mimetism sau din snobism şi în afara SUA care par să fi dat tonul
acestui model de viaţă.
Campaniile publicitare şi reclamele agresive îi
ţintesc pe toţi potenţialii cumpărători, mari sau mici, şi amplifică dorinţa de
a cumpără şi lucruri nu neapărat necesare. Sociologul şi economistul Thorstein
Bunde Veblen, primul mare critic al consumerismului, spunea că publicitatea
este cea mai eficientă tehnică de spălare a creierului pe care civilizaţia
modernă a inventat-o.
Dar şi moda îţi cere să consumi pentru a fi în trend
cu îmbrăcămintea sau cu mâncarea, te îndeamnă să devii bio sau eco, să ai cele
mai noi gadget-uri, să faci daruri în cele mai diverse ocazii, să-ţi schimbi
mereu maşina, mobila şi chiar şi casa. Societatea modernă e bazată pe consum şi
teoria consumismului spune că nivelul de civilizaţie al unei societăţi depinde
direct de achiziţia de bunuri şi servicii, cu cât faci mai multe cumpărături pe
zi, cu atât eşti mai civilizat, că ai succes, că eşti un om valoros pe care
societatea trebuie să-l protejeze. A apărut ideea „protecţiei
consumatorilor”care a dus la rândul ei la apariţia unei întregi legislaţii, dar
şi a unei birocraţii extrem de stufoase.
Majoritatea oamenilor spun că le rămân suficienţi bani
astfel încât să îşi cumpere şi lucruri care nu ţin de stricta necesitate, dar
care le aduc plăcere sau chiar îi fac fericiţi. Dar psihologii, sau din ce în
ce mai multe alte teorii, consideră că abordarea consumerism=fericire este
neadevărată şi că prin goana după cumpărături încercăm să umplem golul de
identitate sau să ne găsim nouă înşine o identitate prin produsele pe care le
achiziţionăm. Consumismul este o dependenţă, iar societatea noastră este creată
pe baza acestei dependenţe.
Consum agresiv = risipă
Fenomenul a fost dus la extrem şi a evoluat către
consum ostentativ care apoi s-a transformat în consum agresiv de bunuri şi
servicii de lux în scopul afişării publice a bunăstării cumpărătorului.
Abundenta.Efectele consumerismului sunt devastatoare
pentru rezervele de resurse naturale şi pentru mediul natural. Zilnic apar zeci
de mii de produse noi şi servicii care de cele mai multe ori nu aduc nimic nou,
dar folosesc resurse din ce în ce mai multe.
După cum relatează unul dintre rapoartele Consiliului
de Apărare a Resurselor Naturale, NRDC, una dintre cele mai active organizaţii
ecologiste din SUA, în Europa şi în SUA jumătate din alimentele care se produc
se aruncă la gunoi: pâine, lapte, brânzeturi, fructe, carne.
Nu se poate evalua precis ce resurse se irosesc, este
vorba de mai multe sute de miliarde de euro, dar surse anonime din FAO vorbesc
de mii de miliarde de euro. Şi numai în Europa şi SUA se aruncă anual peste 1,3
miliarde de tone de alimente.
Evenimente de-a lungul timpului…
- 284: Diocletian (Gaius Aurelius Valerius Diocletianus), devine împărat roman.
Imparatul
Diocletian (245 — 313) a domnit până la 1 mai 305. A incercat sa reformeze
viața religioasă in imperiu prin reactivarea vechilor culte (cultul lui Jupiter
devine obligatoriu pentru întregul imperiu), promulgand in anii 303- 304, 4
edicte anticreștine care au declansat cea mai mare persecuție din istoria
imperiului împotriva acestei religii,rămase în istorie sub denumirea de
persecutia lui Diocletian.
- 1224: Prima mentiune a Bisericii “Sfantul Mihail” din Cisnadioara, monument in stil romanic.(germ. “Michelsberg”), (judeţul Sibiu).
După
cum spune un document din 1223, „muntele Sf. Mihail împreună cu biserica și cu
pământul ce ține de el” au făcut parte din avutul prepoziturii Sibiului.
Prepozitura
a cedat această proprietate regelui maghiar Andrei al II-lea , iar la scurt
timp după aceea, regele a dăruit-o favoritului său, magistrul Gocelinus, care
la rându-i a dăruit-o, pentru mântuirea sufletului său, Abatiei cisterciene din
Cârţa.
Acest
document conține de fapt și prima menționare documentară a localității
Cisnădioara.
Biserica
fost construită din piatră între anii 1162 și 1223 si are cea mai veche 0rga cu
tuburi din România, în stare funcțională de la începutul secolului al
XVIII-lea.
