La mulți ani, Ion, Ioana, Ioan, Ionuț, Oana, Ionică, Ioanichie, Onu Ionel,
Ionela, Nelu, Nela, Ianoș, Janina, Gianina, Nică, Onică, Ioniță!
Sfântul Ioan Botezătorul
În fiecare an, pe data de 7 ianuarie
prăznuim Soborul Sfântului Ioan Botezătorul. Sfântul Ioan Botezătorul s-a
născut în cetatea Orini. Fiul Elisabetei și al preotului Zaharia este cunoscut
sub denumirea de "Inaintemergătorul", pentru că a anunțat venirea lui
Hristos. Zaharia era preot al Legii Vechi, din neamul lui Abia, iar soția lui
era din neamul lui Aaron și erau rude cu Sfinții Părinți Ioachim și Ana. În
timp ce Zaharia slujea la templu în Ierusalim, i-a vestit Arhanghelul Gavriil
că Elisabeta va naște un fiu la bătrânețe și se va chema Ioan. Pentru că
Zaharia s-a îndoit de această veste, a rămas mut până ce Elisabeta a născut.
Prorocul Maleahi îl vestește ca fiind "Îngerul Domnului" care avea
să-I pregătească calea. El este ultimul din prorocii Vechiului Testament, care
face legătura cu Noul Testament. Și-a început activitatea în anul 26 d.Hr. (
primul an al guvernării lui Pilat din Pont).
"Sfântul Ioan este
ultimul şi cel mai de seamă prooroc al Vechiului Testament, Înaintemergătorul
şi Botezătorul Domnului Iisus Hristos. Sfâtul Ioan Botezătorul este o
personalitate de excepţie, gata de jertfă, suflet nobil cu o ţinută morală
vrednică de admiraţie, necruţător cu cei păcătoşi , chiar şi cu regele din acea
vreme Irod Antipa, care trăia în desfrâu cu Irodiada, soţia fratelui său
vitreg.
De la această critică i s-a tras şi sfârşitul
tragic. Pentru personalitatea sa bine conturată, pentru virtuţile alese
dumnezeieşti, Biserica i-a rânduit mai multe zile de pomenire , cele mai
importante fiind: pe 7 ianuarie, când se prăznuieşte Soborul Sf. Prooroc Ioan
Botezătorul şi Înaintemergătorul Domnului ( în sobor Sfântul este
sărbătorit de oameni împreună cu îngerii); pe 24 iunie- ziua Naşterii sale
(Sânzienele, în tradiţia populară) şi pe 29 august- decapitarea Sa (Tăierea
capului Sfântului Ioan Botezătorul)”, precizează părintele Valentin Fotescu,
Doctor în Teologie, preot la Biserica Sfânta Vineri din Bucureşti (Bulevardul
Nicolae Titulescu)".
Tradiţii
pentru spor şi sănătate
În ziua marelui praznic închinat Soborului Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul, la sate şi la oraşe, de secole, se păstrează unele tradiţii:
În ziua marelui praznic închinat Soborului Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul, la sate şi la oraşe, de secole, se păstrează unele tradiţii:
În această zi sfântă, pe 7 ianuarie,
creștinii țin cont de mai multe tradiții și obiceiuri pentru a le merge
bine tot anul. Sfântul Ioan Botezătorul este unul dintre cei mai iubiţi
sfinţi din România. Pe lângă marele număr de persoane care poartă numele
de Ion, Ioan, Ioana, Ionel, Ionela ori Ionică sau Ionuţ, există şi
tradiţii care sunt păstrate din vremuri imemoriale.
În unele zone, în
ajunul sărbătorii de Sfântul Ioan Botezătorul, are loc botezatul
Ionilor. În comunităţile în care este păstrat acest obicei, Ionii sunt
conduşi cu alai la râu. Acolo, preoţii îi "botează", adică le toarnă pe
capete apă luată din râul în care, în prealabil, s-a turnat apă sfinţită
cu ocazia liturghiei de Bobotează.
