Este a 95-a zi a anului.
Au mai rămas 270 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 06 h 50 m și apune la 19 h 48 m.
Citatul zilei
„A fi politician înseamnă să fii capabil
să spui dinainte ce se va întâmpla mâine, săptămâna viitoare, luna viitoare.
Iar apoi să poți explica de ce nimic din toate astea nu s-a întâmplat.”
(
Winston Churchill)
Ziua automobilistului în România
Ziua Automobilistului este sărbătorită la 5 aprilie, dată ce marchează
înfiinţarea, la 5 aprilie 1904, a Automobil Clubului Român, de către un
grup de automobilişti amatori, constituiţi în Adunarea Generală.
Întrunirea a avut loc la Hotel Bulevard din Bucureşti. Automobil Clubul
Român se înscrie în analele mondiale printre primele 10 cluburi
centenare din Europa şi printre primele 14 cluburi centenare din lume.
Ziua automobilistului în România: sărbătoarea își are originile la începutul secolului XX, când la data de 5 aprilie 1904, la inițiativa pilotului George Valentin Bibescu, în salonul de onoare al Hotelului Boulevard din București (clădire existentă și în prezent), un grup de automobiliști, constituiți în Adunarea Generală, a hotărât și a semnat actul de înființare a primei asociații a automobiliștilor din țara noastră: Automobil Clubul Român.
Ziua automobilistului în România: sărbătoarea își are originile la începutul secolului XX, când la data de 5 aprilie 1904, la inițiativa pilotului George Valentin Bibescu, în salonul de onoare al Hotelului Boulevard din București (clădire existentă și în prezent), un grup de automobiliști, constituiți în Adunarea Generală, a hotărât și a semnat actul de înființare a primei asociații a automobiliștilor din țara noastră: Automobil Clubul Român.
La 5 aprilie 1904 a luat fiinta
Automobil Clubul Roman, asociatia automobilistilor din Romania, care s-a
inscris printre primele 10 cluburi auto din Europa si printre primele 14 din
lume, constituind o expresie a civilizatiei tarii noastre la inceputul secolului
XX. Aceasta zi memorabila a fost consacrata, de numeroase decenii, ca Zi a
Automobilistului din Romania, care, in acest an, marcheaza 108 ani de existenta
a Automobil Clubului Roman.
România se afla printre primele 10 țări
din Europa și printre primele 14 pe plan mondial care și-au constituit un club
auto. Câteva luni mai târziu, în septembrie 1904, a avut loc prima cursă de
automobile din România organizată de ACR pe traseul București – Giurgiu –
București (120 km), țara noastră fiind printre primele 6 țări din lume care au
organizat concursuri auto, după Franța, SUA, Germania, Italia și Austria.
România este una din primele țări care
au introdus, înainte de sfârșitul veacului al XIX-lea, automobilele în
circulație. Primul automobil care a apărut pe străzile românești, în martie
1898, se numea trăsura-mobil și a fost adus în capitală de Dr. Thomas Tomescu.
Acesta l-a achiziționat de la prima expoziție de automobile care s-a ținut la
Londra, în 1896.
Evenimente de-a lungul timpului...
- 1722: Exploratorul olandez Jacob Roggenven a descoperit o insulă în Oceanul Pacific, pe care băștinașii o numeau Rapa Nui.
Descoperitorul a botezat-o Paasch Eyland (Insula Paștelui).
Insula Paştelui - sau Rapa Nui, cum îi
spuneai indigenii - este faimoasă pentru cele peste 800 de statui uriaşe,
denumite moai, care se găsesc pe întinderea sa.
Primii exploratori europeni au ajuns pe
insulă în anul 1722 în Duminica Paștelui, de unde și denumirea insulei.
Expediția era condusă de capitanul Jacob Roggevven și veneau din Olanda. Au
remarcat existența a trei rase diferite: dacă unii aveau pielea închisă la
culoare, alții pielea roșiatica, erau și baștinași care aveau pielea galbenă și
părul roscat.
