Este cea de-a 354-a zi a anului.
Au mai rămas 11 zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 7 h 48 m și apune la 16 h 38 m.
Ziua Sangria, zi sărbătorită de americani 😂
Au mai rămas 11 zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 7 h 48 m și apune la 16 h 38 m.
Citatul zilei
” Puterea nu corupe. Teama corupe... probabil teama de
a pierde puterea.” (John Steinbeck în Scurta
domnie a lui Pepin al IV-lea, scriitor american, laureat al Premiului Nobel pentru
Literatură, n. 27 februarie 1902 - d. 20 decembrie 1968)
Ziua Internaţională a Solidarităţii
Umane
La 20 decembrie, în fiecare an, sărbătorim Ziua
Internaţională a Solidarităţii Umane.
Ziua Internationala a Solidaritatii Umane a fost
proclamata de Adunarea Generala, la 22 decembrie 2005 , prin Rezolutia 60/209,
pornind de la identificarea solidaritatii ca una dintre valorile fundamentale
si universale, care trebuie sa stea la baza relatiilor dintre popoare, în
secolul al XXI-lea.
Tema anului 2015: „Progresul comun și prosperitate
bazată pe solidaritate globală”
“Ideea de solidaritate umană la nivel global poate
schimba lumea”, declara Lech Walesa, fondatorul mişcării muncitoreşti
Solidaritatea şi câştigătorul Premiului Nobel pentru Pace în 1983. Fostul
preşedinte al Republicii Polone a inaugurat prima ceremonie de marcare a Zilei
Internaţionale a Solidarităţii Umane, cea din 2006.
Potrivit Naţiunilor Unite, este o zi în care
sărbătorim unitatea în diversitatea noastră, reamintim guvernelor obligaţia de
a respecta angajamentele internaţionale. Sunt organizate acţiuni pentru
sensibilizarea opiniei publice cu privire la importanţa solidarităţii şi
dezbateri cu privire la modalităţile de promovare a solidarităţii pentru
atingerea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului, inclusiv eradicare
sărăciei.
Conform dicţionarului, solidaritatea este un
"sentiment care îi determină pe oameni să-şi acorde ajutor". Deoarece
conceptul de solidaritate se referă la noţiunea de colaborare, drepturi şi
responsabilităţi comune, precum şi la unitate pentru realizarea unui scop
comun, ea poate fi aplicată în multe domenii cu valoarea de îi ajuta pe alţii.
Solidaritatea este în centrul misiunii şi în proiectele multor organizaţii
non-guvernamentale (ONG-uri) şi organizaţii comunitare. Ele ajută pentru a
germina şi a construi solidaritatea dintre oameni la nivel mondial.
Ziua Sangria, zi sărbătorită de americani 😂
Această
sărbătoare amuzantă incurajează oamenii din întreaga lume să se bucure de ziua
de astăzi cu un pahar cu băutura delicioasă - sangria.
Peninsula Iberică este locul de naștere al sangriei,
ea consumându-se în Spania și Portugalia încă de la începutul secolului al
XIX-lea, dar trebuie acceptată ca origine alternativă și varianta care indică
Insulele Antile din perioada colonizării britanice. Ea s-a răspândit odată cu
colonizarea spaniolă și în America de Sud.
Sangria (în spaniolă Sangría) este o băutură alcoolică
răcoritoare pe bază de vin, ușor de preparat, de origine spaniolă și
portugheză, foarte populară însă și în alte țării vorbitoare de spaniolă ca
Uruguay și Argentina. Mai conține fructe, apă carbogazoasă, îndulcitor, coniac
sau alte băuturi, precum vermut sau lichior. Sangria nu este un cocktail, ea
preparându-se în boluri și nu în mixere, apoi trebuie refrigerată,
deosebindu-se de cocktail și prin faptul că se prepară în intimitatea
bucătăriei, nu în baruri cu public. Este considerată o băutură de masă pentru a
fi consumată acasă la gustări sau cină și nu în restaurante cu etichetă.
Sangria, sânge în limba spaniolã, are o istorie veche
ce începe pe la 200 Î.C. când romanii au invadat Peninsula Ibericã si au
început sã cultive struguri. Deoarece apa în acele vremuri și chiar mai târziu
în Evul Mediu, nu era consideratã foarte bunã pentru sãnãtate în special
datoritã bacteriilor, localnicii foloseau bãuturi pe bazã de alcool sã-şi
astâmpere setea. Mergând şi mai departe cu aceastã cãutare, regãsim informaţia
conform cãreia unul dintre precursorii Sangriei este bãutura Hippocras fãcutã
din vin, zahãr, ierburi aromate şi chiar scorţiºoarã. Aceastã bãuturã era
destul de rãspânditã în imperiul Roman, fiind totuşi inventatã de cãtre greci,
mai precis de cãtre Hippocrates din Cos în jurul 500 Î.C.
Astãzi, la aproape 2500 de ani, regãsim mai multe
variante a acestei bãuturi. Tinto de Verano sau Vin de Varã este una dintre
cele mai rãspândite variante şi constã dintr-un amestec de vin de masã, Fanta,
pentru aciditate, şi fructe. O altã alternativã este Kalimotxo sau mai precis
vin roşu de masã cu cola. Tot în Spania, în Kalimotxo se adaugã Ouzo pentru a
se obţine bãutura numitã Pallas. Mergând mai departe cu cãutãrile, am
descoperit faptul cã la 1863, medicul francez Angelo Mariani a combinat pentru
prima datã vinul cu frunzele de coca şi a produs Vin Mariani, un produs care a
primit Medalia de Aur de la Papa Leo al XIII-lea. Mai târziu, in 1885, John S.
Pemberton inspirat de Vin Mariani, a inventat Coca Cola, obligat fiind sa
renunţe la alcool datoritã prohibiţiei din Atlanta, Georgia.
Ingrediente
Baza pentru sangria este vinul, în special roșu, spre
a duce la conotația din denumire „sangre” însemnând sânge, dar este des
întâlnită și sangria pe bază de vin alb. Vinul este, de obicei, sec, ieftin,
tânăr, ușor și cu aciditate crescută, în sortimente diverse: Cabernet
Sauvignon, Merlot, Rioja, Zinfandel, Shiraz sau sortimente franțuzești ca Gamay
ori Beaujolais, uneori italiene precum Dolcetto, Bardolino, Freisa, Lambrusco
etc. În ceea ce privește fructele, posibilitățile sunt aproape nelimitate. Se
folosesc,în special, citrice: felii de portocale, lămâi, lime, dar și mere,
pere, pepeni, căpșuni, ananas, strruguri, mango etc. Ca îndulcitor se folosesc
zahărul, mierea, diverse siropuri sau suc de portocale. Un alt ingredient este
apa foarte acidulată sau Sprite, 7-up care țin loc și de îndulcitor. Uneori se
adaugă coniac, vermut sau lichior.
