Este a 228-a zi a anului 2018.
Au mai rămas 137 de zile până la sfârşitul anului.
Soarele răsare la 06 h 19 m şi apune la 20 h 20 m.
Citatul zilei
(Jean de La Bruyère, scriitor francez, n.16.august 1645) |
Sfinții Martiri Brâncoveni
Sfintii Martiri Brancoveni:
Constantin Voievod cu fiii sai, Constantin, Stefan, Radu, Matei si sfetnicul
Ianache, sunt praznuiti pe 16 august. Domnia lui Constantin Brancoveanu a
inceput sub semnul aparitiei Bibliei in limba romana, numita “de la Bucuresti”,
in anul 1688.
Si-a asumat rolul de protector al
tiparului si scolilor din Muntenia, dar si din Transilvania.
A dat Bucurestiului o noua
Academie Domneasca, transformand scoala de la Sf. Sava in “colegiu public pentru
pamanteni si straini”, cu o programa asemanatoare institutiilor de grad
superior.
L-a adus de la Istanbul pe Andrei, viitorul
mitropolit Antim Ivireanul, sub indrumarea caruia se vor tipari numeroase carti
in limbile romana, greaca, slavona, georgiana si chiar araba.
A ctitorit mai multe biserici si
manastiri, intre care: bisericile de la Potlogi si Mogosoaia, Manastirile
Hurezi si Brancoveni, Biserica “Sf. Gheorghe Nou” din Bucuresti, unde odihnesc
sfintele sale moaste.
Pentru ca a refuzat sa se lepede
de la credinta crestina, pe 15 august 1714, chiar in ziua cand implinea 60 de
ani, domnitorul roman a fost decapitat.
Aceeasi pedeapsa au suferit-o si
cei patru fii ai sai, impreuna cu sfetnicul Ianache.
“De legea crestina nu ma las,
caci in ea m-am nascut si am trait, si in ea vreau sa mor! “
Numai in camasi, istoviti de
suferinte si dureri, legati cu lanturi, cu capetele descoperite si desculti,
marturisitorii intru Hristos au fost adusi in fata sultanului Ahmed.
La cererea sultanului de a
renunta la crestinism, Brancoveanu a raspuns fara retineri:
“De legea crestina nu ma las,
caci in ea m-am nascut si am trait, si in ea vreau sa mor!”, iar catre fiii lui
a rostit: “Fiilor, fiti barbati! Am pierdut tot ce aveam pe asta lume. Nu ne-au
mai ramas decat sufletele.
Sa nu le pierdem si pe ele, ci sa
le ducem curate inaintea fetei Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Sa spalam
pacatele noastre cu sangele nostru!”.
In urma acestor cuvinte, sultanul
a poruncit sa fie taiate capetele copiilor domnitorului.
Primul cap retezat a fost al lui
Constantin, fiul cel mare. Au urmat capetele lui Stefan si Radu.
Cand a sosit randul lui Matei,
baiatul cel mai mic, acesta a inceput sa planga.
Tatal lui i-a poruncit sa se
asemene fratilor sai. Copilul s-a indreptat spre jertfa fara retineri.
Au urmat Ianache Vacarescu, bunul
sfetnic al Brancoveanului si apoi domnitorul, care a batut o cruce mare si a
spus: “Doamne, fie voia Ta!”.
Trupurile pescuite din Bosfor,
redescoperite dupa doua secole!
Trupurile lor au fost aruncate in
Bosfor. Au fost scoase de cativa crestini si ingropate in mare taina intr-o
manastire din Halki, chiar langa Tarigrad.
In vara anului 1720, Doamna Maria
(Marica) a adus pe ascuns ramasitele domnitorului si le-a ingropat in Biserica
Sfantul Gheorghe Nou din centrul
Bucurestiului.
A asezat peste mormant o piatra
impodobita doar cu pajura tarii, fara nici o pisanie, iar deasupra a pus o
candela de argint.
Pornind intre altele, si de la
inscriptia de pe aceasta candela (din 12 iunie 1720), Virgil Draghiceanu a
facut in 1914 senzationala descoperire a mormantului voievodal (“cea mai mare
rasplata pentru modesta mea activitate de o viata”, ii scria el savantului
Dimitrie Onciul).
In jurul autenticitatii si
paternitatii descoperirii s-au iscat pe atunci multe polemici si chiar procese,
in care de partea lui Virgil Draghiceanu a fost inca de la inceput, printre
multi altii, si marele Nicolae Iorga.
Pe 15 august 1992, Constantin
Brancoveanu cu fiii sai si cu sfetnicul Ianache au fost declarati sfinti de
catre Biserica Ortodoxa Romana.
Sunt sarbatoriti pe 16 august
pentru a nu coincide cu sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului.
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1645: S-a născut Jean de La Bruyère, scriitor francez (d. 1696)
Jean de La Bruyère (n. 16 august 1645, Paris; d. 10 mai 1696, Versailles) a fost un moralist francez, unul dintre cei mai valoroși moraliști ai literaturii universale.
La Bruyère a rămas cunoscut
pentru unica sa scriere "Caracterele" sau "Moravurile
veacului" (Les Caractères ou Les mœurs de ce siècle), apărută în anul
1688. Această lucrare este o culegere de scurte piese literare, ce ilustrează
spiritul secolului al XVII-lea.
În unele caractere îi denunță pe
impertinenți, grosolani, palavragii, orgolioși, lingușitori. El nu inventează
personaje sau tipuri, ci le creează din ceea ce observă în jurul său: "Îi
dau îndărăt publicului ceea ce mi-a dat cu împrumut..."
Opera Caracterele se impune prin viziunea filozofică asupra moravurilor
timpului, surprinderea nuanțată a psihologiilor, deosebita concizie stilistică.
La Bruyère se dovedește un adevărat maestru al portretului și creator de
tipologii, dotat cu un excpețional talent al observației concrete.
