Este a 76-a zi a anului.
Au mai rămas 289 de zile până la sfârșitul anului bisect.
Soarele răsare la 06 h 25 m și apune la 18 h 24 m.
Citatul
zilei
„Și chiar de
nu voi fi un far, ci o candelă, ajunge. Și chiar de nu voi fi nici candelă, tot
ajunge, fiindcă m-am străduit să aprind lumina.” (Nicolae Titulescu, (n. 4
martie 1882, Craiova – d. 17 martie 1941, Cannes)
Alexie, Ziua Şarpelui, Începutul Anului Piscicol.
Tradiții și obiceiuri
În
calendarul popular românesc este cunoscută sărbătoarea numită Alexiile de la 17
martie, care era ținută de teama șerpilor și a șoarecilor. Sub numele creștin
al sfântului s-au păstrat elemente ale unor vechi credințe și rituri magice,
legate de venirea primăverii.
Pe 17 martie
este pomenit în calendarul creştin ortodox Cuviosul Alexie, omul lui Dumnezeu,
fiind considerat făcător de minuni pe ape şi celebrat de pescari, la începutul
anului piscicol.
Popular,
Alexie este cunoscut ca fiind o reprezentare mitică sezonieră, patron al
vieţuitoarelor care iernează sub pământ, în scorburi şi sub scoarţa copacilor,
sub pietre sau în ape şi care a preluat numele şi data de celebrare a
Cuviosului Alexie, din calendarul ortodox.
Alexie
încălzeşte şi descuie pământul la 17 martie pentru a ieşi vietăţile care au
iernat într-însul.
Alexie, omul lui Dumnezeu
După şase luni, la Ziua Crucii,
sărbătoare celebrată la 14 septembrie, Alexie încuie pământul. Apariţia şi
dispariţia vieţuitoarelor, când încuie şi descuie Alexie pământul, sunt marcate
de două importante fenomene astronomice: echinocţiul de primăvară şi
echinocţiul de toamnă. Astfel, sărbătorile populare de la 17 martie şi 14
septembrie funcţionau ca hotare calendaristice care delimitau anotimpurile de
bază ale anului: vara şi iarna.
Există şi o legendă care spune că Dumnezeu,
văzând că omul are mult de suferit de pe urma insectelor, le-a strâns pe toate
în ziua de 14 septembrie şi le-a încuiat într-o lacră. Apoi l-a chemat pe
Alexie, trimiţându-l să le arunce în apa mării. Ajuns pe malul mării, Alexie
deschide, din curiozitate, lacra lui Dumnezeu. Instantaneu, gândacii,
lăcustele, insectele se răspândesc pretutindeni, în apa mării, în nisip, pe
ierburi, în copaci. De atunci, susţine tradiţia, „nu numai pământul, ci chiar
şi apa mării e plină de tot felul de jigănii, gângănii şi gugulii. Iar pe Alexie
pentru că nu ascultat de Dumnezeu, l-a transformat în cocostârc ca să adune,
între 17 martie şi 14 septembrie, insectele împrăştiate.”
Este un timp al
curăţeniei rituale, al luminii, al focurilor aprinse, un timp ce reactualizează
în fiecare an adevărate scenarii mitice, cu suprapuneri şi influenţe atât din
zona zoroastrismului cât şi a divinităţilor din panteonul greco-roman. La
echinocţiul de primăvară, la fel ca şi la cel de toamnă, Calendarul Popular
consemnează Ziua Şarpelui, cel care împarte anul în două anotimpuri, odată cu
ritmul hibernării sale. Cele două zile ale şarpelui stau semnul unei străvechi
zeităţi preistorice, considerată simbol al renaşterii ciclice a naturii,
imaginea şarpelui muşcându-şi coada fiind una dintre cele mai cunoscute
reprezentări a veşnicei reîntoarceri.
Începând din această
zi, în satele din Câmpia Română, oile încetau să mai fie hrănite cu fân şi
otavă, fiind scoase la iarbă verde, sărbătoare numită Lăsatul.
În preajma echinocţiului de primăvară, timpul era suficient de cald pentru ca insectele să „învieze”, reptilele să se „dezmorţească”, ştiuca să se „zbată în apă” anunţând perioada de reproducere, albinele să iasă din stupi în căutare de hrană. De aceea, sărbătoarea era numită local Ziua Şarpelui, Ziua Peştelui sau retezatul Stupilor. La Alexii se greblau şi se măturau ogrăzile, târlele şi oboarele, se aprindeau focuri prin grădini şi livezi, se ocoleau casele şi acareturile cu tămâie şi cârpă arsă pentru alungarea şerpilor şi insectelor, se legau tulpinile pomilor fructiferi cu paie să nu se caţere omizile pe crengi, se suna din clopoţei sau se făceau zgomote, bătând din fiare vechi, pentru a speria şerpii, şopârlele, salamandrele şi broaştele.
Aceste practici se efectuau în sudul ţării, când era echinocţiul de primăvară, conform calendarului iulian.
