Este a 168-a zi a anului.
Au mai rămas 197 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 03 m.
Citatul zilei
„Am învaţat de-a lungul
vieţii din greşelile si presupunerile false pe care le-am făcut, nu din
cunoştiinţele şi inteligenţa pe care le-am acumulat.” (Igor Stravinsky)
Ziua mondială pentru
combaterea deșertificării și a secetei
În fiecare an, la 17
iunie, este marcată în întreaga lume Ziua mondială pentru combaterea
deșertificării și a secetei (World Day to Combat Desertification).
„Ziua Mondială pentru Combaterea
Deşertificării şi a Secetei”, marcată pentru prima dată în anul 1995 (20 de
ani), cu ocazia împlinirii unui an de la semnarea, la 17 iunie 1994, la Paris,
a Convenției internaționale privind lupta împotriva deșertificării. În 1994,
Adunarea Generală a Națiunilor Unite a declarat, prin Rezoluția 49/115, data de
17 iunie ca fiind “Ziua Mondială pentru Combaterea Deșertificării și a
Secetei”.
Scopul acestei zile
este de a sublinia necesitatea stopării sau încetinirii procesului de
deșertificare și conștientizarea efectelor secetei. 17 iunie reprezintă o
ocazie pentru a reliefa existența soluțiilor care pot fi implementate adecvat,
cu participarea comunității și prin cooperarea tuturor părților implicate.
Deşertificarea,
degradarea terenurilor şi secetele reprezintă un pericol pentru siguranţa
oamenilor, lipsind populaţia de mijloacele pentru un trai decent. Aceste
fenomene reduc producţia alimentară, accesul la apă, instrumentele
activităţilor economice din diferite sectoare şi chiar distrug locuinţele.
Deșertificarea este
evidentă pe aproape 25% din suprafața terestră și afectează peste 110 țări, de
pe toate continentele, acest fenomen fiind denumit “cancerul Pământului”.
Interesul României în această problemă rezultă mai ales din faptul că 1/3 din
teritoriul ţării (7mil. ha) şi cca. 40% din suprafaţa agricolă sunt situate în
zone cu risc de deşertificare. Regiunile cele mai expuse sunt: Dobrogea, Sudul
Moldovei şi Sudul Câmpiei Române. Unul dintre cele mai afectate judeţe din sud
este Doljul, unde fenomenul deşertificării, semnalat de mai mulţi ani, este
alimentat de secetă, de solul nisipos, de fenomenul de deflaţie eoliană
(spulberarea nisipului de vânt), dar şi de defrişările masive. În zona Calafat
– Poiana Mare– Sadova – Bechet – Dăbuleni şi fluviul Dunărea, din sudul
judeţului, peste 100 de hectare de teren au devenit aride, solurile nisipoase
având o tendinţă spre deşertificare. Din cauza fenomenului, zona a fost
botezată “Sahara Olteniei”. În ultimii trei ani, în zonă a fost calamitat un
procent foarte mare de suprafeţe (între 50% şi 100%). În consecinţă, şi
pierderile de recolte au fost considerabile (între 73,8%, în 2001, şi 92,8%, în
2002).
Potrivit ONU, marcarea acestei zile este motivată de faptul că deşertificarea şi seceta sunt probleme de o dimensiune globală în sensul că ele afectează toate regiunile lumii şi că este necesară o acţiune comună a comunităţii internaţionale pentru a combate deşertificarea şi seceta, în special în Africa.
Ziua mondială pentru combaterea deşertificării şi a secetei are ca obiective promovarea conştientizării publice a degradării terenurilor şi atragerea atenţiei asupra implementării Convenţiei Naţiunilor Unite pentru combaterea deşertificării (UNCCD).
Adunarea Generală a ONU a adoptat Convenţia pentru combaterea deşertificării (UNCCD), singurul acord internaţional obligatoriu din punct de vedere juridic care leagă mediul şi dezvoltarea de gestionarea durabilă a terenurilor, la 17 iunie 1994.
UNCCD abordează în special zonele sub-umede aride, semiaride şi uscate, cunoscute sub numele de zonele uscate, unde se găsesc unele dintre cele mai vulnerabile ecosisteme. 195 de părţi ale Convenţiei colaborează pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă pentru persoanele din zonele uscate, pentru a menţine şi a restabili productivitatea solului şi pentru a atenua efectele secetei. UNCCD se angajează în mod special să adopte o abordare de jos în sus, încurajând participarea localnicilor la combaterea deşertificării şi a degradării terenurilor.
Dat fiind că dinamica terenului, a climei şi a biodiversităţii este strâns legată, UNCCD colaborează îndeaproape cu celelalte două convenţii de la Rio; Convenţia privind diversitatea biologică (CBD) şi Convenţia-cadru a Organizaţiei Naţiunilor Unite privind schimbările climatice (CCONUSC), pentru a răspunde acestor provocări complexe printr-o abordare integrată şi o utilizare cât mai bună a resurselor naturale.
Pentru a maximiza impactul acestei zile, UNCCD invită toate statele, organizaţiile societăţii civile, organizaţiile internaţionale şi neguvernamentale şi alte părţi interesate să atragă atenţia asupra problemelor legate de teren şi să educe publicul cu privire la metodele eficiente de realizare a neutralităţii degradării terenurilor prin publicarea şi difuzarea documentarelor, organizarea de conferinţe, întâlniri, seminarii şi expoziţii privind cooperarea internaţională pentru combaterea deşertificării şi efectele secetei.
Deşertificarea este un fenomen care se situează printre cele mai mari provocări ecologice ale timpului nostru. Cu toate acestea, majoritatea oamenilor nu au auzit de ea sau nu o înţeleg, arată ONU.
Deşi deşertificarea poate include acoperirea pământului de către dune de nisip, aceasta nu se referă la avansarea deşerturilor. Dimpotrivă, degradarea persistentă a ecosistemelor uscate are loc în urma activităţilor umane care includ agricultura nesustenabilă, exploatarea minieră, supraîncălzirea terenurilor şi schimbările climatice.
Deşertificarea este o problemă globală, cu implicaţii serioase la nivel mondial în ceea ce priveşte biodiversitatea, securitatea ecologică, eradicarea sărăciei, stabilitatea socio-economică şi dezvoltarea durabilă.
Zonele uscate sunt deja fragile. Pe măsură ce devin degradate, impactul asupra oamenilor, animalelor şi mediului poate fi devastat.
Datele ONU arată că aproximativ 50 de milioane de persoane pot fi strămutate în următorii 10 ani ca urmare a deşertificării.
Potrivit ONU, marcarea acestei zile este motivată de faptul că deşertificarea şi seceta sunt probleme de o dimensiune globală în sensul că ele afectează toate regiunile lumii şi că este necesară o acţiune comună a comunităţii internaţionale pentru a combate deşertificarea şi seceta, în special în Africa.
