Este
a a 362-a zi a anului.
Au
mai rămas 3 zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 07 h 51 m şi apune la 16 h 43 m.
Citatul zilei
„Vinde-te
ieftin şi vei fi tratat ca un nimic şi călcat în picioare. Pune preţ pe tine
însuţi şi chiar dacă vei fi o nulitate, lumea te va privi cu respect.” (Theodore
Dreiser)
Evenimente de-a lungul timpului…
- 893: Un puternic cutremur distruge orasul Dvin vechea capitala a Armeniei, fondata in sec. IV de regele Khosrov III Kotayk (care a domnit din 330 pana in 338).
A
fost reconstruit in Evul Mediu devenind un centru comercial infloritor cu
100000 de locuitori.Orasul a fost abandonat in timpul invaziei mongole in
secolul al XIII-lea si a cazut in ruina.
- 1065: In Anglia este inaugurata catedrala Westminster Abbey.
Abația
Westminster ( în limba engleză Westminster Abbey) este biserica cea mai
cunoscută din Londra. Construcția sa a început în secolul XI. Este mormântul
majorității regilor și reginelor engleze, dar și a mai multor oameni celebri.
Colțul poeților aduce onoruri scriitorilor Regatului Unit. Aproape toate
încoronările monarhilor englezi au avut loc în această abație. Westminster
Abbey este cea mai veche și mai faimoasă dintre catedralele din Londra.
Acolo
a fost un locaș de cult încă din secolul al VII-lea, când conform legendei, Sf
Petru a fondat o biserică care purta numele lui.
Clădirea
actuală este rezultatul reconstrucției care a fost începută de Henry III în
1245, apoi continuată în 1745.
Aproape
toate încoronările monarhilor englezi au avut loc în această biserica,de la
încoronarea lui Harold al II-lea în 1066, iar biserica adăpostește mormintele
multor regi și regine, incluzându-i pe Elizabeth I, Mary, Regina Scoției și
Henry VII.
De
asemenea aici se afla și morminte de poeți, polticieni și eroi de război,
printre care “Soldatul Necunoscut”, care a luptat în primul Război Mondial.
- 1612: Pluto este pentru prima dată observat de către Galileo Galilei, dar este catalogată doar ca o stea fixă.
Abia
peste 234 de ani, această planetă va fi considerată o nouă planetă a sistemului
solar. În 2006 a primit statutul de planetă pitică.
Pluto
(numit adesea Pluton, mai ales în lucrări mai vechi) este o planetă pitică din
Sistemul Solar, a doua ca masă după Eris și, ca volum, cea mai mare planetă
pitică. A fost descoperită în anul 1930 de către astronomul american Clyde
William Tombaugh. Obiectele cu orbite asemănătoare cu cea a lui Pluto se mai
numesc plutine.
Până
în 2006 a fost considerată a noua planetă a Sistemului Solar, atât în ordinea
distanței față de Soare, cât și a descoperirii.
- 1795: În Canada, incepea constructia Strazii Yonge (Ontario) – considerate astazi cea mai lunga strada din lume (1896 kilometri). Yonge St.
Strada
Yongese intinde pe distanta uluitoare de 1.896 kilometri - mai mare decat
distanta dintre Bucuresti si Paris. Strada porneste de pe malul din Toronto al
lacului Ontario si se avanta spre nord-vest, de-a lungul Autostrazii 11, inspre
Raul Rainy, din Ontario, la granita cu statul american Minnesota.
Exista
si surse - chiar Cartea Recordurilor Guinnes este una - care nu mai aseaza
Yonge in postura celei mai lungi strazi din lume, inlocuind-o cu Autostrada
Pan-Americana, careia ii acorda titlul de cel mai lung "drum rutier".
Yonge
Street este o arteră de circulație majoră a Canadei, care pornește din Toronto
(malul lacului Ontario), spre nord (North Bay), arcuindu-se spre nord-vestul
provinciei Ontario. A fost recunoscută în Cartea Recordurilor ca fiind cea mai
lungă stradă din lume -1896 km- construcţia sa reprezentând un eveniment
naţional cu semnificaţie istorică. O mare parte a arterei urmează un vechi
traseu al aborigenilor care lega Lacul Ontario de partea de nord a regiunii.
