Denumirea lunii decembrie derivă de la cuvântul „decem”, care înseamnă zece, deoarece a reprezentat luna a zecea în calendarul roman.
În tradiția populară, luna decembrie se numește Undrea sau Andrea, Indrea în amintirea Sfântului Apostol Andrei, prăznuit în ultima zi a lunii noiembrie.
Decembrie este prima lună de iarnă, este luna solstițiului de iarna, cu cea mai lungă noapte și cea mai scurtă zi, dar este și luna luminilor, pentru că din decembrie ziua începe, din nou să crească!
(31 de zile – ziua are 9 ore, noaptea 15 ore)
În tradiția populară, luna decembrie se numește Undrea sau Andrea, Indrea în amintirea Sfântului Apostol Andrei, prăznuit în ultima zi a lunii noiembrie.
Decembrie este prima lună de iarnă, este luna solstițiului de iarna, cu cea mai lungă noapte și cea mai scurtă zi, dar este și luna luminilor, pentru că din decembrie ziua începe, din nou să crească!
(31 de zile – ziua are 9 ore, noaptea 15 ore)
Decembrie este a 12-a
lună a anului în calendarul Gregorian și una dintre cele șapte luni gregoriene
cu o durată de 31 de zile.
Decembrie începe
(astrologic) cu soarele în semnul Săgetătorului și sfârșește în semnul
Capricornului. Din punct de vedere astronomic, luna decembrie începe cu soarele
în constelația Ophiuchus și se sfârșește cu soarele în constelația Săgetător.
Luna are 31 de zile. Ziua are 9 ore, iar noaptea are 15 ore. Soarele răsare la începutul lunii la 07 h 32 m și apune la 16 h 38 m, iar la sfârșitul lunii răsare la 07 h 52 m și apune la 16 h 46 m.
Între 13 și 14 decembrie este atins nivelul maxim de către curentul de meteori Geminide, care se poate vedea de pe Pământ o dată la aproximativ un an și jumătate. Geminidele produc în aceste zile ale lunii decembrie între 60-80 meteori pe oră, o mare parte din ei fiind foarte strălucitori (bolizi). În 2017 maximul se va produce în timpul zilei de 14 decembrie (ora 8.30 ora României) și se pot vedea aproximativ 120 de stele căzătoare pe oră, din afara orașelor mari.
Solstițiul de iarnă are loc la 21 decembrie, la 18 h 28 m.
Luna are 31 de zile. Ziua are 9 ore, iar noaptea are 15 ore. Soarele răsare la începutul lunii la 07 h 32 m și apune la 16 h 38 m, iar la sfârșitul lunii răsare la 07 h 52 m și apune la 16 h 46 m.
Între 13 și 14 decembrie este atins nivelul maxim de către curentul de meteori Geminide, care se poate vedea de pe Pământ o dată la aproximativ un an și jumătate. Geminidele produc în aceste zile ale lunii decembrie între 60-80 meteori pe oră, o mare parte din ei fiind foarte strălucitori (bolizi). În 2017 maximul se va produce în timpul zilei de 14 decembrie (ora 8.30 ora României) și se pot vedea aproximativ 120 de stele căzătoare pe oră, din afara orașelor mari.
Solstițiul de iarnă are loc la 21 decembrie, la 18 h 28 m.
Solstițiu înseamnă
„soare nemișcat”. În emisfera nordică, 22 decembrie este prima zi de iarnă
astronomică — cea mai scurtă zi (8 ore și 50 minute) și cea mai lungă noapte a
anului (15 ore și 10 minute, pentru București). Acest eveniment astronomic este
legat de mișcarea anuală aparentă a Soarelui pe sfera cerească, ce reprezintă
consecința mișcării reale a Pământului în jurul Soarelui.
În emisfera sudică a
Pământului, fenomenul are loc invers, momentul respectiv marcând începutul
verii astronomice.
La momentul
solstițiului de iarnă, Soarele se află în emisfera australă a sferei cerești,
el efectuând mișcarea diurnă în lungul cercului paralel cu ecuatorul ceresc,
numit „tropicul Capricornului”. Aceasta explică, pentru latitudinile medii ale
Terrei, inegalitatea zilelor și a nopților, precum și succesiunea
anotimpurilor.
Momentul solstițiului
de iarnă, respectiv al începutului iernii astronomice, are loc, în fiecare an,
în jurul datei de 21 decembrie. Începând de la această dată, până la 21 iunie,
durata zilelor va crește continuu, iar cea a nopților va scădea în mod
corespunzător.
Obiceiurile românești
din preajma solstițiului de iarnă păstrează amintirea jertfirii violente a
zeului adorat, prin substituirea acestuia cu arborele sacru, bradul sau
stejarul, tăiat și incinerat simbolic în noaptea de Crăciun, cu taurul,
reprezentat de o mască, Capra, Brezaia, Țurca sau Borița, care, după ce
însoțește unele cete de colindători, este omorât simbolic și, mai ales, cu
porcul, reprezentare neolitică a spiritului grâului, sacrificat ritual la Ignat
(20 decembrie).
La 22 decembrie se face trecerea în semnul zodiacal Capricorn, din
zodiacul clasic european și reprezintă a 10-a zodie pe cercul zodiacal
(care cuprinde 12 zodii).
Fazele Lunii se produc la: 03 decembrie — Lună Plină 17 h 47 m (Luna începe să descrească); 10 decembrie — Luna la Ultimul Pătrar 09 h 51 m; 18 decembrie — Lună Nouă 08 h 30 m (Luna începe să crească); 26 decembrie — Luna la Primul Pătrar la 11 h 20 m, potrivit Observatorului Astronomic "Amiral Vasile Urseanu".
Fazele Lunii se produc la: 03 decembrie — Lună Plină 17 h 47 m (Luna începe să descrească); 10 decembrie — Luna la Ultimul Pătrar 09 h 51 m; 18 decembrie — Lună Nouă 08 h 30 m (Luna începe să crească); 26 decembrie — Luna la Primul Pătrar la 11 h 20 m, potrivit Observatorului Astronomic "Amiral Vasile Urseanu".
Sărbătorile lunii
decembrie pregătesc, prin obiceiurile, ritualurile și practicile magice pe care
le adăpostesc, sfârșitul și totodată începutul anului calendaristic: Bubatul,
Sava, Moș Nicolae, Ana Zacetenia, Modest, Ignatul, Moș Ajun, Moș Crăciun,
Îngropatul Crăciunului.
Numele lunii decembrie
(latină: December) vine de la cuvântul latinesc decem, zece, pentru că luna
decembrie era a zecea lună în calendarul roman.
Grecii numeau luna
decembrie Poseidon. În România, luna decembrie, popular, se numește Undrea, Andrea, Indrea.
Denumirea de Undrea sau Andrea vine de la faptul că încă se păstrează amintirea
Sfântului Andrei, sărbătorit pe 30 noiembrie.
Decembrie începe în
aceeași zi a săptămânii ca și Septembrie.
I.L. Caragiale spunea
în Calendar despre luna decembrie: Gerul îngheață becurile felinarelor pe
ulițe. Primăria hotărăște a așeza la fiecare răspânte câte o sobă de tuci. Un
amic al guvernului va fi însărcinat, fără leafă, numai cu diurnă, să meargă la
Paris spre a cumpăra sobele, cari vara vor putea servi și la altceva.
4 decembrie – Sfânta Varvara
Sfânta îi apără pe copii, pe mamele lor, pe tinerele fete, dar şi pe
mineri. Superstiţia cere ca în dimineaţa acelei zile, toţi ai casei să-şi facă
semnul crucii pe faţă cu miere de stup, pentru a se feri de bubat/vărsat de
vânr. Tot în această zi se dau de pomană turte sau azimi calde şi unse cu
miere, pentru ca şi vărsatul să fie cald, moale şi dulce. Nu e bine să laşi
copiii să mănânce porumb copt, fasole sau seminţe de dovleac, pentru ca erupţia
să nu fie mare şi deasă ca seminţele respective. Superstiţia cere ca în această
zi să nu se poarte straie negre, nici să nu se fiarbă în vase negre, ca să nu
se facă tăciune în grâne. Mai este o superstiţie: în această zi se pun în apă
crengi de măr sau de vişin în apă, care se lasă până la Florii. Dacă aceste
rămurele înfloresc până atunci, e semn că anul va fi mănos, iar dacă nu, va fi
secetos.