Ziua mondială pentru combaterea deşertificării şi a secetei are ca obiective promovarea conştientizării publice a degradării terenurilor şi atragerea atenţiei asupra implementării Convenţiei Naţiunilor Unite pentru combaterea deşertificării (UNCCD).
Adunarea Generală a ONU a adoptat Convenţia pentru combaterea deşertificării (UNCCD), singurul acord internaţional obligatoriu din punct de vedere juridic care leagă mediul şi dezvoltarea de gestionarea durabilă a terenurilor, la 17 iunie 1994.
UNCCD abordează în special zonele sub-umede aride, semiaride şi uscate, cunoscute sub numele de zonele uscate, unde se găsesc unele dintre cele mai vulnerabile ecosisteme. 195 de părţi ale Convenţiei colaborează pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă pentru persoanele din zonele uscate, pentru a menţine şi a restabili productivitatea solului şi pentru a atenua efectele secetei. UNCCD se angajează în mod special să adopte o abordare de jos în sus, încurajând participarea localnicilor la combaterea deşertificării şi a degradării terenurilor.
Dat fiind că dinamica terenului, a climei şi a biodiversităţii este strâns legată, UNCCD colaborează îndeaproape cu celelalte două convenţii de la Rio; Convenţia privind diversitatea biologică (CBD) şi Convenţia-cadru a Organizaţiei Naţiunilor Unite privind schimbările climatice (CCONUSC), pentru a răspunde acestor provocări complexe printr-o abordare integrată şi o utilizare cât mai bună a resurselor naturale.
Pentru a maximiza impactul acestei zile, UNCCD invită toate statele, organizaţiile societăţii civile, organizaţiile internaţionale şi neguvernamentale şi alte părţi interesate să atragă atenţia asupra problemelor legate de teren şi să educe publicul cu privire la metodele eficiente de realizare a neutralităţii degradării terenurilor prin publicarea şi difuzarea documentarelor, organizarea de conferinţe, întâlniri, seminarii şi expoziţii privind cooperarea internaţională pentru combaterea deşertificării şi efectele secetei.
Deşertificarea este un fenomen care se situează printre cele mai mari provocări ecologice ale timpului nostru. Cu toate acestea, majoritatea oamenilor nu au auzit de ea sau nu o înţeleg, arată ONU.
Deşi deşertificarea poate include acoperirea pământului de către dune de nisip, aceasta nu se referă la avansarea deşerturilor. Dimpotrivă, degradarea persistentă a ecosistemelor uscate are loc în urma activităţilor umane care includ agricultura nesustenabilă, exploatarea minieră, supraîncălzirea terenurilor şi schimbările climatice.
Deşertificarea este o problemă globală, cu implicaţii serioase la nivel mondial în ceea ce priveşte biodiversitatea, securitatea ecologică, eradicarea sărăciei, stabilitatea socio-economică şi dezvoltarea durabilă.
Zonele uscate sunt deja fragile. Pe măsură ce devin degradate, impactul asupra oamenilor, animalelor şi mediului poate fi devastat.
Datele ONU arată că aproximativ 50 de milioane de persoane pot fi strămutate în următorii 10 ani ca urmare a deşertificării.
Republica Islanda, cu o suprafață de 103.000 kmp (80% din teritoriu este reprezentat de lacuri glaciare) și 317.351 de locuitori (estimare iulie 2014), conform publicației online The World Factbook (www.cia.gov) sărbătorește, la 17 iunie, Ziua națională - data la care Islanda a fost proclamată republică.
Insula a fost descoperită de exploratori irlandezi în jurul secolului al IX-lea. Cei dintâi coloniști au fost celții, cărora le-au urmat vikingii, în anul 874. În anul 930, potrivit mae.ro, a fost înființat cel mai vechi sistem parlamentar al Europei (Althingi), care a marcat sfârșitul perioadei de colonizare.
Perioada de
independență a Islandei, până în secolul al XIII-lea, când a trecut sub
stăpânire norvegiană, a fost cea mai rodnică din punct de vedere cultural și
spiritual. În 1397, prin Uniunea Kalmar, Islanda a trecut sub autoritatea
Coroanei Daneze. Între secolele XV — XVIII, molimele, exploatarea comercială și
catastrofele naturale au redus populația Islandei la mai puțin de 40.000 de
locuitori.
Revigorarea națiunii
islandeze s-a produs abia în secolul al XIX-lea. Întrerupte de regele danez la
1800, întrunirile Althingi-ului au fost reluate în 1843, odată cu renașterea
naționalismului islandez. În 1874, Islanda a adoptat o constituție proprie.
La 1 decembrie 1918, Danemarca a recunoscut Islanda ca stat suveran. Islanda și-a declarat deplina independență la 17 iunie 1944, la Tingvellir.
Islandezii au anunţat
separarea definitivă de Danemarca şi se proclamă republică, această dată fiind
desemnată zi naţională.
Uniunea Islandei cu
Danemarca purta denumerea de Regatul Islandei, această fiind o monarhie
constituţională.
Islanda se afla sub
controlul coroanei daneze din anul 1380, deşi până în 1814 era de iure o
posesiune norvegiană. În anul 1874 Danemarca a acordat autonomie Islandei,
autonomie ce a fost lărgită în 1904. A fost redactată o constituţie în anul
1874, care apoi a fost revizuită în 1903. La data de 1 decembrie 1918 Danemarca
a recunoscut Islanda ca stat suveran, unit cu coroana daneză sub acelaşi rege.
Actul de recunoaştere a suveranităţii urma să fie revizuit în anul 1940, şi
putea fi revocat trei ani mai târziu, dacă nu se ajungea la o înţelegere. În
timpul celui de-al doilea război mondial, ocupaţia germană a Danemarcei a dus
la întreruperea legăturilor dintre cele două state. Regele danez Christian al
X-lea a acceptat îndependenţa islandezilor exprimată prin plebiscit.
Evenimente de-a lungul
timpului...
- 362 : Împăratul roman Iulian Apostatul emite un edict împotriva invățătorilor creștini; (Cod Theod 13 3,5).
Flavius Claudius Iulianus (331 – 26 iunie 363), împărat roman între anii 361 – 363, ultimul împărat roman păgân.
Fata de crestinism
Iulian a afisat o orecare toleranta contrazisa insa de masurile pe care le-a
luat. pentru suprimarea unor hotarari
luate in vremea lui Constantin cel Mare: amenzi mari date comunitatilor
crestine care distrusesera templele pagane, le-a interzis crestinilor
exercitarea meseriei de profesor, excluderea crestinilor din functiile importante ale Statului. In
timpul sau nu le mai era permis crestinilor
sa savarsesca inmormantari in timpul zilei.
La inceputul anului 363
Iulian a permis evreilor reconstruirea templului din Ierusalim, initiativa
esuata in urma unui cutremur de pamant.
