Translate

duminică, 26 august 2018

26 August



Este a 238-a zi a anului.
Au mai rămas 127 de zile până la sfârșitul anului.

Soarele răsare la 06 h 31 m și apune la 20 h 03 m.

Ziua Internaţională a Câinelui


Ziua Internaţională a Câinelui a fost instituită la 26 august pentru a aduce un omagiu patrupedelor care ne sunt mereu alături şi ne alină singurătatea, oferindu-ne prietenia lor şi, mai ales, loialitate.
Ajutorul pe care îl primim zi de zi de la aceste necuvântătoare, fie că sunt câini antrenaţi să ajute persoanele care şi-au pierdut vederea, câini de război sau folosiţi în poliţie, a ajuns să fie de la sine înţeles. Tocmai de aceea, ziua de 26 august s-a dorit să fie un moment de aducere aminte pentru toate dovezile de dragoste pe care ni le oferă amicii noştri patrupezi, dar şi un prilej pentru a face donaţii pentru adăposturile de câini sau de a adopta un prieten blănos.
Curiozități despre căței.
* Mustatile cainelui pot detecta cele mai sensibile miscari din aer. Mustatile sunt sensibile la atingere si sunt situate pe botul cainelui, deasupra ochilor si sub maxilar.
* Peste 33% din proprietarii de caini americani vorbesc la telefon cu cainii lor sau le lasa mesaje pe robot, conform unui studiu al Asociatiei Crescatorilor de Animale din America.


* Cele mai frecvent intalnite nume de caini sunt Molly, Sam, Zach sau Maggie, in timp ce campionul absolut este Max.
* In momentul in care Ulise, deghizat in urs, revine acasa dupa o absenta de 20 de ani singurul care il recunoaste este cainele lui foarte batran, Argos, care a dat din coada de bucurie la revederea stapanului, dupa care a murit.
* 1% din totalul testamentelor din SUA au ca principal mostenitor un caine.
* Paul McCartney a inregistrat un fluierat ultrasonic perceput numai de caini, pentru ciobanescul lui german, la sfarsitul melodiei "A Day in the Life".
* “Millie’s book”, o carte scrisa de Barbara Bush despre cainele ei, un Springer Spaniel englezesc, a fost prezenta pe lista best seller-urilor timp de 29 de saptamani. Aceasta este cea mai populara catelusa apartinand familiilor prezidentiale americane din istorie.
* Aproximativ 40 de milioane de excremente erau depozitate anual pe strazile orasului New York inainte de aparitia, in 1978, a unei legi care ii obliga pe cetatenii orasului sa adune mizeria lasata de animalele lor.

* Pisicile au o memorie mult mai buna decat cea a cainilor? Teste efectuate de cercetatorii de la Universitatea din Michigan au dus la concluzia ca memoria cainilor nu dureaza mai mult de 5 minute in timp ce a pisicilor se poate pastra pana la 16 ore.
* Lupii albi, o rasa de caini de vanatoare foarte rara in Romania in prezent, a fost interzisa de nazisti. Hitler si acolitii lui considerau albul o caracteristica nedorita iar cainii acestei categorii inferiori celorlalti. De asemenea, un alt motiv invocat este acela ca Hitler ura culoarea alba, un simbol al pacii.
* Cainii pot produce doar aproximativ 10 sunete.
* In SUA exista aproximativ 58 de milioane de caini. Cu toate acestea, cainii ocupa locul doi in topul “popularitatii”, dupa pisici care numara peste 66 milioane.
* Cainii transpira prin pernitele labutelor si nu prin saliva.
* Basetii sunt cele mai mici rase de caini folosite pentru vanatoare. Corpul lor este foarte aproape de sol iar acest lucru le usureaza patrunderea si strecurarea prin tuneluri.
* Ogarii au aparut in Anglia inainte de secolul al XIX-lea, fiind crescuti de aristocrati pentru jocurile de vanatoare cu care isi petreceau timpul. Insa rasa a fost descoperita in Egipt inca de acum 5000 de ani!
* Exista 14 mentionari a cainilor in Biblie.
* Cel mai bun prieten al omului foloseste ca metoda de orientare mai mult auzul decat vazul. Cainii percep sunete aflate la o frecventa mult mai inalta decat limita suportata de urechea omului, auzind astfel ceea ce noi nu putem auzi.
* Datorita pupilelor mari si unui unghi de cuprindere vizuala foarte mare cainii pot urmareasca usor obiectele aflate in miscare. De asemenea, cainii vad si atunci cand sursa de lumina este foarte scazuta.
* Din cauza sensibilitatii scazute a papilelor gustative, cainii se orienteaza mai mult dupa miros in alegerea unei mancaruri sau a alteia.
* In monumente, cainele este reprezentat la picioarele unei femei pentru a simboliza afectiunea si fidelitatea, asa cum leul sta la picioarele barbatului, ca simbol al curajului si maretiei.
* Multi cruciati sunt infatisati cu piciorul pe un caine pentru a sugera faptul ca au urmat vointa lui Dumnezeu cu aceeasi fidelitate cu care cainele isi urmeaza stapanul.
* Desi cainii nu au la fel de multe papile gustative ca oamenii (limba lor contine in jur de 1700, in timp ce a omului 9000), acest lucru nu inseamna ca nu pot face diferenta intre mancaruri.
* In timp ce oamenii au doar 5 milioane de receptori olfactivi in nas, cainii au peste 200 de milioane. De aceea cainii apreciaza o mancare ca fiind buna sau rea mai mult dupa miros decat dupa gust.
* Patrupedele din rasa chow-chow au limba albastra in timp ce restul cainilor o au roz.
* In lume se cheltuiesc anual aproximativ 1,5 miliarde de dolari pentru mancarea de caine, de patru ori mai mult decat suma cheltuita pe mancarea pentru bebelusi.

