În calendarul popular, ziua de 24
iunie este cunoscută sub denumirea de Sânziene sau Drăgaică. Sânzienele îşi au
originea într-un străvechi cult solar, fiind considerate nişte femei frumoase,
adevărate preotese ale soarelui, divinităţi nocturne ascunse prin pădurile
întunecate, neumblate de om.
În celebra lucrare ”Descrierea Moldovei”, învăţatul voievod
moldovean Dimitrie Cantemir se referă la sărbătoarea românească a Sânzienelor
sau Drăgaicelor de două ori şi presupune că provine din ”vechii idoli ai
dacilor: ”... toţi ţăranii moldoveni se scoală în acea zi înaintea zorilor şi
privesc cu ochi mari răsăritul Soarelui, şi cum ochiul nu suferă prea mult
această lumină şi – tot din pricina ei – începe să se zdruncine şi să tremure,
ei pun pe seama Soarelui tremurătura pe care o simt în ochi şi se întorc voioşi
acasă, după ce au făcut această încercare”; ”După cum se vede, prin ea
(Drăgaica – n.n.) o înţeleg pe Ceres. Căci în acea vreme a anului, când încep
să se coacă semănăturile, toate fetele ţăranilor din satele învecinate se adună
şi o aleg pe cea mai frumoasă dintre ele, căreia îi dau numele de Drăgaica. O
petrec pe ogoare cu mare alai, o gătesc cu o cunună împletită din spice şi cu
multe năframe colorate şi-i pun pe mâini cheile de la jitniţe. Drăgaica
împodobită în acest chip se întoarce de la câmp spre casă, cu mâinile întinse
şi cu năframele fluturând în vânt, de parcă ar zbura, şi cutreieră toate satele
din care s-a adunat lume s-o petreacă, cântând şi jucând laolaltă cu toate
tovarăşele ei de joc, care o numesc foarte des sora şi mai-marea lor în
cântecele alcătuite cu destulă iscusinţă. Fetele din Moldova doresc din toată
inima să aibă parte de această cinste sătească, deşi în cântecele lor spun
mereu, după datină, că fata care a întruchipat Drăgaica nu se poate mărita
decât abia după trei ani.”
Cercetări ulterioare au demonstrat că sărbătoarea închinată
solstiţiului de vară pe teritoriul de astăzi al României este chiar mai veche
decât perioada dacică, aflându-se urme chiar în Neolitic, reprezentate prin
aşa-numitele ”hore”; cea mai cunoscută dintre ele, o adevărată capodoperă, este
”Hora de la Frumuşica”, în care sunt prinse şase dansatoare sacre. Şi astăzi,
în ţara noastră se ţine ”Hora Drăgaicelor”. Astfel, în unele locuri, în ziua de
24 iunie, fete foarte tinere, numite Sânziene sau Drăgaice, o aleg crăiasă pe
cea mai frumoasă dintre ele, care trebuie însă să fie şi foarte harnică. Ele se
îmbracă de sărbătoare, îşi pun marame albe pe cap şi coroniţe din florile zise
sânziene sau drăgaice (Galium verum). La brâu sunt încinse cu acelaşi soi de
flori, iar în mâini ţin spice de grâu şi secere. După ce se întorc în fugă de
la câmp, fluturându-şi maramele, la întoarcerea în sat le aşteaptă flăcăii cu
ulcele de apă şi le stropesc. Apoi se întinde Hora Drăgaicelor, amintire a
horei antice a preoteselor Soarelui, în care se prind numai fetele care au
participat la datină. Uneori, Drăgaicele plimbă hora lor pe la unele case din
sat, mai ales la casele plugarilor cei mai vrednici, cântând astfel:
Hai, Drăgaică, să sărim,
Să sărim, să răsărim,
Că ştii iarna ce păţim,
Cu mălai din râşnicioară,
Cu peşte din undicioară...