În anul 1770 are loc o nouă expediție pe
insulă. Exploratorii au remarcat aceeași populație prietenoasă și pământuri
lucrate. Patru ani mai târziu, o altă expediție oferă o imagine a insulei total
diferită. Pământul era nearat, oamenii erau agitați și demoralizati, și dacă
până atunci nu erau înarmați, acum purtau sulițe și bastoane.
Imensele statui fuseseră răsturnate, iar
adoratorii lor dispăruseră. În secolul XIX, insula Paștelui a devenit ținta
negustorilor de sclavi, iar în 1862 populația a fost distrusă în urma unei
razii peruviene.
Numele de „Insula Paștelui” a fost dat
de către exploratorul olandez Jacob Roggeveen, primul vizitator european, care
a descoperit insula în duminica Paștelui din 1722 în vreme ce căuta o altă
insulă (Insula lui Davis) și a denumit-o Paasch-Eyland (Insula Paștelui în
olandeză). Numele oficial al insulei, în limba spaniolă, este Isla de Pascua,
ceea ce înseamnă chiar „Insula Paștelui”.
Numele în limba rapa nu-i al insulei,
„Rapa Nui” sau „Marea Vâslă”, a fost monetizat în urma raidurilor efectuate de
către căutătorii de sclavi din secolul XIX, datorită asemănării cu numele Rapa,
care aparține unei insule din arhipelagul Bass din Polinezia Franceză (Rapa Iti
sau Mica Rapa).
Insula Paștelui - misterioasele statui
"moai"
Cele mai faimoase rămășițe ale acestei
culturi sunt giganticele statui numite "moai" și masivele platforme
de piatră numite "ahu". Sunt cel puțin 700 de astfel de statui
împrăștiate pe insulă în diferite stadii de lucru. Toate aceste statui sunt
sculptate din piatra vulcanului Rano Raraku.
Moai - statuile într-un număr mare în
toată insula sunt împărțite în două categorii: statuile vulcanului -
"ochii care privesc cerul" și statuile celelalte, cu un stil diferit,
cu spatele întors spre mare, dominând Ahu-urile, singurele care au ochii
deschiși.
Ochii le impregnau identitate căpătată
odată cu așezarea lor pe cavourile în care se odihneau morții, abia aici
sculptorii le deschidea ochii. Zeul Make-Make avea ochii nemăsurat de mari.
Moai variază de la 3 la 12 metri înălțime, și de la 3 la 14 tone.
Statuile, în majoritate, au 14 tone greutate dar s-au întâlnit și unele de 80 de tone - numai una singură depășește 270 de tone. Se considera că cele mai vechi statui au fost sculptate în jurul anului 700, dar majoritatea provine din perioada 1000-1500.
Unele dintre statui sunt căzute cu fața
la pământ - au deschis cavourile de piatră.
Tradiția locală spune că statuile s-au
deplasat singure, dar în urma unor investigații s-a descoperit că centrul de
greutate al lor este deplasat înspre centru, așa că puteau să le tracteze cu
ajutorul unor frânghii.
În funcție de mărimea statuilor erau
necesari 50-150 de oameni pentru a le transporta. Un băștinaș spune că
"statuile înaintau în picioare, rotindu-se în semicerc la baza lor
circulară."
Capetele statuilor sunt exagerat de mari
în comparație cu restul trupului și au urechi alungite și bărbi ascuțite.
Statuile nu au picioare și pe deasupra, fapt extrem de intrigant, în limba
insularilor există un verb ce semnifică deplasarea fără ajutorul picioarelor.
Credința pascuană spune că "cei pe care nu crește lichenul sunt încă
vii".
Nu a fost descoperit scopul pentru care au fost construiți coloșii, dacă îi reprezintă pe zeii băștinașilor sau de ce privirea lor este îndreptată spre mare. Astfel, uriașii se adaugă altor mari enigme ale lumii și stau mărturie unor civilizații de mult apuse.