6 decembrie – Sfântul Nicolae – Crăciunul copiilor
Închizând cele trei zile consacrate vărsatului, ziua de Sfântul Nicolae
este pe 6 Decembrie. Sfântul Nicolae însumează numeroase atribuţii: protector
al copiilor, dar şi al tâlharilor, al corăbierilor şi al oştenilor. El este
primul Moş darnic sau justiţiar, care le face cadouri copiilor odată cu venirea
iernii; de aici şi altă denumire a zilei de 6 Decembrie – Crăciunul Copiilor. O
vorbă populară spune „când îşi scutură Sfântul Neculai barba lui cea albă,
ninge negreşit”. În această zi se pun crenguţe de pomi fructiferi în apă,
pentru a înflori până la Anul Nou, cu care ocazie se aprecia şi rodul
livezilor.
Ziua de 9 decembrie, a solstițiu de iarnă pe stil vechi, era un important hotar al Calendarului popular, iar Biserica a suprapus peste acesta sărbătoarea Zămislirii Sfintei Fecioare Maria de către Sfânta Ana.
Ziua de 9 decembrie, a solstițiu de iarnă pe stil vechi, era un important hotar al Calendarului popular, iar Biserica a suprapus peste acesta sărbătoarea Zămislirii Sfintei Fecioare Maria de către Sfânta Ana.
20 decembrie – Ignatul
Înainte de Ajun, pe 20 Decembrie este ziua Ignatului.
IGNATUL, Sfântul Ignaţie Teoforul, episcop de Antiohia şi martir al
Bisericii este unul din cei mai de seamă părinţi apostolici. El ar fi fost
pruncul luat în braţe de Hristos şi dat ca exemplu de smerenie ucenicilor Săi.
Pentru că nu a lepădat credinţa în Hristos, a fost aruncat în arenă şi sfâşiat
de lei, în jurul anului 110, în timpul domniei împăratului Traian. O parte din
moaştele sale se află în Catedrala episcopală din Galaţi, la Schitul Darvari
din Bucureşti şi la Mânăstirea Tismana.
Peste sărbătoarea Sfântului Ignaţie s-a suprapus, însă, un cult precreştin.
Ziua de 20 decembrie este caracterizată de un demonism pronunțat, fiind
patronată de o pereche de reprezentări mitice: Ignatul și Inătoarea.
"Ca reprezentare mitică, Ignatul reunește mai multe atribute, el este
un spirit al belșugului și un vestitor al sărbătorii mari care urmează, figura
sa fiind probabil contopită cu o divinitatea precreștină solară. De altfel
această legătură este sugerată și de semantica numelui (ignis = foc) și cu
practicile care au loc în această zi: sacrificiul animalului și trecerea
acestuia prin foc".
În legende și povestiri populare, Ignatul apare în calitatea de sfânt
făcător de minuni sau de condiție umilă din care iese cu ajutor divin sau chiar
ca erou civilizator care îi învață pe oameni să se pregătească cum se cuvine
pentru Crăciun.
Figura Sfântului este astfel adaptată la tradițiile românilor iar animalul
sacrificat, porcul, simbol vechi al norocului, belșugului și fertilității,
devine o emblemă a sărbătorii și chiar a patronului ei creștin.
Potrivit religiozităţii populare, sângele porcului, adică tocmai ceea ce,
în timpul postului, se crede că ne spurcă, în timpul acestei sărbători ne
purifică, fiind un paradox al purificării prin post şi sânge.
Ignatul apare femeilor care torc, perie cânepa sau spală în această zi și
le chinuie sau chiar ucide pe cele care fac treabă. În această zi se lucrează
numai până când femeile aud țipând porcii.
Ziua de Ignat are și un patron feminin, conform tradiţiilor, nevasta lui
Ignat, denumită Inătoare. Aceasta este reprezentată ca o femeie mostruoasă care
opărește mâinile femeilor care torc sau le mutilează și le ia vlaga.
Ziua de 20 decembrie reprezenta în calendarul ocupațiilor tradiționale
termenul limită al prelucrării firelor naturale.
Obieciuri de Ignat
În ziua de Ignat, pe 20 decembrie, are loc tradiţionala tăiere a porcilor.
"Tăiatul porcului, activitate la care participa întreaga familie, era
supus unor restricții rituale complexe: porcii se tăiau în zorii zilei sau
dimineața; animalul era stropit cu apă sfințită și așezat cu capul spre
răsărit; pe frunte sau pe ceafă se cresta
cu cuțitul o cruce pe care se presăra sare; din carne se păstra câte o
bucată de carne care se dăruia Sf. Ignat", mai spune etnologul pentru
RomaniaTV.net.
"Femeile aveau o grijă deosebită pentru capul și picioarele porcului,
folosite la piftii (aituri sau răcituri), preperat tradițional care asigura
sporul și sănătatea animalelor în gospodărie și se împărțea ca ofrandă pentru
cei morți", arată Ania Moldoveanu.
Sfântul Ignat e zis şi Crăciunul ţiganilor, ei fiind cei care taie porcii.
Acum are loc tăierea porcilor negri, de la care se opreşte sânge şi fiere,
pentru vindecarea bolilor şi a frigurilor.
În popor se spune că „dacă nu tai porcul la Ignat, nu-i mai merge
bine", „după Ignat, porcul slăbeşte". Există, însă, sate în care
porcul este tăiat a doua zi de Crăciun - precum în Vâlcea, Bacău, Prahova - sau
a treia zi - Dâmboviţa, conform unor interdicţii privind consumul cărnii de
porc în post şi în prima zi de Crăciun.
Ansamblul ritual al tăierii porcului este încheiat prin masa comună, numită
"pomana porcului".
În ziua de Ignat nu se lucrează, se taie porcul şi se crede că cine nu are
porc gras de Crăciun şi cuţit în vreme pepenilor nu a cunoscut fericirea,
potrivit expertului în folclor Irina Nicolau. Dar, potrivit tradiţiei, la
tăierea porcului nu trebuie să fie de faţă oameni miloşi, întrucât porcul va
muri greu şi carnea lui nu va mai fi bună.
Tradiţii de Ignat
În această zi din fiecare porc
tăiat i se dăruiește o bucată lui Ignat.
Femeile pisează grâu ca sa aibă
de împărțit la Crăciun. Se fac un fel de turte, "Cârpele Domnului",
cu miere și nuci care se mănâncă în ajunul Crăciunului.
Ignat vindecă porcii de boală rea
și tot el este cel care vine să le anunțe moartea și să le ia sufletele.
Porcul care nu e tăiat până în
această zi nu se mai îngrașă pentru că în această noapte își visează cuțitul.
În ziua lui Ignat e bine să vezi
sânge, ca să fii ferit de boli. Cine nu are porc trebuie să taie măcar o găină.
Copii se mânjesc cu sânge de porc
pe frunte ca să fie rumeni și sănătoși tot anul.
Femeile nu lipesc, nu cos, nu
taie cu foarfeca pentru ca porcii să nu râme în bătătută sau să rupă rufele
peste an.
Cine nu taie porcul în această
zi, i-l mânâncă lupul în cocină.
Urmează sărbătoarea Ajunului, pe 24 Decembrie, patronata de Moş Ajun.
Superstiţia spune că la miezul nopţii dinspre Crăciun apa se preface în vin,
iar dobitoacele vorbesc. La fel, în Ajun se dă copiilor să mănânce bostan
pentru a fi graşi peste an; e bine să mănânci peşte în Ajun, ca să nu te
scuture frigurile peste an. În Ajun fetele posteau, pentru a-şi putea vedea
ursitul; altele fete se feresc să bea apă toată ziua, iar seară îşi fac o
turtită jumătate sare, jumătate faină şi o mănâncă; se crede că este cu putinţă
ca viitorii lor miri să li se arate în vis spre a le da să bea apă. În această
zi se fac pregătirile pentru Crăciun, ziua Naşterii Mântuitorului.
24 decembrie – Moș Ajun, Moș Crăciun
Moș Ajun, fratele lui Crăciun, este celebrat pe 24 decembrie. Conform
tradiției, Maica Domnului, fiind cuprinsă de durerile Facerii, cere adăpost lui
Moș Ajun. Motivând că este om sărac, o refuză, dar o îndrumă spre fratele său,
mai mare și mai bogat, Moș Crăciun.
25 decembrie – Crăciunul
În tradiția populară se spune că Maica Domului, când trebuia să nască pe
Fiul lui Dumnezeu, umbla, însoțită de dreptul Iosif, din casă în casă,
rugându-i pe oameni să-i ofere adăpost. Ajungând la casa unui anume Crăciun, este
dusă de soția acestuia în grajd, unde dă naștere lui Iisus. De asemenea, se
spune că în noaptea sfântă a nașterii lui Hristos s-au deschis cerurile și
Duhul Sfânt a coborât deasupra Fiului lui Dumnezeu, luminând grajdul în care
domnea întunericul. Deci Crăciunul este o sărbătoare sfântă care aduce lumină
în sufletele oamenilor. Ajunul Crăciunului, seara de 24 decembrie, deschidea
șirul sărbătorilor de iarnă, care țineau 12 zile și se terminau în ajunul
Bobotezei (6 ianuarie). La mijloc cădea Anul Nou.