Biserica
din Cisnădioara se înscrie în seria bazilicilor de inspiraţie renană din zona
Sibiului, alături de cea din Cisnădie, Ocna Sibiului, Guşteriţa etc. Ceea ce
este demn de remarcat este faptul că monumentul ecleziastic nu a fost modificat
de-a lungul timpului, aşa cum s-a întâmplat cu majoritatea bisericilor din
Transilvania. Unele modificări au fost făcute după invazia tătarilor din 1241,
modificări care relevă influenţa şantierelor din Ungaria vestică, influenţe ce
sunt vizibile şi în zona Sibiului şi a Sebeşului începând din anul 1260.
- 1820: Scufundarea vasului-balenieră Essex, în apele Americii Latine, după ce a fost lovit în mod repetat de un cașalot.
Se presupune că acest eveniment ar fi
inspirat capodopera lui Herman Melville, Moby
Dick.
Cea
mai celebră dintre istorisirile cu caşaloţi este, fără nicio îndoială,
dramaticul roman Moby Dick (1851) al lui Hermann Melville, ce atribuie unui
caşalot nu numai inteligenţă şi memorie, ci şi o dorinţă de răzbunare egală cu
cea a omului care îl mai înfruntase odată şi care îl urmărea acum pe mările
lumii, pentru a-şi duce la capăt visul său vindicativ.
Două istorii adevărate
Ceea
ce nu ştiu toţi este că Moby Dick
este inspirat dintr-o poveste reală, din tragedia unei baleniere numite Essex,
al cărei echipaj a pierit aproape în întregime în urma confruntării cu un
caşalot. Deşi Hermann Melville, în cartea sa, dă agresivităţii caşaloţilor o
notă extremă, istorisind că uriaşul caşalot alb Moby Dick ar fi retezat,
dintr-o muşcătură, piciorul căpitanului Ahab şi că atacurile caşalotului ar fi
fost deliberate, chiar premeditate, dictate de o "răutate
inteligentă", există totuşi dovezi că, lăsând la o parte unele exagerări
ale imaginaţiei în sfera literară, caşaloţii pot să se manifeste agresiv faţă
de oameni, dacă sunt provocaţi.
Essex
era o balenieră americană din Nantucket, un vas relativ mic, de 27 de metri şi
238 de tone, echipat cu 5 bărci. În cea din urmă călătorie a sa, a plecat din
Nantucket la 12 august 1819, într-o expediţie de vânătoare ce se preconiza a
dura cca. 2 ani şi jumătate, spre coastele vestice ale Americii de Sud.
Avariată de o furtună, a avut nevoie de mult timp pentru a ajunge la
destinaţie, constatând acolo că i-o luaseră înainte alte baleniere. Căpitanul a
decis atunci să plece spre ape mai îndepărtate de ţărm. În dimineaţa zilei de
20 noiembrie, marinarii au zărit un grup de caşaloţi şi au pornit în urmărirea
lor. Au fost lansate la apă 3 bărci, cu care
vânătorii de balene urmau să se apropie de caşaloţi pentru a arunca
harpoanele (arme specifice acestei îndeletniciri - un fel de suliţe legate cu frânghii;
vânătorii înfigeau vârful metalic al
harponului în corpul cetaceului ce plutea la suprafaţă, iar cu ajutorul
frânghiilor, se apropiau de el, ucigându-l cu lăncile).
Dar,
a istorisit mai târziu secundul Owen Chase, la un moment dat în cursul
acţiunii, pe când repara la bordul balenierei una dintre bărci, avariată, a
observat cum un caşalot mult mai mare decât cei văzuţi până atunci (vreo 26 de
metri, s-a spus, dar în asemenea ocazii e uşor să exagerezi) s-a îndreptat cu
toată viteza spre balenieră şi a izbit-o cu capul. S-a îndepărtat vreo 500 de
metri, apoi s-a întors şi a atacat din nou! Lovită în plin, la provă, Essex s-a
scufundat, la 3.700 km de coastele Americii de Sud. Cei 20 de marinari s-au
înghesuit în cele 3 bărci rămase întregi, prea mici însă pentru a adăposti, pe
lângă oameni, toată cantitatea necesară de provizii de hrană şi apă de băut.
Echipajul a pornit spre coastele Americii, dar cei mai mulţi dintre marinari
n-au mai ajuns niciodată acasă. În cele din urmă, bărcile s-au pierdut una de
alta; unii dintre oameni au pierit de sete, foame şi boli; alţii au
supravieţuit doar datorită canibalismului, mâncând cadavrele tovarăşilor lor.
