Este a 61-a zi a anului.
Au mai rămas 304 de zile până la sfârșitul anului bisect.
Soarele răsare la 06 h 52 m și apune la 18 h 05 m.
Citatul zilei
”Cele mai crunte înfrângeri sunt renunțările la vis.” (Radu
Gyr)
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1716: A apărut lucrarea lui Dimitrie Cantemir, Descriptio Moldaviae, prima monografie geografică la români, scrisă în limba latină, la cererea Academiei din Berlin.
Lucrarea este alcătuită din trei părţi şi este însoţită de
prima hartă a Moldovei.
Fiu al lui Constantin Cantemir si domn al Moldovei
(martie-aprilie1693 si 1710-1711), Dimitrie Cantemir, autor, carturar,
enciclopedist, etnograf, geograf, filozof, istoric, lingvist, muzicolog,
compozitor, om politic și scriitor roman, a scris lucrarea "Descrierea
Moldovei" în limba latină, la cererea Academiei din Berlin, aceasta fiind
prima monografie geografică la români, alcătuita din trei părți.
Descrierea formelor de relief, flora, fauna și bogățiile
minerale se regăsesc în prima secțiune a lucrării, consacrată descrierii
geografice a Moldovei. Tot aici sunt prezentate târgurile și capitalele țării
de-a lungul timpului, Dimitrie Cantemir elaborând și prima hartă a Moldovei.
Subiectul celei de-a doua părți îl constituie partea
politică, vizând organizarea politică și administrativă a țării, cu referiri
amănunțite privind forma de stat, alegerea sau scoaterea din scaun a
domnitorilor, precum și diverse obiceiuri prilejuite de înscăunarea sau
mazilirea domnilor, de logodnă, înmormântări sau nunți.
În partea a treia a lucrării aflam informații detaliate
despre graiul moldovenesc, despre slovele folosite, inițial latinești, iar pe
parcurs înlocuite cu cele slavonești, referințe despre religie și învățături
specifice Moldovei. Sunt enumerate și întruchipări mitologice precum Doina,
Frumoasele, Ursitele, Sânzienele, Zburătorul.
Descriptio Moldaviae este un document de o reală valoare
atât prin observațiile etnografice și folclorice pe care le conține, cât și
prin descrierile amănunțite și temeinice, de natură politică și geografică,
cercetări întreprinse de Dimitrie Cantemir, care este și primul nostru
cartograf.
- 1905: S-a născut Radu Gyr (pseudonimul lui Radu Demetrescu), poet, dramaturg şi eseist.
Un om legendar şi reprezentativ al acestor vremuri, un mare
poet care a încrustat în trupul său şi a cântat în poezia sa toată pătimirea
unei generaţii, un munte de suferinţă, de demnitate şi de disperare - acesta
este Radu Gyr.
El a cântat, pe toate registrele, toată jalea dar şi marea
credinţă a neamului românesc. Poezia lui a fluturat din gură în gură la
milioane de oameni, ca un îndreptar al vremurilor. Este simbolul românismului
de azi. Om cald, suflet sensibil, minte inspirată, caracter frumos şi trup
plăpând. Poezia lui este o frescă a acestei epoci. L-au prigonit din pricina
ei, au vrut să-l nimicească, a căzut dar va via mereu.
Era urât la chip ca un semit degenerat şi era frumos la
suflet ca negrăita armonie a spiritualităţii româneşti mioritice. Şi-a trăit
viaţa mai mult prin temniţe, când sub burghezi, când sub fascişti, când sub
comunişti. A făcut studii strălucite, a fost Profesor universitar. Talentul şi
l-a dăruit poeziei, deşi îl atrăgea şi muzica. Gingăşia lui naturală a fost
crispată de tragedia vieţii sale şi a cântat toată gama frământărilor şi
chinurilor acestui secol.
Nu era un mistic dar credea în Dumnezeu cu toată tăria. Era
un naţionalist român, dar nu era şovin, nu a cunoscut ura de rasă şi a iubit
oamenii cu putere de sacrificiu.
Opera lui este vastă. A compus zeci de mii de versuri, fără
a le scrie, ci memorându-le, căci în temniţă nu se permitea scrisul şi nici
cititul. Poeziile treceau din om în om prin închisori şi de acolo în ţară.
