Este a 98-a zi a anului.
Au mai rămas 267 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 06 h 45 m și apune la 19 h 51 m.
Citatul zilei
Câteodată oamenii se
împiedică de adevăr, dar de cele mai multe ori se ridică și merg mai departe. (Emil Cioran)
Ziua Internaţională a
Rromilor
Ziua Internaţionalǎ a
Romilor este sǎrbǎtoritǎ pe 8 aprilie, întrucât pe 8 aprilie 1971, la Londra, a
fost creatǎ Uniunea Internaţionalǎ a Romilor.
La Congresul Mondial al Rromilor, desfăşurat
la Londra, în anul 1971, s-a luat decizia ca ziua de 8 aprilie să devină Ziua
Calendarul zilei - 8 aprilieInternaţională a Rromilor din întreaga lume. Tot
atunci a fost adoptat, ca imn internaţional al rromilor, cântecul ”Gelem, gelem”,
de cântăreaţa şi actriţa Olivera Vuco, în cunoscutul film iugoslav ”Am întâlnit
şi ţigani fericiţi”, peliculă ce datează din 1967.
De asemenea, a fost adoptat şi steagul
internaţional al rromilor, având jumătatea de jos verde, simbol al câmpurilor
înverzite, şi jumătatea de sus albastră, simbol al cerului senin, iar la mijloc
o roată, simbolizând, pe de o parte, soarta, roata succesiunii vieţilor, iar pe
de alăt parte nomadismul, în relaţie cu spaţiul originar al Indiei.
Două decenii mai târziu, la
Congresul Mondial al Rromilor din aprilie 1990, Comisia Lingvistică a Uniunii
Internaţionale a Rromilor a oficializat alfabetul internaţional standardizat al
limbii rromani, decizia fiind semnată de 17 specialişti în domeniu, din
diferite ţări, în prezenţa unui observator al UNESCO.
În anul 2002, de 8 aprilie,
s-a sărbătorit jubileul milenar, reprezentând 1000 de ani de atestare a
rromilor în Europa. Cu acest prilej unic, în numeroase ţări de pe toate
continentele s-a desfăşurat Ceremonia Râului. Lumânări aprinse şi flori au fost
aruncate pe ape, în memoria strămoşilor rromi care şi-au început, acum un
mileniu, drumul către Europa, apoi către cele două Americi şi mai departe.
În anul 2003, în semn de
solidaritate cu etnia rromilor, însuşi Dalai Lama, liderul spiritual al
Tibetului, laureat al Premiului Nobel pentru pace, a ţinut să participe, pe 8
aprilie, la ceremonia aprinderii lumânărilor, la Catedrala Centrală din
Dharamsala şi să înalţe rugăciuni pentru pacea şi unitatea rromilor de
pretutindeni.
Romii şi cultura lor au
supravieţuit mai mult de un mileniu. În Europa, se estimează că sunt 10-12
milioane, cei mai mulţi în România, Bulgaria, Rusia, Slovacia, Ungaria, Serbia,
Spania şi Franţa, în Turcia aproximativ 2,75 milioane, în Statele Unite circa 1
milion, iar în Brazilia - 800 de mii.
Numărul lor ar putea fi de fapt mult mai mare, mulţi romi evită să-şi
declare etnia, pentru că oriunde s-au dus, nu au fost bine veniţi.
Limba a jucat un rol-cheie
în continuitatea culturii rome, iar dansurile, portul tradiţional şi muzica lor
- cântecele de jale şi baladele lungi - au inspirat ritmurile flamenco, borero
sau de jazz sau au ajuns să facă carieră în toată lumea. De exemplu, Taraful
Haiducilor, din satul Clejani, a cărui poveste a început în urmă cu 300 de ani,
la marile curţi boiereşti, este acum un nume de răsunet pe scena mondială.
Unii recunosc că sunt romi,
dar nu vorbesc limba şi sunt integraţi în aceeaşi cultură ca şi majoritarii.
Alţii, fie se definesc încă prin vechile meserii ale strămoşilor, au portul
specific, păstrează limba şi trăiesc sub bulibaşă, fie păstrează doar limba şi
unele coduri tradiţionale. Între ei, unii au ocupaţii inventate în anii
tranziţiei sau aflate dincolo de lege, iar problemele sociale grave şi
prejudecăţile legate de aceasta etnie au făcut ca romii să fie adeseori
priviţi ca cetăţeni de mâna a doua, în
propria ţară sau în tările unde au imigrat, iar aceasta percepţie a dus la
discriminare, excludere, izolare, respingere, violenţă, persecuţie.
Instituţiile internaţionale
atrag atenţia că romii din Europa centrală şi de est trăiesc într-o sărăcie de
10 ori mai mare decât a populaţiilor majoritare din regiune, iar speranţa de
viaţă în rândurile etniei e cu 10-15 ani mai mică decât a est-europenilor.
Implicatiile acestei situatii sunt subiect de discuţie la cele mai înalte
niveluri şi apeluri la depăşirea prejudecăţilor şi combaterea sărăciei romilor
au fost lansat de Banca Mondială,
Comisia Europeană, Consiliul Europei şi chiar de miliardarul George Soros.
2015 este ultimul an din
Deceniul de incluziune a romilor, o iniţiativă susţinută de Bulgaria, Croaţia,
Cehia, Macedonia, România, Serbia, Muntenegru, Slovacia şi Ungaria, state cu
minorități rome semnificative aflate în situaţii de excludere socială şi
afectate de discriminare, iar proiectul multinaţional este destinat să
îmbunătăţească în mod activ situaţia romilor, în privinţa educaţiei, ocupării
forţei de muncă, a sănătăţii şi a
condiţiilor de locuit. În acelaşi timp, elitele rome se străduiesc să traseze
harta identităţii şi a sistemelor de valori care definesc etnia.
Romii din România
La recensământul din
octombrie 2011, aproximativ 619.000 persoane şi-au asumat
apartenenţa etnică de romi, dar, conform datelor detinute de Centrului Naţional de Cultură a Romilor – Romano Kher
(CNCR-RK), numărul romilor ar fi de cel
puţin 1.200.000 de persoane, iar alte estimari vorbesc chiar de o populaţie de
romi de peste 2 milioane şi jumatate de persoane. Romii se tem în continuare
să-şi recunoască oficial etnia, iar principala cauză ţine de modul, în esenţă
discriminatoriu, de a ne raporta la ei şi la problemele lor sociale, care au
dus şi la plecarea lor în masă spre alte ţări europene.
Exista mai multe grupări
semnificative: ţiganii de vatră,
ursarii, şătrarii, cărămidarii, lingurarii, argintarii, cocalarii, căldărarii,
rudarii, iar unii se autonumesc chiar „ţigani de mătase”.
Conform unor statistici din
2014 ale Băncii Mondiale, 84 % din populaţia romă se află la limita sărăciei,
iar nouă din zece au o situaţie materială precară. Rata de ocupare a forţei de
muncă este de 30 la sută, doar zece la sută dintre romi au avut constant un loc
de muncă în ultimii doi ani şi deşi 50 % afirmă că lucrează pe cont propriu, în
realitate, 90 la sută dintre aceştia lucrează la negru.
Mortalitatea infantilă este
de aproape de patru ori mai ridicata decât media pe ţară, mai mult de jumatate
dintre gospodariile lor nu au wc în înteriorul casei, iar mulţi nu au acte
oficiale şi nu pot beneficia de ajutoarele şi de programele sociale.
