Este a 351-a zi a anului.
Au mai rămas 14 zile până la sfârşitul anului.
Soarele răsare la 07 h 46 m şi apune la 16 h 37 m.
Citatul zilei
„Patria
nu este numai pământul din care scoatem rente. Patria o face şi limba şi
istoria, şi religia şi tradiţiile. A da cu piciorul în toate acestea, este a se
lepăda cineva de patria sa. Precum un părinte nu are dreptul a-şi lăsa copilul
fără instrucţie, cu mai mare cuvânt el nu are dreptul de a-i da o educaţie
antinaţională, care face dintr-însul un element înstrăinat de ţară.” (Spiru
Haret, matematician, astronom și pedagog roman, n. 15 februarie 1851 - d. 17
decembrie 1912)
Ziua de lupta împotriva violenței și a abuzurilor împotriva
persoanelor care practică prostituția
În
toată lumea, ziua de 17 decembrie este dedicată combaterii violenţei şi a
abuzurilor împotriva persoanelor care practică prostituţia (sex
workers/lucratoare sexual).
17
Decembrie este Ziua Internationala pentru Incetarea Violentei asupra
Persoanelor care Practica Sexul Comercial. Cu ocazia acestei zile, lucratorii
si lucratoarele sexuale din intreaga lume, organizatiile care le furnizeaza
servicii de suport, cele care promoveaza drepturile omului si alte organizatii
aliate din intreaga lume cer incetarea tuturor formelor de violenta asupra persoanelor
care practica sexul comercial si organizeaza diferite actiuni sau evenimente.
De
16 ani, ARAS – Asociaţia Română Anti-SIDA - acordă servicii de prevenire HIV
acestor persoane. Seară de seară, echipele de teren au fost şi sunt pe stradă
pentru a oferi informaţii şi consiliere, prezervative şi testare pentru HIV. În
tot acest timp, femeile cu care lucrăm au relatat situaţii de abuz care, din
păcate, le afectează capacitatea de a-şi proteja sănătatea.
Organizaţia
Naţiunilor Unite pentru SIDA (UNAIDS) subliniază importanţa respectării
drepturilor omului în toate politicile ce vizează sănătatea publică, atrăgând
atenţia asupra necesităţii eliminării coerciţiei, stigmatizării şi
discriminării din toate serviciile care sunt adresate lucrătorilor sexuali, din
societate în general şi din toate demersurile ce privesc siguranţa publică.
Cu
prilejul Zilei de luptă împotriva violenţei, ARAS adresează instituţiilor şi
organizaţiilor româneşti invitaţia de a evalua respectarea drepturilor omului
în aplicarea reglementărilor legale cu privire la prostituţie şi să pună în
practică măsuri pentru respectarea drepturilor elementare.
De
asemenea, în această perioadă, ARAS asigură pe stradă femeilor implicate în
prostituţie nu doar informaţii despre sănătate, ci şi pliante despre drepturi
elementare: de a nu fi bătute, filmate forţat, jignite, catalogate…
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1538: Excomunicarea regelui Henric al VIII-lea al Angliei
La
data de 17 decembrie 1538, papa Paul al III-lea a semnat „Bulla” prin care
regele Angliei Henric al VIII-lea este excomunicat de catre Biserica
Romano-Catolica. Papa a consemnat mai multe „sacrilegii” facute de rege,
printre care anularea casatoriei cu Catherine de Aragon (fara acord papal) si
casatoria cu Anne Boleyn. In motivatia papala mai sunt incluse si:
autodeclararea lui Henry al VIII-lea drept „Lider suprem al Bisericii Angliei”,
represiunile impotriva catolicilor, dizolvarea manastirilor si alte gesturi
„imorale” la adresa unor altare din unele catedrale (printre care si cel al lui
Thomas Becket din Capela Trinitatii a Catedralei din Canterbury – loc de
pelerinaj european).
Trebuie subliniat ca pentru istoria Angliei,
data de 17 decembrie are o semnificatie istorica, mai ales pe plan spiritual.