Toată suflarea românească se regăsea în poezia lui. Ea a constituit factorul
ideologic al rezistenţei româneşti, a fost în acelaşi timp mesajul nostru,
strigătul nostru de disperare şi descrierea crudei realităţi dar mai presus de
toate a fost forţa credinţei şi afirmării noastre.
Poezia lui este profund creştină, naţională şi umană. Deşi
nu are numai valoare locală şi temporală şi va putea fi citită oricând cu
acelaşi interes pe toate meridianele lumii, totuşi nimeni nu o va înţelege ca
oamenii care au suferit în acest veac tortura sufletului şi a trupului. Într-o
zi această poezie în cătuşe va ieşi la lumină. [și profeția s-a împlinit n.n]
Radu Gyr a făcut puşcărie în vreo 4-5 etape. Prin anii
1955-1958 a avut o fereastră de libertate. Era perioada în care regimul
comunist se afirma puternic şi mai avea un singur salt – colectivizarea
ţăranilor - pentru a integra deplin întreaga suflare românească. Însă în
preajma colectivizării trebuiau luate măsuri de intimidare şi prevedere şi Radu
Gyr a fost o primă victimă. O viaţă întreagă a suferit pentru opinia lui pe
care şi-a exprimat-o în versuri. Şi de data asta crima lui erau tot versurile
lui. Ele deveniseră o forţă socială, şi asta supăra pe stăpânii absoluţi.
Astfel că, nici mai mult nici mai puţin, pentru poezia sa „Ridică-te, Gheorghe,
ridică-te, Ioane!”, socotită „manifest legionar anticomunist”, a fost condamnat
la moarte. Tot restul de acuzaţii anexate erau iluzorii.
Poetul era de mult bolnav. Cu lanţuri la mâini şi la
picioare a fost ţinut aproape un an de zile la Jilava, în aşteptarea executării
pedepsei cu moartea. O aripă întreagă a Jilavei era atunci ocupată de „morţi”,
cum le plăcea temnicerilor să-i răsfeţe. „Hai, morţilor, a sosit moartea!”, li
se striga zi de zi, ceas de ceas. Nedreptatea şi umilinţa erau strigătoare la
cer, căci nici unul dintre condamnaţi nu era vinovat, nu de moarte, dar nici de
temniţă. Ei reprezentau cu adevărat sufletul neamului şi neamul întreg vibra în
jurul lor – ori tocmai puterea aceasta de influenţă naţională era vina pe care
nu le-o puteau ierta tovarăşii lui Marx.
În cele din urmă Radu Gyr a fost graţiat. Au urmat ani de
chin, de mizerie, de boală. Oscila între viaţă şi moarte. „De o mie de ori a
murit”, cum spunea el undeva (în poezia „Basm”)..., de zeci de mii de ori şi-a
dorit moartea, spunem şi noi despre el, ca şi despre noi, dar moartea nu ne-a
vrut pe toţi. Printre supravieţuitori a rămas şi poetul. (...)
Prin 1963-1964 comuniştii erau stăpâni necontestaţi în ţară
şi au decis eliberarea deţinuţilor politici, pentru a face manevră de
deschidere occidentală, mai bine zis de infiltrare în Occident. Lui Radu Gyr i
s-a spus:
A fost de mai multe ori laureat, în1926, 1927, 1928, al
Societăţii Scriitorilor Români, al Institutului pentru Literatură și Academiei
Române. A susținut un număr însemnat de conferințe, cea mai cunoscută fiind
Studențimea și Idealul Spiritual din 1935.
A fost un colaborator statornic în perioada de după debut la
revista Universul literar și apoi la alte reviste literare: Gândirea; Gândul
românesc; Sfarmă-Piatră; Decembrie; Vremea; Revista mea; Revistă
dobrogeană,Ramuri, Adevărul literar și artistic , Axa , Iconar etc. precum și
la ziarele Cuvântul; Buna Vestire; Cuvântul studențesc.
