Sâmbătă, înainte de Duminica Rusaliilor sunt "Mosii de vara", sarbatoare
dedicata pomenirii mortilor. Cu aceasta ocazie, in toate bisericile ortodoxe se
vor oficia Sfinte Liturghii urmate de slujbe de pomenire a celor trecuti la
cele vesnice.
In Sambata dinaintea
Duminicii Pogorarii Duhului Sfant (Sambata Rusaliilor sau "Mosii de
vara"), Biserica face din nou pomenirea generala a mortilor, rugandu-se
pentru ei, prin rugaciunile si cantarile
inscrise in slujba zilei din Penticostar, pentru ca si ei sa se bucure
de darurile Sfantului Duh, a Carui pogorare este praznuita in duminica
urmatoare.
Moşii de vară preced
sărbătoarea populară a Rusaliilor, care are loc la cincizeci de zile de la
Paşti, atunci când Biserica sărbătoreşte Pogorârea Sfântului Duh. La Moşii de
vară se dă de pomană pentru sufletele celor morţi, iar pomana era dată
îndeosebi în vase de lut speciale, folosite numai cu această ocazie, numite şi
moşoaice. Sărbătorile Moşilor exprimă un anume tip de întrepătrundere între
lumea celor vii, „lumea cu dor“, şi lumea de dincolo, „lumea fără dor“, graniţa
dintre cele două lumi fiind, în concepţia înaintaşilor noştri, extrem de
permeabilă, conform celor precizate de etnograful Marcel Lutic. La Rusalii, la
50 de zile după Paşti, se încheie ciclul sărbătorilor pascale.
Porţile
cerului au fost deschise timp de 50 de zile
Tradiţia spune că
începând din Joia Mare din Săptămâna
Patimilor şi până la Rusalii, cerul, raiul şi iadul sunt deschise. În acest
interval de 50 de zile, sufletele rudelor noastre trecute la viaţa veşnică au
călătorit libere prin locurile unde au trăit. În Sâmbăta Moşilor de vară,
sufletele lor sunt triste deoarece trebuie să se reîntoarcă în lumea de dincolo
şi să-i părăsească pe cei dragi.
De aceea, credinţa
creştină spune că este bine ca sufletele celor adormiţi să se întoarcă
liniştite în mormintele din care au plecat şi să se împace cu această situaţie.
De aceea, rudele celor comemoraţi trebuie să le facă pomeni şi să respecte
tradiţiile familiei.
„Pe vremuri, mai ales
copiii şi săracii aşteptau cu mare nerăbdare sărbătorile Moşilor, care precedau
invariabil marile sărbători. Moşii cădeau în zilele de sâmbătă, în mediile
arhaice, această zi fiind considerată a morţilor, cea mai bună pomană pentru sufletele
lor făcându-se acum“, a spus Marcel Lutic, etnograf din cadrul Muzeului
Etnografic al Moldovei, Complexul Muzeal Naţional „Moldova“ Iaşi. Etnograful a
menţionat că românii cred că cea mai nimerită sâmbătă din an pentru dat de
pomană este cea dinaintea Duminicii Mari, cum mai era numită Duminica
Rusaliilor, în sâmbăta numită şi a Moşilor sau Moşii de Rusalii, Moşii de Vară
sau Moşii cei Mari.
La Moşii de Vară, gospodinele merg la morminte pentru a le curăţa, dau de pomană cât mai multe bunătăţi în vase din lut sau din lemn. Femeile sărace umpleau vasele pentru pomană cu apă de izvor, în timp ce altele, mai avute, puneau lapte, vin, bere sau mied, toartele vaselor fiind împodobite cu trandafiri ce amintesc de numele sărbătorii „rosa“ şi Rusalii, la care se adaugă busuiocul, după cum a mai remarcat Marcel Lutic.