Practic, prin separarea de Roma si catolicism, Anglia s-a alaturat tarilor
protestante care nu recunosc autoritatea Sfantului Scaun. De altfel, in
furtunoasa sa domnie (din 1509 pana in 1547) Henric al VIII-lea a reusit unirea
Tarii Galilor cu Anglia (prin legile din 1535 si 1542). Suveranul a avut o
lunga rivalitate cu regele Frantei Francisc I si cu imparatul Carol Quintul al
Sfantului Imperiu Roman.
Henric al VIII-lea a fost un reformator politic,
social si religios al Angliei. De asemenea, acest rege de referinta din istoria
tarii sale a fost cel care a decis intarirea flotei, care si-a marit navele de
la aproximativ 5 pana la 53 de corabii. Schisma fata de Roma i-a permis lui
Henric al VIII-lea sa aiba, pana la finele vietii, sase neveste. Camera
Lorzilor a fost de acord cu amendamentele sale privitoare la definirea religiei
anglicane. Actul cu pricina a fost poreclit „Biciul cu sase corzi”. Dupa
decapitarea Annei Boleyn, regele se casatoreste cu Jane Seymour, apoi cu Anne
de Cleves, apoi cu Catherine Howard si ultima oara cu Catherine Parr (in 1543).
Acest rege al Casei Tudor a murit la 55 de ani, in 1547.
- 1706: S-a născut Émilie du Châtelet, matematiciană şi fiziciană franceză; (d.1749).
Gabrielle
Émilie Le Tonnelier de Breteuil, marchiză du Châtelet (n. 17 decembrie 1706,
Paris - d. 10 septembrie 1749, Lunéville), cunoscută sub numele de Émilie du
Châtelet, a fost o matematiciană și fiziciană franceză în perioada
iluminismului. Este una dintre primele femei care aveau cunoștințe profunde de
matematică și fizică și care a întreținut relații cu personalități de seamă ca
Voltaire, Bernoulli, Leonhard Euler, Réaumur. Cea mai importantă contribuție
personală este traducerea în limba franceză a lucrării lui Isaac Newton,
Principia mathematica.
Émilie
du Châtelet s-a născut la Paris, fiică a lui Louis Nicolas Le Tonnelier, baron
de Breteuil, și a lui Gabrielle-Anne de Froulay. Tatăl său făcea parte din
curtea din Versailles a regelui Ludovic al XIV-lea, având însărcinarea de a
prezenta regelui ambasadorii altor monarhi europeni. În casa părinților săi din
Paris, Émilie a avut posibilitatea să vină în contact cu personalități
importante ale epocii, ca Bernard le Bovier de Fontenelle, unul din precursorii
iluminismului, sau cu poetul Jean-Baptiste Rousseau. Din partea tatălui a
primit o educație clasică, puțin obișnuită pentru tinerele fete din acel timp.
În afara limbii latine, a învățat și limba greacă veche, precum și limba
germană. Dotată cu aptitudini muzicale, a învățat să cânte la clavecin și să
interpreteze arii din opere. Prezentată la Versailles la vârsta de șaisprezece
ani, se lasă cucerită de plăcerile și extravaganțele vieții de la curtea
regală. Cu marchizul de Guébriant și cu mareșalul de Richelieu are primele
aventuri amoroase. Pe 12 iunie 1725 este căsătorită cu Florent Claude, marchiz
du Châtelet (sau du Chastellet, în ortografia epocii), guvernator regal al
localității Semur-en-Auxois. Aici îl întâlnește pe matematicianul de Mézières,
care îi trezește pasiunea pentru matematică. În anul 1730 se întoarce la Paris.
Marchizul du Châtelet, prins în ocupațiile carierei militare, îi acordă multă
libertate, de alfel obișnuită în căsniciile familiilor nobiliare din timpul
"Regenței" (1715-1723, în timpul minorității lui Ludovic al XV-lea),
caracterizat prin libertinaj al moravurilor. Émilie are câteva aventuri de
scurtă durată, printre altele cu matematicianul Alexis-Claude Clairaut și cu
astronomul Pierre Louis Maupertuis.