Statuile erau simboluri ale puterii și
autorității, atât religioasă cât și politică. Se crede că toate obiectele
sculptate de către polinezienii antici erau impregnate cu o esență magică,
spirituală numită de către localnici "mana".
- 1874: A avut loc, la Viena, premiera operetei Liliacul, de Johann Strauss (fiul).
Liliacul (în germană Die Fledermaus )
este o operetă în trei acte de Johann Strauss-fiul.
Libretul: Karl Haffner și Richard Genée,
după nuvela "Le Reveillon" de Henri Melhac și Ludovic Halévy.
Acțiunea se petrece în ultima zi a
anului 1870 și în noaptea de revelion 1870-1871, în castelul austriac Weinberg.
Premiera a avut loc la Viena, la
„Theater an der Wien“, pe data de 5 aprilie 1874.
Johann Strauss (n. 25 octombrie 1825 în St.Ulrich, azi parte a Vienei – d. 3 iunie 1899, Viena) a fost un compozitor austriac, fiul lui Johann Strauß (tatăl).
Își face ucenicia muzicală sub atenta
supraveghere a tatălui său. Debutează ca dirijor la 19 ani, stârnind admirația
celor din jur. Presa îi remarca talentul, iar admiratorii și prietenii lansează
sloganul: "Noapte bună Lanner, bună seara, Strauss-tatăl, bună dimineața
Strauss-fiul !".
Cutreieră lumea cu orchestra sa, având
un succes răsunător. În anii 1846-1847 a efectuat turnee în Ungaria, Transilvania
și Țara Românească. Paralel cu activitatea concertistică, desfășoară o
prodigioasă activitate de creație, dând valsului, printr-un colorit orchestral
foarte bogat, o valoare artistică deosebită. Dintre cele peste 140 de valsuri,
create de el, unele și-au câștigat celebritatea: "Dunărea albastră",
"Viață de artist", "Sânge vienez", "Vals
imperial", "Povești din pădurea vieneză", "Vin, femei și
cântec",„Vocile primăverii”
La îndemnul prietenilor și al
compozitorului francez Jacques Offenbach, care vine la Viena în anul 1864, să-l
cunoască personal, acesta abordează genul operetei. În anul 1871 are loc
premiera primei operete "Indigo und die 40 Räuber", urmată, în 1873,
de "Carnavalul de la Roma". Perioada de aur a operetei vieneze este
inaugurată de "Liliacul". Valsul este motivul de bază în țesătura
muzicală a operetelor sale. Reprezentant de frunte al operetei clasice vieneze,
el se află și astăzi în conștiința publicului iubitor al acestui gen.
- 1884: S-a născut Ion Constantin Inculeţ, om politic român, preşedintele Sfatului Ţării al Republicii Democratice Moldoveneşti, ministru, membru titular (din 1918) al Academiei Române.
Ion Inculeţ a fost căsătorit cu principesa Roxana Cantacuzino. Din căsătorie a rezultat fiul Ion I. Inculeţ, Doctor Honoris Causa al Universităţii Western Ontario din Canada, Membru de onoare al Academiei Române, director al centrului de electrostatică aplicată al Universităţii Western Ontario.
Ion C. Inculeţ s-a născut în satul
Răzeni, judeţul Chişinău, în familia lui Constantin şi a Mariei Inculeţ. A
absolvit şcoala primară în satul natal, iar în anul 1894 a fost admis la Şcoala
teologică din Chişinău, subordonată Seminarului teologic. A absolvit-o cu note
foarte bune, obţinând drepul de a se înscrie la Seminar. A studiat în acelaşi
an cu viitorii deputaţi şi demnitari de stat Vasile Bârcă şi Pantelimon Erhan.