La Moşii de vară se puneau în străchini fructe coapte, plăcinte, caş, mămăligă, zeamă sau borş de pasăre, purcel sau miel, scrob (omletă), nelipsind pâinea, colacii, covrigii şi lumânările. „Trebuie remarcat că bucovinenii nu mâncau la Moşii de vară până nu dădeau mai întâi de pomană, crezând că acum se împărtăşesc morţii cu Sfintele Taine. Gospodinele se mai duceau cu Moşi pe la vecini şi pe la neamuri, obişnuind să aprindă lumânarea la intrarea în casă. Moşii duşi erau întorşi, gospodinele nevenind niciodată acasă cu mâna goală. De multe ori, împărţirea Moşilor era continuată şi în Duminica Mare“, a spus Marcel Lutic.
Moşii,
o dublare a sărbătorilor celor vii pentru cei trecuţi în „lumea fără dor“
Moşii reprezentau un
fel de dublare a sărbătorilor celor vii, care aveau loc şi pentru strămoşi, cu
o zi înainte de sărbătoarea propriu-zisă. „Pe vremuri, ar fi fost 18 sărbători
de Moşi într-un an, cele mai relevante fiind patru, fiecare corespunzând unui
anotimp: Moşii de primăvară sau Moşii de Păresimi, sărbătoare fixă, pe 9 martie
de Măcinici, apoi sunt Moşii de vară sau de Rusalii, ţinuţi în sâmbăta de
dinaintea Rusaliilor, Moşii de toamnă care erau ţinuţi cel mai adesea de
Sfântul Dumitru, precum şi de Sfânta Maria Mică pe 8 septembrie sau de Ziua
Crucii, pe 14 septembrie. Moşii de iarnă sunt plasaţi de unii etnologi în
sâmbăta ce precede Postul Crăciunului, în timp ce alţii amintesc de sâmbăta în
care se lasă secul de carne, de dinaintea Postului Mare, foarte aproape de
Moşii de primăvară“, a spus Marcel Lutic.
La Moşii de Rusalii se
dădeau de pomană vase cu fructe, colaci şi lumânări pentru cei răposaţi, în
prima parte a zilei, iar în partea a doua a zilei, fiecare putea să dea de
pomană pentru sufletul său. Se credea că nu era bine ca în această zi cineva să
mănânce fără să dea de pomană. Tot ceea ce era dat de pomană se dădea în vase
noi, împodobite cu flori.
La Moşii de Sân-Petru se dădeau ulcele pline cu cireşe din primul cules, iar la Sfântul Ilie se dădeau de pomană mere, mai ales femeile oferind aceste fructe copiilor. Prin Banat se oferea, la această dată, şi porumb fiert. La Moşii de la Schimbarea la Faţă se ofereau struguri, se făcea chiar şi colivă de struguri. La Vinerea Mare, aşa cum era numită popular Sfânta Parascheva, se împărţeau colaci şi mere, după cum a remarcat Marcel Lutic.
În general, o mare
parte din gesturile cotidiene sau a micilor petreceri au momente care amintesc
de cei morţi, aşa cum se întâmplă când se varsă din pahar câteva picături „de
sufletul morţilor“, datul de pomană din primele plăcinte care se fac după post,
pomenile care se fac la hramurile satelor sau ale bisericilor şi relevă relaţia
cu lumea de dincolo a satului arhaic. Se credea că, în zilele de moşi, cei
răposaţi aşteaptă să primească de pomană şi, dacă asta nu se întâmplă, rămân
supăraţi. De asemenea, era încurajată oferirea de pomeni săracilor şi
străinilor, fiind dezaprobată schimbarea de pomeni între rude. Se mai credea că
mâncarea oferită ca pomană era bine să fie caldă, astfel încât mirosul acesteia
îl putea sătura pe cel mort, astfel că, în unele locuri din Moldova, masa de
pomană se mai numea şi „aburi“, iar în Muntenia – „aburel“.
Pomenile erau oferite
în recipiente speciale de lut, numite şi moşoaice, lutul fiind şi materia cea
mai potrivită pentru vasele de pomenire.
Crengile
de tei de la porţi
Duminica Pogorârii Sfântului Duh era numită în popor Duminica Mare, deoarece se credea că este ziua Maicii Domnului. „În cinstea acestei duminici, flăcăii aduceau din păduri nuiele, crengi şi frunze de tei, întreaga gospodărie fiind împodobită cu acestea. Unele crenguţe erau duse la biserică, aici fiind sfinţite şi puse la icoane. De aici erau luate mai ales când ploua cu piatră. În tradiţia populară se credea că teiul fereşte gospodăriile de fulgere, sau de grindină, sau de duhurile rele ale zânelor. Cei prea temători de zânele numite Rusalii trebuiau să aibă asupra lor crenguţe de tei şi să pocnească din frunze atunci când le simţeau în preajmă“, a spus Marcel Lutic.