* Pudelii francezi nu sunt, de fapt, originari din Franta. Initial ei erau caini de vanatoare in Europa. Blanurile lor mari ii impiedicau sa inainteze in apa si faceau periatul aproape imposibil, motiv pentru care stapanii lor le tundeau picioarele din spate, infasurandu-le insa gleznele si coapsele, pentru a-i feri de reumatism. Fiecare vanator isi marca animalul cu o funda colorata legata in jurul gatului pentru ca grupurile de vanatori sa-si poata deosebi animalele intre ele.
* Imperecherea intre membrii aceleiasi familii face ca 3 din 10 dalmatieni sa sufere de disfunctionalitati auditive.
* Una dintre mancarurile preferate ale coreenilor este ciorba de caine. Consumata mai ales in sezonul estival, in ciuda protestelor vehemente venite din partea altor nationalitati, ciorba se presupune ca taie setea din timpul verii, creste virilitatea si improspateaza tenul femeilor.

* Lassie a fost interpretata de cativa caini-masculi, in ciuda numelui feminin, deoarece masculii din rasa collie se presupune ca arata mai bine decat femelele in fata camerei de filmat. Actorul principal se numea Pal. Personajul Lassie a aparut pentru prima data in 1930, intr-o nuvela cu titlul Lassie Come-Home, scrisa de Eric Mowbray Knight. Modelul acestui personaj l-a reprezentat Toots, cainele lui Knight.
* Maria Antoaneta avea un prepelicar pe nume Thisbe.
* Aproximativ 95% dintre proprietarii de caini spun ca animalele lor ii fac sa zambeasca cel putin o data pe zi.
* Pechinezii au fost animale sacre in China mai bine de 2000 de ani si reprezinta una dintre cele mai vechi rase de caini din intreaga lume.
* Lupii albi, o rasa de caini de vanatoare foarte rara in Romania in prezent, a fost interzisa de nazisti. Hitler si acolitii lui considerau albul o caracteristica nedorita iar cainii acestei categorii inferiori celorlalti. De asemenea, un alt motiv invocat este acela ca Hitler ura culoarea alba, un simbol al pacii. (stiati-ca.com)


