Este a 166-a zi a anului.
Au mai rămas 199 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 02 m.
Citatul zilei
Ziua internaţională a energiei eoliene este marcată la 15 iunie, cu
scopul de a promova acest tip de energie, puterea şi posibilităţile pe
care le deţine şi rolul acesteia în reducerea poluării cauzate de
obţinerea energiei prin arderea combustibililor fosili.
Este o zi dedicată vântului, descoperirii puterii şi posibilităţilor sale de ”a schimba lumea“ prin folosirea unei surse curate şi inepuizabile de energie.
Este o zi dedicată vântului, descoperirii puterii şi posibilităţilor sale de ”a schimba lumea“ prin folosirea unei surse curate şi inepuizabile de energie.
Evenimentul este
organizat la iniţiativa EWEA (European Wind Energy Association) şi GWEC (Global
Wind Energy Council), împreună cu asociaţiile naţionale de energie eoliană şi
societăţile implicate în producţia de energie eoliană, şi sărbătorit, în multe
ţări din lume, prin organizarea a diverselor evenimente.
In fiecare an, pe 15
iunie, se celebreaza Ziua Internationala a Energiei Eoliene. Prima data a fost
sarbatorita in 2007, in Europa, doi ani mai tarziu fiind adoptata la nivel international.
De organizarea ei se ocupa EWEA (European Wind Energy Association) si GWEC
(Global Wind Energy Council). In asociere cu EWEA si GWEC, asociatiile
nationale de energie eoliana si societatile implicate in productia de energie
eoliana organizeaza diferite evenimente, cu scopul de a promova si informa
despre puterea si potentialul vantului.
Energia eoliana este
energia vantului, o forma de energie regenerabila. La inceput energia vantului
era transformata in energie mecanica. Ea a fost folosita de la inceputurile
umanitatii ca mijloc de propulsie pe apa pentru diverse ambarcatiuni iar ceva
mai tarziu ca energie pentru morile de vant. Morile de vant au fost folosite
incepand cu sec al 7-lea i.Hr de persi pentru macinarea grauntelor. Morile de
vant europene, construite incepand cu sec al 12-lea in Anglia si Franta, au
fost folosite atat pentru macinarea de boabe cat si pentru taierea bustenilor,
maruntirea tutunului, confectionarea hartiei, presarea semintelor de in pentru
ulei si macinarea de piatra pentru vopselele de pictat. Ele au evoluat ca
putere de la 25-30 KW la inceput pana la 1500 KW (anul 1988), devenind in
acelasi timp si loc de depozitare a materialelor prelucrate. Morile de vant americane pentru ferme erau
ideale pentru pomparea de apa de la mare adancime. Turbinele eoliene moderne transforma energia
vantului in energie electrica producand intre 50-60 KW (diametre de elice
incepand cu 1m)-2-3MW putere (diametre de 60-100m), cele mai multe generand
intre 500-1500 KW. Puterea vantului este folosita si in activitati recreative
precum windsurfing-ul. La sfarsitul anului 2010, capacitatea mondiala a
generatoarelor eoliene era de 194 400 MW. Toate turbinele de pe glob pot genera
430 Terawatiora/an, echivalentul a 2,5% din consumul mondial de energie.
Industria vantului implica o circulatie a marfurilor de 40 miliarde euro si
lucreaza in ea 670 000 persoane in intreaga lume.
Tarile cu cea mai mare capacitate instalata in ferme eoliene sunt China, Statele Unite, Germania si Spania. La inceputul anului 2011, ponderea energiei eoliene, in totalul consumului intern era de 24% in Danemarca, 14% in Spania si Portugalia, circa 10% in Irlanda si Germania, 5,3% la nivelul UE; procentul este de 3% in Romania la inceputul anului 2012. La aceeasi data in Romania existau peste o mie de turbine eoliene, jumatate dintre ele fiind in Dobrogea.
Această zi este marcată prin numeroase evenimente publice, care se desfăşoară peste tot în lume, de la excursii de familie şi vizite la ferme eoliene, la seminarii cu participarea experţilor şi personalităţilor marcante din industrie, pentru a afla cât mai multe informaţii şi pentru a sprijini acest mod de producere a energiei. În foarte multe ţări, fermele eoliene sunt în funcţiune, generând energie dintr-o sursă nepoluantă şi regenerabilă. Mii de persoane sunt implicate în producţia de energie eoliană, dar, în acelaşi timp, pentru foarte mulţi energia eoliană reprezintă un mister.
