La 30 ianuarie, în
întreaga lume, este celebrată Ziua pentru Pace și Nonviolență în Școală.
Această zi reprezintă
un omagiu adus lui Mahatma Gandhi, părintele independenței Indiei, inițiatorul
mișcărilor de revoltă nonviolente și luptător împotriva discriminării din
Africa de Sud şi India.
Inițiativa mondială de
a susține educația și nonviolența datează din 1964, cu mesajul : „Dragoste universală,
nonviolenţă şi pace”.
În această zi,
CPPEDAE exprimă solidaritate în scopul
promovării principiului de educare a copiilor în armonie, respect pentru
drepturile omului, nonviolenţă şi pace.
Eforturile Consiliului
sunt orientate spre prevenirea și combaterea oricăror fapte discriminatorii,
inclusiv în domeniul învățămîntului. Este un motiv în plus să milităm pentru o
societate fără discriminare și fără violență, care protejează fiecare copil și
acordă o atenție sporită educației și valorilor umane.
Pe 30 ianuarie, în mai
multe ţări ale lumii, este sărbătorită ziua internaţională a nonviolenţei în
şcoli. Scopul acestei zile remarcate pe plan internaţional este promovarea
ideii de educare a copiilor în armonie, solidaritate şi respect, mesajul
principal al acestei zile fiind „ dragoste universală, nonviolenţă şi pace”.
Ziua internaţională pentru nonviolenţă în şcoli a avut ca zi de plecare 30
ianuarie, aceasta fiind ziua celebrării morţii lui Mahatma Gandhi, supranumit
părintele independenţei Indiei şi iniţiatorul mişcărilor de revoltă neviolente,
cel care spunea: “non-violenţa este arma celor puternici.”
Această zi promovează o
educaţie permanentă în şi pentru armonie, toleranţă, solidaritate, respect
pentru drepturile omului, nonviolenţă şi pace. Chiar dacă Ziua Internaţională
pentru Nonviolenţă în Școală este sărbătorită pe 30 ianuarie, mesajul ei
trebuie să dureze şi să se manifeste în fiecare zi, trebuie să modeleze
întreaga noastră educaţie şi trebuie să ghideze gândurile, dorinţele, cuvintele
sau acţiunile noastre, pentru că mesajul acestei zile se potriveşte în mod
liber cu stilul de viaţă al fiecarei persoane, poate fi un mijloc, o metodă
prin care omul să se elibereze de robia egoismului şi o cale pentru a progresa
în realizările proprii într-o concepţie a frăţiei universale. Din acest motiv
mesajul zilei internaţionale pentru nonviolenţa în şcoală este unul simplu şi
trebuie să ajungă în toate centrele educaţionale din întreaga lume şi anume:
“Toate formele
agresiunii întâlnite în şoli de la îmbrânceli şi jigniri, până la înjurii,
vulgarităţi, intimidările fizice şi verbale, trebuie să dispară iar toate
relaţiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte trebuie dezvoltate
pe o bază de armonie şi toleranţă continuă, în care puterea de convingere a
cuvântului şi nu a violenţei trebuie să primeze întru dezvoltarea personală
armonioasă şi echilibrată a tuturor tinerilor care păşesc pe drumul vieţii prin
educaţia şi învăţăturile primite de la dascălii lor.”
Conform UNICEF,
violenţa în şcoală este „orice formă de manifestare a unor comportamente
precum: exprimare inadecvată sau jignitoare; bruscare, împingere, lovire,
rănire; comportamente care intră sub incidenţa legii (viol, consum/
comercializare de droguri, vandalism, furt); ofensa adusă statutului/
autorităţii cadrului didactic; comportamentul şcolar neadecvat (întârzierea la
ore, părăsirea clasei în timpul orei, fumatul în şcoală şi orice alt
comportament care contravine regulamentului şcolar în vigoare)”.
Comportamentul agresiv
este un factor de risc pentru sănătate, motiv pentru care, prin programul de
evaluare a stării de sănătate a copiilor şi tinerilor din România, se evaluează
magnitudinea şi gravitatea violenţei în rândul elevilor. Astfel, rezultatele
sintezei naţionale din anul 2014 (care include şi reflectă situaţia din judeţul
nostru) arată că:
- media naţională a
agresivităţii elevilor este în creştere (ajungând la 23,13% pentru liceeni);
- mai mult de 10 din
100 de elevi s-au bătut în incinta şcolii;
- aproape cinci din 100
de elevi au purtat arme diverse (de apărare sau atac) şi aproximativ doi din
100 de elevi au purtat arme la şcoală;
- agresivitatea fizică
a fost înregistrată atât la fete cât şi la băieţi, iar raportul fete/ băieţi a
fost de aproape 1/3;
- frecvenţa
agresivităţii fizice este maximă în jurul vârstei de 15 ani şi scade spre
clasele terminale de liceu, la ambele sexe;
- tendinţa frecvenţei
adolescenţilor cu comportament agresiv, în perioada 2005-2014 este marcat
ascendentă (cu o prognoză de 30,14 % pentru anul 2015) şi se încadrează într-o
tendinţă mondială de exacerbare a violenţei.
Aceste rezulatate
denotă carenţe în politicile anti-violenţă în şcoli şi în măsurile de
securitate, iar reducerea agresivităţii pe masura cre;terii nivelului de
şcolarizare, evidenţiază importanţa educaţiei în modelarea comportamentală.
Şcolii îi revine principalul rol de a contura tipare comportamentale pozitive,
prosociale, în condiţiile în care, familia poate fi uneori ea însăşi un factor
de risc, prin actele de violenţă domestică.
„Resping ideea de
violenţă, pentru că binele obţinut prin mijlocirea acesteia nu este de durată,
în schimb, răul provocat de violenţă este de durată”. Mahatma Gandhi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!