- 1809: La inițiativa lui Wilhelm von Humboldt, este fondată Universitatea Humboldt din Berlin.
Universitatea Humboldt din Berlin (prescurtat HU Berlin) este cea mai veche și ca mărime a doua universitate din Berlin. Clădirea principală se află pe bulevardul Unter den Linden din subcartierul istoric Dorotheenstadt, Sectorul Centru. Prima universitate din Berlin, Alma Mater Berolinensis a luat ființă în anul 1809, ea va fi denumită între anii 1828 - 1946 Friedrich-Wilhelms-Universität iar din anul 1949 poartă numele de Humboldt-Universität zu Berlin.
- 1823: S-a nascut Alexandru Hurmuzaki, publicist si om politic roman originar din Basarabia, membru fondator al Societatii Academice Romane și unul dintre fruntașii mișcării naționale din Bucovina.(d.08.03.1871).
Alexandru Hurmuzaki (n. 16 august 1823, Cernăuca, Cernăuți – d. 8 martie 1871 (S.N. 20 martie), Napoli, Italia) a fost un publicist și om politic român, membru fondator al Societății Academice Române și unul dintre fruntașii mișcării naționale din Bucovina. A fost ales deputat din partea Bucovinei în Parlamentul austriac. A fost înmormântat în curtea Bisericii „Pogorârea Sfântului Duh” din Dulcești (județul Neamț). Pe piatra sa funerară este următoarea inscripție: „Aice zace în Domnul lêngă fratele seu Constantin, Alesandru Hurmuzachi; nescut în Cernauca, Ducatul Bucovinei, în 16. August 1823; deputat la parlamentul Austriei și la dieta țêrii; fost președinte al societății române literarie în Bucovina; membru societății academice din Bucuresci; reposat în Neapoli în 8. Mart 1871. Neuitatului seu frate cu spiritul cel ager și luminat, cu simțemintele-i cele nobile și nalte, iubirea-i cea severă de dreptate, și cu inima-i cea românească purure însuflețită pentru patrie și națiune, pune această peatră întru lacrimi de durere Elisa Sturdza, înconjurată de ceilalți frați sdrobiți de măchniciune.”
- 1845: S-a nascut Gabriel Lippmann, fizicianul care a obţinut prima fotografie colorată a spectrului solar – Premiul Nobel pentru Fizică, pe anul 1908; (d. 13 iulie 1921).
Gabriel Jonas Lippmann (n. 16 august 1845, Bonnevoie, Luxemburg – d. 13 iulie 1921) a fost un fizician francez, profesor universitar la Sorbona, laureat al Premiului Nobel pentru Fizică în anul 1908, pentru metoda sa de reproducere fotografică a culorilor pe baza fenomenului de interferență. A investigat fenomenele electrocapilare cu electrometrul capilar, care a servit, între altele, la dezvoltarea electrocardiografiei.
- 1856: Congresul SUA aprobă Legea Insulele Guano, act ce dădea dreptul oricărui cetățean american să cucerească în numele Statelor Unite orice insulă pe care se găsea guano, cu condiția ca acestea să nu facă parte din teritoriul altei națiuni și să nu fie locuită.
Comercianții americani au cucerit astfel peste 100 de insule și atoli, dintre care 9 sunt și astăzi sub controlul SUA.
Americanii nu au fost singurii
care au făcut o prioritate din obţinerea de guano. Câţiva ani mai târziu, o
expediţie spaniolă aflată în insulele Chincha sub pretextul cercetărilor
ştiinţifice a încercat să preia controlul, însă marina peruviană a respins
tentativa ibericilor.
"Epoca guanoului" s-a încheiat după Războiul Pacificului, purtat între 1879 şi 1884 de Chile, Peru şi Bolivia. Miza acestuia era regiunea Atacama, bogată în salpetru (nitrat de potasiu), o altă substanţă folosită ca îngrăşământ. Chile a câştigat războiul, punând astfel punct anilor de glorie ai exportului de guano.
Se estimează că Peru a exportat
aproximativ 14 milioane de tone de guano în cei 40 de ani care au reprezentat
"epoca guanoului", obţinând echivalentul sumei de 13 miliarde de
dolari din zilele noastre.
Istoricii consideră că
"epoca guanoului" a reprezentat o veritabilă revoluţie, transportul
îngrăşământului de pe un alt continent permiţând Europei să se dezvolte.
Înainte de folosirea la scară largă a îngrăşămintelor, cea mai mare parte a
populaţiei Europei trăia la limita subzistenţei. Se estimează că ţăranul de
rând din Europa mânca într-o zi, în medie, mai puţin decât un vânător-culegător
din Africa.
Una din cele mai importante
revoluţii tehnologice din istoria omenirii a început pe câteva insule situate
în apropiere de Peru. Excrementele depuse aici de câteva milioane de păsări
s-au transformat în elementul care a stat la baza unei revoluţii în agricultură
ce a permis omenirii să depăşească pentru prima dată capcana foametei. Ceea ce
incaşii au denumit „guano” (adică balegă) avea să devină una dintre cele mai
importante resurse ale secolului al XIX-lea, fiind căutată de marile naţiuni
ale planetei cu aceeaşi ardoare cu care este vânat astăzi petrolul.
Guano, îngrăşământul minune
Îngrăşămintele furnizează
plantelor azotul necesar pentru pentru a produce clorofilă. Deşi mai bine de
78% din atmosfera planetei noastre este formată din azot în formă gazoasă,
acesta este compus din doi atomi a căror legătură chimică puternică împiedică
plantele să-i separe pentru a-i folosi. Astfel, ele sunt nevoite să-şi obţină
azotul din sol, unde se găseşte în forme mai uşor de descompus.
În afară de plante, mai consumă
azot din sol şi bacteriile, care îl digeră şi îl transformă în gaz. De aceea,
folosirea intensivă a solului poate duce la epuizarea sa.
