Crestinii ortodocsi au
intrat pe 14 noiembrie in Postul Craciunului care tine pana in ziua de Ajun.
Aceasta perioada aminteste de postul indelungat al patriarhilor si dreptilor
din Vechiul Testament, in asteptarea venirii lui Mesia – Izbavitorul.
Postul Naşterii
Mântuitorului sau Postul Crăciunului începe marţi, 15 noiembrie. Lăsatul
Secului este din seara Sfântului Filip, luni, 14 noiembrie. Timp de 40 de zile,
credincioşii respectă o serie de reguli stabilite pentru această perioadă ce
amintește de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aşteaptă să
primească cuvintele lui Dumnezeu scrise pe lespezile de piatră ale Tablelor
Legii. Creștinii primesc astfel Cuvântul lui Dumnezeu, întrupat şi născut din
Fecioara Maria.
Crăciunul se sărbătoreşte duminică, 25 decembrie – prima zi şi luni, 26 decembrie – a doua zi (Soborul Maicii Domnului).
Potrivit parintelui Ene
Braniste (“Liturgica generala”), acest post este de asprime mijlocie,
asemanator celui al Sfintilor Apostoli. Dupa randuiala din pravile, in timpul
acestei perioade post, in manastiri se ajuneaza lunea, miercurea si vinerea
pana in ceasul al IX-lea (aproximativ orele 15:00-16:00), cand se mananca hrana
uscata sau legume fierte, fara untdelemn; martea si joia se mananca plante
fierte, drese cu untdelemn, si se bea vin, iar sambata si duminica se ingaduie
si peste (cu exceptia perioadei dintre 20 si 25 decembrie, cand postul devine
mai aspru).
În 14 noiembrie, este Lăsatul secului. Se spune că este mai întâi de toate un îndemn la reculegere, la reînnoirea vieţii prin lăsarea păcatelor şi a preocupărilor deşarte şi prin întoarcerea spre Dumnezeu. Pe vremuri, în această zi se făceau mari petreceri în familii, se serveau fripturi, ciorbe cu carne, prăjituri și vin. Femeile își “dezinfectau” vasele de lut și lingurile de lemn cu cenușă, deoarece vreme de 40 de zile, în acele vase nu se mai gătea nimic cu carne sau lapte.
Traditii
si obiceiuri de Lăsatul secului
La masa de Lasata
Secului se strang rudele apropiate sau prietenii si se desfata cu bucate
gustoase: ciorba, fripturi, placinte si vin. Masa este asezata la rasarit,
langa icoana, iar fata de masa este alba si in mijlocul ei se asaza o paine si
sare.
Mesenii gusta intai o
bucata de paine inmuiata in sare, obicei traditionale care aminteste de
ospitalitatea populara.
De Lasata Secului se
fac placinte cu branza, se bea vin si se mananca friptura. Superstitiile spun
ca daca pieptul gainii aduse la masa este gras, iarna va fi grea, viscolita si
geroasa, iar daca pieptul este slab se prevesteste o iarna blanda si o vara
rodnica.
Se spune ca nu e bine
sa arunci resturile de la masa de Lasata Secului decat spre Rasarit, altfel
pasarile vor ciuguli toata recolta de boabe. Pentru a fi feriti de pagube,
gospodinele trebuie sa aseze oalele cu gura-n jos.
Lasatul Secului se tine
ca aparare de boli, lovituri sau protejarea holdelor de grindina.De Lasatul
Secului se fac si ultimile nunti pana la sarbatorile de iarna, pentru ca de pe
15 noiembrie, incepe Postul Craciunului.
La Lasatul Secului,
usile si ferestrele caselor, dar si portile gospodariilor, sunt unse cu
usturoi, pentru ca spiritele rele sa fie alungate. Uneori, relele se alunga si
cu prin zgomote si impuscaturi.
In ziua de Lasata
Secului se dau de pomana turte de malai pentru morti si vii.
Nu
imprumuta pe nimeni cu nimic
Aceasta credinta populara este valabila in
special in zonele de munte. Nu e bina sa dai obiecte cu imprumut in prima zi de
Post si asta pentru ca lupii vor da tarcoale casei tale. De asemenea, cel ce
imprumuta pe cineva cu bani de Lasata Secului nu va avea parte de ei de
sarbatori.
