Este a 162-a zi a anului.
Au mai rămas 203 zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 00 m.
Au mai rămas 203 zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 00 m.
Citatul zilei
A mă gândi la trecut
este pentru mine timp pierdut. În fiecare dimineaţă mă trezesc spunând:
"Sunt încă în viaţă – Un miracol!" (Jacques-Yves Cousteau)
Pe 11 iunie sunt
praznuiti Sfintii Apostoli Vartolomeu (Bartolomeu) si Varnava (Barnaba), si se
desfasura, in antichitate, sarbatoarea romana Matralia.
In traditia populara romaneasca, de Vartolomei nu se muncea deloc sau se lucra numai pana la pranz, cei ce incalcau aceasta porunca fiind napastuiti cu grindina peste semanaturi sau cu pasari ce le mancau semintele din ogoare.
Se obisnuia sa se sfinteasca grau la biserica, ce era dat apoi de mancare pasarilor din curte. Ziua de Vartolomei se respecta pentru a nu se imbolnavi boii, a nu capia sau a nu muri oile, a nu se mai intoarce boala, a fi ferit de ameteli si dureri de cap, contra gandacilor, impotriva duhurilor rele ce zboara prin vazduh, traznetelor si vijeliilor, si ca oamenii sa nu se zapaceasca dupa somn in caz de nenorocire.
In traditia populara romaneasca, de Vartolomei nu se muncea deloc sau se lucra numai pana la pranz, cei ce incalcau aceasta porunca fiind napastuiti cu grindina peste semanaturi sau cu pasari ce le mancau semintele din ogoare.
Se obisnuia sa se sfinteasca grau la biserica, ce era dat apoi de mancare pasarilor din curte. Ziua de Vartolomei se respecta pentru a nu se imbolnavi boii, a nu capia sau a nu muri oile, a nu se mai intoarce boala, a fi ferit de ameteli si dureri de cap, contra gandacilor, impotriva duhurilor rele ce zboara prin vazduh, traznetelor si vijeliilor, si ca oamenii sa nu se zapaceasca dupa somn in caz de nenorocire.
In folclorul magic, pe 11 iunie, atunci cand incep sa infloreasca teii, se intoarce frunza de tei pentru a face sa se intoarca lucruri de mult intamplate.
De ziua lui Vartolomei,
sfantul ce a avut rabdarea de a numara stelele cerului, se spunea ca este
miezul verii, cand zilele incep sa se micsoreze si noptile sa se lungeasca.
Sf. Apostol Vartolomeu
şi Varnava.
Dintru aceştia sfântul Vartolomeiu a fost unul din cei doisprezece ucenici, carele propovăduind evanghelia la indieni, a fost răstignit de cei necredincioşi la Arvanupoli şi îşi primi sfârşitul cu cinste; şi băgându-l într-o raclă de plumb, fu aruncat în mare, iar din voia lui Dumnezeu aducându-se până în Sicilia, la ostrovul Lipariei, a fost îngropat acolo, multe minuni izvorând din sfântul şi cinstitul său mormânt.
Dintru aceştia sfântul Vartolomeiu a fost unul din cei doisprezece ucenici, carele propovăduind evanghelia la indieni, a fost răstignit de cei necredincioşi la Arvanupoli şi îşi primi sfârşitul cu cinste; şi băgându-l într-o raclă de plumb, fu aruncat în mare, iar din voia lui Dumnezeu aducându-se până în Sicilia, la ostrovul Lipariei, a fost îngropat acolo, multe minuni izvorând din sfântul şi cinstitul său mormânt.
Iară sfântul Varnava,
fiind unul din cei şaptezeci, călător împreună cu Pavel, fiind hirotonit. Şi se
tâlcuieşte numele acestuia fiul mângâierii. Acesta întâi a propovăduit
evanghelia lui Hristos la Ierusalim şi în Roma, şi în Alexandria şi, mergând la
Chipru, a fost ucis cu pietre şi băgat în foc de elini şi iudei.
Matralia
Matralia a fost un
vechi festival roman tinut anual in onoarea divinitatii Mater Matuta, confundata
uneori cu Leucothea, zeita greceasca a zorilor. Invatatii moderni o descriu pe
Mater Matuta, al carui cult a fost larg raspandit in antichitate, drept o zeita
a luminii si a nasterii, zorile fiind considerate un timp foarte prielnic
nasterii unui copil. A fost, de asemeni, o zeita a matroanelor si a femeilor
nascute libere, carora li se ingaduia sa ia parte la ceremoniile desfasurate la
altarul ei, la templul circular cunoscut sub numele de Forum Boarium. Nu li se
ingaduiau sclavelor sa intre in templu, cu exceptia uneia singure, care era
palmuita peste fata si data apoi afara. Femeile ofereau zeitei flori si se
rugau in special pentru nepoatele si nepotii lor.
