Creştin-ortodocşii sărbătoresc Pogorârea Sfântului Duh sau Rusaliile, una dintre cele mai importante sărbători creştine. Duminică Cincizecimii sau a Pogorârii Sfântului Duh, numită în popor şi Duminică mare, este sărbătoarea anuală a Pogorârii Sfântului Duh peste Sfinţii Apostoli, eveniment pe care ni-l istorisesc (II, 1-4) şi cu care se încheie descoperirea faţă de lume şi de creaţie a lui Dumnezeu, Cel în treime. Ea cade totdeauna la 10 zile după Înălţare sau la 50 de zile după Paşti, când a avut loc evenimentul sărbătorit şi când evreii îşi serbau şi ei praznicul. E totodată sărbătoarea întemeierii Bisericii creştine, căci în aceeaşi zi, în urmă cuvântării însufleţite a Sfântului Apostol Petru, s-au convertit la creştinism circa 3.000 de suflete, care au alcătuit cea dintâi comunitate creştină din Ierusalim (Fapte II, 41), nucleul Bisericii de mai târziu.
Rusaliile (din latina
vulgară - in napolitană se foloseste "Pasca rusata" iar în aromână
"Arusaľi" - ideea că denumirea vine din slavă este falsă!) (cunoscute
și drept Pogorârea (coborârea) Sfântului Duh (Sfântului Spirit)) reprezintă o
sărbătoare creștină importantă, prăznuită întotdeauna duminica, la 50 de zile
după Paști. De Rusalii este comemorată coborârea Sfântului Duh asupra
ucenicilor lui Iisus din Nazaret. Potrivit scrierilor Noului Testament (Faptele
Apostolilor 2, 1-11) acest eveniment a avut loc în ziua rusaliilor evreiești
(Șavuot), la 50 de zile de la învierea lui Iisus din Nazaret. De aceea sărbătoarea
creștină mai poartă denumirea de Cinzecime (în latină Pentecostes, în franceză
Pentecôte La Pentecôte (du grec ancien πεντηκοστὴ ἡμέρα / pentêkostề hêméra, «
cinquantième jour ») , în germană Pfingsten, în maghiară Pünkösd etc.).
În Vechiul Testament,
Rusaliile sunt, la început, o sărbătoare agricolă de bucurie a evreilor, în
care se oferă pârgă din roadele pământului (Ex 23, 16; Num 28, 26; Lv 23, 16),
numită și „Sărbătoarea săptămânilor” Șavuot (Ex 34, 22; Lv 23, 15). Mai târziu,
ajunge o aniversare a Legământului, care fusese încheiat la 50 de zile de la ieșirea
din Egipt (Ex 19, 1-16).
Și Rusaliile creștine
au legătură cu Legământul, fiind o sărbătoare a încheierii lăuntrice a Noului
Legământ al harului și iubirii, prin coborârea Sfântului Duh. Rusaliile
reprezintă și consacrarea solemnă a Bisericii întemeiate de Iisus Hristos.
Duhul Sfânt nu este dăruit numai Bisericii în ansamblu, ci și fiecărui creștin
în parte, cu darurile sale (cf. Gal 5, 22). Minunea Rusaliilor de la Ierusalim
se continuă în Biserică, aducând rod în taina Sfântului Mir. De aceea,
Rusaliile sunt și o sărbătoare de mulțumire pentru harul Mirului.
Semnificația
Rusaliilor creștine mai poate cuprinde următoarele aspecte:
revărsarea eshatologică a Duhului Sfânt
(cf. Ioel 3, 1-5, citat de Petru în cuvântarea sa din Fapte 2)
încununarea Paștelui lui Hristos, prin
revărsarea Duhului asupra apostolilor
adunarea comunității mesianice, potrivit
profețiilor
deschiderea Bisericii către toate popoarele
începutul misiunii
Cuvântul românesc
"rusalii" derivă, probabil, indirect, din lat. Rosalia, prin termenul
din gr. medie ρουσάλια și sl. rusalija.