În timpul scurtei coguvernări legionare în cadrul regimului
antonescian, septembrie 1940 – ianuarie1941 , Radu Gyr a fost comandant
legionar și director general al teatrelor. În aceasta perioadă, a autorizat o
trupă de actori evrei sa înființeze în Bucuresti teatrul evreiesc Barașeum,
singurul teatru evreiesc din țările Europei din acea perioada, în care puterea
o dețineau regimuri autoritare și fasciste.
Teatrul Barașeum și-a început activitatea la 1 martie 1941,
cu revista Ce faci astă seară?.
A fost arestat în timpul dictaturii regale a lui Carol al
II-lea şi a stat închis în lagărul de la Miercurea Ciuc, alături de Mircea
Eliade, Nae Ionescu și alți intelectuali din perioada interbelică. Radu Gyr a
fost închis și în timpul regimului lui Ion Antonescu . După eliberarea din
detenție, a fost trimis, pentru „reabilitare”, în batalioanele de la Sărata.
Întors din război rănit și cu poemele în raniță, Radu Gyr a
publicat în 1942 (la editura Gorjan) volumul inedit Poeme de războiu (carte
cenzurată).
În 1945, regimul comunist l-a încadrat în „lotul
ziariștilor”, iar justiția aservită regimului comunist l-a condamnat la 12 ani
de detenție politică.
Ultimul cuvânt al poetului în fața Tribunalului Poporului
(procesul din 1945): Domnule Președinte, domnilor judecători ai poporului, în
inchizitoriul său de joi seara (31 mai), onorata acuzare a spus răspicat: Dacă
există credință adevărată, atunci să fie absolvită. Și a mai spus acuzarea:
Sunt prăbușiri de idealuri, de credințe, dar numai pentru curați. Într-adevăr,
sunt naufragii sufletești. Eu am avut o credință. Și am iubit-o. Dacă aș spune
altfel, dacă aș tăgădui-o, dumneavoastră toți ar trebui să mă scuipați în
obraz. Indiferent dacă această credință a mea apare, astăzi, bună sau rea,
întemeiată sau greșită, ea a fost pentru mine o credință adevărată. I-am dăruit
sufletul meu, i-am închinat fruntea mea. Cu atât mai intens sufăr azi, când o
văd însângerată de moarte.
A revenit acasă în 1956,dar, după doi ani, a fost arestat
din nou și condamnat la moarte pentru poezia-manifest Ridică-te, Gheorghe,
ridică-te, Ioane, considerată de autorități drept mijloc de instigare la luptă
împotriva regimului comunist. Pedeapsa cu moartea i se comuta la 25 de ani de
muncă silnică (dar nu a aflat aceasta decât cu 11 luni după modificarea
sentinței), poetul executând 6 ani de detenție, până la amnistia generală din
1964.
În închisoarea din Aiud , Radu Gyr a fost supus unui regim
de detenție deosebit de aspru. Doi ani din pedeapsă i-a executat purtând
lanțuri grele la picioare. Când s-a îmbolnăvit grav, autoritățile i-au refuzat
acordarea de asistență medicală. O mare parte din detenția de la Aiud și-a
petrecut-o în celula nr. 281.
Din 1963, după
eliberarea din închisoare, a fost amenințat permanent, urmărit de Securitatea
comunistă.
La înmormântarea sa din cimitirul Bellu Catolic, la 29 aprilie 1975, singurul literat care a
îndrăznit să participe la ceremonia funerară și să citească din versurile lui
Gyr a fost, potrivit unui martor ocular, poetul Romulus Vulpescu.
- 1942: S-a născut John Irving, romancier britanic
John Irving (n. 1942) a fost pe rând antrenor de lupte,
profesor universitar, actor, prozator și scenarist.
Încurajat de întâlnirea pe care și azi o socotește
providențială cu John Yount, un tânăr romancier din sudul Americii, își alege
teme atractive, unele surprinzătoare, și debutează cu Setting Free the Bears,
un roman despre tentativa unor iubitori de animale de a elibera urșii de la
Grădina zoologică din Viena.
Cu un box-office mai bun cu fiecare titlu, publică o serie
de cărți care fie cunosc transpuneri cinematografice de calitate (The World
According to Garp, The Cider House Rules), fie rămân borne epice ale unui
palmares elogiat de revistele literare (The Water-Method Man, The 159-Pound
Marriage, A Prayer for Owen Meany, A Son of the Circus, A Widow for One Year).