27 decembrie – Sfântul Ștefan
Se sărbătorește pe data de 27 decembrie, în a treia zi de Crăciun. Conform
scrierilor Bisericești, Sfântul Ștefan a fost unul dintre cei șapte
bărbați “plini de Duh” și de
înțelepciune, care au fost puși să
slujească atât în cadrul slujbelor religioase cât și să supravegheze buna
orânduială la mesele comune. Sfântul Apostol și Arhidiacon Ștefan l-a cunoscut
bine pe mântuitorul Iisus Hristos, a săvârșit minuni și semne mari datorită
credinței sale în Dumnezeu.
31 decembrie – Revelionul
Ceremonialul de înnoire simbolică a timpului calendaristic la cumpăna
dintre ani, în noaptea de 31 decembrie/1 ianuarie, este numit — Îngropatul
Anului sau, mai recent — Revelion. Timpul obiectiv, care curge spre infinit,
este „oprit” după 365 de zile și întors, precum ceasornicul, pentru a fi reluat
de la început în ziua de Anul Nou. Asemănător divinității, timpul se naște
anual, întinerește, se maturizează, îmbătrânește și moare pentru a renaște după
alte 365 de zile.
Anul Nou
Timpul obiectiv, care
curge spre infinit, este „oprit” după 365 de zile și întors, precum
ceasornicul, pentru a fi reluat de la început în ziua de Anul Nou. Asemănător
divinității, timpul se naște anual, întinerește, se maturizează, îmbătrânește
și moare, pentru a renaște după alte 365 de zile.
Anul 2016, din punct de
vedere astronomic, va fi un an bisect și va avea o zi în plus, deci, în total,
366 de zile. Această zi în plus este adăugată întotdeauna lunii februarie, care
va avea, astfel, 29 de zile, eveniment care se întâmplă o dată la patru ani, în
rest luna februarie are 28 de zile, iar anul 365 de zile, potrivit etnologului
Ion Ghinoiu, în volumul ”Zile și mituri. Calendarul țăranului român” (2000).
Tradiții
Tradiția spune că în
luna decembrie gospodarii au grijă de gospodărie, animale și de starea
grădinilor și câmpurilor. Fetele nemăritate se spală cu prima nea ca să fie
frumoase și drăgăstoase. Dacă începutul lunii este geros, așa va fi zece
săptămâni. Tot tradiția spune că o iarnă geroasă înseamnă că vara va fi
călduroasă, dacă va fi zăpada, anul care va veni va fi roditor.
În tradiția populară, luna
decembrie se numește Undrea
Denumirile populare —
Andrea, Indrea și Undrea — păstrează amintirea Sfântului Apostol Andrei, prăznuit
în ultima zi a lunii noiembrie. În cursul acestei luni se află începutul iernii
atât în calendarul oficial (1 decembrie), cât și în calendarul popular (6
decembrie, Moș Nicolae) și în Calendarul astronomic (ziua solstițiului de
iarnă, 22 decembrie).
În această perioadă a
anului, la sate viața productivă intră într-un proces de relaxare.
Sărbătorile lunii
decembrie pregătesc, prin obiceiurile, ritualurile și practicile magice pe care
le adăpostesc, sfârșitul și totodată începutul anului calendaristic: Bubatul,
Sava, Moș Nicolae, Ana Zacetenia, Modest, Ignatul Porcilor, Moș Ajun, Moș Crăciun,
îngropatul Crăciunului.
Superstiţii
şi obiceiuri în luna DECEMBRIE (Undrea)
Denumirea populară a
lunii Decembrie este Undrea, dar şi Luna lui Cojoc, Ningău sau Luna lui Andrei;
sunt şi ziceri populare despre luna Decembrie: „În Undrea, iarna-i grea” sau
„Undrea geros aduce an manos” şi se spune că această lună fiind geroasă, gerul
înţeapă de parcă-ţi baga ace, undrele, andrele în piele. În categoria
prevestirilor de timp, vecine cu superstiţia, se mai spune că „De va fi Crăciun
ploios, va fi Paşte friguros” sau “cum va fi vremea la începutul lui Decembrie,
tot aşa va fi timp de zece săptămâni”.
Zilele
Bubatului
Luna Decembrie începe
cu ciclul de sărbători trinitare, între 4-6 Decembrie, consacrate vărsatului,
una dintre bolile cele mai temute în mediul rural.
Este vorba despre despre două zile păzite, așa cum sunt numite ele de către teologi, dedicate vărsatului de vânt (varicelei), una dintre bolile temute în mediul rural.
Aceste zile se țin pentru a feri copiii
de vărsat. Astfel, copiii nu au voie să mănânce boabe de porumb, fasole
și seminţe de dovleac.
La rândul lor, mamele îmbărburează
copiii, adică le ung faţa cu miere, şi îi spală apoi cu apă în care au
spălat icoana. În alte locuri, “mamele fac turtele Barburii, o turtă
unsă cu miere şi una cu dulceaţă. Prima se dă de pomană şi cealaltă se
pune la streaşină”. (Irina Nicolau, “Ghidul sărbătorilor românești”,
Humanitas, 1998)
În plus, ca de mai toate sărbătorile românești, femeile nu au voie să opărească rufe, nici să ţeasă sau să coasă.
Sfânta Varvara îi apară pe
copii, pe mamele lor, pe tinerele fete, dar şi pe mineri; se ţine în ziua de 4
Decembrie, pentru a nu se îmbolnăvi. Superstiţia cere ca în dimineaţa acelei
zile, toţi ai casei să-şi facă semnul crucii pe faţă cu miere de stup, pentru a
se feri de bubat. Tot în această zi se dau de pomană turte sau azimi calde şi
unse cu miere, pentru ca şi vărsatul să fie cald, moale şi dulce. Nu e bine să
laşi copiii să mănânce porumb copt, fasole sau seminţe de dovleac, pentru ca
erupţia să nu fie mare şi deasă ca seminţele respective. Superstiţia cere ca în
această zi să nu se poarte straie negre, nici să nu se fiarbă în vase negre, ca
să nu se facă tăciune în grâne.
Mai este o superstiţie:
în această zi se pun în apă crengi de măr sau de vişin în apă, care se lasă
până la Florii. Dacă aceste rămurele înfloresc până atunci, e semn că anul va
fi mănos, iar dacă nu, va fi secetos. Cea de a doua zi a acestei sărbători a
bubatului, 5 Decembrie, este ziua Sfântului său Sfintei Sava, o personalitate
enigmatică în virtutea ambivalenţei numelui; elementul central al sărbătoririi
îl constituie pomană rituală. Ziua de Sf. Sava este bună pentru magie: se iau
trei lumânări şi se pun la icoana sfântului; când cineva aiurează, înnebuneşte
sau strigă a lingoare, se aprind lumânările pe rând, se picura câte trei
picături de ceară din fiecare. Ceară picata se strânge cu grijă şi se pune sub
pernă bolnavului.
Crăciunul copiilor
Închizând cele trei
zile consacrate vărsatului, ziua de Sf. Nicolae este pe 6 Decembrie. Sf.
Nicolae însumează numeroase atribuţii: protector al copiilor, dar şi al
tâlharilor, al corăbierilor şi al oştenilor. El este primul Moş darnic sau
justiţiar, care le face cadouri copiilor odată cu venirea iernii; de aici şi
altă denumire a zilei de 6 Decembrie – Crăciunul Copiilor. O vorbă populară
spune „când îşi scutură Sf. Neculai barba lui cea albă, ninge negreşit”. Sf. Nicolae
se serbează pentru ajutor la boli şi mai ales la lovituri, dar şi pentru vite.
Şi în această zi se pun crenguţe de pomi fructiferi în apă, pentru a înflori
până la Anul Nou, cu care ocazie se aprecia şi rodul livezilor. Sf. Nicolae
bucurându-se de un statut deosebit în panteonul popular, era firesc că
sărbătoarea lui să fie una complexă a cărei sacralitate se prelungeşte până pe
7 Decembrie, când se serbează Ciuda lui Sf. Neculai, zi în care nu se lucrează,
se fac praznice pentru cei morţi de moarte năpraznică, înecaţii, mâncaţii de
lupi, precum şi pentru cei pierduţi fără urmă prin lume.