La 16 ani, numai 29 la sută
din băieţii romi şi 18 la sută din fete mai sunt la şcoală.
Un sfert dintre romi nu ştiu
să scrie şi nici să citească.
Între 5 şi 10% din romi ţin
obiceiul căsătoriei timpurii, fetele se
căsătoresc uneori chiar şi la 11-12 ani, ceea ce duce la numeroase complicatii
la naştere. Raportul Băncii Mondiale se bazează
pe date din Studiul Regional privind Situatia Romilor (SRR) realizat în 2011 de
ONU, prin Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, Banca Mondială şi
Comisia Europeană.
Dincolo de aderarea formală
la principii generale, conteaza măsurile concrete, iar guvernele, ONG-urile şi
asociaţiile pentru apararea drepturilor omului care au vorbit mereu limbi
diferite şi uneori contradictorii, încearcă acum realizarea unui progres
decisiv. În prezent, Uniunea Europeana şi Guvernul Romaniei finanţează în comun
şase proiecte strategice naţionale care ţintesc în general excluderea socială
şi abandonul şcolar, iar responsabilă pentru coordonarea activităţilor legate
de Deceniul de incluziune a romilor este Agenţia Naţională pentru Romi (ANR),
structura în cadrul administraţiei centrale.
În 14 ianuarie 2015, a fost adoptată, Strategia de incluziune a
cetăţenilor români aparţinând minorităţii rome pentru perioada 2015-2020,
document, aprobat prin Hotărâre de Guvern, care
include recomandările europene privind incluziunea romilor şi este în
concordanţă cu strategiile aprobate anterior în acest domeniu.
Cine sunt romii?
Despre locul lor de origine
există mai multe teorii: unii specialişti spun că romii ar proveni din Egipt,
în timp ce alţii avansează ipoteza venirii lor, în mai multe valuri, din
provincia indiană Punjab în urmă cu cel puţin 1.000 de ani. Istoricii cred că
majoritatea romilor au pornit spre Europa din cauza ciumei, a discriminării
castei lor, deşi nu se cunoaşte exact ce loc ocupau în societate, sau după
învazia turcilor şi răspândirea islamului în regiunea Indiei, începând cu
secolul XI. Drept argument, limba rromani (romani sau rromanes), care face
parte din familia de limbi indo-europene, fiind similară cu hindi. De altfel
chiar romii şi-au declarat, de mult timp, legaturile de sânge cu indienii,
invocând existenţa unor cuvinte din sanskrită, în limba şi portul lor specific.
Prima atestare documentară a
comunităţilor de romi datează din anul 1068, în Imperiului Bizantin, de unde au
pătruns în sud-estul şi centrul Europei şi în nordul Africii. Migraţia masivă a
romilor în Europa a început însă în secolul XIV, odată cu cucerirea de către
turci a portului grecesc Gallipoli. În secolul XV, au pătruns Europa de Vest,
mai ales în peninsula Iberică, iar din secolul XIX, în cele două Americi.
Pe la 1500, când numărul
imigranţilor creştea continuu, localnicii nu mai voiau sau nu mai aveau cu ce
să-i ajute pe pelerini, iar Biserica se împotrivea vrăjitoriei şi
prezicătorilor, cu care erau asociaţi frecvent romii. Astfel, când Dieta
Sfântului Imperiu Roman a dezbătut problema romilor, în 1497, s-a spus că romii sunt spioni în
slujba turcilor şi în ţările germane s-au organizat “vânători de ţigani”,
pentru uciderea tuturor celor prinşi. Apoi,
legile germane au fost preluate de toată lumea, fiind vizaţi în special
nomazii, şi mulţi romi au pornit spre est, pentru a scăpa de spânzurătoare sau
expulzare (în Anglia), însemnare cu
fierul roşu şi capete rase (în Franţa) sau de tăierea urechilor (în Moravia şi
Boemia). Unii istorici considera ca acesta a fost primul genocid al tiganilor.
În Evul Mediu, în Imperiul
Bizantin, în Imperiul Otoman şi în ţările slave de la sudul Dunării, romii au
fost secole întregi robi, au trecut prin procese de asimilare şi au adoptat
viaţa sedentară, cultura scrisă, limbile şi religiile popoarelor lângă care au trăit.
Din cauza modului lor de
viaţă, a culorii pielii, a limbii şi obiceiurilor, romii au fost ţinta urii
care a culminat în secolul XX cu deportarea şi uciderea în masă prin politica
de genocid a celui de-al Treilea Reich. În total, în jur de 2 milioane de romi
au murit, în urma deportărilor forţate, a înfometării şi abuzurilor, iar
alături de evrei, romii au fost prădaţi, lipsiţi de bunuri şi de aur şi trimişi
în lagărele de concentrare de la Birkenau şi Auschwitz. Şi după război, romii
au rămas o populaţie oprimată, în secial în fosta URSS, îar în între anii
1971-1991, în Cehoslovacia, se estimează că peste 90 de mii de femei rome au
fost sterilizate forţat, pentru a limita creşterea populaţiei de această etnie.
Din cauza izolării, mulţi
romi nu au avut slujbe stabile şi o casă, nu au beneficiat de servicii sociale
sau de sănătate, iar copiii lor nu au mers la şcoală. Rezultatul, săracie, boli
şi infracţionalitate, pentru care romii au rămas o etnie ostracizată.
Cum au ajuns romii în
Principatele Române
Nicolae Iorga, ca şi alţi
istorici, face referire la faptul că ţiganii au venit în Principatele Române
odată cu invazia mongolă din 1241-1242. În timpul războaielor cu tătarii,
prizonierii erau transformaţi în sclavi, iar la venirea romilor pe pământurile
româneşti aceştia au fost trataţi în acelaşi mod ca inamicii tătari. Romii au
fost făcuţi sclavi şi, fiind buni meşteşugari, aveau o mare valoare economică.
Cea mai timpurie atestare
documentară datează din 1385, într-un act emis de domnul Ţării Româneşti Dan I,
care dăruieşte Mănăstirii Tismana mai multe posesiuni, printre care şi 40 de
sălaşe de ţigani.
În Moldova, romii sunt
amintiţi prima dată în 1428, când Alexandru cel Bun dăruieşte Mănăstirii
Bistriţa 31 de sălaşe de ţigani şi 12 bordeie de tătari. De asemenea, mai sunt
amintiţi ţiganii Mănăstirilor Vîşnevăţ (1429) şi Moldoviţa (1434).
Ţiganii ocupau treapta cea
mai de jos a societăţii, dar prin meseriile practicate aveau un rol important
în economie, fie că erau robi domneşti, mănăstireşti sau boiereşti. După anul
1600, documentele oficiale folosesc termenul "rob", dar în general
cuvântul "ţigan" însemna sclav. Se puteau căsători doar cu
consimţământul stăpânului, iar dacă cei doi
aveau stăpâni diferiţi, consimţământul ambilor stăpâni era necesar şi
dacă robii se căsătoreau fără consimţământul stăpânilor, ei erau despărţiţi şi
copiii lor împărţiţi între stăpâni. Abia în secolul XVIII căsătoria a fost
declarată indisolubilă, iar stăpânii nu au mai avut dreptul să despartă
familiile. Un român care se căsătorea cu o ţigancă devenea şi el sclav. Un rob
"iertat", în unele cazuri excepţionale de stăpânul său, devenea
"român" sau om liber. Odată eliberat, fostul sclav avea drepturi ca
orice alt om liber. Singurul drept al unui sclav era cel la viaţă.