Din 20 de bărbaţi plecaţi pe Essex, doar 8 au supravieţuit întâlnirii cu
caşalotul şi naufragiului care i-a urmat.
Unul
dintre supravieţuitori a fost secundul vasului, Owen Chase, care a scris mai
târziu o relatare asupra atacului şi asupra dramaticei rătăciri pe mare care
i-a urmat (Narrative of the Most Extraordinary and Distressing Shipwreck of the
Whale-Ship Essex). Această istorisire a fost una dintre sursele de inspiraţie
ale romanului Moby Dick. (Mult mai târziu, un alt supravieţuitor, Thomas
Nickerson, care fusese, pe Essex, servitor al căpitanului şi ofiţerilor,
ulterior ajungând căpitan în marina comercială, a scris o altă relatare - The
Loss of the Ship "Essex" Sunk by a Whale and the Ordeal of the Crew
in Open Boats -, care n-a fost regăsită şi publicată decât în anii 1980.)
Cele
întâmplate cu Essex constituie, din cât se ştie până acum, primul caz cunoscut
de balenieră scufundată de un cetaceu. Dar, în anii care au urmat, au fost
raportate şi alte cazuri de atacuri ale unor cetacee asupra unor ambarcaţiuni:
Pusie Hall (atacată în 1835), Lydia şi Two Generals (atacate în 1836), Pocahontas (scufundată în 1850), Ann Alexander
(scufundată în 1851).
Accident sau agresiune?
Ce
spun aceste întâmplări despre caşaloţi? Sunt aceste animale atât de agresive
cum pare să reiasă din aceste evenimente şi înclinate să se răzbune violent pe
oamenii care le-au atacat, sau pe oameni în general?
Opiniile
asupra acestui subiect sunt împărţite.
Unii
biologi consideră că şi caşaloţii, ca mai toate cetaceele, sunt vieţuitoare
foarte inteligente, capabile să înţeleagă situaţii complexe şi să reacţioneze
raţional la o ameninţare, deşi nu mulţi merg până la a presupune că aceste
animale se răzbună în mod deliberat şi planificat.
Alţii
cred că aceste izbiri cu capul reprezintă un comportament de bază, instinctiv,
sprijinindu-se pe observaţii ale acestor animale în situaţii normale; de pildă,
în cadrul luptelor dintre masculi, aceştia se izbesc adesea cap în cap.
Să
fi fost vorba cu adevărat, în cazul celor două corăbii ghinioniste, despre
atacuri intenţionate?
În
ciuda mărimii colosale şi a dinţilor lor formidabili, caşaloţii sunt, în
general, descrişi ca nişte creaturi relativ domoale şi calme. În 1839, Thomas
Beale, care lucra ca medic la bordul unei baleniere, scria despre caşaloţi că
sunt „cele mai timide şi inofensive animale, ce caută să fugă iute de cel mai
mic lucru ce li se pare neobişnuit.”
Caşaloţii
au creiere nu numai foarte mari (cele mai mari din regnul animal), ci şi extrem
de complexe, părând, în unele privinţe, mai complexe decât ale oamenilor.
Caşaloţii au mai multe circumvoluţiuni cerebrale (acele cute, „încreţituri” ale
suprafeţei creierului, ce măresc aria scoarţei cerebrale şi, în consecinţă,
cantitatea de materie cenuşie) decât oamenii şi sunt fiinţe sociale, ce trăiesc
în grupuri cu o structură bine definită şi stabilă, cu legături complexe între
indivizi.
Dr.
Lindy Weilgart, cercetător la Dalhousie University din Canada, crede că, pentru
a putea trăi într-o organizare socială atât de complexă, pentru „a ţine minte
toate relaţiile lor sociale complexe (membri ai familiei, rude mai îndepărtate,
indivizi neînrudiţi din acelaşi grup), caşaloţii au nevoie de o memorie bună”
Şi
atunci, nu este exclus ca reamintirea unor incidente traumatizante din trecut –
atacuri anterioare ale unor vânători de balene – ar fi putut declanşa din
partea unui caşalot atacul care a scufundat baleniera Essex.
„Pe
scurt, eu chiar cred că un caşalot ar putea avea agresivitatea necesară pentru
a ataca o corabie, în special dacă e vorba de o mamă al cărei pui este ameninţat”,
spune dr. Weilgart.
Caşaloţii
folosesc un sistem complex de semnale sonore, utilizând, printre altele, ecolocaţia – adică emiterea şi recepţionarea
de ultrasunete, cu ajutorul căreia se orientează în mediu şi îşi localizează
prada.
E
discutabil dacă ei pot încerca sentimente precum ura sau dorinţa de răzbunare.
