Este a 242-a zi a anului.
Au mai rămas 123 de zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 06 h 36 m și apune la 19 h 56 m.
Citatul zilei
„Poţi spune dacă un om e isteţ
după răspunsurile pe care le dă. Poţi spune dacă un om este înţelept după
întrebările pe care le pune.” (Naguib Mahfouz, romancier egiptean, laureat al
Premiului Nobel pentru Literatură în 1988 și autor al "Trilogiei din
Cairo", n. 11 decembrie 1911 - d. 30 august 2006)
Ziua internaţională a persoanelor dispărute
Ziua internaţională a persoanelor dispărute este marcată în
fiecare an, la data de 30 august.
Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite a adoptat, la 21 decembrie 2010, Rezoluţia 65/209, prin care şi-a exprimat profunda îngrijorare faţă de creşterea fenomenului dispariţiilor forţate în diferite regiuni ale lumii, ce presupune arestarea, detenţia şi răpirea de persoane împotriva voinţei lor, dar şi faţă de numărul tot mai mare de rapoarte cu privire la hărţuirea, maltratarea şi intimidarea martorilor sau a rudelor persoanelor date dispărute, potrivit site-ului oficial al Organizaţiei Naţiunilor Unite. Aceste fapte reprezintă o încălcare deosebit de gravă a drepturilor omului şi fac obiectul unei infracţiuni internaţionale.
Prin aceeaşi rezoluţie, Adunarea Naţiunilor Unite a salutat şi intrarea în vigoare a Convenţiei internaţionale pentru protecţia tuturor persoanelor împotriva dispariţiilor forţate, adoptată la 20 decembrie 2006, şi a decis declararea zilei de 30 august drept Ziua internaţională a persoanelor dispărute. Această zi a fost marcată pentru prima dată în 2011.
Până în prezent, Convenţia internaţională pentru protecţia tuturor persoanelor împotriva dispariţiilor forţate a fost semnată de 96 de state, iar 57 au ratificat-o.
Dispariţia forţată a devenit o problemă globală şi nu se limitează doar la o anumită regiune a lumii. După ce, în mare măsură, fenomenul a fost rezultatul dictaturilor militare, astăzi, acesta este cauzat de situaţii complexe create de conflictele interne, mai ales ca mijloc de represiune politică a adversarilor. Fenomenul de dispariţie forţată este frecvent folosit ca o strategie pentru a răspândi teroare în societate. Sentimentul de nesiguranţă generat de această practică nu se limitează doar la rudele apropiate ale dispărutului, ci afectează şi comunităţile şi societatea din care acesta face parte.
ONU atrage atenţia, cu prilejul acestei zile, în special asupra hărţuirii apărătorilor drepturilor omului, a rudelor victimelor, a martorilor şi a avocaţilor acestora. Susţine, de asemenea, necesitatea unei atenţii speciale, care trebuie acordată anumitor grupuri de oameni deosebit de vulnerabile, precum copiii şi persoanele cu handicap.
Comitetul privind dispariţiile forţate (CED) este organismul experţilor independenţi ce monitorizează implementarea Convenţiei de către statele semnatare ale acesteia, care sunt obligate să prezinte Comitetului rapoarte privind modul în care drepturile sunt puse în aplicare. Statele trebuie să raporteze în termen de doi ani de la ratificarea Convenţiei. Comitetul examinează fiecare raport, transmiţând recomandările sale statului respectiv. Comitetul se reuneşte de două ori pe an, la Geneva.
Cele două mecanisme ale ONU cu privire la dispariţiile forţate au primit numai în 2014, peste 250 de cereri din partea membrilor unor familii din întreaga lume, care solicitau să se ia măsuri urgente. Această cifră reprezintă doar o fracţiune din miile de cazuri care nu sunt raportate, fie din cauza condiţiilor de securitate, fie din cauza lipsei de cunoaştere a existenţei unor mecanisme internaţionale care pot acorda ajutor.
Atât Statutul de la Roma al Curţii Penale Internaţionale, care a intrat în vigoare la 1 iulie 2002, cât şi Convenţia internaţională pentru protecţia tuturor persoanelor împotriva dispariţiilor forţate califică aceste dispariţii forţate drept crime împotriva umanităţii şi oferă familiilor victimelor dreptul de a solicita despăgubiri şi de a afla adevărul despre dispariţia acestora.
Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite a adoptat, la 21 decembrie 2010, Rezoluţia 65/209, prin care şi-a exprimat profunda îngrijorare faţă de creşterea fenomenului dispariţiilor forţate în diferite regiuni ale lumii, ce presupune arestarea, detenţia şi răpirea de persoane împotriva voinţei lor, dar şi faţă de numărul tot mai mare de rapoarte cu privire la hărţuirea, maltratarea şi intimidarea martorilor sau a rudelor persoanelor date dispărute, potrivit site-ului oficial al Organizaţiei Naţiunilor Unite. Aceste fapte reprezintă o încălcare deosebit de gravă a drepturilor omului şi fac obiectul unei infracţiuni internaţionale.
Prin aceeaşi rezoluţie, Adunarea Naţiunilor Unite a salutat şi intrarea în vigoare a Convenţiei internaţionale pentru protecţia tuturor persoanelor împotriva dispariţiilor forţate, adoptată la 20 decembrie 2006, şi a decis declararea zilei de 30 august drept Ziua internaţională a persoanelor dispărute. Această zi a fost marcată pentru prima dată în 2011.
Până în prezent, Convenţia internaţională pentru protecţia tuturor persoanelor împotriva dispariţiilor forţate a fost semnată de 96 de state, iar 57 au ratificat-o.