Tradiţii
Este miezul verii. Dă
ziua înapoi. ♦ Se întoarce soarele spre toamnă. ♦ La Vartolomei se întoarce
cerul spre sud, adică scade ziua, dă înapoi, iar noaptea dă înainte, şi dacă
cineva lucrează în această zi, dă înapoi în tot cursul anului în lucrările
sale, căci este învârtirea zilei spre noapte. În această zi, dacă priveşte
cineva spre răsăritul zorilor, în timpul revărsatului zorilor, de pe un munte
înalt, vede cloşca cu pui. ♦ Vartolomeu umblă cu nourii şi cu halele din ei.
Cine-l sărbătoreşte şi îl cinsteşte îi sunt sămănăturile şi roadele ferite de
vijelii şi grindini, iar la din contră, nu. ♦ Un om, lucrând în această zi, pe
când se afla la câmp, cu un car cu boi, a venit un vânt mare cu vârtej şi a
fost urcat în văzduh împreună cu carul cu boii şi nu ştie ce s a făcut, că nu s
a mai dat de urma lui până astăzi. ♦ La Vartolomei se învârtoşează bobul
grâului. ♦ Pe alocurea se zice chiar Zbuciumul Rusaliilor, având credinţa că în
această zi, pe lângă că opreşte pe oameni de la muncă ori îi pedepseşte cu
piatră şi foc, dar ea, ca şi Rusaliile, zbuciumă, zghihuie, schilodeşte şi
poceşte pe cel care ar îndrăzni să lucreze. ♦ Pietrele lui Sf. Petre se mai
zice şi Joia Moşilor, sau Joia Mânioasă. Cade joi după Ispas. Se ţine fiind rău
de boale şi de piatră. E aşa de mânioasă, că fierbe apa în piatră. ♦ Se
povesteşte că Sf. Petru a fost acuzat odată că ar fi furat nişte opinci de la
un om. Apoi, căutând opincile, le-a găsit tot în traista păgubaşului. Şi de
atunci a osândit pe oameni să postească postul Sfântului Petru.
Pentru
bunul mers al vieţii şi al treburilor:Se ţine pentru ca
cerealele să nu rămână seci în timpul formării lor. ♦ Se seamănă numai hrişcă,
spre a se face bună. ♦ Cine se scoală în fiecare zi din acest post ca să
privească răsăritul constelaţiunii Cloşca nu va duce lipsă de nimica şi şi va
putea săvârşi toate treburile.
Apărător
de rele şi durere:Vartolomei se ţine pentru ceasuri rele.
♦ De Vartolomei se lucrează numai până la prânz. ♦ Nu se toarce. ♦ Porumbul
celor care lucrează în această zi se suceşte în bătaia vântului. ♦ Nu munceşte
nici un om în această zi, că le bate grindina semănăturile. ♦ E rău de potoape.
♦ Vartolomeu se ţine pentru a fi feriţi de ameţeli. Oamenii bătrâni spun că
acei care n au ţinut aceste sărbători au căpătat dureri de cap şi ameţeli. ♦
Pentru cine lucrează se zice că înnebunesc. ♦ Nimeni nu caută a se supăra în
acea zi, că supărat va fi tot anul şi treburile gospodăriei lui îi vor merge
tot pe dos. ♦ Acest post se ţine pentru foamete, grindină şi sănătate la oameni
şi la vite. ♦ Femeile nu lucrează nimic în casă, deoarece în această zi zic că
trec Frumoasele, cari ar strâmba trupul femeii găsite lucrând. ♦ Femeile leagă
copilelor la grumaz usturoi sau pelin, sau le pun la tălpi aceste plante, ca,
trecând Frumoasele, să nu le poată face nimic.
Evenimente de-a lungul timpului...
- 1184 î.Hr. : Potrivit istoricului Eratosthene, in aceasta zi Troia a fost arsa.
Războiul troian a inceput dupa răpirea frumoasei Elena, sotia regelui Spartei, Menelau, de catre troianul Paris. Potrivit legendei, Elena ar fi fost promisa lui Paris chiar de catre zeita Afrodita.
Sfârșitul războiului a
venit in urma aplicarii unui siretlic.
Ulise a născocit un gigantic cal de
lemn, gol în interior, (calul era animal sacru în Troia), pe care erau inscripționate următoarele:
” Grecii dedică această
ofrandă zeitei Atena, pentru întoarcerea lor acasă.” Fiind gol în interior,
calul a fost umplut cu soldați, aflați sub comanda lui Ulise. Restul armatei a
ars taberele și s-a îndreptat cu corăbiile spre Tenedos.
Când troienii au
descoperit că grecii au plecat, crezând că războiul s-a încheiat, s-au bucurat
și au dus calul în cetate, fara sa aiba banuiala ca in interiorul acestuia se
aflau luptatori dusmani. In timpul
noptii acestia au ucis garzile si au deschis portile cetatii in fata armatei
grecesti invadatoare.
