Translate

luni, 10 septembrie 2018

10 Septembrie




Este a 253-a zi a anului. 
Au mai rămas 112 zile până la sfârșitul anului.
Soarele răsare la 06 h 49 m și apune la 19 h 36 m.



 Ziua Mondială de Prevenire a Suicidului


Ziua mondială pentru prevenirea suicidului (World Suicide Prevention Day) este marcată la 10 septembrie, de către Asociația Internațională pentru Prevenirea Sinuciderii, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și alți parteneri, care susțin, financiar, acțiuni pentru prevenirea comportamentului suicidar, furnizarea de tratamente adecvate și monitorizarea persoanelor care au încercat să se sinucidă.
Data de 10 septembrie a fost declarată Ziua Mondială a Prevenirii Suicidului, o zi care să inspire oamenii să lupte pentru construirea unor metode eficiente pentru micșorarea numărului persoanelor care aleg să își ia singuri viața. În fiecare an, aproximativ un milion de oameni se sinucid, iar cifrele nu includ și tentativele eșuate de sinucidere, arată Asociația Internațională pentru Prevenirea Suicidului.
La fiecare 40 de secunde, un om își pune capăt zilelor, iar numărul deceselor survenite din această cauză îl depășeste pe cel al victimelor războaielor și al cazurilor de omucidere la un loc. Multe din victimele suicidului suferă de probleme mintale.
Se estimează că aproximativ 5 procente din populația lumii încearcă cel puțin o data în viață să își pună capăt zilelor, subliniază expertul.

Evenimentele prilejuite de marcarea acestei zile reunesc, în prezent, peste 300 de activităţi în circa 70 de ţări ale lumii, printre acestea numărându-se manifestări educaţionale sau comemorative, briefing-uri de presă şi conferinţe, dar şi mediatizare pe reţelele de sociale, notează site-ul www.who.int.

Potrivit site-ului oficial al Asociaţiei Internaţionale pentru Prevenirea Suicidului, iasp.info, peste 800.000 de persoane se sinucid în fiecare an, ceea ce înseamnă că la fiecare 40 de secunde are loc un act suicidar. Anual, suicidul reprezintă una dintre primele 20 de cauze de mortalitate la nivel global, pentru toate categoriile de vârstă. La fiecare suicid, numărul persoanelor care încearcă sau se gândesc să comită un astfel de act este de 25 de ori mai mare, ajungându-se astfel la o cifră de peste 108 milioane de persoane afectate în fiecare an de comportamentul suicidar, fie ele victime directe, aparţinători sau prieteni. Comportamentul suicidar include nu doar actul suicidar în sine, ci şi ideile suicidare sau tentativele. Şi toate acestea se petrec în pofida faptului că suicidul poate fi prevenit.

Fiecare dintre aceste persoane este parte integrantă a unei comunități, unii dintre ei având chiar un cerc apropiat de prieteni, o familie unită sau colegi de școală sau de serviciu apropiați. Alții, însă, trăiesc mult mai izolați. Indiferent de situație, sprijinul colectivității este foarte important pentru persoanele vulnerabile. 

 Suicidul reprezintă rezultatul unei convergenţe de factori: genetic, psihologic, social şi cultural, la care se adaugă alţi factori de risc, uneori asociaţi cu experienţe traumatizante. Prevenirea suicidului necesită astfel, o abordare integrată, prin implicarea atât a specialiştilor, cât şi a fiecărui individ în parte, fie el membru al familiei, rudă, prieten, coleg sau vecin al unei persoane ce prezintă un astfel de risc.

Studiile în domeniu au evidenţiat faptul că măsurile adoptate în vederea prevenirii suicidului ar fi mult mai eficiente printr-o abordare multidisciplinară. Aceasta presupune implicarea factorilor sociali şi politici, dar şi a celor individuali, reunind astfel sectorul public, organizaţiile, factorii de decizie şi membrii societăţii.

