Este a 77-a zi a anului.
Au mai rămas 288 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 06 h 23 m și apune la 18 h 25 m.
Citatul zilei
”Atunci când citim, ne este dăruit un singuratic concert
tăcut; în această exaltare simfonică sunt prezente toate facultăţile noastre
mentale.” (Stephane Mallarme)
Ziua Scriitorului Rrom
Ziua când Ion Budai–Deleanu, la piramidele egiptene,
a semnat şi a trimis "Epistolie închinătoare către Mitru Perea (Petru
Maior), vestit cântăreţ" - din care rezultă că Ion Budai-Deleanu şi Petru
Maior erau Rromi - a devenit Ziua Scriitorului Rrom în România. Cu acelaşi
prilej, sunt serbaţi şi alţi prozatori Rromi din România: Păun Gheorghe
Ialomiţeanu, Irina Gabor-Zrinyi, Anton Pann, Valerică Stănescu ş.a., cât şi
prozatori din alte ţări: John Bunyan (Anglia), Celja Stojka (Austria), Sali
Ibrahim (Bulgaria), Daniel Bartolomej (Cehia), Marilla Mehr (Elveţia), Vejo
Baltzar (Finlanda), Mateo Maksimof (Spania, Franţa), Philomena Franz
(Germania), Aleksandr Germano (Rusia), Slobodan Berberski, Ali Krasnici
(Serbia), Dezider Banga, Elena Lackova (Slovacia), Jose Heredia Maya (Spania),
Katarina Taikon (Suedia), Bari Karoly, Menyhert Lakatos (Ungaria) ş.a. De
asemenea sunt cinstiţi şi poeţii Romi; în context, sunt aniversaţi poeţi Romi
din diferite ţări (Uzin Kerim (Bulgaria), Santino Spinelli (Italia), Kujtim
Paćaku (Kosova), Ljatif Demir (Macedonia), Bronislawa Wajs-Papusza (Polonia),
Nikolaj Pankov (Rusia), Leksa Manuš (Rusia, Letonia), Rajko Djurić, Jovan
Nikolić, Bairam Haliti (Serbia), Choli Daróczi József (Ungaria) ş.a. sau poeţi
rromi din România: Luminiţa Mihai Cioabă, Marius Lakatos, Gelu Măgureanu, ş.a.
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1833: S-a constituit la Iași, din inițiativa medicilor Iacob Stanislau Cihac și Mihai Zotta, Societatea de Medici și Naturaliști, prima societate științifică din România.
Societatea de Medici și Naturaliști este o societate
științifică și medicală din Iași înființată în 1830, fiind astfel cea mai veche
societate științifică din România. Începând din 1887 aceasta publică o revistă
intitulată în prezent Revista Medico-Chirurgicală.
- 1842: S-a născut Stéphane Mallarmé, poet și critic francez, care a cultivat o poezie cerebrală, voit obscură, bogată în sensuri filozofice, de o rară muzicalitate și forță sugestivă.
Stéphane Mallarmé (1842-1898) a fost unul dintre cei mai
importanţi poeţi şi critici francezi ai secolului al XIX-lea. Asociat poeziei
simboliste, Mallarmé a generat multe dintre revoluţiile care aveau să
contribuie la schimbarea la faţă a artelor, textele sale influenţându-i pe
dadaişti, suprarealişti şi futurişti şi trecând de multe ori în afara
literaturii. Dacă poemul său, După-amiaza unui faun, l-a inspirat pe Claude
Debussy să compună Preludiu la dimineaţa unui faun, Maurice Ravel a
reinterpretat muzical Trei poeme de Stéphane Mallarmé. De asemenea, ultimul
film al bine cunoscutului artist Man Ray, Misterul castelului de zaruri, a
pornit de la un vers al poetului francez, frecvent invocat în ultima parte din
celebra carte În răspăr a lui J.K Huysmans.
Saloanele ţinute de Mallarmé în zilele de marţi (de unde şi
numele les Mardistes, pe care l-au căpătat participanţii la aceste întâlniri),
îi avea ca invitaţi frecvenţi pe unii dintre cei mai activi scriitori ai
vremii, de la W.B. Yeats, până la Rainer Maria Rilke, Paul Valéry sau Paul
Verlaine. Dacă începuturile operei sale stau sub semnul lui Baudelaire, formula
ulterioară - fin de siècle - deschide avant la lettre calea fuziunilor
artistice.
