Este a 170-a zi a anului.
Au mai rămas 195 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 05 h 31 m și apune la 21 h 03 m.
Citatul zilei
„Nu cunoaștem niciodată
bine pe oameni, ei au încăperi închise pentru ochiul superficial.” (George
Călinescu)
Ziua Recunoștinței în
Transplant,
zi dedicată donatorilor de organe
zi dedicată donatorilor de organe
Începând din 2010, Ziua Recunoştinţei în Transplant va fi marcată în fiecare an la 19 iunie, în semn de recunoştinţă faţă de donatori, de încurajare continuă a pacienţilor care au primit o grefă, precum şi în semn de apreciere faţă de echipele de medici care efectuează astfel de operaţii complexe.
Iniatiativa apartine
Prof. Dr. Mihai Lucan, Seful Institutului Clinic de Urologie si Transplant
Renal Cluj Napoca, care a dorit sa multumeasca astfel celor care au facut
posibila redarea vietii pacientilor ce asteptau un transplant renal.
Peste 1000 de donatori
si recipienti, autoritati si specialisti in domeniul medical vor lua parte la
eveniment. In cadrul Zilei Recunostintei in Transplant, o parte dintre pacienti
vorbesc despre experienta prin care au trecut si despre importanta
transplantului renal si a donarii de organe in Romania.
Să fii DONATOR de organe este un act de mare eroism!
Să fii beneficiarul unui transplant de organe este o imensă responsabilitate.
În semn de profundă recunoştinţă, imensă dragoste şi modest omagiu
adus celor care prin moartea lor au dat viaţă, Asociaţia
Transplantaţilor din România a ridicat o cruce în faţa bisericii
Spitalului Clinic Fundeni, cu hramul Sfinţii Doctori fără de arginţi
Cosma şi Damian.
Ziua
internaţională pentru eliminarea violenţei sexuale în timpul
conflictelor
La 19 iunie este marcată, de către Organizaţia Naţiunilor Unite, Ziua
internaţională pentru eliminarea violenţei sexuale în timpul
conflictelor.
Adunarea Generală a Naţiunilor Unite a instituit la 19 iunie 2015 prin Rezoluţia 69/293 marcarea, în fiecare an, a zilei internaţionale pentru eliminarea violenţei sexuale în timpul conflictelor pentru creşterea gradului de conştientizare în rândului publicului larg şi pentru a se pune capăt formelor de violenţă sexuală legate de conflicte, pentru a aduce un omagiu victimelor şi supravieţuitorilor violenţei sexuale de pe mapamond, precum şi pentru a aduce un omagiu tuturor acelora care şi-au dedicat în mod curajos viaţa sau şi-au pierdut-o luptând pentru eradicarea acestor crime.
Adunarea Generală a Naţiunilor Unite a instituit la 19 iunie 2015 prin Rezoluţia 69/293 marcarea, în fiecare an, a zilei internaţionale pentru eliminarea violenţei sexuale în timpul conflictelor pentru creşterea gradului de conştientizare în rândului publicului larg şi pentru a se pune capăt formelor de violenţă sexuală legate de conflicte, pentru a aduce un omagiu victimelor şi supravieţuitorilor violenţei sexuale de pe mapamond, precum şi pentru a aduce un omagiu tuturor acelora care şi-au dedicat în mod curajos viaţa sau şi-au pierdut-o luptând pentru eradicarea acestor crime.
Data a fost aleasă pentru a marca şi adoptarea de către Consiliul de Securitate al Naţiunilor Unite la 19 iunie 2008 a Rezoluţiei 1820/2008 în textul căreia Consiliul condamnă violenţa sexuală ca o modalitate de război şi ca un impediment împotriva construcţiei păcii.
În schimb, pentru a răspunde creşterii extremismului violent, Consiliul de Securitate a adoptat Rezoluţia 2331/2016 care vizează legătura dintre violenţa sexuală, terorism, crima organizată transnaţională şi traficul de fiinţe umane. Rezoluţia recunoaşte violenţa sexuală ca fiind o tactică de terorism.
Tema pentru anul 2018 sub care sunt organizate o serie de manifestări dedicate acestei zile este ''Starea critică şi drepturile copiilor născuţi în război''.
La sediul Organizaţiei Naţiunilor Unite din New York va fi organizat, la 19 iunie, un seminar care va marca pentru a treia oară Ziua internaţională pentru eliminarea violenţei sexuale în timpul conflictelor. Evenimentul include reflecţii asupra modalităţilor în care lecţiile istoriei pot fi aplicate conflictelor contemporane sau societăţilor postconflict, în care femeile şi copiii eliberaţi din grupuri extremiste violente şi armate se zbat să se reintegreze în familiile şi în comunităţile lor.