Codul penal din Muntenia,
din 1818, stabilea că "Toţi ţiganii sunt născuţi robi" şi
"ţiganii fără stăpân sunt proprietatea statului". Romii din
Principate au fost catalogaţi, până spre mijlocul secolului XIX, ca
"bunuri agricole însufleţite", puteau fi tranzacţionaţi sau lăsaţi
moştenire, fără ca aceste lucruri să fie reglementate juridic.
În Transilvania, cu excepţia zonelor ajunse temporar sub stăpânirea voievozilor munteni sau moldoveni, statutul romilor a fost mai bun. Ei au devenit iobagi ai coroanei în anii 1400, statutul fiind menţinut şi după ce Transilvania a devit principat autonom sub stăpânire otomană, plăteau o sumă mai mică decât populaţia sedentară şi aveau dreptul de a umbla prin ţară şi de a poposi pe pământurile coroanei. Cetele de romi erau autonome, nu aveau obligaţii militare, iar coroana era tolerantă faţă de neapartenenţa lor la religia creştină. În secolul XV, în Transilvania s-a creat chiar şi un voievodat al romilor, condus de un nobil voievod. Cu timpul, romii au renunţat la stilul nomad de viaţă pentru ca Imperiului Habsburgic a dus o politică de sedentarizare şi asimilare a romilor.
Cele trei mari
"ţigănii"
Cea mai mare era “ţigănia
domnească”. Erau robii care aparţineau domnitorului ţării şi soţiei acestuia,
toţi romii din ţară care nu aveau un stăpân aparţineau domnului şi cei care
veneau din alte ţări.
Aurarii sau rudarii erau cei
mai numeroşi dintre robii domneşti şi plăteau domnului o anumită cantitate de
aur scoasă din râuri. Ei sunt atestaţi pentru prima dată în anul 1620 în Ţara
Românească. În Transilvania se numeau băieşi, pentru că scoteau aurul din
pietrele munţilor, din locurile numite băi.
După epuizarea resurselor de nisip aurifer, aceasta ocupaţie a dispărut, iar romii aurari au început să prelucreze lemnul şi să confecţioneze vase şi linguri, primind astfel denumirea de lingurari. Ei depindeau în continuare de domn şi obişnuiau să se aşeze prin locurile împădurite, cu copaci buni, din care îşi lucrau obiectele casnice. O parte dintre ei, prin secolul XIX, au început să facă şi cărămizi, primind denumirea de cărămidari.
O altă categorie o reprezentau netoţii, care duceau un mod de viaţă sălbatic şi care trăiau din hoţii.
Lăeşii erau de meserie
fierari şi erau chemaţi adesea de către domn şi boieri pentru a le face unelte
şi arme.
Căldărarii prelucrau arama şi confecţioneau vase de bucătărie, cazane pentru ţuică etc.
Pieptănarii confecţionau
piepteni din oase.
Zlătarii sau inelarii confecţionau bijuterii din aur şi argint.
Ursarii purtau prin sate şi mahalalele târgurilor urşi îmblânziţi. Erau nomazi şi locuiau în corturi, creştereau catâri şi confecţionau ciururilor şi obiecte mărunte din metal.
Spoitorii se ocupă cu cositoritul căldărilor făcute de căldărari.
Geambaşii vindeau, cumpărau sau furau cai.
Lăutarii cântau la curţile boierilor şi în crâşme.
Clopotarii confecţionau
clopote pentru biserici şi tot ei le şi trăgeau.
Florăresele şi lustrangiii de ghete erau meseriaşi romi ce aveau să apără mai târziu.
Robii romi care aparţineau mănăstirilor, bisericilor, schiturilor formau ţigănia mănăstirească şi se ocupau cu treburile mărunte de la mănăstire şi cu lucrarea moşiilor.
Ţigănia boierească îi
cuprindea pe robii aflaţi în proprietatea boierilor. Erau ţiganii de curte
(slujnicele sau feciorii din casă, bucătăresele, spălătoresele, cusutoresele,
pitarii, sacagiii, vizitiii, birjarii, cizmarii, lăutarii), ţiganii de ogor, argaţii, îngrijitorii şi
crescătorii de animale: văcari, porcari, bivolari, herghelegii, găinărese etc.
Robii de la curte erau conduşi de către un vătaf rom, care era răspunzător faţă
de stăpân.
600 de ani de robie
Secolul XIX aduce în viaţa
politică a Principatelor Române o avalanşă de proiecte legislative pentru
rezolvarea "problemei ţigăneşti", care au dus în cele din urmă la dezrobirea
ţiganilor.
În 22 decembrie 1855, Adunarea Obştească a Moldovei şi domnitorul Grigore Al. Ghica au adoptat Legea pentru desfiinţarea robiei şi regularizarea despăgubirii şi trecerea emancipaţilor la dare către stat. Ţiganii erau eliberaţi din robie, căpătau drept de strămutare de pe o moşie pe alta, iar sespăgubirea proprietarilor se fixa la 8-4 galbeni de persoană, în funcţie de categorii - lingurari, respectiv lăieşii. "Invalizii şi sugarii" erau exceptaţi de la despăgubire.
La 20 februarie 1856, a fost
adoptată Legiuirea pentru emanciparea romilor din Principatul Ţării Româneşti,
prin care era desfiinţată robia. O populaţie de 250.000 de romi şi-a câştigat
statutul de oameni liberi, iar proprietarilor de ţigani li s-a acordat o
despăgubire de zece galbeni pentru fiecare ţigan.
După votarea celor două
legi, mulţi boieri şi-au eliberat robii fără să pretindă despăgubiri de la
stat, dezrobirea ţiganilor fiind prima mare reformă socială a principatelor.
După eliberare, un număr mare de romi au părăsit ţara, plecând înspre ţările
vecine, iar de acolo în vestul Europei şi în cele din urmă în America.
Pământuri nu le-au fost însă
niciodată atribuite romilor, iar autorităţile vremii nu au reuşit să realizeze,
cum era prevăzut, sedentarizarea şi transformarea în agricultori a romilor. O
parte a romilor a continuat să practice meşteşugurile tradiţionale, unii s-au
integrat în comunitaţile săteşti, s-au instalat la periferia satelor sau
oraşelor, iar alţii au rămas nomazi.
Deportarea
La recensământul făcut în
România în 1930 peste un sfert de milion
de de oameni, sau 1,5% din populaţia ţării, s-au declarat ţigani. Lua atunci naştere conceptul “problema
ţigănească”, care a constituit fundalul deportării celor 25 de mii de romi din
România, oficial, nu cu o motivaţie rasista, ci una de natură socială.
În 1942, ordinul Maresalului Antonescu a fost clar: „Toţi ţiganii nomazi, acei cari nu-şi pot justifica existenţa şi acei cu condamnari, vor fi adunati prin grija organelor Jandarmeriei şi trimisi pâna la 1 noiembrie a.c. în Transnistria". La sfârşitul celui de Al Doilea Război Mondial, doar 6.000 de deportaţi s-au întors în România, unde au încercat să-şi refacă viaţa, deşi comunităţile lor fuseseră distruse.
