Luni este a doua zi de Paşti, oficial zi liberă în România.
Paştile marchează
evenimentul fundamental al creştinismului, Învierea lui Isus Cristos
(considerat Fiul lui Dumnezeu de către creştini), ce a fost în a treia zi după
răstignirea Sa din Vinerea Mare. Data de început a Paştilor marchează începutul
anului ecleziastic creştin (există unele culte creştine care nu sărbătoresc
Paştile) şi este o sărbătoare religioasă variabilă - care nu începe la o dată
fixă - însă care începe obligatoriu într-o duminică: Ziua Domnului.
Paştile sunt
întotdeauna la o săptămână după Florii. Data Paştilor se stabileşte în funcţie
de echinocţiul de primăvară. Paştile creştin durează 3 zile (cel evreiesc
durează 8 zile şi aminteşte ieşirea Evreilor din Egipt). Paştile sunt în ortodoxie
„sărbătoarea sărbătorilor” şi încheie Postul de 40 zile (cel mai lung şi mai
aspru din cele 4 Posturi de durată ale ortodoxiei – celelalte 3 fiind Postul
Naşterii Domnului, Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel şi Postul Adormirii
Maicii Domnului). După scoaterea în Vinerea Mare din altarul bisericii a
epitafului (broderie liturgică cu scena plângerii lui Isus Cristos de către cei
apropiaţi), până duminica dimineaţa – de ziua Învierii – nu se trag clopotele,
ci se bate toaca; dar nu moartea, ci Învierea Domnului este baza credinţei
ortodocşilor.
Sfânta Lumină se
aprinde numai la ortodocşi, an de an, în Sâmbăta Mare, la ora 13 (la mormântul
ce a fost al lui Isus Cristos).
Crucea – singurul obiect creştin care nu se sfinţeşte, ea
fiind aşa dintotdeauna – ca semn de deosebire a crestinilor faţă de cei de altă
religie, aminteşte de răstignirea lui Isus Cristos, fiind cea mai puternică
armă de apărare a creştinului; rostirea cuvintelor însoţitoare – „În numele
Tatălui, al Fiului şi al Sfântului Duh, Amin” e şi rugăciunea cea mai scurtă /
pentru împlinirea nevoilor. Curăţenia de Paşti coincide cu instalarea
anotimpului reînvierii naturii, evidenţiind nevoia credincioşilor de a pune
totul în ordine în case / de a se elibera de lucrurile inutile, aşteptând
primăvara ca un semn de purificare, reprezentând o formă de revizuire a vieţii
– în urma solicitării din timpul postului. (Tradiţia consumării cărnii de miel
la Paşti datează de pe vremea lui Moise, care a introdus obiceiul cinei pascale
iar numele îi provine din limba aramaică, care în română înseamnă „trecere”).
Oul, cu coaja ce ascunde albuşul şi gălbenuşul – simbolizând sursa primordială
a vieţii – se consideră că reprezintă pe Creatorul lumii: care produce tot şi
conţine totul în sine; întrebuinţarea ouălor vopsite a fost dintotdeauna semnul
după care se recunoşteau creştinii. Paştile sunt o explozie de bucurie, care
perpetuează explozia de bucurie a ucenicilor care au văzut pe Fiul Domnului
înviat; de aceea, credincioşii se salută cu vestea unei bucurii de necomparat
cu nici o altă bucurie: „Cristos a înviat!” „Adevărat a înviat!” - până la
Înălţarea Lui, 50 de zile după.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!