În
1733, Émilie îl cunoaște pe Voltaire, care îi devine amant. Voltaire era în
dizgrație, Émilie îl adăpostește în castelul din Cirey-sur-Blaise din
Champagne: el era în vârstă de 39 de ani, ea împlinise 27 de ani. Legătura lor
avea să dureze cincisprezece ani. Dintre toți amanții săi, Voltaire a avut cea
mai mare influență asupra ei, încurajând-o să-și aprofundeze cunoștințele de
fizică și matematică, pentru care îi recunoștea aptitudini deosebite,
considerând-o superioară lui însuși în aceste domenii. Voltaire a fost acela
care a îndemnat-o să traducă operele lui Newton și a făcut-o să devină
conștientă de libertatea de a gândi prin ea însăși. În castelul din Cirey au
construit un laborator, unde au făcut diverse experiențe în domeniul opticei și
asupra vidului. Într-una din mansarde au improvizat un teatru, în care se jucau
unele din piesele lui Voltaire. Cirey devine un loc de întâlnire al
literaților, al oamenilor de știință și matematicienilor.
Între
anii 1744 și 1748, petrece cel mai mult timp la Versailles, împreună cu
Voltaire, care era din nou primit la curtea regală. În anii 1748-1749 sunt
invitați de mai multe ori de către Stanisław Leszczyński, fost rege al
Poloniei, aflat în exil la castelul Lunéville din Lorena. Aici are o legătură
cu unul din curteni, poetul Jean François de Saint-Lambert. Émilie rămâne
însărcinată, continuă însă să lucreze cu asiduitate la traducerea
"Principiilor..." lui Newton, asistată de matematicianul Alexis
Clairaut. La începutul lunii septembrie 1749 dă naștere unei fetițe, se
îmbolnăvește însă de febră puerperală și încetează din viață pe 10 septembrie
1749. Este înmormântată în biserica parohială Saint-Jacques din Lunéville.
Opera
Noțiunea
de "om de știință" nu exista în acel timp, dar tocmai acest
calificativ o caracteriza pe Émilie de Châtelet. În 1737 redactează o lucrare
întitulată "Dissertation sur la nature et la propagation du feu",
care va fi publicată de Academia Franceză în anul 1744, lucrare bazată pe
cercetările ei asupra naturii focului, în care anticipează ceea ce numim astăzi
radiație infraroșie. În cartea sa "Institutions de Physique" (1740),
prezentată ca o revistă a ideilor noi în fizică și filosofie, încorporează și
caută să reconcilieze ideile complexe ale principalilor gânditori din epoca
respectivă. În această lucrare, ea combină teoriile lui Leibniz și observațiile
practice ale lui Willem 's Gravesande pentru a arăta că energia unui obiect în
mișcare nu este proporțională cu produsul masei cu viteza obiectului în
mișcare, așa cum bănuiseră până atunci Newton și alți fizicieni, ci cu pătratul
vitezei: E ∞ mv². Deși principiile de mecanică clasică expuse de Émilie du
Châtelet nu pot fi comparate cu conceptul lui Albert Einstein asupra masei și
vitezei, care derivă din faimoasa sa ecuație: E = mc² (în care c reprezintă
viteza luminii), mulți biografi și istorici moderni văd totuși o corespondență
între cele două ecuații. Trebuie totuși precizat că, din punctul de vedere al
fizicei moderne, principiul expus de Émilie du Châtelet este corect în ceea ce
privește energia cinetică (Ek) în mecanica clasică (în formularea modernă: Ek =
(1/2)mv²), dar nu poate fi corelat cu echivalența masă-energie din concepția
lui Einstein.
În
scrierile ei, Émilie du Châtelet s-a dovedit reprezentantă a gândirii
iluministe. Un exemplu îl oferă "Discours sur le bonheur", în care
afirmă că omul este capabil să-și dozeze pasiunile și, în felul acesta, să-și
determine propria fericire sau nefericire. La fel ca Voltaire, susține primatul
rațiunii și refuză acceptarea religiilor bazate pe revelație.
"Emilia Newtonmania"
În
castelul din Cirey, Voltaire elaborează în anii 1736-1737 lucrarea "Les
éléments de la philosophie de Newton", în care se prezintă publicului
francez, încă dominat de fizica lui Descartes, principalele elemente ale
fizicii newtoniene, până atunci abia cunoscute în Franța, deși Principia
mathematica apăruseră în Anglia deja în anul 1687. Voltaire figurează singur ca
autor, el a recunoscut însă totdeauna strânsa colaborare cu doamna Du Châtelet.