În aceeaşi zi este Sf. Filofteia, care se ţine de către fete pentru a fi ajutate în căsătorie şi în lehuzie, dar şi de către gospodari pentru binele vitelor din bătătură.
În aceeaşi zi este Sf. Filofteia, care se ţine de către fete pentru a fi ajutate în căsătorie şi în lehuzie, dar şi de către gospodari pentru binele vitelor din bătătură.
Ajunul
Crăciunului – Moş Ajun
Urmează sărbătoarea Ajunului, pe 24 Decembrie,
patronata de Moş Ajun, stăpânul Timpului, care prefigurează anul care pleacă,
dar şi deţinătorul puterii anului ce vine.
Superstiţia spune că la miezul nopţii dinspre Crăciun apa se preface în vin, iar dobitoacele vorbesc.
La fel, în Ajun se dă copiilor să mănânce bostan pentru a fi graşi peste an; e bine să mănânci peşte în Ajun, ca să nu te scuture frigurile peste an.
În Ajun fetele posteau, pentru a-şi putea vedea ursitul; altele fete se feresc să bea apă toată ziua, iar seară îşi fac o turtită jumătate sare, jumătate faină şi o mănâncă; se crede că este cu putinţă ca viitorii lor miri să li se arate în vis spre a le da să bea apă. Magie: femeile prind lilieci pe care îi îngroapă într-un furnicar, pentru că după ce vor putrezi, să le ia oasele şi să descânte cu ele de urât, de dragoste şi de altele.
Cu împrumut nu se dă nimic în această zi; superstiţia spune că cei ce cer vor să aibă noroc la furtişaguri, afară de aceasta, se crede că cel ce dă îşi dă norocul din casă.
În această zi se fac pregătirile pentru Crăciun, ziua Naşterii Mântuitorului, despre care puteţi citi mai pe larg (Crăciunul şi Anul Nou – Originile superstiţiilor)
Superstiţia spune că la miezul nopţii dinspre Crăciun apa se preface în vin, iar dobitoacele vorbesc.
La fel, în Ajun se dă copiilor să mănânce bostan pentru a fi graşi peste an; e bine să mănânci peşte în Ajun, ca să nu te scuture frigurile peste an.
În Ajun fetele posteau, pentru a-şi putea vedea ursitul; altele fete se feresc să bea apă toată ziua, iar seară îşi fac o turtită jumătate sare, jumătate faină şi o mănâncă; se crede că este cu putinţă ca viitorii lor miri să li se arate în vis spre a le da să bea apă. Magie: femeile prind lilieci pe care îi îngroapă într-un furnicar, pentru că după ce vor putrezi, să le ia oasele şi să descânte cu ele de urât, de dragoste şi de altele.
Cu împrumut nu se dă nimic în această zi; superstiţia spune că cei ce cer vor să aibă noroc la furtişaguri, afară de aceasta, se crede că cel ce dă îşi dă norocul din casă.
În această zi se fac pregătirile pentru Crăciun, ziua Naşterii Mântuitorului, despre care puteţi citi mai pe larg (Crăciunul şi Anul Nou – Originile superstiţiilor)
Crăciunul
şi Anul Nou – Originile Superstiţiilor
Deşi omul creştin a
primit o „lege” a salvării (prin sacrificiul lui Iisus Christos), în adâncul
subconştientului său a rămas tributar fricii de elementele naturii, de rele, de
boli, de „ceva” nefast, încă din adâncurile istoriei umanităţii, când nu ştia
cum să se apere, să se ferească de ele. Subconştientul colectiv păstrează frica
ancestrală, sentiment care-l face pe om vulnerabil şi, nu este întâmplător ca,
superstiţiile dăinuie cu străşnicie mai ales în mediul rural, mai puţin
emancipat. Dar mai interesant este că nici credinţa religioasă nu-i opreşte pe
oameni să păstreze şi să transmită o sumă de superstiţii care, dacă li s-ar
cunoaşte rădăcinile, poate ar fi eradicate, pentru că multe din superstiţiile
noastre îşi au rădăcinile în ritualuri păgâne.
În tradiţia populară
românească vom mai întâlni numeroase superstiţii legate de Crăciun şi Anul Nou
(despre care vom vorbi mai jos), de plante, diavol, leacuri, munca câmpului,
superstiţii vechi şi unele mai noi (ex.: dacă vezi Ambulanţă se spune că-ţi
merge prost), superstiţii care se referă la meserii, la oameni buni şi oameni
răi şi multe altele. Se pare că nu vom scăpa de ele, ba, chiar le vom îmbogăţi.
Un superstiţios ar putea spune: „Bate-te peste gură!”.
Crăciunul
şi Anul Nou la romani
Tradiţia populară
românească este ţărâna în care se mai păstrează rădăcinile vechilor religii
precreştine, rădăcini pe care a încolţit creştinismul. Din acest ogor ies la
suprafaţă datinile păgâne, cu urme adânci în sânul poporului nostru. Ele au
născut obiceiuri şi superstiţii care se păstrează până astăzi, căci ce este
superstiţia decât un ritual sublimat? În obiceiurile de Crăciun şi An Nou
există elemente ale ritualului creştin, dar şi urme ale riturilor păgâne. Şi
nici nu este de mirare, pentru că înainte de a avea descrierea Naşterii
Mântuitorului din Evangheliile lui Matei şi Luca, ea fiind cunoscută prin
intermediul proorocilor şi profeţilor, mai înainte au existat sărbătorile
precreştine, foarte populare pe întinsul întregului Imperiu Roman. Să vedem
care sunt acestea.
• Saturnaliile, care se
desfăşurau sub semnul lui Saturn, zeu italic agrar, de obârşie arhaică (poate
etruscă), zeu ce era protectorul holdelor şi semănaturilor. Sărbătoarea dura o
săptămână, era plină de ospeţe şi bucurie, petrecere şi bună dispoziţie.
Sacrificiile de animale în cinstea zeului Saturn, înjunghierea porcilor în
prima zi de Saturnalii stă, fără îndoială, la originea obiceiului creştin de a
tăia porcul de Ignat. După sacrificii urma ospăţul, se bea şi se mânca vârtos.
Copiii cutreierau străzile împărţindu-şi daruri, turtele şi colacii fiind
nelipsite de la Saturnalii.
• Dies Solis Invicti –
ziua soarelui neînvins – era sărbătoarea zeului Mithra, care avea loc în ziua
de 25 Decembrie, ziua Solstiţiului de iarnă. Mithra era un zeu cu origine
persană, care în literatura vedică întruchipa soarele. Cultul sau a fost
răspândit în Imperiul Roman de cohortele de mercenari şi s-a generalizat în
secolul al III-lea înainte de Christos. Pentru biserica creştină de la
începuturi a fost dificil să impună propria sărbătoare a Naşterii Domnului
peste o atât de răspândită şi importanta sărbătoare. Încet-încet, însă, ea a
fost înlocuită pe măsură ce Biserica creştea şi se întărea şi în mod special,
după anul 391 când creştinismul a devenit religie de stat în Imperiul Roman.
Astfel, o străveche sărbătoare de origine orientală, a devenit mai întâi
sărbătoare a romanilor, apoi s-a transformat în sărbătoare creştină.
• Kalendae Januarii,
era sărbătoarea dedicată zeului Ianus cel cu două feţe, una privind înainte,
altă – înapoi. Sărbătorit aşa cum spune numele (Kalendae Januarii = prima zi a
lunii Ianuarie) la 1 Ianuarie, ziua sa era încă un prilej de bucurie,
spectacole de circ, lupte de gladiatori, ospeţe, întreceri de care şi
festivităţi militare.
Se obişnuia că în cadru
ritualic să se facă prevestiri pentru anul care începea, de asemenea, se făceau
vrăji şi farmece.
Crăciunul – că zi a
Naşterii lui Iisus – a început să se răspândească şi în Europa după anul 429
d.Chr. când, această zi a fost declarată de împăratul Iustinian, sărbătoare a
Imperiului Roman. Astăzi, sărbătorile de iarnă care ţin două săptămâni (24 dec.
– 6 ian.) s-au suprapus pe Saturnalii (17-23 dec.), pe sărbătoarea lui Mithra
(25 dec.) şi pe Kalendae Januarii (1 ian.), astfel avem Crăciunul pe 25 dec.,
Anul Nou pe 1 ian. şi Boboteaza pe 6 ian.; între acestea sărbătorim pe
Sf.Nicolae pe 6 dec. şi avem pe 20 dec. Ignatul.