Sfinții Adrian și Natalia


Sfintii Adrian si Natalia, sot si sotie, au trait in Nicomidia, in vremea imparatului Maximian. Adrian era pagan si pretor al Nicomidiei, iar Natalia era crestina. In timpul unei persecutii, vazand curajul si blandetea a 23 de barbati crestini, Adrian, un tanar de 28 de ani, a ales sa devina crestin.
Cand imparatul a auzit cele petrecute, l-a intrebat pe Adrian: “Ti-ai iesit din minti?”. Pretorul Adrian i-a raspuns: “Nu, abia acum mi le-am aflat”.
A fost aruncat in temnita impreuna cu ceilalti barbati crestini. Nu trecusera decat treisprezece luni de la casatoria lor. Cand l-au torturat pe Adrian, Natalia a stat langa el, intarindu-l in credinta.
Inainte de a fi omorat, temnicerii i-au permis sa mearga acasa si sa-si ia ramas bun de la sotie si familie. Natalia, cand a vazut ca Adrian vine acasa, a incuiat usa. Se temea ca acesta a lepadat credinta in Hristos si pentru acest lucru a fost eliberat.
Dar cand a aflat scopul venirii sale, de indata supararea i s-a schimbat in bucurie. Dupa ce si-a luat ramas bun, s-a intors impreuna cu ea la temnita. Pe drum ea l-a indemnat sa nu se ingrijeasca de cele pamantesti, ci sa cugete la bunatatile ceresti.
L-a intarit in suferinta spunandu-i: “Scurte sunt caznele, dar cele ce urmeaza sunt fara de sfarsit; scurta este suferinta, dar slava muceniciei vesnica. Sufera durerea numai putina vreme si curand te vei bucura cu ingerii”.
Dupa torturi prelungite, imparatul a poruncit ca bratele si picioarele mucenicilor sa fie zdrobite cu ciocanul pe nicovala. In aceste chinuri si-au dat duhul Adrian si cei 23 de crestini.
Dupa cateva zile de la trecerea lor la cele vesnice, Natalia l-a vazut pe Adrian in vedenie si acesta i-a descoperit ca in curand va veni si ea in lumina cereasca. Dupa ce timpul s-a implinit conform celor vestite, Natalia si-a dat duhul, alaturandu-se sotului ei in imparatia lui Dumnezeu.
“O, pereche fara de prihana si aleasa Domnului! O, preadorita doime si lui Hristos preaiubita! O, insotire preabuna si lui Dumnezeu fericita! Cine nu se va spaimanta de aceasta, auzind faptele cele mai presus de om? Cum femeia s-a imbarbatat asupra tiranului celui amar, si pe barbatul ei l-a intarit a nu slabi in cele cumplite, ci sa aleaga a muri pentru credinta mai degraba decat a trai. O, graiuri impletite de Dumnezeu ale inteleptei Natalia! O, sfatuiri dumnezeiesti care au strabatut cerurile si au facut pe maritul Adrian cunoscut catre insusi scaunul Imparatului Celui mare! O, insotire sfanta! Rugati-va lui Hristos pentru noi, care din dragoste savarsim pomenirea voastra, sa ne mantuim din ispite si de tot necazul.“ (Mineiul pe August, p. 300).

Semnificatia prenumelui Natalia
Nume de fata provenit din latina tarzie, de la elementul "natale domini" ce inseamna "Zi de Craciun". Astfel ca "Natalia", atat in limbile slave, cat si in cele latine, are insemnatatea de "nascuta de Craciun". Numele a fost purtat de sotia unui martir canonizat din secolul al IV-lea, Sfantul Adrian din Nicomedia. Este venerata drept o sfanta in Biserica Ortodoxa, iar numele a devenit mai comun printre crestinii din Est decat printre cei din Vest.

Persoanele care poarta numele de "Natalia" sunt lideri capabili, carismatici care adesea isi indeplinesc sarcinile dificile cu mare succes. Apreciaza adevarul, justitia si disciplina, dar pot fi foarte temperamentali cu cei care nu stiu aprecia acestea. Au o dorinta adanca de a crea si de a se exprima, adesea prin oratorie, pictura, muzica, actorie sau scris.
Forme ale numelui "Natalia" in alte limbi ale lumii: "Nathalie" (franceza, germana), "Natalee", "Natille", "Nat" (engleza), "Natalija", "Nataša" (croata, macedoniana, sarba, slovena), "Natália" (maghiara, slovaca, portugheza), "Natálie" (ceha), "Natālija" (letona), "Natalka", "Natasza" (poloneza), "Nataliya", "Natalya", "Nata", "Natali", "Natasha", "Tasha" (rusa), "Nataliya", "Natali", "Natalka" (ucrainiana).

Etimologia numelui Adrian
Numele Adrian și Adriana provin din numele latinesc Hadrianus, la origine un cognomen (al treilea nume al unei persoane, care arată familia, potrivit vechiului drept roman) cu semnificația "de la Hadria".
În Italia antică erau două localități care purtau acest nume. Una dintre ele a dat și numele Mării Adriatice.
Adrian este nume masculin de origine latină, de la "hadrianus", face referire la familia romană originară din Hadria (în apropierea Mării Adriatice), iar semnificația lui este „Cel care vine de la mare” sau „Cel care stă în apropierea "Mării Adriatice"
Alte variante: Adriano, Adrion, Hadrian; în forma sa feminină: Adriana, Adria, Hadria.
Adrian, în alte limbi: în catalană - Adrià; franceză - Adrien, Adrian, Adriano; engleză - Hadrian sau Adrian; italiană - Adriano.


Evenimente de-a lungul timpului...

  • 1071: Turcii selgiucizi condusi de sultanul Alp-Arslan  i-au învins pe bizantini și l-au luat prizonier pe împăratul Romanos al IV-lea în bătălia de la Manzikert.