Ziua Jocurilor
Devenite tot mai populare, jocurile au început să aibă
un rol destul de important în viața noastră. Mulți dintre noi preferăm să ne
relaxăm după o zi grea de muncă sau de școală cu jocul sau jocurile preferate,
fie că vorbim despre jocurile video sau despre cele de societate.
Ziua Jocurilor a avut prima ediție în Londra, în 20
decembrie 1975, iar moda s-a răspândit rapid printre gamerii din întreaga lume.
Evident, pe atunci vorbeam de jocuri ceva mai diferite decât în ziua de azi,
dar asta contează mai puțin.
În America, de pildă, Ziua Jocurilor s-a transformat
într-un eveniment național, cu nenumărate convenții la care participă mii de
gameri și de reprezentanți ai industriei de gaming din întreaga lume.
Sf.Ignatie Teoforul
Sfântul mucenic Ignatie a fost urmaș direct al
apostolilor, fiind al doilea episcop/patriarh al Antiohiei, după Evod (+68,
unul din Cei 70 de Apostoli). A fost ucenic al sfântului apostol Petru și,
împreună cu sfântul Policarp, episcop de Smirna, al sfântului apostol și
evanghelist Ioan, cuvântătorul de Dumnezeu.
În această zi, în calendarul popular se împlineşte ignatul porcilor, una dintre tradiţiile specifice sărbătorilor de iarnă care aduce noroc. De aceea, în jurul acestei date se adună o mulţime de tradiţii, iar numele acestora este strâns legat de Sfântul Mucenic Ignatie Teoforul.
În ţara noastră, la Mânăstirea Tismana există părticele din moaştele Sfântului Mucenic Ignatie şi credincioşii vin să se roage la moaştele Sfântului pentru sănătate şi spor în gospodăria lor.
itualul sacrificării porcului reprezintă o legătură evidentă dintre mitologia Greciei Antice şi credinţa populară românească. În ambele cazuri, se crede că sângele scurs la sacrificarea porcului poate să spele crimele sau numeroasele nelegiuiri făcute de oameni.
Cuvântul Ignat provine din latinescul Ignis, care înseamnă foc. În vremuri îndepărtate, această zi era una dintre cele mai importante sărbători solare.
Prin tradiţie, porcul de Crăciun este sacrificat în ziua de 20 decembrie. Din bătrâni se spune că, dacă sacrificarea porcului nu se împlineşte în ziua Ignatului, animalului nu-i merge bine şi începe să slăbească.
La Ignatul porcului participă rudele şi prietenii familiei care sacrifică porcul. Ritualul tăierii porcului se împlineşte în această zi în numeroase zone din ţară, iar gospodina se scoală de dimineaţă şi începe pregătirile pentru sacrificarea porcului în gospodăria sa.
În această zi, în calendarul popular se împlineşte ignatul porcilor, una dintre tradiţiile specifice sărbătorilor de iarnă care aduce noroc. De aceea, în jurul acestei date se adună o mulţime de tradiţii, iar numele acestora este strâns legat de Sfântul Mucenic Ignatie Teoforul.
În ţara noastră, la Mânăstirea Tismana există părticele din moaştele Sfântului Mucenic Ignatie şi credincioşii vin să se roage la moaştele Sfântului pentru sănătate şi spor în gospodăria lor.
itualul sacrificării porcului reprezintă o legătură evidentă dintre mitologia Greciei Antice şi credinţa populară românească. În ambele cazuri, se crede că sângele scurs la sacrificarea porcului poate să spele crimele sau numeroasele nelegiuiri făcute de oameni.
Cuvântul Ignat provine din latinescul Ignis, care înseamnă foc. În vremuri îndepărtate, această zi era una dintre cele mai importante sărbători solare.
Prin tradiţie, porcul de Crăciun este sacrificat în ziua de 20 decembrie. Din bătrâni se spune că, dacă sacrificarea porcului nu se împlineşte în ziua Ignatului, animalului nu-i merge bine şi începe să slăbească.
La Ignatul porcului participă rudele şi prietenii familiei care sacrifică porcul. Ritualul tăierii porcului se împlineşte în această zi în numeroase zone din ţară, iar gospodina se scoală de dimineaţă şi începe pregătirile pentru sacrificarea porcului în gospodăria sa.
Ignatul - obiceiuri şi
superstiţii
La 20 decembrie este
sărbătorit Ignatul, în această zi mulţi români, mai ales din mediul rural,
sacrificând porcul pentru masa de Crăciun. Ritualul sacrificării porcului în
preajma sărbătorilor Crăciunului aminteşte de jertfele de animale practicate de
popoarele vechi (egipteni, greci, romani) în perioadele de trecere de la un an
sau anotimp la altul. Într-un moment cum este pragul dintre anul vechi şi anul
nou, prin acest sacrificiu, echivalent semantic al anului ce se stinge, o nouă
viaţă se naşte, aceea a noului an.
În credinţa vechilor
daci, porcul era sacrificat ca simbol al divinităţii întunericului, care slăbea
puterea Soarelui în cea mai scurtă zi a anului, la Solstiţiul de iarnă. Pentru
a veni în ajutorul Soarelui, oamenii sacrificau porci. După aceea, ziua începea
să crească şi Crăciunul devenea o sărbătoare a luminii şi a vieţii, conform
volumului ''Cartea de Crăciun'' (Sorin Lavric, Editura Humanitas, 1997).
Folcloristul Petru
Caraman considera că obiceiul tăierii porcului din ziua de Ignat îşi află
rădăcinile în tradiţiile antichităţii romane. Lumea romană practica acest
sacrificiu la Saturnalii, între 17 şi 30 decembrie, consacrându-l lui Saturn,
la origine zeu al semănăturilor. Porcul însuşi era socotit ca întruchipare a
acestei divinităţi, a cărei moarte şi reînviere se consumă la cumpăna dintre
anul vechi şi anul nou. Este însă vorba de un transfer al obiceiului, de la
data la care se celebra iniţial anul nou în lumea romană: începutul primăverii,
al semănatului, la sărbătorile ce precedau Calendele lui Janus, adică la
Saturnalii.