Rusaliile erau, în
mitologia populară, un tip de zâne care umblau pe pământ şi prin aer fără a fi
văzute de oameni. După unii, acestea rămâneau printre oameni aproape o lună.
Rusaliile erau respectate, însă nu erau îndrăgite pentru că, aşa cum spun
legendele, aduceau tot felul de boli. Din acest motiv, oamenii căutau tot felul
de mijloace de apărare, precum pelinul şi usturoiul, care se pare că nu le
priau Rusaliilor, ţinându-le la distanţă, aşa cum arată legendele. Tot de
Rusalii avea loc şi bătaia cu pelin. Fetele şi băieţii care se întâlneau în
această zi se snopeau cu pelin, sărbătoarea Rusaliilor fiind numită şi a
pelinului. Tot acum, pelinul se punea în toate băuturile, cu excepţia apei.
Dansul
căluşarilor
Căluşarii erau în număr
de 13, jurau pe steagul căluşeresc la Todorusalii, o sărbătoare ce avea loc la
mijlocul zilelor dintre Paşti şi Rusalii, iar pregătirile lor continuau până în
Săptămâna Rusaliilor. Numele acestei sărbători are mai multe origini posibile.
Astfel, este o veche sărbătoare romană Rosalia, mai erau Rusalcele slave, un
fel de zâne ale apelor, iar despre Rusalii se mai spune că ar fi fost fiicele
lui „Rusalim împărat“, personificare a Ierusalimului biblic. Rusaliile sau
ielele erau rele, astfel că oamenii din vechime le mai numeau „Frumuşelele“,
„Cuconiţele“, „Împărătesele“, pentru a le îmbuna.
Ele erau temute pentru
că aduceau multe boli, pe care dansul căluşarilor părea că le poate vindeca.
„Căluşarii erau flăcăi aleşi de vătaf, şeful lor, dintre cei mai buni dansatori
ai satului. Erau organizaţi într-o ceată care putea să numere până la 13 căluşari.
Vreme de aproximativ o lună erau legaţi prin jurământul căluşeresc, o adevărată
conspiraţie a muţeniei, acesta impunându-le o anumită comportare“, a spus
Marcel Lutic. În „Descrierea Moldovei“, Dimitrie Cantemir nota că „Mulţimea
superstiţioasă crede că ei au puterea de a izgoni bolile cronice, iar
vindecarea se face astfel: după ce bolnavul s-a aşternut la pământ, aceia încep
săriturile lor şi, la un anumit loc al cântecului, calcă, unul după altul, de
la cap până la picioare, pe cel culcat; în sfârşit, îi suflă la ureche câteva
cuvinte anume ticluite şi poruncesc bolii să iasă“.
Cei
trecuţi la viaţa veşnică aşteaptă ofrande
Din vremuri imemoriale,
se crede că la sărbătoarea moşilor, rudele trecute la viaţa veşnică aşteaptă să
primească ofrande şi, dacă familia uită sau neglijează să împlinească datina,
răposaţii rămân supăraţi. Tradiţia spune că atât în lumea satelor, cât şi în
mediul urban ofrandele se împart în special persoanelor sărace şi străinilor şi
nu este încurajat schimbul de pomeni între rude.
Mâncarea
de pomană să fie caldă („aburel”)
Din moşi-strămoşi,
mâncarea caldă dată de pomană este bine
primită, pentru că mirosul ofranselor calde îi satură pe cei trecuţi la viaţa
veşnică.
În multe localităţi din
Muntenia, credincioşii împlinesc vechile tradiţii, iar masa de pomană caldă se
mai numeşte „aburel” sau „aburi”. În acelaşi timp, pomana împărţită pentru
sufletele rudelor adormite este pusă în vase de lut noi, cumpărate numai pentru
această comemorare.