A optat pentru o facultate de ştiinţe exacte şi s-a înscris într-adevăr la
facultatea de fizică şi matematică a Universităţii Dorpat, însă după un an de
studii, s-a transferat la Universitatea Imperială din Sankt Peterburg, la
Facultatea de fizică şi matematică, pe care a absolvit-o cu diplomă de gradul
I. A avut recomandare pentru profesorat. În anii de studenţie, la Petersburg,
din iniţiativa sa, a fost creată asociaţia studenţilor basarabeni din
Petersburg, Bessarabskoe zemliachestvo. După absolvirea universităţii, a
concurat cu succes la postul de privat-docent, a lucrat la mai multe şcoli
private din Petersburg, predând fizica, matematica şi astronomia. A fost
secretar de redacţie la revistele Vestnik Znania şi Nauchnoe obozrenie, editate
de Wilhelm Bittner, în care a publicat mai multe articole de popularizare a
ştiinţei, fără semnătură. În anul 1917, a fost deputat în Sovietul din
Petrograd din partea eserilor.
La 2 aprilie 1917, s-a format Partidul
Naţional Moldovenesc, cu un program care prefigura o largă autonomie a
Basarabiei şi cerea constituirea Sfatului Ţării, cu rol de conducere executivă.
În aprilie 1917, Ion Inculeţ a revenit în Basarabia, ca emisar al preşedintelui
Guvernului Provizoriu Alexandr Kerenski, în fruntea unui grup de 40 de
basarabeni, studenţi şi profesori din Petrograd, cu scopul de a adânci
cuceririle revoluţiei din februarie. A fost ales deputat în primul parlament al
Basarabiei – Sfatul Ţării, alături de
Pantelimon Halipa, Boris Epure şi Ion Buzdugan, militând activ pentru reîntregirea
neamului românesc. Iniţial, concepţia politică a lui Inculeţ era una de
transformări politice în cadrul Imperiul Rus democratic şi înnoit. Însă, după
preluarea puterii la Petrograd de către bolşevici prin putch-ul din Octombrie,
Inculeţ a evoluat spre alianţa cu România.
La 21 noiembrie 1917, Ion C. Inculeţ a fost ales Preşedinte al Sfatului Ţării. La 6 ianuarie 1918, a avut loc tentativa de preluare a Puterii la Chişinău, de către bolşevici. La 24 ianuarie, Sfatul Ţării a proclamat cu majoritate de voturi independenţa Basarabiei faţă de Imperiul Rus, iar la 27 martie 1918, a proclamat cu majoritate de voturi Unirea cu România, în condiţiile în care Frontotdel-ul şi alte fracţiuni minoritare îi cereau parlamentului insistent să păstreze legătura cu Imperiul Rus. Gherman Pântea, fost ministru în Guvernul Republicii Democratice, a caracterizat activitatea lui Inculeţ: La 21 noiembrie 1917 se deschide Sfatul Ţării, organ care avea să vorbească în numele Basarabiei şi să decidă soarta ei.
Preşedinte al acestui parlament a fost ales în mod unanuim
Ion Inculeţ. El întrunea toate calităţile pentru a ocupa această mare
demnitate: era calm, abil, împăciuitor, şi mai cu seamă extrem de răbdător.
Inculeţ, în toate împrejurările, a
dovedit un calm desăvârşit şi sânge rece. Nicio hotărâre pripită, niciun pas
nechibzuit. Adeseori spunea: Dacă Dumnezeu ne va ajuta ca odată cu Unirea să
rezolvăm şi radical şi reforma agrară, adică să dăm pământ ţăranilor, voi fi
cel mai fericit om.
Hotărârea Sfatului Ţării din 27 martie 1918 de unire a Republicii Democratice Moldoveneşti (Basarabia) cu România, semnată de Ion Inculeţ în calitate de Preşedinte al Sfatului Ţării şi de Ion Buzdugan în calitate de secretar, a fost consfinţită ca stare de fapt prin decretul regal semnat la 9 aprilie 1918, de Regele Ferdinand.
Basarabia a început astfel procesul de
reîntregire, iar Ion Inculeţ a rămas în memoria neamului ca unul din
principalii ctitori ai României Mari. Ca semn de preţuire şi la recomandarea
lui Petru Poni, a fost ales în anul 1918 membru al Academiei Române, Secţia
Ştiinţifică.