Potrivit tradițiilor, în ziua Sfântului
Ioan se încheie perioada Sărbătorilor de iarnă, începute de ziua
Sfântului Nicolae (6 decembrie). Se zice că după Sfântul Ioan se botează
gerul, adică gerul începe să nu-și mai facă simțită prezența. Sfântul
Ioan este considerat ocrotitorul pruncilor, iar mamele se roagă lui
pentru a naște copii sănătoși, fără malformații. Se zice că cine nu se
veselește în Ziua Sfântul Ioan va fi trist tot anul.
Unii oameni serbează ziua de Sfânt Ion
pentru ca Dumnezeu să le ferească gospodăriile de foc și animalele de
fiarele sălbatice.
În ziua de Sfânt Ion există obiceiul "Iordănitul
femeilor", care este, de fapt, o petrecere a nevestelor. Femeile se
adună la o gazdă, unde aduc fiecare alimente și băutură, apoi petrec
până dimineața, spunând că se "iordănesc".
O altă tradiţie este binecuvântatul
minerilor. La Ocna Dej, de exemplu, preotul din comunitate îi
binecuvântează în ajunul zilei de Sfântul Ioan pe minerii care coboară
în adâncul minei de sare. Astfel, aceştia au credinţa că vor fi feriţi
de probleme tot anul care începe.
Tradiția ne spune că în dimineața zilei
de Sfântul Ion fiecare om trebuie să se stropească cu agheasmă nouă,
pentru a fi feriți de boli în decursul anului.
La
biserică se sfinţesc bucate şi vin alb
La slujba închinată praznicului, gospodinele aduc la biserică mai multe bucate pregătite în acea gospodărie: pâinici, colaci cu stafide şi unşi cu miere, cozonaci, brânză şi ouă. De asemenea, se sfinţeşte vinul care se bea la masă, de obicei doar vin alb. Se împart pachete cu mâncare şi vin alb, în primul rând săracilor şi persoanele care poartă numele de Ioan.
La slujba închinată praznicului, gospodinele aduc la biserică mai multe bucate pregătite în acea gospodărie: pâinici, colaci cu stafide şi unşi cu miere, cozonaci, brânză şi ouă. De asemenea, se sfinţeşte vinul care se bea la masă, de obicei doar vin alb. Se împart pachete cu mâncare şi vin alb, în primul rând săracilor şi persoanele care poartă numele de Ioan.
Nu
se bea vin roşu
În această zi, nu se bea vin roşu care aminteşte de martirajul Sfântului Prooroc Ioan.
În această zi, nu se bea vin roşu care aminteşte de martirajul Sfântului Prooroc Ioan.
Pomeniri
pentru rudele care au murit în condiţii suspecte
În familiile în care au murit rude în condiţii suspecte, se fac pomeniri la biserică: se citeşte pomelnicul cu numele decedaţilor şi se dau de pomană pachete cu bucate preferate de cei plecaţi în eternitate în mod neaşteptat.
În familiile în care au murit rude în condiţii suspecte, se fac pomeniri la biserică: se citeşte pomelnicul cu numele decedaţilor şi se dau de pomană pachete cu bucate preferate de cei plecaţi în eternitate în mod neaşteptat.
O
tradiţie respectată de-a lungul timpului "Cumetria femeilor"
La sărbătoarea tradiţională numită „Cumetria femeilor” participă tinerele neveste. În multe zone din ţară, acestea se întâlnesc cu nevestele căsătorite de mai multă vreme. Acestea le împărtăşesc tinerelor „surate” din experienţa lor de familie, pentru a avea o căsnicie fericită şi prosperă. Finalul întâlnirii se încheie cu o petrecere la care participă purtătoarele numelui de Ioana; dar la petrecere nu se consumă băuturi alcoolice.
La sărbătoarea tradiţională numită „Cumetria femeilor” participă tinerele neveste. În multe zone din ţară, acestea se întâlnesc cu nevestele căsătorite de mai multă vreme. Acestea le împărtăşesc tinerelor „surate” din experienţa lor de familie, pentru a avea o căsnicie fericită şi prosperă. Finalul întâlnirii se încheie cu o petrecere la care participă purtătoarele numelui de Ioana; dar la petrecere nu se consumă băuturi alcoolice.
Totodată,
femeile care poartă numele de Ioana pregătesc şi împart prietenilor de familie,
covrigi cu ou, o delicatesă specifică în Câmpulung Muscel, după care se bea
teiată, o băutură pregătită din flori de tei, dovedită a fi un tonic pentru
trup şi suflet.