Populaţiile andine au fost
primele care au observat, în urmă cu câteva secole, că solurile epuizate pot
deveni din nou utilizabile prin utilizarea guano ca îngrăşământ.
Incaşii transportau guanoul
colectat de pe insulele situate pe coasta peruviană de azi, distribuind
fiecărui sat o cantitate precisă. Cei care luau mai mult decât li se cuvenea
erau aspru pedepsiţi, iar persoanele care deranjau păsările producătoare de
guano riscau chiar pedeapsa cu moartea.
După ce au cucerit Imperiul Inca, spaniolii nu au luat în seamă această comoară, ce avea să fie descoperită de europeni abia la începutul secolului al XIX-lea. Prima persoană de pe Vechiul Continent care a studiat acest îngrăşământ natural extraordinar a fost celebrul explorator şi naturalist Alexander von Humboldt.
În 1802, aflat în Callao,
Humboldt a observat că localnicii transportau guano de pe insulelele Chincha,
aflate în apropiere. "Fertilitatea coastei Perului, altminteri sterile, se
datorează acestei substanţe. Cinzeci de vase transportă încontinuu guano spre
ţărm, iar mirosul se simte de la un kilometru distanţă. Marinarii sunt
obişnuiţi cu mirosul de amoniac şi nu îi deranjează, însă noi, restul, nu ne
puteam opri din strănutat când am trecut pe lângă navă", relata Humboldt în
scrierile sale.
Exploratorul a prelevat mostre pe
care le-a trimis în Franţa spre analiză. Chimiştii au descoperit că
excrementele păsărilor peruviene conţineau o cantitate semnificativă de azot,
ceea ce însemna că reprezentau un îngrăşământ excelent.
Descoperirea lui Humboldt a fost
ignorată la început. Nu interesa pe nimeni să transporte cantităţi mari de
excremente din Peru în Europa.
Situaţia avea să se schimbe în
câteva decenii, când creşterea populaţiei a atras necesitatea sporirii
productivităţii şi astfel epuizarea tot mai multor suprafeţe agricole.
Guano nu mai este cel mai
utilizat îngrăşământ, dar continuă să fie folosit în agricultura organică. Tona
de guano se vinde astăzi cu 250 de dolari în Peru, iar în SUA, Franţa şi Israel
aceasta ajunge să valoreze dublu.
Peru continuă să fie producătorul
numărul unu în lume, cu 30.000 de tone de guano vândute anual. Cu toate
acestea, se estimează că mai trăiesc doar 4 milioane de păsări pe insulele din
apropierea coastei Republicii Peru, faţă de cele 60 de milioane din secolul al
XIX-lea.
- 1877: La Gorni-Studen in Bulgaria, are loc întîlnirea dintre Prinţul Carol al României şi Marele Duce Nicolai a Rusiei, în urma căreia comanda trupelor aliate româno-ruse trece la Prinţul Carol al României.
Asediul Plevnei a fost una dintre principalele bătălii ale Războiului Ruso-Turc din 1877–1878 şi meritul acestei victorii aparţine acţiunilor Armatei Române în frunte cu Regele Carol.
Osman Paşa, comandantul forţelor
otomane asediate la Plevna, a organizat defensiva şi a respins doua asalturi
ruseşti cauzînd multe pierderi trupelor ruse. În acest moment, ambele părţi erau
aproximativ egale în termeni de numar de soldaţi (aproximativ 40.000 fiecare
parte), iar armata rusă era demoralizată de cele două eşecuri. Rusia nu mai
avea alte trupe la dispoziţie pe care să le trimită într-un nou asalt al
Plevnei, aşa că armatele ţarului au asediat fortăreaţa şi au solicitat României
să trimită întăriri. Comandantul trupelor ruse de pe frontul balcanic, marele
duce Nicolai, a cerut cu insistenţă (prin telegrama din 19 iulie 1877) ajutorul
aliatului sau român Carol al României. În scurt timp, armata română mobilizată
a trecut Dunarea pe la Zimnicea, a avansat pe culoarul eliberat de ruşi şi s-a
alăturat asediului. La 16 august, la Gorni-Studen, grupul vestic de armate care
asedia Plevna a trecut sub comanda principelui Carol I al Romaniei, secundat de
generalul rus Pavel Dmitrievici Zotov şi de generalul român Alexandru Cernat.
Carol a decis să nu mai
întreprindă niciun asalt, ci să asedieze oraşul, tăind căile de aprovizionare
cu alimente şi muniţii. Armata româno-rusă a reuşit la începutul asediului să
cucerească mai multe redute din jurul Plevnei, păstrînd pe termen lung doar
reduta Griviţa. Asediul început în iulie 1877 s-a încheiat abia în luna
decembrie a aceluiaşi an cînd Osman Paşa a încercat fără succes sa forţeze
ruperea asediului în direcţia Opanez şi a fost rănit. Pe 9 decembrie 1877, în
timpul acestei încercări otomane de a ieşi din încercuire, aceştia au traversat
noaptea răul Vit ieşind imediat la tranşele româno-ruse şi atacînd pe un front
de 3,2 km. S-au dus lupte la baionetă dar turcii au fost în cele din urma
împinşi înapoi în cetate, pierzînd 5000 de oameni şi cauzînd 2000 de victime
forţelor româno-ruse. A doua zi, Osman s-a predat, lăsîndu-i garnizoana şi
sabia colonelului român Mihail Cristodulo Cerchez acceptînd condiţiile de
capitulare oferite de aceasta. El a fost tratat onorabil, dar mulţi dintre
soldaţii săi au murit ca prizonieri marşăluind prin zăpadă. Cei mai grav răniţi
au rămas în urmă în spitalele de campanie, dar mulţi au fost ucişi de bulgari.