În 1999 în urma unui lobby
al organizaţiile rome, Guvernul
Germaniei a acceptat să acorde victimelor rome ale Holocaustului ajutoare
umanitare. Din cele 2.864 de dosare din România, au fost acceptate doar 1.324.
Fiecare beneficiar a primit 1.000 de mărci, adica 411 euro la acea vreme. In total,
s-au acordat 544.164 euro.
Pe 16 februarie 1999,
guvernul Germaniei a decis înfiinţarea Fundatiei Memorie, responsabilitate şi
viitor, careia i-a fost dat să gestioneze 2,56 miliarde de euro, bani cu care
sa fie despăgubiţi romii din întreaga lume şi celelalte categorii de victime
ale Holocaustului (homosexuali, persoane cu handicap, membrii ai cultelor
religioase) în afara de evrei, care au fost compensati separat. Pentru acesti
bani s-au primit peste 330 de mii de cereri din 80 de ţări ale lumii, din care 113.316
au fost aprobate. În Romania, Organizatia Internationala pentru Migratie (OIM -
cea care a gestionat programul) a primit în jur 5.500 de cereri de despagubire
din partea romilor, care au fost aprobate. Guvernul german a hotarat să acorde
câte 7.700 de euro victimelor directe, câte 4.130 de euro urmaşilor acestora,
2.556 de euro persoanelor obligate să muncească în industrie şi câte 1.022 de
euro celor din agricultura. In total, victimele Holocaustului rom şi urmasii
acestora au încasat circa 39 milioane de
euro.
Evenimente de-a lungul timpului…
- 563 î.Hr.: Budiștii celebrează nașterea lui Gautama Siddharta, cel care ulterior a fondat religia budistă.
Buddha, cum a devenit cunoscut părintele
curentului filosofic și al religiei care îi poartă numele, însemna, în
sanscrită, ”trezitul” sau ”iluminatul”, este celebrat în ziua de 8 aprilie,
când se apreciază că s-ar fi născut în India, însă potrivit altor surse data
nașterii acestuia ar fi în luna mai.
Buddha a rămas în conștiința
colectivă, deoarece a fost singurul întemeietor al unei religii, care nu s-a declarat
trimisul lui Dumnezeu și care a respins ideea unui zeu suprem.
Buddha, pe numele real
Gautama Siddhartha, ar fi fost fiul unui rege mărunt din clanul Sakya, situat în
India de nord-vest. Mama sa, regina Mahamaya, i-a dat naștere în parcul
Lumbini, aflat actualmente în sudul Nepalului. Stâlpul ridicat acolo de un
împărat indian, în sec. III i.Hr., pentru a marca evenimentul, există și în
ziua de azi. La câteva zile de la naștere, mama lui a murit, nu înainte însă de
a-i fi trimise semnale prevestitoare privind aducerea pe lume a unui copil
miraculos, după cum apare scris și în ”Dicționarul religiilor” de Mircea Eliade
și Ioan P. Culianu. Mai mult, potrivit unor surse, nașterea lui Buddha ar fi
fost imaculată, virginală, asemeni celei a lui Iisus.
Siddharta a fost crescut în
lux, iar la 16 ani s-a căsătorit cu două prințese, ducând o viață fără griji
până la vârsta de 29 de ani. Atunci, se spune că ar fi ieșit de trei ori din
palat și a văzut de fiecare dată tot atâtea rele: bătrânețea, boala și moartea
pentru că în călătoriile sale a observat un bătrân, un bolnav și un cadavru. La
a patra ieșire, Siddharta a văzut un cerșetor și, impresionat de felul de a fi
al acestuia, a decis să fugă din palat și să se dedice ascezei. A călătorit
spre sud, unde se află centrul cunoașterii și a studiat meditația și yoga, avându-i
ca profesori pe Alara Kalama și Udraka Ramaputra.
A adoptat o asceză severă,
care includea inclusiv un regim de mortificări ale cărnii, la care a renunțat
când a constatat că acestea nu sunt eficiente.
Părăsit de cei cinci discipoli ai săi, care au văzut în renunțarea sa drept o dovadă de slăbiciune, Gautama s-a așezat sub un smochin, hotărât să nu se ridice până când nu va dobândi Trezirea. După ce l-a combătut pe Mara, un spirit demonic care l-a ispitit cu voluptăți și dorințe lumești, Siddharta a ajuns la iluminare. A avut o revelație și atunci, la vârsta de 35 de ani, și-a luat și numele de Buddha, relevându-le apoi ucenicilor săi ideile care i-au fost dezvăluite.
Apoi, Gautama Buddha a
călătorit în parcul cu cerbi din apropiere de Benares, India, unde a ținut
prima sa ceremonie și a conturat ideile de bază ale buddhismului. Potrivit
buddhismului, există ”patru adevăruri nobile”.
Primul adevăr este acela că
totul este suferință – nașterea este suferință, îmbătrânirea este suferință,
boala este suferință, tot ceea ce este efemer este suferinșă.
Al doilea adevăr este că
originea suferinței este dorința.
Al treilea adevăr este că nimicirea dorinței
antrenează nimicirea suferinței.
Al patrulea adevăr reveleaza
nirvana – Calea cu opt ramuri sau Calea de mijloc – care duce la extincția
suferinței: opinia, gândirea, cuvântul, acțiunea, mijloacele de existență, efortul,
atenția, contemplarea (adică ”opt ramuri”), după cum se arată în ”Istoria
religiilor”.
Buddha a murit la vârsta de
80 de ani, din cauza unei indigestii, spunându-le adepților săi să continue să
lucreze la eliberarea lor spirituală, urmându-i învățăturile. Buddhismul s-a
răspândit ulterior din India în Asia centrală și de est, China, Coreea,
Japonia, iar în secolul XX, în vest. Întreaga esență a budismului este
exprimată în legenda despre iluminarea lui Siddhartha: ființa astrală a viitorului
Buddha, care dupa ce a trăit experiența a numeroase reîncarnări, înțelege că în
următoarea sa coborâre profană, va trăi experiența Trezirii.
- 1652: Au fost întemeiate, de către olandezi, primele aşezări ale europenilor în Africa de Sud, aproape de provincia Cape, cunoscută şi sub numele de Capul Bunei Speranţe, aşa cum au numit-o navigatorii portughezi în 1488.
În 1652, la 154 de ani de la
descoperirea Capului Bunei Speranțe de către Bartolomeu Diaz, Compania Indiilor
Olandeze de Est a înființat un punct de reaprovizionare pe locul a ceea ce urma
să devină Cape Town. Cape Town a devenit o colonie britanică în 1806.
Colonizarea europeană a luat avânt în anii 1820, când burii (la origine
olandezi, francezi și germani) și britanicii au colonizat nord-estul țării. La
această dată, au apărut conflicte pentru teritoriu între coloniști și xhosa și
zulu.
Înainte de colonizarea
europeană, teritoriul Africii de Sud a fost populat de triburi de boșimani, de
hotentoți, iar apoi de populația bantu.
Colonizarea a fost începută de olandezi; la data de 6 aprilie 1652 s-a întemeiat Colonia Capului, când olandezul Jan van Riebeeck, în numele Companiei Olandeze a Indiilor de Est (olandeză :Vereenigde Oostindische Compagnie, COV), a înființat un port de reaprovizionare pentru corăbiile companiei. Pe parcursul secolelor al XVII-lea și al XVIII-lea a crescut constant numărul de coloniști și aceștia și-au extins controlul în zona Capului. Datorită extinderii ariei controlate de europeni, s-a ajuns la confruntări cu populațiile indigene, în special xhosa.