În 1745 începe ea însăși - care îi plăcea să se autodenumească "Emilia
Newtonmania" - să lucreze la traducerea Principiilor..., la care va lucra
până la sfârșitul vieții. În afara muncii de traducere din limba latină în
franceză, ea transcrie argumentația lui Newton în notația calculului infinitezimal
dezvoltată de Leibniz, care se răspândise în cercurile științifice europene,
însoțind textul original cu un mare număr de comentarii.
Femeie savantă într-o lume dominată de bărbați
Deși
s-a exprimat în mod critic cu privire la situația deosebită a femeii în societatea
timpului său, Émilie du Châtelet a trăit totuși în concordanță cu convențiile
dominante ale vremii, ar fi deci exagerat să fie caracterizată drept
precursoare a feminismului modern. Bărbaților le sunt deschise toate drumurile
pentru a-și satisface aspirațiile, de exemplu în cariera militară sau în
diplomație, scrie ea în "Discours sur le bonheur", în compensație,
femeia se poate dedica studiului. "Dacă aș fi rege, ași înlătura toate
abuzurile, prin care jumătate din omenire este ținută în stare de înapoiere. Aș
da posibilitate femeilor să se bucure de toate drepturile, în special de cele
spirituale" (Émilie du Châtelet, în introducerea la traducerea lucrării
"The Fable of the Bees" a filosofului englez Bernard Mandeville). În
cercul restrâns al fizicienilor și matematicienilor contemporani ei, Émilie du
Châtelet a avut totuși contact cu bărbați care erau dispuși să colaboreze cu ea
în discutarea și rezolvarea celor mai dificile probleme științifice,
apreciindu-i-se inteligența și vastele cunoștințe. Kant scria despre ea:
"Primatul rațiunii și al științei o situează mai presus de toate
reprezentantele sexului său și mai presus de cea mai mare parte a celor de sex
opus". În anul 1746 este aleasă ca membră a Academiei de Științe din
Bologna. În Academia Franceză, femeile nu erau acceptate.
- 1778 : S-a născut în Anglia chimistul Humphry Davy ; (d. la Geneva la 29 mai 1829), descoperitorul electrochimiei
A
fost un inventator și chimist englez. Cea mai importantă contribuție a sa a
fost descoperirea metalelor calciu,
natriu, bariu și bor. De asemena, a folosit și a studiat electroliza, iar în
1815 a inventat o lampă pentru mineri. A ajutat și la descoperirea clorului și
a iodului.
Savantul
Berzelius a numit lucrarea lui Davy din 1806
„On Some Chemical Agencies of Electricity”, drept una din cele mai bune
lucrari apărute vreodată în teoria
chimică. I-a influențat pe Michael Faraday și pe William Thomson.
- 1790: În timpul unor reparații la Catedrala din Mexico City se descoperă "Piatra Soarelui" inscripționată cu calendarul aztec.
În
centrul calendarului se află Tonatiuh, Al Cincilea Zeu Soare, înconjurat de
alţi patru Zei Soare, care reprezintă patru ere anteriore: Era Jaguarului, Era
Vântului, Era Ploii şi Era Apei. De asemenea, piatra conţine numeroase imagini
simbolice dispuse circular în jurul figurii centrale Tonatiuh.
În
prezent, enigmaticul disc de piatră este cunoscut sub denumirea de Calendarul
Aztec sau de Piatra celui de-al Cincilea Soare.
A fost gasita
accidental, in ziua de 17
decembrie de 1790, in Mexico City, in timpul lucrarilor de pavare din piața
principală a capitalei coloniei Noua Spanie ( Mexic). Este în prezent păstrata
la Muzeul Național de Antropologie din Ciudad de Mexico.
Acest
disc a făcut dintr-un bloc monolit de lava olivina bazalt , cu o greutate de 24
de tone, 3,6 m în diametru și 1,22 m lungime și
0,9 metri grosime. A fost,
probabil, un altar de sacrificiu, care a
fost sculptat în timpul domniei lui Axayácatl.
- 1830: S-a născut Jules Huot de Goncourt, scriitor şi istoric; împreună cu fratele lui, Edmond de Goncourt, a redat atmosfera vieţii culturale a vremii în “Jurnalul” publicat în 1896.
