Sfânta Teodora de
la Sihla.
Fascinanta poveste a cuvioasei frumoase şi pure din pădurile Neamţului.
Fascinanta poveste a cuvioasei frumoase şi pure din pădurile Neamţului.
Este cea dintâi româncă
trecută în rândul sfinților. Biserica Ortodoxă Română o prăznuiește pe data de
7 august. Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla s-a născut în Moldova secolului
al XVII-lea, alegând încă din tinereţe să trăiască în izolare şi rugăciune în
adâncimile pădurilor de lângă Târgu Neamţ.
Sf. Teodora de la Sihla
s-a născut în jurul anului 1650 în satul Vânători (județul Neamț), din părinți
binecredincioși și iubitori de Dumnezeu, în vremea domniei lui Vasile Lupu și a
Mitropolitului Varlaam al Moldovei. Tatăl său, Ştefan Joldea, era fratele
voievodului Ioan Joldea al Moldovei, fiind boier cu rang de comis și armaș al
Cetății Neamț.
Fericita Teodora,
ajungând la vârsta rânduită, a fost căsătorită de către părinți, împotriva
voinței ei, cu un tânăr evlavios din Ismail.
Neavând ei copii, iar
sufletul Teodorei mereu arzând de dorința unei vieți cu totul curate, închinate
numai lui Dumnezeu, la aceasta îndemnând-o și duhovnicul ei, precum și firea ei
singuratică, a îmbrățișat cinul monahal la Schitul Vărzărești (în apropiere de
Focșani, actualmente în comuna Urechești). De asemenea, și soțul ei s-a
călugărit la Schitul Poiana Mărului, sub numele de Eleodor.
La Schitul Vărzărești,
se nevoiau vreo treizeci de maici, sub călăuzirea egumenei lor, schimonahia
Paisia. Aceasta a primit-o și pe Teodora cu dragoste în acel liman al liniștii,
îndrumând-o în cele sfinte și fiindu-i ca un părinte spiritual.
Vremurile erau însă
neprielnice pentru țările române. Imperiul otoman, în încercarea sa de a
pătrunde până în inima Europei, asediază Viena, în 1683. La acea vreme, în
Moldova domnea Gheorghe Duca, iar în Ţara Românească Șerban Cantacuzino. Ca
vasali ai Imperiului Otoman, ei au trebuit să participe la această campanie, cu
oștenii lor. Aliații turcilor, tătarii, în drumul lor spre Viena, au trecut și
prin țările române. Profitând de absența celor doi voievozi români și a oștilor
acestora, tătarii au jefuit cumplit zonele prin care au trecut. Primejduită
fiind și mănăstirea Vărzărești, egumena Paisia a luat cu sine pe Teodora și pe
alte câteva ucenice (căci celelalte se risipiseră) și s-au retras în locuri mai
ferite, la hotarul dintre munții Buzăului și ai Vrancei. Aici au ridicat un
altar și o locuință modestă, nevoindu-se în veghere, rugăciune și post, ziua și
noaptea. Nu după multă vreme, schimonahia Paisia, înaintată în vârstă și
istovită de nevoință și boală, s-a săvârșit din viață. Teodora, oțelită
sufletește și trupește, și-a continuat însă strădaniile pustnicești.
Dupa adormirea maicii
sale duhovnicești, schimonahia Paisia, și după aproape zece ani de nevoință în
munții Buzăului, Cuvioasa Teodora s-a întors în Moldova. Chemată parcă de
locurile copilăriei sale, s-a îndreptat spre munții Neamțului poposind mai
întâi, spre a cere sfat, la Mănăstirea Neamț. Aici s-a rugat fierbinte la
icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului și s-a sfătuit cu starețul de
atunci al mănăstirii, căruia îi povestește toată viața ei de mai înainte.
Obișnuită cu pustnicia, îi cere acestuia binecuvântarea să petreacă în aceeași
viețuire în locurile sihăstrești din apropiere. Nu de multă vreme luase ființă
Schitul Sihăstria (prin anii 1650), hărăzit nevoitorilor dornici de liniștire
mai adâncă din mănăstirile Neamț și Secu. Starețul de la Neamț a îndrumat-o
către egumenul de atunci al schitului Sihăstria, iero-schimonahul Varsanufie. Acesta,
cercetând-o și aflând darul și râvna ei, o îndrumă pe Teodora: „Mergi ca
pustnică în pădurile Sihlei, deocamdată pentru un an de zile. Dacă vei putea
îndura încercările și ispitele pustiei, rămâi acolo până la săvârșirea din
viață. Dacă nu vei putea, poți să te retragi la o mănăstire de maici”.
Așa a ajuns Cuvioasa
Teodora viețuitoare la Schitul Sihla, unde un sihastru milostiv i-a oferit
chilia sa drept adăpost, nu departe de schit și de peștera care îi poartă
numele până astăzi. Şi s-a nevoit acolo Cuvioasa vreme de mulți ani, în post și
rugăciuni, în lacrimi și mii de metanii, uitată de lume, îndurând multe ispite
și năluciri de la diavoli, foame, lipsuri, gânduri și mai ales frigul aspru al
iernii. Iar cuviosul Pavel de la Schitul Sihăstria, duhovnicul ei, o cerceta
din când în când, o mărturisea, o îmbărbătă, o împărtășea cu Sfintele Taine și
îi ducea cele de trebuință.