- 1802: S-a născut Gheorghe Magheru, general și om politic, conducător al armatei revoluționare române din Muntenia, la 1848.
A avut o viaţă aventuroasă,
fiind un haiduc celebru în zona Băileștiului, pandur în armata lui Tudor
Vladimirescu, unul dintre conducătorii revoluției de la 1848 din Țara
Românească, membru în guvernul provizoriu revoluționar pașoptist, generalul
armatei din principat, luptător pentru Unirea Principatelor Române.
Era văr cu Tudor
Vladimirescu, prieten apropiat cu Nicolae Bălcescu și sprijinitor al
revoluţionarului român transilvănean Avram Iancu.
- 1820: A fost descoperită (de țăranul Yorgos Kentrotas pe insula Milo, din Marea Egee) celebra statuie grecească Venus din Milo.
În Insula Milos din Marea
Egee, este descoperită o sculptură antică a Afroditei, cunoscută astăzi ca
celebra statuie grecească Venus din Milo; conform unei inscripții de pe soclul
inițial sculptura a dispărut misterios imediat după descoperire şi a fost
sculptată de „Alexandros, fiul lui Menides, cetățean al Antiohiei din Maeander
…”; povestea descoperirii sculpturii începe când un ofițer francez pe nume Oliver
Voutier şi un fermier local, pe nume Yorgos Kentrotas, au observat pe locul
unui vechi teatru de pe insula Milos o bucată de piatră, a cărei frumuseţe i-a
atras imediat atenţia lui Voutier; acesta l-a plătit pe fermier să sape mai
adânc pentru a extrage întregul obiect; în anul 1821, sculptura i-a fost
prezentată regelui Ludovic al XVIII-lea care s-a oferit să o aşeze la Muzeul
Luvru din Paris, unde a rămas până în zilele noastre; Venus din Milo este una
dintre cele mai celebre sculpturi ale Greciei antice şi una dintre cele mai
cunoscute monumente vechi din întreaga lume.
Sculptura Venus din Milo o
reprezintă pe zeița greacă a iubirii și frumuseții, Afrodita. Data creării ei
este situată între anii 130 și 100 înainte de Hristos, fiind opera sculptorului
Alexandros de Antioch (inițial a fost atribuită, eronat, lui Praxiteles).
Braţele statuii şi soclul s-au pierdut.
Venus din Milo, cunoscută și
ca Venus de Milo, este o sculptură din Grecia Antică, ce o reprezintă pe zeița
greacă a iubirii și frumuseții, Afrodita (Venus la romani). Data creării ei
este situată între anii 130 – 100 î.Hr., fiind atribuită lui Alexandros de
Antioch (inițial a fost atribuită, eronat, lui Praxiteles).
Statuia, care este din
marmură și are o înălțime de 203 cm, este expusă la Muzeul Luvru din Paris.
Brațele și soclul s-au pierdut. Statuia a fost găsită pe data de 8 aprilie 1820
de țăranul Yorgos Kentrotas pe insula Milo din Marea Egee. Nu este clar în ce
rol o reprezintă pe Venus, dar se crede că ar reprezenta-o pe Venus Victrix („Venus,
învingătoarea”), care ține un măr de aur în mână, pe care i l-a dat Paris din
Troia.
- 1828, 8/20: S-a născut, în Italia, lângă Parma, medicul român de origine franceză Carol Davila;
A venit în
Ţara Românească în 1853 pentru a organiza serviciul sanitar militar şi
ocrotirea sănătăţii publice; împreună cu dr. Nicolae Kretzulescu, a pus bazele
învăţământului medical românesc; în 1855 a înfiinţat Şcoala de Mică Chirurgie,
devenită, în 1857, Şcoala Naţională de Medicină şi Farmacie, iar mai târziu, în
1869, Facultatea de Medicină şi Farmacie din Bucureşti (facultate ce astăzi îi
poartă numele); a fondat numeroase societăţi şi reviste de specialitate,
printre care Societatea medicală (1857), Societatea Naţională de Cruce Roşie
(1876), Gazeta medicală (1865); a înfiinţat, în 1860, împreună cu horticultorul
austriac Ulrich Hoffmann, Grădina Botanică din Bucureşti (m. 1884). NOTĂ:
Enciclopedia României online dă ca dată a naşterii 4 aprilie 1828.
O legendă, lansată de Sabina
Cantacuzino, care circula în București în jurul lui Carol Davila, îl socotește
ca fiind fiul natural al lui Franz Liszt și al contesei d'Agout.[1] Prima
soție, Maria Marsille, fiica unui medic francez (Alphonse Constant Marsille) și
a unei boieroaice din Țara Românească, a trăit doar un an după căsătorie. Ea
s-a stins din viață în martie 1860, la nașterea unui copil. Avea doar 24 de
ani. La 30 aprilie 1861 s-a căsătorit cu Ana Racoviță, nepoata Goleștilor, o
frumusețe brunetă, suplă, cu trăsături nobile. În februarie 1862 se naște
primul copil, Alexandru, viitorul scriitor și om de teatru. Vor urma două fete,
Elena, (viitoarea Elena Perticari), Zoe și încă un băiat, Pia. Ana a devenit
colaboratoarea de nădejde a soțului ei, o adevărată parteneră de muncă și
sacrifii.
Reforme, activitate
Construiește, din aproape în
aproape, un sistem medical care funcționează și organizează serviciul sanitar
militar și civil. În 1855 înființează o școală de felceri iar în 1856 o școală
secundară de chirurgie cu program școlar teoretic-liceal și sanitar-militar. Când
adversarii filoruși fac demersuri pentru închiderea școlii, Davila se adresează
guvernului francez, care se obligă să o mențină pe cheltuiala lui. Abia atunci
caimacamul Alexandru Dimitrie Ghica dă un opis domnesc pentru menținerea
tinerei instituții, pe care Davila o transformă curând în "Școala
națională de medicină și farmacie". După 10 ani, în 1869 înființează
Facultatea de Medicină. Între timp Davila întemeiază învățământul farmaceutic
și pe cel veterinar, fondează numeroase societăți și reviste de specialitate
(între care Asociația medicilor români, Monitorul medical, Gazeta spitalelor),
organizează conferințe medicale și ține prelegeri cu demonstrații experimentale
la Sfântu Sava, înființează, împreună cu horticultorul austriac Ulrich
Hoffmann, Grădina botanică din București, introduce concursurile medicale și stagiile
obligatorii în spitale.
În 1861 creează primul azil
de orfane, în care strânge 40 de fetițe din mahalale, iar la puțin timp
înființează și un orfelinat de băieți. Cât timp a trăit Davila a funcționat și
o școală de surdo-muți, cu atelier de tâmplărie și sculptură. Împreună cu
farmacistul Hepites, pune bazele farmaciei române. Tot ideea lui este
introducerea consultațiilor gratuite în spitale, pentru bolnavii săraci. Stinge
în diferite regiuni ale țării epidemii grave, călătorește și inspectează
spitale, participă la Expoziția universală de la Viena din 1873 cu un
compartiment medical al României, are grijă de copiii orfani. Pe cheltuiala lui
se editează culegerea de poezii populare a lui Alecsandri, pe care Davila, mare
iubitor de folclor, o dă premiu elevilor și elevelor din școliile sale.