Se
prepară anumite bucate pentru rudele comemorate
Pentru praznicul
Moşilor de vară, gospodinele prepară şi bucatele preferate în viaţa pământeană
de persoana comemorată.
Ritualul
cu căni
Se dau de pomană căni,
umplute cu vin, cu suc sau cu apă îndulcită cu miere, iar toarta acestora se
împodobeşte cu flori de tei şi cu buchete de cireşe.
Ofrande
specifice pentru binecuvântare
Din vremuri
îndepărtate, la sărbătoarea Moşilor de Vară se împlinesc ritualuri speciale,
care încep chiar în dimineaţa Sâmbetei Rusaliilor. La slujba de pomenire, se
duc la biserică, pentru binecuvântare : colivă, colaci, vin şi cireşe.
Se
spune că în ziua praznicului, morţii merg pe Valea cu Dor
În tradiţia populară se
spune că la Moşii de vară toţi morţii se duc pe Valea cu Dor. Acolo fiecare
găseşte bucatele primite de pomană până la Rusalii. Cine nu găseşte ofrande, se
retage trist în mormint ţinând în braţe crengi cu flori de tei.
Ritualul
de comemorare şi în cimitire
Ritualul de pomenire
împlinit în biserici se continuă în cimitire:
mormintele sunt curăţate şi împodobite cu flori de tei şi cu frunze de
nuc. Credincioşii aprind lumânări şi aceste surse de lumină sunt lăsate să ardă
pe parcursul ritualului de pomenire. La mormintele celor comemoraţi se dau de pomană vase de
lut, de porţelan sau de lemn, căni împodobite la toartă cu flori de tei şi
umplute cu lapte, cu vin sau cu cireşe.
Astfel de ofrande se mai duc în cimitire şi în ziua
următoare, în Duminica Rusaliilor, numită şi Duminica Pogorârii Duhului Sfânt
sau a Cincizecimii.
Tradiţiile
de comemorare sunt diferite în ţară
În
Prahova se prepară păsat
În diferite localităţi
din Prahova se împart căni de lut umplute cu vin şi împodobite la toartă cu
flori de trandafir şi de tei.
Gospodinele prepară păsat
(făină de porumb măcinat mai mare) fiert în lapte). Această ofrandă
tradiţională se taie felii, se pune pe frunze de nuc şi se împarte săracilor în
cimitir. Totodată, ritualul împărţirii bucatelor se împlineşte şi în familia
persoanei comemorate. Gospodinele împart vase cu mâncare, cu păsat, cu vin şi
cireşe rudelor şi vecinilor în memoria celor adormiţi.
În
Argeş, gospodarii invită la masă rudele
şi vecinii
În satele din judeţul
Argeş, gospodarii care fac pomenire pentru cei adormiţi întind masa în curtea
casei şi o împodobesc cu vase pline cu
numeroase bucate. Pe lângă bucatele specifice praznicului, în mijlocul mesei se
pun grămezi de cireşe, de flori şi de colăcei. Gospodarii învită la masă
rudele, prietenii şi vecinii să se ospăteze pentru sufletul celor adormiţi în
familia sa.
După ce au dat de
pomană, gospodarii gustă şi ei din cireşe şi din celelalte bucate. De asemenea,
în multe localităţi argeşene, se dau de pomană lumânări aprinse, colaci unşi cu
miere, colivă, vase de lut umplute cu lapte sau cu vin, pâine de casă şi
mâncare gătită, cireşe, oale mari de lut, pentru ca sufletele morţilor să aibă
din ce să bea apă. După ce au dat de
pomană, gospodarii gustă şi ei din cireşe şi din celelalte bucate.
În
localităţile din Ardeal se „ridică” pomeni
În tot Ardealul se dau
de pomană fructe şi colaci. În fiecare familie
„se ridică” pomeniri, adică se face pomenirea tuturor rudelor decedate
în familie.
În
Moldova se împart plăcinte
În Moldova,
credincioşii dau de pomană căni şi străchini umplute cu orez cu lapte, cu vin
şi cu cireşe, împodobite la toartă cu flori de tei, ca şi în alte zone ale
ţării. În acelaşi timp, gospodinele pregătesc pentru Moşii de vară bucate cu carne de miel, plăcinte cu varză sau
cu brânză.