"Cincizecime"
este un calc după gr. πεντηκοστή, "(ziua) a cincizecea", denumire
care arată că sărbătoarea are loc la 50 de zile după Paști.
Cel mai probabil,
cuvântul derivă din cuvântul slav "rusalka", rusalcele fiind spirite
ale apei de genul nimfelor, zânelor, demonilor de apă, care erau sărbătoriți,
pentru a fi îmbunați, în prima săptămână a lunii iunie. Această tradiție
păgână, pre-creștină s-a transmis și romanilor, care au denumit rusalka
"dragaică" (drăcoaică, demon). În această săptamână era interzis
spălatul, scăldatul, și în general, îi era interzis unei persoane să se apropie
de ape.
Peste această
sărbătoare s-a suprapus sărbătoarea pogorârii Sfântului Duh. Denumirea și sărbătoarea
rusaliilor a fost împrumutată și de către romani. Când Imperiul Roman a devenit
creștin în marea majoritate, această sărbătoare (împreună cu multe altele) au
fost creștinate în sensul că au primit o semnificație creștină, suprapusă
vechii sărbători, în timp semnificația și motivele inițiale fiind date uitării.
Istoricul
sărbătorii
Deja Apostolul Pavel
acorda importanță acestei sărbători (cf. Fapte 20, 16). Pentru comunitățile
creștine care aveau vii înaintea ochilor roadele și mărturiile acestei zile de
întemeiere a Bisericii, împreună cu minunile Duhului Sfânt, sărbătorirea anuală
a coborârii Duhului Sfânt era de la sine înțeles.
Potrivit informațiilor
din Peregrinatio Etheriae, spre sfârșitul secolului al IV-lea, la Ierusalim,
sărbătoarea începea cu o celebrare nocturnă. Dimineața, prima slujbă se ținea
pe Golgota, iar a doua pe Sion, locul coborârii Duhului Sfânt. După-amiaza, pe
Muntele Măslinilor se ținea o celebrare în amintirea Înălțării Mântuitorului.
La Roma, Rusaliile au
devenit, pe lângă Paști, a doua sărbătoare rezervată botezurilor. De aceea,
vigilia și săptămâna Rusaliilor au fost rânduite asemănător vigiliei și
săptămânii Paștelui. Deja în vremea Papei Leon cel Mare (440-461), în săptămâna
după Rusalii urmau trei zile de post din ciclul Quattuor tempora. În secolul al
XI-lea, s-a introdus, în Biserica Romei, octava Rusaliilor; în 1969, prin
revizuirea anului liturgic, s-a înlăturat octava, pentru a se reveni la
structura în care Rusaliile încheie ciclul pascal.
Rusaliile
Nu încape îndoială că
Rusaliile sunt cea mai veche sărbătoare creştină împreună cu cea a Paştilor,
fiind prăznuită încă din vremea Sfinţilor Apostoli, ca o încreştinare a
sărbătorii iudaice corespunzătoare. Despre ea amintesc şi Sf. Apostol Pavel (1
Cor. XVI, 8) şi Sf. Luca (Fapte XX, 16). E numărată şi în Constituţiile Apostolice,
printre sărbătorile în care sclavii se cuvine să fie eliberaţi de muncile
obişnuite. Despre ea mai amintesc : Sf. Irineu (+202), Tertulian, Origen,
Canonul 43 al Sinodului din Elvira (c. 300) , Canonul 20 al Sinodului I
ecumenic (care opreşte îngenuncherea în ziua Rusaliilor), Sf. Epifanie s.a.
Marii predicatori din secolele IV şi V ne-au lăsat o mulţime de panegirice în
cinstea acestei sărbători, iar în a două jumătate a secolului IV pelerina
apuseană Egeria ne descrie modul cum era sărbătorită pe atunci la Ierusalim.
Până către sfârşitul secolului IV şi începutul secolului V Cincizecimea era o
dublă sărbătoare: a înălţării Domnului şi a Pogorârii Sfântului Duh, aşa cum o
descrie, de altfel, încă din prima jumătate a secolului IV, Eusebiu al Cezareei.