Termenul de ''violenţă sexuală legată de conflict'' se referă la viol, sclavie sexuală, prostituţie forţată, sarcină forţată, avort forţat, sterilizare forţată, mariaj forţat sau oricare altă formă de violenţă sexuală de gravitate comparabilă, comisă împotriva femeilor, bărbaţilor, fetelor sau băieţilor, care sunt direct sau indirect legate de un conflict. Termenul include de asemenea traficul de fiinţe umane comis în situaţii de conflict cu scopul violenţei sexuale sau cu scopul exploatării
Evenimente de-a lungul
timpului...
- 1269: Regele Ludovic al IX-lea al Franței ordona ca toti evreii gasiti in public fara semnul de identificare reprezentat de o stea galben, sa fie obligati la plata a zece livre de argint.
Ludovic al IX-lea al
Franței ( n.25 aprilie 1214 – d. 25 august 1270), a fost rege al Frantei din
1226 până la moartea sa. A fost membru al Casei de Capet , fiul regelui
Ludovi9c al VIII-lea și a Blancăi de Castilia.
Este singurul rege al
Franței care a fost canonizat, și prin urmare există mai multe localități
numite în onoarea sa, printre care St.Louis, Missouri , în Statele Unite. A înființat
Parlamentul de la Paris.
A condus două cruciade
care au contribuit la prestigiul lui. Pentru a finanța prima cruciadă Ludovic a
ordonat expulzarea tuturor evreilor camatari. Această acțiune îi permitea lui
Ludovic să confiște proprietățile evreilor expulzați, pe care le putea folosi
în cruciada sa, dar cu toate acestea, nu a eliminat datoriile creștinilor.
A treia parte din
datorie a fost scutită, dar restul de bani trebuiau trimiși la trezoreria
regală. Ludovic a ordonat de asemenea, la cererea Papei Grigore al IX-lea
arderea a 12.000 de copii ale Talmudului,cartea sfanta a evreilor.
Pe lângă legislația
împotriva evreilor și camătăi, Ludovic a extins atribuțiile Inchizitiei , mai
ales sudul Franței, unde erezia catara era foarte puternică.
- 1623: S-a născut matematicianul şi filozoful Blaise Pascal (“Les pensées”); (m. 19 august 1662).
A avut contribuții în
numeroase domenii ale științei, avand contributii importante
asupra teoriei probabilităților, studiul fluidelor prin clarificarea
conceptelor de presiune si vid.
A fost preocupat si de
construirea unor calculatoare mecanice.
În urma unei revelații
religioase în 1654 a abandonat
matematica și științele exacte
dedicandu-si viața filosofiei si teologiei.
În onoarea
contribuțiilor sale în știință numele Pascal a fost dat unității de măsură a
presiunii , precum și unui limbaj de programare
.
- 1820: Se năștea meseria de dirijor.
Ludwig Spohr devenea primul muzician care
folosea o bagheta pentru coordonarea unei orchestre in timpul unui concert in
Anglia. Tot pe 19 iunie, dar in 1854, aparea si primul acordeon, patentat de un
american, un instrument muzical manual, constand dint-un burduf atasat la doua
rame de forma dreptunghiulara, pe care sunt montate butoane, sau la unele
tipuri, clape asemanatoare celor de la pian. Cel care canta la acordeon produce
diferitele note apasand butoanele si clapele.
- 1862: În Statele Unite ale Americii a fost abolită sclavia, aceasta fiind scoasa în afara legii pe intreg teritoriul țării.
Proclamația de
emancipare constă din două decrete ale Președintelui Statelor Unite Abraham
Lincoln emise în timpul războiului civil american. Primul, emis la 22
septembrie 1862, a declarat liberi toți sclavii din toate statele Confederației
care nu aveau să treacă sub controlul Uniunii până la 1 ianuarie 1863. Al
doilea decret, emis la 1 ianuarie 1863, a numit statele în care este valabil.
Proclamația de
emancipare a fost atacată la acea vreme pentru că elibera doar sclavii asupra
căror Uniunea nu avea putere. În practică, proclamația a însemnat un angajament
al Uniunii de a desființa sclavia, decizie controversată în Nord. Lincoln a
emis decretul din poziția sa de „Comandant Suprem al Forțelor Armate” conform
articolului II, secțiunea 2 din Constituția Statelor Unite.