Dispariţia forţată a devenit o problemă globală şi nu se limitează doar la o anumită regiune a lumii. După ce, în mare măsură, fenomenul a fost rezultatul dictaturilor militare, astăzi, acesta este cauzat de situaţii complexe create de conflictele interne, mai ales ca mijloc de represiune politică a adversarilor. Fenomenul de dispariţie forţată este frecvent folosit ca o strategie pentru a răspândi teroare în societate. Sentimentul de nesiguranţă generat de această practică nu se limitează doar la rudele apropiate ale dispărutului, ci afectează şi comunităţile şi societatea din care acesta face parte.
ONU atrage atenţia, cu prilejul acestei zile, în special asupra hărţuirii apărătorilor drepturilor omului, a rudelor victimelor, a martorilor şi a avocaţilor acestora. Susţine, de asemenea, necesitatea unei atenţii speciale, care trebuie acordată anumitor grupuri de oameni deosebit de vulnerabile, precum copiii şi persoanele cu handicap.
Comitetul privind dispariţiile forţate (CED) este organismul experţilor independenţi ce monitorizează implementarea Convenţiei de către statele semnatare ale acesteia, care sunt obligate să prezinte Comitetului rapoarte privind modul în care drepturile sunt puse în aplicare. Statele trebuie să raporteze în termen de doi ani de la ratificarea Convenţiei. Comitetul examinează fiecare raport, transmiţând recomandările sale statului respectiv. Comitetul se reuneşte de două ori pe an, la Geneva.
Cele două mecanisme ale ONU cu privire la dispariţiile forţate au primit numai în 2014, peste 250 de cereri din partea membrilor unor familii din întreaga lume, care solicitau să se ia măsuri urgente. Această cifră reprezintă doar o fracţiune din miile de cazuri care nu sunt raportate, fie din cauza condiţiilor de securitate, fie din cauza lipsei de cunoaştere a existenţei unor mecanisme internaţionale care pot acorda ajutor.
Atât Statutul de la Roma al Curţii Penale Internaţionale, care a intrat în vigoare la 1 iulie 2002, cât şi Convenţia internaţională pentru protecţia tuturor persoanelor împotriva dispariţiilor forţate califică aceste dispariţii forţate drept crime împotriva umanităţii şi oferă familiilor victimelor dreptul de a solicita despăgubiri şi de a afla adevărul despre dispariţia acestora.
Sfântul Alexandru, ”protectorul omenirii”
În fiecare an, pe 30 august, creştinii ortodocşi îl sărbătoresc pe Sfântul Alexandru, cel supranumit ”protectorul omenirii”. Sfântul Alexandru este unul dintre cei mai mari ierarhi ai Bisericii și un apărător neînfricat al credinței creștine.
Sfântul Alexandru a trăit la
începutul secolului al IV-lea, pe vremea Sfântului Împărat Constantin cel Mare
și a fost ucenic al Arhiepiscopul Mitrofan al Bizantului. Ierarhul a dus o
viață modestă, fără știința cărților însă, datorită virtuțiilor sale a fost
considerat îndeajuns de demn încât să îl slujească pe Sfântul
Micoana-sfantul-alexandruitrofan, iar apoi să ajungă el însuși Patriarh.
Sfantul Alexandru este unul
dintre marii cuviosi, cinstiti pentru viata si minunile pe care le-a savarsit.
Din pricina varstei inaintate Patriarhul din acea vreme al Constantinopolului,
Sfantul Mitrofan, l-a rugat pe Alexandru sa partipe in locul sau la primul
Conciliu de la Niceea. Aici Sf. Alexandru a aparat religia si credinta
impotriva ereziei lui Arie, care sustinea ca Fiul nu este vesnic, ci a fost
creat de Tatal.
Dupa ce s-a incheiat Sinodul, un
inger i-a aparut Patriarhului spunandu-i ca cel care va lua scaunul bisericesc
va fi Alexandru slujitorul sau. Ajungand Patriarh al Constantinopolului,
Sfantul Alexandru, care avea deja aproape 70 de ani a continuat sa apere
Credinta Ortodoxa in fata intrigilor lui Arie si a acolitilor sai.
Sfantul Alexandru a trecut la
cele vesnice în anul 337, la varsta de 98 de ani.
Predispozitii ale persoanelor cu
numele Alexandru/Alexandra:
Sociabile, independente,
optimiste, joviale, despre persoanele cu numele Alexandru se spune ca sunt
indragostite de libertate. Sunt firi energice, distinse, seducatoare, inzestrate
chiar cu o anumita carisma. Mereu cu zambetul pe buze, Alexandru se face repede
remarcat si indragit. Ii place sa comunice si apreciaza in mod deosebit
activitatile in echipa. Tandru, sensibil si generos, Alexandru incearca sa fie
mereu pe placul celor din jur.
Despre Alexandra se crede ca este
puternica, ambitioasa si curajoasa. Partenerul ei de viata trebuie sa fie la
inaltime! Stie sa fructifice sansele care i se ofera si poate face cariera in
domenii precum finante, justitie, audiovizual, jurnalism sau sport.
Alexandru, prenume vechi
Alexandru si Alexandra sunt
prenume vechi, cu o larga raspandire nu numai in Europa, ci si in alte regiuni
ale lumii. Popularitatea numelui Alexandru se datoreaza, in buna masura,
figurii unuia dintre primii mari strategi si conducatori militari din istorie,
regele Alexandru al III-lea al Macedoniei (336-323 i.H.), supranumit cel Mare.