În toamna anului 1919, a luat naştere
Partidul Ţărănesc din Basarabia, condus de Ion Inculeţ şi de Pan Halipa. Cei
doi lideri, făcând parte şi din guvernele de la Bucureşti, au considerat
problema regionalismului drept un fenomen periculos în derularea normală a
integrării şi au propus fuziunea cu partide tradiţionale din România. Ion
Inculeţ a optat să colaboreze cu liberalii. Ca urmare, în ianuarie 1922, a
intrat în guvernul prezidat de Ion I. C. Brătianu, ca Ministru de Stat, iar în
anul 1923, gruparea sa a fuzionat cu Partidul Naţional Liberal. Ion Inculeţ a
mai deţinut şi funcţiile de ministru al sănătăţii publice, ministru de interne,
ministru al comunicaţiilor şi vice-preşedinte al Consiliului de miniştri în
Guvernul României, condus de Ion Gh. Duca (1933-1937).
În anul 1940, referindu-se la soarta Basarabiei şi Unirea din 1918, el spunea: Basarabia a fost smulsă din trupul Moldovei prin forţă, cu călcarea oricărui drept şi a oricărei dreptăţi, în anul 1812. Autonomia promisă la anexare, cu păstrarea limbei române în toate dregătoriile, a fost degrabă retrasă. Basarabia fiind încetul cu încetul transformată într-o simplă gubernie rusească. O sută de ani a durat prigonirea de către Rusia Ţaristă – o sută de ani a durat cu dârzenie rezistenţa acestui minunat popor moldovean dintre râurile Prut şi Nistru pentru conservarea limbii, pentru păstrarea fiinţei naţionale. Niciodată în cursul acestui veac nu s-a stins focul sfânt al conştiinţei naţionale. Şi odată ce împrejurările deveneau favorabile, acest foc se transforma în flacără, care mistuia cât putea mai mult din piedicile ce erau puse la în calea Unirii cu toţi românii.
În această stare tensionată de spirit şi
sub ameninţarea represaliilor legionare (care îl vizau direct ca Ministru de
Interne), în seara zilei de 19 noiembrie 1940, Ion Inculeţ s-a stins din viaţă
în rezultatul unui atac de cord. La înmormînatre a ţinut un discurs Vasile
Bârcă, care a spus: Ceea ce caracterizează îndeosebi viaţa şi opera lui Ion
Inculeţ este modestia şi blândeţea lui nesfârşită, temeinica sa pregătire,
însoţită de tactul şi calmul ce-l caracterizează şi, mai presus de toate, calda
lui iubire de popor, de ţară şi de Basarabia lui natală, pe care a iubit-o cu
toate puterile minţii şi sufletului său.
- 1904: București: a luat ființă Automobil Club Regal, în prezent Automobil Club Român ACR.
Automobil Clubul Român este cel mai mare
club automobilistic din România. Clubul a luat ființă pe data de 5 aprilie 1904
în salonul de onoare al Hotelului Boulevard din București. Printre președinți
s-au numărat George Valentin Bibescu (? – 22 martie 1924), Ion M. Mitilineu (22
martie 1924 – iulie 1946) și Constantin Niculescu (7 martie 1994 – prezent),
iar ca președinți de onoare, Ferdinand I, Principesa Maria, Carol al II-lea și
Regele Mihai (1940 – 1947).
- 1908: S-a născut Herbert von Karajan, dirijor austriac (d. 1989)
Herbert von Karajan, sau Heribert Ritter
von Karajan, în Austria Ritter fiind rangul nobiliar de cavaler (n. 5 aprilie
1908, Salzburg - d. 16 iulie 1989, Salzburg) a fost un dirijor austriac de
origine aromână.