Casa
se stropeşte cu Agheasma mare
Din această zi, timp de trei zile, casa se stropeşte cu aghesmă mare, exceptând baia. Totodată, candela va arde în tot acest interval, pentru ca în acea familie să se ia doar decizii înţelepte, chibzuite şi discuţiile să nu degenereze în tensiuni şi în gesturi necugetate.
Din această zi, timp de trei zile, casa se stropeşte cu aghesmă mare, exceptând baia. Totodată, candela va arde în tot acest interval, pentru ca în acea familie să se ia doar decizii înţelepte, chibzuite şi discuţiile să nu degenereze în tensiuni şi în gesturi necugetate.
În
casele credincioşilor, să domine veselia
În ziua Soborului Sfântului Ioan, oamenii trebuie să fie veseli; în căminele în care membrii familiei nu se bucură în ziua praznicului, va domina tristeţea până la sfârşitul anului.
În ziua Soborului Sfântului Ioan, oamenii trebuie să fie veseli; în căminele în care membrii familiei nu se bucură în ziua praznicului, va domina tristeţea până la sfârşitul anului.
Tradiţia “Udatul ionilor”
În Transilvania şi în Bucovina există tradiţia numită "Udatul Ionilor". În Bucovina, la poarta casei sărbătoritului se pune un brad frumos împodobit. În acelaşi timp, sărbătoritul trebuie să dea o petrecere cu lăutari. În Transilvania, cei care poartă numele de Ion sunt purtaţi cu mare alai prin sat, până la râu, unde sunt botezaţi, adică purificaţi, prin stropire cu apă.
Ocrotitorul
pruncilor
În unele regiuni, Sfântul Ion este numit “ocrotitorul pruncilor”, deoarece acesta îi apără pe copii de rele şi are grijă ca aceştia să nu moară nebotezaţi.
În unele regiuni, Sfântul Ion este numit “ocrotitorul pruncilor”, deoarece acesta îi apără pe copii de rele şi are grijă ca aceştia să nu moară nebotezaţi.
La
"Masa moaşei"
În
ziua acestui praznic, pe 7 ianuarie, mai ales în mediul rural, există obiceiul
de a se organiza o "masă a moaşei" satului. Aceasta colindă pe la
"nepoate", la mamele care au fost ajutate să nască, şi sunt invitate
la petrecere. Fiecare femeie aduce moaşei câte un plocon, iar moaşa rupe
dintr-un colac pregătit special pentru sărbătoarea respectivă şi împarte câte o
bucată fiecărei femei. În funcţie de formă şi de mărime, bucata primită
prevesteşte dacă femeia care primeşte bucata de colac va mai avea sau nu copii,
dacă va avea fete sau băieţi.
In mijlocul mesei pregatite de moasa se afla un colac facut de ea, in care a fost pusa o lumanare neaprinsa. Alaturi, intr-o farfurie, se pun frunze de muscata, pe fiecare stand lipita cu miere cate o bucatica de hartie, care inseamna ca moasa sa fie placuta nepoatelor si nevestelor ca mierea de la flori albinelor.
Se inchina cate un pahar de rachiu si se serveste o dulceata. Aprinzand lumanarea, moasa spune rugaciunea „Tatal Nostru” si tamaiaza toate persoanele invitate la masa. Apoi se serveste masa. Dupa ce nepoatele si nevestele au terminat de mancat friptura, una dintre nepoate aduna bacsisul moasei.
Intr-o farfurie, ea pune un pahar cu vin, un picior de gasca sau alta pasare, o bucata de paine, sare, piper si ardei, si, intinzand farfuria in mijlocul mesei, striga: „Sa fie moasa la primejdie iute ca ardeiul!”
La sfarsit, moasa multumeste pentru bacsisul primit, musca din piciorul de gasca, bea vinul si inchina in cinstea tuturor celor prezenti.
În unele zone, în a treia zi de Boboteaza (8 ianuarie), moasa isi invita nepoatele impreuna cu toate femeile casatorite din sat si cu preoteasa satului si da o masa.
Acestea aduc cate un plocon moasei: un cos care contine un colac, carne din porcul de Craciun sau o pasare, paine si o sticla de vin.