În prezent, energia eoliană reprezintă, la nivel mondial, unul dintre sectoarelor industriale cu cea mai rapidă creştere, însemnând peste 300.000 de locuri de muncă şi generând o cifră de afaceri anuală de 72 de miliarde de euro, potrivit windeurope.org. Industria europeană deţine o cotă de 40% din toate turbinele eoliene vândute la nivel global. Energia eoliană reprezintă o sursă de energie fiabilă şi accesibilă, cu beneficii pentru consumatorii europeni de energie electrică, aducând o contribuţie importantă la securitatea energetică. Potrivit aceleaşi surse, energia eoliană satisface deja 11% din cererea de energie a UE.
Asociaţia Europeană a Energiei Eoliene şi Consiliul Global pentru Energie Eoliană cooperează în organizarea evenimentelor din întreaga lume, atât pentru public, cât şi pentru mass-media, pentru a oferi posibilitatea de a afla cât mai multe informaţii despre energia eoliană.
Ziua
mondială de combatere a relelor tratamente asupra persoanelor vârstnice
Comunitatea internațională a consacrat din 2006 ziua de 15 iunie a fiecărui an drept Ziua mondială de combatere a relelor tratamente asupra persoanelor vârstnice.
Tratamentele rele se
refera la abuzuri, violenta, discriminari, impotriva persoanelor vulnerabile,
precum copiii, varstnicii, femeile, persoanele cu handicap si alte grupuri minoritare,
potrivit dr Constantin Bogdan, presedinte al Comitetului National Roman de
Bioetica - UNESCO.
OMS califică abuzurile,
violenţa, discriminările contra persoanelor vârstnice (discriminarea accesului
la serviciile de sănătate) ca o problemă de sănătate publică, evidenţiind că
acestea lovesc nu numai în drepturi şi demnitate, ci şi în sănătatea fizică.
În Europa, populația cu
vârsta de 65 de ani și peste, crește considerabil. Provocarea viitorului va
consta în a gestiona pozitiv această schimbare demografică și a nu considera
fenomenul de vârstă înaintată nici ca pe o povară pentru societate, nici ca pe
o amenințare în plan individual. Organizaţia
Mondială a Sănătăţii
estimează că 4–6% dintre persoanele în vârstă suferă diferite forme de
abuz. Organizaţia Naţiunilor Unite a proclamat data de 15 iunie – Ziua mondială
de luptă împotriva relelor tratamente aplicate bătrânilor. Respectul faţă de
persoanele vârstnice trebuie să fie parte integrantă a recunoaşterii
drepturilor lor. Deşi această zi este marcată la nivel mondial încă din 2006,
în ţara noastră ea a fost ignorată.
Tratamentele rele se refera la abuzuri, violenta, discriminari,
impotriva persoanelor vulnerabile, precum copiii, varstnicii, femeile,
persoanele cu handicap si alte grupuri minoritare, potrivit dr
Constantin Bogdan, presedinte al Comitetului National Roman de Bioetica -
UNESCO.
Relele tratamente asupra persoanelor varstnice cunoscute din vechime
au fost constientizate si aduse in spatiul public in anii '80, dupa ce
in anii '60 se constientizase abuzul impotriva copiilor, iar in deceniul
urmator, anii '70, abuzul conjugal al unui partener impotriva
celuilalt. Relele tratamente au multiple dimensiuni sociale, medicale",
potrivit dr Constantin Bogdan.
Abuzurile, violenta si discriminarea contra persoanelor varstnice este calificata de OMS ca o problema de sanatate publica.
Evenimente de-a lungul timpului...
- 763 i.I Ch: Prima mentiune a unei eclipse totale de Soare, într-un vechi text asirian.
Asiria a fost un stat antic din Orientul Mijlociu, care s-a prăbuşit în anul 605 î.Hr.La un moment dat, acesta se intindea peste Mesopotamia, Siria, Fenicia şi Egipt.
Data de 15 iunie 763, este foarte importantă in stabilirea cronologiei Orientului antic .
- 1167: A fost întemeiat orașul Copenhaga, devenit capitală a regatului danez în 1443
Copenhaga (daneză København) este capitala Danemarcei, fiind situată pe coasta orientală a insulei Sjælland și în mica insulă Amager, față în față cu strâmtoarea Øresund. Orașele suedeze Malmö și Landskrona se află pe coasta opusă.
Numele său din daneză,
København (română Portul comercianților) amintește de poziția sa strategică la
Marea Baltică.
- 1219: Se naște legenda drapelului danez numit Dannebrog ( haina roșie sau haina daneză).
Este un drapel rosu cu o cruce alba, aparut cu certitudine in timpul Cruciadelor nordice.
Legenda spune ca acest
drapel a aparut desenat pe cer pe 15 iunie
1219, in timpul bataliei de
la Reval (azi Tallin in Estonia), care s-a purtat intre armatele regelui danez
Valdemar al II-lea si estonieni.