Dar, precum am arătat la sărbătoarea înălţării, aceasta a fost fixată, de pe la
400 înainte, în ziua a 40-a după Paşti, cum este până astăzi, Cincizecimea
rămânând numai că sărbătoarea Sfântului Duh.
Pogorarea
Sfantului Duh
Nu numai ca vechime, ci
şi ca importanţă, sărbătoarea Rusaliilor vine îndată după Paşti. În timpul
privegherii din ajun, se făcea odinioară botezul catehumenilor. Ca şi la Paşti,
erau oprite îngenuncherea şi postirea
toate zilele Cincizecimii; erau interzise jocurile din circuri palestre, spectacolele păgâne de teatru etc.
Se împodobeau casele, semn de bucurie,
cu flori verzi, îndeosebi de nuc, de tei, aşa cum se face azi, obicei moştenit de la evrei, la care Cincizecimea sărbătoarea premitiilor din flori fructe.
La biserici se aduc azi frunze verzi de tei, de nuc, care se se împart credincioşilor, simbolizând
limbile de foc ale puterii Sfântului
Duh, Care -a pogorât Sfiinţi Apostoli.
De sărbătoarea Rusaliilor
aparţin o sumedenie de datini, credinţe şi rituri religioase populare, legate
de pomenirea generală a morţilor din sâmbăta precedentă (Sâmbătă morţilor sau
Moşii de vară). Sărbătoarea Rusaliile sau Pogorârea Sfântului Duh este o
sărbătoare creştină importantă, care se ţine întoteauna duminica, la 50 de zile
după Paşti.
Câte zile se prăznuieşte sărbătoarea
Rusaliilor?
În sărbătoarea
Rusaliilor intră: Duminică Rusaliilor şi lunea, care este cinstită ca
sărbătoarea Sfintei Treimi. Rusaliile sunt o străveche sărbătoare preluată din
mitologia romană (Rosalia, Sărbătoarea Trandafirilor, era o zi închinată
cultului morţilor, se aduceau ofrande: alimente şi trandafiri pentru îmbunarea
sufletelor celor dispăruţi). Din punct de vedere bisericesc, această sărbătoare
este considerată că fiind ziua de naştere a Bisericii creştine.
Conform Sfintei
Scripturi şi învăţăturii cuprinse în Sfîntă Tradiţie, în această zi, Duhul
Sfînt, Una din Persoanele Sfintei Treimi, s-a pogorît asupra Sfinţilor
Apostoli, dându-le darurile spirituale necesare propovăduirii Evangheliei în
toate colţurile lumii.
Potrivit scrierilor
Noului Testament acest eveniment a avut loc în ziua rusaliilor evreieşti , la
50 de zile de la învierea lui Isus din Nazaret. De aceea sărbătoarea creştină
mai poartă denumirea de Cinzecime. reştinii sărbătoresc Rusaliile timp de 3
zile, în zonă Moldovei şi a Transilvaniei, 7 zile în zonă Munteniei şi a
Olteniei, iar în zonă Banatului, timp de 8 zile.
Noaptea sanzienelor sau a ielelor
În mitologia şi
folclorul românesc, Rusaliile sunt numite şi Dansele, Ielele, Paraidele,
Sfintele, Şoimanele sau Zânele. Spre deosebire de celelalte făpturi fermecate,
Rusaliile umblă pe pământ doar în anumite răstimpuri, mai ales în Săptămină
Rusaliilor.
Hora
Ielelor
Ielele sunt făpturi fabuloase, înzestrate cu
puteri magice, de seducţie, care sălăşuiesc în văzduh, munţi, peşteri, păduri
şi pe malul apelor şi cascadelor.
Pe timpul nopţii, în
lumina lunii, Rusaliile se scălda goale în izvoare, despletite şi dezlănţuite.
Încă din timpuri vechi,
dânsul lor, denumit “Hora Ielelor” este foarte temut.
Aceste făpturi adoră să
danseze cu sânii goi în cerc, având părul despletit, clopoţei la glezne şi
purtând voaluri subţiri, transparente, iar dansul lor este unul magic, bogat în
taine şi simboluri de neînţeles pentru muritori.