Anul Nou Piscicol este sărbătorit fie de Alexii (17 martie – Ziua
Peştelui), fie de Sfântul Andrei Mrejarul la Blagoveştenie (25/26 martie). Ziua
Peştelui este o veche sărbătoare tradiţională din Dobrogea, spun muzeografii
tulceni, citându-l pe Gheorghe Mihalcea (lucrarea „Calendarul etnofolcloric al
pescarilor români din Dobrogea“).
De Alexii,
femeile nu aveau voie să toarcă, să ţese, să depene sau să folosească
foarfecele, acul sau furca de tors. Era interzis a se aduce în casă lut şi
surcele, iar dacă lutul era adus din timp, acum se înmuia cu apă şi se astupau
cu el toate găurile şi fisurile de la sobă, crezându-se că, în felul acesta, se
astupau şi ochii şarpelui, iar oamenii erau feriţi de muşcătura lui. Din
această zi le era permis oamenilor să ucidă şarpele, atunci când acesta le
ieşea în cale.
Alte
reprezentări mitice asociate lui Alexie: Alexa Boje, considerat patron al
vieţuitoarelor, care iernează sub pământ şi Alexe Caldu, sinonim cu Alexie şi
Moş Alexă, care aleargă călare pe cal să întoarcă soarele furişat pe lângă
sfinţi, la 9 martie, şi pe lângă Dochia, la 1 martie, spre tărâmurile de
miazănoapte pentru a lăsa pământul fără căldură şi lumină. Când soarele ajunge
în dreptul echinocţiului de primăvară încearcă, plictisit de drumul parcurs
zilnic de la răsărit la apus, să fugă spre nord. Conform altor tradiţii, lumea
este salvată de la pieire nu de Alexe Caldu, care este bătrân şi nu mai poate
prinde din urmă soarele, ci de zeul tânăr cabalin, Sântoaderul cel Mare.
Semnificațiile
numelui Alexe
a apăra, a ajuta, om, omul care ajută, a proteja, protectorul omenirii,
apărătorul
Despre numele Alexe
Numele de băiat Alexe este de origine greacă și are semnificația de a
apăra. Numele de Alexe este redat în
latină prin Alexius și este purtat în primele secole ale erei noastre de câțiva
martiri. Devine nume creștin și calendaristic, râspândindu-se astfel în Europa
și se bucura de o mare popularitate în Imperiul bizantin, în Franța medievală.
Numele Alexie și Alexia sunt derivate ale numelor Alexandru și Alexandra
și provin de la grecescul "Alexandros" care înseamnă "protector,
apărător al oamenilor, viteazul care apără". Există și alte variante
precum Alexe, Alexianu, Alex, Alexei, Alexa, Alexi, Alexandrina, Lexi, Alessia.
Celebrități cu aceste nume: Alexei Tolstoi, Alexei Yagudin, Alexis de
Tocqueville (istoric francez), Alexandriana Halic, Alexia Portal (actrita
franceza), Printesa Alexia a Greciei, Printesa Alexia a Olandei.
Vechii greci foloseau numele personale Alexas, Alexias, Alexis, Alexios
frecvent, ele provenind de la cuvântul alexo - a apăra.
Tradiții și
obiceiuri de Alexii
Alexie din calendarul popular, serbat în ziua de 17 martie, este considerat
a fi patronul tuturor viețuitoarelor care au hibernat în subteran (reptilele,
mai ales) sau au stat ascunse sub coaja copacilor (insectele, numite gujulii)
si care se trezesc, acum, la viață.
SFÂNTUL ALEXIE din calendarul
popular, serbat pe 17 martie, este considerat a fi patronul tuturor vieţuitoarelor
care au hibernat în subteran (reptilele, mai ales) sau au stat ascunse sub
coaja copacilor (insectele, numite gujulii) şi care se trezesc, acum, la viaţă.
Sărbătoarea cunoscută sub numele de ALEXII face parte din același ciclu
ritualic de înnoire a timpului calendaristic, în prag de primăvara.
Atmosfera satelor și spațiul din jurul gospodăriilor sunt purificate,
acum, prin fumigații și zgomote de întimidare. Dis - de – dimineață, în grădini
se aprind focuri ritualice, în care sunt puse să ardă fructele sfințite la Ziua
Crucii (14 septembrie). Tinerii săreau, altă dată, peste focurile făcute din
frunzele strânse cu o zi înainte și cocenii adunați de prin grădini, în
credința că vor fi feriți de boli pe întreg parcursul anului și, de asemenea,
ca vor fi feriți de pureci.
Focurile aprinse în zorii acestei zile prin livezi sau prin grădinile
caselor aveau și o semnificație fertilizatoare, ziua fiind un important moment
în calendarul pomicol tradițional.
Femeile obișnuiau să ia cărbuni din focul aprins, în castroane sau căni,
și să afume, pe rând, fiecare arbore fructifer din livadă, înconjurând și
gospodaria de trei ori. De asemenea, se considera că spiritele malefice din
natură, precum și toate jivinele (insecte, reptile, rozătoare) cuibărite în
jurul casei în timpul iernii, puteau să fie îndepărtate cu ajutorul zgomotelor
făcute prin baterea în diferite obiecte metalice.
Preventiv, pentru îndepărtarea vietăților dăunătoare, femeile obișnuiau
să facă un amestec din făină de porumb și apă pe care îl puneau la cele patru
colțuri ale hotarului proprietății fiecărei gospodării.