În urma bătăliei de la Plevna, armatele ruse au putut avansa şi au atacat în
forţă păsul Şipka, reuşind să învingă defensiva otomană şi să işi deschidă
drumul spre Constantinopol.
- 1888: S-a născut T. E. Lawrence, scriitor și militar englez (d. 1935)
Thomas Edward Lawrence (CB) (n. 16 august 1888 – d. 19 mai 1935), mai cunoscut ca T. E. Lawrence, a fost un ofițer britanic, celebru mai ales pentru rolul jucat în revolta arabilor din 1916-1918, dar a cărui personalitate plină de vitalitate, alături de scrierile sale și de o largă varietate de activități și asocieri, au făcut din el obiect de fascinație în întreaga lume, unde a fost cunoscut ca Lawrence al Arabiei ("Lawrence of Arabia").
Conform fișei medicale întocmite
de Forțele Aeriene Regale Britanice (RAF) la încorporare, pe 12 martie 1923
Lawrence avea înălțimea de 1,66 m și 59 kg, "cicatrici pe fese" și i
se făcuse circumcizie.
Familia în care s-a născut T. E.
Lawrence, la 16 august 1888, nu prea era un model al Angliei victoriene. Cu
patru ani înainte, Thomas Chapman își părăsise soția și cele patru fiice
nevârstnice, la Dublin, pentru a-și întemeia un cămin cu guvernanta acestora,
Sarah Maden. Peregrinând între Irlanda, Țara Galilor, Scoția și Franța, Thomas
și Sarah au avut împreună patru fii în decurs de nouă ani (al cincilea s-a
născut în 1900). Stabilindu-se în cele din urmă la Oxford, sub numele de
Lawrence, cuplul a căpătat, în sfârșit, o aparentă respectabilitate. Dar cel
de-al doilea fiu al lor, sensibilul Thomas Edward, a suferit toată viața din
cauza condiției de bastard. La vârsta de 12 sau 13 ani, micul Lawrence și-a
rupt un picior. Fie din cauză că fractura s-a vindecat greu, fie din cauza
oreionului contractat în adolescență, băiatul s-a oprit din creștere la
înălțimea de aproximativ 1, 66 m. Cu un cap disproporționat de mare, părea mult
mai scund când a intrat la Jesus College de la Oxford, în toamna anului 1907.
Probabil în compensație pentru statura scundă, Lawrence și-a cultivat o serie
de afectări, printre care un chicotit, strident, nervos, pe care mulți îl
găseau agasant. Într-o lume a bărbaților, părea asexuat, dacă nu chiar
efeminat. Primul roman biografic despre T. E. Lawrence a fost tradus în limba
română de Mircea Eliade.
- 1896: Lângă Dawson City, Yukon, Canada s-a descoperit aur, fapt ce a declanșat Goana după Aur din Klondike.
Goana după aur din Klondike, denumită și Goana după aur din Yukon, a atras zeci de mii de prospectori amatori din toată lumea în bazinul râului Klondike în preajma orașului Dawson City, Yukon, Canada după ce acolo s-a descoperit aur în 1896. Goana a durat doar câțiva ani, luând practic sfârșit în 1899. În total, din zona Klondike s-au extras circa 390.000 kg de aur în secolul de după descoperirea zăcământului.
În august 1896, un grup condus de
Keish (Skookum Jim Mason), membru al tribului băștinaș Tagish, s-a îndreptat
spre nord, pe valea Yukonului din zona Carcross, în căutarea surorii sale, Kate
și a soțului ei, George Carmack. Grupul era format din Skookum Jim, vărul său,
poreclit și Dawson Charlie (sau uneori Tagish Charlie), și nepotul său, Patsy
Henderson. După ce i-au găsit pe George și Kate, care pescuiau somon la gurile
râului Klondike, ei s-au întâlnit cu Robert Henderson din Nova Scotia care căuta
aur pe râul Indian.
La 16 august 1896, grupul Skookum
a găsit un zăcământ aluvial de aur în pârâul Bonanza din Yukon. Nu se știe cine
a făcut descoperirea, unele relatări spunând că a fost Kate Carmack, în timp ce
altele îi dau credit lui Skookum Jim. George Carmack a fost oficial trecut
drept descoperitor al filonului, deoarece revendicarea proprietății s-a făcut
pe numele lui. Grupul a făcut această alegere deoarece se temeau că alți mineri
nu vor recunoaște o revendicare a unei femei sau a unui băștinaș, într-o
perioadă cu puternice atitudini discriminatorii și rasiste.
Vestea s-a răspândit și în alte tabere de mineri din valea Yukonului. Rabbit Creek, pârâul în care s-a descoperit pentru prima oară aur, a fost ulterior botezat „pârâul Bonanza”. Pâraiele Bonanza, Eldorado și Hunker au fost rapid revendicate de mineri care lucrau și înainte pe pâraie și albii de pe râurile Fortymile și Stewart.
Vestea a ajuns în Statele Unite
în iulie 1897 în momentul maxim a unei importante serii de recesiuni financiare
și falimente bancare din anii 1890. Economia americană fusese lovită greu de
panica din 1893 și de panica din 1896 care ridicaseră mult șomajul. Mulți din
cei care suferiseră de pe urma crizelor financiare erau motivați să-și încerce
norocul căutând aur. Primii prospectori au sosit la San Francisco, California
la 15 iulie și în Seattle, Washington la 17 iulie, declanșând un mare aflux de
populație în Klondike. În 1898, populația din Klondike ar putea să fi ajuns pe
la 40.000 de oameni, cifră ce amenința să declanșeze o foamete.
Oameni din toate clasele sociale
s-au îndreptat spre Yukon venind din New York, Africa de Sud,Regatul Unit și
Australia. Mulți din ei erau profesioniști, medici și profesori, chiar câțiva
primari, care renunțaseră la cariere respectabile pentru a face călătoria.