Ielele nu fac rău celor
care le evită, ele devin rele numai dacă sunt provocate sau dacă dansul lor
este privit. Atunci se spune că se răzbună pe ” vinovat ” luându-i minţile
definitiv.
Împănatul
boului
Un obicei unic în ţară
de Rusalii se ţine în localitatea clujeană Batin. Aici se organizează
“împănatul boului“, eveniment ce constă într-o procesiune care se desfăşoară pe
uliţele satului, personajul principal fiind un bou împodobit cu ghirlande de
flori.
În faţă parohiei,
preotul satului îl sfinţeşte, apoi da de băut participanţilor. Boul este, la un
moment dat, eliberat şi, conform tradiţiei, o fecioară “îl stăpâneşte”, apoi
face de trei ori cu el ocolul unei mese, în încurajările asistenţei. Potrivit
datinii, fata se va mărită într-un an.
Udatul
nevestelor
Sătenii de pe Valea
Gurghiului (judeţul Mureş) sărbătoresc în fiecare an, după Rusalii, obiceiul
numit “udatul nevestelor”. Conform tradiţiei, numai femeile care vor fi udate
vor fi mai sănătoase şi mai frumoase. În satul Sona (Braşov), ceată tinerilor
îi colindă pe bătrâni.
La sate, unde tradiţia
se păstrează mai bine, oamenii duc la biserică pentru sfinţire crengi de tei şi
nuc, acestea simbolizând limbile de foc ale puterii Sfântului Duh, care s-a
pogorât peste Sfinţii Apostoli. Aceste crenguţe se agăţă apoi la straşină
caselor sau la icoane. Se spune că acestea te vor apăra de cele rele şi în
plus, se mai spune că acestea ar căpăta puteri miraculoase pentru vindecarea
celor care suferă de surzenie. Ramurile de tei folosite la Rusalii sunt
păstrate peste vară pentru a putea fi folosite în practicile de alungare a
furtunilor şi a grindinii.
Preoţii şi sătenii ies
pe câmp în ziua a două de Rusalii, pentru a sfinţi apa şi a stropi câmpul,
crezându-se că, astfel, nu va bate grindină.
Jocul
Căluşarilor
Legat de Rusalii este
şi faimosul joc al Căluşarilor, dans ritual care vine de la săritul peste foc
pentru a scăpa de iele, zânele rele. Dansul Căluşarilor este cunoscut că fiind
remediul pentru vindecarea unui suflet care a privit “Dansul Ielelor ” ce i-a
luat minţile. Dansul Căluşarilor este un dans păstrat din vechimi şi care
urmăreşte să îndepărteze vrajă picurată peste cel sedus şi să pună pe fugă
ielele.
În judeţul Olt, luni,
în a două zi de Rusalii, se duc căluşarii la casa bolnavilor din sat. Persoana
suferindă este scoasă din casă, aşezată cu faţă în sus, cu capul spre miazăzi
(sau răsărit), se aşează lângă ea steagul şi o oală de pământ cu apa, de care
se leagă o aţă roşie şi un pui mic de găină. Dacă, după executarea tuturor
melodiilor, bolnavul începe să tremure, e semn că e luat din căluş. Atunci
stabilesc o zi în care vor veni să-l scoale din căşuş. Ei repetă jocul potrivit
de trei ori; atunci este prins şi
bolnavul în joc; în acest moment vătaful ia oala de lut şi o aruncă în
sus. Când cade, oala se sparge şi puiul rămâne mort. Dacă
bolnavul are noroc să se scoale, sar câteva picături de apă pe el; atunci el se
va ridica si fuge după căluşari jucând. Dacă nu are noroc să se scoale, nu-l
atinge nicio picătură de apă, înseamnă că e ursit să moara, nu-l atinge nicio
picătură de apă , înseamnă e ursit să
moară.
