Este a 331-a zi a anului.
Au mai rămas 34 de zile până la sfârșitul anului. Soarele răsare la 7 h 27 m și apune la 16 h 40 m.
Citatul zilei
“Politica e urâtă sub orice formă se prezintă,
dar cea mai scârnavă e aceea care încurajează laşitatea omului, care trăieşte
din minciună şi trădare, care înşeală cu ştiinţă pe cei ce cred în cuvinte
sonore fără conţinut, care astfel în mod conştient sapă viitorul ţării
înlăturând din viaţa publică pe oamenii de caracter, singura temelie solidă şi
trainică a unui popor.”- replică din romanul Gorila de Liviu Rebreanu (1938)
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1701: S-a născut Anders Celsius, astronom suedez (d. 1744), autorul scării termometrice centesimale, Scara Celsius;
A înfiinţat, în
1731, primul Observator Astronomic din Suedia (m.25.04.1744).
Anders Celsius
s-a născut la Ovanåker în Suedia la 27 noiembrie 1701. A fost profesor de
astronomie la Universitatea din Uppsala între anii 1730 și 1744. Celsius s-a
ocupat în egală măsură de geodezie și fizică. A studiat aurorele boreale și a
explicat acest fenomen pentru prima dată prin magnetismul terestru.
În anul 1737
participă la o expediție în Laponia la Torneo condusă de Pierre Louis
Maupertuis, Alexis Claude Clairaut și Pierre-Charles Lemonnier pentru a
determina lungimea unui grad de meridian. Expediția a confirmat ideea lui Isaac
Newton că Pământul nu este perfect sferic, ci este aplatizat la poli.
În anul 1742
publică rezultatele cercetărilor efectuate pentru calibrarea unui termometru
din sticlă cu mercur. Pentru acest scop alege ca puncte de reper temperatura de
fierbere a apei, pe care o numește „0 grade”, și cea de topire a gheții, pe
care o numește „100 de grade”; după moartea lui Celsius cele două repere au
fost inversate de Carl Linné. Numele său a fost atribuit în 1948 gradului
centigrad de temperatură, care astfel și-a schimbat denumirea în grad Celsius (°C).
Moare de
tuberculoză în 1744, la nici 43 de ani.
- 1818: S-a nascut Aron Pumnul, cărturar român, lingvist, filolog, participant la evenimentele Revoluţiei de la 1848 din Transilvania.
S-a născut în
anul 1818, într-o familie de țărani iobagi din Transilvania. După 4 ani
petrecuți la Odorhei, Aron Pumnul își continuă studiile la Blaj și la Cluj,
unde absolvă cursurile de filozofie. În 1843 este numit profesor de filozofie
la Blaj și în același an este trimis ca bursier la Institutul teologic
"Sfanta Barbara" din Viena. La întoarcerea de la Viena în 1846 își
reia activitatea de profesor de filozofie la Blaj și devine colaborator al lui
Timotei Cipariu alături de care ia parte la întemeierea ziarelor: Organul
luminărei (1847, devenit, în 1848 Organul Națiunale), primul ziar românesc cu litere
latine și Învățătorul poporului (1848).
Ca participant
la Revoluția de la 1848 - 1849 din Transilvania, Aron Pumnul a avut un rol mare
ca mobilizator al primei adunări populare din 18-30 aprilie care a precedat
adunarea națională din mai de pe Câmpia Libertății.
La sfârșitul
lunii noiembrie 1848, este numit prin concurs primul profesor de limba și
literatura română la liceul german din Cernăuți, unde îl are elev pe Eminescu —
tânărul poet care, la moartea lui, avea să scrie elegia "La mormântul lui
Aron Pumnul". La scurt timp își reia activitatea publicistică în ziarul
"Bucovina", devenind redactorul părții românești.
A fost profesor
de limba şi literatura română şi un animator cultural de prestigiu, avînd o
deosebită vocaţie pedagogică. Printre elevii lui s-a numarat Eminescu, care i-a
dedicat prima sa poezie publicată - "La mormîntul lui Arune Pumnul".
A alcătuit prima antologie de texte literare româneşti, "Lepturariul
românesc" (vol. I-VI, Viena, 1862-1865), lucrare valoroasă din punct de
vedere documentar (m.24.01.1866).
- 1867: S-a născut Grigore Antipa, biolog, ihtiolog, zoolog și oceanolog român, membru al Academiei Române (d. 1944), cel care a fondat Muzeul de Istorie Naturală din Bucureşti şi a întemeiat şcoala românească de hidrobiologie, ihtiologie şi oceanologie (m. 1944).