În unele sate, ALEXIILE erau cunoscute și sub denumirea de ZIUA ȘARPELUI,
deoarece se considera că în această zi șerpii ies din pământul în care au
hibernat timp de 6 luni (de la 14 septembrie pâna lă 17 martie).
În Ziua
Şarpelui, ţăranii n-au voie să-l omoare şi nici să-i spună pe nume. În schimb,
îl descântă şi respectă nenumărate interdicţii: nu ating obiecte ale căror
forme amintesc de a sa, nu taie lemne, nu torc, nu ţes, nu folosesc foarfecele
sau acul. În satele noastre, şarpele pendulează între ipostaza de antropofag,
prezent în blestemele de mamă, colindele şi baladele fantastice (“…dar nu-i
para focului,/ că-s ochiuţii şarpelui./ şade-n drum încolăcit/ şi mănâncă un
voinic…”) şi cea de animal totem sau strămoş mitic (“şerpe este la toata casa;
unde este şerpe, e noroc la casă, merge bine şi nici un rău, nici un farmec nu
se apropie. Dar să ferească Dumnezeu să-l omori, că îndată moare unul din
gospodari. Acela se cheamă şerpe de Casă”).
Această credință impunea interdicții specifice de muncă. În mod special,
femeile nu aveau voie să toarcă, sa țese, să depene sau să folosească
foarfecele, acul sau furca de tors.
Era interzis, de asemenea, a se aduce în casă lut și surcele, iar dacă
lutul era adus din timp, acum se înmuia cu apă și se astupau cu el toate
găurile și fisurile de la sobă, crezându-se că, în felul acesta, se astupau și
ochii șarpelui iar oamenii erau feriți de mușcătura lui. Din această zi le era
permis oamenilor să ucidă șarpele, atunci când acesta le ieșea în cale.
În dimineața zilei de 17 martie, oricine trece prin satele din Bucovina mai poate surprinde focuri aprinse prin livezi, adevărați martori ai unei sărbători tradiționale puternic ancorata în viața localnicilor, dar care cu timpul s-a mai păstrat doar prin miezul ei religios. În unele sate de la deal sau de la munte, în special în zona pomicolă a ținutului, aspectul popular al Alexiilor mai poate fi întâlnit, însă, și astăzi.
Ziua
Serviciului istoric al armatei
În baza Înaltului Decret Regal nr. 380 din 17 martie 1867, domnitorul
Carol I aproba raportul ministrului de Război nr. 2734 privind înfiinţarea
Depozitului General al Războiului organizat pe două secţii: Secţia I – Harta
României. Lucrări topografice interioare şi Secţia a II-a – Lucrări istorice.
Statistică militară şi lucrări regimentare.
Ziua Mediatorului Şcolar Rrom
Ziua
marchează în România elaborarea primei fişe de post a mediatorului şcolar Rrom,
de către inspectorii pentru şcolarizarea Rromilor, participanţi la Seminarul
din Tulcea, în 15 - 17 Martie 2000, organizat de Ministerul Educaţiei
Naţionale, Romani Criss şi OSCE. Ulterior, în Codul Ocupaţiilor din România, a
fost înscrisă profesia de mediator şcolar, în anul 2001, pentru nevoile
Programului educaţional PHARE, ce a început în Septembrie 2002.
Ziua presei
libere din Nord-Vestul ţării
întrucât la 17 martie 1889 a
apărut la Baia Mare „numărul de probă” al săptămânalului social, literar şi
economic „Gutinul”, editat de Michail Molnar şi avându-l ca „redactor
răspunzător“ pe Gavril Szabo.
Ziua națională a Irlandei
Ziua națională a Irlandei este cunoscută
sub numele de Saint Patrick’s Day, în onoarea patronului spiritual al acestei
țări. Sărbătoarea comemorează sosirea Sfântului Patrick în Irlanda și cultura
irlandeză. Prin urmare, această zi este marcată de evenimente speciale,
festivaluri și diverse parade.
Sfântul Patrick,
patronul spiritual al Irlandei, este sărbătorit, în fiecare an la 17 martie.
Cele mai importante festivităţi au loc în Irlanda, la Dublin, dar şi în
întreaga lume, acolo unde există comunităţi ale irlandezilor, care au adus cu
ei tradiţiile specifice acestei sărbători.
În Irlanda, Ziua
Sfântului Patrick a început să fie marcată prin secolele IX-X, prin procesiuni,
dar a fost inclusă în calendarul catolic abia la începutul secolului al
XVII-lea. În 1903, Ziua Sfântului Patrick a devenit ziua naţională a Republicii
Irlanda, iar în noiembrie 1995, guvernul Irlandei a fost iniţiatorul
Festivalului Sfântului Patrick care are loc, în fiecare an, la Dublin, potrivit
www.stpatricksfestival.ie. Prima ediţie a acestui festival a avut loc la 17
martie 1996 şi a durat doar o zi. Festivalul a crescut în timp, astăzi, el
desfăşurându-se de-a lungul a patru sau cinci zile, fiind organizate, pe
străzile Dublinului, cele mai spectaculoase parade şi petreceri.