În desfăşurarea
sacrificării porcului se respectau anumite condiţii de timp şi spaţiu.
Sacrificarea nu putea fi începută înainte de ivirea zorilor şi nici nu putea
depăşi apusul soarelui. Trebuia să aibă loc pe lumină, întrucât numai lumina
putea ţine la distanţă, prin puterea ei arzătoare, spiritele malefice, ce-ar
încerca să anuleze virtuţile sacrificiului. Totodată, locul ales pentru tăierea
porcului era supus unui ritual de purificare, fiind tămâiat şi stropit cu apă
sfinţită sau cu apă neîncepută, pentru a îndepărta duhurile necurate.
În zilele noastre,
tăierea porcului este un prilej de reunire a familiei, deoarece participă de
obicei toţi membrii ei, iar pentru copii este un prilej de veselie şi de joacă.
De cu seară, oamenii pregătesc câteva cuţite bine ascuţite, o butelie de gaz
sau paie - pentru pârlit, vasele în care vor pune carne, slănină şi şoric.
Bărbaţii sunt cei care
se ocupă de sacrificarea animalului, iar tradiţia cere ca acela care taie
porcul să fie un om curat, care înainte de sacrificiu trebuie să meargă la
Biserică, să se spovedească, părintele iertându-i şi păcatul uciderii porcului.
În unele regiuni, chiar şi gospodăria este sfinţită înainte de sacrificare. La
tăierea porcului, se spune că femeile nu au voie să participe nici măcar pentru
a turna băutură în paharele bărbaţilor, deoarece fiindu-le milă, animalul nu
poate muri. Rolul femeilor începe în momentul în care carnea de porc ajunge pe
masa din bucătărie, pentru a fi preparată.
După sacrificare,
porcul este spălat şi se rostesc cuvintele: ''Carnea ta să fie/ Carne aurie''.
Apoi, animalul este pârlit pe primele paie secerate în vară, puse deoparte,
special pentru Ignat. În foc mai sunt aruncate ramuri de lemn câinesc şi de
iasomie, ca să iasă şoricul aromat.
Se obişnuieşte ca, după
ce este gata de pârlit, să se pună un ţol peste porc şi să se suie pe el cei
mici, să se veselească, pentru ca porcul să fie mâncat cu poftă. Tot atunci se
ia băşica porcului şi se pun grăunţe în ea, după care se pune la uscat. Se
spune că după câtă gălăgie face băşica, atâta veselie şi bucurie va fi în casă.
Ion Creangă povesteşte
în ''Amintiri din copilărie'' despre acest moment: "La Crăciun, când tăia
tata porcul şi-l pârlea, şi-l opărea, şi-l învelea iute cu paie, de-l înnăduşa,
ca să se poată rade mai frumos, eu încălecam pe porc deasupra paielor şi făceam
un chef de mii de lei, ştiind că mie are să-mi dea coada porcului s-o frig şi
beşica s-o umplu cu grăunţe, s-o umflu şi s-o zurăiesc după ce s-a
usca..."
Femeile, de obicei, se
ocupă de împărţirea cărnii pe categorii, dar numai după ce bărbatul care
sacrifică porcul face semnul crucii cu cuţitul pe fruntea animalului, zicând
''Doamne ajută să-l mâncăm sănătoşi'' şi termină de tranşat porcul. Se pune
deoparte carne pentru cârnaţi, caltaboşi, tobă, pentru friptura de la pomana
porcului; până şi picioarele se folosesc pentru piftie. Se spune că românul
ştie să folosească fiecare bucată din porc, mai mult decât orice naţie din lume
care mănâncă acest fel de carne. Începând de la urechi şi coadă, mâncate de
obicei de copii, la carnea macră şi slănina pusă la afumat, până la intestinele
folosite pentru a fi umplute cu carnea tocată, totul este folosit de gospodina
casei pentru bucatele din care toţi vor degusta la masa din ziua Naşterii
Domnului. După tranşarea şi sortarea cărnii, gospodina casei pregăteşte o masă,
numită tradiţional "pomana porcului", pentru toţi oamenii care au
ajutat la tăierea porcului. Astfel, într-un ceaun mare, se prăjeşte carne din
porcul proaspăt sacrificat, tăiată din toate părţile porcului: muşchi, ficat,
slănină, coastă. Odată cu friptura, gospodina face şi o mămăligă mare, cât să
ajungă pentru toţi mesenii şi, în mijlocul mesei, pune şi un castron cu
murături. De obicei, masa se aşează în curte, în faţa casei, se mănâncă în
picioare şi, alături de mâncare, se bea ţuică fiartă.
Pomana porcului se
împarte comunităţii, săracilor, dar mai mult apropiaţilor. O parte din bucatele
gătite din carnea porcului se duce preotului. Este, de fapt, ceea ce a mai
rămas din obiceiul străvechi al oferirii ofrandelor pentru îmbunarea spiritelor
rele şi adunarea celor bune care să ferească gospodăria de primejdii.
Ignatul cade
întotdeauna în plin post al Crăciunului, dar uneori obiceiurile şi tradiţiile,
ca acestea de Ignat, sunt atât de puternic înrădăcinate încât nu pot fi oprite
nici chiar de regulile foarte stricte impuse de Biserică.
Din restul cărnii se
prepară produsele destinate sărbătorilor de Crăciun, Anul Nou şi Bobotează:
cârnaţi, piftie, tobă, caltaboşi, carne friptă. Totodată, o parte se conservă
pentru a fi consumată peste an. Nimeni nu se atinge însă de preparate decât
după ce, în dimineaţa de Crăciun, o parte din ele sunt împărţite de femei, la
vecini sau la biserică, pentru morţii familiei.
În tradiţia românească
întâlnim o serie de obiceiuri şi superstiţii legate de Ignat. Astfel, în ajunul
Ignatului se fierbe grâu, capul familiei îl tămâiază şi îl binecuvântează. Din
acest grâu fiert mănâncă toţi membrii familiei, iar ce rămâne se dă dimineaţa
la păsări.
Dacă porcul este negru,
se ia o bucată din untura lui şi se duce la Biserică de Bobotează, să fie
sfinţită de preot. Apoi poate fi folosită de cei care au dureri de picioare sau
junghiuri. De asemenea, ea se foloseşte şi pentru tratarea unor boli ale porcilor,
oilor şi viţeilor.