Înfrângerea decisivă a armatei bizantine și capturarea împăratului Romanos al IV-lea Diogenes a jucat un rol important în disolutia autorității bizantine în Anatolia si Armenia.
După dezastrul de la Manzikert, Imperiul Bizantin nu și-a mai revenit niciodată. Haosul a continuat, teritorii vaste au fost pierdute, inclusiv Ierusalimul și orașele sfinte sunt ocupate de selgiucizi, fapt care va avea ca și consecință directă apariția cruciadelor.
Cruciada I va cuceri Ierusalimul în 1089, apărând un nou concurent în regiune, Imperiul Latin al cruciaților.
Cruciada a patra va cuceri Constantinopolele pentru aproape șaptezeci de ani, în anul 1204. Constantinopolele va mai supraviețui cu greutate, pierzând tot mai multe teritorii, până va fi cucerit de turcii otomani conduși de Mahomed al II-lea la 1453. Malik Shah, fiul lui Arp Aslan, va domni peste Imperiul Selgiucid până la moartea sa, în 1092.
Dar încă din timpul domniei sale se vedeau tendințele centrifuge, de fărâmițare. Din fericire pentru Imperiul Bizantin, la moartea sa, imperiul se fragmentează între fratele și fii săi, nemaifiind o amenințare militară reală.
Dar ascensiunea altui popor turcic, otomanii, va aduce din nou amenințarea islamică la porțile Constantinopolelui și ale Europei.


  • 1346: Bătălia de la Crecy



La data de 26 august 1346 a avut loc Bătălia de la Crecy dintre Anglia și Franța, una dintre cele mai importante bătălii din "Războiul de 100 de ani”. Acest conflict dintre regatele medievale engleze și franceze, ce s-a desfășurat în intervalul 1337- 1453, a fost caracterizat prin pretenția regilor englezi de a deveni și regi ai Franței în baza drepturilor de moștenire ale Isabelei, mama regelui lui Edward al III-lea al Angliei. Chiar dacă conflictul dintre cele două regate nu a fost unul continuu, ci a fost marcat şi de lungi perioade de pace, una dintre cele mai spectaculoase bătălii ale acestui război de 100 de ani este bătălia de la Crecy din 26 August 1346, în urma căreia englezii au ieşit învingători. Purtată în nordul Franţei, în apropiere de Crecy, bătălia a fost una dintre cele mai impresionante bătălii ale Evului Mediu, datorită tehnicilor de luptă adoptate, cât și prin folosirea noilor arme, respectiv folosirea arcurilor alungite care erau mult mai puternice și folosirea pentru prima dată în Europa a armelor de foc, respectiv a tunurilor ce aruncau ghiulele. În timpul bătăliei, englezii, au hotărât să adopte o poziţie defensivă și în loc să ducă o confruntare directă cu francezii, au preferat să alinieze arcaşii echipați cu arcuri alungite în apropierea taberei adverse, iar pe dealuri au postat tunuri ce aruncau ghiulele. Astfel, în momentul confruntării, francezii au fost puşi la pământ sub ploaia de săgeţi și de ghiulele, mulți soldați ai armatei franceze căzând pe câmpul de lupta. Bătălia de la Crecy l-a transformai în erou pe regele Edward al III-lea, mai ales după ce acesta va asedia și va cuceri portul Calais, port ce va rămâne în mâinile englezilor timp de peste două sute de ani.
Trupele franceze au fost înfrânte de englezi. Cavaleria franceza,mult mai numeroasa este decimata de arcasii englezi. In aceasta batalie englezii au folosit pentru prima data in Occident armele de foc.
Mulți istorici considera această bătălie ca fiind începutul sfârșitului cavalerismului clasic.
Armata engleză și galeză, având cca. 9000 – 10.000 oameni , comandată de Eduard al III-lea al Angliei a învins o armată superioară ca număr, armata condusă de Filip al VI-lea al Franței care număra cca. 35.000 – 100.000 oameni.


  • 1498: Michelangelo Buonarroti primea comanda pentru a sculpta  Pietà.