Mi-au venit Drăgaicele
Să reteze spicele;
Drăgăicoiul – drugile.
Drăgaicele mititele
Au plecat la floricele,
Îmbrăcate în boşcele -
Mor băieţii după ele...
Mi-a venit vara bogată
Cu tichii
De la copii,
Cu mărgele de la fete,
Cu brăţări de la neveste.
Românii le mai spun Drăgaicelor sau Sânzienelor şi Zânele,
Frumoasele, Minunatele, Doamnele etc. Sărbătoarea acestor făpturi suprafireşti
se mai numeşte şi Sânzenii, Ziua Soarelui, Ursina, Amuţitul Cucului etc. În
unele sate, tradiţia cere ca, în seara din ajunul Sânzienelor, fetele care vor
să se mărite să se întâlnească cu flăcăii care doresc să se însoare. Băieţii
fac ruguri, aprind flăcări şi le învârt în sensul mişcării Soarelui la apus,
strigând:
Du-te, Soare, vino, Lună,
Sânzienele îmbună,
Să le crească floarea floare,
Galbenă, mirositoare;
Fetele să le adune,
Să le prindă în cunune,
Să pună la pălărie
Struţuri pentru cununie;
Boabele să le răstească,
Până-n toamnă să nuntească!
Fetele fug şi culeg flori de sânziene sau de drăgaică din care împletesc cununi. Cu aceste cununi se întorc în sat şi le aruncă peste casă; dacă se agaţă cununile de hornuri, fetele se vor mărita chiar în acel an. A doua zi, în zori, cetele de feciori străbat satele, cu struţuri de sânziene la pălărie, în semn că au căzut cununile de flori pe hornuri la casele fetelor care îi interesează. Ei chiuie şi strigă:
Du-te, Lună, vino, Soare,
Că tragem la-nsurătoare;
Cununile neursite
Zac sub hornuri azvârlite.
Până-n miezi, cu steagu-n frunte,
Trec feciorii după slute,
C-alde alea nedirese
Nu vor să fie mirese.
Câte bordeie, atâtea obiceie! Astfel, pentru unii această zi
este ”Miezul Verii”, iar pentru alţii – ”Cap de Vară”. Oamenii nu lucrează
nimic, ”fiindcă şi Soarele se odihneşte”, sau muncesc doar până la amiază. ” În
această zi, dis-de-dimineaţă, Soarele se spală pe faţă în timpul răsăritului;
cine se uită la el cu atenţie vede curgând apă jos, pe poala răsăritului, sub
înfăţişarea unor lungi raze luminoase.” Se mai spune că de Drăgaică arde
piatra-n apă. Sânzienele sunt fete sfinte, care iau în ziua lor din toate
roadele pământului. În acelaşi timp, Drăgaica este doamna florilor, şi se ţine
de toţi pentru dragoste şi plăcerea florilor.
Mai-marea Sânzienelor sau Drăgaicelor se mai numeşte şi Crăiasa, Împărăteasa, Stăpâna Surorilor, Regina Holdelor, Mireasa etc. Se spune că ea umblă pe pământ sau pluteşte prin aer în ziua solstiţiului de vară şi că se desfată, cântând şi dansând, împreună cu alaiul său nupţial format din zâne fecioare şi fete frumoase, peste câmpuri şi păduri. Când i se nesocoteşte ziua, ea stârneşte vârtejuri şi vijelii, aduce grindină, ia oamenii pe sus şi-i îmbolnăveşte, lasă florile fără leac şi fără miros. Minunatei crăiese i se adresează şi acest cântec ritual de la Stroieşti, judeţul Gorj:
Iană, Iană-Sânziană,
Ţ-oi face pomană,
Să dai ploaie fără mană;
Holda să rodească,
Să se veselească,
Porumbul să crească!
Rod cu mâna pun,
Îl strâng de pe drum;
Tot porumbul meu
Rodi-l-ar Dumnezeu,
Fir pe fir s-apuce,
Drugile să-ncurce;
Peste locul tot,
Drugile di-un cot!