Printre volumele sale se numără După-amiaza unui faun
(1876), Les Dieux antiques (1879), Un coup de dés jamais n'abolira le hasard
(1897) şi Poésies, carte apărută postum, în 1899. De asemenea, în 1875 a tradus
în franceză Corbul lui Edgar Allan Poe, într-o ediţie ilustrată de pictorul
Edouard Manet.
Primele scrieri ale lui Mallarmé sunt inspirate din stilul
lui Charles Baudelaire, mai târziu creându-și propriul stil. El anticipează
fuziunile dintre poezie și celelalte arte care au început să înflorească
secolul următor. Cea mai mare parte dintre lucrările sale a explorat relația
dintre conținut și forma, între text și aranjamente de cuvinte și spatiile de
pe pagină.
Capodoperele lui Mallarmé au fost clasate printre
capodoperele poeziei în proză, pentru că a combinat un stil atât de magnific ca
o incantație melancolică, o melodie îmbătătoare cu gânduri sugestive irezistibile,
iar sufletul pulsează ca al unui artist sensibil ai căror nervi tremură cu o
intensitate pe care le umple cu un extaz dureros.
- 1858: S-a născut Rudolf Christian Karl Diesel, inginer german, inventatorul motorului cu combustie internă (motorul Diesel) (18 mart.1858 - 29 sept.1913).
Motoarele diesel sunt folosite pe scară largă în toată
lumea, pentru eficiența și puterea lor, fiind încă folosite și în zilele
noastre, în special pentru mașini mari. În 1977, General Motors a fost primul
producător auto american care a introdus motorul diesel.
A studiat la Școala Politehnică din Munchen, precum și în
Anglia, după care vreme de doi ani a lucrat ca și mecanic la o frabrică
elvețiană.
În 1880, s-a stabilit în Paris unde s-a angajat ca inginer
frigotehnist, pentru ca cinci ani mai târziu să își deschidă un atelier propriu
și să înceapă să dezvolte diverse motoare.
După o vreme a decis să se mute în Berlin, unde și-a
desăvârșit munca la motorul cu ardere internă pentru care a obținut patentul în
1892.
În urmatorii 10 ani, Diesel a inventat și perfecționat o
serie de motoare cu un consum redus de combustibil.
Acesta a lucrat în asociere cu firma Krupp, începând să
comercializeze motoarele care au fost utilizate mai întâi la camioane și
ambarcațiuni maritime, apoi la utilajele din rafinării, mine și fabrici.
A încetat din viață pe 29 septembrie 1913 în timpul unei
călătorii spre Londra.
- 1861: Se proclamă Regatul Italiei.
La 18 martie 1861, Victor Emmanuel al III-lea proclamă
regatul Italiei. Pentru a fi desăvârşită, Italiei îi mai lipsesc Veneţia,
rămasă sub stăpânirea Austriei, împotriva căreia un nou război pare imposibil,
şi Roma, protejată de Napoleon al III-lea, aflat la apogeul domniei sale.
Regatul Italiei a fost un stat format în 1861 prin
unificarea Italiei, sub influența Regatului Sardiniei; a existat până în 1946,
când italienii au optat pentru o constituție republicană. Regatul a fost primul
stat italian care a inclus întreaga Peninsulă Italică, de la căderea Imperiului
Roman.
Primul rege al Italiei, Victor Emmanuel al II-lea, provenea
din vechea şi binecunoscuta Casă de Savoia. Dar nu arăta şi nici nu se purta ca
un aristocrat.
- 1871: Insurecția populației pariziene; instaurarea „Comunei din Paris".
Comuna din Paris a fost un guvern care a condus Parisul
începând cu 28 martie și până la 28 mai 1871. El a existat înaintea rupturii
dintre anarhiști și marxiști, și ambele grupuri o consideră prima preluare a
puterii de către clasa muncitoare în timpul Revoluției Industriale. Discuțiile
privind politicile și urmările Comunei au contribuit la ruptura dintre cele
două curente politice.
Comuna din Paris a acționat doar ca autoritate locală,
exercitând puterea în Paris timp de două luni în primăvara lui 1871. Condițiile
în care s-a format, decretele sale controversate și sfârșitul violent au făcut,
însă, din ea unul dintre cele mai importante episoade politice ale vremii.