Despre ficatul porcului
se spune că este bun pentru vindecarea anemiei sau a lipsei poftei de mâncare.
Sângele animalului, amestecat cu mei şi lăsat să se usuce, este bun pentru
afumat copiii când se sperie sau când au guturai.
Tradiţia spune că în
ziua de Ignat nu este permisă nicio altă activitate, ziua întreagă trebuind
dedicată doar tăierii, sortării şi preparării specialităţilor din carne de
porc. Singura activitate permisă în ziua de Ignat este tăiatul porcului. Se
credea că prestarea oricărei alte munci - spălatul rufelor, cusutul, torsul
lânii, măturatul casei - atrăgea după sine pedepsirea celor care încălcau
normele sărbătorii.
Dacă în inima porcului
se găseşte mult sânge ''îngheţat'', este semn că stăpânul va avea noroc la
bani. Splina porcului este cea care descoperă durata iernii: dacă splina este
groasă în capăt, e semn că vom avea o iarnă grea, cu multă zăpadă, iar dacă
este subţire, arată că va fi iarna săracă în omăt, iar anul nou nu va fi
îmbelşugat.
În anumite zone ale
ţării există obiceiul ca stăpânul casei să ia din sângele scurs din porc şi să
deseneze o cruce pe fruntea copiilor, pentru ca aceştia să crească rumeni şi
sănătoşi. Fetele din casă stăteau deoparte şi, când cei care lucrau la tăiatul
porcului nu erau atenţi, furau sânge şi se stropeau pe frunte ori îşi desenau
dorinţele: o inimă pentru iubire, o cruce pentru curăţenie sufletească sau un
pom pentru a fi roditoare.
În casă este adusă mai
întâi căpăţâna porcului cu râtul înainte, ca să meargă bine treaba în
gospodărie.
Între Ignat şi Crăciun,
femeile nu trebuie să toarcă, ele pisează grâu ca să aibă până la Crăciun. Din
el se fac un fel de turte, numite ''cârpele Domnului Hristos'', cu miere şi
nuci, care se mănâncă în ajunul Crăciunului.
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1191: Prima atestare documentară a cetății Sibiului, într-un document emis de papa Celestin al III-lea.
Prima atestare documentară a Sibiului datează din anul
1191 într-un document ecleziastic de la Vatican, cetatea Sibiului apărând în
acest înscris sub numele de Cibinium. Au urmat alte documente oficiale în care
Sibiul apărea sub diverse denumiri, respectiv: Hermannstadt în anul 1223 și
Villa Hermann.
În perioada romană arealul pe care astăzi se află
cetatea Sibiului era cunoscut sub denumirea de Cibiniensis/Cibinium, de unde
provine și numele râului ce traversează orașul: Cibin.
Tot în acea perioadă a existat și o așezare romană
numită Cedonia (în zona cartierului Gușterița de astăzi). Un scurt periplu în
istoria fascinantă a acestui oraș îți va da imaginea rolului și importanței
sale în dezvoltarea regiunii din care face parte și chiar a țării.
Bazele Sibiului au fost puse la jumătatea secolului al
XII-lea de coloniștii sași din arealul Rin-Mosela, pe locul unei vechi așezări
slave.
În 1241, conform mărturiilor istorice, a fost cucerit
și din păcate și distrus parțial de hoardele mongole. Secolul al XIV-lea
reprezintă deschiderea Sibiului către o dezvoltare fără precedent sub
auspiciile favorabile a interesului comercial de care se bucura, fiind cea mai
importantă cetate germană din Transilvania.
Astfel, în anul 1366 Sibiul este declarat „oraș”. Este
perioada în care apar și se dezvoltă la Sibiu mai mult decât oriunde în țară
breslele, în anul 1376, spre exemplu, fiind cunoscute 19 astfel de organizații.
Prima carte tipărită în limba română a fost publicată
tot în acest oraș în anul 1544 (Catehismul Luteran). Urmează o perioadă de
maximă dezvoltare a Sibiului, perioadă ce a culminat cu transformarea acestuia
în capitala Transilvaniei în anul 1692, ca urmare a creșterii influenței
austriece.
- 1803: Statele Unite au cumpărat provincia Louisiana de la francezi, cu suma de 15 milioane de dolari.
Achiziția Louisianei (în engleză Louisiana Purchase;
în franceză Vente de la Louisiane, „Vânzarea Louisianei”) este numele sub care
este cunoscut tratatul de achiziționare a unei suprafețe de pământ de
aproximativ 2.100.000 km² (echivalentul a circa 828.000 de mile² sau
529.911.680 de acri) de către Statele Unite ale Americii de la Franța în anul
1803, la costul de aproximativ 3¢ per acru sau 7¢ per ha; totalizând 15
milioane de dolari americani (ai timpului respectiv) ori 78 de milioane de
franci francezi ai timpului. Din cei 78 de milioane de franci francezi, 60 de
milioane au reprezentat tranzacția propriu-zisă, iar suma de 18 milioane de
franci a constituit plata anulării oricăror datorii de orice natură privată și
publică. Considerând și dobânda plătită, Statele Unite au plătit în final
23.213.568 de dolari pentru achiziționarea a ceea ce urma să fie numit inițial
teritoriul Louisiana.
Pământul cumpărat conținea suprafețele de astăzi ale
statelor Arkansas, Missouri, Iowa, Oklahoma, Kansas, Nebraska, Minnesota la sud
de Mississippi River, mult din Dakota de Nord, aproape întreaga Dakota de Sud,
nord-estul statului New Mexico, nordul statului Texas, și respectiv porțiuni
din statele Montana, Wyoming, Colorado la est Continental Divide, și respectiv
largi porțiuni din statul Louisiana de ambele părți ale fluviului Mississippi,
incluzând orașul New Orleans. La vremea tranzacției, zona cunoscută sub numele
de Oklahoma Panhandle, respectiv porțiuni sud-vestice ale statelor de azi
Kansas și Louisiana erau teritorii pretinse de Spania.
În plus, achiziționarea conținea alte suprafețe, care
vor deveni ulterior părțile sudice ale provincilor canadiene Alberta și
Saskatchewan. Pământul conținut în tratat acoperă astăzi aproximativ 23% din
suprafața totală a Statelor Unite de azi, dar la vremea respectivă a
reprezentat mai mult decât dublarea teritoriului Uniunii.