Iană-Sânziană,
Fereşte-l de mană
Şi de uscătură
Şi de udătură,
Căci şi eu la toamnă
Ţ-oi da turtă caldă,
Cu sita cernută,
De jar curăţită,
Cu spuză-nvelită!
Zice-se ca ”Drăgaica e o fiinţă sfântă, care e mai mare
peste o ceată de bărbaţi, numiţi Circovi.” Cum scriam mai sus, sărbătoarea se
mai numeşte şi ”Amuţitul Cucului”, căci se mai spune că pasărea respectivă nu
cântă decât până la Sânziene, când se îneacă cu orz sau cu cireşe, din care
pricină răguşeşte şi nu mai poate cânta. Iată şi o reţetă magică: ”Dacă cineva
va împuşca un cuc, pe care-l va frige şi-l va mânca fără pâine şi sare, iar
capul i-l va purta cu sine, va fi îndrăgit de toată lumea”. Se crede că uliul
se face din cuc; cântă un an şi apoi se face uliu. Alţii spun că el numai până
la Sânziene e cuc, iar alţii că tocmai la şapte ani se face uliu.
Prin unele locuri, de Sânziene, femeile duc ramuri de arin
şi alte plante, numite ”rod”, printre semănături, ca să atragă rod şi spor în
holda fiecăruia. Se mai pune drăgaică în putinei, spre a avea lapte bun şi
mult. Se împart tot soiul de fructe, pentru rodirea pomilor. Drăgaica se ţine
şi de cei ce au roiuri de albine. Se crede că, pe la miezul nopţii de Sânziene,
înfloreşte iarba-fiarelor, dar numai pentru câteva clipe. Cu această plantă se
poate descuia orice încuietoare, drept care este foarte căutată de tâlhari.
Aceştia o poartă la brâu sau încolăcită împrejurul degetului mic de la mâna
stângă. Tot la miezul nopţii de Sânziene se spune că înfloreşte feriga, că
asupra comorilor dansează flăcări albăstrui şi că se deschide cerul.
Solstiţiul de vară se serbează nu numai de români ci de
aproape toate popoarele din emisfera nordică, din vremuri imemoriale. Vechii
celţi aduceau mulţumiri zeiţei Litha, care asigura fertilitate, bogăţie şi
ordine. La rândul lor, vechii germani aprindeau focuri pe munte şi rostogoleau
la vale roţi aprinse care simbolizau Soarele. Aceste datini aveau menirea de
a-l cinsti pe Wotan, zeul suprem, având în acelaşi timp şi menirea de a alunga
duhurile rele. În vechea Galie, celebrarea solstiţiului de vară era denumită
”Sărbătoarea Eponei”, după numele unei zeiţe a cailor, personificând
fertilitatea, independenţa şi agricultura. În fine, în China antică, această
zi, cea mai lungă a anului, era dedicată pământului, forţei feminine şi
principiului Yin.
În România, s-a conservat, fără întrerupere, vestitul Târg
de Drăgaică. Se încearcă, de mai mulţi ani, ca solstiţiul de vară să fie serbat
în cetăţile dacie, cu precădere la Sarmizegetusa Regia. Ideea vine, probabil,
de la cei ce-şi spun ”druizi” şi se întâlnesc în fiecare an, la 24 iunie, la
celebrul templu-calendar de la Stonehenge.
În dimineaţa de Sânziene, înainte
de răsăritul soarelui, oamenii strângeau buchete de Sânziene pe care le
împleteau în coroniţe şi le aruncau pe acoperişul caselor. Se considera că omul
va trăi mult în cazul în care coroniţa rămânea pe casă sau, dimpotrivă, că va
muri repede, când coroniţa aluneca spre marginea acoperişului sau cădea.