Proclamația nu a
eliberat niciun sclav din statele de graniță (Kentucky, Missouri, Maryland,
Delaware, și Virginia de Vest), sau din statele sau porțiunile de state din Sud
care se aflau sub controlul Uniunii. I-a afectat direct, la început, doar pe
acei sclavi care fugiseră din Sud și trecuseră în Uniune. Aflând vestea
Proclamației, și alți sclavi au fugit dincolo de liniile unioniste pe măsură ce
armata Nordului avansa spre sud. În vreme ce armatele Uniunii au ocupat
Confederația, mii de sclavi erau eliberați în fiecare zi până când aproape toți
(aproximativ 4 milioane, conform recensământului din 1860) au devenit liberi
până în iulie 1865.
După război, aboliționiștii
erau îngrijorați de faptul că Proclamația ar fi fost doar o măsură luată pe
timpul războiului, și că nu avea puterea de a pune capăt sclaviei. Câteva foste
state sclavagiste au adoptat legi de interzicere a sclaviei; totuși, sclavia a
continuat să existe până când a fost desființată prin ratificarea
Amendamentului al 13-lea la 18 decembrie 1865.
Lincoln a înțeles că
puterea guvernului federal de a pune capăt sclaviei era limitată de
Constituție, care până în 1865 lăsa chestiunea în seama fiecărui stat. Înainte
și în timpul alegerii sale ca președinte, el a susținut că dispariția finală a
sclaviei va rezulta din împiedicarea expansiunii ei în noile teritorii
americane. La începutul războiului, el a încercat și să convingă statele să
accepte eliberarea cu despăgubire în schimbul interzicerii sclaviei. Lincoln
credea că limitarea sclaviei în aceste moduri o va elimina prin mijloace
economice, așa cum prevedeau Părinții Fondatori, în conformitatea cu
Constituția. Președintele Lincoln a respins două tentative de emancipare
limitate geografic ale general-maiorului John C. Frémont în august 1861 și a
general-maiorului David Hunter în mai 1862, cu argumentul că nu le stă lor în
putere, și că va deranja statele de graniță loiale Uniunii.
La 19 iunie 1862, cu
susținerea lui Lincoln, Congresul a adoptat o lege prin care interzicea sclavia
în toate teritoriile federale. În iulie 1862, a fost adoptată o a doua Lege de
Confiscare, prin care se stabileau proceduri judecătorești prin care se puteau
elibera sclavii oricărei persoane condamnate pentru ajutarea rebeliunii. Desi
Lincoln credea că nu stă în puterea Congresului să elibereze sclavii din state,
el a aprobat legea, dând credit legislativului. El considera însă că asemenea
acțiuni sunt atribuția exclusivă a comandantului suprem în timp de război,
atribuții care îi revin prin Constituție președintelui, iar Lincoln plănuia să
acționeze și el în același sens. În acea lună, Lincoln a discutat cu cabinetul
o variantă a proclamației de emancipare. În ea, el declara: „ca măsură militară
potrivită și necesară, începând cu 1 ianuarie 1863, toate persoanele deținute
ca sclavi în statele confederate vor fi pentru totdeauna libere”.
În particular, Lincoln
ajunsese în acest moment la concluzia că baza de sclavi a Confederației trebuie
eliminată. Politicienii Copperheads susțineau însă că emanciparea este o
piedică la adresa păcii și reunificării. Redactorul republican Horace Greeley
de la foarte influentul New York Tribune a căzut în capcană, iar Lincoln a
negat direct aceasta într-o abilă scrisoare din 22 august 1862. Președintele a
spus că principalul scop al acțiunilor sale ca președinte (folosind pronumele
personal de persoana întâi și termenul de „îndatorire oficială”) era
conservarea Uniunii:
„Obiectivul meu de
ansamblu în această luptă este salvarea Uniunii, nu acela de a salva sau de a
distruge sclavia. Dacă aș putea salva Uniunea fără să eliberez vreun sclav, aș
face-o; și dacă aș putea-o salva eliberând toți sclavii, aș face-o; și dacă aș
putea-o salva eliberând pe unii și lăsându-i pe alții cum erau, atunci aș face
și asta. Ceea ce fac eu în privința sclaviei și a rasei de culoare, fac pentru
că cred că ajută la salvarea Uniunii; și ceea ce nu fac, nu fac pentru că nu
cred că va ajuta la salvarea Uniunii … Aici mi-am declarat scopul în
conformitate cu ce consider că este îndatorirea mea oficială; și nu intenționez
să modific nici dorința mea personală, pe care adesea mi-am exprimat-o, ca toți
oamenii de pretutindeni să fie liberi.”
Proclamația de emancipare,
emisă la 22 septembrie 1862, și intrată în vigoare la 1 ianuarie 1863, îi
declara liberi pe sclavii din 10 state neaflate sub controlul Uniunii, cu
excepții privind zonele aflate deja sub controlul Uniunii în două state.