William D. Wood, primarul Seattle-ului, a aflat vestea despre descoperirea
filonului în timp ce se afla la San Francisco la o întrunire; și-a transmis
demisia prin telegraf și a înființat Seattle and Yukon Trading Company pentru a
transporta prospectori pe mare spre terenurile aurifere. Printre
locuitorii din Camp Skagway Number One se numărau Frederick Russell Burnham,
cunoscutul cercetaș american sosit din Africa pentru scurt timp înainte de a fi
rechemat pentru a lua parte la al Doilea Război al Burilor; și W. W. White,
scriitor și explorator. Aducând numeroși aventurieri și antreprenori în
regiune, goana după aur a contribuit semnificativ la dezvoltarea ecomomică a
Canadei de Vest, Alaskăi și coastei Pacificului de Nord-Vest.
Majoritatea prospectorilor acostau în orașele alaskane Skagway și Dyea, ambele aflate la capătul canalului Lynn. Din aceste orașe, ei urcau pe poteca Chilkoot și treceau pasul Chilkoot, sau urcau pe White Pass și de acolo la lacul Lindeman sau lacul Bennett, izvoarele râului Yukon. Aici, la circa 40–55 km de locul unde au debarcat, construiau bărci și plute cu care coborau cale de 800 km pe Yukon până la Dawson City, în apropiere de terenurile aurifere.
Cei care treceau frontiera din
Statele Unite erau obligați să aibă la ei provizii pentru un an — care
cântăreau circa o tonă, din care peste jumătate erau provizii de hrană — altfel
nu erau primiți în Canada. La vârfurile trecătorilor, se afla un post al
Poliției Călare Canadiene care aplica strict aceste reguli, și colecta taxe
vamale. Posturile au fost înființate pentru a preveni lipsuri ca cele din
iernile anterioare din Dawson City, și pentru a restricționa intrarea armelor
de foc, în special a revolverelor, pe teritoriul britanic. Alte motiv erau cel
de a preveni pătrunderea elementului criminal condus de Soapy Smith, care trăia
în Skagway și în alte porturi din zona Yukonului (porturi încă în dispută
teritorială între Canada și Statele Unite), precum și temerile autorităților
britanice și canadiene de o posibilă ocupare armată a zonelor aurifere de către
americani.
S-a înființat orașul Dawson City.
După un an, el avea 5000 de locuitori; în doi ani, erau 30.000, și devenise
deja cel mai mare oraș canadian de la vest de Winnipeg, mai mare ca Vancouver
sau Victoria. Pentru a putea face față creșterii de populație, forța Poliției
Călare din localitate a crescut de la 19 oameni spre sfârșitul lui 1895 până la
285 în noiembrie 1898. Legendarul superintendent de poliție Sam Steele a sosit
în februarie 1898 să preia comanda.
Poliția a făcut ca Dawson să
rămână un oraș liniștit în care legea era respectată. În 1898, nu s-a comis
niciun omor și au avut loc doar câteva jafuri mai mari; în total, în acel an
s-au făcut doar aproximativ 150 de arestări în Yukon pentru infracțiuni, mai
mult de jumătate fiind pentru prostituție. „Legi albastre” au fost aplicate cu
strictețe. Cârciumile și alte astfel de localuri se închideau sâmbăta fix la
miezul nopții. Cine era prins că muncește duminica era pasibil de amendă sau de
muncă în folosul Poliției Călare, la tăiat lemne.
Când grosul prospectorilor a
sosit în Dawson City, ei au constatat că majoritatea terenurilor aurifere din
zonă erau deja revendicate. Războiul Hispano-American a eclipsat Klondike-ul pe
prima pagină a ziarelor. În 1899, s-a găsit aur în Nome, Alaska, ceea ce i-a
făcut pe mulți să plece, iar goana după aur din Klondike a luat sfârșit.
- 1920: S-a născut Virgil Ierunca, critic literar și publicist român stabilit în Franța (d. 2006)
Virgil Ierunca (pseudonimul lui Virgil Untaru, n. 16 august 1920, Lădești, județul interbelic Vâlcea – d. 28 septembrie 2006, Paris) a fost un critic literar, publicist și poet român, care a trăit în Franța începând cu 1947. A fost căsătorit cu Monica Lovinescu.
O dată cu studiile universitare,
a debutat în ziaristică, în 1939, la ziarul Timpul, unul din cele mai
importante cotidiane bucureștene din acea vreme. Între 1940 și 1944 colaborează
la principalele reviste literare și la săptămânalul Vremea, cu o rubrică
intitulată "Caiete franceze", în care îi prezintă pe scriitorii
francezi din rezistența împotriva ocupației naziste. Din anul 1943 deține o
rubrică asemănătoare în ziarul Ecoul și colaborează la revistele Kalende și
Preocupări literare. În 1942, propria sa revistă literară, Albatros, este
suprimată de cenzură pentru tendințele ei democratice. După război, Virgil
Ierunca scoate revista Agora împreună cu Ion Caraion, revistă de cultură
internațională, care este suprimată deja după primul număr de cenzura
comunistă, din cauza unui articol al lui Titus Ștefănescu-Priboi intitulat
Echinox, în care dădea ca exemple de platitudine a gândirii pasaje din
scrierile lui Stalin.
Virgil Ierunca părăsește țara în
1947, primind o bursă din partea guvernului francez. Bursa purta numele
cunoscutului scriitor anticomunist Arthur Koestler[necesită citare], autorul
cărții "Zero și Infinit". Din 1951 și până în 1974 este redactor al
emisiunilor în limba română ale Radiodifuziunii franceze și lucrează în același
timp la "Centre national de la recherche scientifique" (CNRS), la
secția de filozofie și estetică. Colaborează la două emisiuni culturale ale
postului de radio "Europa Liberă": "Actualitatea Culturală
Românească" și "Povesta vorbei" (Pagini uitate, pagini
cenzurate, pagini exilate).