Viata lui Alexandru a fost iesita din comun, asa ca nu este de mirare ca a
devenit un mit al lumii antice. La moartea sa, la numai 33 de ani, Alexandru
Macedon era stapanul celui mai mare imperiu cucerit vreodata, care se intindea
din Grecia pana in India. Prin succesele sale militare, Alexandru a contribuit
substantial si la raspandirea culturii grecesti in lumea intreaga.
Fiul regelui Filip al II-lea al
Macedoniei, elev al lui Aristotel si rege al Macedoniei incepand din anul 336
i.H., Alexandru cel Mare a unificat sub dominatia greaca o mare parte a lumii
antice. In vechile izvoare grecesti sunt mentionate nu mai putin de 17 orase
care ii purtau numele. Dintre acestea, cel mai cunoscut ramane cetatea
Alexandria din Egipt, fondata in anul 331 i.H., renumita prin Farul sau (una
dintre cele sapte minuni ale lumii antice) si prin impresionanta sa biblioteca.
In calendarul ortodox, Sfantul
Alexandru este sarbatorit pe 30 august. Sfantul ierarh Alexandru a fost episcop
al Alexandriei in secolul al IV-lea si a luat parte la primul sinod ecumenic de
la Niceea, din anul 325, unde a combatut erezia ariana. Sfantul Ierarh
Alexandru a trecut la cele vesnice in anul 328.
Numele de baiat Alexandru este de
origine greaca si are semnificatia de a apara, a proteja. Numele de Alexandru
provine de la grecescul Alexandros care inseamna protector al barbatilor sau al
oamenilor si este format din cuvintele "alexo" care inseamna a apara,
a proteja si "andros" care inseamna barbat, om.
Numele Alexandru este foarte
vechi in onomastica greceasca, fiind atestat inca din a doua jumatate a
secolului 7 i.Hr, in "Iliada" ca un alt nume al lui Paris, fiul lui
Priam, regele Troiei, in timpul razboiulului toian si mai tarziu apare in
"Descrierea Eladei" Alexandra, forma feminina anumelui, ca supranume
pentru Cassandra, sora lui Paris.
In vechile limbi din Asia Mica,
folosite de populatiile preelenice, apare numele Alekshabdru, nume preluat se
pare de la greci si apoi a fost modificat in Aleksandros.
Numele a fost foarte popularizat
in special de Alexandru Macedon sau Alexandru cel mare, educat de catre
Aristotel, care a ramas in istorie ca un comandant de osti exceptional, un mare
cuceritor si cel care a unificat sub dominatia greaca o mare parte a lumii
antice, raspandind astfel in lumea mediteraneeana si orientala cultura si
civilizatia greaca.
In vechile izvoare grecesti sunt
mentionate 17 orase care au fost numite dupa Alexandru Macedon, cel mai
cunoscut fiind Alexandria fondata in 332-331 i.e.n chiar de Alexandru Macedon
si care a ramas in istorie datorita Farului considerat una din cele 7 minuni
ale lumii si a Bibilotecii, important centru cultural si religios al
elenismului renumita prin scolile filozofice numite "alexandrine".
Forma Alexandru a numelui isi
capata populariatate in cadrul civilizatiei apusene medievale, prin literatura,
in special prin celebrul roman popular cunoscut la noi sub numele de
"Alexandria" care este opera cu cea mai mare raspandire si audienta.
"Romanul Alexandru" este atribuit istoricului Calistene din Olint,
participant la razboaiele puratate de Alexandru Macedon. Romanul a fost tradus
in foarte multe limbi din intrega lume si a servit drept carte de istorie in
scolile occidentale.
In folcloru nostru numele
Alexandru apare ca un termen de comparatie ideal in materie de vitejie, iar
influenta celebrei carti se resimte puternic si in onomastica populara. In
plus, la noi numele Alexandru a intrat in onomastica si datorita mai multor
martiri si sfiniti din primele secole ale erei noastre.
In istoria noastra, numele
Alexandru a fost purat de 22 de domni ai celor doua tari romanesti primul fiind
Nicolae Alexandru, domn al Tarii Romanesti din 1352.
Familia numelui Alexandru este
foarte mare si include variante ale numelui precum Alecu, Aleca, Lecu, Leca
(nume atestat inca din 1235), Lexi, Lixandru, Lixandra, Druta, Lisandra,
Lisandru, Sandru, Sandra, Sandu, Alexandin, Alexandrina, Sanda, Sandel, Ducu,
Alexander, Alessandro, Alessandra, Alexa si prescurtarea Alex.
Alexandru este un nume frecvent
intalnit in onomastica romaneasca. Copiii botezati cu acest nume sunt strigati
adesea Alex, insa prenumele se preteaza si la alte apelative sau diminutive:
Alexutu, Andru, Andu etc.
Derivate de la prenumele
Alexandru/Alexandra sunt Alecu, Lexi, Lixandru, Lixandra, Lisandru, Lisandra,
Sandru, Sandra, Alexandrin, Alexandrina, Sandrina, Sandu, Sanda, Sandel,
Sanducu, Ducu, Dutu, Sasa, Alessandra.
Cei care poarta acest nume au
personalitati puternice, sunt ambitiosi si independenti. Firea fermecatoare a
acestora ii face usor placuti in orice imprejurare. Din pacate, stau prost la
capitolul rabdare, acolo unde au nevoie de ceva mai mult antrenament.
Azerbaidjan: Sărbătoare națională
Proclamarea independenței
Republica Azerbaidjan (Azerbaycan Respublikasý) este cea mai mare țară din regiunea Caucaz, fiind localizată la intersecția dintre Asia de Vest și Europa de Est. Statul sărbătorește la 28 mai ziua națională, data marcând prima proclamare a independenței, în 1918.