In prezent, aceasta capodopera de o valoare inestimabila a sculpturii renascentiste se afla la Vatican, in Bazilica Sfantul Petru. Este singura lucrare semnata de Michelangelo. Semnatura poate fi vazuta pe centura care ii incinge pe diagonala pieptul Fecioarei. Statuia a fost realizata pentru cardinalul francez Jean de Billheres, care fusese repartizat in Roma. Statuia a fost facuta ca monument funerar a cardinalului, dar a fost mutata in prima capela pe partea dreapta de la intrarea in bazilica, in secolul XVIII, unde se gaseste si astazi. Aceasta faimoasa opera de arta o intruchipeaza pe Fecioara Maria tinand in brate trupul lui Iisus dupa crucificare. Aceasta tema este de origine Nordica, populara la vremea respectiva in Franta, insa nu si in Italia. Interpretarea data de Michelangelo lui Pietà este unica. Este o lucrare de o deosebita importanta intrucat impleteste idealurile de frumusete renascentiste cu cele naturaliste. Pentru prima data, Pietà a fost gazduita la capela Santa Petronilla, un mausoleu roman aflat langa transeptul sudic al bazilicii Sfantul Petru, pe care cardinalul o alesese drept capela unde vor avea loc funerariile sale. Capela a fost demolata de catre arhitectul Donato Bramante in timpul recladirii bazilicii. Conform spuselor lui Giorgio Vasari, la scurta vreme dupa instalarea lui Pietà in capela, Michelangelo a auzit unele remarci cum ca ar fi lucrarea unui alt sculptor, Cristoforo Solari, nu a sa. De suparare, Michelangelo a sculptat inscriptia MICHAELA[N]GELUS BONAROTUS FLORENTIN[US] FACIEBA[T] (Michelangelo Buonarroti, Florenta, a facut-o) pe centura de pe pieptul Fecioarei Maria. A fost singura lucrare pe care a semnat-o vreodata. Mai tarziu si-a regretat gestul, considerandu-l o aroganta si a jurat ca nu-si va mai semna niciodata vreo lucrare.


  • 1510 : A apărut Octoihul, a doua carte imprimată de ieromonahul şi tipograful Macarie de la Târgovişte.



OCTOIHUL (sau Ohtoih, din limba greacă oktoihos sau „opt tonuri”) este o carte bisericească destinată cultului ortodox, care cuprinde cântările fiecărei zile din săptămână pe opt glasuri (tonuri), fiecărei zile consacrându-i-se succesiv câte un glas.
Octoihul mare cuprindea toate zilele săptămânii, în timp ce octoihul mic era un extras din cel mare, care cuprindea doar sâmbetele şi duminicile.
A doua carte imprimată de Macarie în Ţara Românească a fost Octoihul (Osmoglasnicul),care a ieşit de sub tipar la 26 august 1510,în timpul domniei lui Vlad cel Tânăr zis Vlăduţ(1510-1512).
 Octoih, tipărit „din porunca lui Io Vlad Voevod şi stăpânitor întregei Ţeri a Ungro-Vlahiei şi a celor de lângă Dunăre în anul 7018 (1510), ostenindu-se întru acesta ieromonachul Macarie.”
MACARIE (1507-1512) a fost călugăr de provenienţă sârbă,preot,tipograf şi gravor în Ţara Românească, Veneţia,Muntenegru. Limba de tipărire a cărţilor sale  a fost slavona. Învaţă meşteşugul tipografic la Veneţia în tipografia lui Andreas Toressani.
  După cucerirea Muntenegrului de turci, este posibil ca Macarie să fi fugit în Ţara Româneasca şi sub patronajul domnilor Radu cel Mare şi Mihnea cel Rău să realizeze tipărirea Liturghierului în limba slavonă de redacţie mediobulgară.
Urmează Octoihul tipărit sub domnia lui Vlad cel Tânar şi Evanghelia la comanda lui Neagoe Basarab. Ieromonahul Macarie, cum semneaza epilogurile celor trei cărţi imprimate în Ţara Românească, nu mai este cunoscut după anul 1512.
Setul de litere folosit în Muntenegru este altul decât cel folosit pe teritoriul românesc, ceea ce nu exclude identitatea lui Macarie, care putea fi un tipograf ambulant. Tipariturile sale slavo-române poarta stema Ţării Româneşti şi unele elemente specifice decorării manuscriselor autohtone.


  • 1740:  S-a născut  francezul Joseph-Michel Montgolfier care, împreună cu fratele său, Jacques-Etienne, a conceput şi experimentat balonul cu aer cald (aerostatul); (m. 26 iunie 1810)




  • 1743:  S-a născut savantul Antoine Laurent Lavoisier, fizician şi chimist, unul dintre fondatorii chimiei moderne, membru, la 25 de ani, al Academiei de Ştiinţe; a enunţat legea conservării masei (care îi poartă numele) şi legea conservării elementelor).



A fost decapitat pe ghilotina in timpul Revolutiei Franceze la data de  8 mai 1794, fiind acuzat de „tradare”.


  • 1789: Declaraţia Drepturilor Omului şi ale Cetăţeanului, carta fundamentală prin care au fost puse, în Franţa, şi în lume, bazele democraţiei moderne.