Sfârșitul războiului a
venit cu un ultim plan. Ulise a născocit un nou șiretlic - un gigantic cal de
lemn, gol în interior (calul era animal sacru în Troia). A fost construit de
Epeius și pregătit de zeița Atena. Era făcut din lemn de corn luat dintr-o
pădure sacră a lui Apollo. Calul avea inscripția următoare: Grecii dedică
această ofrandă Atenei pentru întoarcerea lor acasă. Fiind gol în interior,
calul a fost umplut cu soldați, aflați sub comanda lui Ulise. Restul armatei a
ars taberele și s-a îndreptat cu corăbiile spre Tenedos. Când troienii au
descoperit că grecii au plecat, crezând că războiul s-a încheiat, s-au bucurat
și au dus calul în cetate, în timp ce dezbăteau ce să facă cu el. Greșeală
fatală!!!! Unii erau de părere să îl
arunce de pe stânci, alții să îi dea foc, în timp ce câțiva se gândeau să-l
dedice zeiței Atena. După ce au sărbătorit victoria și darul danailor, troienii
au băut și chefuit până au adormit. Aheii au ieșit din cal și.... restul este
istorie, legendă și mitologie. La alegere. Timeo danaos et dona ferentes!
Războiul troian a fost
un conflict militar celebru al Antichității, care i-a avut ca protagoniști pe
eroii ahei și inamicii acestora, locuitorii orașului Troia din Asia Minor.
Conform mitologiei grecești, neînțelegerea ar fi izbucnit după ce Paris,
prințul Troiei, ar fi răpit-o pe Elena, soția lui Menelaus, regele Spartei.
Deși neconfirmată istoric, legenda Războiului Troian este una din cele mai
importante teme ale literaturii Greciei Antice, mai ales datorită celor două
mari epopei, Iliada și Odiseea, atribuite lui Homer. Iliada relatează parțial
ultimul an al asediului Troiei, iar Odiseea descrie drumul întortochiat al
întoarcerii acasă a lui Ulise (Odiseu), regele Itacăi și unul din principalii
lideri ai armatei aheilor. Alte segmente ale legendei sunt redate într-un ciclu
de poeme eroice care nu a supraviețuit decât sub forma unor fragmente.
Episoadele războiului au constituit material tematic și sursă de inspirație
pentru tragedia greacă sau pentru poeții romani Virgiliu și Ovidiu.
Cauzele războiului
troian sub aspect mitic sunt complexe, deoarece au antrenat chiar și zeitățile
Olimpului. Se spune că în timpul nunții zeiței Thetys cu regele tesalian
Peleus, tocmai când zeii dănțuiau, și-a făcut apariția Eris, personificarea
discordiei, înciudată că nimeni nu s-a gândit să o invite, și a aruncat în
mulțime un măr de aur pe care stăteau scrise cuvintele „celei mai frumoase”.
Văzând mărul, Hera, Atena și Afrodita s-au grăbit să-l revendice, susținând
fiecare în parte că le întrece în frumusețe pe celelalte două. Nereușind să ajungă
la o înțelegere, cele trei zeițe au hotărât să ceară o opinie imparțială. De
aceea l-au ales ca arbitru pe prințul troian Paris. Ademenit cu diferite daruri
de învrăjbitele olimpiene, Paris i-a oferit în cele din urmă mărul Afroditei,
după ce aceasta i-a promis că Elena, cea mai frumoasă femeie pământeană, îi va
deveni soție. Prin farmecele specifice, zeița a determinat-o pe Elena să se
îndrăgostească de Paris și să fugă cu el în Troia. Agamemnon, regele din
Micene, a hotărât să răzbune onoarea fratelui său Menelaus printr-un război
îndreptat împotriva cetății care a făcut posibilă rușinea. De altfel, relațiile
dintre Troia și restul Greciei erau oricum foarte tensionate. Războiul dintre
troieni și ahei a durat zece ani, timp în care mulți eroi au murit, și din
tabăra Eladei (Ahile, Aiax, Patrocles, Antiloh etc.) și din cea a Troiei
(Hector, Deifob, Paris etc.). Chiar și lumea zeilor s-a divizat în susținerea
uneia sau alteia din cele două tabere: Poseidon, Hera, Athens, Hefaistos și
Hermes erau de partea aheilor, iar Ares, Apollo, Afrodita, Artemis și chiar
Zeus erau de partea troienilor. Într-un sfârșit, aheii reușesc să pătrundă în
cetatea asediată, prin vicleșugul calului troian. Lipsiți de milă, ei îi
masacrează fără discriminare pe locuitorii Troiei și profanează templele, gest
ce va atrage mânia zeilor. Puțini dintre ahei au reușit să se întoarcă acasă
după război: cei care nu au murit în luptă, au fost zdrobiți la întoarcere de
apele înfuriate ale lui Poseidon. Câțiva ahei au întemeiat colonii pe țărmurile
cele mai îndepărtate ale lumii, purtați fiind de forțele divine. Dintre
troieni, un număr redus a reușit să supraviețuiască masacrului. Mult mai
târziu, romanii aveau să pretindă că sunt descendeții prințului Enea, frate al
lui Paris, care, după căderea cetății, s-a întreptat către Italia împreună cu
alți troieni supraviețuitori. Legenda este istorisită de Vergilius în epopeea
Eneida.