Lincoln a petrecut următoarele 100 de zile pregătind armata și națiunea pentru
emancipare, în timp ce democrații și-au raliat alegătorii de la alegerile
legislative din 1862 avertizând privind amenințarea pe care o reprezintă
sclavii eliberați pentru albii din Nord.
Odată ce abolirea
sclaviei în statele rebele a devenit un obiectiv militar, pe măsură ce armatele
Uniunii înaintau spre sud, din ce în ce mai mulți erau eliberați, până când
toți cei trei milioane din teritoriul confederat au fost eliberați. Comentariul
lui Lincoln la semnarea proclamației a fost: „niciodată, în viața mea, nu m-am
simțit mai sigur că fac ceea ce trebuie, decât acum când semnez această
hârtie.” O vreme, Lincoln a continuat planurile mai vechi de a constitui
colonii de sclavi eliberați. El comenta favorabil pe tema colonizării în
Proclamația de emancipare, dar toate tentativele de a pune în aplicare un
proiect de asemenea amploare au dat greș. La câteva zile după anunțarea
emancipării, 13 guvernatori republicani s-au întrunit la Conferința de Război a
Guvernatorilor; ei au susținut proclamația președintelui, dar au propus
demiterea generalului George B. McClellan din funcția de comandant al armatei
Uniunii.
După emiterea
Proclamației de emancipare, înrolarea foștilor sclavi în armată a devenit
politică oficială a guvernului. Până în primăvara lui 1863, Lincoln era gata să
recruteze soldați negri în numere mai mari decât cele modice de până atunci.
Într-o scrisoare adresată lui Andrew Johnson, guvernatorul militar al statului
Tennessee, în care îl încuraja să ia inițiativa de a strânge armate de negri,
Lincoln scria: „simpla vedere a 50.000 de soldați negri înarmați și pregătiți
pe malurile fluviului Mississippi ar pune capăt pe loc rebeliunii”. Până la
sfârșitul lui 1863, la îndrumarea lui Lincoln, generalul Lorenzo Thomas
recrutase 20 de regimente de negri din valea râului Mississippi. Frederick
Douglass a făcut odată următoarea remarcă referitoare la Lincoln: „în compania
sa, nu mi s-a amintit niciodată de originea mea umilă și de culoarea mea
nepopulară”.
- 1899: S-a născut George Călinescu, critic, istoric literar, scriitor, publicist, academician român, personalitate enciclopedică a culturii și literaturii române, de orientare, după unii critici, clasicizantă, după alții doar italienizantă sau umanistă.
Este considerat drept
unul dintre cei mai importanți critici literari români din toate timpurile,
alături de Titu Maiorescu sau Eugen Lovinescu.
Şi-a semnat întotdeauna
articolele cu pseudonimul G. Călinescu, după o modă destul de răspândită în
perioada interbelică.
Gheorghe Vișan (numele
adevărat) a fost crescut de impiegatul C.F.R. Constantin Călinescu și de soția
sa, Maria, în casa cărora mama băiatului lucra ca menajeră. Familia Călinescu,
împreună cu femeia în casă și copilul, s-a mutat la Botoșani, apoi la Iași.
Aici, Gheorghe Vișan (viitorul scriitor) a fost înscris la Școala Carol I, de
pe lângă Liceul Internat.
În 1907, Maria Vișan
(mama sa naturală) a acceptat ca soții Călinescu, care nu aveau copii, să-l
înfieze. De atunci, s-a numit Gheorghe Călinescu (acesta a rămas, pe tot
parcursul vieții, numele său oficial, utilizarea – evitată consecvent de
scriitorul însuși –, atât în exprimarea orală, cât și în scris, a prenumelui
George).
Primele două clase
primare le-a făcut la Iași, la Colegiul Carol I, celelalte două la București,
la Școala Cuibul cu barză, apoi gimnaziul Dimitrie Cantemir la București și
și-a încheiat studiile medii la Liceul Gheorghe Lazăr și pe cele universitare
la Bucureşti, la Facultatea de Litere și Filozofie.
A fost profesor de limba
italiană pe la diverse licee bucureștene și timișorene, apoi a plecat la Roma,
pentru doi ani cu o bursă oferită de Academia din România, instituție de
propagandă culturală românescă, fondată de profesorul și istoricul Vasile
Pârvan.
În 1926, acesta s-a mutat
cu chirie într-o casă din București, a obținut o detașare la Liceul Gh. Șincai
și a citit pentru prima oară la cenaclul lui Eugen Lovinescu, Sburătorul. A
editat, de asemenea, revistele Sinteza în (1927), în colaborare cu alți
scriitori, și două numere din revista sa personală Capricorn în (1930).