 





Pentru a evidenţia importanţa colaborării, Ziua mondială pentru prevenirea suicidului se desfăşoară anul acesta pe tema "Să ne unim în efortul de prevenţie a suicidului", ce va fi reluată şi la următoarele două ediţii, respectiv în 2019 şi în 2020.

Inițiată în anul 2003, de către Asociația Internațională pentru Prevenirea Suicidului, în colaborare cu Organizația Mondială a Sănătății, Ziua mondială pentru prevenirea suicidului este marcată printr-o serie de evenimente, conferințe, campanii și activități publice, menite să atragă atenția asupra suicidului, una dintre cele mai frecvente cauze de mortalitate prematură. Pentru organizarea acestora, Asociația Internațională pentru Prevenirea Suicidului necesită sprijinul instituțiilor de stat, al agențiilor guvernamentale, al organizațiilor non-guvernamentale, al asociațiilor naționale și internaționale, al comunităților locale, al cercetătorilor, al medicilor și al voluntarilor.
La nivel global, sinuciderea este una dintre cele mai importante cauze ale deceselor, mai ales în rândul tinerilor. Organizația Mondială a Sănătății, dar și Estimarea Gravității Bolilor consideră sinuciderea ca fiind o problemă de sănătate publică, atât în țările dezvoltate, cât și în cele mediu sau slab dezvoltate.
Rata sinuciderilor ar putea fi micșorată prin facilitatea accesului la programele speciale de îngrijire. În multe țări, bugetele alocate pentru tratamentul persoanelor care suferă de boli mintale, ori sunt predispuse la sinucidere sunt insuficiente, mai ales judecând după amploarea problemei.
O mai bună cunoaștere și conștientizare a fenomenului ar putea de asemenea contribui în mod pozitiv la tragerea unui semnal de alarmă cu privire la problema sinuciderii, dar acest lucru nu este îndeajuns, notează IASP. Prejudecățile cu privire la persoanele bolnave mintal, ori cu înclinații spre sinucidere sunt răspândite în întreaga lume și sunt dificil de schimbat. Uneori, chiar și specialiștii care lucrează cu persoane cu intenții suicidale, ori cu afecțiuni psihologice pot dezvolta astfel de prejudecăți, lucru care poate împiedica tratarea eficientă a pacienților.



Ignorarea problemei sinuciderii nu va conduce la micșorarea deceselor survenite din această cauză, ori la creșterea numărului persoanelor care beneficiază de tratament specializat. Prevenirea însă ar putea salva viețile a mii de oameni, subliniază dr. Berman.
Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), aproximativ 3.000 de oameni se sinucid în fiecare zi în întreaga lume, iar 1 milion de oameni se sinucid anual, ceea ce înseamnă un caz de suicid la fiecare 40 de secunde, rata sinuciderilor crescând în ultimii 50 de ani cu 60% în majoritatea ţărilor.
Suicidul a devenit o problemă de sănătate publică, în secolul XXI, sinuciderea fiind a XI-a cauză de mortalitate în lume și a doua cauză de mortalitate printre cei cu vârsta cuprinsă între 25-34 de ani, 30-40% dintre tinerii cu vârste între 9 şi 18 ani având la activ o tentativă de suicid.
Reducerea ratei suicidului a devenit un obiectiv important pe plan mondial. Conform OMS, dintr-un eşantion de 400 milioane de persoane din 25 de ţări, se estimează ca rata medie a suicidului este de 18 la 100.000 de locuitori. Pe plan internaţional, ratele suicidare variază de la peste 25 la 100.000 locuitori în Scandinavia, Elveţia, Germania, Austria, ţările est-europene şi Japonia, până la 10 la 100.000 în Spania, Italia, Irlanda, Egipt, Olanda.



Evenimente de-a lungul timpului...


  • 1846: Inventatorul american Elias Howe își patenta mașina sa de cusut.