Yonge Street a reprezentat, de asemenea, traseul pentru prima linie de metrou
în Canada. Strada a fost numită astfel ca un omagiu adus lui Sir George Yonge,
expert în drumurile antice romane.
- 1840: S-a născut Ion Kalinderu, jurist, membru al Curţii de Arbitraj de la Haga, membru şi preşedinte al Academiei Române; (d.11.12.1913).
Ioan
Kalinderu s-a născut într-o familie, se pare, de origine turcă. Tatăl său se
numea Kalinderoglu, ceea ce în turcă înseamnă „fiul filosofului”.
A
urmat studiile liceale la București, iar cele universitare la Facultatea de
Drept din Paris, unde și-a luat doctoratul.
În
magistratură a parcurs toate gradele și a ajuns consilier la Curtea de Casație
și membru al Curții de Casație de la Haga
Un
calator francez, Ulysse de Marsilac, trecand prin tara noastra descrie astfel
acest mijloc de transport:
“Aceste
omnibuzuri americane, cum le zice, sunt intr-adevar- cu bancile lor din catifea
rosie- de o rara elegant si foarte confortabile. Fara zguduituri, aluneci pe
sinele de tren, ceea ce este un fel de voluptate cand esti obisnuit cu
scuturaturile birjei pe caldaram. Cu cinzeci de bani poti face o plimbare
incantatoare pana la capul Podului
(Calea Victoriei, n.a.), trecand pe la Sfantul Gheorge, Biserica Enei, strada
Academiei, Teatrul National, strazile Stirbei Voda, Luterana, Fantana Rosie si
Targusor, pana la bariera Mogosoaiei, si ce de felurime de pasageri! Oboreni,
pana la Sfantul Gheorge, bancheri si samsari!, pana la piata Teatrului si apoi
plimbareti care se duc pe sosea.”
Născută la Bratislava, s-a stabilit în România
de la vârsta de cinci ani. Pasionată excursionistă, a fost prima femeie care a
ajuns pe vârful Omul. Unul dintre romanele ei, “Pandurul”, a fost pus în scenă
de Ion Şahighian, în 1942 (d.30.01.1926).
Drumeata
neobosita, Bucura Dumbrava e una din initiatoarele turismului românesc.
Împreuna cu geograful Mihail Haret si scriitorul Emanoil Bucuta, ctitor al
"Hanului Drumetilor", ia initiativa întemeierii unei asociatii care
sa lupte prin toate mijloacele pentru "infiltrarea gustului de excursiuni
în marea masa a populatiei si pentru înfiintarea de Parcuri Nationale în
România". Aceasta asociatie era necomerciala, cu scopuri exclusiv
stiintifice, culturale si sportive. Comitetul stiintific cuprindea pe Simion
Mehedinti pentru geografie, pe Bucura Dumbrava pentru literatura, pe Mihail
Haret pentru turism. Aceasta asociatie inaugureaza în vara anului 1920 seria
excursiilor colective sub conducerea lui Mihail Haret si Bucura Dumbrava.
S-a
născut la Bratislava în 1868, având numele real Fany Seculici. Limba sa maternă
era limba germană. Familia ei s-a mutat la București în 1873.
A
învățat carte la Sinaia și apoi la București. Pe când se afla într-o vacanță la
Sinaia, tânăra de 14 ani i-a citit câteva poezii proprii în limba germană
reginei Elisabeta a României, care a încurajat-o să continue, a invitat-o de
mai multe ori la Castelul Peleș și a sprijinit-o din punct de vedere material.
A învățat apoi la un pension german din București, unde a studiat și limba
română.
Sub
influența lui Carmen Sylva (pseudonimul literar al reginei Elisabeta), devine
interesată de natura României, de literatura și folclorul românesc. În 1905 a
înființat societatea "Chindia", care își propunea să cultive gustul
pentru jocurile naționale și portul popular. Societatea a funcționat până la
primul război mondial.