În 2018, Festivalul
Sfântului Patrick de la Dublin are loc în perioada 15-19 martie. Parada
Festivalului are loc la data de 17 martie şi cuprinde care alegorice având ca
sursă de inspiraţie frumoasele legende irlandeze, costume tradiţionale
irlandeze, formaţii de cimpoieri şi toboşari, dansatori irlandezi. Nu lipsesc
faimosul trifoi şi culoarea verde. În cadrul festivalului mai au loc şi alte
manifestări, precum spectacole de teatru în aer liber, ateliere de lucru pentru
copii, concerte de muzică, tururi şi prezentări istorice. Totodată, pe tot
parcursul festivalului, cele mai importante clădiri din Dublin sunt luminate în
culoarea verde.
În cadrul festivalului,
cu scopul de întări şi mai mult legătura culturală puternică ce există între
Republica Irlanda şi diaspora, are loc prezentarea unei colecţii de artă ce
redă anii foametei şi care ajunge pentru prima dată pe pământ irlandez.
Colecţia a fost realizată de Muzeul ''Marea Foamete din Irlanda'' din cadrul
Universităţii Quinnipiac, Hamden, Connecticut, SUA, este unică în lume şi
constituie o legătură directă cu trecutul pentru cei aproximativ 6,5 milioane
de irlandezi şi 40 de milioane de americani de origine irlandeză. Marea Foamete
a avut un impact semnificativ asupra istoriei Irlandei, a pământului, politicii,
culturii, asupra caracterelor oamenilor şi a relaţiilor interumane aminteşte
sursa amintită mai sus.
Lucrările din cadrul
expoziţiei ''Coming Home: Art and the Great Hung'' sunt expuse la Dublin
Castle, West Cork Arts Centre din Skibbereen şi la Cultúrlann Uí Chanáin din
Derry până la data de 30 iunie 2018.
Născut în anul 385
d.Hr. în Britania, Sf. Patrick a fost răpit şi dus în Irlanda, în jurul vârstei
de 16 ani. După şase ani a reuşit să fugă în locurile natale. A fost timp de
mai mulţi ani ucenicul episcopului Gherman din Auxerre, care l-a hirotonist
diacon, preot şi episcop. În 432 a plecat din nou în Irlanda, unde până la
moartea sa la 17 martie 461 (unele surse arată anii 480 sau 492 d.Hr.), şi-a
continuat viaţa clericală convertindu-i pe irlandezi la creştinism şi întemeind
o episcopie. Sfântul Patrick a folosit simbolul trifoiului pentru a ilustra
doctrina Sfintei Treimi, prin cele trei frunze unite într-o singură tulpină
explicând conceptul unui singur Dumnezeu în trei persoane, se menţionează pe
www.calendar-ortodox.ro.
Saint Patrick’s Day nu este comemorată
numai în Irlanda. Irlandezii din diaspora organizează evenimente speciale în
țări precum: Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Australia etc.
Culoarea asociată cu această zi este verde, iar persoanele care iau parte la
festivități se îmbracă în haine de această culoare și poartă funde verzi și
trifoi. Deoarece nu există restricții în această zi, consumul de mâncăruri cât
mai variate și de alcool este încurajat.
În Statele Unite ale
Americii, prima manifestare prilejuită de Ziua Sfântului Patrick a fost
organizată de Societatea caritabilă irlandeză din Boston, la 17 martie 1737. În
New York, prima celebrare a sfântului a avut loc în 1756, la taverna ''Crown
and Thistle'', iar prima paradă a avut loc la 17 martie 1762, potrivit
www.theholidayspot.com. Parada a fost organizată de către soldaţii irlandezi
care activau în colonii. O creştere semnificativă a numărului imigranţilor irlandezi
a avut loc în SUA, mai ales după Marea Foamete din secolul al XIX-lea, când
mana a lovit în câteva rânduri culturile de cartofi, care a dus la decesul a
peste un milion de oameni, iar circa două milioane au imigrat în mai multe zone
ale lumii. Părăsindu-şi ţara natală, irlandezii nu au putut lua cu ei bunuri
materiale, ci doar tradiţiile, astfel încât parada organizată de Sfântul
Patrick a devenit, în timp, modalitatea acestora de a-şi manifesta identitatea.
Astăzi, parada de la
New York organizată de Ziua Sfântului Patrick este cea mai veche paradă civilă
din lume şi cea mai mare din Statele Unite. De asemenea, oraşele americane
Boston, Philadelphia şi Savannah sărbătoresc această zi cu parade care implică
între 10.000 şi 20.000 de participanţi fiecare. Oraşul Chicago are propria lui
tradiţie în ceea ce priveşte această sărbătoare, alături de binecunoscuta
paradă. În fiecare an, începând din 1962, apa râului Chicago este colorată în
verde.
În România, până în
2008, sărbătorirea Ziua Sfântului Patrick s-a rezumat doar la câteva
evenimente. În 2008, Asociaţia Culturală Româno-Irlandeză în colaborare cu
Primăria Sectorului 1 a organizat o manifestare de amploare, care a inclus
concerte şi spectacole de dans irlandez, iar apa fântânii din Piaţa Universităţii
a fost colorată în verde. În 2013, în perioada 15-19 martie a avut loc la
Bucureşti, cel mai mare festival din România dedicat Sfântului Patrick şi a
fost organizat de Ambasada Irlandei. Festivalul a cuprins concerte de muzică
irlandeză, o paradă cu care alegorice, reprezentaţii de dans specific irlandez,
baluri şi recepţii oficiale.