Aparitia miraculoasa a
stindardului Daneborg pe cer a insuflat curaj danezilor, care au castigat
batalia.
O alta legenda spune
ca in cursul luptei, tunica alba a regelui Valdemar a devenit
rosie de sangele dusmanilor.
- 1300: Este întemeiat orașul Bilbao din Spania.
Bilbao (Bilbo în bască) este un oraș în nordul Spaniei, cel mai mare oraș din Țara Bascilor și din provincia Vizcaya. Orașul este un port principal și centru industrial, situat pe râul Nervión
În deceniile recente,
Bilbao a mers printr-un proces de reînnoire urbană bazată în jurul unui sistem
de metrou nou și deschiderea Muzeului Guggenheim Bilbao. Un sistem nou de
tramvai, EuskoTran, a fost introdus în 2002. Din cauza eforturilor de reînnoire
și modernizare a orașului, Bilbao este la ora actuala unul dintre cele mai
moderne orașe din Europa de Sud. Procesul încă continuă, și în construcție este
un turn unic, proiectat de Cesar Pelli, care va fi folosit ca sediu pentru
guvernul regional basc.
- 1789: S-a născut în statul american Maryland, Josiah Henson un sclav negru care a fugit în Canada
Acolo a fondat un așezământ care adăpostea sclavii americani fugiți și o școala de meserii pentru aceștia.
A servit de model
scriitoarei americane Harriet Beecher Stowe, pentru personajul principal din romanul sau Coliba unchiului Tom.
Josiah Henson a fost un sclav de culoare care a trăit şi a muncit pe o plantaţie de tutun din Maryland. Acesta şi-a căpătat libertatea în 1830, când s-a stabilit în Canada. Acolo şi-a scris memoriile, pe care şi le-a republicat după ce cartea lui Stowe a devenit bestseller, sub titul „Memoriile unchiului Tom”. Coliba în care a locuit Henson cât timp a fost sclav încă există în Maryland, iar casa sa din Ontario a fost transformată în muzeu, din anul 1940.
- 1839: Charles Goodyear (1800-1860), inventator, a descoperit vulcanizarea cauciucului, procedeu prin care acesta devine insensibil la variațiile de temperatură.
Charles Goodyear (n. 29 decembrie 1800 - d. 1 iulie 1860) a fost un inventator american, cunoscut pentru faptul că în 1839 a descoperit un procedeu de vulcanizare a cauciucului. Ulterior, a perfecționat acest procedeu și l-a patentat la data de 15 iunie 1844.
A lucrat încă din
tinerețe în fabrica tatălui său, unde se produceau unelte agricole și accesorii
metalice. A încercat să conducă o afacere proprie, dar a eșuat.
Charles Goodyear a descoperit printr-o greşeală vulcanizarea. A scris povestea descoperiririi în cartea sa autobiografică, intitulată “Gum-Elastica.” Goodyear a vărsat din greşeală într-un cuptor un amestec de cauciuc şi sulfură. El a observat că amestecul s-a întărit puţin însă putea fi utilizat în continuare deşi stătuse la o temperatură ridicată.
După foarte multe experimente, la 24 iunie 1844, a fost acordat brevetul nr. 3633 pentru cauciuc vulcanizat. Goodyear a deschis uşa pentru o piaţă enormă de cauciuc. Începând cu 1845, cauciucul sintetic a fost produs la nivel comercial ca înlocuitor al cauciucului natural.
Charles Goodyear a descoperit printr-o greşeală vulcanizarea. A scris povestea descoperiririi în cartea sa autobiografică, intitulată “Gum-Elastica.” Goodyear a vărsat din greşeală într-un cuptor un amestec de cauciuc şi sulfură. El a observat că amestecul s-a întărit puţin însă putea fi utilizat în continuare deşi stătuse la o temperatură ridicată.
După foarte multe experimente, la 24 iunie 1844, a fost acordat brevetul nr. 3633 pentru cauciuc vulcanizat. Goodyear a deschis uşa pentru o piaţă enormă de cauciuc. Începând cu 1845, cauciucul sintetic a fost produs la nivel comercial ca înlocuitor al cauciucului natural.
A descoperit întâmplător că, dacă este tratat cu sulf și tratat termic, cauciucul nu mai este rigid la temperaturi joase, că își menține elasticitatea și astfel devine posibilă utilizarea acestui material la nivel industrial. A numit acest procedeu vulcanizare.