Tradiţia spune că Sânzienele
plutesc în aer sau umblă pe pământ în noaptea de 23 spre 24 iunie, cântă şi
dansează, împart rod holdelor, înmulţesc animalele şi păsările şi tămăduiesc
bolile şi suferinţele oamenilor. Spre deosebire de Rusalii, care sunt
reprezentări fantastice aducătoare de rele, Sânzienele sunt zâne bune. Ele pot
deveni însă şi dăunătoare, pot stârni vijelii şi pot aduce grindină, lăsând
câmpul fără rod şi florile fără leac.
Fetele strângeau flori de
Sânziene pentru a le pune sub pernă, în noaptea de dinaintea sărbătorii, în
credinţa că-şi vor visa ursitul. Sărbătoarea Sânzienelor era considerată şi
momentul optim pentru culegerea plantelor de leac. (Z.U.)
Sânzienele - istoric și obiceiuri arhaice
Sânzienele reprezintă una dintre
cele mai importante sărbători agrare ale lunii iunie. Deși sunt asociate
sarbatorii crestine a Nasterii Sfantului Ioan, după unii specialiști,
sărbătoarea Sânzienelor își are originea într-un cult geto-dacic străvechi al
Soarelui.
Această sărbătoare de vară este
cunoscută sub denumirea de Sânziene dar se mai folosesc și denumirile: Sf. Ioan
de Vară și Ziua Soarelui, în satele de pe Valea Mureșului. In calendarul
popular sarbatoarea Sanzienelor este un moment al solstitiului de vara, marcat
de numeroase credinte si practici magice.
Prima semnalare etnofolclorică a
sărbătorii îi aparține lui Dimitrie Cantemir în „Descriptio Moldaviae” unde
realizează o descriere amănunțită a obiceiului de Sânziene asimilând-o culturii
zeiței Ceres: „.Prin ea (Sânziană, Drăgaică) o înțeleg pe Ceres. Căci în
această vreme a anului când încep să se coacă semănăturile, toate fetele
țăranilor din satele învecinate se adună și o aleg pe cea mai frumoasă dintre
ele și îi dau numele de Drăgaică.
O petrec pe ogoare cu mare alai,
o gătesc cu o cunună împletită din spice și cu multe basmale colorate și-și
prind de mâini cheile din hambarele lor. Astfel împodobită, cu mâinile întinse
și cu panglicile bătute de vânt, încât să se înfățișeze ca o zburătoare, se întoarce
de la câmp acasă, cântând și jucând, trecând prin toate satele de unde sunt
însoțitoarele sale, cari cu cântece anume o numesc cât mai des sora și stăpâna
lor”.
Mai departe Dimitrie Cantemir
menționează și onomasticul Sânziene: „Numele este premergător Sântului Ioan.
Țăranii sunt convinși că în ziua dinaintea acestui sfânt soarele nu-și urmează
drumul său drept ci merge cu sărituri. În ziua aceasta toți țăranii se scoală
înainte de răsăritul zorilor și privesc cu ochii țintă răsăritul soarelui și
lumina lui face să tremure ochii lor nerăbdători, ei atribuie soarelui mișcarea
care se petrece în ei și intră în casă bucuroși de ceea ce au văzut” (Dimitrie
Cantemir – Descrierea Moldovei).
Suprapunându-se peste sarbatoarea
creștină a ”Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul”, sărbătoarea păstrează un
amestec fascinant de culturi arhaice, precreștine și agrare sub semnul magiei
și vrăjitoriei.
Obiceiuri arhaice – Sânzienele (Drăgaicele)
Sânzienele sunt, în mitologia
românească, zâne bune din clasa ielelor dar care atunci când nu le este
respectată sărbatoarea devin surate cu Rusaliile care sunt zâne rele. În
credintele asociate Sanzienelor, predomina funcțiile punitive. Dacă nu li se
respectă ziua, Sanzienele vor aduce furtuni si vor face rau oamenilor. De
asemenea, daca se întamplă să descoperi locul în care acestea dansează in hore,
te vei imbolnavi și nu vei scăpa decât dacă te vei reîntoarce acolo anul
urmator.