Germanii au intrat în Paris la scurt timp și au plecat
curând fără vreun incident, dar Parisul a continuat să fie într-o stare de mare
agitație politică. Proaspăt aleasa Adunare Națională tocmai se muta de la
Bordeaux la Versailles (la câțiva kilometri sud-vest de Paris), după ce s-a
hotărât că în capitală este prea multă agitație. Absența lor a creat un vid de
putere în Paris precum și suspiciuni privind intențiile Adunării Naționale,
dominată de o majoritate monarhistă.
Întrucât Comitetul Central al Gărzii Naționale a adoptat o
atitudine din ce în ce mai radicală și a câștigat autoritate, guvernul a
considerat că nu-i poate permite la nesfârșit să aibă patru sute de tunuri la
dispoziție. Deci, ca prim pas, la 18 martie 1871, Thiers a ordonat trupelor
regulate să confiște tunurile depozitate în Butte Montmartre și în alte locuri
din oraș. Soldații, cu moralul scăzut, în schimb, au fraternizat cu Gărzile
Naționale și cu localnicii. Generalul de la Montmartre, Claude Martin Lecomte,
despre care s-a spus apoi că le-a ordonat să tragă în mulțimea de civili și
membri ai Gărzilor Naționale, a fost tras de pe cal și împușcat împreună cu
generalul Thomas, un veteran republican care fusese comandant al Gărzii
Naționale, arestat și el în apropiere.
Alte unități militare s-au alăturat rebeliunii care s-a
împrăștiat atât de repede încât șeful guvernului, Thiers, a ordonat evacuarea
imediată a Parisului de toate forțele regulate, poliție, administrație și orice
fel de specialiști. El a plecat în fruntea lor la Versailles. Thiers a susținut
că s-a gândit la această strategie (retragerea din Paris pentru a înăbuși
insurecția) cu ceva timp înainte în timp ce medita la exemplul revoluției din
1848. Nu există, însă, vreo dovadă că guvernul se aștepta la această criză în
momentul în care ea s-a declanșat. Comitetul Central al Gărzii Naționale a
devenit singurul guvern care își exercita puterea în Paris: a organizat alegeri
pentru Comună, ce urmau să se țină la 26 martie.
Printre cei 92 de membri ai „Consiliului Comunal” se numărau
mulți muncitori calificați și profesioniști (medici sau jurnaliști). Mulți
dintre ei erau activiști politici, de la republicani reformiști, mai multe
tipuri de socialiști, până la iacobini nostalgici ai revoluției din 1789.
Liderul veteran al grupului de revoluționari socialiști
blanquiști, Louis Auguste Blanqui, era, în speranța susținătorilor săi, un
potențial lider revoluționar, dar el a fost arestat la 17 martie și a fost
închis pe toată durata existenței Comunei. Comuna a încercat fără succes să-l
schimbe cu Mgr Darboy, arhiepiscopul Parisului, apoi cu cei 74 de ostatici pe
care îi deținea, dar Thiers a refuzat. Comuna din Paris a fost proclamată la 28
martie deși unele districte locale încă păstrau organizarea de pe timpul
asediului.
- 1887: Principele Ferdinand a fost declarat în mod oficial moştenitor al Tronului, conferindu-i-se şi titlul de Alteţă Regală Principe de România.
Ferdinand provenea dintr-o familie cu tradiţie dinastică,
fiind nepotul regelui Carol I, care neavând un copil căruia să-i lase moştenire
tronul, succesiunea i-a revenit în final principelui Ferdinand, în contextul în
care atât tatăl său, Leopold, cât şi fratele său mai mare au refuzat.
La 18 martie 1887, Principele Ferdinand a fost declarat în
mod oficial moștenitor al Tronului, conferindu-i-se și titlul de ”Alteță Regală
Principe de România”. Din 19 aprilie, tânărul principe se stabileşte definitiv
în România pentru a se pune în contact cu realitatea diversă a ţării .
Concomitent cu studiile despre România, urmează o pregătire militară,
participând la programul de instrucţie şi manevre, cu gradul de locotenent.