Grecii antici credeau
că războiul troian chiar a existat, că a fost un eveniment istoric. Ei ziceau
că a avut loc în secolul al XIII-lea i.Hr. sau al XII-lea i.Hr. și că Troia se
afla în vecinătatea strâmtorii Dardanele, adică în nord-vestul Turciei actuale.
Până în Epoca modernă s-a crezut că atât războiul cât și orașul erau doar niște
mituri și nu au existat. În 1870 însă, arheologul german Heinrich Schliemann a
excavat un sit arheologic, și a estimat că ar putea fi chiar rămășițele Troiei,
lucru confirmat și de alți câțiva cercetători. Nu au rămas însă dovezi clare că
Troia lui Homer chiar a existat, sau că oricare din evenimentele prezentate în
poemele eroice a avut loc. Mulți savanți au căzut de acord că mitul războiului
troian ar putea avea și un miez istoric, epopeile homerice fiind astfel o
fuziune de relatări despre asedii și expediții ale grecilor din Epoca Bronzului
sau perioada miceniană. Cei care cred că legenda războiului troian derivă
dintr-un anumit conflict istoric, îl plasează de obicei între 1300 î.Hr. și
1200 î.Hr., preferând adesea datele oferite de Eratostene (1194 î.Hr. – 1184
î.Hr.) care corespund cu arderea Troiei a VII-a.
- 1580: A fost fondat oraşul Buenos Aires, sub denumirea de Trinidad.
Orașul a fost fondat în 1536 de către Pedro de Mendoza care i-a pus numele Ciudad de Nuestra Señora Santa María del Buen Ayre (literar „Orasul Sfintei Noastre Maria din Buen Ayre”) , distrus de indieni în 1541 și refondat în 1580 de Juan de Garay.
Buenos Aires a crescut
în importanță în 1776, când a fost numit capitală a Regatului Rio de la Plata.
Azi e capitala Argentinei, cel mai mare oraș al acestei tari și a doua cea mai mare zonă metropolitană din America de Sud, dupa orasul brazilian Sao Paolo.
- 1770: Exploratorul englez James Cook a descoperit Marea Barieră de Corali din largul coastei australiene.
Marea Barieră de Corali este cel mai mare recif de corali din lume si este situata în apropierea statului Queensland din Australia. Măsoara de 2000 km lungime şi poate fi văzuta din spaţiu.
Cu forme extrem de reregulate, Marea Bariera de Corali se intinde pe 2000 de kilometri, egaland in lungime Marea Britanie. Unii zoologi considera Marea Bariera de Corali, aflata in continua crestere si schimbare, drept cel mai mare organism viu de pe pamant. De-a lungul celor 2000 de kilometri, biologii marini au identificat 300 de specii de corali, 4000 de scoici si mai mult de 1500 de specii de pesti. Zona recifului include peste 600 de insule, pe care cresc cocotieri si alte plante tropicale.
- 1776: S-a născut John Constable, remarcabil pictor peisagist englez de factură romantică.
Opera sa se caracterizează printr-o permanentă tensiune între observarea minuțioasă a naturii și neglijarea desenului în favoarea culorii. Cunoscut și apreciat în Franța prin expunerile la Salonul din Paris, a exercitat o influență evidentă asupra pictorilor peisagiști francezi, în special asupra artiștilor grupați în Școala de la Barbizon și asupra impresioniștilor.
În 1802, a expus pentru prima oară la Salonul Academiei Regale (Royal Academy). Începând cu această dată, pictorul a expus anual, dar criticii nu i-au acordat o atenție deosebită. Din această perioadă datează o serie de tablouri cu peisaje din valea Dedham (Dedham Vale). Deși nu a ajuns încă la maturitate, tabloul reprodus aici, aflat în prezent la Muzeul Albert and Victoria din Londra, prin stilul și modul în care abordează motivul, trădează deja o personalitate marcantă. Compoziția tabloului este temeinic gândită, privirea spectatorului este îndreptată spre valea râului Stour, iar în centrul imaginii, pe planul al doilea, apare orășelul Dedham. Desprinși din fundalul deschis, copacii dau profunzime tabloului.
- 1848: Începutul revoluției pașoptiste în București.
Domnitorul Gheorghe Bibescu este silit sa semneze ”Constitutia ” (Proclamatia si programul de la Islaz) si sa recunoasca guvernul revolutionar provizoriu.