E posibil ca, în cazul lui Essex, caşalotul să îşi fi schimbat brusc direcţia de
deplasare, sub apă, şi să se fi lovit întâmplător de navă.
Dincolo
de foarte rarele cazuri în care caşaloţii au atacat ambarcaţiuni cu oameni la
bord, există sutele de mii de cazuri în care oamenii au măcelărit cetacee mari,
inclusiv caşaloţi, şi au continuat să o facă şi în secolul XXI. În ciuda unui
moratoriu internaţional, există câteva ţări care, neacceptând moratoriul, încă
mai vânează marile cetacee, cu toate că unele specii sunt ameninţate. Marele
caşalot este azi una dintre cele mai vulnerabile specii de cetacee şi, cu toate
că, în cazul lui, urmărirea a încetat şi specia este ocrotită, populaţiile încă
se resimt de pe urma secolelor de vânare intensivă.
În
cazul altor specii de cetacee mari, vânătoarea de balene continuă şi azi, cu
vase mai puţine, dar de randament mult mai mare, adevărate „uzine ale morţii”
plutitoare, ce prind şi procesează, cu o eficienţă necruţătoare, sute de
cetacee, lipsite de apărare în faţa tehnologiei umane actuale. Noi suntem cei
care le agresăm pe ele. E aşa cum îi spunea, în romanul lui Melville, secundul
Starbuck căpitanului Ahab, obsedat de întâlnirea cu Moby Dick:
”Moby
Dick nu te mai urmăreşte. Acum tu, tu eşti acela care o urmăreşti!”
- 1852: Începe construcția clădirii Școlii Centrale din București, care se va numi "Pensionatul Domnesc de fete".
Din 1890, școala funcționează în
localul construit de arhitectul Ion Mincu, lângă Grădina Icoanei; după 1948 și
până în 1993 instituția se va numi "Liceul Zoia Kosmodemianskaia".
Școala
Centrală este o instituție de învățământ preuniversitar din București care a
funcționat de-a lungul vremii sub mai multe denumiri (între care și Pensionatul
Domnesc de Fete). Inițial, Școala Centrală a fost instituția dedicată educației
fetelor aparținând elitei bucureștene. A fost construită printr-o rezoluție a
lui Barbu Știrbey în 1851, arhitectura clădirii fiind realizată de Ion Mincu.
Istoric
Pensionatul
Domnesc de Fete a fost înființat pe baza actului semnat la 19 martie 1851 de
domnitorul Barbu Știrbei.
Decretarea
mobilizării, în august 1916, a fost însoțită de transformarea pensionului în
spital.[2] În 1918 clădirea a trecut în folosinta austriecilor, care au
instalat aici sediul poștei.
Clădirea
Clădirea
liceului este monument istoric.
Are
la bază o concepție clasică, care amintește de imaginea și formele regulate,
simetrice, ale unor ansambluri mănăstirești de la sfârșitul secolului al
XVII-lea și începutul secolului al XVIII-lea (Mănăstirea Hurezi, Mănăstirea
Antim).
Planul,
de forma dreptunghiulara este compus din 4 aripi, cu parter și etaj fiecare,
dispuse simetric în jurul unor curți interioare. Circulația și accesele la
toate încăperile se fac printr-o suita de coridoare largi care înconjoară
curtea interioara. În partea din spate a curții se afla un mic amfiteatru, iar
la etaj se află internatul.
Curtea
interioara este mărginită la parter de o suită continuă de arcade trilobate în
acoladă, sprijinite pe colonete de piatra. Zidul de deasupra arcadelor este
tapisat cu ornamente florale realizate din ceramică colorată.
Fațadele
sunt împărțite în două registre prin intermediul unui brâu plasat la nivelul
planșeului dintre parter și etaj. Fațada principala are trei elemente majore
distincte: un corp central cu intrarea și doua pavilioane de colt, ușor
decroșate, așezate în prelungirea aripilor laterale. Liniile simple și
suprafețele netede ale fațadelor sunt înviorate de câteva profile și accente.
Printre acestea, colonada curții interioare cu toată decorația sa, apoi pe
fațada principală, brâul median făcut din faianță policromă, lintourile
ferestrelor și lanțul continuu de arcușoare sprijinite pe console de teracota
smălțuite verde de sub streașină.
De
asemenea, bow-window-urile de la etajul pavilioanelor de colț amintesc de
mușarabieurile turcești.
- 1858: S-a născut Selma Lagerlöf, scriitoare suedeză, laureată a Premiului Nobel în 1909 (d. 1940)
Selma
Ottiliana Lovisa Lagerlöf (n. 20 noiembrie 1858, Östra Emterwik, Värmland - d.