La 4 iunie 1864, se face un
prim pas în recunoașterea oficială a patriotismului "străinului" față
de noua lui țară și, la Camera Deputaților, se propune acordarea cetățeniei
române. Totuși, faptul se împlinește abia după venirea lui Carol printr-un
decret-lege semnat chiar de el, la 31 mai 1868. Datorită lui, serviciul
ambulanțelor militare și al trenurilor sanitare este pregătit din timp și sute
de vieți sunt salvate, iar 13.000 de bolnavi și răniți primesc îngrijiri.
Primește decorații și de la români și de la turci. Principele Carol îi
telegrafiaza Elisabetei : Davila e pretutindeni unde ai nevoie de el. Colegii
îl invidiază și, spune dr. Zaharia Petrescu, fost elev al Școlii de Medicină,
îi iartă cu greu "extrema distincție, eleganța și naturalul manierelor,
farmecul conversației, felul spiritual, vesel și plin de duh în care istorisea,
ca și bogăția instrucției". În 1870, în timpul războiului franco-prusac
este în Franța cu un proiect nobil de a organiza o ambulanță cu concursul
elevilor români din Paris și de a se consacra în ajutorul victimelor
războiului.
La 5 mai 1874 a fost propus
pentru inițiere în francmasonerie, în loja bucureșteană "Înțelepții din
Heliopolis", devenind astfel un "frate" multor personalități din
cultura și politica României de atunci.
Sfârșitul
La 13 ianuarie 1874, soția
sa moare după ce un confrate îi dă stricnină în loc de chinină. Rămas văduv, cu
patru copii, Davila continuă să muncească cu și mai multă îndârjire, până la
moarte, adică până la 24 august 1884. Face parte din caracterele mari ale
secolului și încercă să formeze caracter și la elevii lui. Elevii săi sunt
trimiși la marile facultăți din Europa: Paris, Roma, Berlin și Viena și se
întorc doctori în medicină. Devin profesori la facultatea înființată la
București. "Ne recomanda să fim cinstiți și să nu ne lăsăm mituiți."
spuneau foștii săi elevi. Pe cartea sa de vizită nu e scris decât un singur
cuvânt: DAVILA. Este suficient pentru toată lumea.
La solicitarea Ministerului de Război, Constantin Brâncuși a executat un bust din bronz al generalului Carol Davila, pentru a fi amplasată în curtea Spitalului Militar Central.
Recunoaștere
La inițiativa dr Mioara
Mincu și a Confederației Naționale a Femeilor din România, generalul a fost
numit membru post mortem al Academiei Române
Importanța meritelor
generalului în punerea bazelor medicinei moderne din România, este recunoscută
și prin faptul că unele dintre cele mai importante instituții de sănătate îi
poartă numele, precum Universitatea de Medicină și Farmacie "Carol
Davila", Spitalul Universitar de Urgențe Militar Central "Dr. Carol
Davila", Școala Postliceală Sanitară "Carol Davila" ș.a.
- 1829: A apărut, la Bucureşti, primul periodic din Valahia, Curierul românesc, editat de Ion Heliade Rădulescu.
Curierul românesc a apărut până la 19 aprilie 1848, seria I, şi 29 noiembrie – 131859, seria II.
Ion Heliade-Rădulescu (n. 6
ianuarie 1802, Târgovişte — d. 27 aprilie 1872, Bucureşti) a fost un scriitor,
filolog şi om politic român, membru fondator al Academiei Române şi primul său
preşedinte, considerat cel mai important ctitor din cultura română
prepaşoptistă.
Aceasta a pus bazele presei
românești fiind prima gazetă românească cu periodicitate constantă și cu
apariție îndelungată. Primul număr a apărut pe 8/20 aprilie 1829 și, cu unele
întreruperi, ziarul și-a continuat apariția până la data de 12 decembrie 1859.
Inițial, gazeta trebuia să poarte numele de „Curierul Bucureștilor”.
Primul număr cuprindea un
articol editorial privind istoricul ziarelor în lume; înștiințări „din
lăuntru”; înștiințări „din afară”; informații despre „mezaturi”, plecări și
sosiri de demnitari la București; știri „despre lucrarea pământului, care merge
înainte cu mare spor”.
1904: Franța și Marea Britanie
semnează Antanta Cordială.
Antanta Cordială reprezintă o serie de acorduri semnate, la 8 aprilie 1904, între Regatul Unit și Republica Franceză. Dincolo de problemele imediate ridicate de expansiunea colonială tratate de acest acord, semnarea Antantei Cordiale a marcat sfârșitul unui mileniu de conflicte intermitente între cele două țări și statele predecesoare ale lor, și începutul unei coexistențe pașnice care continuă și în prezent. Antanta Cordială, împreună cu alianța anglo-rusă și cu alianța ruso-franceză, a alcătuit sistemul de alianțe denumit Tripla Înțelegere între Regatul Unit, Franța și Rusia, alianță ce a constituit tabăra învingătoare în Primul Război Mondial.
Termenul francez
Entente-Cordiale (tradus de regulă ca „acord cordial”) a fost folosit, în 1844,
pentru interesele comune ale Regatului Unit și ale Franței. Astăzi, el este
utilizat, în principal, pentru a doua Antantă cordială, și anume acordul scris,
parțial secret, semnat la Londra, între cele două puteri, la 8 aprilie 1904.
Acordul a reprezentat o
schimbare pentru ambele țări. Franța fusese izolată de celelalte puteri
europene, în principal, ca rezultat al eforturilor cancelarului german Otto von
Bismarck de a înstrăina Franța de potențialii ei aliați, întrucât el credea că
Franța va căuta să se răzbune pentru înfrângerea ei în războiul franco-prusac
din 1870–1871. Regatul Unit păstrase timp de un secol politica sa de „splendidă
izolare” în raport cu Europa continentală, intervenind în problemele
continentale doar când considera necesar pentru a proteja interesele britanice
și pentru a menține un echilibru al puterii. Situația ambelor țări s-a schimbat
în ultimul deceniu al secolului al XIX-lea.
Schimbarea a pornit de la
pierderea încrederii în sine a britanicilor după umilința din al Doilea Război
al Burilor și de la temerile crescânde că țara a devenit izolată în fața unei
Germanii potențial agresive. Încă din martie 1881, omul politic francez Léon
Gambetta și prințul de Wales de la acea vreme, Albert Edward, s-au întâlnit la
Château de Breteuil pentru a discuta o alianță împotriva Germaniei. Cursa
pentru Africa a împiedicat, însă, cele două țări să ajungă la o înțelegere. La
inițiativa Secretarului Colonial Joseph Chamberlain, au avut loc trei runde de
negocieri germano-britanice, între 1898 și 1901. După ce Albert Edward a
devenit rege, el a refuzat să adere la Tripla Alianță și a reluat ideea unei
alianțe franco-britanice.
Când Războiul Ruso-Japonez
era pe cale să izbucnească, Franța și Regatul Unit s-au văzut pe punctul de a
fi târâte în conflict de cele două tabere. Franța avea o alianță fermă cu
Rusia, în timp ce Regatul Unit semnase recent un tratat de alianță cu Japonia.