Țara este mărginită la Est de
Marea Caspică, la Nord de Rusia, la Nord-Vest de Georgia, la Vest de Armenia și
la Sud de Iran. Capitala țării, Baku, este localizată pe litoralul Mării
Caspice.
Azerbaidjan, în limba veche,
"Țara Focurilor", se bucură de o moștenire culturală bogată, fiind și
prima țară majoritar musulmană în care s-au deschis opere și teatre.
Populația era estimată în iulie
2013 la aproximativ 9,59 milioane de locuitori (potrivit Index Mundi),
structura etnică fiind formată din 91,9% azeri, 2% lezgini, 1,6% ruși, 1,5%
armeni, 3% alte naționalități. Majoritatea populației (peste 90%) aparține
confesiunii musulmane, 85% dintre musulmani fiind șiiți.
Deși limba oficială este azera,
limbă de origine turcică, foarte apropiată de limba oficială din Turcia, și
limba rusă este, în continuare, folosită în țară.
Suprafața țării este de 86.600
kmp, din care 16% reprezintă regiunea Nagorno-Karabakh, aflată în dispută cu
Armenia din 1988. Țara este împărțită în 59 de districte, 11 municipalități, o
republică autonomă — Nahicevan și regiunea Nagorno-Karabah (95% armeni) cu
capitala la Stepanakert (în azeră, Khankendi), care s-a autoproclamat republică
independentă în 1992, nerecunoscută însă de autoritățile de la Baku.
Regiunea a fost renumită pentru
zăcămintele de petrol și gaze naturale încă din vechime, când zoroastrienii,
pentru care focul reprezenta un important simbol, au ridicat temple în jurul
izvoarelor de gaz care ardeau în pământ. În secolul al XIX-lea, această parte a
Imperiului Rus a cunoscut o dezvoltare fără precedent în sectorul petrolier. La
începutul secolului XX, țara ajunsese să furnizeze aproximativ jumătate din
producția de petrol la nivel mondial.
Republica Azerbaidjan și-a
proclamat pentru prima dată independența la 28 mai 1918, ca mai apoi să fie
ocupată de Armata Roșie în aprilie 1920 și încorporată ulterior în URSS, ca
republică unională. Statul și-a proclamat independența din nou la 18 octombrie
1991, în contextul destrămării URSS.
Perioada de după proclamarea
independenței a fost marcată de conflictul din Nagorno-Karabah, a cărui etapă
armată s-a încheiat prin armistițiul din 1994. Procesul de soluționare a
conflictului se desfășoară sub egida Grupului de la Minsk al OSCE, înființat în
1992.
Azerbaidjan a devenit membru al
Consiliului Europei în 2001. Cooperarea cu UE se desfășoară în cadrul Politicii
Europene de Vecinătate și al Parteneriatului Estic, iar din iulie 2010 statul
se află în negociere Acordul de Asociere cu UE.
Forma de guvernământ este
prezidențială. Președintele Ilham Aliyev a preluat conducerea țării în 2003,
succedându-l pe tatăl său, Heydar, și a fost reales în 2008 și 2013.
Începând cu a doua jumătate a anilor `90, Republica Azerbaidjan a cunoscut o dezvoltare economică și socială semnificativă, un rol fundamental jucându-l resursele energetice de care dispune statul. În 1994, statul a semnat în domeniul petrolier un contract de 4,7 miliarde de dolari cu un consorțiu occidental.
De atunci, companii din Occident au investit sume mari pentru exploatarea rezervelor de petrol și gaze. Azerbaidjan participă ca furnizor de petrol și gaze în cadrul proiectelor de tranzit energetic BTC (Baku-Tbilisi-Ceyhan) și BTE (Baku-Tbilisi-Erzurum).
Potrivit datelor Ministerului
Afacerilor Externe, circa 2 milioane de cetățeni azeri lucrează în străinătate,
în special în Federația Rusă. Diaspora azeră numără aproximativ 30 milioane de
persoane în Iran, 3 milioane în Turcia, 1 milion în SUA, 500.000 în Ucraina,
350.000 în Franța, 300.000 în Irak.
Relieful
Azerbaidjanului este
caracterizat de o varietate impresionantă, țara fiind aproape înconjurată de
munți, iar peste 40% din teritoriu este ocupat de șesuri și câmpii. Munții
Caucazul Mare se întind din Nord, de-a lungul graniței cu Rusia până la
Peninsula Abșeron din Marea Caspică, în Est. Cel mai înalt vârf este Bazarduzu
Dagi (4.485 m). Lanțul Caucazul Mic, cu altitudini de până la 3.500 m, se
întinde în Vest, de-a lungul graniței cu Armenia. Munții Talish ocupă o parte
din granița cu Iranul, într-un capăt sud-estic.
În Azerbaidjan se regăsesc
aproape toate tipurile de climă, statul fiind amplasat într-o regiune ce
cuprinde 9 din cele 11 zone climaterice ale globului pământesc.
Evenimente de-a lungul timpului…
- 1265: Prima mențiune documentară a Hunedoarei.
Prima atestare documentară a Hunedoarei a avut loc în 30 august 1265, sub numele de Hungnod. Hunedoara este unul dintre cele mai vechi oraşe din Transilvania.
Hunedoara (în germană Eisenmarkt,
în maghiară Vajdahunyad , în trad. Târgu Fierului) este un municipiu în județul
Hunedoara, Transilvania, România, format din localitățile componente Hunedoara
(reședința) și Răcăștia, și din satele Boș, Groș, Hășdat și Peștișu Mare.