S-a nascut la
Iasi, unde a si urmat liceul, avandu-I ca si coleg pe Emil Racovita. A studiat
apoi la Universitatea din Jena cu celebrul naturalist Ernst Haeckel, dupa care
si-a aprofundat cunostintele in Franta si Italia. Revenit in tara a inceput sa
cerceteze fauna din Marea Neagra si Dunare.
El este cel care
a pus bazele scolii romanesti de ihtiologie si hidrobiologie.
In 1932, a
infiintat Institutul Biooceanografic din Constanta, munca sa concretizandu-se
in peste 100 de lucrari. Antipa a fost cel care a folosit pentru prima data
dioramele biologice.
La 1 aprilie
1893, printr-un ordin semnat de ministrul Cultelor si Instructiunii Publice,
Take Ionescu, a fost numit in functia de director al sectiei de zoologie a
muzeului, in fruntea caruia s-a aflat 51 de ani.
La un an de la
preluarea conducerii institutiei a reusit sa finalizeze constructia unui nou
sediu pentru muzeu, aceasta fiind prima cladire din Romanie construita cu acest
scop.
Cu ocazia
celebrarii a 100 de ani de la realizarea primelor colectii muzeistice, pe 23
mai 1933, regele Carol al II-lea a decis ca muzeul sa preia numele savantului
roman.
Grigore
Antipa s-a stins din viata in Bucuresti,
in ziua de 9 martie 1944.
Începuturile poetice ale lui Vasile Voiculescu
au stat sub influența poeziei lui Vasile Alecsandri, Alexandru Vlahuță, George
Coșbuc. Lirica sa din perioada interbelică se distinge prin puternice accente
religioase, generate de convingerea că există Dumnezeu. Ea se înscrie în
curentul tradiționalismului interbelic, care se va transforma în poezia
gândiristă. Înclinația spre teluric și elementar, spre sentimentul religios,
este transpusă în simboluri și alegorii. Apar treptat semnele expresionismului:
tumultul vieții pulsând în vegetația din jur, sufletul devine spațiul unor
frământări ca în pragul apocalipsului. Temele religioase preferate sunt
Nașterea, venirea Magilor, moartea Mântuitorului. În volumul Poeme cu îngeri
sunt foarte multe prezențe angelice, întreg universul poetic e cuprins de
această hierofanie.
Devine medic și
doctor în medicină la București, ține la radio o serie de conferințe de
medicină pentru țărani (emisiuni renumite), dar pasiunea pentru scris se
amplifică. A scris și povestiri fantastice. În proză îi apar postum Capul de
zimbru, Ultimul Berevoi, ambele volume de povestiri; romanul Zahei orbul și
Teatru, unele dintre povestiri au fost scrise în perioada când a fost exclus
din viața literară, iar din dramaturgie între altele: Duhul pământului,
Demiurgul, Gimnastică sentimentală, Pribeaga.
În 1941 i-a fost
conferit Premiul Național de poezie.
A fost timp de
patru ani deținut politic în închisorile comuniste (1958 - 1962). A fost
condamnat din eroare judiciară alături de alți membri sau colaboratori ai
Rugului Aprins Poetul român care, după 1948, a suferit cumplit pentru
convingerile sale democratice, devenind deținut la vârsta de 74 de ani, și
luându-i-se dreptul de a publica, a lăsat o operă literară de mare rafinament
artistic din care fac parte și „Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare
...”. Creațiile au fost elaborate între 1954 - 1958. Cele 90 de sonete sunt o
monografie închinată "paradisului și infernului iubirii", conform
criticului Ovid S. Crohmălniceanu.
În închisoare
s-a îmbolnăvit de cancer și a murit doborât de boală în noaptea de 25 spre 26
aprilie 1963, în locuința sa din București (strada Dr. Staicovici nr. 34).
Trec vremile
Trec vremile...
ca nişte ape
Şi faţa lumilor
o spală...
Se luptă
sufletul să scape
Din
furtunoasa-nvălmăşeală
Şi din şuvoaiele
de apă.
Ca-n încleştarea
agoniei
S-afunda iar şi
iar se suie.
Izbeşte-n
porţile veciei,
Dar taina nimeni
nu-i să-i spuie,
Şi iar
s-afundă... şi se suie!