Herbert von Karajan s-a născut la
Salzburg, în Imperiul Austro-Ungar la 5 aprilie 1908, într-o familie înstărită,
ca fiu al lui Ernst și al Martei von Karajan. Familia von Karajan provenea
dintr-o familie aromână (Gheorghe Ion Caraion), după unele surse, sau greacă
(Gheorghios Ianis Karaianis), după altele, din orașul Kozani, Rumelia, atunci
provincie otomană (actualmente în Macedonia de vest, care aparține Greciei.În
1767 el și fratele său s-au mutat la Viena sau, poate, la Chemnitz, în Saxonia,
unde au fost printre fondatorii industriei textile a Saxoniei. Ambii frați au
fost înnobilați la 1 iunie 1792 de Frederic August, pe atunci principe elector
al Saxonei, cu dreptul adăugării prepoziției „von” numele de familie: „von
Karajan”. Unul din ascendenții lui Herbert von Karajan a fost germanistul
vienez Theodor von Karajan.
Prin desființarea oficială a aristocrației în 1919 în Austria, familia von Karajan și-a pierdut de asemenea dreptul de a folosi particula nobiliară „von”. Dirijorul a pretins autorităților austriece să i se acorde dreptul de a refolosi particula „von”, altminteri va refuza să mai susțină concerte în Austria. Autoritățile i-au acceptat derogarea de la lege, ca „nume artistic”.
Mama, Martha Kosmač, era de origine
slovenă, din satul Mojstrana, ducatul Carniola (Krain), Austro-Ungaria,
actualmente Slovenia.
Karajan a început studiul pianului la 4
ani, a studiat la Conservatorul „Mozarteum” din Salzburg (1916-1926) și a
continuat studiile la Academia de Muzică din Viena până în 1929. În anul 1928 a
debutat ca dirijor șef al orchestrei din Ulm, Germania, unde a activat până în
1934. În 1929 a dirijat opera Salomea la Festspielhaus din Salzburg. În 1935 a
fost numit la prestigioasa orchestră din Aachen, devenind cel mai tânăr dirijor
al Germaniei.
În 1933 von Karajan a aderat ca membru
al Partidului Nazist, ceea ce i-a facilitat cariera spectaculoasă. S-a
susținut că dirijorul a făcut acest pas din arivism și nu din convigere
politică, având în vedere că în 1942 s-a căsătorit, în pofida legilor rasiste
în vigoare, cu Anita Gütermann, de origine evreiască. Cert este că el a
completat formularul de adeziune la Partidul Nazist la 8 aprilie 1933 la
Salzburg, cu cinci ani înainte de Anschluss. A primit carnetul de membru cu nr.
3 430 914, iar concertele și le începea mereu cu imnul partidului nazist,
„Horst-Wessel-Lied”.
Herbert von Karajan la pupitrul
orchestrei Odeonul din Atena, în Teatrul Antic Herodian, 1 iunie 1939.
În 1937 a fost numit dirijor la opera de
stat din Viena, iar în 1938 a dirijat „Fidelio” la opera de stat din Berlin,
unde a rămas timp de 35 de ani. La 20 aprilie 1939, entuziasmat de
interpretarea tânărului dirijor, Hitler i-a acordat titlul creat ad-hoc
„dirijor național” (în germană „Staatskapellmeister“).
A revenit ca director artistic al operei de stat din Viena (1957 - 1964) și al Festivalului de la Salzburg (1956 - 1960). Din 1948 a colaborat și cu teatrul La Scala din Milano. Renumele internațional și l-a dobândit cu înregistrarile făcute cu Filarmonica din Berlin.
Împreună cu regizorul francez Henri-Georges
Clouzot, Karajan a produs filme ale concertelor și operelor dirijate. A vizitat
Statele Unite împreună cu Orchestra Philharmonia din Londra, iar în toamna lui
1955 a dirijat Orchestra Philharmonia în 24 de concerte.