Numele Hungnod, cel menţionat ca
fiind al aşezării din Evul Mediu, apare pentru prima dată în registrul de dijme
papale În acea vreme, comitatul Hunedoara, cunoscut şi ca Varmeghia Hunedoarei
(în maghiară Hunyad vármegye, în germană Komitat Hunyad, în latină Comitatus
Hunyadiensis), a fost o unitate administrativă a Regatului Ungariei.
Documentele ungare plasează Hunedoara printre cele mai vechi oraşe din
Transilvania. Istoria aşezării îşi are origini mult mai vechi, zona fiind
locuită încă din perioada Neoliticului, cu aproape 4.000 de ani în urmă,
potrivit mărturiilor arheologice.
Beatrice de Frangepan a fost
considerată una dintre cele mai frumoase şi bogate prinţese din Regatul Ungar.
În ciuda frumuseţii cu care a fost binecuvântată, viaţa moştenitoarei Castelului
Corvinilor a fost o înşiruire de drame care au culminat cu moartea soţului ei
şi a celor doi copii, ultimii urmaşi ai familei Corvinilor.
Cea mai veche biserică din
municipiul Hunedoara poartă hramul Sfântului Nicolae, iar potrivit istoricilor
datează din vremea regelui Matia Corvin, fiul lui Ioan de Hunedoara. Biserica
ridicată în apropierea Castelului Corvinilor stârneşte controverse privind
vechimea ei, dar şi datorită unor legende vechi.
Contestată de istorici, legenda
Corvinilor, ilustrată în trecut pe frescele din veranda Aripei Matei a
castelului din Hunedoara, se numără printre cele mai cunoscute povestiri despre
originea voievodului Ioan de Hunedoara. Povestea spune că Ioan (Iancu) ar fi
fost, de fapt, copilul din flori al regelui Ungariei, Sigismund de Luxemburg,
îndrăgostit de o româncă din zona Hunedoarei.
Cea mai înfricoşătoare poveste
adevărată din istoria Castelului Corvinilor este cea a decapitării domniţei Ana
(Barbara) Torok, de către soţul ei, nobilul Ioan Torok, cel care a stăpânit
Castelul Corvinilor în secolul XVI. Domniţa a sfârşit torturată şi ucisă cu un
piron, pentru că îşi înşelase soţul.
Comitatul Hunedoara se învecina
la vest cu Comitatul Caraș-Severin (Krassó-Szörény), la nord-vest cu Comitatul
Arad (Arad), la nord-est cu Comitatul Turda-Arieș (Torda-Aranyos), la est cu
comitatele Alba de Jos (Alsó-Fehér) și Sibiu (Szeben). În partea de sud, acest
comitat forma granița între Regatul Ungariei și Regatul României. Munții
Carpați formau limita sudică a comitatului. Suprafața comitatului era de 7.809
km², incluzând suprafețele de apă.
Comitatul Hunedoara a fost
înființat în Evul Mediu. El a fost atestat pentru prima oară în 1265 ca Hungnod
de către Papal Quitrent Register. În 1876, când structura administrativă a
Transilvaniei a fost schimbată, teritoriul său a fost parțial modificat. În
1918, urmată fiind de confirmarea Tratatului de la Trianon din 1920, comitatul,
alături de întreaga Transilvanie istorică, a devenit parte a României.
Majoritatea teritoriului Comitatului Hunedoara se regăsește azi în județul Hunedoara. O fâșie din partea de est se află în județul Alba. O mică fâșie în vest se află acum în județul Caraș-Severin (comuna Băuțar).
La recensământul din 1910
populația comitatului era de 340.135 locuitori, dintre care: Români - 271.675
(79,87%), Maghiari - 52.720 (15,49%), Germani - 8.101 (2,38%), Slovaci - 1.024
(0,30%).
La începutul secolului 20,
subdiviziunile comitatului Hunedoara erau următoarele:
Districte (járás):Algyógy
(Geoagiu), Brád (Brad), Déva (Deva), Hátszeg (Hațeg), Kőrösbánya (Baia de
Criș), Marosillye (Ilia), Petrozsény (Petroșani), Puj (Pui), Szászváros
(Orăștie), Vajdahunyad (Hunedoara)
Districte urbane (rendezett
tanácsú város): Déva (Deva), Hátszeg (Hațeg), Szászváros (Orăștie), Vajdahunyad
(Hunedoara).
- 1811: S-a născut Théophile Gautier, scriitor francez (d. 1872)
Théophile Gautier a fost un scriitor francez, la început reprezentant al romantismului, popular prin romanul istoric Le Capitaine Fracasse (1863), devine unul din teoreticienii "artei pentru artă" și unul din maeștrii școlii parnassiene.
La început ar fi dorit să devină
pictor, ia contact totuși cu cercurile literare din jurul lui Victor Hugo și
este prezent la premiera piesei acestuia, Hernani, care a declanșat în
rândurile publicului legendara bătălie între partizanii și adversarii
romantismului (la bataille d'Hernani). Gautier publică poezii și scurte
povestiri și frecventează "boema" pariziană.
Primul său succes literar îl
obține cu romanul în formă de scrisori, Mademoiselle
Maupin (1835), în care prezintă istoria vieții unei tinere femei, îmbrăcată
în haine bărbătești, care încearcă să-și realizeze idealul în dragoste prin
experiențe homo- și heteroerotice, pentru a reveni în cele din urmă la un
obișnuit stil de viață. Importantă este prefața acestui roman, în care Gautier
dezvoltă teoria "artei pentru artă", conform căreia arta trebuie să
fie liberă de orice convențiune morală sau angajament politic, având ca singur
scop perfecțiunea estetică.