În 1789, Adunarea Stărilor Generale din Franţa, reunită la Versailles şi constituită în Adunare Naţională cu drepturi constituante, a hotărât să elaboreze o declaraţie de principii fundamentale care să stea la baza unei noi constituţii. Discuţiile privind „Declaraţia” au avut ca punct de pornire un proiect compus din 24 de articole, propus de către „biroul al şaselea” al Adunării.
Declarația drepturilor omului și ale cetățeanului (în franceză Déclaration des Droits de l'Homme et du Citoyen) este carta fundamentală prin care la data de 26 august 1789 au fost puse, în Franța și în lume, bazele democrației moderne.
Declarația cuprinde un preambul și 17 articole, care combină dispozițiile privind drepturile a trei categorii de persoane: „drepturile oamenilor” (francezi, străini sau inamici) - articolele 1, 2, 3, 4, 7, 9 și 10, „drepturi ale cetățenilor” (cetățeni francezi), care reamintesc și întăresc libertățile civile - articolele 6 și 14 și „drepturi ale societății” (națiunea franceză), care sunt componente constituționale - articolele 13, 15 și 16.
Conținut
Preambul
„Reprezentanții poporului francez, constituiți în Adunarea Națională, considerând că ignorarea, uitarea sau disprețuirea drepturilor omului sunt singurele cauze ale nefericirilor populare și ale corupției guvernelor, au decis să expună, într-o declarație solemnă, drepturile naturale, inalienabile și sacre ale omului, astfel încât această declarație, prezentă permanent la toți membrii corpului social, să le amintească fără încetare drepturile și îndatoririle lor; astfel încât actele puterii legislative și cele ale puterii executive, putând fi oricând comparate cu scopul oricărei instituții politice, să fie prin urmare mai respectate; astfel încât cererile cetățenilor, fondate de acum înainte pe principii simple și incontestabile, să se fondeze pe respectarea Constituției și a fericirii tuturor.
În consecință, Adunarea Națională recunoaște și declară, în prezența și sub auspiciile Ființei Supreme, drepturile următoare ale omului și cetățeanului.”
Articolul I
„Oamenii se nasc și rămân liberi și egali în drepturi. Deosebirile sociale nu pot fi întemeiate decât pe utilitate publică.”
Articolul II
„Scopul fiecărei asociații politice este conservarea drepturilor naturale și inalienabile ale omului. Aceste drepturi sunt libertatea, proprietatea, dreptul la siguranță și la rezistență la opresiune.”
Articolul III
„Principiul oricărei suveranități rezidă în principal în națiune; nici o entitate, nici un individ nu pot exercita o autoritate care nu emană în mod explicit de la ea.”
Articolul IV
„Libertatea este de a face tot ceea ce nu face rău altora: astfel, dreptul fiecărui om nu are limite, cu excepția acelora care asigură celorlalți membri ai societății exercitarea acelorași drepturi. Aceste limite pot fi determinate numai prin lege.”
Articolul V
„Legea poate interzice numai acțiunile dăunătoare pentru societate. Orice lucru care nu este interzis prin lege nu poate fi împiedicat și nimeni nu poate fi obligat să facă ceva ce nu este prevăzut.”
Articolul VI
„Legea este o expresie a voinței generale. Toți cetățenii au dreptul de a participa personal sau prin reprezentanții lor la formarea sa. Aceasta trebuie să fie aceeași pentru toată lumea, indiferent dacă protejează sau pedepsește. Toți cetățenii, fiind egali în ochii legii, sunt la fel de eligibili pentru toate demnitățile, locurile și angajările publice, în funcție de capacitatea lor și fără a face altă distincție decât cea privitoare la virtuțile și talentele lor.”
Articolul VII
„Nici un om nu poate fi acuzat, arestat, nici deținut decât în cazurile stabilite prin lege și după formele prescrise de aceasta. Cei care solicită, dau, execută sau fac să se execute ordine arbitrare trebuie pedepsiți; dar orice cetățean somat sau arestat în virtutea legii trebuie să se supună imediat; dacă opune rezistență, el se face vinovat.”
Articolul VIII
„Legea nu trebuie să stabilească decât pedepse strict și evident necesare și nimeni nu poate fi pedepsit decât în virtutea unei legi stabilite și promulgate anterior delictului și aplicată legal.”
Articolul IX
„Orice om este presupus nevinovat, până în momentul în care a fost declarat vinovat; dacă se consideră necesar să fie arestat, orice act de constrângere, în afara celor necesare pentru reținerea lui, trebuie să fie aspru pedepsit de lege.”
Articolul X
„Nimeni nu poate fi tras la răspundere pentru opiniile sale, fie ele chiar religioase, dacă manifestarea lor nu tulbură ordinea publică stabilită prin lege.”
Articolul XI
„Comunicarea liberă a gândurilor și opiniilor este unul din drepturile cele mai de preț ale omului; orice cetățean poate deci să vorbească, să scrie și să tipărească liber, în afara cazurilor prevăzute prin lege, în care va trebui să răspundă de folosirea abuzivă a acestei libertăți.”
Articolul XII
„Garantarea drepturilor omului și ale cetățeanului necesită o forță publică: această forță este instituită în avantajul tuturor și nu în folosul personal al acelora cărora le este încredințată.”
Articolul XIII
„Pentru întreținerea forței publice și pentru cheltuielile administrative, o contribuție comună este indispensabilă. Aceasta trebuie să fie distribuită egal între toți cetățenii, în raport cu posibilitățile lor".
Articolul XIV
„Cetățenii au dreptul să constate ei înșiși sau prin reprezentanții lor necesitatea contribuției publice și s-o accepte în mod liber, să urmărească destinația care i se dă, să-i determine cuantumul, bazele, perceperea și durata.”
Articolul XV
„Societatea are dreptul să ceară socoteală oricărui funcționar public pentru modul în care își îndeplinește funcția.”
Articolul XVI
„Orice societate care nu asigură garanția drepturilor și nu statornicește separarea puterilor este lipsită de constituție.”
Articolul XVII
„Proprietatea fiind un drept inviolabil și sacru, nimeni nu poate fi privat de ea, cu excepția cazurilor în care necesitatea publică, legal constatată, pretinde în mod evident acest lucru, și cu condiția unei juste despăgubiri prealabile.”
Influențe ulterioare
Declarația Drepturilor Omului și ale Cetățeanului din 1789 a inspirat, în secolul al XIX-lea, un mare număr de texte similare în diferite țări din Europa și America Latină. Tradiția revoluționară franceză este, de asemenea, prezentă în Convenția Europeană a Drepturilor Omului, semnată la Roma la 4 noiembrie 1950 (convenție ratificată și de România, la data de 20 iunie 1994).