Tot
el a împlinit dorinţa testamentară a fratelui lui de a întemeia Academia
Goncourt, care acordă în fiecare an Premiul Goncourt pentru cel mai bun roman
apărut în Franţa; (m. 20 iunie 1870).
- 1843: S-a născut Elisabeta (Paula-Ottilia-Elisa), prinţesă de Wied, regină a României.
La
17/29 decembrie 1843 s-a născut Elisabeta (Paula-Ottilia-Elisa), prinţesă de
Wied, regină a României. S-a afirmat şi ca scriitoare, publicând, sub
pseudonimul Carmen Sylva, povestiri, legende, piese de teatru: "Poveştile
Peleşului", "Prinţul codrului".
Membră de onoare a Academiei
Române (n. 17/29.12) (m. 1 februarie 1916)
Printesa
germana Elisabeth Pauline Ottilie Luise zu Wied avea 26 de ani cand a venit in
Romania, in 1869, pentru a i se alatura, ca sotie, lui Carol de
Hohenzollern-Sigmaringen, principele domnitor, si el de obarsie germana, care
conducea tara din 1866. Cand, in 1881, Carol I a fost proclamat rege, Elisabeta
a devenit cea dintai regina a Romaniei.
Vorbind
mai multe limbi, clasice si moderne, instruita si inzestrata cu un anume talent
literar, regina a patruns in lumea literelor romanesti sub numele de Carmen
Sylva, a scris si publicat poezii, romane, povestiri, in engleza, franceza,
germana, si a sprijinit scriitori, muzicieni si artisti plastici romani. In
timpul Razboiului de Independenta, a infiintat spitale, a organizat ingrijirea
ostasilor raniti, a procurat medicamente, a avut grija de familiile sarace - pe
scurt, s-a implicat, cu sarg, in numeroase acte caritabile si a incurajat
doamnele de neam mare sa faca la fel. A ramas astfel cunoscuta de catre
posteritate mai degraba in aceste ipostaze - mama a ranitilor, protectoare a
artelor si literata, insa contributia ei istorica la dezvoltarea Romaniei a
fost cu mult mai vasta.
Dintr-o
tara aflata la portile Orientului, aproape necunoscuta Occidentului Europei,
Romania a devenit, in vremea domniei lui Carol I si a Elisabetei, un stat - in
sfarsit - european, din punct de vedere cultural si politic. Nu stiu in ce
masura ne mai putem da seama azi cat de mare a fost efortul necesar pentru a
obtine un asemenea rezultat; e insa cu adevarat miscatoare stradania celor doi
suverani de a-si face cunoscuta si respectata tara de adoptie.
Carol
I s-a concentrat, cum era firesc in acele vremuri, asupra politicii, insa
efortul Elisabetei I de a ajuta la dezvoltarea tarii a fost la fel de mare ca
si acela al regelui; un efort inteligent, constant si neobosit, pe care regina,
cu intelepciune, a stiut sa-l plaseze acolo unde se potrivea.
Nu s-a amestecat
in politica, in schimb, intelegand foarte bine ca o tara se face cunoscuta si
pretuita tot atat prin cultura ei, cat si prin rolul ei politic, a fost o
entuziasta protectoare a artelor si a promovat intens, cum am spune azi,
literatura nationala, artele frumoase si mestesugurile romanesti.
- 1853: S-a născut bacteriologul francez Pierre Paul Émile Roux;
director
al Institutului Pasteur (1904-1933); a descoperit (1890), împreună cu Alexandre
Yersin, bacilul difteriei şi a aplicat pentru prima dată seroterapia difterică
(1894); membru de onoare străin al Academiei Române din 1911 (m. 1933)
- 1863: Domnitorul Alexandru Ioan Cuza promulgă "Legea secularizării averilor mânăstirești"; în urma aplicarii ei, 25% din teritoriul țării devenea patrimoniul statului.
La
17 / 29 decembrie 1863, în Principatele Unite ale Moldovei şi Valahiei a fost
votată „Legea secularizării averilor mănăstireşti” care prevedea că:
„Toate
averile mănăstireşti închinate şi neînchinate precum şi alte legate publice sau
daruri făcute de diferiţi testatori şi donatori din Principatele Unite la
Sfîntul Mormînt, Muntele Athos, Sinai precum şi la mitropolii, episcopii şi la
metoacele (n.r. mănăstiri mici, subordonate unor mănăstiri mai mari, termen din
limba greacă) lor de aici din ţară şi la alte mănăstiri şi biserici din oraşe
sau la aşezăminte de binefacere şi de utilitate publică, se proclamă domeniuri
ale Statului Român, iar veniturile acestor aşezăminte vor fi cuprinse în
bugetul general al statului ”.