Masina de cusut a fost la momentul aparitiei (1790) o solutie alternativa la cusutul de mana. Initial, Charles Weisenthal a inventat un ac pentru a fi conectat la o masina, chiar daca la acea vreme nu se stia de existenta unui echipament care sa functioneze ca o masina de cusut. Inventatorul recunoscut unanim al masinii de cusut a fost englezul Thomas Saint, insa nu se stie cu siguranta daca Saint a fost cel care a creat un prototip al acestei inventii. Incercarile ulterioare de a construi o masina de cusut dupa schitele lui Saint au fost doar tentative fara succes. In 1810, germanul Balthasar Krems a inventat o masina automata cu ata de cusut. Krems nu si-a patentat niciodata inventia, care, de altfel, nici nu functiona prea bine. Prima masina de cusut functionala in adevaratul sens al cuvantului a fost inventata de croitorul francez Barthelemy Thimonnier in anul 1830. Masina de cusut a lui Thimonnier folosea doar un
fir de ata si un ac de cusut incarligat care facea o singura cusatura cu lant dintr-un fir, utilizata la broderii. Inventatorul a fost aproape omorat de un grup de croitori francezi care au dat foc intregii fabrici de confectii de teama somajului pe care il putea cauza noua inventie. In anul 1834, Walter Hunt a creat prima masina de cusut de succes de marca americana. Mai tarziu el a pierdut interesul pentru inventii pentru ca avea ideea preconceputa ca inventiile cauzau somaj. El nu a patentat aceasta inventie, iar 12 ani mai tarziu, Elias Howe a fost cel care a facut acest lucru pentru „un proces care folosea fire din doua surse diferite”. Productia de masa a inceput de abia in anii 1850 cand Isaac Singer a construit prima masina de cusut de succes din punct de vedere comercial. Singer a construit prima masina de cusut in care acul facea miscari de sus in jos mai mult decat dintr-o parte in cealalta, acul fiind controlat prin intermediul unei pedale. Masinile de cusut anterioare foloseau manivele. Masina de cusut a lui Singer folosea acelasi principiu patentat de Howe. Motiv pentru care, Elias Howe l-a dat in judecata pe Singer pentru incalcarea brevetului, proces pe care l-a si castigat. Initial refuzate de catre croitori, apoi utilizate din ce in ce mai des datorita rezultatelor eficiente, masinile de cusut reprezinta una dintre cele mai importante si mai utile inventii ale omenirii.

  • 1868: A început construirea Gării de Nord din Bucureşti, inaugurată la 13.09.1872.



Piatra de temelie a gării a fost pusă la 10 septembrie 1868 în prezența lui Carol I, pe un loc ales de domnitor.
 Chiar dacă la început această gară nu era concepută pentru a deveni principala gară a Bucureștiului, odată cu trecerea anilor aceasta a devenit principalul nod feroviar al Capitalei dar și al României.

Ea a fost concepută în formă de U, formată din două corpuri paralele legate la capătul dinspre ateliere de un alt corp în orientare perpendiculară, și de-a lungul timpului i s-au adus modificări.
Gara de Nord a început să devină neîncăpătoare încă din 1880, iar în 1928 gara avea șase linii pentru plecări și patru linii pentru sosiri. Din august 1944 s-au refacut instalațiile de centralizare electrodinamică din gară, iar liniile și peroanele au fost prelungite.

  • 1898: A fost asasinata împarateasa Austriei si regina Ungariei, Elisabeta, sotia lui Franz Joseph I, cunoscuta sub numele de « Sissi » (n.24.12.1837).




