In Vinerea Mare se face
pomenire de sfintele, mantuitoarele si infricosatoarele Patimi ale
Mantuitorului. Rastignirea nu era practicata de evrei. Cu exceptia crucificarii
a 800 de locuitori ai Ierusalimului de catre regele Alexandru Ianeul in 87
i.Hr., in Palestina aceasta pedeapsa era aplicata doar de catre autoritatea
romana. Cel care primea condamnarea la moartea pe cruce era dezbracat de haine,
biciuit si obligat sa parcurga drumul pana la locul executiei, cu barna
orizontala a crucii in spate, legata de mainile intinse. Sentinta era
pronuntata de catre conducatorul provinciei intr-un loc public.
Din Scriptura aflam ca dupa
ce Hristos a fost biciuit, Pilat, spalandu-se pe maini, rosteste sentinta. Mantuitorul
Hristos este trimis spre locul rastignirii, purtandu-Si crucea.
Ajuns la locul executiei, bratul orizontal al crucii era fixat cu ajutorul cuielor de bratul vertical infipt din timp in pamant, iar picioarele condamnatului puteau fi asezate pe un scaunel de picioare, ceea ce usura durerile, dar lungea supliciul. Ele puteau fi si tintuite fara sprijin, usor indoite, cu talpile lipite de stalpul vertical. In varful acestuia se fixa o scandura pe care era consemnata vina condamnatului, in cazul Domnului: "Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor".
Trupul mort, coborat de pe
cruce, putea fi aruncat intr-o groapa comuna, impreuna cu instrumentele
executiei sau putea fi incredintat oricui s-ar fi milostivit sa-l ingroape.
Din Sfintele Evanghelii
cunoastem ca Iosif din Arimateea l-a coborat pe Domnul de pe Cruce si l-a
ingropat impreuna cu Nicodim, in mormantul sau aflat intr-o gradina din apropierea
locului rastignirii.
Moartea biruita prin moartea
lui Hristos
Moartea a intrat in creatie
prin despartirea omului de Dumnezeu. Din iubire fata de om, Fiul Lui Dumnezeu
S-a intrupat si a primit moartea de buna voie. A primit-o nu din curiozitate,
ci pentru a o invinge. Astfel, Hristos intoarce rostul mortii. In loc de mijloc
de trecere la cel mai redus grad de viata, ea e folosita de El ca mijloc de
biruire a ei, afirma parintele Dumitru
Staniloae. El a invins moartea nu numai pentru ca a fost Dumnezeu, ci si pentru
ca umanitatea Lui a fost fara de pacat.
Pentru Hristos moartea nu
era inevitabila, deoarece El fiind strain de pacat nu purta in Sine germenele
mortii. Hristos nu moare de o moarte naturala, rezultat al unui proces ce
culmineaza cu descompunerea fizica, nu este atins de vreo boala, ci primeste
moartea de buna voie. De aceea indura moartea in toata grozavia ei, moartea
prin excelenta.
Moartea suportata de Hristos
naste in noi, daca ne unim cu El, o stare noua, de incetare a alipirii egoiste
si patimase la cele ale lumii si de daruirea vointei Lui de a ne iubi unii pe
altii. Iar aceasta ne da puterea de a birui si noi moartea.
Spre deosebire de noi, care
induram moartea in mod pasiv, ca pe o consecinta a pacatului, Hristos a
intampinat-o in stare de maxima concentrare spre a o birui. In canonul pascal
compus de Sfantul Ioan Damaschin se canta: "Praznuim omorarea
mortii".
Din Sfintele Evanghelii
aflam ca in momentul in care Hristos Si-a dat duhul, s-a aratat o serie de
semne miraculoase: catapeteasma templului s-a rupt, pamantul s-a cutremurat,
pietrele s-au despicat si multe trupuri ale celor adormiti au inviat.
Punerea in mormant a
Domnului
De teama ca trupurile celor
osanditi sa nu ramana pe cruce si a doua zi, cand se praznuiau Pastile, iudeii
cer permisiunea lui Pilat sa se zdrobeasca fluierele picioarelor osanditilor si
apoi sa fie coborati de pe cruce. Se folosea acest procedeu spre a grabi
moartea celor rastigniti. Dupa ce primesc acordul de la Pilat, ostasii zdrobesc
fluierele picioarelor celor doi talhari, deoarece acestia inca nu murisera.
Cand au venit insa la Hristos, au constatat ca El murise si atunci nu I-au mai
zdrobit oasele. Spre a se convinge ca Hristos a murit cu adevarat, un ostas i-a
impuns coasta cu sulita si indata au tasnit sange si apa.
Iosif din Arimateea si cu
Nicodim iau trupul lui Hristos de pe cruce, il ung cu aromate si il infasoara
intr-un giulgiu. Pe cap ii pun o mahrama, implinind astfel, intru totul datina
iudaica a inmormantarii.
Evanghelistul Matei spune ca
mormantul in care Hristos a fost pus apartinea lui Iosif, iar de la Ioan aflam
ca era "un mormant nou, in care nu mai fusese nimeni ingropat" (19,
41).
Iudeii vor pecetlui piatra
mormantului in nadejdea ca uitarea sa-L acopere definitiv pe Cel ce zacea
acolo. Dar ei nu vor putea opri astfel nici coborarea la iad si nici invierea
lui lisus, urmata de raspandirea noii credinte.