16 martie 1940) a fost o scriitoare suedeză, prima femeie care a primit Premiul
Nobel pentru Literatură (1909) și prima femeie membră a Academiei Suedeze
(1914).
Opera
sa posedă puternice tendințe moral-educative, cultivând trecutul legendar,
conservarea valorilor perene, tradiția. A scris romane de factură epopeică,
pline de fantezie și lirism, cu rezonanțe din vechile legende scandinave.
De
asemenea, a mai scris proză pentru copii, îmbinând într-o viziune poetică unică
o lecție metaforică de geografie, istorie și cultură. "... ca prețuire
pentru nobilul său idealism, bogăția fanteziei și expunerea spirituală care îi
caracterizează opera".
Selma
Lagerlöf este prima femeie care a primit premiul Nobel pentru literatură şi cea
care a scris "Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin Suedia".
Selma
Lagerlöf s-a născut în Mårbacka, Värmland, pe 20 noiembrie 1858. Conacul
părintesc din Mårbacka apare în toate amintirile ei din copilărie. Casa cu
etaj, cu acoperişul învelit cu turbă, cu oameni veseli, cuvincioşi şi
muncitori, apare uneori prezentată direct în opera sa. Când Selma Lagerlöf avea
trei ani, s-a trezit într-o dimineaţă cu un picior paralizat, maladie de care nu
s-a vindecat complet niciodată. Din acest motiv, Selma nu a mers la cursurile
unei şcoli, ci a învăţat acasă.
În
opera lui Selma Lagerlöf predomină povestirea, legenda. Din motive didactice, Selma
Lagerlöf a scris o carte de lecturi geografice despre Suedia, plină de amintiri
istorice şi de descrieri ale pământului suedez. Micii şi marii cititori ai
acestei cărţi nici nu-şi imaginează că a fost scrisă pentru şcoala elementară.
Cartea a fost tradusă în foarte multe limbi străine şi este cea mai cunoscută operă
a Selmei Lagerlöf: "Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin Suedia/
Nils Holgersson underbara resa genom Sverige" (1907).
Selma
Lagerlöf este autoarea mai multor citate care au rămas în istorie.
"Mai
mulţi mor în fugă decât în luptă"
"Cultura
este ceea ce rămâne după ce ai uitat tot ce-ai învăţat"
"Cine
este de neînvins fără resemnare şi cine e sigur de izbândă fără răbdare?"
Selma Lagerlöf, marcată de o tragedie în copilărie
De
mică Selma Lagerlöf a citit mult, cărţi de aventuri pline de fantezie, "O
mie şi una de nopţi", cărţile lui Walter Scott, povestirile lui H. C.
Andersen. Încă de la 15 ani, a început să scrie versuri şi şi-a propus să
devină scriitoare. Dorinţa de a-şi face o situaţie şi starea economică precară
a familiei a determinat-o, în 1881, să plece la Stockholm, unde a urmat, un an,
cursurile unui liceu pentru fete şi trei ani cursurile şcolii pedagogice.
Din
1885 până în 1895 a fost învăţătoare într-o şcoală de fete la Landskrona. În
această perioadă, a scris "Gösta Berlings saga" (1891), o carte care
a fost foarte rece primită de critică. Faptul acesta se explică prin aceea că
Selma Lagerlöf, începând să scrie această carte, a simţit că nu se poate
încadra în canoanele literare ale epocii, povestirile ei, atât de intim legate
de copilărie şi de adolescenţă, având nevoie de o libertate de expresie
asemănătoare cu aceea a legendelor populare.
Doi
ani mai târziu, un danez a tradus cartea şi astfel "Gösta Berlings" a
ajuns pe masa de lucru a lui Georg Brandes, cel mai autorizat critic literar
din vremea sa, iar recenzia favorabilă a acestuia a adus consacrarea definitivă
a volumului lui Selma Lagerlöf.
În
anul 1909, Selma Lagerlöf a devenit prima femeie care a primit premiul Nobel
pentru literatură. Pentru deosebitele ei merite, Selma Lagerlöf a primit titlul
de doctor honoris causa şi a devenit membru al Academiei Suedeze, în 1914.
În
1939, Selma Lagerlöf a salvat-o de la exterminarea de către regimul nazist pe
scriitoarea germană Nelly Sachs, care s-a refugiat la Stockholm.
Scriitoarea
Selma Lagerlöf a decedat în 1940.
- 1889: S-a născut Edwin Hubble, astronom american (d. 1953)
Edwin
Powell Hubble (n. 20 noiembrie 1889, Marshfield, Missouri – d. 28 septembrie
1953, San Marino, California) a fost un astronom și cosmolog american, fondatorul
astronomiei extragalactice.