Consecintele acestui
demers au fost grave pentru evrei, carora li s-a reprosat ulterior alianta cu
un imparat anticrestin.
Ostilitatea lui Iulian
fata de crestini mai poate fi observata si din propria lucrare polemica
intitulata Impotriva galileenilor.
Politica anticrestina a
lui Iulian a facut numeroase victime printre crestini: multi episcopi au fost
exilati, au fost distruse biserici (la Panias, la Damasc, in Samaria) unii
episcopi au fost masacrati iar in Dobrogea Sf. Emilian a fost martirizat la 18
iulie 362 in localitatea Durostorum (Silistra).
- 1239: S-a născut regele Eduard I al Angliei; (d.7 iulie 1307).
A domnit între anii 1272- 1307, suindu-se pe tronul Angliei pe 21 noiembrie 1272, după moartea tatălui său, regele Henric al III-lea. Supranumit „Picioare lungi”, datorită staturii sale neobișnuit de înalte.
Eduard I a fost cel mai
ilustru monarh englez din Evul Mediu.Sub domnia sa, limba engleză, care,
începând din perioada cuceririi, circula pe ascuns în rândurile
meseriașilor,apare iar la lumină.
Instituțiile lui Eduard
I prefigurează Anglia modernă. Legile sale au exercitat o influență durabilă
asupra structurii sociale a țării.
Cu toată sincera sa
pioșenie, Eduard va avea față de papa , încă de pe atunci, atitudinea unui șef
de stat „național și insular”.
- 1462: Bătălia de la Târgovişte
Bătălia de lângă Târgovişte (16/17 iunie 1462), denumită şi „Atacul de noapte”. Cea mai importantă confruntare între domnul Ţării Româneşti, Vlad Ţepeş (1456 – 1462) şi sultanul Mehmed II (1444 – 1446, 1451 – 1481), la sfârşitul campaniei de pedepsire a domnului muntean, desfăşurată în vara anului 1462.
Conflictul dintre cei
doi a pornit inițial de la refuzul lui Vlad Țepeș de a plăti tribut otomanilor,
dar mai ales după ce Vlad a trecut în Bulgaria și a tras în țeapă peste 23.000
de turci, ce apărau raialele turcești de pe Dunăre.
Astfel, în primăvara anului 1462 sultanul s-a
îndreptat spre Dunăre pentru a pedepsi cutezanța voievodului român, care lipsit
de sprijin extern în fața primejdiei ce-i amenința țara, a recurs la tactica
folosită în asemenea împrejurări, adică a dat poruncă să fie pustiit tot în
calea invadatorilor, pentru ca aceștia să fie lipsiți de mijloacele de
aprovizionare. De asemenea, Țepeș i-a adunat sub steagurile sale pe toți
bărbații apți de luptă, însă în vreme ce oastea sa număra puțin peste la 25.000
de oameni, efectivele turcești urcau până la 150.000 de luptători. După ce
grosul oștirii turcești a trecut Dunărea pe la Turnu Măgurele, iar oștenii lui
Țepeș nu a reușit să-i oprească pe turci în apropierea fluviului, voievodul i-a
lăsat pe otomani să înainteze prin țara pustiită, lovind însă prin surprindere
detașamentele care se depărtau de tabără în căutare de hrană și apă. Fiind
conștient de superioritatea zdrobitoare a inamicului, voievodul român a aplicat
tactica hărțuielii continue, atacând cu grupuri mici de călăreți care apoi se
retrăgeau în pădurile din apropiere.
În această atmosferă
tensionată, în care oștile turcești flămânde înaintau prin țara pustiită, a
avut loc cea mai mare lovitură a lui Vlad Țepeș și anume atacul de noapte din
noaptea de 16 spre 17 iunie 1462, atac menit să demoralizeze și mai mult oastea
otomană. Vlad Țepeș a ales momentul atacului cu multă iscusință, deoarece după
un marș istovitor de 10-12 zile printr-o țară pustiită, oastea turcească era
foarte demoralizată și numai ambiția sultanului care vroia să ajungă la cetatea
de scaun , a făcut sa înainteze pană în apropierea Târgoviștei. Înaintea
atacului, ostașii lui Vlad Țepeș s-au îmbrăcat în straie otomane pentru a spori
și mai mult confuzia în tabăra inamică, iar acest lucru i-a reușit din plin
deoarece în confuzia creată otomanii au început să se măcelărească rapid între
ei. Atacul a început la trei ore după apusul soarelui și a durat până la patru
dimineața, provocând mari pierderi în tabăra otomană. Vlad însuși a dorit să
atace cortul sultanului, dar l-a confundat cu cortul celor doi mari viziri,
Ishak Pașa și Mahmud Pașa și numai lupta disperată a ienicerilor de pază de sub
comanda lui Mihaloğlu Ali Bey a făcut ca sultanul să nu fie ucis.
După unele izvoare în acest atac au fost ucişi
peste 30.000-35.000 de turci, românii având un număr foarte mic de victime, în
jur de 200 de ostași și tot cam atâția răniți. În dimineața următoare
atacului,Mahomed al II-lea a constatat cu groază marile pierderi suferite de ai
săi şi prin urmare a poruncit retragerea armatei sale peste Dunăre. Însă în
timpul retragerii precipitate, turcii au fost loviți permanent de oștile
române, sultanul însăși asistând la un spectacol care a băgat și mai mult
groaza în oștile sale. Astfel, pe drumul de întoarcere oștile turcești au
trecut pe lângă o pădure de țepi în care atârnau o mulțime de turci uciși în
timpul bătăliei, această priveliște adâncind și mai mult groaza în rândurile
armatei otomane.
- 1473: Călugărul Nicodim de la mânăstirea Neamț a terminat „Tetraevangheliarul”
Lucrarea e vestită pentru miniaturile sale și pentru că în el se află portretul lui Ștefan cel Mare, dăruit de către domnitor mănăstirii Humor; de aici denumirea actuală „Tetraevangheliarul de la Humor”
Este una dintre cele
mai cunoscute manuscrise miniate romanesti. Aceasta lucrare isi datoreaza insa
gloria nu numai calitatilor sale artistice, general recunoscute, ci si faptului
ca in cuprinsul acestuia este zugravit faimosul portret votiv al Sfantului
Stefan cel Mare, considerat drept cea mai veridica imagine a marelui voievod.
Evangheliarul de la
Humor a fost scris si miniat din porunca lui Stefan cel Mare, de catre
ieromonahul Nicodim, la Manastirea Putna
pentru Manastirea Humorului, fiind finalizat pe 17 iunie 1473.
De altfel, pe fila 265 verso este caligrafiat textul de danie in limba slavona: „Binecredinciosul si de Hristos iubitorul tar, Io Stefan voievod, domnul Tarii Moldo-Vlahiei, a dat sa se scrie acest Tetraevanghel cu mana ieromonahului Nicodim si l-a daruit manastirii de la Humor, intru pomenirea sufletului sau si al parintilor sai si al copiilor sai, egumen fiind aitunci popa Gheorghe, si s-a sfarsit in luna iunie 17, in anul 6981 (= 1473)”.