În domeniul liricii, publică
volumul Émaux et camées
("Emailuri și camee", 1852), cu poezii cizelate ca formă până la
perfecțiune, care stârnesc entuziasmul unei întregi generații de poeți tineri,
ce vor alcătui mai târziu "Școala Parnassiană", care, după romantism,
devine cea mai influentă mișcare în literatura franceză. Unul din admiratorii
poeziei sale și ai stilului său de viață hedonist este Charles Beaudelaire,
care îi dedică primul său volum de poezii, Les fleurs du mal.
Povestirile sale fantastice, ca La morte amoureuse (1835), Une nuit de Cléopatre (1842) și Le roman de la momie (1858), vor
exercita o puternică influență asupra romanticilor germani.
În domeniul istoriei și criticii
literare, Gautier este autorul volumelor Histoire de l'art dramatique depuis
vingt-cinq ans ("Istoria artei dramatice din ultimii douăzecișicinci de
ani", în 6 voume, 1858-1859), Raport sur le progrès des lettres
("Expunere asupra progresului în literatură", 1868) și Histoire du
romantisme ("Istoria romantismului", 1872).
Este și autorul libretului pentru
baletul Gisèle cu muzică de Adolphe
Adam (1841).
Théophile Gautier se stinge din
viață pe 23 octombrie 1872 la Neuilly-sur-Seine, în apropierea Parisului.
- 1940: A avut loc „Dictatul de la Viena”, prin care partea de nord a Transilvaniei (43.492 km2 şi 2.687.000 de locuitori, majoritate români) a fost smulsă României şi predată Ungariei hortyste.
De asemenea, i s-a cerut României să cedeze Bulgariei partea de sud a Dobrogei (Cadrilaterul-Durostor şi Caliacra). Astfel România a pierdut 99.738 km2 (33,8% din suprafaţă) şi 6.821.000 de locuitori (33,3% din populaţie).
Germania nazistă a fost principalul
beneficiar al „Dictatului de la Viena” prin faptul că a câștigat suportul
militar simultan al Ungariei și României. Cele două țări au aderat la „Pactul
tripartid” (1940).
„Dictatul de la Viena” nu numai
că nu a clarificat situația, ci a dus la o tensionare a relațiilor dintre
România și Ungaria. Nu a reușit să rezolve problema naționalităților, separând
toți etnicii maghiari de toți etnicii români. Aproximativ 1.200.000 de români,
aproximativ 50% din populația teritoriului Transilvaniei de Nord, au rămas în
porțiunea primită de Ungaria, iar circa 500,000 maghiari au rămas în
Transilvania Sudică.
„Dictatul de la Viena” a produs o
gravă criză politică în România. La 4 septembrie 1940, guvernul Gigurtu a fost
forțat să demisioneze, între altele sub presiunea legionarilor. Armata ungară a
intrat în teritoriul cedat al Transilvaniei la 5 septembrie 1940. Populația
maghiară a întâmpinat cu entuziasm trupele și a considerat separarea de România
ca o eliberare.
Factorii politici decizionali din
România (Consiliul de Coroană, Consiliul de Miniştri), au dezbatut şi acceptat
propunerea germano-italiană privind reglementarea contenciosului
teritorial cu Ungaria.
Hotărârea a fost comunicată la
ora 3.50.
Au votat “pentru”: Constantin Argentoianu, Alexandru Vaida Voevod, Gheorghe Mironescu, Nicolae Păiş, I. Moţa, Corneliu Zelea Codreanu, IPS Nicodim Munteanu – Patriarhul României, Victor Gomoiu, Gheorghe Tătărescu, Gheorghe Mihail, Ion Gigurtu.
Comunicatul Casei Regale
evidenţia: “Conferinţa de la Viena determinată de iniţiativa Germaniei şi
Italiei…s-a desfăşurat în condiţiile în care România trebuie să aleagă între
salvarea fiinţei politice a statului nostru şi posibilitatea dispariţiei lui”.
În cursul zilei de 30 august 1940, cei doi
miniştri de Externe ai Axei, Joachim von Ribbentrop şi Galeazzo Ciano, în
prezenţa delegaţiei României, compusă din Mihail Manoilescu, V. Pop, cât şi a
Ungariei, formată din Csaky Istvan şi Teleky Pall, comunică hotărârea lor, prin care România este obligată să cedeze
Ungariei un teritoriu în suprafaţă de 43.492 kmp, cu o populaţie de 2.267.000
locuitori, din care peste 1.300.000 de români.
Textul arbitrajului de la Viena, (30 august 1940)
Traseul definitiv al liniei de frontieră,
care desparte România de Ungaria, va corespunde aceluia marcat pe harta
geografică aici anexată. O comisie româno-ungară va determina detaliile
traseului la fața locului.
Teritoriul român atribuit Ungariei va fi
evacuat de trupele românești într-un termen de 15 zile și remis în bună ordine
acesteia. Diferitele faze ale evacuării și ale ocupării, precum și modalitățile
lor vor fi fixate în termen de o comisie româno-ungară. Guvernele ungar și
român vor veghea ca evacuarea și ocuparea să se desfășoare în ordine completă.