După un timp a răposat
duhovnicul Pavel, iar Cuvioasa Teodora a rămas cu totul singură, deoarece
nimeni nu știa locul unde se afla. Hainele i se rupseseră și se mai hrănea doar
cu fructele pădurii. Cuvioasa a dobândit însă darul rugăciunii, al lacrimilor,
al răbdării și al negrăitei iubiri de Dumnezeu. Acum nu se mai chinuia de frig,
nici de foame, nici diavolii nu o mai puteau birui, căci dobândise darul
facerii de minuni și era ca un diamant strălucitor în munții Sihlei, uitată de
oameni, dar acoperită de darul Duhului Sfânt. Din timp în timp, păsările
cerului îi aduceau în ciocurile lor fărâmituri de pâine de la trapeza Schitului
Sihăstria, iar apă bea din scobitura unei stânci din apropiere, care se poate
vedea și astăzi.
Ajungând Cuvioasa
Teodora aproape de sfârșitul vieții ei pamântești, se ruga cu lacrimi lui
Dumnezeu să-i trimită un preot care să o împărtășească. Prin voia Domnului,
starețul de la Schitul Sihăstria a observat cum duceau păsările fărâmituri în
pustie și a trimis doi frați să vadă unde anume se duc. Aceștia au ajuns
noaptea în apropiere de peștera Cuvioasei Teodora și au văzut-o cum se ruga,
înconjurată de o văpaie de foc ceresc. Atunci, înfricoșându-se, au strigat, iar
Cuvioasa i-a chemat pe nume și le-a cerut să aducă un duhovnic, care să o
împărtășească. A doua zi, frații au adus la peșteră pe ieromonahul Antonie și
pe ierodiaconul Lavrentie, cu Sfintele Taine și după ce Fericită Teodora și-a
făcut cuvenită spovedanie, a primit Dumnezeieștile Taine și, mulțumind
Părintelui Ceresc pentru toate, și-a încredințat sufletul în mâinile Domnului.
Apoi călugării au făcut slujba înmormântării și au îngropat sfântul ei trup în
peștera în care viețuise. Se petreceau acestea în al treilea deceniu al
secolului al XVIII-lea.
Moaștele
Trupul Sf. Teodora a
rămas tăinuit în peșteră până după anul 1830, când familia domnitorului
moldovean Mihail Sturza, care a reînnoit Schitul Sihla, a așezat moaștele ei
într-o raclă de preț și le-a depus în biserica schitului, spre închinare. Apoi,
zidind o biserică nouă la moșia lui din satul Miclăușeni - Iași, Mihail Sturza
a adus sfintele moaște în această biserică și multă lume venea aici să se închine,
primind ajutorul Cuvioasei.
În anul 1856 familia
Sturza a convenit cu starețul Mănăstirii Lavra Pecerska din Kiev să dea
sfintele moaște în schimbul unor veșminte preoțești și arhierești. Așa s-au
înstrăinat moaștele Sfintei Teodora din patria ei și se păstrează în peșterile
de la Pecerska, așezate într-o raclă de preț, cu inscripțiile în limbile
română: Sfânta Teodora din Carpați și slavonă: Sveti Teodora Carpatina.
Părticele din moaștele
Sf. Teodora de la Sihla se mai află și la:
Schitul Sihla, comuna
Vânători, județul Neamț;
Mănăstirea Mihai Vodă
din București.
Proslăvirea
ca sfântă
La 20 iunie 1992,
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a recunoscut și proclamat în mod
solemn sfințenia Cuvioasei Teodora de la Sihla (actul sinodal din 20 iunie,
proclamarea oficială a canonizării având loc la 21 iunie 1992). Este prăznuită
în fiecare an la 7 august.
Peştera Sfintei Teodora
de la Sihla este în codrii sălbatici ai Neamţului din comuna Vânători şi în
apropierea mănăstirilor Neamţ, Secu şi Sihăstria. Până la peşteră se poate
ajunge atât cu maşina cât şi pe jos, pe traseele marcate din Parcul Natural
Vântori. Primul drum de maşină porneşte din Piatra Neamţ, trece pe la
Mănăstirea Agapia, apoi prin pădure, pe un drum forestier, urcă spre Schitul Sihla.
Cel de-al doilea drum porneşte din Târgu Neamţ, pe lângă Mănăstirea Neamţ şi
Mănăstirea Secu, până în Mănăstirea Sihăstria, de unde un drum forestier şi o
potecă laturalnică pornesc spre coama dealului, unde se află Peştera Sfintei
Teodora de la Sihla.
Până la peşteră se
ajunge pe două poteci, prima duce spre bisericuţa cea mică, de sub stânca
Sihlei, cu hramul Schimbarea la Faţă, şi de acolo înspre schit, iar cea de a
doua se îndreaptă spre drumul ce leagă Mănăstirea Sihăstria de Schitul Sihla.
Pe poteca pietruită care se îndreaptă spre drum, pe partea stângă se află o
stâncă înaltă şi ascuţită care ascunde o “albie” naturală. De aici, Sfânta
Teodora îşi lua apa pentru băut şi pentru spălat.
Despre
numele Teodora
Teodora este forma
romanizata a grecescului Theodora, ce inseamna "darul lui Dumnezeu"
(compus din theos - "Dumnezeu" si doron - "dar") si care a
fost purtat in varianta masculina de cativa sfinti, printre care Theodore din
Amasea in secolul al 4-lea, Theodore din Tarsus (arhiepiscop de Canterbury in
secolul al 7-lea) si calugarul bizantin Theodore Studitul, dar si de doi papi.
Numele Theodora era
frecvent in Imperiul Bizantin, fiind purtat de mai multe imparatese, printre
care si influenta sotie a lui Justinian, in secolul al 6-lea, care ulterior a
devenit sfanta.
Alti purtatori faimosi
ai variantei masculine sunt trei tari ai Rusiei (in forma ruseasca Fyodor),
presedintele american Theodore Roosevelt si autorul cartilor pentru copii
Theodore Seuss.
La mulți ani, Teodora Tea Teo Teodor Thea
Theodor Theodora!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!