Aventura de a avea
propria sa revistă s-a încheiat cu un eșec financiar, dar în paginile acestor
reviste a descoperit rețeta criticii aplicate literaturii române. Cele două
reviste au constituit astfel un soi de poligon de încercări. Dar cea mai
fertilă experiență e cea de cronicar la revista Viața românească, începând cu
1931, revista fiind coordonată de criticul Garabet Ibrăileanu.
Din 1931 a devenit
profesor definitiv de literatură română. În 1933 a inaugurat în Adevărul
literar și artistic rubrica celebră Cronica mizantropului, care a dat titlul
cărții de eseuri.
Este autorul unor
studii fundamentale despre scriitori români (Viața lui Mihai Eminescu, Opera
lui Mihai Eminescu, Viața lui Ion Creanga ș.a.).
A publicat, dupa 1945,
studii și eseuri privind literatura universală (Impresii asupra literaturii
spaniole, Scriitori străini). Studiul Estetica basmului completează spectrul de
preocupări ale criticului și istoricului literar, fiind interesat de folclorul
românesc și de poetica basmului.
A publicat monografii,
în volume separate, consacrate lui Mihai Eminescu, Ion Creangă, Nicolae
Filimon, Grigore Alexandrescu (1932-1962), biografii romanțate, numeroase alte
studii, eseuri, a ținut numeroase conferințe, academice sau radiofonice, a
scris mii de cronici literare în zeci de reviste până în anul morții, în 1965.
A scris romane de tip
balzacian (cu intenție polemică evidentă), obiective, la persoana a treia,
denumite dorice, în terminologia lui Nicolae Manolescu din studiul asupra
romanului românesc, Arca lui Noe, începând de obicei cu descrierea decorului
caselor, unde are loc acțiunea romanului.
A mai scris versuri,
Lauda lucrurilor; teatru, Șun, mit mongol; note de călătorie; publicistică, iar
Cronicile mizantropului au devenit brusc, după 1947, Cronicile optimistului.
Intelectual cu idei de
stânga, dar care, în timpul dictaturii regelui Carol al II-lea, a publicat în
Revista Fundațiilor Regale ode ditirambice la adresa monarhului, G. Călinescu a
aderat, după abdicarea regelului Mihai și instaurarea comunismului, în 1947, la
noua ideologie, surâzându-i avantajele practice obținute de pe urma acestei
adeziuni.
A făcut mai multe
călătorii de documentare în Uniunea Sovietică, (la Kiev, Moscova, Leningrad,
1949) și în China comunistă (Am fost în China nouă, 1953) , publicându-și
impresiile de călătorie în aceste două volume.
În anul 1953 i-a apărut
romanul Bietul Ioanide, iar începând cu 1956, a reintrat în viața literară
printr-o rubrică permanentă (Cronica optimistului) ținută în săptămânalul
cultural Contemporanul.
Începând cu anii
1955-1956 și până la moarte (12 martie 1965), scriitorul a fost reabilitat,
formulându-se numai aprecieri pozitive privind angajarea sa civică, activitatea
sa de intelectual democrat din perioada interbelică.
Şi-a retipărit aproape
întreaga operă, cu excepția Istoriei sale monumentale, care a fost republicată
în anii 80, de asistentul său, devenit între timp profesor, Alexandru Piru.
- 1906: S-a deschis, în parcul din Dealul Filaretului (actual Carol I), Expoziţia generală română, dedicată împlinirii a 40 de ani de la urcarea pe tron a regelui Carol I (1866-1914).
La data de 19 iunie
1906 s-a deschis, în parcul din Dealul Filaretului (actual Carol I), „Expoziţia
generală română“, dedicată împlinirii a 40 de ani de la urcarea pe tron a
regelui Carol I (1866-1914). În anul 1906, România aniversa si 1800 de ani de
când în teritoriile actualei Românii se stabiliseră primii colonişti romani
(106 d.H.) şi de la cucerirea Daciei de catre Traian, 40 de ani de domnie ai
Regelui Carol I şi 25 de ani de când Principatele Române devenisera Regat.
„Poporul român după
veacuri lungi de suferinţe şi de nenorociri, a intrat definitiv pe calea
stabilităţii şi a progresului“. Aceasta era părerea lui Ion N. Lahovari,
ministrul de externe în 1905. Anul următor se împlinineau 40 de ani de la
urcarea pe tron a lui Carol I și 1800 de la cucerirea Daciei de către Traian.
Se considera necesar marcarea progreselor României printr-o Expoziţie jubiliară
naţională: „Guvernul de acord cu sentimentul naţional, a crezut că nu putea mai
bine celebra aniversarea memorabilă … decât organizând o Expoziţie Naţională,
în care vom pune sub toate formele şi în toate chipurile, trecutul de la 1866
faţă în faţă cu progresul de la 1906“.