Ferdinand I a fost primul rege al tuturor românilor, sub
conducerea sa realizându-se Marea Unire, cel mai important eveniment din
istoria poporului nostru ce în sfârşit îşi atinsese scopul. Acest mare om
politic a fost numit şi „regele ţăranilor“, fiind omul reformei agrare şi a
celei electorale. În cei 13 ani de domnie, România a ajuns de la o ţară mică la
un stat de mărime mijlocie, cunoscând mari progrese pe toate planurile.
În timpul domniei sale, România a atins un nivel de
dezvoltare spectaculos. Agricultura era o forță. Se dezvoltă comerțul
concomitent cu exploatarea zăcămintelor de petrol, economia României fiind
printre cele mai puternice și stabile din întreaga lume, totul sub conducerea
unui rege care, între problemele personale și războaiele care au răvășit țara,
a găsit totuși timp să se dedice și științei și cunoașterii, fiind președinte
și protector al Academiei Române din 1914 până la trecerea sa la cele veșnice.
Să păstrăm în suflet chipul acestei mari personalităţi, să
ne mândrim cu faptul că suntem români şi că avem în spate o istorie bogată pe
care multe alte popoare şi-ar dori-o! A fi român înseamnă a lupta pentru
îndeplinirea unei dorinţe, trecând cu fruntea sus prin toate momentele, atât
prin cele frumoase, cât şi prin cele mai puţin frumoase şi construind încet,
încet, bazele visului tău, aşa cum ne-a învăţat Regele Ferdinand I, arhitectul
României Mari.
- 1895: S-a născut Ion Barbu, poet și matematician român român (d. 1961)
Ion Barbu (n. Dan Barbilian, 18 martie 1895,
Câmpulung-Muscel, d. 11 august 1961, București) a fost un poet și matematician
român. Ca matematician este cunoscut sub numele Dan Barbilian. A fost unul
dintre cei mai importanți poeți români interbelici, reprezentant al
modernismului literar românesc. Dan Barbilian era fiul judecătorului Constantin
Barbillian (care și-a latinizat numele inițial „Barbu”) și al Smarandei,
născută Șoiculescu.
Cunoscut de români drept „cel mai mare poet dintre
matematicieni și cel mai bun matematician dintre poeți”, Ion Barbu a avut o
viață teribilă condimentată cu amantlâcuri, consum de droguri și crize de nervi
monumentale.
„Riga Crypto și Lapona Enigel” este considerată de critici
una dintre capodoperele literaturii române și un adevărat blestem de către cei
care au fost nevoiți să o memoreze sau să analizeze ascunzișurile ciudatei
compoziții. Puțini știu însă cine a fost cu adevărat omul care a scurmat în
colțurile minții sale pentru a scoate la lumină un asemenea poem.
Că Ion Barbu era numele ales de către matematicianul Dan
Barbilian pentru a-și iscăli pornirile „umane” știe toată lumea, dar nu la fel
de mulți sunt cei care cunosc amănuntele vieții tumultoase a
matematicianului-poet.
Amantul
Despre Ion Barbu se știe că a fost un don juan. Slăbiciunea
lui pentru femei este de notorietate, însă nimeni nu poate să aproximeze câte
muze i-au trecut prin așternuturi. Cei care l-au cunoscut mai bine povesteau că
poetul ar fi renunțat să-și contabilizeze cuceririle pe undeva pe la numărul
4000, multe dintre ele consumându-se în perioada în care Barbu era căsătorit.
Culmea, escapadele amoroase nu i-au afectat căsnicia, Greta, soția poetului
continuând să trăiască alături de el: „Sigur c-am fost şi geloasă, dar nu să-i
fac scene. Uneori nu a fost uşor să lupt cu sentimentul ăsta. Cu timpul însă,
rămâne doar ce-a fost frumos. Dar era într-adevăr un bărbat curtat oriunde îşi
făcea apariţia. Normal că atrăgând atenţia, nu putea rămâne în umbră. Era
vivace, ochii lui sclipitori, ah, tempi pasati. Nu era un molâu, ştiam că
trebuie să rezist. Am fost mândră de el.” Evident, printre cele care au avut
de-a face cu Barbu s-au numărat și femei celebre, una dintre amantele
recunoscute ale acestuia fiind Nina Cassian, care nu s-a sfiit să vorbească
despre relația dintre cei doi: „L-am cunoscut pe Ion Barbu la cenaclul lui
Miron Radu Paraschivescu. I-am lăsat manuscrisul meu, «La Scara 1/1» şi, în
curând, mi-a telefonat şi m-a invitat la Capşa. Făcuse adnotări la volum ultralaudative
(mare poezie etc.), dar îmi refuza poeziile în limba spargă. (…) Eram
inconştientă. Ştiam că e un geniu lângă mine, de asta nu m-am îndoit niciodată.