Vasile
Voiculescu
A fost considerat de criticul George Călinescu
drept "creator al romanului românesc modern";
A fost director al Teatrului Naţional din Bucureşti, preşedinte al Societăţii Scriitorilor Români, membru al Academiei Române (romanele "Ion", Răscoala", "Pădurea Spânzuraţilor") (m. 1 septembrie 1944)
A fost director al Teatrului Naţional din Bucureşti, preşedinte al Societăţii Scriitorilor Români, membru al Academiei Române (romanele "Ion", Răscoala", "Pădurea Spânzuraţilor") (m. 1 septembrie 1944)
S-a nascut in
localitatea Tarlisua din judetul Bistrita-Nasaud, intr-o familie de tarani
liberi. Dupa ce si-a finalizat cursurile liceale, s-a inscris la Scoala
superioara militara din Sopron, pentru ca in 1903 sa urmeze Academia Militara
din Budapesta. Dupa ce a demisionat din functia de ofiter pe care o ocupa la
Gyula, s-a stabilit in Bucuresti si a inceput sa colaboreze cu diverse reviste
literare. In 1910, Guvernul ungar a cerut extradarea sa, cateva luni fiind
inchis la Gyula.
Debutul
editorial a venit in 1912, cand a publicat volumul de nuvele “Framintari”.
Romanul “Ion”, din 1920, a fost cel care i-a adus premiul Academiei Romane si care
a insemnat un punct de referinta in istoria literaturii romane, dar faima sa a
crescut o data cu aparitia pe piata a altor scrieri ale sale, “Padurea
spanzuratilor”, “Ciuleandra”, “Gorila”,
“Apostolii”. S-a stins din viata pe 1 septembrie 1944, in localitatea Valea
Mare din judetul Arges.
La această dată,
celebrul savant Alfred Nobel a lăsat în contul unui fond de stimulare 31,5
milioane de coroane suedeze, destinate acordării de premii anuale acelora care,
în anul precedent, au adus cele mai mari servicii omenirii. Primele premii au
fost acordate începând cu 1901.
Primele
recompense au fost decernate în anul 1901. Premiile se decernează în fiecare an
la 10 decembrie, data decesului lui Alfred Nobel.
Premiile Nobel
(în limba suedeză, „Nobel” au fost create de savantul și omul de afaceri suedez
Alfred Nobel (1833 - 1896), inventatorul dinamitei (1867), care, în testamentul
său, a întemeiat o fundație cu scopul ca veniturile imensei sale averi să fie
oferite în fiecare an "sub formă de premii celor care, în anul precedent,
au adus cele mai mari servicii umanității".
Primele premii
Nobel au fost acordate la 10 decembrie 1901, după moartea creatorului lor. Ele
constau din: o medalie, o diplomă și o sumă, care la început a fost in valoare
de 40.000 dolari SUA,[necesită citare] iar apoi a crescut la 10.000.000 coroane
suedeze (SEK). În iunie 2012 Fundația Nobel a decis să reducă suma de bani la 8
milioane SEK.
Premiile Nobel - în fapte şi cifre
Premiile Nobel
au recompensat, între 1901 şi 2012, un număr de 838 de persoane, a căror vârstă
medie este de 59 de ani, şi 24 de organizaţii, informează AFP.
Prezentăm mai
jos o serie de informaţii insolite despre laureaţii premiului Nobel, potrivit
site-ului Fundaţiei Nobel, nobelprize.org.
Record Nobel:
259 de candidaţi - acesta este numărul de nume propuse în 2013 la premiul Nobel
pentru pace, o cifră record pentru acest premiu. Printre cele 259 de nume
figurează 50 de organizaţii. Cu excepţia laureaţilor, numele candidaţilor vor
fi dezvăluite abia peste 50 de ani.
Refuz Nobel:
Doi laureaţi au refuzat premiul - francezul Jean-Paul Sartre a refuzat premiul
pentru literatură în 1964, premierul vietnamez Le Duc Tho a refuzat să împartă
premiul pentru pace în 1973 cu Secretarul american de Stat Henry Kissinger. În
plus, Adolf Hitler a interzis unui număr de trei laureaţi germani să primească
premiul - Richard Kuhn (chimie, 1938), Adolf Butenandt (chimie, 1939) şi Gerhard
Domagk (medicină, 1939) -, iar guvernul sovietic l-a obligat pe Boris Pasternak
să refuze premiul pentru literatură în 1958.