Elisabeta de Wittelsbach s-a născut într-o familie numeroasa, părinții ei fiind Maximilian Joseph de Bavaria (din linia de Pfalz-Birkenfeld-Gelnhausen a familiei Wittelsbach) și Maria Ludovica de Bavaria, fiica regelui Maximilian I al Bavariei. Numele ei întreg este Prințesa Elisabeta Amalia Eugenia de Wittelsbach.
Din punct de vedere al rangului, Sissi era nepotrivită pentru împărat, fapt pentru care curtea vieneza a judecat-o mult timp.
Sissi și  Franz Joseph  erau veri, astfel  ca le-a trebuit pentru a se casatori dispensa papei, care le-a fost acordată.
La 24 aprilie 1854, seara la ora 7, s-au căsătorit la Viena. Prințesa nu avea decât 16 ani.Totuși acumulările de căsătorii intre familia Wittelsbach (care era cunoscută pentru bolile mintale ale membrilor ei) și familia imperiala se vor resimți chiar la prințul moștenitor.
 La 21 august 1858 s-a născut viitorul moștenitor, Rudolf. La Muzeul Național din Budapesta și la Biserica Mátyás se gasesc scrisori și documente care dovedesc atașamentul împărătesei față de Ungaria. În orașul Seghedin (Szeged) are ridicat și un monument.Elisabeta ca om politic a luptat pentru Ungaria.
În activitatea diplomatică era excelentă, Ungaria era prioritatea ei și avea o mână de fier. În mod surprinzător pentru o împărăteasă, Elisabeta credea în republică, considerând-o mai buna decât imperiul. La semnarea acordului Austro-Ungar din 1867 Elisabeta a avut un rol important în realizarea sa.
În 8 iunie 1867 Elisabeta cu Francisc Iosif au plecat la Buda Biserica Mátyás, acolo au fost încoronați, 10 luni după acordul Austro-ungar.
Iubirea ungurilor față de Sisi s-a datorat și faptului ca au fost găsite coroana, sceptrul și mantia regilor Ungariei (ascunse în timpul revoltei) chiar înainte de încoronarea lor ca regi ai Ungariei, fapt considerat un semn bun pentru viitor.La 23 aprilie 1868 a născut al patrulea copil, la Buda (Maria Valeria) (d. in 1924) numit “Copilul Ungur”.
În 1889 Rudolf s-a sinucis la Mayerling împreună cu amanta sa. Rudolf era însurat cu Stephanie a Belgiei.
Pe 10 septembrie 1898 în timp ce Elisabeta era în trecere prin Geneva a fost înjunghiată cu o pilă triunghiulară de anarhistul italian Luigi Lucheni.
Luigi Lucheni a urmărit-o și a înjunghiat-o tocmai când se pregătea să urce impreună cu doamna sa de onoare, contesa unguroaică Irma Sztaray, pe vaporul spre Montreux. Nimeni nu a realizat faptul că a fost înjunghiată. După ce s-a ridicat și a urcat pe vapor, a leșinat.
Vaporul s-a întors imediat, pilotul aflând ca era împărăteasa Austriei. A fost transportată la hotelul la care a fost cazată unde a murit după circa o oră. Ultimele ei cuvinte au fost:”Ce mi s-a întâmplat?”A fost înmormântată cu mari onoruri, la 17 septembrie 1898, la Viena, în Cripta Imperială.Elisabeta.
“Impărateasa fără voie” a fost o femeie depresivă și nefericită.A fost o femeie frumoasă.Cu timpul relațiiile ei cu soțul s-au răcit, spre sfârșitul vieții căutându-i o amantă soțului ei. Opera ei literară preferată a fost “Visul unei nopți de vară” de Shakespeare, ea imaginându-se ca fiind Titania, regina zânelor, nesuportând numele de Sissi.

  • 1910:  Yvonne Cămărăsescu a parcurs cu un biplan distanţa Ploieşti-Chitila, la o înălţime de 600 de metri, doborând astfel recordul mondial feminin de 30 de km, care aparţinea unei franţuzoaice.



Prima femeie din Romania care a zburat cu un avion a fost Yvonne Blodel-Camarasescu, in 1910 (Yvonne era fiica ambasadorului Frantei in Romania, Camille Blondel, numit in 1907. Yvonne s-a casatorit cu avocatul Ion Camarasescu in 1909 – dupa ce a divortat de acesta s-a recasatorit cu ofieterul Jean Postelnicu in 1922. In timpul Primului Razboi Mondial, Yvonne a fost sanitar voluntar pe langa armata romana). In 1910, pe 10 septembrie, Yvonne a acceptat invitatia pilotului francez Michel Paul Molla, de a se urca in avionul pe care il pilota. Au zburat la altitudinea de 100 de metri, cu o viteza de 70 km/h, ajungand din Bucuresti la Ploiesti in cca. o ora. Yvonne a intrat in Cartea Recordurilor pentru distanta parcursa in zbor de o femeie. Vechiul record de 30 de km era detinut tot de o frantuzoaica. Yvonne a zburat cu un biplan “Farman”.