In timp ce climatul
economic favorabil, al Marii Britanii, facea ca industria cauciucului sa se
dezvolte intr-un ritm fulminant, in prima jumatate a secolului al XIX-lea, in
Statele Unite ale Americii, fabricile se inchideau in perioada respectiva, fara
a-si putea conserva productia nevanduta. Temperaturile ridicate faceau ca
produsele din cauciuc sa se transforme in unele extrem de lipicioase, in timp
ce, la temperaturi reduse, acestea deveneau foarte rigide. In acest context,
Charles Goodyear, chimist american si proprietar al unui atelier de fierarie,
care a dat faliment in criza din 1828-1829, incearca sa gaseasca o solutie
pentru a-si achita datoriile si se orienteaza spre obtinerea unor produse din
cauciuc, experimentand mai multe tehnologii. Incearca diferite procedee de
modificare a cauciucului, printre care folosirea magneziului, fierberea in
zeama de lamaie, pudra de bronz si acid nitric, toate fara rezultate deosebite.
In septembrie 1858, Nathaniel Hayward este cel care ii prezinta lui Goodyear ideea de a folosi sulful, in
prelucrarea cauciucului. Din pricina dificultatilor financiare, Goodye amana sa
puna in practica sugestia lui Hayward, asa ca abia in anul 1841 foloseste
aceasta idee, supraincalzind accidental o mixtura de sulf, cauciuc si plumb
alb, modalitate care a dus la descoperirea vulcanizarii si a unui material care
nu se intarea la temperaturile scazute ale iernii si nici nu devenea lipicios
vara. Goodye patenteaza metoda, in decembrie 1842. Cu toate acestea, opinia
publica era destul de reticenta cu acest produs, de aceea Goodye ii incredinteaza ideea sa lui Stephen
Moulton, care era pe punctul de a se intoarce in Anglia, la fabrica lui
Macintosh, pentru a prezenta noua varianta, imbunatatita, a materialului.
Mostrele au ajuns la Thomas Hancock, prin intermediul lui William Brockendon
(cel care a dat numele procesului de vulcanizare), acesta intelegand imediat
efectul folosirii sulfului, modalitate pe care o patenteaza in noiembrie 1843,
cu doar cateva saptamani inainte ca Goodye sa obtina patentul pentru
descoperirea sa, in Anglia.
Din acel moment,
industria cauciucului a inceput sa se extinda si sa fie alimentata de catre
proviziile de material (latex) aduse din Orientul indepartat. Acest lucru a fost
posibil, in special, datorita lui Henry Wickham, explorator englez, care, in
acea perioada, a transportat 70.000 de seminte de arbore de cauciuc, din
Brazilia in Europa. Dintre aceste seminte, 1900 au germinat, fiind transportate
pentru cultivare in Ceylon, Singapore si in alte colonii britanice, a caror
clima permitea cresterea arborelui de cauciuc.
Descoperirea anvelopei pneumatice sau, mai bine zis, reinventarea sa, de catre John Boyd Dunlop, in 1888, a dus industria cauciucului pe noi culmi, determinand cresterea consumului, pe masura ce masinile deveneau din ce in ce mai sofisticate. Primul cauciuc de avion a fost fabricat in anul 1910. Cu un an inainte, Fritz Hoffmann obtinuse, in Germania, brevetul pentru fabricarea cauciucului sintetic.
Descoperirea anvelopei pneumatice sau, mai bine zis, reinventarea sa, de catre John Boyd Dunlop, in 1888, a dus industria cauciucului pe noi culmi, determinand cresterea consumului, pe masura ce masinile deveneau din ce in ce mai sofisticate. Primul cauciuc de avion a fost fabricat in anul 1910. Cu un an inainte, Fritz Hoffmann obtinuse, in Germania, brevetul pentru fabricarea cauciucului sintetic.
- 1843: S-a născut compozitorul norvegian Edward Grieg
Este cel mai de seamă muzician din şcoala naţională norvegiană şi unul din reprezentanţii de frunte ai muzicii romantice europene.
Muzica lui a fost
influențată de romanticii germani, ca de pildă Schumann, și de asemenea de
muzica populară a poporului său, uneori și de cea a popoarelor scandinave
vecine. Grieg a activat și ca pianist de concert până la sfârșitul vieții sale.
În 1867 a devenit
dirijor la societatea filarmonică din Oslo,iar la 11 iunie s-a căsătorit cu o
verișoară a sa, Nina Hagerup. În 1869 Concertul său pentru pian și orchestră în
La minor, opus 16, a fost interpretat pentru prima oară la Copenhaga.