  • 1885 : S-a născut scriitorul francez Jules Romains (pseudonim pentru Louis Farigoule): romanul-fluviu “Oameni de ispravă”; (m. 14 august 1972).


Louis Henri Jean Farigoule (cunoscut sub pseudonimul Jules Romains) a fost poet, prozator, dramaturg francez, fondator și reprezentant principal al doctrinei unanimismului.


  • 1906: S-a nascut  Albert Bruce Sabin, microbiolog de origine poloneză, descoperitorul  vaccinului antipoliomelitic; (d. 1993).




  • 1910: S-a născut Maica Tereza.



A fost o călugăriţă catolică de origine albaneză, cu cetăţenie indiană. Ea a iniţiat o Misiune de caritate în Calcutta, India, în 1950. A depus jurământul de măicuţă la 24 mai 1931, alegându-şi numele de Tereza după Therese de Lisieux, protectoarea misionarilor. Pentru mai bine de 45 de ani a avut grijă de cei săraci, bolnavi, orfani sau muribunzi din India, dar şi din alte ţări.
După moarte, aceasta a fost sanctificată de Papa Ioan Paul al II-lea, conferindu-i-se titlul de Sfânta Teresa de Calcutta. Pentru activitatea sa umanitară, a câştigat Premiul Nobel pentru Pace, în 1970, şi cea mai înaltă distincţie Bharat Ratna, în 1980.
Înainte să moară, Misiunea de Caritate a Maicii Tereza includea 610 misiuni deschise în 123 de ţări. A fost admirată de multe personalităţi, guverne şi organizaţii. Cu toate acestea, a avut parte şi de critici de tot felul. Principalele critici au fost legate de viziunea ei împotriva contracepţiei şi a avortului, susţinerea botezului chiar şi după moarte.
Din înțelepciunea Maicii Tereza:

Oricum
Oamenii sunt adesea neînţelegători, iraţionali şi egoişti...
Iartă-i, oricum.
Dacă eşti bun, oamenii te pot acuza de egoism şi intenţii ascunse...
Fii bun, oricum.
Dacă ai succes, poţi câştiga prieteni falşi şi duşmani adevăraţi...
Caută succesul, oricum.
Dacă eşti cinstit şi sincer, oamenii te pot înşela...
Fii cinstit şi sincer, oricum.
Ceea ce construieşti în ani, alţii pot dărâma intr-o zi...
Construieşte, oricum.
Dacă găseşti liniştea şi fericirea, oamenii pot fi geloşi...
Fii fericit, oricum.
Binele pe care îl faci astăzi, oamenii îl vor uita mâine...
Fă bine, oricum.
Dă-i lumii tot ce ai mai bun şi poate nu va fi niciodată de-ajuns...
Dă-i lumii tot ce ai mai bun, oricum.
La urma urmei, este între tine şi Dumnezeu...
N-a fost niciodată între tine şi ei, oricum.