Achiziționarea enormului teritoriu al Coloniei
Louisiana, fostă colonie a Noii Franțe, în forma sa și întinderea sa, conform
Louisiana Purchase, a fost un moment important al președinției celui de-al
treilea șef al executivului american, Thomas Jefferson. La momentul respectiv,
acesta a avut de a face cu o opoziție puternică internă care amenința semnarea
viitorului tratat ca un act neconstituțional. Fiind unul din fondatorii
Statelor Unite, și principalul autor al Constituției Uniunii, Jefferson știa
foarte bine că legea supremă a țarii nu prevedea achiziționarea de teritorii
(fapt care l-a făcut foarte ezitant la începutul tratativelor cu Franța), dar,
în același timp, nici nu o interzicea. Decizia de a efectua cumpărarea se baza
nu numai pe unicitatea și oportunitatea ofertei, dar și pe principiul strategic
că atât Franța cât și Spania ar fi putut oricând bloca accesul americanilor la
fluviul Mississippi și la gurile acestuia, deci accesul în Golful Mexic.
Achiziționarea aproape neașteptată și la un preț
ridicol de mic a enormului teritoriu al Louisianei a fost unul din factorii
decisivi ai apariției conceptului de expansionism american între cele două
oceane, Atlantic și Pacific (în original, "from sea to shining sea").
Conceptul în sine al expansiunii continue a teritoriului Statelor Unite până la
atingerea coastei Oceanului Pacific a fost un concept politic apărut ulterior,
cunoscut sub numele clarificator de Manifest Destiny.
- 1808: S-a născut Andrei Șaguna, mitropolit, cel care prin întreaga sa activitate a întărit spiritualitatea ortodoxă a românilor din Ardeal (d. 1873).
Andrei Șaguna (n. 20 decembrie 1808, Mișcolț, Ungaria
— d. 28 iunie 1873, Sibiu) a fost un mitropolit ortodox al Transilvaniei,
militant pentru drepturile ortodocșilor și ale românilor din Transilvania,
fondator al Gimnaziului Românesc din Brașov (1851), membru de onoare al
Academiei Române.
Andrei Șaguna s-a născut în decembrie 1808, la Mișcolț
în nordul Ungariei, din părinți aromâni, originari din Grabova, lângă Moscopole
în Balcani. Naum Șaguna, tatăl lui Andrei Șaguna, a trecut în 1814 la
catolicism. În 1817 Anastasie (numele de botez a lui Andrei) a început școala
la Mișcolț. În 1826 a terminat gimnaziul catolic la călugării piariști din
Pesta.
La 27 august 1850 s-a deschis la Sibiu o tipografie
eparhială întemeiată pe banii lui Șaguna. Aici se tipăresc abecedare, cărți și
istorioare biblice. La 1 ianuarie 1853 întemeiază Telegraful Român, singurul
ziar românesc cu apariție neîntreruptă până astăzi. Începând cu anul 1855
Șaguna reorganizează învățământul teologic din Sibiu sub forma unui institut de
teologie și pedagogie și care, astăzi, îi poartă numele de Seminarul Andreian.
Începând cu anul 1854, a organizat peste 800 de școli primare confesionale. Tot
sub îndrumarea sa au fost întemeiate gimnaziile ortodoxe din Brașov și Brad.
Gimnaziul de la Brașov, inaugurat în 1850, este una dintre cele mai vechi școli
superioare românești, astăzi purtând numele mitropolitului: Colegiul Național
„Andrei Șaguna”.
În 1861 mitropoliții Andrei Șaguna (ortodox) și
Alexandru Sterca-Șuluțiu (greco-catolic), la Conferința națională de la Sibiu,
au declarat națiunea română liberă și i-au afurisit pe cei care vor mai
îndrăzni să strice legătura dintre frații de același sânge.
Andrei Șaguna dăruiește în 1870 suma de 2.000 de
florini școlii din Brad. Din îndemnul său vor fi tipărite 25 de titluri de
manuale școlare, Andrei Șaguna sprijină ideea lui Ioan Pușcariu de a înființa
Astra. Șaguna este ales primul președinte al Astrei.
„Șaguna a fost un dangăt de clopot care a trezit din
amorțire conștiințe și destine, a redat speranțe și vigoare, a pus plugul în
brazdă și a dezțelenit ceea ce amenința să devină pârloagă”.[5] Așa a procedat
și în Țara Moților unde neștiința de carte, în rândul românilor ortodocși, era
foarte mare, și se datora sărăciei și mai ales lipsei de organizare. Situația
școlilor românești ortodoxe era jalnică. Lipseau localurile de școli,
învățătorii, manualele școlare, și mai ales o instituție care să dea
învățătorilor cunoștințele necesare. Comunicările (rapoartele) primite de la
protopopiate oglindesc pe deplin cele afirmate. Un colegiu din Oradea poartă
numele lui Andrei Șaguna.
Prin Andrei Șaguna, Mitropolia ortodoxă a
Transilvaniei a fost prima din spațiul ortodox în care laicii aveau un rol
majoritar în conducerea sinodală a Bisericii, și prima care-și manifesta
autonomia față de Stat.
Ultimii trei ani din viață au fost marcați de boală și
de retragere in viata monahală. Când se pregătea aniversarea a 25 de ani de la
venirea în Transilvania ca episcop, a refuzat să participe (așa cum va respinge
bustul cadou făcut de preoții brașoveni, împotrivindu-se astfel cultului
personalității), retrăgându-se la Rășinari, unde va și muri pe 28 iunie 1873.
Este înmormântat doar în haina călugărească, in cripta sa de la Rășinari, fără
predică și fast, oficiant fiind doar duhovnicul său.
- 1842: Gheorghe Bibescu devine primul șef de stat al românilor ales prin vot.
Acest exercițiu democratic a reprezentat un pas important
pentru dezvoltarea statului de drept în spațiul românesc.