În denunțarea dictaturii
comuniste din România, Ierunca ia parte activă ca secretar de redacție la
apariția ziarului Uniunea Română, editat la Paris de generalul Nicolae Rădescu,
la care colaborează și Grigore Gafencu. Scrie numeroase articole în
publicațiile românești din exil, în special în revista România, organul
Comitetului Național Român de la Washington, editat de Constantin Vișoianu. În
volumul Pitești (1981) denunță experiența comunistă a terorii, folosită ca
instrument de distrugere psihică. De când se află în Franța, Virgil Ierunca a
redactat o serie de reviste literare, ca Luceafărul (1948-1949), al cărei
director a fost Mircea Eliade, Caiete de dor (1951-1957), Ființă românească
(1963-1968), Ethos (care apare din anul 1973). Într-o serie de publicații din
exil, a deținut rubrica intitulată „Antologia rușinii”, în care erau dați la
iveală intelectuali din România aserviți slugarnic regimului comunist.
Producțiile literare ale lui Virgil Ierunca figurează în mai multe antologii de
poezie, printre care cea alcătuită de Vintilă Horia. Pentru activitatea sa
democrată și anticomunistă a fost distins cu medalia "Iuliu Maniu",
iar pentru cea literară cu Diploma de Onoare a Academiei Româno-Americane de
Artă și Știință (1987). În 1994, biroul de la Paris al postului de radio Europa
Libera a fost desființat, stârnind protestele a mii de ascultători din România.
- 1920: S-a născut Charles Bukowski, poet american și scriitor (d. 1994)
Henry Charles Bukowski (născut Heinrich Karl Bukowski) a trăit între 16 august 1920 și 9 martie 1994, a fost poet, nuvelist și romancier american, de origine germană. Bukowski este adesea cunoscut sub pseudonime ca: Hank, Buk, Henry Chinasky, acesta din urmă fiind un alter-ego în numeroase romane autobiografice.
Scrierile lui Bukowski au fost
influențate de mediul social, cultural și financiar din orașul Los Angeles .
Opera sa vorbește despre viața obișnuită a americanilor bogați, despre scris,
alcool, relații și corvoada muncii. Bukowski a scris mii de poezii, sute de
povestiri și 6 romane, în total publicând peste 60 de cărți.
Bukowski a publicat mai mult în
reviste literare mici, de la începutul anilor '40 până la începutul anilor '90.
Aceste poezii și povestiri au fost republicate mai târziu de Black Sparrow
Press (acum HarperCollins/ECCO) în volume ale operei sale. Deci vrei să fii
scriitor (So you want to be a writer) este considerat unul dintre cele mai bune
poeme ale lumii ce tratează libertatea de exprimare a unui artist. În anii '80,
Bukowski a colaborat cu ilustratorul Robert Crumb la o serie de cărți de benzi
desenate.
- 1960: Pilotul si parasutistul american Joseph Kittinger urca cu balonul pana la 31.333 m, dupa care efectua un salt cu parasuta ce a durat in total,
pana la aterizarea pe pamant, 13 m 45 secunde, stabilind astfel recordul mondial pentru cel mai inalt salt cu parasuta.
Dar acesta nu a fost singurul record stabilit
de Joe si echipa Excelsior cu acest proiect. Au mai urmat recorduri pentru: cel
mai inalt zbor cu balonul, cel mai lung salt cu parasuta si cea mai mare viteza
a unui om prin atmosfera, deoarece Joe a atins 988 km/h inainte de a-si
deschide parasuta principala la 5.330 m.
Aceste recorduri sunt inca
valabile in cadrul Fortelor Aeriene ale S.U.A..
- 1978 : Un incediu (in noaptea de 16/17 august ) distruge complet Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucuresti, fiind necesare lucrari de refacere; de fapt a fost o schimbare radicală faţă de construcţia iniţială.
Locul de astăzi al Teatrului
Naţional era încă de la sfârşitul secolului al XVIII-lea proprietatea celebrei
familii de negustori a lui Hagi Moscu. Casa lor, clădită în 1810, după ultima
modă“, cu clanţe, parchet, candelabre, mobilier aduse de la Viena, era situată
într-o vastă grădină cu havuz şi vii întinse. A fost singura casă boierească
din această zonă care a supravieţuit până în 1912, întrucât în 1882 a fost
cumpărată de Primăria Bucureştilor, devenind sediul acesteia. A fost demolată
pentru a face loc noului Palat Comunal, proiectat de arhitectul Ion Mincu.
Însă, din diferite motive, ridicarea clădirii noi a Primăriei a fost amânată
timp de 50 de ani, terenul cuprins între actualele Str. Batiştei, Bd. Nicolae
Bălcescu, Bd. Carol şi Str. Tudor Arghezi rămânând pentru mult timp viran.
În anul 1946 a avut loc primul
concurs pentru construcţia Operei Române pe actualul amplasament al Teatrului
Naţional Bucureşti. Premiul I a fost acordat ex aequo proiectului lui Virgil
Niţulescu şi proiectului echipei lui Nicolae Porumbescu, candidate între alte
cinci proiecte. În cazul proiectului lui Virgil Niţulescu, corpul scenelor şi
al anexelor teatrului (depozite, ateliere, culise, cabine, foaierul actorilor,
birouri, săli de machiaj etc.) era un paralelipiped pe actualul front al
scenei, sala şi foaierul, cu toate anexele ce le revin, formau un imens corp
geometric - un ou - acoperit în aluminiu, fără ferestre sau ornamentaţie,
devenit forma centrală şi dominantă în piaţă, proiectat pe planul liniştit al
scenei. Accesele pietonale şi auto, legate de bulevardele şi arterele din jur,
la nivel sau pasaje sub nivel, erau de o simplitate extremă. Proiectul era
respectuos şi nu intra în concurenţă cu piaţa de giraţie a intersecţiei N-S
E-V. În mijloc se afla grupul statuar al Brătienilor. Grupul statuar a fost
desfiinţat în mare grabă de noul regim instaurat, care rescria istoria ţării şi
a capitalei. Cel de-al doilea proiect era cel al grupului de absolvenţi încă
nediplomaţi, printre care era şi Nicolae Porumbescu. Proiectul propunea
realizarea unei imense acropole - piaţă superioară peste Bulevardul Brătianu -
cu un nivel nobil pietonal cu accesul în Marea Sală a Operei, care avea o
arhitectură mai cuminte, dar cu simplitatea şi elementele modernităţii vremii.