Să vedem ce anume ne-a
rămas de la aceste sărbători şi superstiţiile derivate din datinile
precreştinilor. Este neîndoios că tăierea porcului de Ignat îşi are obârşia în
sacrificiile făcute de Saturnalii şi se spune că dacă porcul nu este sacrificat
de Ignat, nu se mai îngraşă pentru că-şi visează cuţitul. Întreaga desfăşurare
a sacrificării porcului păstrează urmele acestui ritual păgân, dar şi
superstiţia de a strânge sângele, a nu fi vărsat pe pământ, care se trage din
ritualul creştin. Sigur, semnificaţia acestora s-a pierdut de-a lungul
timpului, dar superstiţia a rămas. De Crăciun femeile împart colaci – „Moşii de
Crăciun”, şi dau colindeţe copiilor colindători întocmai ca la Saturnalii.
Superstiţia spune că făcând aceasta gospodăria va fi îmbelşugată şi roadele
bogate – tot aşa, precum la ospeţele din vechime, românii, oricât ar fi de
săraci, pun pe masa de Crăciun bucate alese, cozonaci şi vin.
Colindul prefigurează
cutreieratul străzilor de către copii în timpul Saturnaliilor, iar astăzi
copiii formează cete de colindători care umblă din casă-n casă colindând şi
primind colaci, covrigi, cozonac, nuci, mere şi, mai nou, bani. Superstiţia
spune că dacă gospodarul nu primeşte şi nu „omeneşte” colindătorii, tot anul ii
va merge rău, recolta va fi slabă şi nu va avea belşug în casă.
Colacii, turtele de Crăciun şi roatele de foc rostogolite de pe dealuri de tinerii din diverse sate, păstrează şi ele forma rotundă a soarelui, rămăşiţă a cultului lui Mithra. Tot din acele timpuri dăinuie şi superstiţia, mai puţin cunoscută la noi, că primul buştean pus pe foc în noaptea de Crăciun trebuie să ardă cu totul pentru îndepărtarea spiritelor rele. Un alt obicei tradiţional este Pluguşorul care, deşi poarta elemente mai apropiate („C-a venit mai an/Bădiţa Traian”) este şi el asemănător cu ritul zeului soarelui, Mithra; acel soare de care depind semănaturile şi recoltele şi care, dacă n-ar fi invocat, ar face că rodul pământului să fie slab.
Deşi de dată mult mai
recentă, obiceiul împodobirii bradului a generat şi el superstiţii: se spune
că, dacă bradul ia foc de la o lumânare, prevesteşte nenoroc pentru întregul
an.
Umblatul cu Steaua este mai apropiat de ritualul creştin; el vorbeşte despre steaua care-a răsărit la Naşterea lui Iisus, despre Bethleem (la români Viflaim sau Viflaeem) şi despre păstorii din preajma ieslei.
Alt obicei popular românesc, Irozii sau Vicleiul, păstrează urme ale sărbătorii Kalendae Januarii. Regăsim în el diverse personaje: ca şi la romani – soldatul sau militarul, măştile, dar şi pe Irod, Pruncul Sfânt şi Magii (trei Crai de la Răsărit).
De Anul Nou sunt cunoscute vrăjile, descântecele, farmecele şi ritualurile magice de ghicire a viitorului şi urările pentru anul care începe, ca şi la sărbătoarea zeului Ianus. Cele mai cunoscute superstiţii sunt deja celebrele „punţi” puse fetelor nemăritate, dar şi masa din prima zi a anului cel nou, masa Sf. Vasile cu cele patru colţuri marcate sub acoperământ cu: un ban, un cărbune, o oglindă şi o bucată de mămăligă. Tinerii intră şi-şi aleg câte un colţ; se crede că dacă alege banul – va fi bogat, mămăliga – va avea belşug, oglinda – va fi frumos şi sănătos, dacă alege colţul cu cărbunele – va fi urât şi rău. Tot la Anul Nou se tăie o ceapă în 12 părţi, se sărează şi se pune pe o farfurioară. Se crede că fiecare felie de ceapă arata cum va fi luna respectivă a anului care începe: ploioasă sau secetoasa. La ziua întâi de Ianuarie copiii merg cu Sorcova, dar acest obicei este foarte… tânăr. Şi totuşi, superstiţia spune că cine rămâne nesorcovit – tot anul va fi nenorocos şi bolnăvicios.
Pe 25 decembrie
sărbătorim Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos, Crăciunul fiind cea mai
importantă, dar şi cea mai iubită sărbătoare a românilor.
Nașterea Domnului este anunţată la noi în ţară prin colinde, iar primii care pornesc cu colindatul, în dimineaţa de Ajun, sunt copiii şi tinerii. Aceştia sunt primiţi de creştini cu mere, nuci, covrigi şi cu turte numite "Scutecelele lui Hristos".
Se spune că pentru a ne
scăpa de păcate, Dumnezeu a lăsat colindele, ca în fiecare an la Crăciun numele
cel sfânt al Domnului să vină la urechile oamenilor şi să nu fie tentaţi să
facă lucruri rele. Potrivit tradiţiei, atunci când colindele nu se vor mai auzi
pe pământ, vor ieşi diavolii şi lumea va încăpea pe mâna lor.
Preziua
de Ajun
În preziua de Ajun,
după miezul nopţii, între 23-24 decembrie, oamenii fac Masa de Ajun, o masă
festivă pentru sufletele morţilor, însă doar cu alimente de post. Primirea
preotului era un act de mare ceremonialitate, el trebuia să binecuvânteze masa
şi să guste din fiecare fel de mâncare.
Ajunul
Ajunul este sărbătoarea
de sfârşit de an patronată de Moş Ajun, stăpânul timpului, deţinătorul puterii
anului ce vine. Sub influenţa creştinismului, a decăzut ca importanţă o dată cu
apariţia lui Moş Crăciun, care este identificat mai mult cu sărbătoarea religioasă.
Moş Ajun şi Moş Crăciun
apar întotdeauna cu bărbile albe de zăpadă şi sunt extrem de bătrâni, întrucât
vin din vremuri de mult uitate. Cei doi seamănă ca picăturile apă, sunt buni şi
darnici, cutreieră toată lumea şi fac cadouri, mai ales copiilor. Moş Ajun
dăruieşte nuci, pere, covrigi, colaci, colindeţi, plăcinte, prăjituri, bomboane
şi tot felul de dulciuri, iar Moş Crăciun aduce haine, încălţăminte, jucării,
şi cărnuri de purcel.
Conform tradiţiei,
Maica Domnului, fiind pe cale să nască, cere adăpost lui Moş Ajun. Acesta,
motivând că e un om sărac, o refuză, îndrumând-o spre fratele său mai bogat,
Moş Crăciun. Moş Crăciun era stăpânul staulului unde au stat Iosif şi Maria
când s-a născut Iisus. Moş Ajun păzea noaptea vitele şi a mers de i-a spus lui
Crăciun că Maria stă să nască. Moş Crăciun a trimis-o astfel pe nevasta sa să o
moşească pe Maria. După naştere, el l-a aşezat pe Iisus sub un măr şi a început
să culeagă fructe pe care le azvârlea de bucurie la toţi copiii care treceau pe
acolo. De aici, şi obiceiul ca Moş Crăciun să vina cu daruri la copilaşi.
În unele locuri se taie
porcul în această zi şi nu în timpul postului, ca să nu se strice vreun vas cu
carne de porc şi, prin urmare, şi cei din casă.
În ajunul Crăciunului
nu se bea rachiu, întrucât se spune că aceasta a fost inventat de diavol, care
apoi îşi bate joc de cel ce-l bea, zicând că rachiul are întâietate înainte
tuturor bucatelor.
Tot în seara de 23 spre
24, după miezul nopţii şi până la ziuă, copiii obişnuiesc să meargă cu colinda,
cu Moş Ajunul, Bună dimineaţa la Moş Ajun şi Neaţaluş. Ei strigă pe la ferestre
„Bună dimineaţa la Moş Ajun, ne daţi ori nu de daţi” şi primesc covrigi, mere,
nuci sau colindeţe. Mâncarea primită de copii în această noapte se dă vacilor
spre a făta viţei mulţi - cât de mulţi sunt şi piţărăii. De la acest nume
această datină a umblatului se numeşte "în piţărai", iar ajunul
Crăciunului mai poartă şi numele de "ziua de piţărăi".
În Preziua Ajunului şi
în ziua de Ajun, toate pregătirile pe care le fac gospodinele de la sate au un
scop magic: ele vor să stimuleze belşugul casei.
Un obicei specific Sărbătorilor de iarnă de a primi vizita preotului în casele noastre în ajunul Naşterii Domnului şi în ajunul Bobotezei pentru comunicarea directă a mesajului sărbătorilor printr-o comuniune caldă între credincioşi şi membrii Bisericii.