Uneori Sânzienele sunt sinonime
cu Drăgaicele, manifestându-se, potrivit superstiției, în ziua sf. Ioan
Botezătorul. Desi acestea sunt două denumiri diferite ale unor divinități
similare (Sanziene in Transilvania, Maramures, Banat, Oltenia si Bucovina si Dragaice
în Muntenia, Oltenia si Moldova), se pot deosebi nuanțe oarecum diferite.
Etnograful Marcel Lapteș
menționează în cartea ”Anotimpuri magico-religioase” că Sânzâiana sau Drăgaica
a fost identificată ca fiind zeița Diana din panteonul latin, Hera sau Artemis
din panteonul grec și zeița Bendis din cultura traco-getică ca având aceleași
atribute ale fertilității naturii și ale protecției grânelor.
Fiind miezul calendaristic al
verii, în apropierea solstițiului de vară, Sânzienele reprezintă ziua însorită
cea mai lungă și cu noaptea cea mai scurtă din an.
Conform cercetărilor etnografului
Marcel Lapteș, în unele zone etnofolclorice hunedorene s-au mai păstrat în
sărbătoarea Sânzienelor motive din miturile străvechi ale geto-dacilor.
Sărbătoarea este ținută aproape
în exclusivitate de femei, fiind destinată să atragă energiile pozitive ale
astrului solar către acestea. Sânzienele sunt înțelese și ca o sărbătoare a
florilor sub protecția soarelui dătător de viață care acum se pregătește pentru
lungul drum către iarnă.
În Platoul Luncanilor, Sânzienele
erau înțelese ca Ălea frumoase, adică niște zâne frumoase, imateriale, niște
năluci care „unde li-e drag, acolo joacă; vara la stânile din munte încâlcesc
coama cailor și nu-i bine să o descâlci; prin livezile unde au umblat Ălea
Frumoase, prin pruni și meri sunt smocuri de ramuri subțiri și dese folosite ca
leac pentru vita bolnavă. Zânele vin la Fântâna cu leacuri de la Bobaia și
petrec în jurul izvorului și nu-i bine să le superi sau să le privești drept că
ți se strămută uitarea de nu mai vezi” (Lucia Apolzan – Carpații tezaur de
istorie. Perenitatea așezărilor risipite pe înălțimi).
Obiceiuri agrare de Sânziene – Cununa Boului
Conform cercetărilor si
etnografului Marcel Lapteș, în satul
Hărțăgani, spațiu etnofolcloric interferent cu Țara Zarandului, exista un
obicei asemănător obiceiului descries C. Clemente la Silvașul de Jos, o variant
mai simplificată a împodobirii (înstruțării) boului (de Rusalii), realizată în
ziua de Sânziene.
Dimineața după ce mergeau cu boii
la adăpat, gospodarii împleteau cunune din sânziene pe care le așezau în
coarnele animalelor zicând: „Bouleu cu ochi de soare / Umple-mi grâul în
hambare / Și ți-oi da colac frumos / Ca pielița lui Cristos”.
Apoi scoteau din traistă colacul
boului, frământat numai cu apă și sare, copt de gospodină cu o zi înainte, îl
rupea în bucăți hrănind boul, iar fărâmiturile rămase le arunca, în pășune,
acolo unde au înflorit sânzienele.
Conform prezentării obiceiului,
din cartea ”Anotimpuri magico-religioase”, transcrise de Marcel Lapteș, cununa
boului este pregătită în ziua de Sf. Ioan Botezătoriu (la Sânziene) pentru a
obține recoltă bună și pentru a păstra vitele sănătoase.