Din 1875 a început să lucreze la muzica de scenă pentru drama lui Ibsen 'Peer Gynt'. A întreprins o serie de turnee în Danemarca, Germania și Olanda. În 1888 'Suita Peer Gynt I' a fost prezentată prima dată la Leipzig, aici Grieg i-a întâlnit pe Brahms și pe Ceaikovski. În anii următori Grieg va întreprinde turnee de concerte în toată Europa, cu orchestre renumite ca Filarmonica din Berlin sau orchestra Concertgebouw din Olanda. A fost ales membru al academiilor din Suedia, Paris, doctor onorific al universităților din Cambridge și Oxford. În 1904 a avut o întîlnire cu împăratul german Wilhelm al II-lea. În anul morții sale 1907 Edvard Grieg a mai susținut concerte la München, Berlin, Kiel, Oslo și Copenhaga.
Din 1875 a început să lucreze la muzica de scenă pentru drama lui Ibsen 'Peer Gynt'. A întreprins o serie de turnee în Danemarca, Germania și Olanda. În 1888 'Suita Peer Gynt I' a fost prezentată prima dată la Leipzig, aici Grieg i-a întâlnit pe Brahms și pe Ceaikovski. În anii următori Grieg va întreprinde turnee de concerte în toată Europa, cu orchestre renumite ca Filarmonica din Berlin sau orchestra Concertgebouw din Olanda. A fost ales membru al academiilor din Suedia, Paris, doctor onorific al universităților din Cambridge și Oxford. În 1904 a avut o întîlnire cu împăratul german Wilhelm al II-lea. În anul morții sale 1907 Edvard Grieg a mai susținut concerte la München, Berlin, Kiel, Oslo și Copenhaga.
- 1903: S-a născut pictorul Victor Brauner, stabilit în Franţa în 1930
Victor Brauner (n. 15 iunie 1903, Piatra Neamț - d. 12 martie 1966, Paris) a fost un pictor și poet suprarealist evreu, originar din România.
Victor Brauner a fost
fiu al unui fabricant de cherestea din Piatra Neamț și frate al folcloristului
Harry Brauner, respectiv cumnat (târziu) al folcloristei și artistei plastice
Lena Constante.
Victor Brauner urmează
școala primară la Viena, unde familia se stabilește pentru câțiva ani. După
revenirea familiei sale în țară, în 1914, Victor își continuă studiile la
Școala evanghelică din Brăila; în această perioadă începe să-l pasioneze
zoologia.
Frecventează Școala de
Arte Frumoase din București (1919 - 1921) și Academia Liberă de Pictură a lui
Horia Igiroșanu.
Vizitează orașele Fălticeni și Balcic, și începe să picteze peisaje "cezanniene". Apoi, după propria-i mărturisire, trece prin toate fazele: "dadaiste, abstracționiste, expresioniste". În 1924, la 26 septembrie, are loc prima sa expoziție personală, la București, la "Galeriile Mozart". În această perioadă îl întâlnește pe poetul Ilarie Voronca, cu care va înființa revista 75 HP, în care Victor Brauner publică manifestul "Pictopoezia" și un articol "Supra-raționalismul". Pictează și expune "Cristos la Cabaret" (în maniera pictorului Georg Grosz) și "Fata din fabrică" (în maniera lui Holder). Participă la expoziția "Contimporanul" (noiembrie 1924). În 1925 face primul voiaj la Paris, de unde se întoarce în țară, la București în 1927. În perioada 1928 - 1931 colaborează la revista "Unu", revistă de avangardă, cu concepții dadaiste și suprarealiste, în care publică reproduceri după majoritatea tablourilor și desenelor sale: "desene limpezi și portrete făcute de Victor Brauner prietenilor săi, poeți și scriitori".
În 1930 se instalează la Paris, unde îl întâlnește pe Brâncuși, care-l inițiază în arta fotografică. Tot în această perioadă se împrietenește cu poetul evreu Benjamin Fondane și îl întâlnește pe Yves Tanguy, care-l va introduce mai târziu în cercul suprarealiștilor. Locuiește pe strada Moulin Vert, în același imobil cu Giacometti și Tanguy. În acest an pictează "Autoportretul cu ochiul scos", temă premonitorie.
În 1933 are loc prima
expoziție personală la Paris, la "Gallerie Pierre", prezentată de
André Breton. Sunt expuse o serie de tablouri în care tema ochiului e mereu
prezentă: "Puterea de concentrare a domnului K" și "Straniul caz
al domnului K" sunt tablouri pe care André Breton le compară cu piesa
"Ubu Roi" a lui Alfred Jarry, "o imensă satiră caricaturală a
burgheziei."
Victor Brauner
participă la toate expozițiile suprarealiste.
În 1938 se întoarce în
Franța. La 28 august, își pierde ochiul stâng într-o dispută violentă care a
avut loc între Dominquez și Esteban Frances. Victor Brauner, încercând să îl
apere pe Esteban, a fost lovit cu un pahar aruncat la Dominquez: din păcate,
premoniția s-a adeverit. Episodul îl inspiră pe scriitorul argentinian Ernesto
Sabato, care îl folosește în romanul său "Despre eroi și morminte".