In mijlocul mesei pregatite de moasa se afla un colac facut de ea, in care a fost pusa o lumanare neaprinsa. Alaturi, intr-o farfurie, se pun frunze de muscata, pe fiecare stand lipita cu miere cate o bucatica de hartie, care inseamna ca moasa sa fie placuta nepoatelor si nevestelor ca mierea de la flori albinelor.
Se inchina cate un pahar de rachiu si se serveste o dulceata. Aprinzand lumanarea, moasa spune rugaciunea „Tatal Nostru” si tamaiaza toate persoanele invitate la masa. Apoi se serveste masa. Dupa ce nepoatele si nevestele au terminat de mancat friptura, una dintre nepoate aduna bacsisul moasei.
Intr-o farfurie, ea pune un pahar cu vin, un picior de gasca sau alta pasare, o bucata de paine, sare, piper si ardei, si, intinzand farfuria in mijlocul mesei, striga: „Sa fie moasa la primejdie iute ca ardeiul!”
La sfarsit, moasa multumeste pentru bacsisul primit, musca din piciorul de gasca, bea vinul si inchina in cinstea tuturor celor prezenti.
Este o sărbătoare marcată cu o cruce roșie în
calendarul ortodox, astfel că, asemenea tuturor sărbătorilor mari, de Sfântul
Ioan nu se spală, nu se lucrează, nu se face curat. Mai mult, se spune că pe 7
ianuarie e bine să… petreci. Cine nu se bucura în această zi
va fi trist tot anul!
Totuși, la petrecere nu se bea vin roșu – acesta
amintește de martirajul Sfântului Prooroc Ioan, care a murit în numele
credinței sale. Se bea vin alb, sfințit întâi la biserică.
Nu e bine să eviți petrecerea pentru că, prin
această sărbătoare, se spune că Dumnezeu ferește gospodăriile de foc și de
fiare sălbatice.
In ziua Sfântului Ioan nu se stinge
candela! se spune că arde
în această perioadă pentru a aduce bunăstare în familie, iar membrii să ia doar
decizii înțelepte.
Despre numele Ion
Se poate afirma ca Ion a fost si este inca cel mai popular nume de persoana nu numai la romani, ci la toate popoarele europene (in formele specifice fiecarei limbi). Forma romaneasca Ion reproduce un vechi nume pers. ebraic "Johanan", incadrat in bogata familie a teoioricelor frazeologice. Acesta este format din "Jo", abreviere normala si curenta pentru "Jahve" si verbul "hartan" ce inseamna "a face favoare, a avea mila".
Românescul Ioan sau Ion provine din numele
evreiesc Johanan sau Yochana (scrierea este diferită în funcţie de traducere).
Numele înseamnă "Prin graţia Domnului", fiind la origine o incantaţie
care alăturează cuvintele "Jo" - abrevierea lui "Jahve"
(Dumnezeu), "ilie" şi "hanan", adică "a face o
favoare", "a se milostivi".
Incantaţia era folosită la naşterea copiilor, fiind un mod de a mulţumi lui
Dumnezeu pentru favoarea făcută.
Odată cu răspândirea creştinismului, numele Johanan, purtat de mai multe figuri
religioase importante, în special Ioan Botezătorul, a devenit popular şi în
Occident.
Tradus mai întâi în greacă, apoi în latină şi latina vulgară, Johanan a devenit
Iohannes sau Ioannes, suferind apoi modificări în funcţie de fiecare limbă.
În română, numele de Ioan apare atestat documentar pentru prima dată în jurul
anului 1200, însă cel mai probabil era folosit cu mult înainte de această
perioadă.
Ioan este un nume comun şi în Ţara Galilor, unde este scris şi rostit la fel ca
în româneşte.
Dincolo de originea ebraică, numele Ion are o
conotație religioasă puternic înrădăcinată în cultura românească. Calendarele
creștine celebrează peste 70 de Sfinți cu acest nume, însă românii îl
celebrează doar pe Sfântul Ioan Botezătorul, sărbătorit anual pe data de 7
ianuarie.