Conform Regulamentului Organic (act cu valoare constituțională)
domnitorul țării era ales de o Adunare Obștească Extraordinară. Dintre
cei 190 de membri, unii erau de drept: mitropolit, episcopi, boieri mari
sau mijlocii dar și aleși: 36 de deputați aleși, câte doi de județ plus
27 de reprezentanți ai corporațiilor orașelor. Toți aceștia trebuiau să
aibă minim 30 de ani. Pentru a fi eligibil la domnie, candidatul
trebuia să aibă minim 40 de ani, să fie boier și să fi fost destoinic în
funcții publice, dar la acel moment să nu le exercite. Se încerca
astfel limitarea influenței pe care un anumit candidat ar fi putut-o
avea. Bibescu a fost contestat pentru vârstă neîmplinită, dar a adus o
declarație a unor boieri care atestau că acesta s-a născut în 1802, deci
avea exact vârsta minimă. Inițial au fost 50 de candidați, dar o parte
dintre ei au fost eliminați ca neîndeplinind condițiile legale iar
alții s-au retras din “propie inițiativă”. Un mare rol în acest lucru
l-a avut Rusia, care a făcut presiuni ca persoane cu viziuni prea
înaintate pentru “duhul epocii”, să fie eliminate, exemple putând fi Ion
Câmpineanu și Iancu Văcărescu.
Cum s-a desfășurat procesul electoral
La ora 7 dimineața clopotele bisercilor anunță marele eveniment. La 7.30, alegătorii se stâng la Mitropolie, iar la 8 începe liturghia. Alegătorii sunt chemați pe rând pentru a depune jurământ. Mitropolitul Neofit ține o cuvântare: “Cunoașteți că este mai mult de un veac și jumătate de când o adunare obștească și mare ca aceasta nu s-a strâns în Țara Românească. Adunare mare, căci ea este chemată să săvârșească o lucrare prea slăvită, să-și aleagă, adică însăși din sânul ei pe viitorul domn oblăduitor al țerii. Și care lucrare deși au fost preacurmată într-un curs de ani așe îndelungat, din bunăvoința însă a amândurora Curți (rusă și turcă) prin tratat, înapoindu-se iarăș acest drept, potrivit cu orânduiala ce a avut țara, suntem datori pe de o parte a le fi recunoscători iar pe de alta prin înțeleapta noastră purtare și adevărata patrioticească alegere să ne silim a ne arăta vrednici acestei mari cinste”.
Alegătorii se îndreaptă spre casele Brâncovenești pentru a desfășura procesul electoral. Mitropolitul vorbește din nou: “Astăzi suntem chemați a hotărî asupra soartei patriei noastre. Hotărârea ce vom da va fi pentru dânsa o chestiunea de viață și de moarte. Niciodată nu au fost împrejurări mai grele decât acelea în cari ne aflăm astăzi. Patria noastră se află pe marginea unei prăpăstii. Puține minute ne-au mai rămas pentru a-i veni în ajutor, mâine va fi prea târziu. Desbrăcați-vă de orice patimi și interes în parte și alegeți bărbat drept, cu știință, cu bărbăție, cu frica lui Dumnezeu și iubirea de patrie.”
Candidații au fost împărțiți în patru urne. De la vot au lipsit unii boieri astfel încât au fost 179 de alegători. S-a votat cu bile albe și negre, așa cum se procedează și în prezent în Parlament. Fiecare alegător era chemat de Mitropolit și vota pentru fiercare candidat în parte. Procesul electoral a fost unul îndelungat, dar într-un final a ieșit câștigător Gheorghe Bibescu. El a strâns cele mai multe voturi în dauna fratelui său, Barbu Știrbei, cu care nu avea același nume de familie doarece acesta fusese înfiat de boierul Știrbei la o vârstă fragedă. Ambii erau pe placul Rusiei, dar alegătorii se temeau că Știrbei ar fi fost mult prea obedient astfel încât și-au îndreptat voturile spre Bibescu. Candidații au fost repartizați astfel încât Știrbei și Bibescu să nu aibă concurenți puternici în urne și astfel să ia multe voturi. Alții precum Iordache Filipescu sau Manoil Băleanu, creditați cu șanse mari la tron, au avut o urnă difcilă, echilibrată, pierzând astfel un număr important de sufragii.
Procesul electoral din 20 decembrie 1842 a fost un eveniment unic în istoria românilor. Până la începutul veacului al XVIII-lea domnitorii erau aleși de boieri și confirmați de Poartă. Uneori, erau numiți chiar de turci, trecându-se peste dorința boierilor. Cu domniile fanarioate, dreptul ca țara să își aleagă domnul fusese anulat iar străinii au pus mâna pe administrație. Alegerea lui Bibescu a însemnat o victorie importantă în desprinderea Principatului Valahiei de sub dominația otomană. Adunarea Obștească Extraordinară deși era dominată de boieri, care se aflau acolo printr-un drept moștenit, cuprindea și membri aleși, reprezentanți ai intereselor burgheziei, cea care va înfăptui revoluția de la 1848.
Cum s-a desfășurat procesul electoral
La ora 7 dimineața clopotele bisercilor anunță marele eveniment. La 7.30, alegătorii se stâng la Mitropolie, iar la 8 începe liturghia. Alegătorii sunt chemați pe rând pentru a depune jurământ. Mitropolitul Neofit ține o cuvântare: “Cunoașteți că este mai mult de un veac și jumătate de când o adunare obștească și mare ca aceasta nu s-a strâns în Țara Românească. Adunare mare, căci ea este chemată să săvârșească o lucrare prea slăvită, să-și aleagă, adică însăși din sânul ei pe viitorul domn oblăduitor al țerii. Și care lucrare deși au fost preacurmată într-un curs de ani așe îndelungat, din bunăvoința însă a amândurora Curți (rusă și turcă) prin tratat, înapoindu-se iarăș acest drept, potrivit cu orânduiala ce a avut țara, suntem datori pe de o parte a le fi recunoscători iar pe de alta prin înțeleapta noastră purtare și adevărata patrioticească alegere să ne silim a ne arăta vrednici acestei mari cinste”.
Alegătorii se îndreaptă spre casele Brâncovenești pentru a desfășura procesul electoral. Mitropolitul vorbește din nou: “Astăzi suntem chemați a hotărî asupra soartei patriei noastre. Hotărârea ce vom da va fi pentru dânsa o chestiunea de viață și de moarte. Niciodată nu au fost împrejurări mai grele decât acelea în cari ne aflăm astăzi. Patria noastră se află pe marginea unei prăpăstii. Puține minute ne-au mai rămas pentru a-i veni în ajutor, mâine va fi prea târziu. Desbrăcați-vă de orice patimi și interes în parte și alegeți bărbat drept, cu știință, cu bărbăție, cu frica lui Dumnezeu și iubirea de patrie.”