Manuscrisul va avea
insa o istorie tumultoasa, asemenea cu a veacurilor prin care a trecut. Astfel,
in 1538, pentru a nu cadea prada invaziei lui Soliman Magnificul, este trimis
in Transilvania, aflandu-se, timp de trei ani, in grija lui Petru Rares,
refugiat aici dupa infrangerea sa de catre turci.
In 1541 Petru Rares il
ia cu sine la Constantinopol, de unde – redobandind domnia – il aduce, in
acelasi an, in cetatea Suceavei iar de aici, tot in acelasi an, il trimite
inapoi la Manastirii Humor.
In 1653 Evagheliarul a
fost luat de cazaci, fiind recuperat de ostasii generalului transilvanean Ioan
Kemeny, veniti in ajutorul logofatului Gheorghe Stefan, uzurpatorul tronului
lui Vasile Lupu.
Ajungand domn al
Moldovei, Gheorghe Stefan rascumpara cartea de la generalul Kemeny,
restituind-o Manastirii Humorului la 25 septembrie 1657.
Despre manuscris nu s-a
mai stiut nimic, odata cu exproprierea si desfiintarea manastirilor si
schiturilor bucovinene de catre imperialii austrieci, in anul 1783.
Dupa aproape un veac,
in septembrie 1881, cu prilejul unei vizite in Bucovina, episcopul Melchisedec
al Romanului redescopera Evangheliarul redescopera la Mitropolia din Cernauti.
La cererea episcopului
si a lui Ion Ghica, Mitropolia din Cernauti trimite Academiei Romane, spre
cercetare nemijlocita, Evangheliarul, care ajunge mai intai la Iasi, apoi la
Bucuresti, in dimineata zilei de 27 noiembrie 1881.
In anii 1940 – 1948,
Evangheliarul ajunge printre odoarele Manastirii Dragomirna, iar intre anii
1948 – 1957, este expus in muzeul aceleeasi manastiri.
In 1957, este adus si
expus in Muzeul Manastirii Putna.
Ulterior, manuscrisul
este dus la Muzeul de istorie al R. S. Romania, in locul acestuia la Putna
fiind expus un facsimil executat in anul 1973, de catre graficianul D. Danaila.
- 1818: S-a născut, la Paris, Charles Gounod, compozitor francez.
Primele sale cunoștințe muzicale le-a primit de la mama sa, o pianistă înzestrată, urmând apoi cursurile Conservatorului din Paris, avându-i ca profesori pe Frometal Halevy şi Pierre Zimmerman.
În anul 1839, acesta a
fost distins cu „Premiul Romei” și a petrecut 3 ani de studii în străinătate,
în special la Roma, unde a studiat muzica veche religioasă a lui Palestrina.
Întors la Paris, a fost pe punctul de a deveni preot, dar, în contact cu muzica
lui Robert Schumann și a lui Hector Berlioz, și-a descoperit adevărata vocație
și s-a îndreptat către creația de operă.
Primele lucrări
dramaturgice sunt operele „Sapho” (1851), „Călugărița însângerată” (1854) și
„Medic fără voie” (operă comică – 1858), care (toate trei) nu au avut succes.
În schimb, urmatoarea operă, „Faust”, l-a consacrat și l-a situat în rândul
compozitorilor celebri.
Dintre creațiile
ulterioare, numai „Romeo si Julieta” (1867) a rămas în repertoriul permanent
universal.
Charles Gounod a mai
compus numeroase lucrări vocale, instrumentale și simfonice, precum și
compoziții religioase, fiind și un scriitor talentat (studiu de muzicologie
asupra operei „Don Giovanni”, de Wolfgang Amadeus Mozart, și cartea autobiografică
„Memoriile unui artist”).
Dintre lucrările sale
vocale se remarcă geniala compoziție „Ave Maria”, o melodie suavă, suprapusă
primului Preludiu din „Clavecinul bine temperat”, de Johann Sebastian Bach.
- 1825: S-a născut, la Iaşi, Elena Cuza, soţia domnitorului Al. I. Cuza.
Se numără printre personalităţile feminine reprezentative, a căror viaţă şi activitate s-au desfăşurat în strânsă legătură cu marile momente ale afirmării înaltelor idealuri revoluţionare de la 1848, ale eforturilor şi sacrificiilor pentru realizarea şi consolidarea Unirii Principatelor Române.
La 30 aprilie 1844 s-a
căsătorit cu viitorul domn Al. I. Cuza, al cărui destin îl va împărtăşi tot
restul vieţii.
De numele ei se leagă
şi înfiinţarea, la Bucureşti, a unui azil pentru copii orfani, care a primit
denumirea de Azilul „Elena Doamna”. Tot prin efortul ei a luat fiinţă, în
România, prima organizaţie de Cruce Roşie.
- 1871: In New York City, domnisoara Anna Swan din Nova Scotia (Canada)se casatoreste cu dl.Martin Buren din Kentucky, intemeind cel mai inalt cuplu casatorit din lume la acea data.
El avea 2 metri si 41
de centimetri, luptase in Razboiul Civil american si fusese decorat, iar aleasa
lui, Anna Haining, era o pianista scotiana care masura 2 metri 27. Si-au facut
o casa pe masura lor si au avut impreuna doi copii, care din pacate nu au
supravietuit.
- 1882: S-a născut Igor Stravinsky, compozitor, pianist și dirijor rus (d. 1971)
Igor Fiodorovici Stravinski (n. 17 iunie 1882, Lomonosov – d. 6 aprilie 1971, New York) a fost un compozitor modern de muzică cultă, originar din Rusia, unul din cei mai importanți muzicieni din prima jumătate a secolului al XX-lea. S-a făcut cunoscut și ca pianist virtuoz și dirijor, a readus în actualitate și a revoluționat muzica de balet.
Primele lucrări ale
tânărului Igor, Focuri de artificii și Scherzo fantastic, entuziasmează pe
Serghei Diaghilev, conducătorul vestitelor "Ballets Russes" din
Paris, care îi comandă compoziții pentru ansamblul său. Rezultatul este muzica
de balet Pasărea de Foc, a cărei reprezentație în 1910 stupefiază, dar și
entuziasmează publicul parizian, conștient că se află în pragul unui nou stil
în muzică. Urmează Petrușka (1911), splendida poveste muzical-coreografică pe
motive ale folclorului rus. Cu următoarea operă, Sacre du Printemps
("Încoronarea primăverii"), izbucnește însă scandalul, provocat nu atât
de spectacol, cât de originalitatea muzicii. Publicul se împarte în două: pe de
o parte adeversarii, care nu se pot împăca cu mijloacele noi de expresie
muzicala, pe de altă parte entuziaștii susținători ai noului gen. Evoluția
ulterioară a muzicii lui Stravinski face din el reprezentantul necontestat al
unui curent, ce va fi numit muzică modernă clasică tonală serială.