Sub
pseudonimul Bucura Dumbravă, ea a început să scrie romane istorice, concepând o
trilogie intitulată “Spărgătorul de valuri”. Din aceasta au apărut două romane
scrise în limba germană: "Der Haiduck" (Regensburg, 1908) - o carte
despre haiducul Iancu Jianu, tradusă în limba română de Teodor Nica sub titlul
“Haiducul”; "Der Pandur" (Regensburg, 1912) - o carte despre Tudor
Vladimirescu, tradusă în același an de Elisa Brătianu cu o precuvântare de
Carmen Sylva și o prefață în română de Bucura Dumbravă, iar ulterior a fost
tradus chiar de scriitoare. Cel de-al treilea roman al trilogiei, "Sarea
Norodului", evoca figura lui Gheorghe Lazăr, dar manuscrisul în limba
germană s-a pierdut.
Pasionată
de munte, pleca în fiecare primăvară la Sinaia, făcând excursii lungi în
Bucegi, în Parâng, în Retezat și în Făgăraș, alături de prieteni și prietene și
călăuzită de cei mai buni cunoscători ai Bucegilor. În lunile de toamnă și de
iarnă studia colecția de manuscrise a Academiei Române. În anul 1921, împreună
cu geograful Mihai Haret, scriitorul Emanoil Bucuța și alți prieteni, a înființat
"Hanul Drumeților".
Sub
influența drumețiilor montane, Bucura Dumbravă scrie prima carte în limba
română, "Cartea munților" (București, 1920), care este un amestec
poetic de îndrumări pentru organizarea și efectuarea de drumeții și de note de
călătorie. Această carte a fost scrisă la îndemnul lui Emanoil Bucuța. Această carte a fost denumită de Perpessicius
un "adevărat vademecum al drumețiilor". În cel de-al doilea anuar al
Bucegilor publicat în 1927, Emanoil Bucuța caracteriza astfel această carte:
"Cartea munților e cea mai frumoasă floare sădită în grădina literaturii
românești, pe care Bucura a adus-o din drumuri de treizeci de ani. Cu ea,
scriitoarea ne însoțește de acum neîntrerupt și va mai însoți multe rânduri de
oameni, după noi, atât în cățărările pe piatră, cât și în citirile din
ceasurile de odihnă".
Vârful
Bucura Dumbravă, sau mai simplu Vârful Bucura, cu o înălțime de 2503 m, este al
doilea vârf ca înălțime din Munții Bucegi, fiind depășit cu doar 2 metri de
Vârful Omu. Mai este denumit uneori și Vârful Ocolit. Această denumire este
posibil să vină de la faptul că traseul spre Vârful Omu ocolește practic Vârful
Bucura pe curba de nivel. Denumirea de Bucura Dumbravă a fost primită în
memoria scriitoarei Ștefania Seculici, care a fost o promotoare în literatura
turismului montan și care și-a luat pseudonimul Bucura Dumbravă.
Vârful
Bucura Dumbravă este ceva mai puțin cunoscut, fiind eclipsat de vecinul său cu
doar puțin mai înalt dar mult mai renumit, Vârful Omu.
În
ultimii ani de viață a început să se preocupe de studiul teozofiei. A publicat
culegerea "Ceasuri sfinte" (București, 1921), apoi a tradus cartea "La
picioarele învățătorului" (1924) a lui Krishnamurti. În anul 1925 a
înființat loja teozofică din România, pe care a condus-o până la moarte. A fost
de asemenea membră a lojei masonice „Steaua Orientului”. A participat la mai
multe congrese teozofice, printre care două în India. S-a îmbolnăvit de malarie
pe vaporul cu care se întorcea din India, unde participase la un congres de
teosofie și îl cunoscuse pe Krishnamurti, și a murit în ianuarie 1926 într-un
spital din Port Said. Înainte de a muri, a spus îngrijitoarelor ei că numai
vederea munților ar mai putea-o însănătoși.
În
anul 1927, a părut lucrarea postumă "Pe drumurile Indiei. Cele din urmă
pagini. Scrisori" (București, 1927). După pseudonimul ei a fost denumit
vârful Ocolit (vârful Bucura Dumbravă) din Munții Bucegi.
- 1869: Dentistul William Finley Semple din Mount Vernon, Ohio, era primul care primea un patent pentru guma de mestecat, obtinand certificatul numarul 98.304 al S.U.A.