avea legături între planul străzii şi cel al acropolei legate prin mari
scări/rampe care îmbogăţeau ansamblul. Nici unul dintre cele două proiecte
câştigătoare nu a fost pus în operă. Şapte ani mai târziu, în 1953, ca expresie
de referinţă a realismului socialist, Octav Doicescu realiza în sistemul
marilor colective, Opera Română din Piaţa Sf. Elefterie, contemporană ca timp,
dar complet nesincronizată ca viziune, cu Opera din Sidney a lui Jørn Oberg
Utzon, desenată în anul 1957.
La sfârşitul anilor 1950 s-a
hotărât construirea aici a noului Teatrului Naţional - pentru a înlocui
edificiul Teatrului cel Mare ce fusese bombardat în anul 1944 - şi a unui hotel
modern. Astfel, intersecţia de la Universitate a fost vizată în anii 1956-1957
de un mare concurs pentru amplasarea acestor edificii publice importante ale
oraşului, sistematizându-se astfel Piaţa Nicolae Bălcescu, cum era denumită în
epocă intersecţia de la Universitate dintre axele majore Nord-Sud şi Est-Vest
ale oraşului Bucureşti. Epoca se schimbase şi, în imediata perioadă
post-stalinistă, proiectele prezentate variau de la cele mai conformiste cu
putinţă, în sensul defunctului stil realist-socialist, până la cele mai moderne
cu putinţă la acea dată. Ceea ce este interesant pentru zonă este însă
încetăţenirea ideii că acolo sunt necesare atât o dominantă de înălţime, cât şi
una de masă. Pe prima, arhitecţii vremii o rezolvau aproape toţi printr-un
turn-campanilă. A doua era clădirea primăriei înseşi. Concursul a rămas fără
efecte vizibile pentru oraş.
Iată cum prezintă autorul
articolului destinul viitor al locului ales: "Piaţa N. Bălcescu, centrul
geografic al Capitalei, se prevede a fi sistematizată din punct de vedere al
spaţiului aferent şi al circulaţiei, la nivelul cerinţelor contemporane. În
această piaţă se va construi ansamblul arhitectural urbanistic al complexului
Teatrului Naţional, situat pe o amplă platformă, bogat plantată şi amenajată cu
bazine, fântâni şi statui; sub această platformă va fi amplasat un parcaj
subteran şi o serie de dotări comerciale; de asemenea, a fost studiată la
intersecţia Bd. N. Bălcescu cu Bd. 6 Martie, o trecere denivelată pentru
pietoni".
Astfel, în centrul Bucureştiului se mai găsea încă o zonă urbanistic eclectică şi populată de o lume pestriţă, cuprinsă între Bulevardul Nicolae Bălcescu (fost Brătianu), Strada Batiştei la nord şi Bulevardul republicii la sud. frontul dinspre Bulevardul N. Bălcescu, compus din magazine, avea şi o intrare la Circul de Stat, acoperit de o cupolă din pânză groasă, iar pe străduţa Ion Vidu dinspre sud se afla grădina-cinema Progresul. După eliberarea zonei, în 1967, a început construcţia hotelului Intercontinental şi a noului Teatru Naţional. A rezultat un teatru cu o înfăţişare suprinzătoare, care a suscitat polemici la inaugurarea din 1970, dar locuitorii s-au obişnuit repede cu personalitatea sa.
Anii 1960-1970 - Aspectul iniţial
al TNB
Teatrul a fost construit pe un
teren central, situat lângă Piaţa Universităţii, ce nu a presupus schimbul de
proprietăţi, cu atât mai puţin intr-un regim totalitar, care nu ţinea cont de
dreptul de proprietate.
Teatrul Naţional din Bucuresti
(TNB) a fost proiectat şi realizat între anii 1963-1977 de un colectiv de la
I.P. Proiect Bucureşti, condus de prof. arh. Horia Maicu (conform scriptelor
oficiale ale vremii, perpetuate până în prezent), prof. arh. Romeo Belea (şef
de proiect complex) şi prof. arh. Nicolae Cucu, având drept consultanţi pe
marii maeştri ai teatrului românesc Sică Alexandrescu, Liviu Ciulei şi Horea
Popescu. Structura de rezistenţă a fost concepută de către inginerul Alexandru
Cişmigiu.
În memoriile sale “Arhitect sub
comunism”, Ion Mircea Enescu afirmă că la “Teatrul Naţional, autor era
nominalizat Horia Maicu, atunci arhitect-şef al oraşului, deşi toată lumea ştia
că autori au fost cei din grupul lui Romeo Belea. Lipsa de respect pentru
dreptul de autor, ignorarea lui deliberată s-au manifestat şi prin trecerea din
mână în mână a unor lucrări, proiecte sau extinderi, refaceri sau completări.
Persoane mai influente la un moment dat înlăturau fireasca încredinţare către
vechiul autor, spre omul zilei. Cum este şi cazul refacerii sau extinderii
Sălii Mari a Teatrului Naţional, după incendiu, atribuit nu grupului iniţial,
ci lui Cezar Lăzărescu”.
Deşi proiectarea imobilului a
început în 1963, TNB a început să funcţioneze în acest sediu zece ani mai
târziu, fiind inaugurate pe rand trei săli: Sala Mare, Sala Studio şi Sala
Atelier, diferite ca modalităţi de abordare a contactului spectacol-spectator.