După ce a trăit cea mai
mare parte a vieții în Franța, la vârsta de 58 de ani se stabilește definitiv
în America, fiind mai ales activ ca dirijor de orchestră și autor de cronici
muzicale. Continuă să compună muzică pentru balet (Orpheus, 1947; Agon, 1957),
Compoziții corale (Messe pentru cor și dublu quintet de suflători, 1944-1948;
Abraham and Isaak, 1963; Requiem Canticles, 1966; Simfonia psalmilor pentru cor
și orchestră, 1948).
Igor Stravinsky moare
în urma unui infarct la 6 aprilie 1971 în apartamentul său din New York. Este
înmormântat la Veneția în cimitirul San Michele.
- 1885: A sosit la New York, la bordul Fregatei franceze Isère, Statuia Libertăţii, simbol al SUA.
Monumentul este un cadou al Franţei făcut Statelor Unite, cu ocazia aniversării a 100 de ani de la declararea independenţei Americii de Nord.
Numit si “Miss Liberty”
sau “Lady Liberty”, monumentul din portul „Liberty Island”, inalt de 93 de
metri, a fost un cadou oferit americanilor de catre francezi, cu ocazia
aniversarii a 100 de ani de la declararea independenţei Americii de Nord.
Statuia libertatii a fost plasata pe raul Hudson si este un simbol de bun venit
pentru toata lumea: americani care se intorc in tara, vizitatori sau imigranti.
Sculptorul care a facut statuia este Frederic Auguste Bartholdi, iar scheletul
metalic a fost proiectat de Gustave Eiffel, cel care a realizat Turnul Eiffel.
Statuia Libertatii este un simbol al Statelor Unite si al libertatii in general. Numele original complet al Statuii Libertatii este “Libertatea Luminand Lumea” (in franceza la Liberté éclairant le monde), Primul model, la scara mica, turnat in bronz, a fost realizat in 1870 cu ocazia expozitiei universale de la Paris din 1900. Din anul 1906, ea se gaseste in Jardin du Louxembourg, din Paris. Proiectul initial era destinat unui far monumental, planuit a fi amplasat la intrarea in Canalul Suez, avand ca motiv de inspiratie Colosul din Rodos. Coroana cu 7 varfuri purtata de personajul feminin reprezinta cele 7 continente (Africa, America de Nord, America de Sud, Asia, Europa, Oceania si Antarctica). Oficial, statuia a fost oferita Statelor Unite ale Americii la 4 iulie 1884, transportata de fregata Isere si montata definitiv in locul unde se gaseste si astazi. Are 46,5 (92, 99 m cu tot cu soclu) si reprezinta o femeie acoperita de un drapel care tine in mana dreapta o flacara iar in mana stanga o placa pe care este inscriptionata ziua independentei Americii: 4 iulie 1776. In interiorul ei se afla o scara cu 354 de trepte pe care se poate urca, insa, dupa atentatele de la 11 septembrie 2001, vizitarea ei la interior este interzisa.
Statuia Libertatii este un simbol al Statelor Unite si al libertatii in general. Numele original complet al Statuii Libertatii este “Libertatea Luminand Lumea” (in franceza la Liberté éclairant le monde), Primul model, la scara mica, turnat in bronz, a fost realizat in 1870 cu ocazia expozitiei universale de la Paris din 1900. Din anul 1906, ea se gaseste in Jardin du Louxembourg, din Paris. Proiectul initial era destinat unui far monumental, planuit a fi amplasat la intrarea in Canalul Suez, avand ca motiv de inspiratie Colosul din Rodos. Coroana cu 7 varfuri purtata de personajul feminin reprezinta cele 7 continente (Africa, America de Nord, America de Sud, Asia, Europa, Oceania si Antarctica). Oficial, statuia a fost oferita Statelor Unite ale Americii la 4 iulie 1884, transportata de fregata Isere si montata definitiv in locul unde se gaseste si astazi. Are 46,5 (92, 99 m cu tot cu soclu) si reprezinta o femeie acoperita de un drapel care tine in mana dreapta o flacara iar in mana stanga o placa pe care este inscriptionata ziua independentei Americii: 4 iulie 1776. In interiorul ei se afla o scara cu 354 de trepte pe care se poate urca, insa, dupa atentatele de la 11 septembrie 2001, vizitarea ei la interior este interzisa.
În portul New York se află unul dintre cele mai grandioase simboluri ale adorării purtătorului de lumină: Statuia Libertăţii.
În limba engleză liber
se spune free. Cuvântul libertate ar trebui tradus mai degrabă prin freedom. În
schimb, statuia Libertăţii se numeşte, în limba engleză, Statue of Liberty.
Studiind nuanţele limbii engleze înţelegem şi de ce. Freedom desemnează
dreptul, privilegiul, independenţa pe când Liberty are nuanţa de permisiune, de
„ceea ce se permite într-un anumit cadru”, deci nicidecum ceea ce înţelegem noi
prin cuvântul libertate. Chiar masonii se numesc în engleză free-masons, adică
zidari liberi, semn că au privilegii şi drepturi- libertate şi nu libertăţi –
permisiuni. Ei au purtat acest atribut de-a lungul istoriei tocmai pentru că erau
scutiţi de taxe şi nu aveau restricţii de călătorie ca oamenii obişnuiţi. Aruncaţi
o privire în jur şi veţi vedea că şi astăzi este la fel. Oamenii obişnuiţi pot
fi „liberi” (adică pot avea anumite libertăţi) doar atât cât le permit
free-masonii. În acest context poate că ar fi mai corect să numim acest monument
Statuia Libertăţilor. De altfel la origine statuia se numea „Libertatea
iluminând lumea”.
Statuia Libertăţii a
fost dăruită SUA de fraţii masoni francezi.
Ea a fost construită în
Franţa, transportată peste ocean, asamblată şi inaugurată în 1886. 38 de ani
mai târziu a fost declarată monument naţional şi în prezent este un bine
cunoscut obiectiv turistic, care produce anual un venit de 160 milioane de
dolari.
Nu numai că statuia
este o purtătoare a luminii, dar este amplasată pe o bază în formă de stea (vezi
mai sus), iar clădirea care îi serveşte drept fundaţie are forma clasică a unui
templu masonic, aşa cum se pot vedea multe în SUA.
Statuia Libertăţilor
mai ascunde însă multe secrete. Observând-o cu atenţie, ne dăm seama că nu este
deloc o statuie care stă cuminte pe piedestalul ei, ci este o statuie vie,
suprinsă în plină în mişcare. Piciorul ei drept este ridicat de pe sol în plin
avânt, lucru ce îipermite să rupă „lanţurile tiraniei şi sclaviei” care îi
înlănţuie piciorulstâng.