Cărțile lui Irving demontează tabuuri dragi societății
americane, propun personaje greu de uitat și radiografiază o viață la care
mulți râvnesc fără să-i cunoască dedesubturile.
- 1949: Căpitanul James Gallagher a încheiat cu succes primul zbor non-stop în jurul Pământului.
Avionul său, Lucky Lady II,
a aterizat cu bine la baza Fort Worth din Texas, Statele Unite, după un zbor de
94 de ore şi un minut.
Primul zbor non-stop în jurul lumii a fost făcut de o echipă
de aviatori ai Forțelor Aeriene a SUA în 1949. Decolând de la baza aviatică
Carswell din Fort Worth, Texas pe 26 februarie, Căpitanul James Gallagher cu un
echipaj de 14 oameni s-a îndreptat înspre est în Superfortăreața B-50, numită
Lucky Lady II. Au fost realimentați de 4 ori, în aer de avioanele tanc KB-29 din
Escadronul 43 de Alimentare în Aer, deasupra la Azore, Arabia Saudita, Filipine
si Hawai. Ocolul a fost terminat în 2 martie, după o călătorie de 94 ore și 1
minut, acoperind 37 743 km (23 452 mile) cu o medie de 398 km/h (249 mph).
În 1949 Capitanul James Gallagher cu un echipaj de 14 a dus
Lucky Lady II în primul zbor nonstop în jurul lumii. Au fost realimentați de 4
ori în aer de avioanele tanc KB-29.
- 1962: S-a născut Jon Bon Jovi, cîntăreț American
John Francis Bongiovi, Jr. (n. 2 martie 1962, Perth Amboy,
New Jersey), cunoscut ca Jon Bon Jovi, este un actor, cântăreț, chitarist și
compozitor american, lider și vocalist al formației Bon Jovi.
A fost ales de revista „People” (SUA) între primii 50 cei
mai frumoși oameni din lume în 1996, iar în noiembrie 2000 aceeași revistă l-a
desemnat cel mai sexy star rock.
A fost audiat pentru rolul lui Ashe din „The Crow: City of
Angels” (1996), dar a pierdut în favoarea actorului francez Vincent Perez.
Are patru copii cu Dorothea Hurley: Rose (b. 1993), Jesse
James Louis (b. 1995), Jacob Hurley (b. 2002) și Romeo Jon (b. 2004).
Cântecul „August 7” de pe albumul său solo „Destination
Anywhere” a fost dedicat fiicei prietenului și managerului său Paul Korzilius,
care a murit la vârsta de 6 ani pe data de 7 august 1996, în circumstanțe
misterioase.
Îi place să se uite la filme, să conducă, să doarmă, să
mănânce de la fast-food, să meargă la sală, să joace fotbal și, de asemenea, să
petreacă timp cu familia și să se joace cu câinele său Copper.
Îi place să poarte blugi și cămăși.
Are ochii sensibili la lumina soarelui și la fumul de
țigară, din acest motiv purtând mereu ochelari de soare. Primăvara are mereu
alergii și febră ridicată.
A început să fumeze în 1994 în timpul filmărilor pentru
„Moonlight and Valentino”. S-a lăsat o vreme, pentru a fuma din nou după
turneul din 1996 din simplul motiv că îi place să fumeze. Mama sa este Carol
Sharkey, unul dintre primii iepurași Playboy.
Acționar majoritar al Philadelphia Soul (echipa care joacă
în Arena Football League). Trupa sa „Bon Jovi” a devenit cunoscută după ce a
câștigat un concurs organizat de un post de radio din New York, la începutul
anilor `80. Cântecul câștigător a fost „Runaway”. Albumul „Have a Nice Day” a
ajuns pe locul I în Australia, Olanda, Austria, Germania și Canada după doar o
săptămână de la lansare.
- 1969: S-a efectuat primul zbor al supersonicului franco-britanic de călători, Concorde 001, care a depăşit viteza sunetului la 01.10.1969.
Concorde 001 a efectuat primul zbor de test din Toulouse pe
2 martie 1969 şi a atins viteza supersonică pe 1 octombrie.