Obiceiuri precreștine de Sânziene - Magie și simboluri
Conform lui Marcel Lapteș
”Sărbătoarea Sânzienelor este densă în practici oraculare ce priveau în primul
rând recoltele, apoi destinele individuale”. Femeile din Platoul Luncanilor
atribuiau, astfel, Sânzienelor funcții divinatorii în cunoașterea norocului,
legăturilor matrimoniale și lungimea vieții.
Ele influențau sorții folosind modalități
dintre cele mai diferite pentru a-și afla ursitul:
În noaptea de Sânziene în unele sate de munte
din Ținutul Orăștiei, fetele se spălau până la brâu cu roua de pe flori și
plecau să culeagă buruieni pentru descântece deoarece se credea că în perioada
dintre Rusalii și Sânziene plantele medicinale au cea mai mare putere. Apoi
puneau florile de sânziene sub pernă ca să-și viseze ursitul, țineau florile în
sân toată ziua de Sânziene, în păr sau pe cap, sub formă de cunună pentru a fi
frumoase.
În dimineața de Sânziene, fetele
se spăalau pe față cu apă neîncepută sau cu rouă, ca să fie frumoase și să
placă la băieți. Apoi mergeau pe camp ca să culeagă flori de Sânziene din care
împleteau cununi pentru fete și băieți, le puneau la poată sau le aruncau pe
casă.
Dacă rămânea cununa pe casă, fata
respectivă se mărita repede, pănă în toamnă iar de cădea era semn că urma să aștepte
mult și bine. În același timp, dacă o cunună aruncată pe casă rămânea, era semn
pentru cel ce o aruncase ca va trăi mult
iar de cădea era sămn rău, de boală și chiar moarte.
Alte credințe și mituri
În credințele și obiceiurile
țăranilor există rămășite ale unui stravechi cult solar. O multime de tradiții
sunt asociate cu imaginea astrului ceresc: Soarele în lungul drum spre iarnă se
oprește pentru a se odihni iar la miezul zilei împietrește. Atunci Sânzienele
și Drăgaicele păzeau ca vârcolacii să nu mănânce soarele contracarând energiile
solare negative.
Conform vechilor superstitii,
oamenii nu ar trebui sa se uite in aceasta zi către soare, caci vor orbi sau îi
va durea capul tot restul verii. Unii se feresc a se trezi dis-de-dimineata, de
frică să nu vadă trei sori.
Conform altor păreri, dacă te
scoli in zori, vei vedea soarele la rasarit spălându-se pe față și apa curgând
sub formă de raze luminoase. În noaptea de Sânziene se deschid cerurile, iar
animalele prind glas. La miezul nopții de Sânziene, pentru cateva momente,
înflorește iarba-fiarelor, cu care se pot descuia toate lacatele.
Traditia spune ca sanzienele au puterea de a
indeparta raul si boala. In trecut se puneau flori de sanziene in patul
femeilor ce urmau sa nasca, pentru ca se considera ca astfel vor avea o nastere
mai usoara;
Sânzienele rămân o sărbătoare a vitalității”
(Otilia Hedeșan – Lecții despre calendar)
deoarece jocul ritualic al Sânzienelor
- când se aruncă coronițele pe casă pentru viață și moarte - reprezintă
reminiscențe ale practicilor vitale prin care zeitățile protectoare erau
solicitate să apere culturile agrare.
Sânzienele – plante de leac pentru om și animale
Conform cercetărilor din teren
ale etnografului Marcel Lapteș, bătrânele considerau că „Sânzienele îs bune la
vrăjit că-s flori blagoslovite de Sf. Vineri și Maica Domnului”. Însă
Sânzienele / Drăgaicele sunt posesoarele unor puteri miraculoase, în special a
plantelor de leac, pentru intensificarea luptei împotriva forțelor răului.
Principala plantă, sânziana, avea o mare putere cu largă gamă curativă.
Sânzienele erau utilizate în
farmacologia tradițională cu efecte terapeutice spectaculoase, în multe
afecțiuni ale oamenilor: dureri de ficat, stomac, fiere, cap, ochi și urechi, a
durerilor în general, în epilepsii, afecțiuni ale plămânilor, dermatologice.