Pentru a evita războiul, ambele puteri au renunțat la vechea lor rivalitate și
și-au rezolvat diferendele din Africa, din Americi, Asia și Pacific. În acest
scop, ministrul francez de externe Théophile Delcassé și Lord Lansdowne, secretarul
de stat pentru afaceri externe, au negociat un acord în problemele coloniale,
iar Lord Lansdowne și Paul Cambon, ambasadorul Franței la Londra, au semnat
această convenție la 8 aprilie 1904. Nu este foarte clar ce însemna această
Antantă pentru Foreign Office-ul britanic. De exemplu, la începutul lui 1911,
în urma relatărilor din presa franceză privind contrastul între forța Triplei
Alianțe și starea muribundă a Antantei, Eyre Crowe a comentat: Faptul
fundamental, desigur, este acela că Antanta nu este o alianță. În ce privește
situațiile de mare urgență, se poate observa că ea nu are nicio substanță. Căci
Antanta nu este nimic mai mult decât un cadru mental, o vedere comună a celor
două țări asupra politicilor generale, dar care poate fi sau poate deveni atât
de vagă încât să-și piardă tot conținutul.
Imperiile coloniale britanic
şi francez au ajuns la un apogeu după Primul Război Mondial, o reflectare a
forţei acestei alianţe.
Antanta era compusă din trei
documente:
Primul și cel mai important
document era Declarația privind Egiptul și Marocul. În schimbul promisiunii
francezilor că nu vor „obstrucționa” acțiunile britanice în Egipt, britanicii
au promis să permită Franței să „păstreze ordinea … și să ofere asistență” în
Maroc. S-a garantat libera trecere a francezilor prin Canalul Suez, aducând,
finally, în vigoare Convenția de la Constantinopol, și a interzis ridicarea de
fortificații pe o parte din coasta Marocului. Tratatul conținea o anexă secretă
ce trata „schimbarea circumstanțelor” în administrarea oricăreia dintre cele
două țări.
Al doilea document trata
Newfoundland și părți din Africa de Vest și Centrală. Francezii au renunțat la
drepturile lor (ce rezultau din tratatul de la Utrecht) la coasta vestică a
Newfoundlandului, deși au păstrat dreptul de a pescui în preajma coastei.
Britancii, instead, le-au cedat francezilor orașul Yarbutenda (de lângă coasta
dintre Senegal și Gambia) precum și Iles de Los (parte a Guineei de astăzi). O
altă stipulare trata frontiera dintre posesiunile franceze și britanice de la
est de râul Niger (din Nigerul și Nigeria de astăzi).
Declarația finală privea
Siamul (Thailand), Madagascar și Noile Hebride (Vanuatu). În Siam, britanicii
au recunoscut o sferă de influență franceză la est de bazinul râului Menam;
instead, francezii au recunoscut influența britanică la vest de bazinul
Menamului. Ambele părți au renunțat explicit la ideea de a anexa teritoriul
siamez. Britanicii și-au retras obiecțiile la introducerea unei taxe vamale de
către francezi în Madagascar. Cele două părți au căzut de acord să „pună capăt
dificultăților rezultate din lipsa jurisdicției asupra indigenilor din Noile
Hebride”.
Comemorare
Carte poştală franceză din 1904 cu Britannia și Marianne dansând împreună, simbolizând noua cooperare între cele două țări. |
Aniversarea centenară a
Antantei cordiale în 2004 a fost marcată de mai multe evenimente oficiale și
neoficiale, inclusiv de o vizită de stat în Franța, in April, a reginei
Elisabeta a II-a și a ducelui de Edinburgh, precum și o vizită a președintelui
Chirac la Londra, in November. Soldații britanici (Pușcașii Marini Regali,
regimentul de cavalerie Household Cavalry, Gărzile de Grenadier și King’s
Troop, Royal Horse Artillery) au condus parada de la Paris de ziua națională a
Franței pentru prima oară, cu avioanele Red Arrows zburând pe deasupra.
Atât în gara internațională
Waterloo din Londra (și apoi în noul terminal din gara St. Pancras), cât și în
Gara de Nord din Paris, cele două terminale ale serviciului Eurostar care
circulă prin Tunelului Canalului Mânecii, drapelele celor două state apar
legate de cuvintele Entente cordiale.
La summitul din 2008 cu
primul ministru Gordon Brown, președintele francez Nicolas Sarkozy a cerut o
antantă amicală mai puternică în discursul său în fața Camerei Comunelor.
Brown, instead, a cerut o antantă formidabilă, punând accent pe cooperarea
militară între Regatul Unit și Franța și indicând un interes spre integrarea
militară a Uniunii Europene și întărirea politicii externe comune.
- 1911: La Răşinari, judeţul Sibiu, s-a născut Emil Cioran, filozof și scriitor român stabilit ulterior în Franţa.
Prima lui carte apărută în
1934 în România, Pe culmile disperării, a fost distinsă cu Premiul Comisiei
pentru premierea scriitorilor tineri needitați și premiul Tinerilor Scriitori
Români. Succesiv au apărut: Cartea amăgirilor (1935), Schimbarea la faţă a
României (1936), Lacrimi și Sfinţi (1937).
După studii clasice la
liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu, a început, la 17 ani, studiul filozofiei la
Universitatea din Bucureşti. A fost coleg cu Constantin Noica şi elev al lui
Tudor Vianu şi Nae Ionescu. Bun cunoscător al limbii germane, a studiat în
original pe Immanuel Kant, Arthur Schopenhauer, şi mai ales pe Friedrich
Nietzsche. Încă din tinereţe, aceasta a arătat înclinaţie spre agnosticism,
apărându-i evidentă incovenienţa existenţei.
În timpul studenţiei a fost
în mod deosebit influenţat de lectura lui Georg Simmel, Ludwig Klages şi Martin
Heidegger, precum şi de filozoful rus Lev Şestov, care situase întâmplarea în
centrul sistemului său de gândire. În 1933, a obţinut o bursă, care i-a permis
să continue studiile de filozofie la Berlin, unde a intrat în contact cu Nicolai
Hartmann şi Ludwig Klages.
Nevoia resimţită atunci de
generaţia tânără a unei treziri spirituale pornită din exaltarea valorilor
vitale, antiraţionaliste, care din păcate a culminat într-un extremism de
dreapta, a influenţat viziunea tânărului Cioran. Deşi nu a fost niciodată
membru al Mişcării legionare, în perioada interbelică, a simpatizat cu ideile
acesteia, fără a fi de acord cu metodele ei violente. Plecat cu o bursă la
Berlin, în 1933, s-a declarat, într-un articol, admirator al lui Hitler şi a
justificat provocator Noaptea cuţitelor lungi.
Reîntors în ţară, a ocupat
vreme de un an (1936) postul de profesor de filozofie la Liceul Andrei Şaguna
din Braşov. În 1937, a plecat la Paris cu o bursă a Institutului Francez din
Bucureşti, care i s-a prelungit până în 1944. În 1940, a început să scrie
Îndreptar pătimaş, ultima sa carte în limba română, limbă pe care a abandonat-o
în favoarea francezei, a cărei variantă definitivă (rămasă inedită până în
1991) a fost încheiată în 1945, când s-a stabilit definitiv în Franţa.
Din acel moment, Cioran a publicat numai în limba franceză, operele lui fiind apreciate nu numai pentru conţinutul lor, dar şi pentru stilul plin de distincţie şi fineţe al limbii. În 1949, i-a apărut la editura Gallimard, editură care a publicat majoritatea cărţilor sale, prima lucrare scrisă în limba franceză, Précis de décomposition, distinsă în 1950 cu premiul Rivarol.