Toate manifestările din
întreaga lume prilejuite de Ziua Sfântului Patrick sunt unice, însă au elemente
comune, simboluri care definesc însuşi spiritul irlandez: trifoiul (asociat cu
Sf. Patrick), crucea celtică (ce îmbină tradiţii păgâne şi creştine),
spiriduşul (leprechaun), un personaj imprevizibil şi mereu pus pe şotii, şi nu
în ultimul rând, culoarea verde. Toţi participanţi poartă haine verzi în
această zi, dar şi accesorii în aceeaşi culoare, precum pălării, panglici şi un
trifoi prins de haine sau pictat pe faţă. Se pare că trifoiul şi panglicile
verzi erau asociate sărbătorii încă din secolul al XVII-lea.
Tradiții
Conform traditiei, culoarea Zilei Sfantului
Patrick este culoarea-simbol a Irlandei, verdele. Obiceiul este de a purta
trifoi, funde si haine verzi pe 17 martie, data mortii Sfantului.
De asemenea, încă o tradiție a
irlandezilor de Ziua Sfântului Patrick este de a bea bere. Chiar cei de la
Guinness au lansat un nou sortiment pentru aceasta ocazie, editia Verde.
De obicei, în Irlanda, Sărbătorea
Sfântului Patrick pică în postul Paștelui catolic. Dar Biserica Catolică le da
voie irlandezilor să consume carne în această zi, întrucât, potrivit tradiției,
aceștia organizează o masă mare, alături de prieteni și familie, pentru
celebrarea Sfântului Patrick.
Falezele
de la Moher, situate în sud-vestul regiunii Burren, sunt unele dintre
cele mai remarcabile panorame și formațiuni pe care coastele Irlandei le oferă;
ele ajung până la amețitoarea înălțime de 213 metri deasupra nivelului mării și
se întind pe o distanță de 8 kilometri lungime.
Sfântul
Patrick
Sfântul Patrick, Iluminătorul Irlandei s-a născut în jurul anului 385, fiul lui Calpurnius, un colector de taxe roman. El a trăit în satul Bannavem Taberniae, undeva la gura râului Severn din Wales. Când Patrick avea 16 ani, ţinutul a fost atacat de piraţi şi el a fost unul din captivi. El a fost dus în Irlanda unde a fost vândut ca sclav şi pus să lucreze ca îngrijitor de porci pe un munte, numit Slemish în Antrim County. În perioada cât a fost sclav Patrick a învăţat limba irlandeză care i-a fost de folos mai târziu în misiunea lui viitoare.
El a trăit în rugăciune şi singurătate
pe munte timp de 6 ani. Sf. Patrick a avut două viziuni: în prima i se arăta că
se va întoarce acasă, iar în a doua vedenie i se spunea că vaporul lui este
gata. Pornind pe jos, Patrick a parcurs două sute de mile de-a lungul coastei.
Acolo a reuşit să se îmbarce pe vapor şi s-a întors în Marea Britanie la
părinţii săi.
Puţin mai târziu, s-a dus la Gaul şi a
studiat preoţia în Auxerre, sub Sf. Germanus (prăznuit în 31 iulie). În cele
din urmă, a fost sfinţit episcop şi i s-a încredinţat misiunea în Irlanda,
urmându-i Sfântului Paladie (prăznuit în 7 iulie). Sf. Paladie nu a avut prea
mult succes în Irlanda. După un an, s-a dus în Scoţia, unde a murit în anul
432.
Patrick a avut un vis în care un înger a
venit la el ţinând în mână mai multe scrisori. Alegând una pe care scria Vocea
Irlandezilor, i-a auzit pe irlandezi cum îl chemau înapoi la ei.
Cu toate că Sf. Patrick a avut rezultate
deosebite în propovăduirea Evangheliei, el nu a fost nici primul nici unicul
misionar în Irlanda. El a ajuns acolo în jurul anului 432 (deşi nu se ştie
sigur anul), cam la un an după ce Sf. Paladie şi-a început misiunea în Irlanda.
Pe coasta de sud-est mai erau şi alţi misionari activi, dar Sf. Patrick a avut
cea mai mare influenţă în răspândirea cuvântului Evangheliei. De aceea, a rămas
cunoscut drept "Iluminătorul Irlandei".
Cartea sa autobiografică
"Confesiuni" cuprinde multe din încercările şi dezamăgirile pe care
acesta le-a trăit de-a lungul misiunii sale. Patrick i-a mărturisit odată unui
prieten că era tulburat de un anumit păcat pe care l-a comis înainte de a
împlini 15 ani. Prietenul l-a asigurat că Dumnezeu se va îndura de el şi îl va
milostivi, susţinându-l în numirea lui ca episcop. Mai târziu, însă, prietenul
l-a trădat dezvăluind secretul lui Patrick, în încercarea de a-l opri să devină
episcop. Mulţi ani de atunci, Sf. Patrick încă mai plângea pentru prietenul său
care l-a umilit public.