Superstiţii
de Rusalii
In aceasta zi, oamenii poarta pelin la briu sau in san, spre a fi feriti de mania ielelor. Acum nu se merge la camp, pentru ca Rusaliile ii pedepsesc pe cei ce o fac cu boala zisa amorteala, dambla, luat de vant sau ologeala.
In Duminica Rusaliilor
nu e bine sa te urci in arbori sau in locuri inalte si nici sa calatoresti
departe de casa. La poarta si in casa se pun flori, frunze de tei sau de nuc
De Rusalii sa nu se
certe nimeni, caci e luat de Iele. E bine sa ai la tine trei fire de usturoi,
in sin sau la briu. Femeile duc la biserica frunze de nuc si de tei. De la
Duminica Rusaliilor, timp de noua saptamini, nu se mai culeg ierburi de leac.
Daca in noaptea de Rusalii vei dormi sub cerul liber sau daca te vei duce la
fantana, vei cadea sub puterea Ielelor, deci este indicat sa eviti sa faci
aceste lucruri.
Rusaliile pedepsesc pe
aceia care lucreaza in aceasta zi considerata a dansului lor, si nu o pretuiesc
si sarbatoresc cum se cuvine.
Praznicul Moşilor de Vară (Moşii de Rusalii) este orânduit sâmbătă, 18 iunie. Moşii de vară pe care-i prăznuim în această sâmbătă preced sărbătoarea Pogorârii Duhului Sfânt (Duminica Rusaliilor).
Florile de tei sfinţite alungă paguba şi boala
Moșii de vară
Praznicul Moşilor de Vară (Moşii de Rusalii) este orânduit sâmbătă, 18 iunie. Moşii de vară pe care-i prăznuim în această sâmbătă preced sărbătoarea Pogorârii Duhului Sfânt (Duminica Rusaliilor).
În toate bisericile
ortodoxe din ţară se oficiază Sfinte Liturghii, urmate de slujbe de pomenire a
tuturor rudelor noastre trecute la viaţa veşnică : părinţii, moşii şi strămoşii
familiei.
Cu sărbătoarea
Pogorârii Duhului Sfânt (Rusaliile), orânduită la 50 de zile după Paşti, se
încheie ciclul Sărbătorilor Pascale.
Două
sâmbete speciale în Anul Bisericesc
Pe parcursul Anului
bisericesc (1 septembrie-31 august), în calendarul ortodox sunt menţionate două
sâmbete dedicate în mod special pomenirii generale a morţilor şi fiecare
sâmbătă specială poartă denumirea de „Moşi".
Prima sâmbătă specială,
prăznuită înaintea Duminicii Lăsatului sec de carne (a Înfricoşatei Judecăţi-
înainte de Postul Paştelui), este cunoscută sub numele de Sâmbăta Moşilor de
Iarnă.
A doua sâmbătă
specială, dedicată pomenirii generale a celor adormiţi, cunoscută în tradiţia
populară sub numele de Moşii de Vară sau Moşii Cireşelor este prăznuită
sâmbătă, 18 iunie, în ajunul sărbătorii populare a Rusaliilor.
Porţile
cerului au fost deschise timp de 50 de zile
Tradiţia spune că
începând din Joia Mare din Săptămâna Patimilor şi până la Rusalii, cerul, raiul
şi iadul sunt deschise. În acest interval de 50 de zile, sufletele rudelor
noastre trecute la viaţa veşnică au călătorit libere prin locurile unde au
trăit. În Sâmbăta Moşilor de vară, sufletele lor sunt triste deoarece trebuie
să se reîntoarcă în lumea de dincolo şi să-i părăsească pe cei dragi.
De aceea, credinţa
creştină spune că este bine ca sufletele celor adormiţi să se întoarcă
liniştite în mormintele din care au plecat şi să se împace cu această situaţie.
De aceea, rudele celor comemoraţi trebuie să le facă pomeni şi să respecte
tradiţiile familiei.
Ofrande
pentru cei trecuți la viața veșnică
Se crede că la
sărbătoarea moşilor rudele trecute la viaţa veşnică aşteaptă să primească
ofrande şi, dacă familia uită sau neglijează să împlinească datina, răposaţii
rămân supăraţi. Tradiţia spune că atât în lumea satelor, cât şi în mediul urban
ofrandele se împart în special persoanelor sărace şi străinilor şi nu este
încurajat schimbul de pomeni între rude.