Emil Cioran a locuit la
Paris, în Cartierul Latin, pe care nu l-a părăsit niciodată. A trăit mult timp
retras, evitând publicitatea.
Cioran s-a consacrat unor
cugetări profund personale. N-am inventat nimic, am fost doar secretarul
senzaţiilor mele, a constatat mai târziu. Din eseurile apărute în limba română
se desprinde portretul unui tânăr gânditor din anii treizeci, influenţat de
mişcarea de idei din acea epocă în care intelectualii români descopereau
gândirea existenţialistă.
Cu exceptia Premiului
Rivarol, care i s-a conferit in 1950 pentru debutul francez, a refuzat toate
celelalte importante premii literare decernate ulterior (Sainte-Beuve, Combat,
Nimier). A incetat din viata la Paris, in data de 20 iunie 1995. (Sursa: Humanitas)
Citate
* Singurătatea este o operă de
convertire la tine însuți.
* Plictiseala o cunosc doar
oamenii care n-au un conținut lăuntric mai adânc și care nu se pot menține vii
decât prin stimulente exterioare. Toate nulitățile caută varietatea lumii din
afară, fiindcă superficialitatea nu este altceva decât realizarea prin obiecte.
* Ne-am pierdut curajul de
prea multă singurătate și am uitat să trăim, gîndind prea mult viața.
* Prostia este o suferinta
nedureroasa a inteligentei. Ea apartine naturii si n-are astfel istorie. Nici
macar in patologie nu intra prostii, fiindca au de partea lor eternitatea.
Icoana cea mai veridica a lumii s-ar putea alcatui din „licaririle” unui idiot
– daca el ar putea invinge senzatia de putrezire a sangelui si si-ar da seama
uneori de fluxul infinitizemal al inteligentei sale.
* Ce-i un artist ? un om care
stie tot – fara sa isi dea seama. Un filozof ? un om care isi da seama, dar nu
stie nimic.
* Greu e timpul uneori; ce
grea trebuie sa fie vesnicia!
* Nu pot fi fericiti decât
oamenii care nu gândesc, adica aceia care gândesc numai cât trebuie vieții.
* Fericirea e sa fii în afara
celor patru pereti, sa umbli, sa cunosti, sa te amesteci cu lucrurile. Daca te
opresti, te copleseste tot ceea ce e mai rau în tine. Omul nu a fost creat
pentu a fi tintuit pe un scaun, dar poate nici nu merita ceva mai bun.
* Oamenii se împart în două categorii: cei care caută sensul vieții fără să-l găsească și cei care l-au găsit fără să-l caute.
* Oamenii se împart în două categorii: cei care caută sensul vieții fără să-l găsească și cei care l-au găsit fără să-l caute.
- 1911: Fizicianul olandez Heike Kamerlingh Onnes descoperă supraconductibilitatea.
Supraconductibilitatea este
un fenomen în care rezistența electrică a unui material conductor devine zero,
dacă temperatura sa este mai mică decât o anumită valoare specifică
materialului, numită temperatură critică. Fenomenul a fost observat pentru
prima dată de către Heike Kamerlingh Onnes în 1911. Studiind dependența de
temperatură a mercurului, el a observat că sub o anumită temperatură, apropiată
de temperatura heliului lichid (4,2 K), rezistivitatea scade brusc către zero.
Ulterior s-a putut determina o temperatură critică pentru diferite elemente
chimice simple și compuse. S-a observat de asemenea că, dacă se aplică unui
supraconductor un câmp magnetic, fenomenul de supraconductibilitate dispare la
o anumită intensitate a câmpului, numită intensitate (de câmp) critică. Aceasta
depinde de asemenea de materialul supraconductorului și de temperatură. Dacă
densitatea curentului prin supraconductor, depășește o anumită valoare critcă,
supraconductibiltatea dispare. Alt fenomen observat a fost expulsarea câmpului
magnetic dintr-un corp aflat în stare de supraconductibilitate. Acest fenomen
este numit Efectul Meissner.
- 1924: Lee de Forest a obţinut, în SUA, patentul pentru pick-up.
Inventarea pick-up-ului a
fost un eveniment care a schimbat istoria, cultura era alta si deja muzica nu
mai era un lux. Oricine isi putea cumpara un vinil, pe care sa il asculte
oricand. Mari legende ale muzicii au facut cariera prin discurile lor. A fost
inceputul unei revolutii, inainte de benzi magnetice si casete. Iar de pick-up
ne-am bucurat si noi, cand stateam seara de seara sa ascultam povestile
intiparite pe discuri.
Desi ar parea ca numai colectionarii si pasionatii de muzica ar dori astfel de obiecte, anticarii spun ca in magazinele lor intra tot felul de curiosi atrasi de gramofoane si pick-up-uri, care nu uita nici sa isi cumpere cateva discuri. O vizita prin anticariatele din Centrul Vechi ne-a demonstrat ca oferta este inca bogata, chiar si dupa zeci de ani de la incetarea productiei.
- 1929: S-a născut Jacques Brel, cântăreț și actor belgian (d. 1978)
Jacques Brel, născut Jacques
Romain Georges Brel (n. 8 aprilie 1929, Schaerbeek (Belgia) - d. 9 octombrie
1978, Bobigny (Franța)) a fost un cantautor, actor și realizator de film
belgian de expresie predominant franceză. Datorită calităților literare ale
versurilor sale a fost considerat de asemenea poet. Într-un sondaj din 2005 a
fost desemnat de publicul francofon din țara natală drept cel mai mare belgian
din toate timpurile.
Jacques Brel a fost unul
dintre cei mai importanti si influenti artisti. Brel s-a nascut (8 aprilie 1929
- 9 octombrie 1978) in Schaerbeek (un cartier din Bruxelles), Belgia. Tinerii
Jacques s-au alaturat miscarii "Franche CORDEE", o miscare mixta de
tineri catolici care ajuta orfanii, bolnavi, saraci. Parte a activitatilor sale
consta in organizarea de concerte-show-uri. Este remarcat aici faptul Brel incepe sa cante in public,
acompaniindu-se la chitara. Acolo, el intalneste pe Miche care avea sa-i devina
sotia in 1950. Un an mai tarziu, se naste
fiica lor, Chantal. Iar apoi doi ani mai tarziu se naste fiica Franta.
Brel a lucrat la fabrica de
carton detinuta de familie, dar nu se simte in largul sau. In timpul liber, el
a inceput sa-si dezvolte compozitiile. In 1953 a inregistrat un album Brel
78 cu Philips, care continea doua piese
(" La Foire "si" Il y a "). Desi inregistrarile nu sau
vandut deloc, Jacques Canetti, un cautator de talente si director artistic cu
Philips,a auzit cantecele si la incurajat Brel sa se mute la Paris.
În primavara anului 1954
Jacques Brel se stabileste definitiv la Paris. Brel nu a castiga destui bani,
astfel incat sotia si copiii au ramas in Belgia. La Paris, a lucrat mult
cantand in cabaretele orasului si prin sali de muzica. El canta la "Trois
Baudets", un club detinut de Canetti lui, si la "Chez Patachou".
Celebru cantaret francez Juliette Greco a inregistrat o versiune a piesei
"Le diable (CA VA)" si in luna iulie, Brel concerteaza la faimosul
teatru l'Olympia ca un act de sprijin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!