Sf. Patrick a înfiinţat multe biserici
şi mănăstiri pe teritoriul Irlandei, dar convertirea poporului irlandez nu era o
sarcină uşoară. Aceştia erau ostili şi de multe ori îl atacau pe Sf. Patrick,
acesta înfruntând pericolul, insultele şi ocările care i se aruncau cu referire
la statutul său de străin şi fost sclav. Se crede chiar că ar fi fost în
pericol de moarte. În ciuda tuturor obstacolelor el a rămas fidel chemării sale
şi a botezat mulţi oameni întru Hristos.
Epistola sfântului către Coroticus este
o lucrare autentică. În aceasta el denunţă atacul celor din Coroticus asupra
uneia din congregaţiile sale. Lucrarea Lorica este atribuită tot Sfântului
Patrick. În scrierile sale, putem citi despre conştientizarea chemării
sfântului de către Dumnezeu, precum şi hotărârea şi smerenia sa în îndeplinirea
misiunii. El se considera "un păcătos", cel mai neştiutor dintre
toţi, şi cel mai dispreţuit dintre toţi. El mulţumeşte lui Dumnezeu pentru
reuşitele sale şi nu se bazează pe puterile sale. "Datorez totul lui
Dumnezeu pentru că din mila Lui atâţia oameni s-au născut din nou întru
El."
Pe vremea când a înfiinţat Scaunul Episcopal
în Armargh în 444, Sf. Patrick a mai avut şi alţi episcopi care-l ajutau, mulţi
preoţi şi diaconi locali, încurajând dezvoltarea monahismului.
Sf. Patrick este deseori înfăţişat
ţinând în mână un trifoi, sau cu şerpi care fug de la el. El a folosit simbolul
trifoiului pentru a ilustra doctrina Sfintei Treimi. Cele trei frunze care
cresc dintr-o tulpină l-a ajutat să explice conceptul unui singur Dumnezeu în
trei persoane. Mulţi cred acum că povestea alungării şerpilor din Irlanda nu
are nici un fond istoric.
Sf.Patrick s-a stins din viaţă în 17
martie 461 (unii spun că în 492). Sunt mai multe variante despre ultimele sale
zile, dar mai mult legende. Muirchu spune că nu se ştie locul în care a fost
îngropat Sf. Patrick. Sf. Columba din Iona (prăznuit în 9 iunie) spune că Duhul
Sfânt i-a descoperit că Patrick a fost îngropat la Saul, locul primei sale
biserici. O lespede de granit a fost amplasată pe locul tradiţional al
mormântului său din Downpatrick în 1899.
Sfântul
Cuvios Alexie, omul lui Dumnezeu
Preacuviosului părintele nostru Alexie s-a născut la
Roma, fiind singurul copil al patricianului Eufimian şi al Aglaidei, care erau
de neam nobil şi bogaţi. Ajungând la vârsta potrivită, tatăl său i-a ales
soţie, pregătindu-i cămara de nuntă. După căsătorie, când a intrat în cămara de
nuntă, în care se găsea soţia lui, în loc să rămână acolo cu ea, şi-a scos
inelul său şi dându-i-l şi binecuvântând-o, a ieşit în ascuns din casă şi a
plecat îndată la Edesa. Şi venind la biserica de aici, a rămas pe lângă ea timp
de optsprezece ani, îmbrăcat cu haine sărace şi zdrenţuite, hrănindu-se din
mila şi îndurarea celor ce veneau la biserică.
Mai târziu a plecat de acolo, căci nu se mai putea
să rămână mai multă vreme ascuns, din cauza virtuţilor lui, fiindcă mulţi,
înţelegân-du-i viaţa lui virtuoasă, veneau mereu la el şi-l stânjeneau, şi a
voit să se ducă în Tarsul Ciliciei, la biserica sfântului apostol Pavel, dar nu
şi-a putut împlini această dorinţă, deoarece corabia cu care călătorea, împinsă
fiind de vânt, a fost îndrumată într-altă parte. Ajungând deci la Roma, a venit
la casa părinţilor lui. Aici, nemaifiind cunoscut de nimeni, îşi petrecea viaţa
înaintea porţii casei sale, luat în derâdere şi batjocorit de înşişi servitorii
lui, pătimind atât de mult, cât poate pătimi un om străin lipsit de orice
îndrăzneală din partea unor oameni petrecăreţi şi gălăgioşi. Când a simţit că i
se apropie fericitul sfârşit, a cerut o bucată de hârtie şi a scris pe ea cine
este şi unde s-a născut. Şi a păstrat această hârtie la el, până când împăratul
Onoriu, după o descoperire dumnezeiască, venind la el, l-a găsit dându-şi
duhul. Şi rugându-se de el şi luând de la el scrisoarea şi citind-o în auzul
tuturor, au cunoscut cu toţii cele cu privire la el. Deci, toţi fiind cuprinşi
de spaimă, au luat şi au îngropat cu cinste şi cu mare cuviinţă sfintele lui
rămăşite în biserica sfântului apostol Petru, moaştele lui răspândind după
aceea miruri cu bun miros şi vindecări tuturor celor ce se apropiau de ele.
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1819: S-a născut Alecu Russo, ideolog al generaţiei de la 1848.