Florile sânzienelor (galbene sau albe) erau culese, apoi uscate la umbră, se
păstrau la loc uscat, în trăistuțe din cânepă, la grinda încăperii de locuit.
Când se năștea un copil, moașa,
la scaldă, punea flori de sânziene să fie frumos, să crească mare și să aibă
păru' galben ca sânziana.
Florile de sânziene mai aveau
utilizare în durerile de mijloc, mai ales în timpul lucrului la holdă sau la
strânsul fânului și prunelor uneori: se făcea infuzie de flori și se bea rece
la câmp. În Ținutul Pădurenilor cu aceste plante (arse) se afumau copiii
speriați sau cei care nu puteau dormi noaptea sau vitele din grajd.
Pe lângă sânziene, femeile mai
culegeau și alte plante de leac cărora le confereau aceleași puteri magice și
etnoiatrice miraculoase, pentru că, acum plantele sunt puternice, pline de
sevă.
Semnificatiile numelui Sanziana
Prenume
feminin readus la moda datorita influentei folclorului, Sinziana este o mai
veche creatie a onomasticii romanesti de la subst. sinziana sau sinziene (->
Ion). in calendarul nostru popular sarbatoarea sinzienelor este legata de
nenumarate vechi credinte si ritualuri care au interesante paralelisme in
mitologia unor popoare mai apropiate sau mai indepartate de noi in spatiu si
timp. Sint renumite o serie de obiceiuri din noaptea de sinziene, dintre care
vom aminti doar culegerea ierburilor de leac (dar mai ales „iarba
fiarelor") sau impodobirea portilor si ferestrelor cu flori. Cununa de
spice impletite pentru dragaica (alt nume al sarbatorii), in unele regiuni
„cununa de sinziene", este folosita ca mijloc magic pentru „facut de
ursita", pentru prezicerea lungimii vietii cuiva. in unele parti
sinzienile sau dragaicele sint identificate cu ielele, fiinte fantastice care
au pasiunea dansului dar si puterea de a lua mintile si de a poci pe cei jucati
de ele. Deosebit de interesante sint legendele cosmogonice potrivit carora Iana
Sinziana este identificata cu Luna (casatorita cu fratele sau Soarele, ea se
sinucide, aruneindu-se in apa; asa se face ca de atunci cei doi nu mai apar
niciodata impreuna); legatura dintre cultul lunar si sinziana s-a facut
probabil prin intermediul lui zina, o proba lingvistica sigura a cultului
Dianei in regiunile carpato-dunarene. Dupa cum se poate observa, sinziana, care
in fond inseamna „ziua sfintului Ion" (pentru etimologie -» Ion), in afara
numelui nu are nici o legatura cu crestinismul, ci cu elemente mult mai vechi,
pagine. Conform unui obicei intilnit la multe popoare, numele sarbatorii era
folosit cu valoare personala cel putin din sec. 16, cind incep sa apara in
documente formele Sinzioana, Simzeana, Sanziana etc. (trebuie luata in
consideratie si o alta posibilitate, anume formarea numelui personal de la
numele plantei care infloreste de sinziene). Folosirea prenumelui Sinziana se
explica astazi poate mai putin prin traditia onomastica decit prin incarcatura
poetica a numelui, datorata liricii populare (din creatia culta este demna de
mentionat feeria Sinziana si Pepelea de V. Alecsandri).
Numele de fata
Sanziana este de origine romaneasca si inseamana "ziua sfantului Ion"
In noaptea de
sanziene au loc o serie de traditii si obiceiuri printre care se numara impodobirea
portilor si a ferestrelor cu flori, se impletesc cunune de spine pentru
dragiaca (este denumirea pe care sarbatoarea sanzienelor o are in anumite
regiuni) cu care se spune ca se poate prezice longevitatea unei persoane.