Cu ocazia restaurărilor
din 1984-1986 au fost făcute copii la aceeaşi scară a diferitelor elemente ale
statuii. Piciorul drept, făclia şi capul sunt expuse acum în mărime naturală în
muzeul amenajat în cadrul complexului. Pasionaţii de acest monument au
descoperit imediat o particularitate extrem de interesantă a picioarelor
dezgolite ale statuii. Statuia este bolnavă. Suferă de o deformaţie a labelor
picioarelor care face ca al doilea deget să fie mai lung decât degetul mare,
iar degetul mic să fie exagerat de scurt. Specialiştii în ortopedie arată că
mai mult de 70% din populaţie are ceea ce se numeşte neoficial „picioare egiptene”
adică degetul mare mai lung şi celelalte care descresc proporţional. Există şi
o categorie de oameni care au ceea ce se numeşte „picioare greceşti”, nume dat
după faptul că statuile Greciei Antice erau reprezentate cu al doilea deget mai
mare decât celelalte. Aceasta este o boală care duce şi la deformarea gambelor,
slăbirea gleznelor şi frecvente luxaţii (în imagine este ilustrat un fragment
din statuia împăratului Constantin datând din anul 330 în. Ch. Alături de piciorul
Statuii Libertăţilor).
Ce ascunde în spate o
asemenea reprezentare, ne explică simbolistul Paul Diel, care arată că
„piciorul este un simbol al tăriei sufleteşti căci el este baza poziţiei
verticale, proprie omului. Piciorul vulnerabil, şchiopătarea, orice deformare a
piciorului dovedesc o slăbiciune sufletească” (din Dicţionarul de simboluri,
Jean Chevalier&Alain Gheerbrant, Editura Artemis, 1999). Dacă adăugăm aici
şi cunoştinţele legate de corespondenţele subtile ale fiecărui deget, vom
înţelege imediat de ce al doilea deget este mai mare şi al cincilea este extrem
de mic.
Puţini ştiu însă că în lume există de fapt două Statui ale Libertăţilor identice dar de mărimi diferite, care stau faţă în faţă, la mare depărtare una de cealaltă, una în Franţa pe o insulă de pe Sena şi celaltă pe o altă insulă, în portul New York. Exact aşa cum la intrarea în lojă stau de o parte şi de alta cele două coloane purtând în vârf globul pământesc. Cele două statui implantate strategic reprezintă de fapt simbolul dominaţiei puterii iluminate (nu luminoase) a masoneriei asupra globului. Acest secret ne este dezvăluit de placa aflată la baza statuii din New York care ne lămureşte că avem de-a face cu „Noul Colos”. După cum ştim, Colosul din Rodos era una dintre cele opt minuni ale lumii antice. Gigantica statuie stătea cu un picior pe un mal şi cu celălalt pe celălat mal.
Statuia din Paris a fost făcută cadou de americani francezilor în 1889. Este făcută din bronz (prima este din cupru şi oţel) şi are 35 de picioare înalţime faţă de 300 cât are prima. A fost amplasată pe o insulă numită Ile de Cygnes lângă podul Grenelle.
În 1916, cu ocazia celebrării aprinderii luminii electrice în torţa Statuii Libertăţilor, ambasadorul Franţei Jule J. Jusserand a declarat: „nu unui om, nu unei naţiuni i-a fost ridicată această statuie. A fost ridicată pentru o idee. O idee mai mare decât Franţa sau SUA, ideea de Libertate (Liberty nu Freedom în original)”
O copie a flăcării
purtată de Statuia Libertăţilor din New York, placată cu aur, a fost plasată în
Paris în perioada în care a avut loc restaurarea Statuii Libertăţillor. Ea se
găseşte lângă capătul de nord al podului Alma, chiar lângă intrarea în pasajul
devenit celebru prin accidentul prinţesei Diana din 1997. Mult timp după
accident puteai vedea încă în Paris admiratori, care plângeau lângă această „Făclie a Libertăţii”, transformată
într-un veritabil altar pe care erau aşezate flori, lumânări aprinse şi
fotografii ale prinţesei.
La Tokyo în port a fost ridicată în decembrie 2000 o Statuie a Libertăţilor, un sfert cât cea din New York. Tot în Tokyo găsim Statui ale Libertărţilor pe acoperişurile motelurilor rău famate care închiriază camere cu ora, tot în zona portului. Găsim Statui ale Libertăţilor, mult mai mici ca mărime, în Las Vegas, într-un parc din Paris, în Germania, într-un mic orăşel din Franţa numit St Cyr sur Mer, etc.
De Halloween se vând
costumaţii tip Statuia Libertăţilor pentru copii. Imaginea ei a apărut pe
miliarde de cărţi poştale, fotografii, monede, medalii, tricouri şi pe numeroase suveniruri din lumea întreagă.
Şi astfel se perpetuează la scară planetară modelul purtătorului luminii, în speţă modelul lui Lucifer.
Şi astfel se perpetuează la scară planetară modelul purtătorului luminii, în speţă modelul lui Lucifer.
- 1889: Poetul național al românilor, Mihai Eminescu, a fost înmormântat.
Sicriul sau a fost depus în biserica Sf. Gheorghe cel Nou din Bucuresti.
Singura imagine
păstrată de la înmormântarea poetului a fost un desen realizat de cunoscutul grafician
Constantin Jiquidi.
Apropiații, puținii
prieteni, mulți studenți și elevi ai
Școlii Normale de Institutori din București, precum și nelipsiții curioși au
înțesat biserica și curtea acesteia.
Presa vremii scria că o
doamnă din Moldova, îmbrăcată în negru, a aşezat pe pieptul poetului un buchet
de flori „nu mă uita”! Sigur, nu putea fi alta decât cea care l-a iubit, l-a
inspirat şi l-a ajutat în clipe grele, Veronica Micle.
Șapte coroane, din
partea Academiei Române și a câtorva cotidiane, străjuiau sicriul. Pe una din
ele scria: „din partea amicilor”. A. Z. N. Pop, într-o interesantă carte
dedicată vieții lui Eminescu, prezintă un manuscris din Biblioteca Academiei
Române care conține o listă a
prietenilor poetului, care, mișcați de o profundă compasiune, au făcut
chetă pentru cumpărarea coroanei si a florilor
de pe catafalcul lui Eminescu.
Sicriul, acoperit
într-o pânză neagră, purta către căpătâi volumul de poezii îngrijit de
Maiorescu.. Slujba înmormântării a fost oficiată de un singur preot care, la
final, nu a rostit obişnuitul necrolog.
Răspunsurile la strană
au fost date de corul Mitropoliei, dirijat de C. Bărcănescu, unul din
adevărații amici de-ai poetului.