Dar nesăbuinţa tinereţii constă în a dori să loveşti în ceea ce slăveşti. E o
prostie pe care am s-o regret toată viaţa. Adică eu aveam, în ’46, vreo… 22 şi
el, 52, sau aşa ceva. Dar arăta cu mult mai bătrân. Pentru că avea o mustaţă de
morsă, care îi acoperea gura, avea părul cărunt… M-a atras… Eram la picioarele
lui din punct de vedere literar, poetic. Adică nici nu mă gândeam la o posibilă
comparaţie. De fapt nu e vorba de atracţie aici. A fost o fascinaţie. Eu am
fost pur şi simplu o subalternă în preajma lui. Nu m-a modificat nici ca poet,
nici ca intelectual, nici ca femeie, decât că m-a speriat punându-mă într-o
lumină orbitoare”.
Consumatorul de droguri
Așa cum se întâmplă în majoritatea cazurilor, un om genial
are și o parte întunecată, iar în cazul lui Ion Barbu, consumul de droguri
reprezenta într-adevăr o mare problemă. „Din cauza unei prea lungi
dezrădăcinări şi a interesului meu, mereu viu, pentru experiențele spirituale
am luat obiceiul anumitor stupefiante : eter și cocaină!”, se destăinuia poetul
spre finalul vieții. Apropiații merg și mai departe afirmând că “Riga Crypto și lapona Enigel” este o fabulă
despre dependența de cocaină a lui Barbu și despre o relație amoroasă ratată,
pe care acesta a avut-o cu o pictoriță norvegiană. „Ocazional, Ion Barbu îşi
administra cocaină împreună cu prietenul său Tudor Vianu, aflat şi el la studii
în Germania Republicii de la Weimar”, scrie Andrei Oişteanu în volumul
Narcotice în cultura română. Istorie, religie şi literatură.
Aprig și iute la mânie
De-a lungul vieții sale, Ion Barbu a fost protagonistul unor
momente tensionate, în care poetul-matematician nu putea să-și stăpânească
pornirile. Una dintre acestea s-a consumat în momentul în care criticul și
scriitorul George Călinescu i-a dăruit un exemplar din „Istoria Literaturii
Române”. Parcurgând cu atenție capitolul pe care Călinescu i-l închinase, Barbu
a avut o ieșire feroce. Mai exact a înhățat uriașul volum și l-a aruncat cu
putere spre autor, nemulțumit de descrierea pe care acesta i-o făcuse.
Călinescu a scăpat nevătămat din acel conflict, însă relațiile dintre cei doi
au devenit încordate.
Moartea
La numai 66 de ani, Ion Barbu se stinge în Capitală.
Cancerul îi atinge ficatul, în ciuda eforturilor medicilor de la Spitalul
„Vasile Roaită”, care au sperat să-i prelungească o viață cu adevărat...
neobișnuită. În urma sa au rămas scrierile sale impresionante dar și povești
care au fost transmise din generație în generație.
1906 – Inventatorul român Traian Vuia a realizat, la Paris,
pe câmpul de la Montesson, primul zbor autopropulsat din lume (fără catapulte
sau alte mijloace exterioare), cu un aparat mai greu decât aerul.
- La 18 martie 1906 inventatorul român Traian Vuia, realizează, pe un câmp din apropierea Parisului, primul zbor autopropulsat din lume, cu un aparat mai greu decât aerul.
Traian Vuia a fost un inventator român, pionier al aviaţiei
mondiale, care s-a bucurat de recunoaşterea rezultatelor activităţii sale,
chiar dacă multă vreme prioritatea în realizarea zborului mecanic i-a fost atribuită
brazilianului (naturalizat francez) Alberto Santos-Dumont (1873-1932).