Aerospatiale-BAC Concorde a fost un avion supersonic de
pasageri, un proiect comun al guvernului francez şi al celui britanic. În total
au fost construite 20 de aeronave, la costuri foarte mari suportate de cele
două guverne, din bani publici.
Concorde a zburat pentru prima dată în 1969, intrând în
serviciul comercial în 1976. Aeronava a operat zboruri transatlantice din
Heathrow, Londra (British Airways) şi Charles de Gaulle, Paris (Air France)
către JFK, New York şi Dulles, Washington, zburând la viteze record. Practic,
Concorde reuşea să parcurgă distanţa dintre destinaţiile de mai sus în mai
puţin de jumătate faţă de timpul mediu al celorlalte avioane.
Un accident din 25 iulie 2000, efectele economice ce au
urmat evenimentelor din 11 septembrie 2001, precum şi alţi factori au făcut ca
zborurile să înceteze pe 24 octombrie 2003.
Caracteristicile tehnice ale avioanelor Concorde
Concorde a adus multe inovatii in domeniul industriei
aerospatiale, pe langa depasirea vitezei supersonice. Printre acestea trebuie
mentionate:
-a fost primul avion comercial care a folosit circuite
hibride;
-aripile cu forma specifica;
-a beneficiat de un precursor al actualului FADEC pentru
controlul motoarelor;
-forma specifica a botului, pentru o vizibilitate mai buna
la aterizare;
-atingea viteza maxima de 2.179 km/h (Mach 2,04);
-era construit in mare parte din aluminiu, pentru a avea o
greutate redusa;
-pilot automat de la decolare pana la aterizare;
-sistem analog de control al zborului.
Caracteristici generale:
-echipajul: 3 persoane (2 piloti, 1 inginer de bord)
-capacitate: intre 92-120 pasageri
-lungime: 61,66 metri
-anvergura aripilor: 25,6 metri
-inaltime: 12,2 metri
-greutate: 78,700 kg
-motoare: 4 Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk 610 turbojet
-capacitate maxima combustibil: 95,680 kg
-comsum: 13,2 kg/km
Daca in mod normal un avion de pasageri are nevoie de 8 ore
sa zboare de la Paris la New York, o aeronava supersonica parcurgea aceasta
distanta in doar 3,5 ore.
Altitudinea la care zbura Concorde era de 18.300 de metri,
fata de 10.000 in cazul unui avion obisnuit, iar viteza de croaziera ajungea la
2.140 km/h.
Primele curse de pasageri au inceput in ianuarie 1976, pe
ruta Londra-Bahrain si Paris-Dakar-Rio, ulterior fiind introdusa si cursa
Paris-Caracas. In Statele Unite, avioanele Concorde aveau drept de aterizare
doar pe anumite aeroporturi, din cauza poluarii sonore, iar India a interzis
atingerea vitezei supersonice deasupra spatiului sau aerian.
Cum decurgea un zbor supersonic, la bordul Concorde
Criza petrolului din 1979 a afectat și mai mult profitul
acestor avioane, care consumau mult combustibil. În plus, nici pasagerii nu
erau prea mulțumiți, având în vedere că prețul unui bilet era extrem de
piperat.
Spre deosebire de alte avioane, Concorde avea numai 100 de
locuri, dispuse într-o singură clasă și organizate câte 4 locuri pe lățime,
separate două câte două de un culoar. Înălțimea tavanului era foarte mică, de
maximum 1,8 metri, nu era loc suficient pentru bagajele de mână, iar scaunele
de piele erau înghesuite, locul pentru picioare fiind comparabil cu al unei
clase economice.
Confortul pasagerilor care își permiteau să cumpere bilete
la un Concorde lasa în mod clar de dorit, dar nici experința zborului
supersonic nu era memorabilă, așa cum se așteptau călătorii. Momentul în care
se depășea viteza sunetului era anunțat de pilot și apoi afișat pe un ecran,
altfel pasagerii nu simțeau nimic deosebit.
Existau însă detalii care compensau aceste aspecte nedorite.
Serviciul la bord era impecabil, iar altitudinea de croazieră permitea să fie
observată ușor curbura Pământului. Nici turbulențele nu erau o problemă la acea înălțime.