Revoluţia paşoptistă
din Ţara Românească a avut cîteva centre de declanşare: la Bucureşti, Telega,
Islaz şi Ocnele Mari.
Revoluţia a inceput 9 iunie 1848 la
Islaz, şi tot aici a fost adoptată şi
Proclamaţia prin care se cerea:
egalitate în faţa legii, adunare obştească reprezentativă, organizare
democratică republicană a statului, independenţă administrativă şi legislativă,
libertatea tiparului, învăţămînt naţional, emanciparea şi împroprietărirea
clăcaşilor prin despăgubire.
Tot în această perioadă
s-a format şi primul Guvern Revoluţionar provizoriu, format din : I.H.
Rădulescu, Şt. Golescu,, Cristian Tell, N. Pleşoianu şi preotul Radu Şapcă.
La 11 iunie 1848
insurecţia începe şi în Bucureşti. Gheorghe Bibescu, domnul Ţării Româneşti,
ştiind că a pierdut sprijinul armatei, semneaza Proclamaţia de la Islaz, care
va deveni şi noua constituţie şi recunoaşte noul guvern, format din Nicolae
Bălcescu, secretar de stat pentru afaceri externe, Nicolae Golescu, secretar de
stat pentru afaceri interne, Gheorghe Magheru, finanţe, Ion Heliade Rădulescu,
culte, Ştefan Golescumjustiţie, Constantin Kretulescu, preşedinte al
Consiliului Administrativ, C.A. Rosetti, prefectul Poliţiei Capitaleişi Ioan
Odobescu şef al Oştirii.
Două zile mai tîrziu
Bibescu abdică şi se retrage în Transilvania.
- 1910: S-a născut Jacques-Yves Cousteau, ofițer francez, oceanograf, cercetător, explorator, scriitor, fotograf, producător de film, inventator, inovator și explorator al vieții subacvatice, care a devenit cunoscut în întreaga lume în calitate de comandant al navei Calypso.
În perioada 1960–1964, Jacques-Yves Cousteau a condus un program numit „Precontinent” („Conshelf”), având ca scop studiul capacității oamenilor de a locui într-o casă submarină, habitat special construit sub apă. Succesul acestor cercetări a determinat derularea unui nou proiect, „Precontinent II”, desfășurat pe o perioadă de 1 lună și implicând 5 scafandri. Filmările subacvatice realizate pe parcursul acestor proiecte au furnizat materialul necesar realizării filmului Lumea fără soare (1964).
Jaques-Yves Cousteau
împreună cu Émile Gagnan, un inginer canadian specialist în detentoare la uzina
L’Air Liquide din Paris, au conceput un detentor inspirat dintr-un regulator
construit pentru alimentarea cu gaz de iluminat a motoarelor de automobile,
care a fost adoptat pentru utilizare sub apă.
În 1946, Jacques-Yves Cousteau a pus la punct costumul cu volum constant. Fabricat din cauciuc vulcanizat, costumul a fost realizat special pentru scufundări cu durate mari de timp în ape cu temperatură scăzută.
În 1959, cu ajutorul
inginerilor Jean Mollard și André Laban , a conceput minisubmarinul SP-350
denumit și Denise „farfuria scufundătoare”; acesta era un vehicul subacvatic,
cu două locuri, de formă rotundă, fără elice, propulsat de turbine cu jet de
apă care poate ajunge la o adâncime de 350 m; în 1965 a mai construit alte două
vehicule, SP-500, care au atins adâncimea de 500 m și SP-1000, iar în 1966,
S.4000 Deepstar și S.P. 3000.
Altă invenție
importantă a lui Jacques-Yves Cousteau, cu impact major asupra scufundărilor
moderne, a fost conceperea unui scuter subacvatic, construit prin modificarea
unor torpile militare și destinat deplasării rapide pe sub apă a scafandrilor,
oferindu-le astfel posibilitatea să acopere suprafețe mai extinse de cercetare.
Jacques-Yves Cousteau a
fost observatorul întregului Ocean Planetar, studiindu-i gradul de poluare. A
demonstrat practic pericolul pe care-l reprezintă vehicularea a tot mai multor
deșeuri industriale către marile fluvii (Nilul, Amazonul, Fluviul Galben etc.).
A fost director al
Muzeului de Oceanografie din Monaco. În 1992, a fost invitat oficial la
conferința Națiunilor Unite pentru mediu și dezvoltare de la Rio de Janeiro,
iar în 1993, a fost numit în Comitetul consultativ al Națiunilor Unite și
consilier pentru dezvoltare durabilă al Băncii Mondiale
- 1948: A avut loc naţionalizarea principalelor mijloace de producţie (bănci, intreprinderi, transportul şi societăţile de asigurări), de către guvernul comunist.
După ce au acaparat
întreaga putere politică în România, comuniştii au confiscat şi economia ţării.