Cunoscută în epocă sub
numele de „Expoziţia Generală Română“, „Exhibitio daco-romana“ sau „Expoziţia
Naţională“, evenimentul, s-a dorit a fi o manifestare naţională a românilor de
pretutindeni. Evenimentul se dorea a rivaliza cu altele similare precum cele
din Paris, Londra, Berlin, Viena, etc.. Din vremea expoziției avem azi Parcul
Carol, Castelul lui Vlad Țepeș, Arenele Romane și alte câteva monumente. Restul
construcțiilor au dispărut, mai ales în vremea comunismului. Erau pavilioane în
care se prezentau progresele în cultură, tehnică, industrie, agricultură,
educație, chiar și divertisment, prin diverse zone de agrement, etc.
Marți 19 iunie 1906,
ora 9, a avut loc inaugurarea expoziției. De la 7 dimineața era o animație
neobișnuită pe străzile Capitalei. Mii de oameni pornesc spre dealul
Filaretului unde ”ca din basme în câteva luni a răsărit un oraș românesc
întreg, produs al muncii și inteligenței inginerilor și arhitecților români”.
Ziua inaugurării a fost marcată de o serie de evenimente ce i-au încântat pe
vizitatori. În ”Pavilionul etnografic al românilor de peste hotare” a avut loc
logodna poetului Octavian Goga cu domnişoara Ortensia Cosma, fiica directorului
Băncii Albina din Sibiu, unul dintre cei mai distinşi fruntaşi români din
Transilvania. Nu doar români au expus. Pentru participanții germani, bulgari,
elvețieni, turci, americani, englezi, suedezi, ruși, belgieni, chinezi, a fost
construit un elegant pavilion situat pe aleea Alexandru cel Bun, acesta fiind
singurul pavilion în care obiecte expuse au fost oferite spre vânzare. De
asemnea fost un prilej de a aduce în țară produse ce nu mai fuseseră
comercializate până atunci la noi și de a le face cunoscute publicului român.
Lumea era pestriță.
Presa a semnalat prezența la Expoziţie a anumitor categorii de mici speculați .
Pe de o parte băieții, vânzători ambulanți de ţigări sau ciocolată, care
obţineau câştiguri mari. Pentru a nu fi cheltuiţi fără rost, pe „lucruri rele”,
inspectorul Solomonescu i-a obligat să depună la Casa de economii banii
obţinuţi , iar cei care nu voiau să facă acest lucru, erau arestaţi şi se
confiscau banii, rămânând doar cu o sumă mică pentru nevoile lor. Pe de altă
parte erau fetele tinere, drăguțe cu vârste între 11-18 ani, ce vindeau țigări
sau ciocolată, la sume mai mari decât valoare lor reală, prețul variind după
persoana căreia i se vindea marfa. Ele profitau de generozitatea
cumpărătorului, care lăsa, de dragul zâmbetului vânzătoarei, chiar şi 2-3 lei
pentru un pachet de ciocolată care costa de fapt 10-15 bani.
Mai presus de
ilustrarea progreselor României, mai presus de toate distracțiile pe care le
puteai întâlni la Filaret, expoziția a fost un catalizator pentru ideea unirii
a Vechiului Regat cu românii din afară.
Pavilionul Bucovinei
era construit în forma bisericii din Rădăuți. Între exponate făceau impresie
obiectele de istorie și odoarele bisericești de la Putna, Sucevița, Dragomirna,
Humor și Voroneț. În mijlocul sălii era o reproducere la scară cetății Suceava.
Într-o altă secțiune erau expuse documente vechi, manuscrise, fotografii
relevante din trecutul Bucovinei. Pereții erau ornați cu portretele oamenilor
de seamnă din ținut: Hurmuzaki, Aron Pumnul, Cirpian Porumbescu etc.
”Societatea doamnelor din Bucovina” a împodobit interiorul cu numeroase obiecte
de industrie casnică: scoarțe, cămăși, ștergare, năframe, fețe de masă,
perdele. Erau și alte produse de artă populară: pistoale, bice, pungi de bani
și de tutun, cruci, fluiere, buzdugane. Pentru cei mici era o colecție de
păpuși reprezentând locuitori din Bucovina în vechi costume moldovenești.
Pavilionul Bucovinei apărea în expoziție ca o anexă a celui austriac, fiind în
imediata lui apropriere, având deasupra steagul alb-roșu.
În schimb, pavilionul
românilor din Transilvania și Ungaria a fost construit exclusiv pentru ei.