A
schimbat profund înțelegerea felului în care trebuie să concepem Universul prin
demostrarea existenței altor galaxii, altele decât cea a noastră, Calea Lactee.
Hubble
a descoperit, de asemenea, modul corect de aplicare al "Efectului
Doppler" la expansiunea Universului, numit specific în astronomie și
cosmologie "Deplasarea spre roșu". Efectul observat de el în
modificarea spectrul electromagnetic al galaxiilor stabilea o proporționalitate
între variația spectrului electromagnetic al unei anumite galaxii și depărtarea
acesteia de planeta noastră, Pământ. Această proporționalitate, care a devenit
cunoscută ca Legea lui Hubble, a definit și a măsurat expansiunea universului.
Telescopul
spațial Hubble (prescurtat HST, de la numele lui în engleză Hubble Space
Telescope) este un telescop plasat pe orbită în jurul Pământului, numit așa
după astronomul american Edwin Hubble. Este poziționat în afara atmosferei
terestre, ceea ce îi conferă avantaje semnificative față de telescoapele de pe
Pământ, imaginile nefiind perturbate de către turbulențele atmosferice, iar
telescopul putând capta informații și în spectrul ultraviolet, ale cărui
lungimi de undă sunt în mod normal puternic atenuate de către stratul de ozon
al Pământului. De la lansarea lui în 1990 a devenit unul dintre cele mai
importante instrumente din istoria astronomiei. Cu el astronomii au făcut
numeroase observații, care au dus la importante descoperiri în astrofizică.
Camera fotografică cu câmp foarte larg de pe Hubble furnizează cele mai
detaliate imagini în lumină vizibilă realizate vreodată.
- 1909: S-a înfiinţat, la Chitila (lângă Bucureşti), din iniţiativa lui Mihail Cerchez, prima Şcoală de pilotaj din România (şi din sud-estul Europei);
A
funcţionat între anii 1909 şi 1911 şi a pregătit primii piloţi militari români.
Mihail
Cerchez, un avocat brăilean, membru
al Baroului de avocaţi de la Dunărea de Jos,
a fost cel ce a întemeiat prima şcoală de aviaţie din România !
Revenit
în ţară, după un pelerinaj prin Europa, Cerchez a convins o suita de prieteni
ai săi (brăilenii Panas, Gigi Petcu, Iancu Mavrodin, Ştefan Cerchez) să facă o
investiţie neaşteptată, înfiinţând o societate particulară, cu un capital de
200.000 de lei , „având drept scop exploatarea locomoţiunei aeriene sub toate
formele”. Prin Actul Constitutiv nr. 2931/1909, înregistrat la Tribunalul de
Ilfov, la 20 noiembrie 1909, au pus
bazele primei şcoli pentru piloţi,
deschisă pe aerodromul de la Chitila.
Aerodromul,
cel mai modern, din Europa, la acea
vreme, unde şi-a început activitatea firma „Cerchez Co”, după cum spuneau
ziarele vremii, avea hangare, tribune şi ateliere pentru construcţii şi
reparaţii de avioane. Tot atunci fusese cumpărată din Franţa licenţa avionului
„Maurice Farman”, din care se construiseră în atelierele societăţii 4 bucăţi
pentru armată. România devenea astfel a doua ţară din lume care fabrica avioane
în serie.
Şcoala
de pilotaj a fost dotată cu următoarele aparate de zbor: 1 Wright model 1908, 1
Farman tip 1909 şi un avion „Demoiselle”, fără motor, destinat antrenamentului
la sol al viitorilor elevi-piloţi.
Avocatul
Mihail Cerchez a cumpărat din Franţa licenţa avionului de şcoală şi
recunoaştere Farman III (model 1909), aparatul urmând să se construiască în
atelierele Complexului aeronautic de la Chitila cu personal românesc şi
francez. Primii piloţi angajaţi la Şcoala de pilotaj au fost Robert Catargi şi
Nicolae Costin originar din Basarabia; aviatorii francezi Guillemin, Charles
Viallard, Michel Molla şi Louis Martinex-Rex au devenit piloţi-instructori. În
calitate de mecanic şef a fost angajat Nichita Paşeff, un fost marinar din
flota imperială rusă, care lucrase în câteva fabrici de avioane din Franţa.