Laureaţi Nobel încarceraţi:
Trei laureaţi se aflau la închisoare în momentul în care premiul a fost
anunţat: pacifistul şi jurnalistul german Carl von Ossietzky (1935); opozanta
birmană Aung San Suu Kyi (1991) şi disidentul chinez Liu Xiaobo (2010). Aung
San Suu Kyi a mers pe 16 iunie 2012 la Oslo unde a putut să îşi prezinte în
cele din urmă discursul de acceptare a premiului Nobel, la peste 20 de ani după
atribuirea acestuia.
Cei mai vârstnici laureaţi Nobel:
La 90 ani, americanul de origine rusă Leonid Hurwicz, câştigător al premiului
pentru economie în 2007, a devenit cel mai în vârstă laureat în momentul
atribuirii premiului Nobel. Decedat în iunie 2009, el a mai trăit doar câteva
luni după ce a primit acest premiu. În ceea ce le priveşte pe femei, romanciera
britanică Doris Lessing este cea mai în vârstă laureată Nobel. Scriitoarea avea
87 de ani în momentul în care a fost recompensată cu Nobelul pentru literatură
în acelaşi an (2007).
Cei mai tineri laureaţi Nobel:
La 25 de ani, britanicul Lawrence Bragg a devenit în 1915 cel mai tânăr laureat
al premiului Nobel - premiul pentru fizică -, pe care l-a împărţit cu tatăl său
William.
Nobel în familie:
Istoria familiei franceze Curie se confundă cu aceea a premiilor Nobel. În
1903, soţii Pierre şi Marie Curie au fost recompensaţi cu Nobelul pentru
fizică. În 1911, Marie Curie (născută Skolodowska), prima femeie premiată cu
Nobel, a fost din nou laureată, dar într-o altă disciplină - chimie -, devenind
singura femeie de două ori câştigătoare a premiului. În 1935, fiica ei Irène
Juliot-Curie şi soţul ei Frédéric Juliot au primit la rândul lor premiul Nobel
pentru chimie. Sora mai mică a lui Irène, Eve Curie, s-a căsătorit cu Henry
Richardson Labouisse care, în calitate de director al UNICEF, a primit în
numele acestei agenţii din cadrul ONU premiul Nobel pentru pace în 1965.
Nobel şi femeile:
44 de femei, inclusiv Marie Curie de două ori, alături de 795 bărbaţi, au fost
laureaţi ai premiului Nobel de la înfiinţarea acestuia în 1901. Abia în 2009
premiul Nobel pentru economie a fost atribuit unei femei - americanca Elinor
Ostrom. În fizică, doar două femei - alături de 191 bărbaţi - au fost
recompensate, însă niciuna după anul 1963.
Limbile şi Nobelul pentru literatură:
Engleza ocupă prima poziţie în topul limbilor folosite de cei mai mulţi
scriitori care au primit Nobelul pentru literatură, cu 26 laureaţi, urmată de
franceză şi germană (ambele cu 13 laureaţi), spaniolă (11 laureaţi), suedeză
(şapte laureaţi), italiană (şase laureaţi), rusă (cinci laureaţi), poloneză
(patru laureaţi), norvegiană şi daneză (ambele cu trei laureaţi), greacă şi
japoneză (ambele cu doi laureaţi). Araba, chineza şi chiar occitana, printre
alte limbi, sunt la rândul lor reprezentate în acest top.
La iniţiativa
fruntaşilor luptei naţionale Sextil Puşcariu şi Iancu Flondor, s-a convocat în
octombrie 1918, o mare adunare reprezentativă a românilor din provincia
Bucovina, pentru a hotărâ soarta ei. Adunarea din 27 octombrie, decide cu
unanimitate de voturi, dar cu opoziţie ucraineană, unirea Bucovinei la
celelalte provincii româneşti. Totodată s-a format un Consiliu Naţional,
prezidat de Dionisie Bejan şi având în componenţa sa reprezentanţi din toate
păturile sociale şi din toate judeţele provinciei.
Consiliul
Naţional a înfiinţat un organ cu caracter de guvern numit Consiliul
Secretarilor de Stat, format din 14 secretari de stat. La rândul lui, acest
guvern provizoriu avea un Comitet Executiv, al cărui preşedinte era Iancu
Flondor, vicepreşedinţi erau Dinionsie Bejan, Dori Popovici şi Sextil Puşcariu,
iar secretari erau Vasile Bodnărescu, Radu Sbiera şi L. Tomoioagă.