Ca dirijor la orchestrele filarmonice
din Salzburg, Viena, Berlin, Londra, Karajan a devenit o valoare incontestabilă
a patrimoniului cultural-artistic universal. A fost director al orchestrei
filarmonice din Viena, director și dirijor al orchestrei filarmonice din
Berlin. A înregistrat sute de discuri, colaborând și cu mulți din marii soliști
ai lumii: Anne-Sophie Mutter (favorita sa), Evgheni Kissin, Lazar Berman,
Elisabeth Schwarzkopf, Luciano Pavarotti, Vladimir Horowitz, Sviatoslav
Richter, Nigel Kennedy ș.a. Alți mari muzicieni, ca Isaac Stern și Ițhac
Perlman, i-au refuzat colaborarea din cauza trecutului său nazist.
- 1929: A fost aprobată legea privind contractele de muncă
în România, prin care s-au reglementat relaţiile de muncă
dintre patroni şi salariaţii din industrie şi comerţ, precum şi stabilirea
duratei zilei de muncă, dreptul la concedii de odihnă, dreptul la preaviz în
caz de concediere etc.
- 1932: S-a născut Fănuș Neagu,
povestitor, memorialist, nuvelist, romancier și dramaturg roman; scenarist sau
creator de dialoguri; a îndeplinit funcția de director al Teatrului Național
din București (1993-1996); membru corespondent al Academiei Române (1993) și
membru titular în anul 2001.
În anul 1954, a debutat cu povestirea
„Dușman cu lumea”, în revista „Tânărul scriitor”. În anul 1960, a avut loc
debutul editorial cu volumul de povestiri „Ningea în Bărăgan”, volum retipărit
în 1964 sub titlul „Cantonul părăsit”. În anul 1960, a publicat „Somn de la
amiază”, iar în 1962 „Dincolo de nisipuri”. În anul 1967, a publicat „Vara
buimacă”, piesa „Scoica de lemn”, care, peste ani, s-a jucat la Teatrul Nottara
din București.
În anul 1985, i s-a jucat piesele
„Echipa de zgomote”, la Teatrul Majestic, și „Olelie”, la Teatrul Național din
București, iar în anul 1993, i s-a jucat, la Teatrul Național din București și
la Teatrul Național din Timișoara, piesa „Casa de la Miezul Nopții sau Paiața
sosește la timp”.
În anul 1994, a republicat „Dincolo de
nisipuri”, nuvele, la Editura Porto-Franco, Galați.
- 1933: S-a născut Romulus Vulpescu, poet, prozator, traducător român (d. 2012)
Romulus Vulpescu (n. 5 aprilie 1933, Oradea – d. 18 septembrie 2012, București) a fost un poet, scriitor, traducător, editor, publicist și politician român.
Este fiul Elenei (născută Botez) și al
lui Constantin Vulpescu, maistru militar armurier. A fost căsătorit cu
prozatoarea Ileana Vulpescu, cu care a avut o fiică, Ioana (d. 2012).
Romulus Vulpescu a fost și un renumit
traducător.
Francois Villon, Rabelais sau Dante
Alighieri sunt doar câțiva dintre marii scriitori străini tălmaciți în română
de autor. S-a încumetat chiar să traducă într-o exemplară formă "Craii de
Curte Veche" din română în franceză.
A fost ,și un mare publicist, a lucrat
ca editor dar a cochetat și cu lumea teatrului, fiind pentru o scurtă perioadă
director al Teatrului Mic din București. Romulus Vulpescu a încetat din viață
la vârsta de 79 de ani pe 18 septembrie 2012.
Cele mai importante lucrări ale lui
Romulus Vulpescu rămân "Proza – Exerciții de stil", "Procesul
Caragiale-Caion", "Hancu - ba!".
- 1955: După 50 de ani de activitate, Sir Winston Leonard Spencer Churchill se retrage din viața politică pentru a se dedica scrisului.
În țara sa era numit “Britanicul
mileniului”. În lume era cunoscut ca un politician viclean, ager la minte și un
inamic periculos.
Pentru operele sale, în
special pentru Al doilea război mondial (în șase volume), i se decernează
Premiul Nobel pentru Literatură în 1953, când primește titlul de lord. Printr-o
hotărâre a Congresului va deveni, în 1963, cetățean de onoare al SUA.