În mitologia
greacă, Ion a fost fiul, de o legendară înflăcărare
şi impetuozitate, al lui Apollo şi al Creusei, şi a domnit peste pămînturile
care i-au păstrat numele: Ionia şi, de la acestea, Insulele Ionice
şi Marea Ionică, în vestul Greciei.
În Bucovina, se
spune că de Sînt-Ion se "botează gerul", adică începe să se moaie, şi
vremea se îmbună. Tot în acea zonă, se socoteşte că Sf. Ioan Botezătorul este
patronul pruncilor, care-i păzeşte de nenorociri.
În Ardeal, se
zice că dac-a venit Sîn-Nicoară pe cal alb, pleacă Sînt-Ion pe cal negru, adică
se "înfrînge" iarna, se duce.!
În Muntenia, era
datina de a se boteza de Sînt-Ion, cu agheazmă, şi viile, grădinile, vitele şi
ogoarele. Tot aici, Sfîntul Ion se serbează mai mult de către femei, fără bărbaţi, fiindcă aceasta ar fi ziua, când: "cînd
femeia e tot aşa de mare ca şi bărbatul".
O legendă care circulă în toate provinciile româneşti şi care s-a transformat
şi în colindă, spune că Sînt-Ion a fost
blestemat de maică-sa să se prefacă în fiară de pădure. El s-a transformat în
pui de căprioară şi trăit astfel 9 ani şi 9 zile. Apoi, s-a făcut din nou om, a
înălţat o mînăstire şi abia după aceea l-a botezat pe Isus Cristos, zice
legenda noastră.
În Muntenia, există "iordănitorii", un fel de colindători
de Sf. Ioan, care-şi încep umbletul încă din seara de Bobotează. Merg prin
case, cîntă Iordanul (ceea ce
cântă şi preotul în ajunul Bobotezei) şi "iordănesc", adică stropesc
pe membrii familiei cu apă sfinţită şi apoi îi ridică în sus de trei ori. (Prin
unele părţi, acest obicei se mai numeşte şi "vălărit") !
Pe Ioni sau pe Ioane, dacă-i prind
"iordănitorii", îi duc pe sus la gîrlă sau la fîntînă ca să-i
"scalde"; în cazuri mai bune, Ion sau Ioana scapă doar cu cîteva
găleţi de apă turnate în cap. Numai dacă-i cinstesc foarte-foarte bine pe
iordănitori reuşesc să rămînă neiordăniţi.
Cumetria femeilor/Tontoroiul femeilor/Ziua Babelor, deşi mai puţin cunoscut, este unul dintre cele mai vechi obiceiuri din spaţiul folcloric ramânesc. Este legat de noaptea dintre Boboteaza şi Sfântul Ioan, adică dintre 6 şi 7 ianuarie, când nevestele tinere se strâng pe la casele femeilor căsătorite mai demult sau chiar la crâşma din sat şi petrec, obligatoriu în absenţa bărbaţilor, până târziu, pentru a marca integrarea lor în această comunitate (a femeilor măritate). Se consideră că ziua de Sfântul Ioan este cea în care “femeia este la fel de mare sau chiar mai mare decât bărbatul”, deoarece ea da naştere pruncilor, iar Sfântul Ioan este şi patronul acestora.
„Cumetria Femeilor” reprezintă unul dintre cele mai arhaice obiceiuri româneşti. Aceasta mai este cunoscută şi sub denumirea de „Ţonţoroiul Femeilor”.
„Cumetria Femeilor” înseamnă o integrare a femeilor proaspăt căsătorite printre femeile cele mai în vârstă. Tradiţia constă în udarea femeilor tinere cu apă din rău sau din fântână.
Acest obicei mai este păstrat şi astăzi în judeţul Ilfov, în oraşul Pantelimon. Aici, femeile tinere se adunau în locuinţele femeilor căsătorite mai demult şi petreceau singure, fără bărbaţi, până dimineaţă târziu. De aici şi denumirea de „ Ţonţoroiul femeilor”.
În această zi femeile uită de griji şi de problemele cotidiene, lăsând toată treaba în seama bărbaţilor. Aşa se face că îngrijitul copiilor, prepararea mâncării, adăpatul vitelor se vor face cu precădere de către bărbaţi sau soacre.
După ce merg la fântână sau la marginea unui rău pentru a fi udate, femeile se îndreaptă la casa uneia dintre ele pentru a dansa şi a chefui până spre miezul nopţii.
