Ultima treaptă a
urcuşului duhovnicesc pe care Postul Sfintelor Paşti o pune în faţa creştinilor
este Săptămâna Patimilor sau Săptămâna Mare (în timpul căreia credincioşii îşi
reamintesc şi retrăiesc ultimele zile din viaţa Mântuitorului - cu întreaga lor
tensiune şi dramă lăuntrică, într-o stare de sobrietate şi măreţie în acelaşi
timp, de tristeţe dar şi de bucurie, de pocăinţă dar şi de nădejde, fiecare zi
al având un înţeles şi un mesaj foarte clar şi adânc): primele 3 zile sunt
sfinte pentru că reamintesc sensul escatologic al Paştilor; a patra zi, joi,
marchează cea din urmă Cină a Domnului cu ucenicii Săi şi trădarea lui Iuda, a
cincea zi, vineri, numită şi Paştile Crucii, fiind cu adevărat începutul
Paştilor (Trecerea) iar sâmbătă este ziua în care tristeţea e transformată în
bucurie prin omorârea morţii.
Patru lucruri sunt prăznuite în această zi: spălarea picioarelor, Cina cea de taină, Rugăciunea din grădina Ghetsimani şi vânzarea şi prinderea Domnului. Înainte de a începe Cina, Cristos S-a sculat, Şi-a dezbrăcat hainele şi El singur a spălat picioarele tuturor. Prin aceasta a vrut să îl facă pe Iuda să se ruşineze iar celorlalţi să le aducă aminte să nu umble după întâietăţi: Cel care vrea să fie întâiul să fie slujitorul tuturor, dându-Se El însuşi pildă. La sfârşitul mesei aduce vorbă si despre vânzarea Lui. După puţin timp, luând pâinea a zis: “Luaţi, mâncaţi, acesta este trupul Meu, care se frânge pentru voi”. Luând paharul a zis: “Beţi dintru acesta toţi, că acesta este sîngele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulţi se varsă, spre iertarea păcatelor!” Prin aceasta, El a instituit Sfînta Taină a Euharistiei (Împărtăşaniei / Cuminecării). După aceea, S-a rugat în Grădina Ghetsimani cu sudoare de sânge. Iuda cunoştea locul şi - luând câţiva soldaţi - a venit să-L prindă. Isus a fost prins şi dus la Ana, la Caiafa, şi în cele din urmă la Pilat. Atunci Petru s-a lepădat de 3 ori de Cristos, tăgăduind că-L cunoaşte. Pentru reamintirea de toate acestea, seara se scoate în mijlocul bisericii Sfânta Cruce şi se împodobeşte cu coroane de flori.
Începând de acum şi până la Înviere, în biserici - care sunt deja cernite (îndoliate), lucru subliniat şi prin scoaterea covoarelor - nu se mai trag clopotele, ci se bate numai toaca.
Patru lucruri sunt prăznuite în această zi: spălarea picioarelor, Cina cea de taină, Rugăciunea din grădina Ghetsimani şi vânzarea şi prinderea Domnului. Înainte de a începe Cina, Cristos S-a sculat, Şi-a dezbrăcat hainele şi El singur a spălat picioarele tuturor. Prin aceasta a vrut să îl facă pe Iuda să se ruşineze iar celorlalţi să le aducă aminte să nu umble după întâietăţi: Cel care vrea să fie întâiul să fie slujitorul tuturor, dându-Se El însuşi pildă. La sfârşitul mesei aduce vorbă si despre vânzarea Lui. După puţin timp, luând pâinea a zis: “Luaţi, mâncaţi, acesta este trupul Meu, care se frânge pentru voi”. Luând paharul a zis: “Beţi dintru acesta toţi, că acesta este sîngele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulţi se varsă, spre iertarea păcatelor!” Prin aceasta, El a instituit Sfînta Taină a Euharistiei (Împărtăşaniei / Cuminecării). După aceea, S-a rugat în Grădina Ghetsimani cu sudoare de sânge. Iuda cunoştea locul şi - luând câţiva soldaţi - a venit să-L prindă. Isus a fost prins şi dus la Ana, la Caiafa, şi în cele din urmă la Pilat. Atunci Petru s-a lepădat de 3 ori de Cristos, tăgăduind că-L cunoaşte. Pentru reamintirea de toate acestea, seara se scoate în mijlocul bisericii Sfânta Cruce şi se împodobeşte cu coroane de flori.
Începând de acum şi până la Înviere, în biserici - care sunt deja cernite (îndoliate), lucru subliniat şi prin scoaterea covoarelor - nu se mai trag clopotele, ci se bate numai toaca.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!