  • 1921: Inaugurarea primei autostrăzi din Germania



In aceasta zi s-a inaugurat Ayus Autobahn, langa Berlin, prima autostrada din lume cu acces controlat, parte a sistemului Bundesautobahn.
Privita ca un simbol al modernismului si al ingineriei germane, sistemul de autostrazi a fost aproape distrus in timpul Celui De-al Doilea Razboi Mondial.
Dupa terminarea razboiului, noile state formate, Germania de Vest si de Est, au inceput repararea sistemului de autostrazi.
Reteaua a fost foarte bine extinsa in Germania de Vest, care a avut o crestere foarte mare a traficului  motorizat, fata de vecina sa Germania de Est.
Cu toate acestea, reparatii si extinderi ale retelei de autostrazi au fost facute si in Germania de Est.
De-a lungul timpului, autostrazile germane si-au capatat renumele ca drumuri excelente, faimoase pentru faptul ca nu exista limita de viteza.

  • 1930:  Nicolae Titulescu a fost ales preşedinte al Adunării Societăţii Naţiunilor.



Figura marcanta a diplomatiei europene in perioada interbelica si orator deosebit, Nicoale Titulescu a studiat Dreptul in Franta, iar mai apoi a devenit profesor universitar in Iasi si Bucuresti.
Dupa ce a ocupat postul de ministru de Finante in Guvernul Ion Bratianu-Take Ionescu, in 1920 si-a inceput activitatea diplomatica ca delegat la Conferinta de Pace de la Paris.
Un an mai tarziu a fost numit trimis extraordinar si plenipotentiar al Romaniei la Londra, post pe care l-a ocupat, cu o mica intrerupere, pana in 1932.
A fost ales, de doua ori consecutiv (1930 si 1931) presedinte al Ligii Natiunilor, fapt nemaintalnit pana atunci.
A luptat pentru securitatea si integritatea Romaniei, precum si pentru mentinerea pacii in lume. Spre sfarsitul vietii a emigrat in Franta.

  • 2008:  A început cel mai mare experiment al lumii pentru căutarea „particulei lui Dumnezeu”, cum a fost denumit metaforic bozonul Higgs, ultima particulă încă nedescoperită, prezisă de teoria fizicii particulelor. 



Este o zi istorică în care Large Hadron Collider (LHC) a fost pus în funcţiune, la graniţa dintre Franţa şi Elveţia, la CERN, organizaţia europeană de cercetare nucleară. Cu ajutorul uriaşei maşinării, oamenii de ştiinţă vor explora cele mai mici particule existente în Univers, pentru a afla lucruri noi despre materie şi naşterea sa.
A fost construit în colaborare cu peste opt sute de fizicieni din peste optzeci și cinci de țări, precum și în parteneriat cu sute de universități și laboratoare importante. După greutăți tehnice importante a fost repus în funcțiune în noiembrie 2009.
CERN are aproximativ 2600 de angajați cu normă întreagă și, pe lângă aceștia, alți 7931 de cercetători și ingineri (care reprezintă 500 de universități și 80 de naționalități diferite). Aproximativ jumătate din comunitatea mondială a fizicii particulelor lucrează la experimente ce au loc la CERN.
Pentru că este un centru de cercetare internațional, cercetările CERN nu se află în mod oficial nici sub jurisdicția Franței, nici sub jurisdicția Elveției, iar unele vehicule ale companiei au numere diplomatice de înmatriculare. Printre aceste vehicule se află și mașinile de pompieri.

Să aveți o zi frumoasă!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!

Ziua adevărului – 7 iulie

Imaginează-ți o lume în care nimeni nu minte, spune ceva înșelător sau face ceva necinstit. Ziua spunerii adevărului își propune să obțin...