Toți supușii români, stabiliți în această
zi pe teritoriul ce urmează a fi cedat de România, dobândesc fără alte
formalități naționalitatea ungară. Ei vor fi autorizați să opteze în favoarea
naționalității române într’un termen de șase luni. Acele persoane care vor face
uz de acest drept vor părăsi teritoriul ungar într’un termen adițional de un an
și vor fi primiți de România. Ei vor putea să ia, fără nicio împiedicare,
bunurile lor mobile, să lichideze proprietatea lor imobilă, până în momentul
plecării lor, să ia cu ei produsul rezultat. Dacă lichidarea nu reușește,
aceste persoane vor fi despăgubite de Ungaria. Ungaria va rezolva într’un mod
larg și acomodant toate chestiunile relative la transplantarea optanților.
Supușii români de rasă ungară, stabiliți în
teritoriul cedat în 1919 de către Ungaria României și care rămâne sub
suveranitatea acesteia, primesc dreptul de a opta pentru naționalitatea ungară,
într’un termen de șase luni. Principiile enunțate în paragraful trei vor fi
valabile pentru persoanele care vor face uz de acest drept.
Guvernul ungar se angajează solemn să
asimileze în totul cu ceilalți supuși unguri pe persoanele de rasă română,
care, pe baza arbitrajului de mai sus, vor dobândi naționalitatea ungară. Pe de
altă parte, guvernul român ia același angajament solemn în ceea ce privește pe
supușii de rasă ungară, care vor rămâne pe teritoriul român.
Detaliile rezultând din transferul de
suveranitate vor fi reglementate prin convenție directă între guvernele român
și ungar.
În cazul în care dificultăți sau îndoieli
s’ar ivi în cursul aplicării acestui arbitraj, guvernele român și ungar se vor
înțelege pe cale directă. Dacă într’o chestiune sau alta înțelegerea nu se
realizează, litigiul va fi supus guvernelor Reich-ului și Italiei, care vor
adopta o soluție definitivă.
Noua linie de demarcaţie dintre
cele două ţări trebuia fixată pe teren de către o comisie româno-ungară. Linia
de demarcaţie între cele două state includea pentru Ungaria următoarele
localităţi: Salonta, Oradea, Huedin, Feleacu, Târgu Mureş, Odorhei, Sfântu
Gheorghe, urmând direcţia nord-vest, pe crestele Carpaţilor Orientali, până la
4,9 km sud de Izvoarele Mureşului.
Trupele române trebuiau să
părăsească teritoriul cedat, pe etape, în decurs de 15 zile. Prin acest DIKTAT
impus ţării noastre, românii care urmau să rămână în teritoriul dobândit de
Ungaria, căpătau cetăţenia noului stat.
Într-un interval de 6 luni puteau
să opteze pentru păstrarea cetăţeniei române dar în interval de 1 an erau
obligaţi să treacă în România.
- 1948: A fost creată "Direcția Generală a Securității Poporului" (Securitatea).
Departamentul Securității Statului (denumire uzuală: Securitatea) a fost serviciului de informații din România în perioada comunistă. S-a aflat în cea mai mare parte a existenței sale în subordinea administrativă a Ministerului Afacerilor Interne. În calitate de instrument al Partidului Comunist Român, ale cărui directive le ducea la împlinire, Securitatea a jucat un rol principal în menținerea unui climat al terorii, făcându-se vinovată de nenumărate crime și încălcări ale drepturilor omului.
Până la mijlocul anilor 1960,
Securitatea a contribuit la sovietizarea României, iar apoi la menținerea
regimului comunist la putere. În aceste scopuri a fost dezvoltat un sistem
formidabil de supraveghere și represiune. Din instrumentariul Securității au
făcut parte, în special în perioada stalinistă, arestările în miezul nopții,
bătaia, tortura și violul fetelor și femeilor deținute.
După 1989, soarta arhivelor
Securității a stârnit puternice controverse, în prezent cea mai mare parte a
dosarelor și documentelor putând fi consultate și studiate în cadrul
Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității.
Securitatea a fost, oficial,
înființată prin decretul nr. 221 din 30 august 1948 al Prezidiului Marii
Adunări Naționale a RPR. Inițial a purtat numele de Direcția Generală a
Securității Poporului (DGSP). Securitatea a început să acționeze după lovitura
de stat din 23 august 1944, când Ministerul Afacerilor Interne a fost infiltrat
masiv de comuniști. Securitatea a fost creată de SMERȘ, o divizie a NKVD, având
ca misiune înlocuirea serviciilor secrete din țările ocupate de URSS cu
structuri de tip sovietic. Unitatea SMERȘ din România, numită Brigada Mobilă, a
fost condusă, până în 1948, de colonelul NKVD Boris Grünberg, care folosea, în
România, numele Alexandru Nicolski.
Primul director al Securității a
fost gen-lt. Gheorghe Pintilie, poreclit Pantiușa (nume real: Panteleimon
Bodnarenko). Șeful Securității avea rang de ministru în cadrul Consiliului de
Miniștri, fiind secondat de 2 directori adjuncți cu rangul de secretari de
stat, gen-mr. Alexandru Nicolski și gen-mr. Vladimir Mazuru (nume real:
Wladimir Mazurow). Toți cei 3 erau ofițeri sovietici ai MGB, succesoarea NKVD.
Rețeaua de centre penintențiare,
« coloană vertebrală a terorii » în perioada comunistă.
DGSP a înlocuit Direcția Generală
a Poliției de Siguranță. Conform Decretului 221, Securitatea avea rolul de
"a apăra cuceririle democratice și de a asigura securitatea Republicii
Populare Române împotriva uneltirilor dușmanilor interni și externi". De
asemenea, organele de securitate erau "singurele abilitate a instrumenta
infracțiunile ce primejduiesc regimul democratic și securitatea
poporului". Prin Decretul nr. 50 din 30 martie 1951, DGSP și-a schimbat
numele în Direcția Generală a Securității Statului, iar prin Decretul 264 din
aprilie 1951, SSI (Serviciul Special de Informații) a intrat în compunerea
DGSS.