Dorinţa lui Vuia de a realiza aeroplanul-automobil l-a
îndemnat să plece la Paris, la începutul lunii iulie 1902, având cu el
planurile şi macheta acestui aparat de zbor.
Vuia a înaintat Academiei de Ştiinte din Paris un memoriu,
în februarie 1903, intitulat Proiect de aeroplan-automobil, prin care demonstra
posibilitatea realizării zborului cu o maşină mai grea decât aerul, însă
proiectul a fost considerat o himeră. Totuşi, pe 17 august 1903, a obţinut
brevetul de invenţie.
A fost nevoit să îşi echipeze micul monoplan (aeroplanul
„Vuia 1”), pe care a început sa-l construiască în Franţa, în 1903, cu multe
inovaţii. Lucrurile au avansat încet din cauza lipsei banilor. Neputându-şi
permite să achiziţioneze un motor ultrauşor, Vuia s-a resemnat să inventeze un
motor cu acid carbonic comprimat, care avea avantajul că era simplu şi puţin
costisitor, însă, n-a putut fi pus la punct, servind doar pentru demonstraţii
(timpul său de funcţionare era de aproximativ trei minute).
În 1905, aeroplanul a fost gata. Aparatul de zbor avea
aripile repliabile, asemeni unui evantai, purtate pe un cvadriciclu cu roţi
pneumatice, care avea rol de tren de decolare şi aterizare. Întreaga
construcţie era metalică din tuburi de oţel, îmbinate prin manşoane, iar aripa
era din pânza de in impregnată.
O altă noutate a acestui aeroplan era reprezentată de
utilizarea unei singure elice, spre deosebire de celelalte aparate
contemporane, care foloseau două elice contrarotative.
Aeroplanul nu avea însă nici profundor, nici ampenaj
stabilizator. Cu toate acestea, la încercările de la Montesson, din 18 martie
1906, aeroplanul, propulsat de propriul motor, după ce a rulat aproximativ 50
metri pe sol, s-a ridicat la înălţimea de un metru şi a parcurs aproximativ 12
metri în aer, deteriorându-se la revenirea pe sol în urma impactului cu un
copac. El avea stabilitatea longitudinală precară şi forţa motrice
insuficientă.
Multe ziare din Franţa, Statele Unite şi Marea Britanie au
scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat
cu sisteme proprii de decolare, propulsie şi aterizare. De atunci a fost scoasă
în evidenţă şi propagată ideea că Vuia a reuşit cu aparatul său să decoleze de
pe o suprafaţă plată, folosind numai mijloace proprii, la bord, fără ajutor
extern (pantă, cale ferată, catapultă etc.).
Prin perfecţionarea primului model, s-a obţinut aeroplanul
Vuia 1 bis. Mai târziu, a fost construit un aeroplan nou, dotat cu un motor
Antoinette pe benzină, cu opt cilindri în V, răciţi cu apă, de 25 CP, creaţia
inginerului Léon Levavasseur, cu care a zburat în 1907, cu rezultate
satisfăcătoare, menţinându-se în aer aproximativ 100 metri (Alberto
Santos-Dumont zburase deja 200 metri). Acesta s-a numit Vuia 2 şi a fost
brevetat în Belgia.
Vuia a continuat să studieze zborul vertical şi a construit,
în 1918 şi 1922, două elicoptere, în colaborare cu Marcel Yvonneau, care aveau
mai multe rotoare de sustentaţie, cu axe separate. Primul model era acţionat
prin forţa musculară, iar cel de-al doilea era dotat cu un motor Anzzani, de 16
CP, cântărind în total 190 kg; ambele elicoptere au fost experimentate la
Juvissy şi s-au ridicat de la sol.
- 1940: Adolf Hitler și Benito Mussolini se întâlnesc la Brenner pentru o alianță împotriva Franței și a Marii Britanii.
Nu le-a ajutat prea
mult, pentru ca cinci ani mai târziu americanii lovesc Berlinul cu peste 1 200
de bombe. Și, de asemenea, ambii lideri mor în 1945.
- 1965: Cosmonautul Alexei Leonov a devenit prima persoană care a pășit în spațiu
Alexey Arkhipovich Leonov, născut pe 30 mai 1934 în
Lstyyanka, Kemerovo Oblast, Uniunea Sovietică este un cosmonaut sovietic
retras, care pe 18 martie 1965 a devenit primul om care a realizat o ieșire în
spațiu.