În Bucovina există
credinţa că nu este bine să ai lucruri împrumutate pe durata sărbătorilor de
iarnă. De aceea, în preajma Crăciunului, se recuperează sau se restituie
lucrurile împrumutate.
În ziua de Ajun,
femeile ies în livadă cu mâinile pline de aluat şi ating fiecare pom spunând: :
"cum sunt mâinile mele pline cu aluat, aşa să fie pomii încărcaţi cu rod
la anul".
În Moldova, nu se dă
nimic din casă în ziua de Ajun, nici gunoiul nu se aruncă din casă şi nu se
împrumută nimic.
Fetele, pentru a-şi
vedea ursitorul, pun peste noapte sub fereastră, câte puţin din toate felurile
de bucate, negustate. Ursitorul va veni şi va gusta şi fata îl va vedea.
Tradiţia spune că în
Ajunul Crăciunului nu e bine să te baţi, nici măcar în glumă, cu cineva, căci
faci buboaie peste an.
Ziua de Crăciun
Începând cu prima zi de
Crăciun şi până la Bobotează, copiii umblă cu steaua, ei numindu-se colindători
sau crai, pe cap având coroane de hârtie colorată. Tot acum are loc şi
Vicleimul sau Irozii, când tinerii pun în scenă naşterea lui Hristos.
Vicliemul" sau "Irozii" este datină prin care tinerii reprezintă
la Crăciun naşterea lui lisus Hristos, şiretenia lui Irod, care a poruncit
uciderea pruncilor, de a afla Pruncul şi adesea înfruntarea necredinţei,
personificate printr-un copil sau printr-un cioban.
Nelipsit la Crăciun din
casele noastre, bradul deţine de fapt în cultura populară românească funcţii
funerare: este fie substitutului miresei sau mirelui, în cazul morţii unui
tânăr necăsătorit, fie dubletul vegetal al defunctului. Bradul împodobit mai
este folosit la nunţi, şi precede venirea alaiului mirelui la casa miresei.
În dimineaţa de Crăciun
e bine să ne spălăm cu apă curată, luată dintr-un izvor sau fântână în care
punem o monedă de argint, pentru că tot anul să fim curaţi ca argintul, feriţi
de boli şi plin de bani.
După Crăciun să nu mai
fie lăsaţi copiii să mai zică colindatul, că fac bube.
Se
crede că la miezul nopţii, înspre Crăciun, apa se preface în vin, iar
dobitoacele vorbesc.
Traditii, Credinte, Obiceiuri prezente in sarbatorile de iarna
Obiceiurile
calendaristice si cele legate de viata de familie sunt o componenta perena a culturii
noastre traditionale. Cele mai raspandite si mai fastuoase s-au dovedit a fi
cele legate de marele Praznic al Craciunului si de sarbatorirea Anului Nou.
Repertoriul traditional al obiceiurilor si traditiilor romanesti cuprinde pe
langa colindele propriu-zise - cantece de stea, vicleimul, plugusorul, sorcova,
vasilica, jocuri cu masti (turca, cerbul, brezaia), teatrul popular, dansuri
(calutii, caluserii) - si o seama de datini, practici, superstitii, ziceri,
sfaturi cu originea in credinte si mituri stravechi sau crestine. Dintre
acestea, care exprima intelepciunea populara, realul sau fantasticul, esente
ale bogatiei naostre spirituale, redam cateva specifice diferitelor zone ale
tarii.
- Se spune ca Dumnezeu
a lasat Craciunul ca omul sa fie in aceasta zi satul. Cine nu are porc gras de
Craciun nu poate spune ca a fost fericit in acel an.
- In unele zone ale
tarii, porcul se taie de Ignat, adica in 20 decembrie. Se zice ca porcul care
n-a fost taiat in aceasta zi nu se mai ingrasa, caci si-a vazut cutitul.
Sangele scurs din porc dupa ce a fost injunghiat se pune la uscat, apoi se
macina si se afuma cu el, peste an, copiii ca sa le treaca de guturai, de
spaima si de alte boli.
- In Bucovina, in
Ajunul Craciunului se pun pe masa un colac si un pahar de apa, deoarece se
crede ca sufletele celor raposati vin in aceasta noapte pe la casele lor, gusta
din colac si-si uda gura cu apa.
- In Ajunul
Craciunului, cei ce cresc albine, nu dau nimic din casa, ca albinelor sa le
mearga bine, si sa nu paraseasca stupul pe vremea roitului.
- In Ajunul Craciunului
nu e bine sa te bati, nici macar in gluma, cu cineva, caci faci buboaie peste
an.
- Dupa Craciun sa nu
mai fie lasati copiii sa mai zica colindatul, ca fac bube.
- Acolo unde este
datina de a taia porcul in ziua de Craciun, gospodinele pregatesc o mancare din
carne macra de porc cu ceapa si slanina, din care sunt ospatati cei dintai
dintre strainii ce le calca pragul casei, acestei mancari i se spune
"pomana porcului".
- In unele sate
maramuresene se zice ca-i blestemata femeia care nu pune de Craciun pe masa
fata de masa cu ciucalai, pe pereti sterguri tarcate (brodate) si pe pat perne
cu fete tarcate.
- Cu o saptamana
inainte de Craciun, in zona Codru din Maramures incep pregatirile pentru
colindat, culminand in cele doua zile anterioare sarbatorii, cand se pregatesc
mancarurile si se impodobesc interioarele locuintelor: masa cu fata brodata,
fete de perne ornamentate, pe pereti se pun sterguri si blide ornamentate,
crengi de brad, banita, busuioc, brebenoc.
- Aluatul framantat in
noaptea de Craciun e bun de deochi pentru vite.
- Se crede ca la miezul
noptii, inspre Craciun, apa se preface in vin, iar dobitoacele vorbesc.
- La cele trei
sarbatori mari - Craciun, Paste si Rusalii - sa te speli cu apa in care au fost
pusi bani de argint si vei fi banos.
- Nu e bine ca in
Ajunul Craciunului sa fie pus pe masa mai intai rachiul, pentru ca nu el are
intaietate in aceasta seara, ci bucatele.
- Daca visezi grau
verde in postul Craciunului e semn bun ca anul care vine are sa fie manos in
toate.
- In Ajunul Craciunului
se leaga pomii cu paie, pentru ca acesti pomi sa lege rod bogat.
- In Ajunul Craciunului
se ung painile pe deasupra cu muruiala de faina de grau, ca ele sa nu crape,
iar cu muruiala care a ramas, se ung pomii din gradina, ca ei sa fie in vara
incarcati de roade.
- In Ziua de Craciun nu
se matura in casa, ci a doua zi, si dupa ce ai maturat du gunoiul acela la pomi,
ca-i ajuta sa fie roditori.
- Pomul Craciunului
imbraca in sate din zona Codru aspecte diferite, deosebindu-se de bradul cu
elemente ornamentale cumparate din oras. Cel mai raspandit era pomul cu cercuri
din nuiele de salcie sau din sarma, imbracate in hartie colorata, peste ele
sunt trecute sfori din ata de fuior pe care sunt insirate boabe de fasole alba.
- In alte sate se facea
pom impodobit cu paie de grau taiate scurt si insirate pe sfoara, delimitate de
floricele de porumb. Fasolea alba simboliza "curatirea sufletului".
Unii locuitori preferau pomul de vasc, pe care se aplicau panglici de hartie
colorata.
- In Ajunul Craciunului
se da copiilor sa manance bostan, ca sa fie grasi peste an.
- In Bucovina, colacii
Craciunului se faceau in forma de 8 si se pastrau pana primavara cand se afumau
si se tamaiau boii si plugul inainte de pornitul la arat, apoi colacii erau
mancati de plugari in tarina.
- In anumite sate din
Transilvania se pune, in Ajunul Craciunului, pe un scaun, in tinda casei, fan
si pe el un colac si in jurul colacului un numar de coci corespunzator numarului
de animale din gospodarie. Cocii se dadeau la animale impreuna cu fanul ca sa
se inmulteasca si sa fie "an bun".
- In seara de 23 spre
24 decembrie, pana dupa miezul noptii si in unele locuri pana la ziua, cete de
copii merg din casa in casa cu colinda: Mos-Ajunul, Buna-dimineata, Colindisul
sau Buna-dimineata la Mos-Ajun. In unele parti din Ardeal, copiii care merg cu
colindatul se numesc piterei sau pizerei. Dupa credinta populara, ei sunt purtatori
de noroc si fericire.
- Prin unele parti,
baietii, dar mai cu seama cantaretii bisericesti umbla cu icoana in ziua de
Ajunul Craciunului - o icoana pe care este zugravita nasterea lui Iisus Hristos
in mijlocul staulului.