Mâncarea
de pomană să fie caldă („aburel")
Din moşi-strămoşi,
mâncarea caldă dată de pomană este bine primită, pentru că mirosul ofranselor
calde îi satură pe cei trecuţi la viaţa veşnică.
Obiceiuri și tradiții de RUSALII
În multe localităţi din
Muntenia, credincioşii împlinesc vechile tradiţii, iar masa de pomană caldă se
mai numeşte „aburel" sau „aburi". În acelaşi timp, pomana împărţită
pentru sufletele rudelor adormite este pusă în vase de lut noi, cumpărate numai
pentru această comemorare.
Ritualul
de comemorare şi în cimitire
Ritualul de pomenire
împlinit în biserici se continuă în cimitire: mormintele sunt curăţate şi
împodobite cu flori de tei şi cu frunze de nuc. Credincioşii aprind lumânări şi
aceste surse de lumină sunt lăsate să ardă pe parcursul ritualului de pomenire.
La mormintele celor comemoraţi se dau de pomană vase de lut, de porţelan sau de
lemn, căni împodobite la toartă cu flori de tei şi umplute cu lapte, cu vin sau
cu cireşe.
Astfel de ofrande se
mai duc în cimitire şi în ziua următoare, în Duminica Rusaliilor, numită şi
Duminica Pogorârii Duhului Sfânt sau a Cincizecimii.
Femeile
nu au voie să toarcă
În ziua praznicului,
femeile nu au voie să tricoteze sau să toarcă, pentru că toţi colacii daţi de
pomană nu vor ajunge la cei pomeniţi, şi „se întorc" în casa celor care
i-au dăruit, spune tradiţia.
În ziua Moşilor de
vară, femeile trebuie să respecte sărbătoarea şi să nu se ocupe de treburile
casnice. În tradiţia populară se spune că femeile care nu respectă interdicţia
riscă să le amorţească mâinile şi nu vor mai putea munci cu spor.
Creştinii care-şi
venerează morţii, şi respectă anumite tradiţii în gospodăriile lor, vor fi
sănătoşi şi se vor bucura de spor în munca lor pe tot parcursul anului.
Florile de tei sfinţite alungă paguba şi boala
De Moşi se duc la
biserică frunze de nuc şi ramuri de tei, iar după ce sunt binecuvântate de
preoţi, acestea se pun la streaşina casei sau la icoană pentru a ocroti acea
gospodărie de pagubă şi de boală. Mai mult, potrivit acestei datini străvechi,
după ce au fost sfinţite, florile de tei sunt folosite ca remediu care vindecă
surzenia.
Obiceiuri
care alungă paguba
Pentru a-şi proteja
gospodăria de pagubă sau de efectul fenomenelor meteorologice : furtuni sau
trăsnete, credincioşii trebuie să ofere săracilor o porţie din primul fel de
bucate, preparate pentru praznicul Moşilor de vară.
Potrivit tradiţiei,
credincioşii pot să prevină necazurile pricinuite de furtuni şi de ploile de
vară aruncând în curte, din pragul casei, o crenguţă cu flori de tei sfinţită
la biserică în ziua Moşilor de vară.
Datinile
celor trei sărbători
Credincioşii care
cinstesc an de an, suita celor trei sărbători :Moşii de cireşe, Rusaliile şi
Sărbătoarea Sfintei Treimi vor fi mai sănătoşi, sufleteşte şi trupeşte, în
comparaţie cu rudele lor care nu împlinesc datinile strămoşeşti.
De asemenea, pentru a
avea spor în casă şi pentru a fi sănătoşi tot anul, gospodarii trebuie să dea
de pomană bucate proaspete şi obiecte noi, nefolosite în propria locuinţă.
De Rusalii, multi romani le sarbatoresc pe femeile care poarta numele Roxana si Ruxandra!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!