Viaţa este oportunitate, foloseşte-o.
Viaţa este frumuseţe, admir-o.
Viaţa este un vis, realizează-l.
Viaţa este o provocare, înfrunt-o.
 Viaţa este un joc, joacă-l.
Viaţa este o promisiune, realizeaz-o.
Viaţa este tristeţe, depăşeşte-o.
Viaţa este un cântec, cântă-l.
Viaţa este o luptă, accept-o.
Viaţa este o tragedie, înfrunt-o.
Viaţa este o aventură, îndrăzneşte.
Viaţa este noroc, fă-ţi-l. Viaţa este viaţă, luptă-te pentru ea.


Nu uita niciodată că pielea se încreţeşte, părul încărunţeşte, iar zilele se adună în ani...
Dar ce e mai important se conservă: forţa şi determinarea ta nu au vârstă.
Spiritul tău e cel care îndepărtează pânzele de păianjen.
Dincolo de orice punct de sosire e unul de plecare.
Dincolo de orice reuşită e o altă încercare.
Cât timp trăieşti, simte-te vie.
Daca ţi-e dor de ce făceai, fa-o din nou.
Nu te pierde printre fotografii ingălbenite de timp...
Mergi mai departe atunci când toţi se asteaptă să renunţi. Nu lăsa să se tocească tăria pe care o ai in tine.
Fă astfel ca în loc de milă, sa impui respect.
Când nu mai poţi să alergi, ia-o la trap.
Când nu poţi nici asta, ia-o la pas.
Când nu poti sa mergi, ia bastonul.
Însa nu te opri niciodată.

Ziua cea mai frumoasã? Azi.
Obstacolul cel mai mare? Frica.
Lucrul cel mai usor? Sã greşeşti.
Greseala cea mai mare? Sã te auto-distrugi.
Cauza tuturor relelor? Egoismul.
Cea mai mare înfrângere? Descurajarea.
Cel mai bun profesor? Copiii.
Prima necesitate? Sã comunici.
Ceea ce te face mai fericit? Sã fii util celorlalţi.
Misterul cel mai mare? Moartea.
Cel mai rãu defect? Proasta dispoziţie.
Cel mai rãu sentiment? Ranchiuna.
Cadoul cel mai frumos? Înţelegerea.
Calea cea mai rapidã? Drumul corect.
Senzaţia cea mai plãcutã? Pacea interioarã.
Refugiul cel mai fericit? Sã zâmbeşti.
Remediul cel mai bun? Optimismul.
Lucrul cel mai frumos din lume? Iubirea.

·        * Ia seama, tu care te crezi acum puternic pentru că ştii să te ascunzi! Are să fie o vreme când ai să te cauţi şi n-ai să te mai găseşti.
·        * Unii oameni apar în viaţa noastră ca o binecuvântare, alţii ca o lecţie.
·        * Viața este o provocare căreia trebuie să-i răspunzi, o fericire pe care trebuie s-o meriți, o aventură pe care trebuie s-o încerci.
·        *  Pacea începe cu un surâs.
·      *  Tu poţi face lucruri pe care eu nu le pot face. Eu pot face lucruri pe care tu nu le poţi face. Împreună putem face lucruri minunate.
·        * Nu contează ceea ce faci, ci câtă dragoste pui în ceea ce faci.
·        * Nimeni nu-ţi poate lua educaţia, experienţa şi amintirile.
·        * Ziua de ieri a trecut. Ziua de mâine nu a sosit încă. Nu avem la dispoziţie decât ziua de azi. Hai să începem.
·        * Stiu ca Dumnezeu nu-mi va da nimic din ceea ce nu pot duce. Mi-ar placea doar ca El sa nu aiba chiar atata incredere in mine.
·        * Dacă judeci oamenii, nu vei mai avea timp să îi iubeşti.


  • 2004:  Preşedintele ucrainean, Leonid Kucima, a inaugurat canalul Bâstroe, în pofida criticilor venite din Romania si din Occident.



Canalul traversează o rezervaţie protejată din Delta Dunării şi permite Ucrainei să aibă acces navigabil la Marea Neagră.
România a înaintat la Curtea Internaţională de la Haga dosarul litigiului privind canalului Bâstroe.

Să aveți o zi frumoasă! 
 
Citatul zilei
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!

Ziua adevărului – 7 iulie

Imaginează-ți o lume în care nimeni nu minte, spune ceva înșelător sau face ceva necinstit. Ziua spunerii adevărului își propune să obțin...