Alecu Russo (n. 17 martie 1819, Chișinău - d. 5 februarie 1859, Iași) a
fost poet, prozator, eseist, memorialist și critic literar român (originar din
Basarabia), ideolog al generației de la 1848. Este autorul volumului Cântarea
României, tipărit anonim. Fără a revendica vreodată explicit această operă, a
furnizat unul dintre cele mai cunoscute litigii de paternitate literară din
istoria literaturii române.
Este autorul volumului
"Cîntarea României", tipărit anonim; fără a revendica vreodată
explicit această operă, a furnizat unul dintre cele mai cunoscute litigii de
paternitate literară din istoria literaturii române (m.05.02.1859).
S-a născut în familia unui boier de viță veche, dar cu o situație
socială relativ modestă. Copilăria și-a petrecut-o la țară, în mijlocul
țăranilor. Pe la 1829 o cumplită epidemie de holeră i-a secerat familia. Rămas
orfan de mamă, Alecu Russo e trimis de parintele său la studii în Elveția. După
studiile din Elveția, își continuă studiile la Institutul lui Francois Naville
din satul Vernier de lânga Geneva. Pe băncile institutului scrie primele sale
încercări literare. Majoritatea lucrărilor au fost scrise în limba franceză și
au apărut postum, în traducere.
- 1834: S-a născut Gottlieb Daimler, inventator german, cel care a construit prima motocicletă și a îmbunătățit numeroase motoare.
A obținut un post de desenator tehnic,
iar în 1872, a devenit director tehnic la firma constructoare de motoare cu gaz
de iluminat (gazogen) Deutz, condusă de Nikolaus Otto.
Împreună cu Maybach, Daimler în 1882
deschide un atelier la Cannstatt, unde perfecționează motorul în patru
timpi proiectat de Beau de Rochas.
În 1885, a construit prima motocicletă
din lemn, iar în 1889, un triciclu cu motor, pe care a montat primul carburator
dotat cu jicloare pentru alimentarea cu benzină, și, în același an, primul
motor cu doi cilindri în V, pe care l-a prezentat la Expoziția Universală de la
Paris.
- 1861: În Italia, statele peninsulei și Cele două Sicilii au fost unite de regele Victor Emmanuel II, fiind proclamat Regatul Italiei.
Statele peninsulei și Regatul celor două
Sicilii au fost unite de regele Victor Emmanuel al II-lea.
Pe 17 martie 1861, a fost proclamat
Regatul Italiei, luând astfel sfârșit existența Regatului Sardiniei.
Casa de Savoia a condus Italia până în
1946, când a fost proclamată republică.
- 1866: Începe funcţionarea Băncii României.
A fost creată prin transformarea
filialei bucureştene a Băncii Imperiului Otoman (capital majoritar englez),
ceea ce a supărat Poarta otomană. După retragerea privilegiului de emisiune,
banca a continuat operaţiile bancare sub numele de “Bank of Roumania”. Primul
preşedinte al Consiliului de administraţie a fost Ion Ghica.
- 1883: S-a născut Urmuz, pseudonimul literar al lui Demetru Demetrescu-Buzău, scriitor român de avangardă
A început să scrie, aparent fără
conștiința că produce literatură, numai pentru a-și distra frații și surorile,
parodiind cu niște false automatisme academismul prozei curente. Textele lui
i-au atras atenția lui Tudor Arghezi, care i-a găsit pseudonimul și i-a
publicat, în 1922, în două numere consecutive din Cugetul românesc, Pâlnia și
Stamate, antiproză intitulată ironic roman în patru părți, în care face o serie
calambururi de esență sofistică prin duplicitatea de sens a cuvintelor: oamenii
coboară nu pe scări, ci din maimuță; o masă fără picioare bazată pe calcule și
probabilități; pereții sunt, conform obiceiului oriental, sulemeniți în fiecare
dimineață, alteori măsurați cu compasul, pentru a nu scădea la întâmplare.
Absurditatea cea mai izbutită este
Ismail și Turnavitu, premergătoare teatrului lui Eugen Ionescu: …Ismail este
compus din ochi, favoriți și rochie… Se plimbă însoțit de un viezure de care se
află strâns legat cu odgon de vapor și pe care în timpul nopții îl mănâncă crud
și viu, după ce mai întâi i-a rupt urechile și a stors pe el puțină lămâie…
Scrierile lui, puține la număr, au
cunoscut o glorie postumă, care nu a încetat să se consolideze. Ele au avut o
neașteptată înrâurire asupra literaturii românești de avangardă și au
contribuit la lărgirea conștiinței estetice.
Eugen Ionescu a explorat mai târziu
filonul literaturii absurdului, considerându-l pe Urmuz unul din precursorii
„tragediei limbajului”. Mai aproape de spiritul dadaist prin gustul primejdios pentru hazardul
creator de personaje mecanomorfe, insidios monstruoase, decât de suprarealismul
adversar principial al lucidității, Urmuz a întreprins o critică în esență
grotescă, unică în felul ei, a literaturii, căreia nu-i lăsa nici o speranță de
supraviețuire. De aceea, în ciuda aparenței hilare, de bufonerie a scrierilor
sale, i se opune, într-o tensiune abia mascată, un fond tragic, dizolvant.