Istoria
gumei de mestecat, este, insa, una destul de lunga. Grecii antici mestecau
"mastic" - o guma facuta din rasina copacului mastic. Mayasii
mestecau o guma (Chicle) facuta din seva copacului sapodilla. Indienii din
America de Nord rugumau uscatura din molid si au transmis acest obicei
colonistilor. Primii colonisti americani faceau guma de amestecat din uscatura
de molid si ceara de albine. In 1848, John B.Curtis a facut si vandut prima
guma de mestecat care a fost numita State of Maine Pure Spruce Gum (Guma Pura
de Molid a Statului Maine). In 1850, Curtis a inceput sa comercializeze gume
din parafina cu aroma, care deveneau pe zi ce trece mai populare decat guma din
molid. In 1869, Antonio Lopez de Santa Anna I-a prezentat lui Thomas Adams
produsul “Chicle”, iar acesta a patentat aparatul de producere a gumei de
amestecat in 1871. In 1888 o guma Tutti-Frutti, lansata de Thomas Adams a
devenit prima guma care a fost vanduta in automate cu fise pentru dulciuri, in
statiile de metro din New York. Prima guma de mestecat care facea si baloane a
fost inventata de Frank Henry Fleer in 1906. A botezat-o Blibber-Blubber.
Reteta a fost inbunatatita de Walter Diemer care a numit inentia sa
Double-Bubble. In Japonia, astazi, un producator de guma sustine ca produsul
sau contine un extract de Pueraria mirifica, care poate sa mareasca sanii si sa
tonifieze musculatura.
- 1872: Intră în exploatare la Bucureşti, prima linie de tramvai cu cai pe traseul Calea Tîrgoviştei, Podul Mogoşoaiei, Teatrul Naţional, străzile Biserica Enei, Colţei, Academiei, Piaţa Sfîntul Gheorghe, Moşi.
Tramvaiul
cu cai a fost introdus în Bucureşti în decembrie 1972 şi a circulat până în
1929, deşi tramvaiul electric a fost introdus în 1894 (municipalitatea dispunea
de un foarte mare număr de cai rămaşi de la trupele de cavalerie demobilizate
din perioada războiului de independenţă). Roţile exponatului sunt fabricate la
Edimburg (Scoţia) şi foarte probabil şi restul boghiului. Nu se cunoaşte cine a
fabricat caroseria.
În
1871, „Societatea Anonimă Română de Tramvaie", cu capital englez şi
belgian, a obţinut autorizaţia de a instala, pe unele străzi, linii de fier, pe
care să circule primele tramvaie trase de cai. Un an mai târziu, societatea
introducea primele trei linii de tramvaie cu cai din Capitală, care circulau pe
rutele Bariera Mogoşoaiei - Calea Moşilor (prin Str. Fântânei, Teatrul
Naţional, Sf. Gheorghe, Hotel Atena, Str. Romană), Şoseaua Bonaparte - Calea
Călăraşilor (via Şcoala Comercială, Sf. Gheorghe) şi Sf. Gheorghe - Calea
Văcăreşti. Tramvaiele trase de cai erau galbene, vatmanii aveau uniforme şi
şepci roşii, stăteau pe platforma din faţă şi îndemnau caii cu lovituri de
bici. Controlorii, îmbrăcaţi asemnător vatmanilor, erau străini pentru că
englezii aveau mai multă încredere în ei decât în bucureşteni, potrivit
almanahului Flacăra, publicat în 1982. Dacă erau prinşi fără bilet, oamenii
erau obligaţi să achite călătoria, dar cum viteza tramvaielor trase de cai era
mică, mulţi săreau din mers ca să scape de plata călătoriei.
Fiecare
dintre vagoanele tramvaiului cu cai avea 10 locuri, iar atunci când acestea
erau ocupate, la scară apărea tăbliţa "complect" şi nimeni nu mai
putea să urce pentru că era interzisă călătoria în picioare.
Tramvaiele
trase de cai aveau o capacitate de 20 - 25 călători, circulau cam la 10 minute,
între orele 6 şi 10 seara, iar preţul biletului varia în funcţie de confortul
asigurat şi de distanţa parcursă. De cele mai multe ori vehiculele erau
arhipline, iar oamenii mergeau pe scări şi pe tampoane. Cum viteza lor era
redusă, mulţi puteau coborî din mers. Liniile care treceau pe dealul Uranus sau
pe ruta Şerban Vodă-Bellu se foloseau cai de urcuş, care ajutau atelajul în
pantă şi erau deshămaţi apoi. Vatmanii respectau întocmai traseul şi programul
pentru că orice întârziere sau abatere era penalizată prin reducerea
salariului.