Mormantul lui Hristos ramane
gol. Nu mai este cum spunem noi "locas de veci". Acest mormant ne
vesteste ca si mormintele noastre vor ramane goale.
Slujba Prohodului
Vinerea Mare este zi
aliturgica, adica nu se savarseste nici una dintre cele trei Sfinte Liturghii.
Ceremonia principala din aceasta zi este scoaterea Sfantului Epitaf din altar
si asezarea lui pe o masa in mijlocul bisericii. Prin scoaterea Sfantului
Epitaf retraim coborarea de pe Cruce a lui Hristos si pregatirea Trupului Sau
pentru inmormantare.
Seara se canta Prohodul si
se inconjoara biserica cu Sfantul Epitaf. Este o procesiune de inmormantare.
Epitaful pe care il poarta preotii ajutati de credinciosi simbolizeaza trupul
Mantuitorului. Dupa procesiunea din jurul bisericii, Sfantul Epitaf este asezat
pe Sfanta Masa din altar, unde ramane pana la Inaltare. Punerea pe Sfanta Masa
reprezinta punerea Domnului in mormant.
Obiceiuri din Vinerea Mare
Vinerea Mare (Vinerea
Pastilor, Vinerea Seaca, Vinerea Patimilor) este zi de mare doliu a intregii
crestinatati pentru ca in aceasta zi a fost rastignit si a murit Mantuitorul
lumii. Zi aliturgica, pentru ca Liturghia reprezinta jertfa nesangeroasa a lui
Hristos, in chipul painii si al vinului, iar cele doua jertfe nu se pot aduce
in aceeasi zi. In seara acestei zile se oficiaza denia Prohodului Domnului.
In mijlocul bisericii se scoate Sfantul Epitaf (care-l inchipuie mort pe Mantuitorul, inconjurat de Apostoli si Maica Domnului) pe sub care toata lumea trece, pana in dupa-amiaza zilei de sambata. In zorii zilei de Inviere este dus din nou in Sfantul altar si este asezat pe sfanta masa, unde ramane pana in miercurea dinaintea Inaltarii Domnului. Se spune ca pe cei ce trec de trei ori pe sub Sfantul Aer nu-i doare capul, mijlocul si salele in cursul anului, iar daca isi sterg ochii cu marginea epitafului nu vor suferi de dureri de ochi.
Acestei zile i se spune si
Vinerea Seaca, pentru ca batranele posteau post negru, iar seara, la Denia
Prohodului Domnului, luau anafura de la biserica. Dupa cantarea Prohodului
Domnului se inconjoara de trei ori biserica de tot soborul, cu Sfantul Epitaf,
care apoi este asezat pe masa din mijlocul bisericii. La terminarea slujbei,
femeile merg la morminte, aprind lumanari si-si jelesc mortii. La sfarsitul
slujbei, era obiceiul ca preotul sa imparta florile aduse, care erau
considerate a fi bune de leac. Lumea, in trecut, pleca acasa cu lumanarile
aprinse pe drum, ca sa afle si mortii de venirea zilelor mari. Ocoleau casa de
trei ori si intrand, se inchinau, faceau cate o cruce cu lumanarea aprinsa in
cei patru pereti sau doar la grinda de la intrare si pastrau lumanarea pentru
vremuri de primejdie.
In popor se crede ca daca
ploua in Vinerea Mare anul va fi manos, iar daca nu, nu va fi roditor. Unii
cred ca, daca se scufunda in apa rece de trei ori in acesta zi vor fi sanatosi
tot anul. Femeile nu umplu bors in acesta zi, sa nu se scalde Necuratul in el;
nu coc paine sau altceva, sa nu arda mainile Maicii Domnului; nu cos, ca sa nu
orbeasca; nu tes, nu torc, nu spala, pentru a nu o supara pe Sfanta Vineri;
afuma casa cu tamaie, inconjurand-o de trei ori, in zorii acestei zile, pentru
ca ganganiile si dihaniile sa nu se apropie de casa si de pomi. Copiii aduna
flori de pe camp si le duc la biserica.
Inaltatoare zi de doliu,
tacere si meditatie, Vinerea Mare este cinstita mai ales prin participarea la
slujba Prohodului Domnului. Asa ramane ea in constiinta romanilor contemporani.
Iată ce nu ai voie să faci în acestă zi sfântă
În Vinerea Mare trebuie să se evite lucrările agricole, în special
mersul pe câmp, semănatul sau alte activităţi asemănătoare. Această zi mai
poartă şi numele de Vinerea Seacă şi asta pentru că tot ceea ce se seamănă nu
rodeşte.
În acestă zi nu se sacrifică păsări sau animale, aşa că dacă
doriţi să sacrificaţi un animal sau păsări pentru a avea produse din carne de
Paşte, este bine să faceţi acest lucru din timp.
În Vinerea Mare este interzis spălatul. De asemenea, în
această zi nu se coase şi nu se face curăţenie.
În această zi nu se merge la frizer. Cei mai superstiţioşi
evită să se tundă în Vinerea Mare, deoarece se spune că le va muri cineva din
familie.
Potrivit credințelor populare, în Săptămâna Patimilor nu se
lucrează, iar cei care mor ajung în iad, pentru că „Raiul este închis”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!