Măsura
adoptată în 1863, la 4 ani de la Unirea Principatelor era fundamentală pentru
formarea noului stat român, întrucît 1/4 din suprafaţa arabilă a ţării
aparţinea mănăstirilor româneşti aflate sub influenţă preponderent greacă.
Aceste proprietăţi generau anual venituri de circa 7 milioane de franci, bani
care luau calea străinilor.
Istoricul secularizării
În
total au fost trecute în proprietatea statului 75 de mănăstiri închinate
bisericii greceşti, dintre care 44 din Valahia şi 31 din Moldova, care deţineau
la rîndul lor mai multe metocuri şi moşii. Numărul moşiilor închinate era de
560 (366 în Valahia şi 194 din Moldova). Ele totalizau circa un sfert din
teritoriul arabil al ţării, plus numeroase păduri.
Legea
secularizării prevedea o compensaţie de 82 milioane lei (din care aveau să se
scadă 31 milioane datoare statului de aşezămintele religioase), o sumă mare
pentru bugetul ţării, bani pe care călugării greci i-au refuzat nemulţumiţi.
Conducerea Bisericii Ortodoxe a hotărît să refuze oferta făcută de statul
român, în speranţa că Puterile garante vor interveni. În final călugărilor nu
li s-a mai plătit nimic. Pentru a nu avea aparenţa unei legi xenofobe, au fost
secularizate deopotrivă şi averile mănăstirilor româneşti care nu ţineau de
greci.
Măsura
a suscitat protestele vehemente ale Turciei, dar în ciuda acestora Cuza a mers
înainte cu aplicarea ei. Moşiile recuperate au format Domeniile Statului. O
bună parte dintre ele au fost divizate în loturi şi atribuite ţăranilor
împroprietăriţi în reforma agrară care a urmat în 1864.
Peste
cîţiva ani, în timpul domniei lui Carol I, Parlamentul a declarat definitiv
închisă problema mănăstirilor închinate.
- 1890: Este înființată, la București, "Liga pentru unitatea culturală a tuturor românilor", care va duce o bogată activitate culturală și politică pentru întărirea unității românilor din România și Transilvania.
Liga
a desfăşurat o bogată activitate culturală şi politică de sprijinire a luptei
poporului român de pe ambele versante ale Carpaţilor pentru unitatea sa
politică, reuşind ca până în 1914 să-şi creeze numeroase secţii în majoritatea
oraşelor din ţară şi în unele centre universitare din străinătate: Paris,
Londra, Berlin, Anvers, Bruxelles ş.a. (17/29)
La începutul secolului al XX–lea activau în
Liga: Take Ionescu, Octavian Goga, V.A.Urechia. În 1914 își schimbă titulatura
în "Liga pentru unitatea politică a tuturor românilor".
- 1893: S-a născut medicul Dimitrie Bagdasar, medic neurochirurg român, profesor la Facultatea de Medicină din București.
A pus bazele școlii românești de
Neurochirurgie din România si a fost
membru post–mortem al Academiei Române; (d. 15.07.1946).
Dumitru
Bagdasar a fost căsătorit cu Florica Bagdasar, prima femeie ministru din
România.
Cu
sprijinul profesorilor Ion Iacobovici, Nicolae Minovici și al devotatului său
prieten, marele histolog Ion T. Niculescu, obține, prin concurs, în 1935,
înființarea unui mic serviciu de neurochirurgie, cu zece paturi și o singură
sală operatorie, în Spitalul Central de Boli Nervoase și Mintale din București.
Acesta a devenit nucleul viitoarei Clinici de Neurochirurgie a Facultății de
Medicină, de unde se va dezvolta școala românească de neurochirurgie. Aici și-a
format în sfârșit propria echipă de neurochirurgie, așa-numita echipă de aur,
care în primii ani a constat din: doctorii Constantin Arseni, Ion Ionescu și
Sofia Ogrezeanu-Ionescu. Aceasta din urmă a devenit prima femeie neurochirurg
din România și, se pare, din lume. Dr. Dumitru Bagdasar a continuat să viziteze
Laboratorul de Histologie al Dr. Ion T. Niculescu, aducând în fiecare
săptămână, în numeroase borcănele, secțiuni din tumorile operate. Faima Dr.