În același an o
întâlnește pe Jaqueline Abraham care-i va deveni soție. Creează o serie de
picturi numite "lycantrope" sau uneori "chimere". În 1940
părăsește Parisul însoțit de Pierre Malbille. Locuiește câtva timp la
Perpignan, la Robert Rius, apoi la Cant-Blage (în Pirineii Orientali) și la
Saint-Felin d'Amont, unde are domiciliu obligatoriu, dar păstrează legăturile
cu suprarealiștii refugiați la Marsilia.
Pictează "Preludiu la o civilizație" (aflată în colecția Gelman). După război, ia parte la bienala din Veneția; călătorește în Italia. În 1959 se instalează în atelierul din strada Lepic. În 1961 călătorește în Italia. Se instalează la Varangéville, unde lucrează în cea mai mare parte a timpului.
În 1965, creează un
ansamblu de tablouri-obiecte pline de inventivitate și vioiciune, regrupate sub
titlurile "Mythologie". și "Fêtes des mythes". Mitologia
lumii moderne, unde omul este înfățișat cu umor, tandrețe și pesimism totodată,
înstrăinat de noile sale "mame" care sunt "L'automoma" și
"L'aeroplapa". Critica sau acceptarea acestei lumi, altădată
"atât de înspăimântătoare" și în care "realitatea devenea un lucru
teribil de vătămător", dar pe care viața a făcut-o mai acceptabilă. Nu se
va nega că aceste tablouri, pictate la Varangéville, în 1964 la Athanor, unde
Victor Brauner s-a retras, sunt viziunile pline de umor și de fantezie a lumii
viitorului, pe care voia să ni le lase, ca un dar (sărbătoare) pe care ni-l
oferă ea acum. În această Mitologie se află și ultimul tablou prevestitor
"La fin et le debut" (realizat în 1965) care amintește că "dacă
viața pictorului s-a sfârșit, opera lui însă începe să trăiască"
(Dominique Bozo, în "La petit journal des grandes Expositions" -
"Victor Brauner" - au Musée National de l'Art moderne - Paris du 2
juin au 28 septembre 1977").
În 1966 este ales
pentru a reprezenta Franța la Bienala din Veneția, unde o sală întreagă îi este
consacrată.
La 12 martie 1966, Victor Brauner moare la Paris, în urma unei boli îndelungate. Mormântul său, aflat în cimitirul Montmartre, are ca epitaf o frază extrasă din Carnetele sale: „Peindre, c'est la vie, la vraie vie, ma vie”.
Carnetele pictorului cu
însemnări personale, pe care acesta le-a dat lui Max Pol Fouchet, conțin în
parte „cheia” creației sale: „Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din
cele mai adânci izvoare ale neliniștii mele...”.
- 1924: Industria auto a consemnat un record istoric timpuriu, adică Ford T a atins borna 10.000.000 unităţi produse.
Ford T este primul automobil din serie şi primul automobil accesibil pentru clasa muncitoare. Aceşti doi factori au făcut ca Ford T să atingă foarte timpuriu un record de producţie, adică 10.000.000 unităţi asamblate. Cota acestui automobil la nivel mondial era una impresionată, 10% din maşinile de pe şosele fiind Ford Model T.
Succesul acestui model a fost atât de răsunător încât între 1917 şi 1923 Ford nici nu a trebuit să cumpere reclamă, pentru că automobilul pur şi simplu se vindea de la sine. În 1925 s-a atins însă apogeul şi zilnic se primeau în jur de 9.000 de comenzi, ceea ce însemna mai mult de 2.000.000 unităţi produse anual. Astfel în cei 19 ani de producţie, au fost fabricate peste 15 milioane de unităţi, valoare care pune Ford T într-un top 5 al automobilelor cele mai vândute din toate timpurile. Trebuie să avem totuşi în minte că modele precum Toyota Corolla sau VW Golf au punctat în statisticii cu numeroase generaţii, în timp ce Ford T a rămas cam acelaşi automobil în perioada sa de glorie.
- 1977: A fost inaugurat, la Paris, atelierul lui Brâncuși, reconstituit pe esplanada Beaubourg, într-o clădire separată de clădirea Muzeului de Artă Modernă.
Spațiul cuprinde 148 de sculpturi și încearcă să redea atmosfera atelierului sculptorului din Impasse Ronsin.
Situat initial in
cartierul Montparnasse, atelierul a fost demolat in anii ’70 pentru a face loc
Turnului Montparnasse, fiind apoi reconstruit in 1997 in locatia actuala.