Pentru că unirea
proclamată de adunarea de la 27 octombrie să fie făcută în completă legalitate,
s-au strâns legăturile cu guvernul român aflat la Iaşi şi s-au pregătit toate
etapele necesare unirii provinciei cu Regatul Român. Riscul era ca unirea să nu
fie recunoscută pe plan internaţional, ceea ce s-a şi întâmplat într-o primă
fază. Astfel, a doua zi după intrarea armatei române în Cernăuţi, Consiliul
Naţional a adoptat o constituţie provizorie, care reglementa principiile
fundamentale ale provinciei.
În fine,
mult-aşteptatul Congres general al Bucovinei s-a desfăşurat la 28 noiembrie
1918 la Cernăuţi, în Sala Sinodală a Palatului Mitropolitan. Mii de locuitori
din toate colţurile provinciei au venit la Chişinău să participe la marele
eveniment. Au participat reprezentanţi ai naţionalităţilor conlocuitoare
(români, polonezi, ruteni, germani). În fruntea adunării s-au aflat Iancu
Flondor, Dionisie Bejan şi Ion Nistor. La propunerea lui Flondor, congresul a
votat cu majoritate zdrobitoare de voturi „Unirea necondiţionată şi pentru
vecie a Bucovinei în vechile ei hotare până la Ceremuş, Colacin şi Nistru, cu
Regatul României”.
- 1924: S-a născut, la Galaţi, Nina Cassian (m. 2014), poetă, prozatoare, eseistă, traducătoare, autoare de literatură pentru copii, pianistă şi compozitoare română, de origine evreiască.
Din anul 1985,
stabilită în SUA, laureată cu Premiul „Leul literar" de către New York
Library.
S-a născut
într-o familie de origine evreiască (tatăl, I. Cassian-Mătăsaru, era un
traducător cunoscut); avea apoi să se mute pe rând cu familia la Brașov, unde
Nina Cassian intră la Liceul Principesa Ileana, și la București, unde urmează
cursurile Institutului Pompilian. Frecventează cercuri intelectuale de stânga
și intră la vârsta de 16 ani în organizația Tineretului Comunist, aflată atunci
în ilegalitate, visând „să mântui lumea de toate antagonismele fundamentale
dintre sexe, rase, popoare, clase etc.” În paralel, primele ei încercări
literare sunt generos încurajate de Tudor Arghezi și Ion Barbu, ultimul fiind
chiar îndrăgostit de tânăra poetă.
În perioada
1947-1948 a fost redactor la revista Rampa. Din 1949 a fost redactor la revista
Urzica și profesoară la Școala de Literatură și Critică Literară „Mihai
Eminescu”.
Debutează
editorial în 1947, cu volumul de versuri suprarealiste "La scara 1/1"
În urma unui atac ideologic lansat în ziarul Scânteia la adresa ei, începe să
scrie treptat și poezie proletcultistă. "După un ocol de aproximativ opt
ani", cum singură avea să mărturisească,[necesită citare] plin de avânturi
naive și compromisuri, începând din 1956 se întoarce la poezia autentică.
Începe să scrie în paralel și literatură pentru copii, atrasă de posibilitățile
estetice ale evadării în fantezie și candoare, precum și două volume de
"proză subiectivă", la persoana întâi. Realizează traduceri
remarcabile[judecată de valoare] din Shakespeare, Bertolt Brecht, Christian
Morgenstern, Iannis Ritsos și Paul Celan. Publică peste 50 de cărți de poezie,
eseuri și proză, și inventează o nouă limbă poetică, limba spargă. I se
decernează în 1969 Premiul Uniunii Scriitorilor din România.
În 1985 Nina
Cassian călătorește în Statele Unite ca profesor invitat, cu o bursă Soros,
pentru a susține un curs la New York University. După o lună află de arestarea
și uciderea în închisoare a lui Gheorghe Ursu, unul din prietenii apropiați, în
al cărui jurnal confiscat de Securitate era menționată "cu părerile mele
politice, evident anticeaușiste". Ia hotărârea de a nu reveni în țară.
Imediat, apartamentul său din România este confiscat, iar cărțile îi sunt
interzise și retrase din biblioteci, până la căderea regimului Ceaușescu.