La
11 iunie 1910, a avut loc inaugurarea aerodromului de la Chitila, prin
zborurile executate de pilotul francez Guillemin pe un avion (de tip) Henry
Farman. Într-un memoriu din acea zi
memorabilă, adresat de Mihail Cerchez
conducerii Ministerului de Război, prin care se solicita şi trimiterea unor
ofiţeri-elevi pentru pregătirea primilor piloţi militari, Mihail Cerchez
intuind în aviaţie, o armă de luptă de mare viitor. Conducerea armatei a fost
de acord cu propunerile avocatului Cerchez, Ministrul de Război, Nicolae
Filipescu, detaşând la şcoală voluntari să înveţe tehnica zborului pe maiorul
Ioan Macri, căpitanul Fotache Ionescu, locotenentul Stelian Boiangiu şi
sublocotenenţii Nicolae Druţu, Ştefan Protopopescu şi Gheorghe Negrescu sub
supravegherea pilotului instructor francez Charles Viallard. Dintre aceştia,
doi au reuşit să obţină brevet: Ştefan Protopopescu la 9 iulie 1911 şi Gheorghe
Negrescu cu opt zile mai târziu.
Duminică
14 noiembrie 1910, primul mare miting de aviaţie, la Chitila. Presa vremii
relata: „În sfârşit, s-a dat şi la noi cuvântului de Meeting adevăratul lui
înţeles. Pentru prima oara, programul serbărei de aviaţiune anunţă participarea
celor cinci aviatori români sau străini aflaţi în România şi tot pentru prima
oara publicul a avut plăcerea să asiste la zboruri simultanee” (Revista
Automobilă).
La
propunerea maiorului Ion Macri, comandantul grupului de elevi, Ministerul de
Război a sistat sprijinul material acordat şcolii de la Chitila şi până la
finele anului 1912, aceasta îşi închide porţile împreună cu atelierele de
construit şi reparat avioane.
Şcoala
brăileanului va rămâne în istoria
aviaţiei române locul unde au fost pregătiţi primii piloţi ai armatei noastre,
locul unde s-au construit primele avioane (patru Farman) asa cum Mihail Cerchez va rămâne întemeitorul primei
şcoli de aviaţie din România, a primului aerodrom şi organizatorul primului miting aerian.
Numele avocatului brăilean este legat şi de prima revistă, „Aviaţiunea”,
editată pentru popularizarea progreselor aviaţiei româneşti şi mondiale.
- 1919: Își deschide lucrările primul parlament al României Mari (România interbelică), preşedinte al Adunării Deputaţilor fiind ales Vasile Stroescu, cel mai vîrstnic deputat.
Vasile
Stroescu a fost un cărturar de frunte, susținător al învățământului școlar și
om politic român basarabean, filantrop și membru de onoare al Academiei Române,
care a promovat cultura națională și a neamului.
S-a născut în familia comisului Vasile
Stroiescu, descendent al jitnicerului Ioan Stroiescu, menționat documentar încă
la 2 iulie 1682. De asemenea, a fost și președinte de onoare al Partidului
National Moldovenesc (1917).
S-a
stins din viață la București la 13 aprilie 1926. I-au fost organizate funeralii
naționale. A fost înmormântat în Cimitirul Sf. Vineri, pe Aleea Teilor.
- 1922: Are loc Conferinţa internaţională de la Lausanne, Elveţia, la care participă şi România, în problema strîmtorilor Bosfor şi Dardanele.
La
Conferinţă s-a discutat şi a fost semnat tratatul de pace cu Turcia, carea
recunoscut printre altele si drepturile României asupra insulei Ada-Kaleh,
situată pe Dunăre lîngă Turnu Severin.
Insula
a fost inundata odata cu construirea barajului Portile de Fier
(22.11.1922-24.07.1923).
Ada
Kaleh (din limba turcă Ada Kale, însemnând Insula Fortăreață) a fost o insulă
pe Dunăre, acoperită în 1970 de apele lacului de acumulare al hidrocentralei
Porțile de Fier I. Insula se găsea la circa 3 km în aval de Orșova și avea o
dimensiune de circa 1,7km lungime și circa 500m lățime. Era populată de circa
600 de turci. Insula Ada Kaleh era pentru locuitorii din regiune un punct
turistic îndrăgit datorită prețurilor (fiind scutită de impozit) mai scăzute,
pentru cumpărarea delicateselor turcești, bijuterii și tutun. Insula a fost
renumită și pentru creșterea trandafirilor din care localnicii obțineau uleiul
și parfumul de trandafir.