Dumitru Bagdasar se raspândea treptat în sud-estul Europei și în străinătate.
La clinica sa, se internau bolnavi din Ungaria, Bulgaria, Palestina. Între 1931
– 1941 a efectuat 1800 de operații pe sistemul nervos. În 1939 a participat la
Congresul Național de Chirurgie din București.
Dumitru
Bagdasar a avut o intensă activitate științifică, aducând contribuții originale
în domeniul cordotomiilor spinale, tuberculoamelor cerebrale și patologiei
tumorale a măduvei spinării. Împreună cu State Drăgănescu și Constantin Arseni
a dezvoltat o metodă originală de tratament al craniostenozelor.
În
calitate de Ministru al Sănătății a creat Institutul de Endocrinologie
București.
Între
anii 1945 – 46 a fost profesor de Neurochirurgie la Facultatea de Medicină din
Capitală. Academia Româna îl declară, post-mortem, membru de onoare (1948), iar
în anul 1956 Clinica de neurologie a Spitalului primește numele savantului.
A
condus clinica sa cu metodă și ordine, cu focul pasiunii sale profesionale;
avea respect pentru valoarea oamenilor, era mândru și demn.
Celor
peste 50 de articole de specialitate li se adaugă teza de doctorat. Întreaga sa
activitate operatorie și de cercetare și-a găsit sinteza în volumul redactat
împreună cu Constantin Arseni ( traducere în limba franceză de Dr. Maria
Niculescu, soția Dr. Ion T. Niculescu ), "Traité de Neurochirurgie",
apărut postum în 1951 în Editura Academiei Române.
- 1903: A avut loc în Kitty Hawk, statul american Carolina de Nord, primul zbor cu un aparat mai greu decât aerul, realizat după planurile fraților Orville și Wilbur Wright.
Durata zborului a fost de 12 secunde, timp în care
a parcurs 37 de metri, la o înălțime de circa 10 metri.
Probabil
că primul zbor cu adevărat reușit a fost cel realizat cu aparatul fraților
Wilbur și Orville Wright câțiva ani mai târziu, în 1903. Aceștia au reușit să
parcurgă cu aeroplanul 36 de metri în 22 secunde, zborul având loc la Kitty
Hawk, în Carolina de Nord (SUA). Particularitatea aparatului construit de ei
consta în faptul că avea aripi cu care putea fi ghidat în anumite direcții.
Frații Wright au descoperit, față de predecesorii lor, cum se poate produce
forța ascensională necesară unui aparat pentru a se ridica în aer: au folosit
un motor cât mai mic și mai ușor. Pe motor au montat o alice care se rotea pe
plan vertical în fața motorului. Mișcarea aerului determinată de rotație, sau
mai bine zis forța determinată de această mișcare, se numește forță de
tracțiune. Aerul va fi împins înapoi, iar aparatul de zbor va înainta.
- 1936: S-a născut Papa Francisc (născut Jorge Mario Bergoglio, la Buenos Aires, într-o modestă familie de imigranţi italieni);
Este
al 266-lea episcop al Romei şi papă al Bisericii Catolice, ales la 13 martie
2013; a fost membru al ordinului „Societatea lui Isus” (începând cu 1958) şi
arhiepiscop de Buenos Aires din 1998; este primul papă neeuropean după papa
Grigore al III-lea (731-741), deşi e născut din părinţi italieni, primul papă
originar de pe continentul sud-american şi primul papă iezuit
- 1938: Avea loc premiera comediei în trei acte „Jocul de-a vacanţa” de Mihail Sebastian, la „Teatrul Comedia” din Bucureşti, în regia lui Sică Alexandrescu; în distribuţie: V. Maximilian, George Vraca.
Apărută la „Fundaţia Regală pentru Literatură
şi Artă” (Bucureşti, 1939), constituie prima sa piesă, scrisă, după cum aflăm
din jurnalul scriitorului, în 1936, pe baza unor amintiri personale şi a unor
„teme reluate” din romanul său “Femei” (1933).