În ultimii 30 de
ani ai vieții, poeta Nina Cassian a trăit la New York, iar "proiectul
major al vârstei și vieții" sale a fost scrierea memoriilor, oglindă a
"anilor furați și dăruiți", proiect ale cărui prime două volume,
Memoria ca zestre, s-au bucurat de un ecou important în țară și de numeroase
cronici. În anul 1994 i se decernează "Leul literar" de către New
York Library. În 2005 lansează la Institutul Cultural Român din New York al
treilea volum memorialistic, Memoria ca zestre. Cartea a III-a. Editura
americană Norton îi propune editarea poemelor sale scrise în limba engleză în
cadrul seriei Selected Works, o performanță pentru o poetă sosită din Estul Europei.
Poemele sale au
apărut în revistele americane The New Yorker, Atlantic Monthly, New England Review
și American Poetry Review.
La dorința Ninei
Cassian, urna cu cenușa sa a fost depusă la crematoriul Cenușa din București,
unde se află și rămășițele părinților săi și ale fostul său soț Al. I. Ștefănescu.
- 1940: Nicolae Iorga, una din marile figuri ale culturii româneşti, a fost ridicat de un grup de legionari din vila sa de la Sinaia şi asasinat la Strejnicu (judeţul Prahova).
Legionarii îl considerau pe marele istoric
drept responsabil pentru moartea fostului lor lider, Corneliu Zelea Codreanu
(omorât din ordinul lui Carol al II-lea în 1938). Moartea lui Iorga a provocat
consternare în rândul intelectualilor. Astfel, zeci de universităţi şi academii
din întreaga lume au arborat drapelul în bernă. Mari personalităţi ale lumii
academice au evocat în discursuri mişcătoare personalitatea marelui dispărut
(între aceştia marele istoric francez Henri Focillon, care îl caracteriza drept
"una dintre personalitățile legendare plantate, pentru eternitate, în
pământul unei țări și în istoria inteligenței umane").
În aceeaşi
tragică zi, a fost asasinat de către legionari, cunoscutul economist şi fruntaş
al Partidului Naţional Ţărănesc, Virgil Madgearu. De asemenea, în noaptea de 26
spre 27 noiembrie 1940, câteva zeci de personalităţi ale vieţii politice
interbelice au fost asasinaţi de către aceeaşi legionari în închisoarea de la
Jilava.
- 2000: În Norvegia se deschide Tunelul Laerdal, cel mai lung tunel rutier din lume, de 24,5 km lungime, între Aurland și Laerdal.
Tunelul Laerdal,
cel mai lung tunel rutier din lume — o autostradă cu o lungime de 24,5
kilometri, săpată în rocă dură!
Tunelul Laerdal
(Norvegiană: Lærdalstunnelen) este un tunel rutier cu o lungime de 24,5
kilometri (15,2 mile) ce leagă orașele Lærdal și Aurland din vestul Norvegiei.
Costrucția obiectivului a demarat în anul 1995 și a fost finalizată în anul
2000. Tunelul Laerdal, cel mai lung tunel rutier din lume, face parte din
șoseaua E16, ce leagă orașele Oslo și Bergen. Tunelul este împărțit în patru
secțiuni separate de trei peșteri artificiale menite să întrerupă monotonia
deplasărilor în subteran.
Tunelul
constituie o parte importantă a principalei căi de legătură dintre Oslo
(capitala ţării, situată în est) şi Bergen (aflat pe coasta vestică), cele mai
mari oraşe din Norvegia. Şoselele montane care leagă aceste oraşe sunt aproape
impracticabile pe timp de iarnă din cauza zăpezii şi a vântului. Prin urmare,
era mare nevoie de o nouă rută, una care să poată fi folosită şi pe vreme rea.
În 1992, Parlamentul Norvegian a hotărât ca noua autostradă să includă un tunel
între micile comune Aurland şi Laerdal. Lucrările au durat cinci ani, iar în
noiembrie 2000 tunelul a fost deschis circulaţiei în mod oficial.
Principala
provocare de care s-au lovit inginerii a fost gasirea unei solutii de a tine
soferii alerti pe aceasta distanta. Pentru ca un drum drept ar fi fost monoton,
iar soferii si-ar fi putut pierde concentrarea, drumul serpuieste usor la
anumite intervale.
In plus, la
fiecare sase kilometri se afla o "adancitura" ca o pestera. Aceasta
poate fi admirata din mers, o rupere binevenita in peisajul monoton, sau poate
oferi loc de popas soferilor. Serveste si ca loc in care masina poate fi
intoarsa, in caz de nevoie, fiind si un loc in care cei care sufera de
claustrofobie se pot reculege.