Insula
a fost locuită încă din antichitate. Herodot amintea de Cyraunis, despre care
scrie că lungimea insulei este de 200 de stadii, îngustă, plină de măslini și
de viță sălbatică. Prima atestare documentară este un raport al Cavalerilor
Teutoni din 22 februarie 1430, despre fortificațiile bănățene, care vorbește
despre insula Saan cu 216 oameni. De la 1430 devine cunoscută ca Ada Kaleh. Din
cauza poziției strategice a insulei, în conflictul imperiului habsburgic cu cel
otoman insula Ada Kaleh a avut o importanță deosebită. În anul 1689 armata
austriacă a construit o fortăreață împotriva Imperiului Otoman. În următoarele
decenii, ocupația insulei Ada Kaleh s-a schimbat de mai multe ori între Austria
și Imperiul Otoman. În urma Tratatului de Pace de la Belgrad din 1739, insula a
rămas permanent turcilor, cu scurte întreruperi temporare în favoarea
austriecilor între anii 1789 și 1791.
Uitată
la Congresul de pace de la Berlin (1878), insula Ada-Kaleh a rămas posesiune
turcă aflată sub ocupație austro-ungară până în anul 1918/1920, când a devenit
teritoriu românesc. Majoritatea populației insulei era de origine turcă.
Înaintea creării lacului de acumulare de la Porțile de Fier, principalele
obiective istorice de pe insulă au fost demolate. Încercarea reclădirii lor în
aval pe insula Șimian în anii următori, a fost însă fară succes, majoritatea
locuitorilor preferând să se mute în alte regiuni ale României (de ex.
Dobrogea) sau să emigreze în Turcia. Ideea de a reconstrui insula Ada Kaleh nu
a fost însă abandonată.
- 1923: S-a brevetat primul semafor de trafic
In
aceasta zi, afro-americanul Garret A. Morgan, din Celeveland, Ohio, a primit un
brevet pentru "Traffic Signal", un indicator rutier automat care
facea strazile mai sigure mai vehicule si pietoni. Lui Garrett i-a venit ideea
semaforului deoarece vazuse un accident intre o masina si o trasura, in urma
caruia a murit o fata. Mai tarziu el a vandut inventia catre General Electric
Corporation, pentru suma de 40.000$.
Indicatorul
avea trei pozitii:Stop, GO si Stop All, a treia pozitie oprind traficul pentru
toate vehiculele, permitand pietonilor sa traverseze in siguranta.
Garret
Morgan este de asemenea recunoscut ca inventatorul unei masti de gaze si a
aparatului de indreptat parul.
El
era fiul unor sclavi din Kentucky, care a parasit orasul natal in 1895 pentru a
cauta noi oportunitati; in urma acestui fapt el a devenit primul inventator de
culoare.
- 1942: Alaska Highway de deschide oficial.
Construcția drumului a fost accelerată după
atacul japonez de la Pearl Harbor.
Denumirea
inițială a șoselei a fost ALCAN, fiind construită cu scop militar. Denumirea ei
actuală datează din martie 1942, fiind o șosea formată din pietriș, care a fost
continuu îmbunătățită. Șoseaua de azi este cu 60 de km mai scurtă ca la cea de
la început, fiind în cea mai mare parte asfaltată
Alaska
Highway este o șosea cu lungimea de 2.288 km, care leagă Dawson Creek nord-estul
provinciei British Columbia, Canada cu Delta Junction un oraș din Southeast
Fairbanks Census Area, Alaska.
Denumirea
inițială a șoselei a fost ALCAN, fiind construită cu scop militar. Denumirea ei
actuală datează din martie 1942, fiind o șosea formată din pietriș, care a fost
continuu îmbunătățită. Șoseaua de azi este cu 60 de km mai scurtă ca la cea de
la început, fiind în cea mai mare parte asfaltată.
Localități
traversate: Dawson Creek, Fort St. John, Fort Nelson, Watson Lake, Whitehorse,
Haines Junction, Tok, Delta Junction.
- 1945: A inceput procesul de la Nurenburg, unde 24 de criminali de razboi nazisti au fost judecati pentru atrocitatile comise pe parcursul celui de-al Doilea Razboi Mondial.
Un
tribunal international, din care faceau parte reprezentanti ai Statelor Unite,
Marii Britanii, Frantei si Uniunii Sovietice, a fost infiintat cu acest scop,
fiind prima instanta creata pentru judecarea crimelor impotriva umanitatii.
Lordul Justice Geoffrey Lawrence, reprezentantul Marii Britanii, a fost presedintele
completului de judecata.
Procesul a durat 10 luni, dezbaterile intinzandu-se pe durata a 216 ore, in final 12 lideri nazisti fiind condamnati la moarte, sapte la 10 ani de inchisoare si trei au fost achitati. Ceilalti doi inculpati in celebrul proces nu au mai putut fi judecati. Unul dintre ei, Robert Ley, s-a sinucis, iar celalalt, Gustav Krupp von Bohlen, a innebunit. Un alt lider nazist, Martin Bormann, a fost condamnat la moarte in lipsa.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!