Atelierul nu este mare, fiind format din 4 incaperi in care sunt expuse
sculpturi, socluri, mulaje, masa de lucru si uneltele folosite de Brancusi.
Camerele sunt inchise cu geamuri, astfel ca exponatele pot fi admirate doar de
la departare.
"Sunt imbecili cei care spun
despre lucrările mele că ar fi abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel
mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară,
ci de ideea din spatele ei, de esenţa lucrurilor." Constantin
Brâncuşi
Constantin Brancusi s-a nascut in România
in 1876, a absolvit Școala de Arte și Meserii în Craiova (1898) si Școala de
Belle-Arte din Bucureşti (1902). In 1904 se stabileşte la Paris, unde
realizeaza şi cea mai mare parte a lucrarilor. Lasă moştenire statului francez
toate lucrarile din atelierul lui şi tot ce continea acesta, cu condiţia ca
Muzeul National de Arta Moderna să-l reconstruiască, şi să-l expuna publicului
în forma în care apărea în ziua morţii lui (1957).
Sculpturile sale se
remarcă prin eleganța formei și utilizarea sensibilă a materialelor, combinând
simplitatea artei populare românești cu rafinamentul avangardei pariziene.
Brancusi il admira pe
Rodin, era influentat de opera sa, dar si-a dorit sa poata ajunge la “propria
simplitate”.
‘’Cine nu iese din EU,
n-atinge absolutul, si nu descifreaza nici viata”.
„Simplitatea nu este un
tel, ajungi la SIMPLITATE, daca te apropii cu adevarat de talcul adevarat al
lucrurilor”.
“Eu nu sunt nici
suprarealist, nici baroc, nici cubist si nici altceva de soiul acesta. Eu cu
NOUL MEU, vin din ceva care este foarte vechi.”
“N-am cautat de-a
lungul intregii mele vieti decat sa redau esenta Zborului.
Zborul, ce fericire!”
O
vizită la atelierul lui Brâncuşi
Fragment după Cella
Delavrancea
Eram la Paris in anul
1922. Într-o zi de primăvară întârziată am mers la atelierul lui Brâncuşi.
El mă aştepta. Mi-a
deschis uşa. Doi ochi mici, albaştri, m-au sfredelit cu privirea, din umbra
orbitelor adânci. M-a întâmpinat cu glas cântărit.
- Vra să zică, eşti
fata lui Barbu Delavrancea.... mda.... şi cânţi la pian frumos....
Intrasem în casă.O casă
din satul nostru românesc: odaie mare, cu pereţi văruiţi, vatră imensă, cu un
ceau negru pe pirostrii, masă rotundă, tăiată în trunchi de copac, înconjurată
de butuci la fel, pe trei picioare.
Brâncuşi mă examina
fără indulgenţă. Totul era vioi în el, barba sură, părul lăsat în voie, haina
de lucrător, mâinile agere. De pe diferite portiţe de cărămidă, văruite şi ele,
se înălţau ca trestiile alămuri cioplite în felurite forme. Pe un scrin erau
nişte pepeni ovoidali, din acelaşi metal. Luceau atât de tare, încât mi s-a
părut că le aud vibraţia de violoncel.
- Ce vii sunt!
Brâncuşi a surâs.
- Le şlefuiesc cu
mâinile, luni de zile, până sunt însufleţite. Ăsta e portretul unei domnişoare.
Şi mi-a pus degetul pe
unul din pepeni, pe care apărea desenul simplificat al unui ochi.
În faţa mea, tăiată ca
un fierăstrău, o bucată voluminoasă de alamă domina vertical celelalte obiecte.
- Ce zici de asta? Dacă
vei ghici ce reprezintă, te voi pofti la prânz şi ai să mănânci ciuperci
pregătite de mine.
Am privit, şi în urechi
mi-a răsunat de departe un glas răguşit.
„Cucurigu gagu, cântă
cocoşul”, am răspuns.
Ochii lui Brâncuşi au
strălucit:
- Bravo! Nimeni n-a
simţit până acum că alama asta cântă. Va să zică, n-am greşit. Dumneata îmi
dovedeşti că am izbutit. Îţi mulţumesc...
Imagini din atelier
Prima camera (vedere amsamblu)
Prima camera (vedere amsamblu)
A doua camera (Vedere ansamblu )
Cocosul
Pasarea in vazduh,Vrajitoarea (1916),Sarutul (1912), Tors de adolescent (1916)
Leda (1920)
Danaide(1913), Tinara fata sofisticata(1925),Maiastra(1915)
Negresa blonda(1924), Domnisoara Pogani
Cocosul(1924), Printesa
Început din lume, Nou nascutII , Testoasa zburatoare (1943-45)
Proiect pentru Fântâna de Narcisse I, Eileen Lane, Bestia nocturna
Planta exotica(1923)
Muza dormind
Pogany III, La Baronne, Pogany I
In muzeul de arta moderna George Pompidou sunt expuse 2 opere : Cariatida si Foca.