Jocul
de-a vacanța este o piesă de teatru de Mihail Sebastian scrisă în 1936. Este o
comedie romantică. A avut prima reprezentație la 17 decembrie 1938 la Teatrul
de Comedie, București. Este prima piesă de teatru a lui Sebastian scrisă pe
baza unor amintiri personale ale autorului și repetă anumite teme din Femei.
Acțiunea
are loc în vara anului 1936. Jeff, Bogoiu și Ștefan sunt îndrăgostiți toți trei
de Corina, o tânără care îi ajută în tot ceea ce aceștia fac. Timp de o lună
(zilele de concediu) aceștia rup legăturile lor cu lumea "uitând de
realitate". Dar jocul se termină trist, deoarece peste o lună toți trebuie
să revină la realitate.
- 1989: ziua-n care Armata şi-a ciuruit poporul în Timişoara
În Timișoara, la ordinele lui Ceaușescu, se trage în manifestanți, din Piața
Libertății până la Operă, în zona Podului Decebal, pe Calea Lipovei.
Tab–urile
blochează intrările în oraș, elicopterele efectuează zboruri de supraveghere.
In
noaptea de 16 spre 17 decembrie a fost executat ordinul de evacuare din
Timisoara al pastorului Tokes.
Pe
parcursul intregii zile au avut loc ciocniri intre fortele de ordine si
manifestanti. Militarii au fost huiduiti si loviti cu pietre, protestatarii
atacand sediul PCR. La Bucuresti, Ceausescu a hotarat, in cadrul unei sedinte a
CPEx, folosirea fortei armate la Timisoara.
Ion
Coman, secretar CC al PCR, a fost numit comandant unic pentru Timisoara, membri
din conducerea partidului, armatei si securitatii fiind trimisi in acest oras.
In
urma unei teleconferinte organizata de Ceausescu cu activul de partid si de
stat din toate judetele tarii, factorii de raspundere au ordonat fortelor de
ordine sa traga in manifestantii de la Timisoara. Au inceput lupte de strada
soldate cu morti si raniti, peste 60 de oameni pierzandu-si viata. Timisoara a
fost izolata, caile de acces in oras fiind blocate.
În această zi s-au
înregistrat cele mai multe victime, respectiv 65 de morţi şi 268 de răniţi,
dintre care 224 prin împuşcare. Alte 44 de persoane au fost rănite în
altercaţiile cu forţele de ordine. Până în 17 decembrie, forţele de ordine au
reţinut 200 de persoane, depuse la Penitenciarul Timişoara fără nicio formă
legală”, a relatat procurorul Romeo Bălan. Ziua următoare, la ordinul Elenei
Ceauşescu, s-a pus în practică Operaţiunea „Trandafirul“, prin care victimele
de la morgă, 44 la număr, au fost încărcate într-un camion al Comtimului,
transportate la Crematoriu Cenuşa din Bucureşti, unde au fost arse, pentru a se
şterge urmele masacrelor.
- 1991: România semna, la Haga, alături de reprezentanţi din alte 47 de state, „Carta Europeană a Energiei”,
document
politic care pune bazele unei cooperări multilaterale în domeniul energetic
între statele semnatare, iniţiativa aparţinând Uniunii Europene. Delegații din
peste 60 de țări, inclusiv oficiali ai Uniunii Europene, au participat în
perioada 20 – 21 mai 2015, la Haga, Olanda, la Conferința Ministerială în
domeniul Energiei, prilej cu care a fost semnată Carta Internațională a
Energiei, România a fost reprezentată la acest eveniment de ministrul de
resort, Andrei Gerea. Adoptarea și semnarea Cartei Internaționale a Energiei
reprezintă, conform celor stipulate în preambulul documentului, „o declarație
de intenție politică în scopul întăririi cooperării din domeniul energiei între
semnatari”, fără a avea însă implicații juridice. Carta Europeană a Energiei
din 1991 și Carta Internațională a Energiei vor continua să coexiste. Pentru
aderarea la Tratatul Cartei Energiei (TCE) va fi necesară în continuare
semnarea Cartei Energiei din 1991, deoarece prevederile TCE se referă în mod
expres la acest document.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!