Candidații au fost împărțiți în patru urne. De la vot au lipsit unii boieri astfel încât au fost 179 de alegători. S-a votat cu bile albe și negre, așa cum se procedează și în prezent în Parlament. Fiecare alegător era chemat de Mitropolit și vota pentru fiercare candidat în parte. Procesul electoral a fost unul îndelungat, dar într-un final a ieșit câștigător Gheorghe Bibescu. El a strâns cele mai multe voturi în dauna fratelui său, Barbu Știrbei, cu care nu avea același nume de familie doarece acesta fusese înfiat de boierul Știrbei la o vârstă fragedă. Ambii erau pe placul Rusiei, dar alegătorii se temeau că Știrbei ar fi fost mult prea obedient astfel încât și-au îndreptat voturile spre Bibescu. Candidații au fost repartizați astfel încât Știrbei și Bibescu să nu aibă concurenți puternici în urne și astfel să ia multe voturi. Alții precum Iordache Filipescu sau Manoil Băleanu, creditați cu șanse mari la tron, au avut o urnă difcilă, echilibrată, pierzând astfel un număr important de sufragii.
Procesul electoral din 20 decembrie 1842 a fost un eveniment unic în istoria românilor. Până la începutul veacului al XVIII-lea domnitorii erau aleși de boieri și confirmați de Poartă. Uneori, erau numiți chiar de turci, trecându-se peste dorința boierilor. Cu domniile fanarioate, dreptul ca țara să își aleagă domnul fusese anulat iar străinii au pus mâna pe administrație. Alegerea lui Bibescu a însemnat o victorie importantă în desprinderea Principatului Valahiei de sub dominația otomană. Adunarea Obștească Extraordinară deși era dominată de boieri, care se aflau acolo printr-un drept moștenit, cuprindea și membri aleși, reprezentanți ai intereselor burgheziei, cea care va înfăptui revoluția de la 1848.
- 1852: S-a născut Ion Mincu, arhitect român, întemeietor al şcolii naţionale de arhitectură.
Ion Mincu (n. 20 decembrie 1852, Focșani - d. 6
decembrie 1912, București) a fost un arhitect, inginer, profesor și deputat
român. Promotor al unui stil românesc în arhitectură, cunoscută și ca
arhitectură neo-românească, Mincu a integrat în operele sale specificul
arhitecturii tradiționale din România. Exemple în acest sens sunt Bufetul din
Șoseaua Kiseleff (1882-1892), vila Robescu din Sinaia.
Stilul pe care il va crea si promova arhitectul Ion
Mincu poarta denumirea de stil neoromanesc, imbinand in principal elemente din:
arhitectura rurala, de unde preia
elemente ca foisorul si cerdacul
arhitectura
veche romaneasca, de unde preia elemente ca ornamentatia exterioara bogata si
coloanele scurte
arhitectura
bisericeasca, de unde preia elemente ca planimetria curtii interioare si
folosirea stucaturii.
De numele său se leagă proiecte arhitecturale
deosebite, cum ar fi Casa Lahovary, Casa Vernescu, Şcoala centrală de fete,
„Bufetul de la Şosea” din Bucureşti, Palatul Băncii Comerţului din Craiova,
Palatul Administrativ din Galaţi.
Casa Vernescu este considerată o adevărată
bijuterie din piatră. Oferită ca dar de nuntă pentru Lisaveta Balotescu
Carpinişteanu, clădirea a fost considerată cea mai frumoasă reşedinţă din
Bucureşti mulţi ani la rând.A valorificat într-un stil modernist elementele de
construcţie din perioada feudală, precum şi decoraţiunile din arta populară.
O caracteristică a lucrărilor lui Ion Mincu, care se
regăseşte şi la Casa Lahovary, îl constituie arcul lanciolat (are forma unui
vârf de lance), despre care specialiştii o consideră „nu doar o imagine
pitorească, reflectând unele înclinaţii romantice de inspiraţie
mauro-veneţiană. Originea arcului lanciolat din majoritatea lucrărilor
româneşti ale lui Mincu trebuie căutate în faptul că el constituia un element
caracteristic ultimei perioade a sec. al XVIII-lea din Bucureşti, şi care se
recunoaşte – printre altele - la biserica Sf. Elefterie, Batişte şi mai ales
Stavropoleos". Ce este deosebit de expresiv la Casa Lahovary şi care
constituie elementul dominant, este peronul de acces acoperit, pe care
arhitectul îl tratează sub forma unui pridvor de casă boierească.
Ion Mincu a fost profesor la Scoala Superioara de
Arhitectura, transformata azi in Universitatea de Arhitectura si Urbanism „Ion
Mincu” . Nici viata politica nu i-a fost straina, fiind deputat in Parlamentul
Romaniei. Deasemenea, acesta s-a implicat in afirmarea statutului profesional
al arhitectilor din Romania, ca membru si apoi presedinte al Societatii
Arhitectilor Romani, intre 1903 si 1912, cand se stinge din viata.
- 1892: S-a înfiinţat, din iniţiativa profesorului Mina Minovici, Ion Mincu (Morga) din Bucureşti.
Institutul Medico-Legal era destinat spre a servi
învăţământului medicinii legale, expertizelor cerute de instanţele judiciare şi
nevoilor oraşului.
La 20 decembrie 1892 se inaugureaza o institutie care
purta numele de "Morga orasului". La scurta vreme insa, in 1898,
Minovici avea sa ia o decizie istorica: morga va lua numele de "Institutul
medico-legal", devenind astfel primul institut de medicina legala din
lume. Mina Minovici a fost cel care a militat pentru separarea sistemului
medico-legal de cel de sanatate publica sau de psihiatrie. In discursul de la
deschiderea oficiala a morgii, profesorul doctor Mina Minovici isi sustinea
cauza, motivand ca "medicina legala este chemata a rezolva probleme de
justitie sociala. Traiul in societate implica datorii si drepturi, cu paza
carora justitia este insarcinata, si medicina legala da justitiei, pentru acest
scop, servicii de o imensa importanta. Copilul se naste, legea il protejeaza,
ii asigura identitatea; dar ce ar insemna aceasta protectie fara faptele
materiale care sa stabileasca suprimarea, substituirea lui, avortul,
infanticidul? Medicina legala este chemata sa se pronunte asupra acestor
chestiuni (...) Crearea acestei institutiuni va fi un exemplu de incurajare
pentru tinerimea care va voi sa munceasca pe terenul stiintific". Medicii
trebuiau sa fie, conform aceleiasi teorii, specialisti in medicina legala. La
acel moment (1898), institutul detinea cea mai performanta tehnologie de
laborator din Europa. Certificatul medico-legal care se elibereaza astazi de
catre institut este foarte asemanator celui pe care Mina Minovici l-a redactat
si utilizat. Si invatamantul medico-legal este in ascensiune. In 1897, catedra
de psihiatrie si medicina legala, pana atunci comune, se scindeaza. Se creeaza
astfel o catedra separata de medicina legala, condusa de profesorul Mina
Minovici.