Nicăieri nu se vedeau stema, drapelul, însemnele Ungariei, în locul lor fiind
un imens steag românesc. Singura concesie făcută cererilor maghaire era ca în
locul inscripției plănuite ”Românii din Transilvania” să fie ”Românii de peste
hotare”. Exponatele au depășit mult cadrul etnografic. Catalogul era exclusiv
în limba română spre deosebire de cel al bucovinenilor care era în română și
germană. Pe lângă asta numele era de „Catalogul etnografic al pavilionului
românilor din Ungaria” în contrast cu inscripția de la intrare ”Românii de
peste hotare”. Atrăgeau hărțile de pe pereți, numele localităților fiind doar
în română. Un tablou ilustra marea adunare populară de la Blaj din 1848 cu
drapele tricolore. Un altul îi înfățișa pe liderii români de la sfârșitul
veacului XIX. Nimic despre Ungaria. Pavilioane asemănătoare aveau și basarabenii,
bănățenii și macedo-românii.
Știind de solida
prezență a conaționalilor la București, românii de peste hotare au venit în
număr mare la Expoziție.
La 23 august pleacă din
Cernăuți două trenuri cu români bucovineni. Sunt întâmpinați cu steaguri, flori
și urale la graniță, la Burdujeni, unde se organizează pe loc o caldă
manifestație. În gara Pașcani sunt întâmpinați cu ”Deșteaptă-te române”. La
Roman la fel. În Buzău din cele două trenuri se auzea necontenit ”Trăiască
Unirea”. La București primarul Capitalei le spune: ”Ați venit să vă împărtășiți
la serbarea neamului și prezența voastră formează apoteoza acestei serbări,
serbarea serbărilor”. Al. D. Florescu, în numele Ligii Culturale, vede în
bucovineni ”nu numai o mie și câteva sute de români de-ai noștri care
lăsându-și deodată munca câmpului și căminurile părintești au ținut să-și vadă
frații de la vatra casei”, ci vede pe semenii lui din țara lui Ștefan cel Mare.
În numele românilor macedoneni Tașcu Purcerea le zice că ”aici în țara
noastră-mumă veți găsi o dragoste frățească și o îmbrățișare părintească. Deie
Domnul sfânt ca într-o zi să întindem mâna frăției și unirii de neam”. Trei
fanfare militare i-au condus pe Grivița și Calea Victoriei.
La 25 august sosesc în
București în grupuri compacte, 2000 de români ardeleni. Peronul Gării de Nord
este înțesat până la refuz. Erau și numeroși bucovineni plus ardelenii veniți
mai dinainte, coruri de băieți din Iași și Botoșani, o nemaivăzută împestrițare
de porturi populare. Când a intrat primul tren în gară a fost un entuziasm de
nedescris. O îmbrățișare generală de oameni care nu se mai văzuseră până
atunci, dar care se iubeau, cum scriau ziarele bucureștene, fiind din aceeași
tulpină, aceeași credință în viitor, fiind într-un cuvânt ”frați”. Trei muzici
(așa cum se spunea orchestrelor, pe atunci) reunite au cântat neîntrerupt imnul
jubileului și ”Deșteaptă-te române”.
În Piața Gării, Al.
Ciurcu ( inventator și jurnalist ardelean stabilit la București) de pe o
estradă anume amenajată spune: ”uniți în simțiri nepieritoare de legături de
sânge, de aminitiri ale trecutului, de datini, de limbă și aspirațiuni, ne dăm
azi mâna cu dragoste frățească pe pământul Patriei-Mume”. D. Dobrin,
conducătorul ”reuniunilor de cântări din Lugoj” spune: ”Și noi, românii de pe
peste hotare nu putem să nu ne mândrim de progrese României, deoarece oriunde
am trăi, neamul românesc e unul și același”. D. Comșa: ”În ochii fiecărui
ardelean, care trece hotarele țării acesteia, străluce o lumină de bucurie,
căci România e răsăritul românimei întregi”. Alaiul trece pe Calea Griviței
condus de muzica militară. Fac impresie deosebită junii din Brașov. Din
balcoane li se aruncau flori. Se duc la statuia lui Mihai Viteazul, primul
unificator al românilor, la biserica Domnița Bălașa, unde celebrează un Te
Deum. ”Și s-a format o coloană uriașă de oameni, așa cum nu s-a mai văzut până
acum la București. Pe străzi, oaspeții sunt salutați cu o însuflețire fără
margini, urări de bun venit și buchete de flori au însoțit impozanta coloană”.