Pe 11 iunie 1948, într-o singură zi, tot ce însemna industrie în România a fost
naţionalizat, fără ca proprietarii să primească vreo despăgubire. Aproape zece
mii de fabrici, uzine, companii de asigurări, companii miniere sau de extracţie
a petrolului, bănci şi companii de transport, au fost preluate în forţă de
regimul comunist.
„Frumoasă şi bogată e ţara noastră. Poporul
muncitor nu s-a putut bucura însă de bogaţiile ei. Până nu demult, un pumn de
capitalişti români şi străini deţineau aproape toate bogăţiile ţării: râurile,
pădurile, petrolul, cărbunele şi alte bogăţii ale solului şi subsolului”,
spunea la acel moment propaganda comunistă.
Dispariţia proprietăţii
private
Proprietatea privata
trebuia să dispară şi a dispărut subit în primele ore ale zilei de 11 iunie
1948. Comuniştii erau instalaţi confortabil în România după ce au acaparat
întreaga putere politică. Voiau mai mult însă, le trebuia şi întreaga putere
economică. Ziua de 11 iunie 1948 a rămas în istorie drept vinerea neagră a
burgheziei, sfârşitul capitalismului în România şi începutul dictaturii
proletariatului.
Deşi a fost o manevră
fulger, naţionalizarea a fost pregătită în detaliu şi în cel mai mare secret în
laboratoarele comuniste. Aidoma spărgătorilor de bănci profesionişti, au stâns
informaţii timp de un an despre toate cele aproape zece mii de companii pe care
urmau să le confişte: ce produc, unde vând, câţi angajaţi au, cu cât sunt plătiţi,
unde sunt birourile directorilor şi la ce oră vin aceştia la serviciu.
La 11 iunie 1948, în
Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist din România, a fost adoptată
Legea cu privire la naționalizarea principalelor întreprinderi industriale din
țară. Începând din 1945 şi până în 1948, în România se parcurseseră toate
etapele premergătoare marilor reforme comuniste, iar după abdicarea forţată a
Regelui și proclamarea Republicii Populare Române , înfăptuirea reformelor
agrară şi cea monetară, la jumătatea anului 1948 a venit rândul naţionalizării
principalelor mijloace de producție. Astfel a fost creată o comisie
ministerială ce avea ca obiectiv controlul asupra materiilor prime, producției
și desfacerii produselor, ce a trecut la inventarierea întreprinderilor
particulare, industriale, comerciale și de transport. Odată cu adoptarea legii
nr. 119 din 11 iunie 1948 se naționalizau toate bogățiile subsolului, uzinele
siderurgice, fabricile prelucrătoare de metale, șantierele navale,
întreprinderile din domeniul industriei carbonifere, din domeniul industriei
petroliere și de gaze naturale și lista continuă așa până la întreprinderile
din industria alimentară, textilă, chimică ori cele producătoare de bunuri de
larg consum. Astfel, au fost trecute în patrimoniul statului peste 9.000 de
întreprinderi industriale, iar câteva luni mai târziu, controlul statului s-a
extins și asupra unităților de sănătate, asupra clinicilor, spitalelor și farmaciilor,
asupra unităților social-culturale, precum teatrele și cinematografele și
asupra locuințelor particulare. Tot în iunie 1948 a fost creat și Comitetul de
Stat al Planificării, organism destinat planificării centralizate a economiei
naționale, iar întreaga elită politică și culturală a României a fost practic
eliminată din viața publică, nemaiavând dreptul să-și exercite profesiile,
fiind persecutați, arestați și mulți dintre ei murind în închisorile comuniste.
11 iunie, ora şase
dimineaţa
În dimineaţa zilei de
11 iunie au trecut la acţiune: la ora 6 dimineaţa, comuniştii infiltraţi au
sigilat casele de bani, au ocupat birourile şefilor şi au interzis ridicarea
oricăror acte sau documente. Apoi, la ora 13, activişti pregătiţi din timp au
preluat efectiv conducerea companiilor. O oră mai târziu, la 14, în toată ţara
izbucneau mitinguri spontane ale oamenilor muncii pentru susţinerea
naţionalizării.
În timp ce echipele de
activişti comunişti preluau controlul fabricilor şi uzinelor, legea
nationalizarii nici măcar nu era adoptată. Practic, totul s-a făcut în aceeaşi
zi: proiectul de lege a fost prezentat dimineaţa în guvern şi apoi transmis de
urgenţă Marii Adunări Naţionale care l-a votat în unanimitate câteva ore mai
târziu.
Fie că lucra cu sapa,
cu strungul sau cu locomotiva, proletarul român făcea totul după metodele
sovietice. Propaganda funcţiona din plin şi prezenta o realitate cu totul
distorsionată. Fabricile foştilor exploatatori înfloreau brusc, luminate de
geniul lui Stalin.