Potrivit Decretului nr. 324 din
20 septembrie 1951, DGSS s-a separat de Ministerul de Interne și a fost
încorporat în Ministerul Securității Statului (MSS). Această reorganizare a
fost de scurtă durată. MSS a reintrat sub comanda MAI, la 7 septembrie 1955.
Câteva luni mai târziu, la 11 iunie 1956, prin Hotărârea Consiliului de
Miniștri nr. 1361, Ministerul de Interne a fost reorganizat și împărțit în două
departamente: Departamentul Securității și Departamentul Internelor. Cel din
urmă răspundea de Miliție și închisori, în timp ce primul a moștenit structura
DGSS.
Securitatea nu a avut, până în
1956, atribuții în ceea ce privește deținuții politici din închisori și lagăre
de muncă, cu excepția supravegherii contrainformative a ofițerilor,
subofițerilor și trupelor, care îndeplineau serviciul acolo. Asta nu însemna că
Securitatea nu e vinovată de crimele regimului comunist. Ofițerii de securitate
nu au intervenit pentru a opri abuzurile. În cele câteva cazuri când au sesizat
asemenea fapte, fie nu s-a luat nici o măsură, fie au fost concediați. În multe
alte cazuri securiștii s-au implicat în crime și torturi. Securitatea a fost
principala sursa de informații care au dus la închiderea "dușmanilor
poporului" în pușcării și lagăre.
După moartea lui Stalin, în
martie 1953, a urmat o perioadă de relativă liberalizare în interiorul
lagărului comunist. Totuși Gheorghe Gheorghiu-Dej, un stalinist convins, a
inițiat o campanie de epurări după model stalinist, în urma căreia și-a
eliminat potențialii dușmani din interiorul partidului. Securitatea, sub
comanda lui Alexandru Drăghici, a avut un rol important de jucat în această
campanie.
În anul 1958, personalul Trupelor
de Securitate era stabilit la 5.633 ofițeri, 4.108 sergenți reangajați, 1.416
angajați civil și 46.028 militari în termen, adică 57.185 persoane.
Nici Securitatea nu a scăpat de
epurări, în perioada 1960-1965, fiind înlăturați mulți ofițeri impuși de la Moscova,
care ar fi putut să amenințe autoritatea lui Dej. Securitatea a făcut parte din
Garda președintelui Ceaușescu până în 1989 când acesta a fost împușcat.
Departamentul Securității Statului a fost desființat oficial în 30 decembrie
1989. Personalul a fost redistribuit în șase agenții de informații și/sau
contrainformații. Personalul cu trecut comunist a fost redus considerabil, cei
care nu s-au conformat principiilor democratice fiind concediați sau ieșind la
pensie anticipat. Aceste concedieri au produs mai multe necazuri decât au
rezolvat, cei concediați ajungând să lucreze în mediul privat, scăpând astfel
de sub controlul democratic al activităților de informații.
După moartea lui Dej, venirea lui
Nicolae Ceaușescu în fruntea PCR a marcat o nouă reorganizare a Securității.
Astfel, din 22 iulie 1967, în urma Decretului nr. 710, a fost înființat
Departamentul Securității Statului (DSS), condus de Consiliul Securității
Statului (CSS), având în frunte un președinte cu rang de ministru. La 4 aprilie
1968, Consiliul Securității Statului devine organ independent de Ministerul de
Interne, pentru ca, la 9 aprilie 1972, să reintre în cadrul Ministerului de
Interne. Departamentul Securității Statului a fost reorganizat având șase
direcții principale (informații interne, contrainformații economice,
contraspionaj, contrainformații militare, securitate și gardă și cercetări
penale). Aceasta a fost forma sub care a funcționat Securitatea până la căderea
regimului comunist, în decembrie 1989. Ultimul șef al Securității a fost Iulian
Vlad. În 30 decembrie 1989, Consiliul Frontului Salvării Naționale a hotărât
desființarea Departamentului Securității Statului.
Metode de anchetă
Expresie a politicii de teroare
exercitată de statul comunist și mai ales a dorinței de anihilare a opoziției,
Securitatea s-a caracterizat prin brutalitatea metodelor de anchetă. Un rol
important l-a jucat tortura, atât ca instrument de dominație, cât și pentru
atingerea unor scopuri imediate, prin obținerea de informații considerate utile
de către anchetatori.
Analiștii fenomenului totalitar
disting două categorii de tortură:
-
tortura
fizică consta în diverse tipuri de agresiuni fizice asupra celui anchetat, la
care imaginația torționarilor nu avea limite
-
tortura psihică
-
"ancheta în tură": cel arestat era
bombardat cu întrebări un lung interval de timp, chiar și câteva zile, fiind
privat de hrană sau somn
-
intimidarea anchetatului: amenințarea cu
represalii asupra membrilor familiei sau simularea execuției.
Închisorile politice
Una din metodele de represiune
ale sistemului totalitar comunist o constituia pedeapsa cu închisoarea. Cea mai
mare parte a persoanelor au fost arestate în perioada 1949 - 1964, după unii
autori fiind de peste jumătate de milion, cifră la care trebuie adăugată cea a
așa-zișilor chiaburi arestați, șvabii deportați în Bărăgan și existența
detașamentelor militarizate prin care erau trimiși la muncă forțată tinerii cu
origine nesănătoasă.
Să aveți o zi frumoasă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!