La 23 noiembrie 1906
Expoziția se închide. Lahovari aduce mulțumiri Corpurilor Legiuitoare care au
acordat banii necesari, colaboratorilor săi, tuturor celor care au pus umărul,
”miilor de muncitori cu brațele care cu brațele și sudoarea lor au executat
toate lucrările”, mulțumește guvernelor străine care și-au deschis pavilioane.
”În cursul acestor luni am trăit zile neuitate, am cunoscut momente de mândrie
și bucurie națională. Am putut constata cu legitimă satisfacțiune ce loc a
știut să câștige printre națiunile Europei, România de astăzi. Am voit să
arătăm românilor și străinilor ce a fost odinoară România și ce este astăzi”.
Expoziția luase pentru români proporția unui eveniment istoric. Aici, ”la
porțile Orientului”, cum numeau în derâdere unii aceste locuri, o țară își
sărbătorea trecutul și viitorul. România invitase toată lumea nu pentru a-și
arăta orgoliul ci pentru a dovedi că era o țară hotărâtă să prospere. Mai mult,
expoziția contura o perspectivă, după cum zicea Nicolae Iorga: ”Bucureștii din
această vară 1906 deveniseră într-adevâr Capitala poporului românesc”.
Amănunte în următoarele articole:
1931: In Statele Unite
erau patentate si instalate primele usi comandate cu ajutorul unei celule
fotoelectrice.
Primele usi automate
glisante cu celula fotoelectrica au fost instalate intr-un restaurant, intre
bucatarie si sala de mese.
- 1978: Un nou personaj isi facea loc in lumea benzilor desenate – simpaticul si lenesul motan Garfield, creat de Jim Davis.
In 2004, Garfield,
devenit deja cel mai celebru personaj de benzi desenate, a ajuns mare vedeta de
cinema, datorita filmului care ii poarta numele. Despre Garfield, motanul
preferat al Americii, “parintele” lui, Jim Davis, a declarat: „Copiii il iubesc
pentru farsele pe care le face celorlalti. Adolescentii se identifica cu
negarea oricarei autoritati, caracteristica celebrului motan. In ceea ce-i
priveste pe adulti, Garfield le diminueaza sentimentul de vinovatie creat de
slabiciunile carora se lasa prada – mancatul excesiv, lipsa exercitiului fizic,
lenea sau lipsa de chef. Garfield are curajul sa faca si sa spuna lucruri pe
care noi, oamenii, nu le-am face. De aceea, el seamana cu foarte multi dintre
noi.”
- 1987: Demolarea bisericii Sfânta Vineri din București.
La data de 19 iunie
1987 Biserica Sfânta Vineri din București , ridicată în anul 1645, a fost
demolata la ordinul Elenei Ceaușescu, sub pretextul sistematizării
Bucureștiului. Biserica Sfânta Vineri a fost demolată chiar într-o zi de vineri
și a rămas în memoria românilor prin faima înaltei credințe ce izvora din
existenta în acest lăcaș de cult și a
icoanei făcătoare de minuni a Sfintei Cuvioase Parascheva. La ordinul scelerat
al Elenei Ceaușescu, a căzut sub lama buldozerelor una dintre marile ctitorii
ale Bisericii Ortodoxe din România. Tradiția spune ca pe locul acestei biserici
a existat un schit în care domnitorul Mircea cel Bătrân a adus pentru un scurt
timp moaștele Sfintei Parascheva, iar mai târziu domnitorul Matei Basarab, a
construit această biserică și i-a dat numele de Sfânta Vineri. Bisericii, ce
fusese afectată de cutremurul din 1977 i s-au făcut numeroase restaurări,
ultima fiind făcută cu doar doi ani înainte de demolare, dar furia demolatoare
a Elenei Ceauşescu a redus totul la o grămadă de moloz. Astfel, în dimineaţa
zilei de 19 iunie 1987, biserica a fost înconjurată de coloane de maşini şi
camioane, iar în jurul prânzului, numeroase buldozere însoţite de excavatoare
au început sa demoleze împrejmuirile sfântul lăcaşul de cult. Pe la ora 14.00, au
fost legate lanţuri de turlele biserici pentru a fi trase cu buldozerele și a
fi distruse. Muncitorii care lucrau la demolare au refuzat sa dărâme biserica,
dar au fost aduși pușcăriași, cărora li s-a promis reducerea pedepsei dacă
demolează biserica. Mii de oameni s-au adunat în zonă și s-au pus în genunchi,
plângând în hohote când au început să cadă turlele şi pridvorul sfântului
lăcaş. În scurt timp, din vestita biserica Sfânta Vineri nu mai rămăsese nimic,
ci doar un covor de lumânări puse de bucureșteni pe locul sfintei biserici,
lumânări care plângeau tragedia neamului românesc.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!