Clădirea Teatrului National avea formă de L. Ea găzduia, pe lângă cele trei
săli de spectacole, cabine, birouri, săli de recepţie, precum şi un muzeu
dedicat teatrului românesc. La acea dată, TNB, din punctul de vedere al mărimii
şi gradului de dotare a scenelor şi a atelierelor tehnice aferente, a fost
considerat de experţi drept o realizare unicat a momentului. Volumul sculptural
cu o copertină în consolă, turnul scenei, instalaţiile de suport pentru
manevrarea decorurilor au fost considerate spectaculoase pentru anii 1960.
Corpul care găzduia anexele teatrului era îmbrăcat în travertin de Borsec,
întreaga faţadă fiind ritmată de un joc plin-gol. Proiectul lui Horia Maicu,
care includea o frescă pe trei faţade ale teatrului, nu a mai fost niciodata
terminat, lăsând corpul teatrului în zidărie de cărămida aparentă.
Despre estetica exterioară a
clădirii noului teatru s-a comentat îndelung. Construcţia poate fi considerată
a fi concepută într-o manieră modernă, ca o replică foarte apropiată a
bisericii lui Le Corbusier - Notre Dame du Haut, Ronchamps. Unii comentatori au
recunoscut în elementele de vocabular ale construcţiei fie stilul mănăstirilor
pictate din nordul Moldovei, fie pălăria lui I.L. Caragiale, dupa dorinţa comentatorului
şi contextul lecturii acestui edificiu.
Concepţia iniţială a Sălii Mari
prevedea existenţa unui număr de 920 de locuri, scena fiind una dintre cele mai
mari din Europa, atât ca mărime (scenă amplă, cu portal variabil), cât şi ca
dotare. Acustica sălii mari a fost la parametrii cei mai buni până în anul
1978, când sala a ars.
Sala mică a fost realizată cu o
geometrie variabilă, în aşa fel încât se putea transforma în funcţie de genul
de spectacol care se montează: italian, elisabetan si tip arenă (poate avea
între 455 şi 598 locuri). Ea oferea regizorilor, scenografilor şi actorilor o
varietate de posibilităţi de exprimare artistică, iar publicului spectacole
deosebite de tot ceea ce fusese văzut până atunci în România. Sala mică este
utilizată în prezent de către Teatrul de Operetă, după ce clădirea anterioară a
acestui teatru de pe malul Dâmboviţei (clădirea fostului Teatru Regina Maria),
din zona unde se afla acum Piaţa Naţiunilor Unite, a fost demolată în august
1986, odată cu "sistematizarea" zonei centrale a Bucureştilor. După
ce a trecut la Operetă, instalaţiile de transformare a sălii nu au mai fost
folosite, singura variantă folosita a fost cea de scenă/sală italiană.
Anii 1980 - O față nouă
După incendiul din noaptea de
16/17 august 1978, Sala Mare a fost complet distrusă. Ca urmare, a câştigat
teren ideea de a revizui întreaga construcţie.
În anii 1982-1984, prof. arh.
Cezar Lăzărescu (căruia îi este atribuit proiectul de refacere şi extindere, şi
nu autorului/grupului iniţial), i-a fost încredinţat proiectul de redesenare a
volumetriei şi de reconfigurare a interiorului TNB. Acest proiect a modificat
faţadele cu o suprapunere de arce pe verticală, elemente clasicizante, a mărit
capacitatea sălii, de la 900 la 1.300 de locuri, , a construit Sala Amfiteatru
("Liviu Rebreanu") în locul garderobei şi a intrării oficiale şi a
supraetajat corpul Sălii Mari prin adăugarea unor etaje de expoziţie - etajele
3 şi 4 - care în prezent găzduiesc Galeriile Artexpo, Centrul Naţional al Dansului,
Foaierul Tapiseriilor.
Inginerul de rezistenţă Alexandru
Cişmigiu, proiectantul iniţial, a declarat că nu poate garanta în ceea ce
priveste siguranţa noii clădiri.
Această decizie de modificare a
TNB fost determinată şi de cererea lui Nicolae Ceauşescu, căruia se pare că îi
displăcea complet „pălăria” din beton armat sugerând pălăria lui Ion Luca
Caragiale, element arhitectonic definitoriu pentru TNB.
Decizia de modificare a faţadelor
este pusă fie pe seama anulării imaginii avangardiste din plin centrul
capitalei, fie pe seama pretenţiilor de plata pe filiera franceză a unor
compensaţii datorate similarităţii indubitabile a faţadei cu câteva dintre
lucrările lui Le Corbusier. Şantierul de refacere a durat aproape trei ani
(1983-1985), după multe propuneri, machete şi încercări refuzate de Conducător,
cu reveniri ale şantierului, care au eşuat într-un edificiu cu ritmică banală,
ce aplatizează construcţia impozantă din centrul Capitalei.
Astăzi, putem să ne închipuim că
există vreo legătură cauzală între arcele soţilor Anton şi Margareta Dâmboianu
şi cele adosate de arh. Cezar Lăzărescu mult mai târziu faţadei iniţial
realizate? Nu vom şti asta probabil niciodată. Cert este un lucru: există o
legătură între eforturile pe care le făceau practic în aceeaşi epocă arhitecţi
precum Philip Johnson (Lincoln Center) sau Minoru Yamasaki (WTC New York), de a
monumentaliza ceea ce părea să fie iremediabil un limbaj
anti-"eroic": este vorba despre arhitectura modernă. Revenirea în
anii şaizeci la experienţe antebelice de felul celor practicate în
arhitecturile totalitare (raţionalismul şi neoraţionalismul din Italia sunt un
exemplu lămuritor) are legătură cu căderea în desuetudine a mult prea
inexpresivului limbaj modernist.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!