- Oamenii, cand se dau
la baut rachiu sau vin in sarbatorile Craciunului, nu zic ca beau, ci ca se
cinstesc.
- In unele parti, cand
este aproape de a se revarsa zorile, colindatori cu lautari sau fara lautari
pleaca pe la casele gospodarilor instariti si le canta la fereastra un cantec
sau mai multe, aceste cantece numindu-se "zori", spunandu-se ca
atunci "canta zorile".
- Prin Transilvania, se
intelege sub numele de "zorit" datina de a se canta colinde de catre
feciori si oameni insurati la "zoritul" in ziua de Craciun.
- Incepand cu intaia zi
de Craciun si in urmatoarele zile ale acestei sarbatori, copiii umbla cu
Steaua, cantand colinde de stea prin care vestesc nasterea lui Iisus Hristos.
- "Vicliemul"
sau "Irozii" este datina prin care tinerii reprezinta la Craciun
nasterea lui lisus Hristos, siretenia lui Irod, care a poruncit uciderea pruncilor,
de a afla Pruncul si adesea infruntarea necredintei, personificate printr-un
copil sau printr-un cioban.
- Capra, Turca, Brezaia
fac parte dintre datinile de Craciun si Anul Nou. Dimitrie Cantemir spune in
"Descrierea Moldovei" ca "Turca este o joaca iscodita inca din
vremurile batrane, din pricina ciudei si scarbei ce o aveau moldovenii
impotriva turcilor". Cu turca, capra sau brezaia umbla tinerii incepand de
la Ignat si sfarsind cu zilele Craciunului si prin unele parti in ziua de Sf.
Vasile pana seara. Numele de Turca, Capra sau Brezaia il poarta unul dintre
tinerii mascati.
- Despre cei Trei Crai
de la Rasarit sau Magii calatori se spune ca au venit sa se inchine lui lisus,
dupa unii din Arabia Fericita, iar dupa altii din Persia. Traditia ne arata ca
ei se numesc: Melchior, Gaspard si Balthazar.
- Datina impodobirii
bradului de Craciun pare a fi de obarsie germana, asa cum este si cantecul
"O, brad frumos!". In Germania, aceasta sarbatoare este cunoscuta sub
numele de Cristbaum.
- Impodobirea Pomului
de Craciun a patruns din Alsacia in Franta la sfarsitul secolului al XIX-lea,
precum si in Tarile de Jos, Spania, Italia, Elvetia. Tot pe la sfarsitul
secolului al XIX-lea, aceasta datina se intalneste in casele nemtilor din
orasele romanesti si apoi se raspandeste pe cuprinsul tarii, odata cu cantecul
bradului "O, Tannenbaum!" (O, brad faimos!)
- Despre Mos Ajun se
spune ca a fost baciul aflat in slujba lui Mos Craciun, stapanul staulului unde
Maica Domnului l-a nascut pe lisus Hristos.
- Colinda a dobandit o
destinatie precisa ca forma de magie benefica, ea marcand rodnicia campurilor,
sporul animalelor, domestice, cresterea copiilor, implinirea prin casatorie a
tinerilor, pacea si tihna batranilor, influentarea, in sens pozitiv, a vietii
oamenilor si a naturii.
- Vinul era in unele
regiuni ale tarii si simbol al comuniunii, al unirii a doi tineri. In momentul
solemn al casatoriei li se toarna vin peste mainile lor impreunate, simbolizand
puterea vietii, trainicia si fericirea noii familii.
- "Paharul de
aur" este paharul ritual cu care se bea la zile mari, cum este sarbatoarea
Craciunului, din care s-a baut candva in momente solemne, la botez , la
cununie, si care reprezenta un bun al familiei, transmitandu-se din generatie
in generatie. La origine are un inteles magic, proprietati curative, unele
dintre astfel de pahare poarta inscriptii cu caracter misterios.
- A doua zi de Craciun
se reia jocul duminical intrerupt vreme de sase saptamani, si tot atunci
fetele, pe alocuri si flacaii, isi fac intrarea in ceata fecioreasca.
- Crucea sau troita
ridicate la hotarul satului au menirea sa consacre caracterul sacru al locului,
sa delimiteze si sa apere spatiul propriu satului de fiinte demonice si
totodata si comunitatile pe care le adapostesc.
- Fiecare om are un
copac frate. Sadirea unui copac in gradina, in parc sau in orice alt loc aduce
noroc. Confesandu-te copacului, dobandesti o forta fizica sporita si tarie
sufleteasa. Copacii, ca si florile, au anumite semnificatii: afinul semnifica
nevoia de libertate; alunul - bunatate, sinceritate; bradul - teama de
suferinta; castanul - teama nevinovata; frasinul - amabilitate; gorunul - noroc
surprinzator; liliacul - iubire; marul -invidie, nedreptate; maslinul - pace si
impacare; mesteacanul - fericire in familie; nucul - insanatosire; paltinul -
atentie la libertatea pe care o ai; piersicul - dificultati; plopul -
prietenie, devotament; prunul - fagaduieli uitate; salcia - respect; salcamul -
pudoare; socul - pierderea unui prieten; stejarul - iubire sincera; teiul -
iubire conjugala; ulmul - prietenie trainica; visinul - lipsa de initiativa;
vita de vie - petrecere; zmeurul - discordie.
- Semnificatiile
populare ale unor flori: albastrelele - delicatete; brandusa - regret; bujorul
- rusine ; busuiocul - saracie; crinul - iubire ideala; garoafa - iubire
patimasa; ghiocelul -nadejde; iasomia - bucurie; laleaua - reusita deosebita;
lacrimioara - noroc si prosperitate; liliacul - iubire care se naste; macul -
liniste, sanatate; margareta - candoare; narcisa - egoism, amor propriu;
nufarul - raceala in iubire; nu-ma-uita - bucurie efemera; odoleanul - gelozie,
cearta; sulfina - noutate; vioreaua - aventura primejdioasa; trandafirul -
iubire si frumusete.
- Aduc noroc si se
ofera ca dar: paharul de cristal, salul, vioara, manusile, lampa (veioza),
tabloul inramat, blana frumoasa, medalia gravata, cartea, bijuteriile din aur
sau argint, parfumurile cu mirosuri dulci.
- Nu aduc noroc si nu
se ofera cadou: cutite, calimara, valiza, creion, cuie, pila de unghii, centura,
fular, umbrela, oglinda, batista, ace de cravata, ace de par, parfumuri cu
mirosuri violente, perle negre, farfurii, papuci.
- In noaptea Anului
Nou, in Tara Chioarului, fetele ies in ograda si numara noua stele si daca a
noua stea este mai stralucitoare inseamna ca si ursitul ei va fi frumos, va fi
voinic, apoi o roaga pe stea sa-i aduca ursitul.
- La miezul noptii, de
Anul Nou, fetele iau de pe masa colacul ornamentat care se tine pe masa de
sarbatori, il tin pe varful capului, se aseaza pe taietor si asteapta sa auda
un sunet dintr-o directie oarecare si din ce parte vine sunetul, in acea parte
isi va gasi ursitul.
- In Tara Oasului, in
vatra focului de la stana se introduc patru potcoave pe care, dupa ce se
inrosesc, se mulg oile peste ele, crezandu-se ca oile "stricate",
care nu dau lapte, se vindeca datorita functiei magice a fierului.
- In tinda casei se
pune un vas de grau ca sa treaca colindatorii peste el, apoi graul se da la
pasari si la animale, "sa fie cu spor ca si colindatorii".
- In Ajunul Craciunului,
in unele parti se umbla de catre dascali tineri bisericesti cu icoana pe care
este zugravita nasterea lui Iisus Hristos. Intrand in casa, icoana este tinuta
la piept de catre dascali cantand troparul Nasterii Mantuitorului.
- In Ajunul Anului Nou,
feciorii care merg la colindat schimba portile unor sateni care s-au certat in
cursul anului, determinandu-i astfel sa vorbeasca si sa se impace.
- In ziua de Craciun nu
se scoate gunoiul afara decat a doua zi, deoarece daca-l arunci "iti
arunci norocul!"
- In partile Muscelului
se crede ca primele patru zile, incepand cu 24 decembrie, corespund in ordine
celor patru anotimpuri: prima zi e de primavara, a doua de vara, a treia de
toamna si a patra de iarna, si cum va fi vremea in aceste zile asa vor fi si
anotimpurile.
- In seara de Craciun,
in satele maramuresene, se ung cu usturoi vitele pe la coarne si solduri, si
usile de la grajduri pentru a alunga spiritele rele sa nu ia laptele vacilor.