Femeile
nu au voie să toarcă
În ziua praznicului,
femeile nu au voie să tricoteze sau să toarcă, pentru că toţi colacii daţi de
pomană nu vor ajunge la cei pomeniţi, şi „se întorc” în casa celor care i-au dăruit, spune
tradiţia.
Pentru
spor şi sănătate în gospodării
Creştinii care-şi
venerează morţii, şi respectă anumite tradiţii în gospodăriile lor, vor fi
sănătoşi şi se vor bucura de spor în munca lor pe tot parcursul anului.
Florile
de tei sfinţite alungă paguba şi boala
De Moşi se duc la
biserică frunze de nuc şi ramuri de tei, iar după ce sunt binecuvântate de
preoţi, acestea se pun la streaşina casei sau la icoană pentru a ocroti acea
gospodărie de pagubă şi de boală. Mai mult, potrivit acestei datini străvechi,
după ce au fost sfinţite, florile de tei sunt folosite ca remediu care vindecă
surzenia.
Femeile
nu au voie să se ocupe de treburile casnice
În ziua Moşilor de
vară, femeile trebuie să respecte sărbătoarea şi să nu se ocupe de treburile
casnice. În tradiţia populară se spune că
femeile care nu respectă interdicţia riscă să le amorţească mâinile şi
nu vor mai putea munci cu spor.
Obiceiuri
care alungă paguba
Pentru a-şi proteja
gospodăria de pagubă sau de efectul fenomenelor meteorologice : furtuni sau
trăsnete, credincioşii trebuie să ofere săracilor o porţie din primul fel de
bucate, preparate pentru praznicul Moşilor de vară.
Potrivit tradiţiei,
credincioşii pot să prevină necazurile pricinuite de furtuni şi de ploile de
vară aruncând în curte, din pragul casei, o crenguţă cu flori de tei sfinţită
la biserică în ziua Moşilor de vară.
Să
respectăm datinile celor trei sărbători
Credincioşii care
cinstesc an de an, suita celor trei sărbători :Moşii de cireşe, Rusaliile şi
Sărbătoarea Sfintei Treimi vor fi mai sănătoşi, sufleteşte şi trupeşte, în
comparaţie cu rudele lor care nu
împlinesc datinile strămoşeşti.
De asemenea, pentru a
avea spor în casă şi pentru a fi sănătoşi tot anul, gospodarii trebuie să dea
de pomană bucate proaspete şi obiecte
noi, nefolosite în propria locuinţă.
Pentru
ca semănăturile să rodească
Pentru ca în grădina
casei să rodească tot ce au semănat,
gospodarii trebuie să dea de pomană ceapă verde şi usturoi.
În
noaptea de Rusalii dormiţi în propria casă
În acestă sâmbătă, nu
este bine să treceţi printr-o răscruce de drumuri în locuri singuratice şi nici
să mergeţi seara la fântână pentru că pe acolo trec duhurile rele şi veţi avea
tot felul de necazuri. Mai mult, dacă vreţi să nu aveţi pierderi materiale şi
fenomenele meteorologice să nu vă afecteze gospodăria, este bine să dormiţi în
propria voastră locuinţă şi să încuiaţi
uşa.
Puneţi
un bănuţ în fântână
Când gospodarii scot
apă din fântână în ziua praznicului, ei trebuie să arunce un bănuţ în fântână ;
astfel, apa care se dă de pomană va fi
primită de rudele comemorate.
Dacă
plouă în ziua praznicului
Dacă plouă în ziua
Moşilor de Vară, recolta anului va fi foarte bogată.
În
momentele de reculegere să ne amintim ce spun sfinţii şi înţelepţii neamului
Oamenii nu mor cu
adevărat când sunt coborâţi în mormânt,
ci când sunt uitaţi de
către noi, când îi îngropăm nu în pământ, ci în uitare”
(Nicolae Iorga)
„Să ne rugăm pentru cei
morți, iar dacă cel mort este păcătos, să i se dezlege păcatele, iar dacă este
un drept, să câştige prinos de plată şi să mijlocească la Dumnezeu pentru noi”.
(Sf. Ioan Gură de Aur)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!