G. D. Scraba, în cartea
Amintirea lui Mihai Eminescu, afirmă că la finalul slujbei corala a interpretat
o melodie pe versurile poeziei Mai am un singur dor, asistența fiind profund
marcată de melodie, dar mai ales de stihuri, care acum deveniseră parcă un
dangăt de clopot ce bătea cadențat la ușa sufletelor celor prezenți.
Necrologul a fost
rostit de Grigore Ventura, prim redactor la ziarul „Adevărul” : „… acela ce
zace aici înaintea noastră n-a fost al nimănui, ci al tuturor românilor. Nu e
dar de mirare că toți îl plângem; dar lacrimile noastre, ale tuturor, se vor
schimba în rouă roditoare și binefăcătoare sub razele luminoase ce va răspândi
soarele amintirii poetului iubit”.
După încheierea
cuvântării, cortegiul funerar a pornit către Cimitirul Belu.
Sicriul a fost așezat
într-un dric simplu, tras de doi cai. În fruntea mulțimii care însoțea pe
Eminescu pe ultimul drum al acestei vieți până la bolțile veșniciei, se aflau:
Mihail Kogălniceanu, Toderiță Rosetii (fratele Elenei Cuza), Titu Maiorescu, Lascăr
Catargiu și alți reprezentați de marcă ai vieții culturale și politice a
vremii.
În fața Universității
s-a făcut un popas, prilej pentru o nouă cuvântare. Reputatul profesor de
filozofie, Dimitrie August Laurian, a rostit un scurt cuvânt evidențiind activitatea
jurnalistică a poetului. Între altele vorbitorul a spus: „…avem dinaintea
noastră un cadavru în care a trăit o comoară de gânduri. Materia își urmează
prefacerea sa în nesfârșit”.
Condoleanţele
studențimii adunate în număr mare au fost rostite de tânărul Gheorghe
Calmuschi, originar din „Betleemul” lui Eminescu. Prin cuvinte emoționante,
vorbitorul a arătat aprecierea tinerilor studioși față de geniul celui ce era
dus către cimitir: „…Şi noi care te-am iubit şi te-am preţuit atât de mult îţi
vom dezmierda cu lacrimi multă vreme mormântul tău şi-l vom corona cu flori de
tei, pronunţând numele Eminescu, care conţine în el aşa de mult, cât o lume
întreagă”.
Trista adunare a pornit apoi pe Calea Victoriei către locul dinainte pregătit în cimitirul Bellu, parcela 9, unde Eminescu a fost coborât în reavănul pământ pentru a se odihni o vreme. Era spre seară…
Sa lasam versul
eminescian să redea o fărâmă din taina clipei:
„Şi când se va întoarce
pământul în pământ,
Au cine o să ştie de
unde-s, cine sunt?
Cântări tânguitoare
prin zidurile reci
Cerşi-vor pentru mine
repaosul de veci.”
- 1910: A avut loc zborul primului aeroplan românesc, proiectat, construit şi pilotat de Aurel Vlaicu, pe dealul Cotrocenilor din Bucureşti.
Aeroplanul, după circa 40 de metri parcurşi pe pământ, s-a ridicat în aer la 3-4 metri de sol, pe o lungime de 50 de metri, după care a coborât uşor .
În amintirea acestui
eveniment, la această dată, s-a marcat, până în anul 2004, Ziua aripilor
româneşti (Ministerul Apărării Naţionale a stabilit, printr-un ordin din 1994,
sărbătorirea Zilei aviaţiei la două date diferite: la 17 iunie şi la 20 iulie,
ziua Sf. Prooroc Ilie Tesviteanul, ales de pionierii aviaţiei din ţara noastră,
în 1913, ca patron al aviaţiei; în anul 2004, MApN a indicat data de 20 iulie
ca zi unică pentru a sărbători aviaţia militară şi civilă).
„Bucuria cea mai mare,
însă, am simțit-o când am zburat pentru prima oară la Cotroceni. Nu m-am
ridicat atunci mai sus de patru metri. Cu toate acestea, nici Alpii nu mi-i
închipuiam mai înalți ca înălțimea la care mă ridicasem eu. Fiindcă patru metri
erau atunci pentru mine un record formidabil, un record care îmi consacra
mașina. Zburasem. Și asta era principalul." (Aurel Vlaicu)
Născut în anul 1882, la
Binţinţi, Aurel Vlaicu a absolvit Colegiul Reformat al Liceului „Calvin“ din
Orăştie, care, din anul 1919, a fost numit Liceul „Aurel Vlaicu“. După ce a
promovat Bacalaureatul la Sibiu, şi-a continuat studiile la Universitatea din
Budapesta, obţinându-şi diploma de inginer în 1907.
- 1928: Amelia Earhart şi-a început călătoria, încercând să devină prima femeie care a zburat peste Oceanul Atlantic.
Aceasta era pasageră, Wilmer Stutz, pilot, iar Lou Gordon, mecanic.
Amelia Earhart (n. 24
iulie 1897, Atchison, Kansas - dispărută pe 2 iulie 1937 în Pacific) a fost un
pioner în aviație și o militantă angajată pentru drepturile femeii.
Amelia Earhart a fost
fiica juristului Samuel Stanton Earhart (1868–1930) și a lui Amy Otis
(1869–1962). A petrecut cea mai mare parte a copilăriei în casa bunicilor deoarece
tatăl ei era alcoolic.
Încă de când era copil, Amelia se comporta într-un mod neobișnuit în comparație cu celelalte fete de aceeași vârstă, se cățăra pe copaci, vâna șobolani cu arma. În 1915 a absolvit liceul cu rezultate excelente, iar din 1917 a lucrat în Boston ca soră medicală în cadrul armatei, fiind angajată și pentru societate. În anul 1919 a început studiul medicinei la universitatea „Columbia University” din New York.
După circa un an și-a întrerupt studiile și s-a reîntors acasă la părinți, pentru ca în anul 1920 să zboare pentru prima oară cu avionul, fiind hotărâtă să devină pilot. Deoarece costul orelor pentru zbor era de 1000 de dolari, părinții au refuzat finanțarea cursului de pilot. A practicat circa 28 de profesii până ce, în anul 1921, a putut lua primele ore de zbor de la Neta Snook. După numai șase luni, cu ultimii bani economisiți și-a cumpărat un avion „Kinner Airster”, cu care a stabilit recordul de înălțime de zbor, pentru femei, cu o altitudine de 4300 m.
În anul 1920 părinții
ei au divorțat, iar Amelia s-a mutat împreună cu mama ei pe coasta de est a
SUA. La insistențele mamei sale a vândut avionul dar a cumpărat un automobil de
tip sport. A lucrat în Boston ca învățătoare, fiind și angajată social.
Amelia Earhart a atras
asupra ei atenția presei internaționale la data de 17 / 18 iunie 1928 ca prima
femeie pasageră care traversează cu avionul Oceanul Atlantic, fiind sărbătorită
și declarată „femeia anului” devenind un idol feminin.