Biletul,
pentru un kilometru, costa 0,20 lei, iar pentru imperială (la etaj), preţul era
la jumatate. Vagoanele care circulau vara erau deschise, cu băncuţe pe ambele
părţi, iar cele de iarnă, aveau un fel de copertine culisante. În anii
următori, aceste mijloace de transport au fost îmbunătăţite: s-a asigurat
iluminatul pe timp de noapte, în staţii se puteau amenaja prăvălii, iar pe
tăbliţe era obligatorie menţionarea traseului. Nu erau acceptate în vagoane
persoanele murdare, iar limita admisa a numărului de călători nu trebuia
depăşită.
- 1879: Podul Tay din Dundee, Scoția, de aproape 2 mile lungime, la acea vreme cel mai lung pod din lume, s-a prăbușit în timp ce un tren îl traversa, ucigând 75 de oameni.
În
noapte de 28 decembrie 1879, a avut loc o catastrofă feroviară pe podul de pe râul
Tay.
În
cursul unei furtuni nocturne teribile, trenul care făcea ruta între Edinburgh
şi Dundee a derait prin trecerea pe podul lung de pe râul Tay din Scoţia,
provocând căderea a 13 traverse. Din cei 75 de călători care se aflau în
momentul impactului în tren nu a scăpat niciunul!
La
scurt timp după ce s-a produs această tragedie, se susţine că mai multe fantome
au început să bântuie împrejurimile. În 1887, podul a fost reconstruit şi traficul feroviar s-a restabilit însă, un
an mai târziu, la 28 decembrie, s-a observat trecerea unui tren neprogramat
care a dispărut miraculos în momentul în care a ajuns la mijlocul podului. Un
tren fantomă!
Prăbușirea
podului, deschis timp de doar 19 luni, a produs unde de șoc în profesia
victoriană a ingineriei și în rândul publicului.
- 1895: În cafeneaua „Grand Café” din Paris are loc prima proiecție de film, realizată de frații Lumière.
Cinematografia
s-a născut în 28 decembrie 1895 la Paris, când 33 de spectatori plăteau câte un
franc pentru a descoperi primele imagini animate ale fraţilor Lumière. De
atunci, a şaptea artă a vrăjit întreaga lume, a devenit un fenomen cultural
global şi o industrie enormă, cu mai mult de un milion de filme produse şi
încasări anuale de zeci de miliarde de dolari.
Frații
Auguste și Louis Lumière, sunt copiii industriașului francez Antoine Lumière,
proprietarul unei uzine de aparate de fotografiat. Cei doi erau fotografi de
meserie. August Lumière s-a născut la 19 octombrie 1862 și a murit la 10
aprilie 1954. Louis Lumière s-a născut la 5 octombrie 1864 și a murit la 6
iunie 1948. Cei doi sunt considerați inventatorii primului aparat de filmat și
a primului aparat de proiecție cinematografică.
La
data de 28 decembrie 1908, un puternic cutremur cu o magnitudine de 7,8 grade
pe scara Richter a avut loc în apropiere de orașul Messina, cel de-al treilea
oraș ca mărime din Sicilia, Italia. Orașul Messina a fost distrus aproape în
întregime de acest cutremur ce a avut o durată de peste 50 de secunde și a dus
la moartea a peste 75.000 de oameni numai în această zonă. Pe partea
continentală a Italiei dincolo de Strâmtoarea Messina, cutremurul a ajuns până
în zona Cosenza, făcând una cu pământul oraşele Terranova şi Reggio di
Calabria, precum şi nenumărate sate aflate pe coasta Mării Tireniene. În insula Sicilia, cutremurul a produs pagube
uriaşe până departe în sud în oraşele Paterne, Vittoria şi Catania,făcând ca
numărul total al persoanelor care și-au pierdut viaţa în acest cutremur să fie
de peste 120.000. de oameni. Acest cutremur a fost considerat unul dintre cele
mai distrugătoare din istorie, replicile sale simțindu-se constant vreme de 5
ani.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!