În timpul vitezei supersonice, din cauza forței de frecare a
aerului, învelișul exterior al avionului se încălzea la peste 100 de grade
Celsius, iar geamurile erau călduțe la atingere, deși afară aerul avea -60 de
grade.
Tragediile care au îngropat un proiect inovator
Concorde a fost cel mai sigur avion din lume până la
tragedia din 25 iulie 2000, când toți cei 100 de pasageri și-au pierdut viața
după prăbușirea zborului Air France 4590 în Gonesse, Franța. În timpul
decolării, o piesă matalică, pierdută de la un alt avion, a tăiat o roată,
aceasta a luat foc, iar incendiul a dus la explozia în flăcări a aeronavei.
Accidentul a fost pentru Concorde începutul sfârșitului.
Constructorii au fost nevoiți să aduca numeroase îmbunătățiri, pentru evitarea
altor accidente. Cu toate acestea, pasagerii au început să evite aceste
avioane, specticismul lor crescând și mai mult după tragedia din 11 septembrie
2001 de la WTC.
Astfel, în 2003, Air France și British Airways au anunțat că
vor scoate din circulație avioanele Concorde. Ambele companii aeriene invocau
lipsa clienților și costurile foarte mari pentru intreținere. Imediat după
aceste declarații, Sir Richard Branson s-a oferit să cumpere aeronavele cu câte
5 milioane de lire fiecare, pentru compania sa aeriană, Virgin Atlantic. Oferta
lui a fost însă refuzată.
În decursul scurtei sale existențe, Concorde a stabilit
câteva recorduri mondiale care nu vor fi doborâte prea curând. Pe 7 februarie
1996 a zburat de la New York la Londra în numai 2 ore, 52 de minute și 59 de
secunde, iar în august 1995 a făcut ocolul Pîmântului în doar 31 de ore, 27 de
minute și 49 secunde, incluzând 6 opriri pentru realimentare.
În ciuda eșecului Concorde, proiectul unui avion supersonic
nu a fost abandonat. În 2003, EADS, compania care deține Airbus, a anunțat că
vrea să realizeze un urmaș al Concorde, mai mare și mai rapid.
Doi ani mai târziu, agenția japoneză de explorări spațiale a
spus că testează deja un avion supersonic cu o capacitate de 300 de pasageri.
Proiectul ar putea să devină realitate în jurul anului 2020.
În 2008, compania Aerion a primit deja pre-comenzi ale
avionului supersonic Aerion SBJ, în valoare totală de 3 miliarde de dolari.
În anul 2011 a fost prezentat proiectul ZEHST, o aeronavă
hipersonică, realizată de Japonia în colaborare cu EADS. Aceasta poate atinge
viteza de 4.800 km/h.
- 1972: Pioneer 10 a fost lansată pe orbita planetei Jupiter. Aceasta a fost prima sondă de explorare în afara spaţiului terestru.
Misiunea a fost un real succes, Pioneer 10 fiind prima sondă
spaţială care, după ce în decembrie 1973 a trecut prin centura de asteroizi a
lui Jupiter, s-a apropiat la numai 130.000 de kilometri de imensa planetă şi a
transmis imagini cu prim-planuri.
La 10 ani după acest eveniment, Pioneer 10 a depăşit
sistemul solar şi a efectuat primele transmisiuni din spaţiul interstelar.
Pe 31 martie 1997, misiunea a fost declarată oficial
închisă, însă sonda a continuat să trimită date spre Terra.
Pe 23 ianuarie 2003, sonda a transmis ultimele mesaje, dată
după care NASA a anunţat că Pioneer 10 nu mai are resurse energetice pentru a
efectua transmisiuni către planeta noastră.
***
Antiteze
de Radu Gyr
N-ai dezmierda, de n-ai şti să blestemi;
surâd numai acei care suspină
Azi n-ai zâmbi, de n-ar fi fost să gemi
de n-ai fi plâns, n-ai duce-n ochi lumină.
Şi dacă singur rana nu-ţi legai
cu mâna ta n-ai unge răni străine
N-ai jindui după un colţ de rai
de n-ai purta un strop de iad în tine.
Căci nu te-nalţi în slăvi până nu cazi
cu fruntea grea în pulberea amară.
Şi dacă-nvii cu cântecul de azi
e c-ai murit cu lacrima de-aseară.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!