O atentie
speciala a fost acordata luminilor. Daca in tunel sunt lumini albe,
"pesterile", locurile de popas, sunt luminate in albastru si galben,
dand senzatia luminii naturale. Lumina galbena imita rasaritul.
Tunelul Laerdal,
ventilat din ambele guri, este primul din lume unde aerul este tratat, dioxidul
de nitrogen fiind evacuat.
Problemele din timpul construcţiei
Deşi tunelul
leagă comunele Laerdal şi Aurland, muncitorii au început să excaveze simultan
din trei locuri. Două echipe au pornit din cele două capete ale tunelului, iar
o a treia echipă s-a apucat să sape un tunel de ventilaţie, lung de 2
kilometri, care avea să se intersecteze cu tunelul principal la 6,5 kilometri
de la intrarea dinspre Laerdal. Cum au reuşit cele trei echipe să-şi coordoneze
lucrările de excavaţie astfel încât să fie sigure că se vor întâlni, chiar în
inima muntelui? Pentru a stabili cu exactitate locul de pornire a lucrărilor
pentru fiecare echipă s-a apelat la sistemele satelitare de navigaţie, iar
direcţia de executare a săpăturilor a fost ţinută cu ajutorul fasciculelor
laser. Înaintarea maşinilor de excavat tunele a fost controlată de aceste
lasere, găurile forate pentru explozivi fiind astfel poziţionate cu precizie.
Pentru fiecare
explozie s-au forat aproximativ 100 de găuri, fiecare gaură având o adâncime de
5,2 metri. Ele au fost umplute cu aproape 500 de kilograme de material
exploziv, rezultând aproximativ 500 de metri cubi de rocă dislocată. Pietrişul
a fost dus afară cu camioanele. Înainte de a continua operaţiunea de excavare,
pereţii şi tavanul tunelului trebuiau consolidaţi. În acest sens s-au folosit
ancore de oţel, iar suprafeţele au fost injectate cu beton torcretat, în
combinaţie cu plase de armare. Fiecare echipă înainta cu 60–70 de metri pe
săptămână. În septembrie 1999 a fost excavată ultima porţiune, iar cele două
echipe care lucrau la tunelul principal s-au întâlnit, cu o abatere de numai 50
de centimetri! După un an şi două luni de la acest eveniment, tunelul a fost
dat în folosinţă, conform planificării. Până la acea etapă, tunelul a costat
120 de milioane de dolari.
Cum este asigurată ventilaţia?
Inginerii care
proiectează tunele întâmpină mereu probleme când e vorba de asigurarea unei
calităţi bune a aerului din tunel. Întrucât călătoria prin Tunelul Laerdal
durează aproximativ 20 de minute, este deosebit de important ca aerul să fie
suficient de curat pentru a fi respirabil. Cum se realizează acest lucru?
Tunelul de
ventilaţie lung de 2 kilometri, aflat la 6,5 kilometri de la intrarea dinspre
Laerdal, iese într-o vale din apropiere şi are rol de coş, sau canal de
evacuare. Aerul curat este aspirat în tunel la cele două ieşiri, iar aerul
poluat este evacuat prin tunelul de ventilaţie, în care sunt instalate două
ventilatoare puternice — având împreună o putere maximă de aspirare de 1,7
milioane de metri cubi pe oră. Ventilatoarele pot fi folosite pentru a evacua
mai mult aer când tunelul e foarte poluat. Acest sistem de ventilaţie asigură
necesarul de aer curat la ieşirea înspre Laerdal a tunelului; trebuia totuşi să
se mai facă ceva pentru porţiunea dinspre Aurland, a cărei lungime este mult
mai mare. Aşadar, pe tavanul tunelului s-au fixat 32 de ventilatoare mai mici
pentru a mări cantitatea de aer împinsă spre tunelul de ventilaţie. Cu toate
acestea, întrucât are de parcurs o distanţă mai mare de la intrarea dinspre
Aurland până la gura tunelului de ventilaţie, aerul devine din ce în ce mai
poluat. Cum putea fi rezolvată această problemă?
Soluţia a
constat în construirea unei centrale de purificare a aerului într-un tunel
paralel, lung de 100 de metri, situat la 9,5 kilometri de la intrarea dinspre
Aurland. Ambele ieşiri ale acestui tunel paralel dau în tunelul principal.
Aerul din tunelul principal este deviat în tunelul paralel, unde se extrage
până la 90% din praf şi din bioxidul de azot.