"Doctorii de morti"
Sediul actual, desi la marginea orasului, se afla
intr-o cladire impresionanta ca dimensiuni.
Nicolae Minovici, fratele lui Mina Minovici, i-a urmat
acestuia la conducerea institutului. El a devenit cunoscut in istoria medicinei
pentru crearea primului serviciu de salvare din Bucuresti. La conducerea
institutiei de medicina legala au urmat alte personalitati marcante ale medicinei
romanesti: Theodor Vasiliu (1938-1956), Mihail Kernbach (1940), Ion Moraru
(1958-1973). Profesorul Moise Terbancea, care a fost si seful catedrei de
medicina legala din cadrul UMF "Carol Davila", a reusit sa pastreze
sistemul de medicina legala din Romania atunci cand regimul comunist dorea
desfiintarea lui. "In 1986, prima cladire a institutului, care a avut o
mare valoare arhitectonica si istorica, a fost demolata. Vreme de peste trei
ani (1986-1989), sediul temporar al institutului a fost la spitalul Pantelimon
(actualul asezamant "Christiana")", aflam de la actualul
director al IML "Mina Minovici", prof. dr. Dan Dermengiu. Desi
oamenii sistemului comunist nu intelegeau "de ce este nevoie de doctori de
morti", medicina legala romaneasca nu numai ca a supravietuit, dar s-a
inceput constructia actualului sediu al institutului, de pe Soseaua
Vitan-Barzesti. Lucrarile s-au finalizat in 1989, iar sediul nou a fost dat in
folosinta in acelasi an. Din pacate insa, profesorul Terbancea incetase din
viata. Sediul actual are patru niveluri si adaposteste mai multe departamente
si laboratoare: medicina legala clinica (cu laboratoarele de investigatii
electrofiziologice si radiologie), prosectura medico-legala, psihiatrie,
psihologie si criminologie medico-legala, identificare si serologie
medico-legala, toxicologie medico-legala, tanatologie (histopatologie,
tanatochimie, histochimie, microbiologie) si genetica medico-legala. Institutul
are, de asemenea, o biblioteca, o capela si un muzeu.
MUZEUL.
Celebrul muzeu care se afla in incinta Institutului
Medico-Legal este dedicat in totalitate medicilor legisti si studentilor la
Medicina si Drept (care studiaza criminalistica). Majoritatea exponatelor
dateaza inca de la infiintarea morgii si au fost colectate de catre profesorul
Mina Minovici. Un numar mare de exponate se afla aici, reprezentand diferite
organe, anomalii medicale si arme ale crimei.
PERSONALITATE.
Mina Minovici, deosebit de apreciat de Carol Davila,
s-a specializat in medicina legala la Paris. El este autorul a numeroase
lucrari stiintifice referitoare la moartea subita si pseudomoartea subita
(1929), medicina legala aplicata la arta dentara in 1930, medicina legala si
accidentele de circulatie, volum bazat pe studii efectuate in 1927 si in 1932.
Activitatea sa stiintifica avea sa culmineze cu renumitul tratat complet de
medicina legala in doua volume, "rodul meditatiilor, observatiilor si
experimentarii personale in decursul unei vieti de om". Minovici a
infiintat sali de expunere si conservare frigorifica a cadavrelor aduse pentru
expertiza, precum si sali de autopsie. Contributia profesorului Mina Minovici
in acest domeniu a fost una de pionierat recunoscuta pe plan international.
REPERE
SANCTIUNI.
Cele mai vechi
dovezi care atesta colaborarea medicilor cu justitia dateaza inca din
antichitate. In Codul lui Hamurabi (rege al Babilonului intre anii 1728-1686
i.Hr.) apar primele elemente de raspundere medicala, precizand si sanctiunile
pentru greseli in interventiile terapeutice.
AUTOPSIE.
Corpul lui
Iulius Caesar a fost expus in forum si examinat de catre Antistius. El a
demonstrat, prin autopsie, ca numai una dintre cele 23 de plagi pe care le
prezenta Caesar a fost letala, notand ca ea a atins toracele printre primele
doua coaste.
NORME.
Carol cel Mare (742-814) stabileste in
"Capitularies" o serie de norme legislative privind importanta
informatiei aduse de medici intr-un proces. Astfel, deznodamantul unui proces
putea fi influentat de marturiile medicilor asupra plagilor, sinuciderii,
violului, bestialitatii, infanticidului sau impotentei.
ISTORIE.
Primele
elemente de medicina legala din Romania apar in Legiuirile lui Matei Basarab si
Vasile Lupu. "Cartea romaneasca de Invatatura de la Pravilele
Imparatesti", tiparita la Iasi in 1646, si "Indreptarea Legii",
tiparita la Targoviste in 1652, faceau referire la expertiza in cazuri de
otravire, ranire, nebunie, deflorare si sodomie. Sunt indicati si
"medicii" care puteau face expertize, precum si modul in care acestea
trebuiau executate.
- 1973 : A fost inaugurată noua clădire a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale”, din Bucureşti.
La acel moment,
TNB avea trei sali de spectacol -- Sala Mare, Sala Mica si Sala
Atelier.Proiectul initial (1964-1973) a fost semnat de arhitectii Horia Maicu,
Romeo Belea si Nicolae Cucu, in timp ce structura de rezistenta a fost gandita
de inginerul Alexandru Cismigiu.Arhitectura cladirii (ramasa neterminata la
exterior) era in stilul modernismului anilor ‘60, iar forma de palarie care o
individualiza i-a fost, pana la urma, fatidica. Motivul pentru care in 1978
Nicolae Ceausescu a cerut remodelarea ei totala pare sa fi fost chiar faptul ca
semana mai mult cu o palarie decat cu o casa.In prezent, in urma amplelor
lucrari de reabilitare si restaurare, TNB a fost readus la forma sa initiala.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!