În anul următor, 1923, s-a sinucis la 23
noiembrie, în București, fără să lase vreo explicație asupra funestului său
gest. Voia să moară în chip original, fără nici o cauză.
- 1948: A fost semnat, la Bruxelles, actul de naştere al Uniunea Europei Occidentale, de către Belgia, Franţa, Luxemburg, Olanda şi Marea Britanie.
UEO este singura organizaţie europeană
cu componenţă de apărare înfiinţată în perioada războiului rece, în present,
formată din 28 de ţări.
Organismul fusese creat în 1948 de Franța,
Marea Britanie, Olanda, Belgia și Luxemburg. UEO era la acea vreme o contrapondere
la Uniunea Sovietică. Organizația nu-și mai are rostul în prezent.
În contextul intrării în vigoare a
Tratatului de la Lisabona și al progreselor instituționale ale Uniunii
Europene, și-a pierdut rațiunea de a fi o altă structură, Uniunea Europei
Occidentale. La Bruxelles a fost anunțată dizolvarea acesteia, în 2010.
Uniunea Europei Occidentale, structura
prea puțin cunoscută de marele public, în special de cel din Europa de răsărit
a fost o emanație a Războiului Rece. Ea a fost creată în 1948 de Franța, Marea
Britanie, Olanda, Belgia și Luxemburg, țări neliniștite la acea oră de forța
Uniunii Sovietice.
Uniunea Europei Occidentale a fost însă
eclipsată, un an mai târziu, de crearea Alianței Atlantice, dar a continuat să
funcționeze și să primească noi membri. La ora dizolvării sale, Uniunea Europei
Occidentale număra zece țări membre și 18 membri asociați.
Sediul structurii se afla la Bruxelles,
dar Parisul găzduia adunarea sa inter-parlamentară. Structura dispunea de 60 de
angajați și de un buget de funcționare de 13 milioane de euro.
Pentru securitatea și apărarea europeană
a început deci o nouă fază, iar rolul istoric al Uniunii Europei Occidentale
s-a încheiat. Multă vreme, această structură a fost totuși considerată un
embrion al unei apărări europene, pe care unele capitale, precum Parisul ar fi
vrut să o dezvolte în paralel cu Alianța Atlantică, aceasta din urmă fiind considerata
cam prea mult dominată de americani.
- 1958: A fost lansat Vanguard 1, primul satelit care se alimenta cu energie solară și cel mai vechi satelit artificial al Terrei prezent pe orbită
Vanguard 1 (ID: 1958-Beta 2) a fost al
patrulea satelit artificial lansat al Terrei și primul satelit care este
alimentat cu energie solară. Deși comunicarea cu acesta a fost pierdută în
1964, Vanguard 1 rămâne cel mai vechi satelit realizat de om, care se află încă
pe orbită. A fost programat pentru a testa capacitățile de lansare a unui
vehicul cu lansare în trei trepte, ca parte a Proiectului Vanguard și pentru
studiul mediului asupra unui satelit și sistemele sale în orbita Terrei. Acesta
a fost de asemenea utilizat pentru a obține măsurători geodezice prin analize
de orbitare.
Design-ul
navei
Naca este o sferă de aluminiu ce
cântărește 1.47 kg și are un diametru de
165 mm. Ea conține un transmițător de 10 mW, 108 MHz alimentat de o baterie cu
mercur și un transmițător de 5 mW, 108.03 MHz, alimentat de șase celule solare
montate pe corpul satelitului. Șase antene scurte sunt proeminențe exterioare
sferei. Transmițătoarele au fost utilizate primar pentru inginerie și obținerea
datelor, dar au fost utilizate și pentru determinarea conținutului de electroni
dintre satelit și stațiile de la sol.
Vanguard poartă de asemenea două
termistoare care măsoară temperatura interioară tot la 16 zile pentru a
monitoriza eficacitatea protecției termice. O versiune de backup a lui Vanguard
1 este prezentă la Centrul Spațial și Cosmosfera din Kansas
Misiunea
Vehiculul de lansare în trei trepte a
plasat Vanguard, în 17 martie 1958, pe o orbită eliptică înclinată la 34,25
grade, în 134,2 minute, la 654×3,969 km.
Estimările inițiale au considerat că
această orbită va rezista 2000 de ani, dar s-a descoperit că există efecte ale
radiației solare, care a produs perturbări semnificative în ce privește
înălțimea perigeului satelitului, fapt ce a cauzat o descreștere semnificativă
a duratei prezenței așteptate la numai 240 de ani.
- 1988: Apple dădea în judecată Microsoft și HP
La acea vreme, compania din Cupertino
reclama faptul că atât Microsoft cât și HP foloseau în interfețele lor grafice
elemente ”împrumutate” din interfața de Macintosh.
Partea interesantă cu acest proces este
dată de faptul că și Apple a fost dată în judecată pentru același motiv de
către Xerox. Și mai haios este că procesul a durat până în 1994 când o decizie
a tribunalului a dat peste nas pretențiilor ridicate de Apple, care nu au primit
niciun fel de despăgubire.
Cam pe acolo a început. De atunci
procesomania a luat forme alarmante!
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!