Cariatida
Prima camera (vedere amsamblu)
Prima camera (vedere amsamblu)
A doua camera (Vedere ansamblu )
Cocosul
Pasarea in vazduh,Vrajitoarea (1916),Sarutul (1912), Tors de adolescent (1916)
Leda (1920)
Danaide(1913), Tinara fata sofisticata(1925),Maiastra(1915)
Negresa blonda(1924), Domnisoara Pogani
Cocosul(1924), Printesa
Început din lume, Nou nascutII , Testoasa zburatoare (1943-45)
Proiect pentru Fântâna de Narcisse I, Eileen Lane, Bestia nocturna
Planta exotica(1923)
Muza dormind
Pogany III, La Baronne, Pogany I
In muzeul de arta moderna George Pompidou sunt expuse 2 opere : Cariatida si Foca.
Cariatida
Foca(1943)
Ultimele doua camere sunt o copie a atelierului lui Brancusi (nu lipsesc uneltele de lucru dalti, ciocane, nicovale, un cuptor pentru prelucrarea metalului) cu lucrarile nefinalizate ale acestuia.
Atelierului lui Brancusi (Vedere ansamblu)
- 1985: A avut loc, la Ploiești, ultimul spectacol al Cenaclului Flacăra, interzis de către autoritățile comuniste
Înființat la 17 septembrie 1973 și condus
vreme de 12 ani de poetul Adrian Păunescu, cenaclul a reprezentat un moment
special în anii întunecați ai comunismului; Vasile Șeicaru, Alexandru Andrieș,
George Nicolescu, Mircea Rusu sunt doat câțiva dintre artiștii români care
și-au început cariera pe scena Cenaclului Flacăra.
Cenaclul Flacăra a fost un fenomen cultural care s-a desfășurat între anii 1973 și 1985 condus de poetul Adrian Păunescu. De la poezia compusă de însuși Adrian Păunescu (uneori și instant, pe scenă) și până la versurile recitate din poeziile poeților consacrați, de la muzica timid îngânată de debutanți anonimi, care urcau pentru prima dată pe scenă și până la unele piese deja cunoscute a unor formații sau grupuri muzicale și a unor soliști deja afirmați, Cenaclul Flacăra a delectat publicul cu muzică începând de la melodii populare și până la muzică clasică, folk și rock.
Spectacolele aveau loc la început luni după-masa/seara în sala Teatrului „Ion Creangă” din București, dar mai târziu s-au făcut turnee în toată țara, spectacolele desfășurându-se pe stadioane, sălile de spectacol devenind neîncăpătoare. Printre cei care au participat au fost: Mircea Vintilă, Doru Stănculescu, Dan Andrei Aldea, Adrian Ivanițchi, Dan Chebac, Valeriu Sterian, Evandro Rosetti, Florian Pittiș, Anda Călugăreanu, Zoia Alecu, Tatiana Stepa, Vasile Șeicaru, Marcela Saftiuc, Alexandru Zărnescu , Ștefan Hrușcă. Începând cu anul 1980 toamna, a venit la Cenaclul Flacăra formația Continental (N. Enache, Nucu Mazilu, Alexandru Zărnescu și Romeo Beianu) care acompania întreg spectacolul, formație cu care s-a scos și singurul disc cu Cenaclul Flacăra. După plecarea lui Nicolae Enache, trupa a luat o nouă turnură. A devenit trupa Flapo (A. Zărnescu, Romeo Beianu, Jerry Schwartz - formația a incercat mai multi clapiști , dar niciunul permanent) și acompania majoritatea soliștilor și a cântecelor de grup. Alexandru Zărnescu a apărut și cu activitate solistică (Dor de Eminescu, Castelul, Dusă-i tinerețea).
Membrii Flapo aveau și
un microrecital în cadrul cenaclului, în care fiecare devenea solist,
interpretând piese internaționale: The Beatles, Stevie Wonder, Ricchi e Poveri
ș.a. .
Din 1973 (prima oară)
până în 1985 (ultima oară) au avut loc 1.615 spectacole de muzică și poezie.
Spectacolele au fost
interzise în anul 1985, motivul oficial fiind busculada care a avut loc la
stadionul Petrolul din Ploiești în timpul unui spectacol, care s-a soldat cu
cinci morți si cateva zeci de raniți.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!