Cu usturoi se ung si oamenii pe frunte, pe spate, la coate si la genunchi,
precum si usile si ferestrele casei pentru a indeparta demonii noptii.
- In dimineata de
Craciun e bine sa ne spalam cu apa curata, luata dintr-un izvor sau fantana in
care punem o moneda de argint, pentru ca tot anul sa fim curati ca argintul si
feriti de boli.
- In noaptea de Craciun
nu-i ingaduit nimanui sa doarma in grajduri, deoarece in acea noapte boii
vorbesc unii cu altii, in limba lor, despre Iisus Hristos, cel nascut in iesle
si incalzit de vite cu suflarea lor.
- In zonele Fagaras si
Mures este obiceiul ca de Anul Nou sa se puna pe masa 12 farfurii sub care se
ascund diferite obiecte. Fete si feciori sau perechi de fete si feciori intra
pe rand in casa si intorc fiecare dintre ei cite o farfurie si ce se afla sub
farfurie le arata ca asa le va fi ursitul(a) sau ca asa le va fi norocul daca
se vor casatori: oglinda = mandrie; paharul de tuica = bautor; painea =
bogatie; carbunele = negru la suflet; sarea = saracie; creionul = domn; bani =
avutie. Se face haz de aceste preziceri.
- Se crede ca in timp
ce omul stranuta, ii intra sau ii iese prin nari un duh rau sau o particica din
suflet. De aceea, pentru a nu se intampla ceva rau celui ce stranuta, se
recurge la rostirea unei urari: "Doamne ajuta!", "Sa-ti fie de
bine!", "Sanatate!".
- Cand stranuti de mai
multe ori la rand e semn ca vei face chef.
Semnificatiile
unor intamplari:
-
Ai noroc:
- daca versi vin pe masa
- daca rastorni cutia de chibrituri
- daca atingi cocoasa unui cocosat
- daca strici un pahar de culoare alba
- daca iti tiuie urechea stanga
-
daca dai pomana unui sarac.
Diferite
superstitii:
- Painea sa nu se puna
cu coaja de jos in sus ca trage a saracie.
- Daca cineva bea ceai
si varsa din el din intamplare, e semn bun.
- Cand te mananca palma
dreapta e semn ca vei da bani altei persoane, iar daca te mananca palma stanga
inseamna ca vei primi bani.
- Femeia care poarta
cercei schimbati, adica unul de la o pereche si altul de la alta, e semn ca isi
va schimba si barbatul.
- Daca porti o camasa pe
dos e semn ca ti se intoarce norocul spre rau.
- Cand cineva isi musca
limba e semn ca cineva il vorbeste de rau.
- Daca la masa se varsa
vin din pahar din greseala inseamna ca va fi veselie.
- Cand cocosul canta in
fata usii sau a ferestrei vesteste sosirea unor musafiri.
- Daca inceputul lui decembrie va fi geros, tot asa va fi vremea zece saptamani.
- Cand cainii latra la
luna, urmeaza ger mare.
- Cand porcii de
ingrasat mananca bine, va fi timp senin.
- Dupa o iarna grea,
urmeaza un an manos.
- Zapada multa si gerul
din decembrie vestesc grau si bucate din belsug.
- Gaste salbatice multe
sunt vestitoare ale iernii grele.
- De va ploua la
inceputul lunii noiembrie, saptamana Craciunului va fi geroasa.
- Neaua multa de pe
pomi insemna muguri putini pe pomi in primavara.
- Ianuarie cald nu e
semn de an manos.
- Ianuarie uscat si
geros aduce Faur umed.
- Cand se trag norii
spre miazazi, urmeaza frig, iar cand e spre miazanoapte, caldura.
Cum
sa ne imbracam de sarbatori - semnificatiile unor culori
- Alb - liniste,
inocenta, virtute, castitate, impacare
- caracterizeaza persoanele expansive,
suave, puritane.
- Albastru - liniste,
satisfactie, tandrete, iubire, afectiune
- caracterizeaza persoanele concentrice,
pasive, senzitive, perceptive, unificative
- Galben - aspiratie,
originalitate, veselie, spontaneitate
- caracterizeaza persoanele active, proiective,
expansive, investigative.
- Gri - melancolie,
tristete, plictiseala
- caracterizeaza persoanele deprimate,
inchise, cu tendinte de izolare, cu stare de amaraciune.
- Negru - sobrietate,
tristete, doliu, singuratate, despartire, moarte
- Portocaliu - exprima
dorinta, excitabilitate, dominanta, erotism
-
este specifica pesoanei active, ofensive, competitive, sociabile.
- Rosu - vointa,
dominanta, ardoare, erotism, actiune, insufletire
- specifica persoanei active, excentrice,
autonome, locomotorie, dominatoare, erotice, competitive.
- Verde - concentrare,
renastere, siguranta, indrazneala, abstinenta, autoevaluare, persistenta
- caracterizeaza persoanele pasive,
defensive, autonome, retinute, posesive, imuabile.
• Prima felicitare de Crăciun a fost desenată de John Callcot Horsley,
în 1843. Felicitările erau desenate de mână, litografiate pe carton
tare și colorate manual. Pe față aveau inscripționată urarea: „Un
Crăciun și un An Nou fericit pentru tine”. Ulterior, industria
felicitărilor de Crăciun a devenit o afacere extrem de profitabilă.
• Pocnitorile de Crăciun au fost inventate în 1847 de Tom Smith, un brutar din Clerkenwell, Londra. Până în 1900, compania lui Smith a vândut peste 13 milioane de pocnitori.
• Butucul de Crăciun, un trunchi de brad tăiat (jertfit) și ars pe vatră (incinerat) în noaptea de 24/25 decembrie, simbolizând moartea și renașterea anuală a divinității, este substitutul fitomorf al zeului autohton Crăciun.
Obiceiul, astăzi dispărut, a fost atestat la români, aromâni, letoni și sârbo-croați. Împodobirea bradului de Crăciun la sfârșit de an și așteptarea de către copii a „moșului”, numit Crăciun numai în sud-estul Europei, care vine încărcat cu daruri multe, este un obicei occidental care s-a răspândit, începând cu a doua jumătate a secolului al XlX-lea.
• Pomii au fost un simbol al vieții cu mult înainte de creștinism. În cea mai scurtă zi a anului, în decembrie, egiptenii antici duceau în casele lor ramuri verzi de palmier, care simbolizau triumfului vieții asupra morții. În aceeași perioadă a anului, preoții druizi serbau solstițiul de iarnă decorând stejarii cu mere aurii.
Curiozități
• Pocnitorile de Crăciun au fost inventate în 1847 de Tom Smith, un brutar din Clerkenwell, Londra. Până în 1900, compania lui Smith a vândut peste 13 milioane de pocnitori.
• Butucul de Crăciun, un trunchi de brad tăiat (jertfit) și ars pe vatră (incinerat) în noaptea de 24/25 decembrie, simbolizând moartea și renașterea anuală a divinității, este substitutul fitomorf al zeului autohton Crăciun.
Obiceiul, astăzi dispărut, a fost atestat la români, aromâni, letoni și sârbo-croați. Împodobirea bradului de Crăciun la sfârșit de an și așteptarea de către copii a „moșului”, numit Crăciun numai în sud-estul Europei, care vine încărcat cu daruri multe, este un obicei occidental care s-a răspândit, începând cu a doua jumătate a secolului al XlX-lea.
• Pomii au fost un simbol al vieții cu mult înainte de creștinism. În cea mai scurtă zi a anului, în decembrie, egiptenii antici duceau în casele lor ramuri verzi de palmier, care simbolizau triumfului vieții asupra morții. În aceeași perioadă a anului, preoții druizi serbau solstițiul de iarnă decorând stejarii cu mere aurii.
Până în secolul XII, pomii de Crăciun erau atârnați de tavan ca un simbol al creștinătății.
Mai târziu, în Evul Mediu, în luna decembrie, în copaci erau atârnate
mere roșii. Acestea erau un simbol al lui Adam și al Evei (alungați din
Paradis din cauza unui măr), iar pomii erau numiți Copacii Paradisului.
Anul 2018, din punct de vedere astronomic va avea 365 de zile, luna februarie având 28 de zile. (sursă: ''Zile și mituri. Calendarul țăranului român'' — 2000, Ion Ghinoiu)
Anul 2018, din punct de vedere astronomic va avea 365 de zile, luna februarie având 28 de zile. (sursă: ''Zile și mituri. Calendarul țăranului român'' — 2000, Ion Ghinoiu)
Să aveți o lună magică!
Sint!....I Leanca.
RăspundețiȘtergere