Grupurile de femei sunt formate
din 7-30 de persoane, fiecare trebuie să aducă de acasă mâncare, băutura fiind
procurata din colindat, pe la casele oamenilor, sau din cumpărat. Colindatul
nevestelor tinere, cu această ocazie, este similar cu cel al iordănitorilor,
cu diferenţa că stropitul (cu un buchetel de busuioc) se face nu cu apă
sfinţită, ci cu apă obişnuită, din fântână sau din rău, parodiindu-se umblatul
preotului cu botezul, fapt interzis de biserică, dar păstrat, sute de ani, cu
perseverenţă.
Uneori, femeile mergeau din casă în casă cu o
căldare plină cu apă, stropind oamenii cu busuioc, parodiind astfel umblatul
preotului cu botezul, lucru strict interzis de biserică, dar practicat cu perseverenţă
sute de ani. Toate femeile erau obligate să vină la petrecere cu mâncare,
băutura urmând a fi cumpărată; de băutură se mai făcea rost şi de la cei
întâlniţi pe drum, care, pentru a scăpa de udat şi de aruncatul în sus,
promiteau orice.
Cumetria/Tontoroiul femeilor este, astfel, o adevărată petrecere, cu mare veselie, femeile lăsând pe seama bărbaţilor toate îndatoririle gospodăreşti – îngrijitul copiilor, adăpatul animalelor, prepararea mâncării etc. Mai mult, niciun bărbat nu trebuie să protesteze sau să facă vreo observaţie, în această zi, chiar dacă ar rămâne flămând.
Cumetria/Tontoroiul femeilor este, astfel, o adevărată petrecere, cu mare veselie, femeile lăsând pe seama bărbaţilor toate îndatoririle gospodăreşti – îngrijitul copiilor, adăpatul animalelor, prepararea mâncării etc. Mai mult, niciun bărbat nu trebuie să protesteze sau să facă vreo observaţie, în această zi, chiar dacă ar rămâne flămând.
În general, ziua Sfântului Ion se serba prin
petrecere mare şi veselie. Se crede că cine nu se veseleşte în această zi va fi
trist tot anul; mai ales cei care poartă numele Sfântului îşi invită rudele şi
prietenii la petrecere, prin Banat spunându-se că astfel îl “sântuiesc pe Sânt
Ion”. Din păcate, astăzi aceste petreceri degenerează în adevărate beţii şi
orgii alimentare, aniversarea zilei onomastice nemaiavând aproape nimic sfânt.
Familiile care au morţi cu numele Ion sau Ioana obişnuiesc să facă praznice, dând
de pomană săracilor. În fine, se crede că botezând gerul, Sântion reuşeşte să
mai înmoaie gerul; cei care pot e bine să se tăvălească prin zăpadă, fiind
astfel feriţi de boli, în special de friguri.
Putem afirma că sărbătoarea Sântionului este
într-o strânsă legătură cu cea a Bobotezei, cuprinzând arhaice rituri de
purificare a spaţiului, oamenilor şi animalelor cu ajutorul apei. Veselia
este cuvântul de ordine al acestei mari sărbători, ceea ce doresc şi eu mai
ales celor numiţi Ioana şi Ion!
Specialiştii în folclor
consideră acest obicei ca fiind derivat din Sărbătorile (precreştine)
dedicate zeului grec Dionysos, cunoscute şi în cetăţile antice de la Pontul
Euxin (Marea Neagră), împrejurare din care nu lipseau muzica, dansurile
frenetice, degustarea de vinuri etc., pentru a marca începutul unui nou ciclu
al naturii, odată cu apropierea primăverii. Cuvantul tontoroi (cu
o nuanta usor peiorativa) reflecta starea
de spirit specifica unei astfel de imprejurari, insemnand joc/dans cu
miscari bruste, topaituri (din magh. tantorogni). Pe de alta
parte, cumetrie face referire la ospatul de la botez (in
cazul acesta, Boboteaza).
Derivate: Ioan, Ionuț, Oana, Ionică, Ioanichie,
Onu Ionel, Ionela, Nelu, Nela, Ianoș, Janina, Gianina, Nică, Onică, Ioniță s.a.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!