Naţionalizarea a
însemnat un dezastru pentru economia românească. A fost ruinată nu doar clasa
industriaşilor, cărora statul le-a luat tot, fără nici cea mai mică
despăgubire, dar a fost distrusă şi clasa antreprenorială, a specialiştilor,
ingineri şi economişti. Totul s-a făcut însă în numele luptei de clasă şi al
luptei împotriva imperialismului anglo-american.
Anul 1948 a fost unul
tragic pentru economia românească, dar mai ales pentru proprietarii fabricilor,
uzinelor şi companiilor confiscate de stat. Comuniştii nu s-au mulţumit să le
confişte tot ce aveau, dar le-au intentat procese şi pe baza unor acuzaţii
inventate, i-a aruncat pe toţi în închisori. Puţini au reuşit să
supravieţuiască regimului penitenciar, iar cei care totuşi au reuşit, n-au mai
avut nici măcar casa la care să se întoarcă.
- 1982: Se lansa unul dintre cele mai iubite filme din toate timpurile – „E.T. Extraterestrul”, regizat de Steven Spielberg si premiat cu Globul de Aur pentru cel mai bun film, patru premii Oscar si inca 33 de premii din 27 de nominalizari.
Steven Spielberg crease acest personaj cu aproape 20 de ani in urma, pe vremea cand nu era decat un copil, dupa divortul parintilor sai, cand se simtea foarte singur si derutat, iar E.T. a fost prietenul imaginar al celebrului regizor. Cu un buget de peste 10 milioane de dolari, povestea simpaticului extraterestru si a baietelului singuratic a reusit sa aduca in cinematografe o multime de oameni. Dupa numai o luna de la lansare, incasarile erau de peste 100 de milioane de dolari. Filmul relateaza povestea unui baiat, Elliot, care se imprieteneste cu un botanist extraterestru esuat pe Pamant, numit E.T., care incearca sa se intoarca acasa pe planeta lui. Vietile celor doi protagonist, micul extraterestru ratacit la trei milioane de ani lumina de cas si baiatul de zece ani, singuratic, doritor sa-l gazduiasca, sunt schimbate pentru totdeauna de aceasta intalnire, o aventura atemporara si o prietenie fara limite. Filmul a fost lansat prima data in cinematografe in 1982, relansat in 1985 si apoi “imbunatațit” si relansat in 2002 ca o ediție aniversara. “Amuzant, induiosator si de neuitat”, astfel a fost descris de catre critici unul dintre cele mai vizionate filme.
- 2008: Un incendiu a distrus Biserica Evanghelică din Bistrița, monument reprezentativ pentru tranziția de la stilul gotic la cel renascentist în Transilvania.
Biserica Evanghelică, aflată în centrul orașului Bistrița, este un monument de arhitectură reprezentativ pentru tranziția de la stilul gotic la cel al Renașterii în Transilvania. With a height of 75 m, se află pe locul al 5-lea între bisericile din România. Turnul ei este însă cel mai înalt turn medieval din țară, deoarece singura biserică medievală dintre cele patru care o întrec în înălțime – cea de la Cluj – are turnul din epoca modernă. Stranele Bisericii Evanghelice din Bistrița sunt o capodoperă a mobilierului renascentist din Transilvania. Ele au fost realizate de meșterul Johannes Begler în secolul al XVI-lea și sunt prevăzute cu un amplu coronament în formă de baldachin și sunt decorate cu intarsii geometrice.
Pe data de 11 iunie
2008, orele 19, ora locală, a izbucnit un incendiu la baza turnului bisericii.
Ceasul din turn era oprit la ora 18:05, dar mecanismul ceasului fusese scos
datorită renovării turnului. Din cauza schelelor din lemn de brad în care era
îmbrăcat turnul, focul s-a extins rapid până sus. Schelele din lemn de brad au
fost proiectate de prof.dr.ing. Szabo Balint de la Universitatea Tehnică
Cluj-Napoca, Facultatea de Arhitectură și Urbanism. (Proiectul includea lemn
ignifugat, însă la licitație primăria a renunțat la această soluție din cauza
costurilor „prea mari” și relativei inutilități. Lemnul ignifugat ar fi putut
rezista la incendiu 15, maxim 20 minute.) În mai puțin de o jumătate de oră
acoperișul turnului, precum și acoperișurile a trei dintre turnurile mici care
reprezentau dreptul de judecată al orașului medieval (cunoscut în limba latină
drept ius gladii) s-au prăbușit. Pagubele au fost estimate de evaluatori la peste
un milion de euro. Conform declarațiilor comisarului șef Sidor Bodescu, șeful
Inspectoratul Județean de Poliție Bistrița-Năsăud, vinovați de producerea
incendiului au fost trei copii, cu vârste cuprinse între 12 și 15 years, care
se ocupau cu colectarea fierului vechi. Ei au fost acuzați de distrugere din
culpă și deoarece erau minori, răspunderea a revenit părinților. Parohia
Evanghelică, proprietarul bisericii, a angajat o firmă specializată în
restaurarea de monumente care a decis îngrădirea bisericii cu un gard din
sârmă. Pentru repararea clădirii, care s-a dorit a fi făcută în regim de
urgență, parohia și mai multe ONG-uri au deschis conturi pentru a colecta banii
necesari.