Despre Sanziene se
spune ca sunt fete foarte frumoase, ce traiesc in paduri sau pe campii si care
cand se prind in hora, dau puteri deosebite plantelor, pentru a deveni leac
pentru orice boala, iar daca nu sunt sarbatorite asa cum se cuvine, sanzienele
se supara si ii pedepsesc pe oameni.
In unele parti,
sanzienele sunt identificate cu ielele, care sunt fiinte supranaturale care
apar in hora si au puterea de a vraji si poci pe cei prinsi in hora alaturi de
ele.
Exista si teorii
conform carora, numele Sanziana a fost dat chiar dupa numele plantei care
infloreste de sanziene, cu flori galben-aurii, frumos mirositoare si cu
proprietati terapeutice bine-cunocute in medicina traditionala.
In mitologia
romaneasca exista legenda Soarelui si a Lunii, unde Iana Sanziana este sora
Soarelui cu care acesta traieste o minunata poveste de dragoste, insa pentru ca
se temea de incest, Iana Sanziana fuge de fratele sau si se transforma in Luna
pentru ca sa nu se mai intalneasca niciodata.
Sanzienele sau
Nasterea Sfantului Ioan sunt sarbatorite de Biserica Ortodoxa pe 24 iunie.
Etimologie
Cuvantul Sanziana vine din latinescul sanctus dies Johannis, ziua sfantului Ion, caci numeste sarbatoarea nasterii Sfantului Ioan Botezatorul, celebrata pe 24 iunie. La fel cum s-a intamplat si la celelalte popoare, numele sarbatorii a fost preluat ca nume personal, cam din secolul al XVI-lea, cand incepem sa regasim in acte oficiale forme precum Sinzioana, Simzeana, Sanziana. Totusi, se poate considera ca numele a fost preluat de la plantele care infloresc in acea perioada. Numele se regaseste in mitologia romaneasca, sub forma zeitei Iana Sanziana, sora Soarelui, care s-a transformat in Luna, conform anumitor legende, pentru ca Soarele sa nu o poata vedea.
Mircea Eliade, in schimb, considera ca numele de Sanziana provine dintr-un cult roman dedicat zeitei Diana preluat de daci, din sintagma Sanctae Dianae.
Derivate de la numele Sanziana
Simziana, Sanzioana.
Sanziana si Sanzienele in literatura si in folclor
Zana buna Iana Sanziana din basmul Sora Soarelui si din balada Soarele si Luna, personajul Sanziana din feeria Sanziana si Pepelea de Vasile Alecsandri, romanul Noaptea de Sanziene de Mircea Eliade.
Cuvantul Sanziana vine din latinescul sanctus dies Johannis, ziua sfantului Ion, caci numeste sarbatoarea nasterii Sfantului Ioan Botezatorul, celebrata pe 24 iunie. La fel cum s-a intamplat si la celelalte popoare, numele sarbatorii a fost preluat ca nume personal, cam din secolul al XVI-lea, cand incepem sa regasim in acte oficiale forme precum Sinzioana, Simzeana, Sanziana. Totusi, se poate considera ca numele a fost preluat de la plantele care infloresc in acea perioada. Numele se regaseste in mitologia romaneasca, sub forma zeitei Iana Sanziana, sora Soarelui, care s-a transformat in Luna, conform anumitor legende, pentru ca Soarele sa nu o poata vedea.
Mircea Eliade, in schimb, considera ca numele de Sanziana provine dintr-un cult roman dedicat zeitei Diana preluat de daci, din sintagma Sanctae Dianae.
Derivate de la numele Sanziana
Simziana, Sanzioana.
Sanziana si Sanzienele in literatura si in folclor
Zana buna Iana Sanziana din basmul Sora Soarelui si din balada Soarele si Luna, personajul Sanziana din feeria Sanziana si Pepelea de Vasile Alecsandri, romanul Noaptea de Sanziene de Mircea Eliade.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!