Leonov a fost unul dintre cei 20 de piloți ai Forțelor
Aeriene Sovietice selectați pentru a fi parte a primului grup de cosmonauți în
1960. Precum toți cosmonauții sovietici, Leonov a fost membru al Partidului
Comunist al Uniunii Sovietice. Primii săi pași în spațiu erau programați în
cadrul misiunii Vostok 11, însă aceasta a fost anulată, iar evenimentul istoric
s-a petrecut în cadrul zborului Voskhod 2. El s-a aflat în spațiu, în afara
navei pentru 12 minute și 9 secunde pe 18 martie 1965, conectat la navă cu un
cablu de 5,35 metri. La sfârșitul plimbării spațiale, costumul spațial al lui
Leonov s-a umflat în vidul spațial până la punctul în care el nu a putut
reintra în sas. El a deschis o valvă pentru a permite depresurizarea parțială a
costumului și abia a reușit să reintre în capsulă. Leonov a petrecut cam 18
luni de antrenament intensiv pentru această misiune.
În ianuarie 2011, Leonov era ultimul supraviețuitor dintre
cei cinci cosmonauți ai programului Voskhod. În 1968, Leonov a fost selectat
pentru a fi comandantul zborului circumlunar Soyuz. Totuși, întrucât toate
teste de zbor ale proiectului au eșuat, și misiunea Apollo 8 deja atinsese
acest obiectiv în cadrul Cursei Spațiale, în SUA, zborul a fost anulat. El a
fost de asemenea selectat pentru a fi prima persoană din Uniunea Sovietică care
să aterizeze pe Lună la bordul navei LOK/N1. Acest proiect a fost de asemenea
anulat.
Leonov ar fi trebuit să fie comandantul misiunii
problematice Soyuz 11 din 1971, către Salyut 1 – prima stație spațială cu
oameni la bord, dar echipajul său a fost înlocuit cu echipajul de rezervă, după
ce cosmonautul Valery Kubasov a fost suspectat că ar fi contractat tuberculoza.
Leonov ar fi trebuit să fie, de asemenea, comandantul
următoarei misiuni către Salyut 1, dar aceasta a fost scoasă din uz după
moartea membrilor echipajului Soyuz 11, iar stația spațială a fost pierdută.
Următoarele două Salyut (de fapt stația militară Almaz) au fost pierdute la
lansare sau imediat după aceea, iar echipajul lui Leonov a rămas pe loc. La
momentul când Salyut 4 a atins orbita, Leonov era deja angajat într-un proiect
mult mai prestigios.
A doua ieșire în spațiu a lui Leonov a fost semnificativ mai
importantă: el a comandat jumătatea sovietică a misiunii Apollo – Soyuz (Soyuz 19) – prima misiune în spațiu
realizată în colaborare de către Uniunea Sovietică și Statele Unite ale
Americii.
În 1976 și 1982, Leonov a fost comandantul echipei de
cosmonauți (Cosmonaut Șef) și director al Centrului de Antrenament pentru
Cosmonauți Yuri Gagarin, unde a supervizat antrenamentul cosmonauților. El a
editat de asemenea un newsletter cosmonautic intitulat Neptun. S-a retras în
1991.
Leonov este un artist realizat ale cărui cărți cuprind
albume cu lucrări artistice proprii și colaborări cu prietenul său Andrei
Sokolov. Leonov a luat cu el în spațiu creioane colorate și hârtie și a desenat
Terra și portretele astronauților misiunii Apollo, care au zburat împreună cu
el în cadrul Proiectului Apollo – Soyuz.
În 2004, Leonov și fost astronaut american David Scott au
început să lucreze la o biografie duală – istoria Cursei Spațiale dintre
Statele Unite ale Americii și Uniunea Sovietică. Numită Cele două fețe ale
Lunii: Povestea noastră asupra Cursei Spațiale din timpul Războiului Rece, a
fost publicată în 2006. Neil Armstrong și Tom Hanks au scris amândoi
introducerile acestei lucrări. Leonov a fost de asemenea contribuitor al cărții
apărute în 2007 – În Acea Mare Tăcută, a lui Colin Burgess și Francis French,
care descrie viața sa și cariera în explorarea spațială.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!