La toate interviurile
date, subliniază faptul că femeile nu sunt cu nimic mai prejos decât bărbații.
În 1929 a contribuit la înființarea clubului piloților feminini „Ninety Nines”,
cu scopul sprijinirii femeilor care vor să zboare cu avionul.
În anul 1931 s-a
căsătorit cu scriitorul George P. Putnam (1887 - 1958), mentorul și admiratorul
ei. Amelia s-a căsătorit cu oarecare rezerve, temându-se că familia îi va
limita posibilitatea de a pilota. În anul 1932 a căutat să urmeze exemplul lui
Charles Lindbergh, care a traversat singur la 20/21 mai 1927 Oceanul Atlantic,
însă din cauza timpului nefavorabil și a unor probleme tehnice a trebuit să
întrerupă zborul în Irlanda de Nord, neajungând la Paris.
Amelia, femeia care a traversat de două ori Atlanticul, a primit de la președintele american Herbert C. Hoover medalia de aur „National Geographic Society”. La primirea distincției ea a făcut următoarea remarcă laconică: „Unele detalii ale zborului sunt exagerate”. Ea s-a angajat mai departe pentru drepturile femeii și recunoașterea poziției acesteia în societatea americană. Au urmat o serie de zboruri peste Pacific, între Honolulu (Hawaii) și Oakland (California), sau solo de la Mexico City la Newark (New Jersey).
Înainte de a împlini vârsta de 40 de ani, a dorit să facă înconjurul pământului la ecuator. După ce parcursese deja trei pătrimi din zborul planificat, a decolat la data de 2 iulie 1937 de la Lae (Noua Guinee) zburând spre insula Howland din Pacific, unde nu a mai sosit niciodată.
„Cel mai dificil lucru este de a lua decizia să acţionezi; restul nu înseamnă decât tenacitate. Temerile sunt tigri de hârtie. Poţi face orice hotărăşti să faci. Poţi acţiona pentru a-ţi schimba şi controla viaţa; iar procesul prin care faci asta reprezintă propria lui recompensă.” (Amelia Earhart)
- 1932: S-a născut Sabin Bălaşa, pictor .
Tatăl său, preot, și mama sa, învățătoare, își transformaseră casa în muzeu arheologic și etnografic, cu peste 3000 de piese.
A fost școlit la
Craiova și apoi la București. A fost legat spiritual de Italia, pe care a
vizitat-o de mai multe ori, pentru a primi diferite premii,dar și pentru a
picta, în special de Florența. Aceeași legătură a simțit-o față de Iași, unde a
realizat în intervalul 1968-1978 celebrele murale care înnobilează Sala Pașilor
Pierduți a Universității Al. I. Cuza, și unde s-a simțit permanent acasă, motiv
pentru care declara, cu umor, că este moldovean de origine oltean.
Celebritatea pe care
i-au adus-o muralele de la Iași și pentru care era considerat clasic înainte de
a împlini 40 de ani, a determinat o adevărată vânătoare pentru Sabin Bălașa.
Marii colecționari din
România, dar și din Europa și SUA, i-au dorit lucrările, crescând cotația
acestora la valori amețitoare pentru artiști cu mai puțin noroc sau talent,
puternicii epocii i-au comandat și i-au plătit două lucrări dedicate cuplului
Ceaușescu.
Succesele sale au atras
și contestări vehemente, alimentate, cel mai adesea, de faptul că picturile
sale se vindeau cu prețuri mult mai mari decât ale clasicilor români și absolut
nesperate de contemporani.
Totuși, în special în
ultimul deceniu, tocmai aceste prețuri au acționat ca un adevărat accelerator
de performanță pentru piața de artă românească, care recunoștea un valoros
pictor atunci când a început să vândă cu câteva mii de euro o lucrare, față de
câteva sute cât primea de obicei.
După ce aceeași Sală a Pașilor Pierduți găzduise expoziția Sabin Bălașa, organizată de Galeriile de artă Top Business, în cadrul căreia cea mai ieftină lucrare costa câteva zeci de mii de euro, peste 60.000 de oameni, unii sosiți de departe, chiar din străinătate s-au întâlnit cu opera lui Sabin Bălașa reunită într-un simbolic transfer de semnificație între muralele realizate în anii 70 și lucrări recente ale maestrului care împlinea 70 de ani.
Sabin Bălașa s-a stins
din viață în data de 1 aprilie 2008, la Spitalul Sfânta Maria din București, în
urma unui cancer pulmonar. A fost înmormântat la Cimitirul Eternitatea din
Iași, la 5 aprilie 2008.
- 1944: Islanda anunță separarea sa definitivă de Danemarca și se proclamă republică - ziua națională
La 31 decembrie 1943, Actul de Uniune Dano-Islandeză a expirat după 25 de ani. Începând cu 20 mai 1944, islandezii au votat într-un referendum de patru zile propunerile de a încheia uniunea personală cu Danemarca, de a aboli monarhia și de a înființa o republică. Rezultatul a fost 97% din voturi pentru încheierea uniunii și 95% în favoarea noii constituții republicane. Islanda a devenit oficial republică la 17 iunie 1944, cu Sveinn Björnsson primul președinte.
- 1947: Americanul Edwin Land le venea in ajutor celor grabiti, inventand poza la minut si aparatul care se pricepea sa faca astfel de fotografii.
Potrivit legendei,
inventatorul se afla intr-o vacanta in Mexic impreuna cu familia. Cand fata lui
a vrut sa stie de ce trebuie sa astepte pentru a vedea fotografiile pe care
tocmai le facuse, Edwin Land a cazut pe ganduri.
Peste o ora schitase deja un mod de a satisface capriciul fiicei lui, iar in 1947 un aparat foto instant cu film sepia se afla deja pe piata. Dupa 60 de ani de la aparitia primelor fotografii la minut, compania americana a anuntat ca inceteaza productia filmelor fotografice destinate acestui tip de aparat.
Peste o ora schitase deja un mod de a satisface capriciul fiicei lui, iar in 1947 un aparat foto instant cu film sepia se afla deja pe piata. Dupa 60 de ani de la aparitia primelor fotografii la minut, compania americana a anuntat ca inceteaza productia filmelor fotografice destinate acestui tip de aparat.
- 1950: Medicul american Richard Lawler efectuează primul transplant de rinichi la Spitalul „Mary" din Chicago.
Medicul american Richard Lawler facea complicata operatie chirurgicala la Spitalul „Mary“ din Chicago. Pacienta, o femeie de 49 de ani ai carei rinichi incetasera sa functioneze, era considerata un caz pierdut. Totate incercarile de transplant de rinichi facute pana la acea data pe animale esuasera. Dar, dupa ce medicul a gasit un donator si a obtinut acceptul sotului pacientei, operatia a inceput. A durat 45 de minute si a fost un succes. In prezent, la nivel mondial sunt facute in fiecare an peste 70.000 de astfel de operatii.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!