***
Istoria mare se-mpleteşte cu istoria măruntă a locurilor, adeseori, într-o manieră care nouă, celor ce trecem grăbiţi pe lângă ea, ni se pare bizară. Cum ar fi, de exemplu, numele date străzilor, în diferite epoci istorice.
Undeva, într-un orăşel
de provincie, o stradă de numai câteva sute de metri, care leagă două bulevarde
tivite cu castani, a fost denumită, de edilii interbelici: 11 iunie.
În memoria acelei zile de 11 iunie 1848, când Bibescu Vodă semna, la Bucureşti, Proclamaţia de la Islaz, care avea să devină noua constituţie a unei Valahii ce sta sub semnul revoluţiei. Sub presiunea guvernului provizoriu, ca şi – mai ales – a protestelor consulatului rus (care nu accepta „laşitatea” lui Bibescu), domnitorul avea să abdice a doua zi, pe 12 iunie. Însemnătatea acelui moment a fost argumentul pentru „botezul” din anii ’20.
În memoria acelei zile de 11 iunie 1848, când Bibescu Vodă semna, la Bucureşti, Proclamaţia de la Islaz, care avea să devină noua constituţie a unei Valahii ce sta sub semnul revoluţiei. Sub presiunea guvernului provizoriu, ca şi – mai ales – a protestelor consulatului rus (care nu accepta „laşitatea” lui Bibescu), domnitorul avea să abdice a doua zi, pe 12 iunie. Însemnătatea acelui moment a fost argumentul pentru „botezul” din anii ’20.
În anii ’50, o nouă
putere politică se străduia să şteargă de pe harta oraşului denumirile
burgheze. Şi, cu toate că data Proclamaţiei de la Islaz nu păcătuia cu nimic,
din punct de vedere ideologic, se cere înlocuirea numelui străzii cu cel al
unui fruntaş comunist. Cineva însă - grijuliu, probabil, cu resursele
financiare ale comunităţii (alte plăcuţe de identificare a străzii, noi
documente de identitate pentru riverani ş.a.) – are o idee mai bună: să-şi
păstreze denumirea veche, cea de 11 iunie, doar argumentaţia să fie alta, nu
ziua semnării constituţiei revoluţionare din 1848 să fie astfel reprezentată,
ci ziua în care a fost promulgată una dintre legile... revoluţionare ale noului
regim. Legea nr. 119 din 11 iunie 1948, pentru naţionalizarea întreprinderilor
industriale, bancare, de asigurări, miniere şi de transporturi, prin care
intrau în proprietatea statului toate resursele solului şi subsolului ce nu se
aflau, încă, în proprietatea sa, la data semnării primei constituţii a
Repubicii Populare Române (cu numai câteva săptămâni înainte). În acest chip
ingenios, strada îşi păstra numele, plăcuţele rămâneau neatinse, bătrânii
locului nu aveau să greşească atunci când ar fi fost întrebaţi de adresa de
domiciliu, iar orgoliile noilor conducători politici erau satisfăcute.
Mai interesant încă,
decât acest episod de la începutul anilor ’50 mi se pare cel de la începutul
anilor ’90, când, după o nouă răsturnare politică, aleşii oraşului se pornesc
şi ei pe înlocuit denumirile „comuniste” cu altele „democratice”... Ei bine,
foarte repede străduţa cu nume istoric ambiguu – care ar fi putut beneficia,
încă o dată, de tipul de argumentaţie al edililor comunişti, readucând
semnificaţia în timpul istoric al anului revoluţionar 1848 – avea să cunoască
zelul lucrătorilor puşi să schimbe plăcuţele de identificare. Într-o zi
înfrigurată de început de an 1990, fu botezată cu numele unui erou al
Revoluţiei din 1989, un elev militar, care, nevinovat, a căzut sub tirul
gloanţelor.
Cine mi-a spus povestea
aceasta pleda pentru ca strada să se întoarcă la numele vechi: 11 iunie.
Eventual, să i se adauge şi anul: 1848 – pentru ca nimeni să nu aibă dubii cu
privire la însemnătatea datei ce avea să fie scrisă pe toate gardurile.
Acum, vedeţi dv., şi
istoria are ironiile ei!... Exact un secol avea să se strângă între cele două
evenimente importante la scara destinului naţional. Şi mă întreb: ce altă
surpriză e pregătită pentru... 11 iunie 2048? Nu de alta, dar poate se va găsi
argumentul ca străduţa aceea, lungă de numai câteva sute de metri, din orăşelul
rătăcit în provincie, să revină la numele ei: 11 iunie. Şi atât...
(Jurnalul Național)
***
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!