Prim-ministru al Regatului Unit al Marii
Britanii și Irlandei de Nord.
Sir Winston Leonard Spencer Churchill (n. 30 noiembrie 1874 – d. 24 ianuarie 1965) a fost un om politic britanic, prim-ministru al Regatului Unit în Al Doilea Război Mondial. Deseori apreciat ca fiind unul din cei mai mari lideri de război ai secolului, a servit ca prim-ministru în două mandate (1940-1945) și (1951-1955). A fost ofițer în Armata Britanică, istoric, scriitor și artist. Este singurul prim-ministru britanic laureat al Premiului Nobel pentru Literatură (în 1953) și a fost prima persoană care a primit titlul onorific de Cetățean de Onoare al Statelor Unite.
Churchill s-a născut în familia
aristocrată a Ducilor de Marlborough. Tatăl său, Lord Randolph Churchill, a
fost un politician carismatic care a îndeplinit funcția de ministru de finanțe.
Mama sa, Jenny Jerome, a fost o americancă care avea o poziție socială
importantă. Ca tânăr ofițer de armată, a participat la bătălii din India
Britanică, Sudan și la Al Doilea Război al Burilor. A fost corespondent de
război și a scris cărți despre acestea.
Fiind în prim planul politicii britanice
pentru cincizeci de ani, a deținut mai multe funcții politice și ministeriale.
Înainte de Primul Război Mondial, a îndeplinit funcțiile de Președinte al
Comisiei de Comerț, Ministru al Afacerilor interne și Prim Lord al Admirități
în cabinetul liberal al lui Asquith. A continuat în poziția de Prim Lord al
Admirități până la Campania Gallipoli. A luptat puțin pe Frontul de vest, la
comanda celui de-al 6-lea batalion al Infanteriei. S-a întors în guvern ca
Ministru al Munițiilor, secretar de stat pentreu război și secretar de stat al
aviației. După război, Churchill a fost din nou numit ministru de finanțe între
anii 1924–1929 în gurvernul conservator al lui Baldwin, luând în anul 1925
decizia ca lira sterilină să redevină convertibilă în aur, la fel cum era după
război, care a pus o presiune deflaționistă pe economia Marii Britanii.
În anii ’30, Churchill a avertizat
parlamentul de pericolul reprezentat de Germania Nazistă și campania sa de
reînarmare. La izbucnirea celui de-Al Doilea Război Mondial, a fost numit din
nou Prim Lord al Admirități. După demisia lui Neville Chamberlain la data de 10
mai 1940, Churchill a devenit prim-ministru. Refuzul constant de a accepta
înfrângerea, predarea, sau un compromis pentru pace a ajutat Marea Britanie în
prima parte a războiului când Marea Britanie era singura țară activ implicată
împotriva lui Hitler. Churchill este cunoscut pentru discursurile și emisiunile
radiofonice despre război. A condus Marea Britanie ca prim-ministru până la
asigurarea victoriei împotriva Germaniei Naziste.
După ce Partidul Conservator a pierdut
alegerile din 1945, a devenit Lider al opoziției. În 1951, a devenit din nou
prim-ministru, până în 1955. După moartea sa, Regina Elizabeta a II-a i-a
acordat onoarea unei „înmormântări de stat”, fastuoase, la care s-au adunat cei
mai mulți oameni politici din istorie.
Numit Cel mai mare britanic din toate timpurile înr-un sondaj din 2002, Churchill este considerat una dintre cei mai influente persoane din istoria Marii Britanii.
- 1964: A intrat în funcțiune primul tren fără conductor, folosit la metroul din Londra.
- 1992: În Kenmore, New York, un bărbat a sărit de la o fereastră de la etajul al patrulea, a căzut pe o maşină şi a supravieţuit.
El a luat imediat liftul, a urcat iar la etajul patru, a sărit şi
a căzut din nou peste aceeaşi maşină, supravieţuind doar cu o gleznă
fracturată.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!