Dispunând de
acest sistem de ventilaţie şi de centrala de purificare, Tunelul Laerdal poate
fi folosit în mod adecvat de 400 de maşini pe oră. În tunel există senzori cu
ajutorul cărora se monitorizează calitatea aerului şi se reglează sistemul de
ventilaţie. Dacă poluarea atinge cote prea înalte, circulaţia prin tunel este
oprită, însă până în prezent nu a fost cazul.
Câtă siguranţă oferă?
Unora le este
teamă să circule cu maşina printr-un tunel. Acest lucru împreună cu recentele
incendii şi accidente grave care au avut loc în unele tunele din Europa au
făcut ca siguranţa să devină o chestiune de mare interes în realizarea Tunelului
Laerdal. Ce măsuri s-au luat pentru ca circulaţia rutieră să se desfăşoare în
siguranţă?
Un centru de
control din Laerdal monitorizează în permanenţă sistemele de siguranţă
existente în tunel, iar, în cazul în care apare vreun pericol, tunelul este
închis circulaţiei. S-au luat numeroase măsuri pentru a se putea opri imediat
accesul în tunel şi a-l evacua rapid. În plus, la fiecare 250 de metri s-au
instalat telefoane pentru cazuri de urgenţă, iar la fiecare 125 de metri există
două extinctoare. Centrul de control înregistrează automat locul de unde s-a
luat un extinctor. Dacă este luat unul de la locul lui, se aprinde imediat
lumina roşie a unor semafoare care îi avertizează pe şoferi să nu intre în
tunel, iar cei aflaţi deja în interiorul tunelului sunt îndrumaţi cu ajutorul
semnalelor luminoase şi al indicatoarelor să iasă de aici urmând direcţia bună,
îndepărtându-se astfel de pericol. Şoferii îşi pot schimba direcţia de mers
deoarece există spaţii de întoarcere pentru maşini la fiecare 500 de metri,
precum şi 15 locuri unde pot fi întoarse şi vehiculele mai mari. Tunelul este
echipat şi cu un sistem de antene radio, iar şoferii pot fi ţinuţi la curent
despre situaţia traficului prin intermediul aparatelor radio din maşina lor.
Există sisteme de fotografiere şi de contorizare cu ajutorul cărora se
monitorizează tot traficul din tunel. Autorităţile din domeniul circulaţiei
rutiere consideră că siguranţa circulaţiei prin tunel este foarte bună, având
în vedere că densitatea traficului de aici este relativ scăzută.
De ce e unic acest tunel?
Cum e să circuli
prin tunel? Un obiectiv important pe care l-au avut în vedere inginerii a fost
să facă din traversarea tunelului o experienţă plăcută, iar şoferii să se simtă
în siguranţă, dar şi să conducă cu prudenţă. Pentru a atinge acest obiectiv,
când s-a proiectat interiorul tunelului s-a colaborat şi cu psihologi
specializaţi în domeniul rutier, de la un institut de cercetări, şi cu
specialişti în domeniul iluminatului şi s-a folosit şi un simulator de conducere.
Care a fost
rezultatul? Ei bine, tunelul nu este chiar drept. Curbele uşoare îi împiedică
pe şoferi să aţipească la volan, aceştia având totuşi o vizibilitate de 1 000
de metri în faţă. Curbele îi ajută şi să aprecieze mai uşor distanţa până la
vehiculele care vin din sens invers. Pentru ca traversarea tunelului să nu fie
monotonă există trei spaţii largi, asemănătoare unor săli de peşteră. Ele
creează impresia că sunt patru tuneluri mai scurte, în loc de unul lung. În
aceste spaţii largi iluminatul este deosebit: lumini galbene sau verzi la
nivelul carosabilului şi lumini albastre în tavan, ceea ce creează iluzia că se
vede lumina zilei şi un răsărit de soare. Aceste efecte speciale, precum şi
iluminatul adecvat de-a lungul tunelului le dau şoferilor, în general, un
sentiment de siguranţă şi îi fac să se simtă la largul lor.
Acum călătorii
pot avea parte de experienţa unică pe care o oferă traversarea celui mai lung
tunel rutier din lume. Această realizare remarcabilă a ingineriei moderne a
avut ca rezultat o legătură sigură între estul şi vestul Norvegiei. Ea este o
dovadă clară a ceea ce poate face omul când îşi foloseşte capacităţile şi
ingeniozitatea în mod constructiv.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!