Postul de 40 de zile,
care precede marele praznic al Naşterii Domnului – Crăciunul. Postul reprezintă
timp de rugăciune, căinţă şi mărturisire a păcatelor de înfrânare, răbdare şi
mai ales de iertare. Potrivit obiceiurilor religioase, în acest post,
credincioşii nu consumă carne, brânză şi ouă, iar lunea, miercurea şi vinerea
se prepară mâncare fără ulei şi fără vin. În zilele de marţi şi joi se face
dezlegare la untdelemn şi vin.
Pentru a ţine Postul
Crăciunului nu trebuie să ne oprim de la mâncarea de dulce, dar şi de la
gândurile rele.
Timp de şase săptămâni
nu se mănâncă produse din carne, ouă şi brânză, în schimb, sâmbăta şi duminica
avem dezlegare la peşte.
Din punct de vedere al
alimentaţiei, Postul Crăciunului este mai uşor decât Postul Paștelui, deoarece
se mănâncă peşte în toate zilele de sâmbătă şi duminică, precum şi la
sărbătorile religioase.
În schimb, în zilele de
luni, miercuri şi vineri se mănâncă bucate fără ulei şi nu se bea vin decât
dacă se sărbătoreşte vreun sfânt mare menţionat în calendar cu cruce roşie.
Ultima zi a Postului
Naşterii Domnului 24 decembrie, numită ajunul Crăciunului, este zi de post mai
aspru decât celelalte zile: nu se mănâncă nimic până după-amiaza, iar în alte
zone, se mănâncă doar la răsăritul Luceafărului de seară, care aduce aminte de
steaua ce a vestit magilor Naşterea Domnului.
În ziua de Ajun se
mănâncă grâu fiert îndulcit cu miere, poame, covrigi sau turte din făină căci
cu seminţe a ajunat Daniil proorocul şi cei trei tineri din Babilon, care au
închipuit – mai înainte – Naşterea lui Hristos.
Alături de faptele
bune, de rugăciune, de smerenie, postul este un mijloc pentru dobândirea
virtuţilor. El este desăvârşit atunci când abţinerea de la mâncărurile de dulce
este unită cu efortul spre virtute şi progres spiritual.
În aceste zile începeau
șezătorile, un obicei foarte frumos, care din păcate s-a pierdut. Fetele și
femeile se întalneau seara la cineva acasă pentru a ajuta gazda la torsul
lânii, sau la țesut sau pur și simplu să povestească și să cânte.
Dacă în zilele de luni,
miercuri şi vineri Biserica Ortodoxă prăznuieşte vreun sfânt mare, însemnat în
calendar cu cruce neagră, creştinii pot consuma untdelemn şi vin; iar dacă este
hramul bisericii sau vreo sărbătoare însemnată în calendar cu cruce roşie,
atunci se face dezlegarea şi la peşte.
Din punct de vedere al
alimentaţiei, este un post mai uşor faţă de cel al Paştelui, fiind mai multe
zile în care poate fi consumat peşte.
După Lăsatul Secului
din 14 noiembrie, marţi, 15 noiembrie, este dezlegare la peşte, ulei şi vin. În
continuare, se poate mânca peşte în datele de (14 zile):
– luni, 21 noiembrie:
Biserica Ortodoxă prăznuieşte “Intrarea în Biserică a Maicii Domnului”
– sâmbătă, 26
noiembrie: Sf. Cuv. Alipie Stîlpnicul, Nicon şi Relian Paflagonul
– duminică, 27
noiembrie: Sf. M. Mc Iacob Persul, Sf. Cuv Natail şi Pinufrie
– miercuri, 30
noiembrie: Sfântul Andrei
– sâmbătă, 3 decembrie:
Sfântul Cuv. Gheorghe de la Cernica şi Căldăruşani
– duminică, 4
decembrie: Sf. M. Mc. Varvara; Sf. Cuv Ioan Damaschin
– luni, 5 decembrie:
Sf. Cuv. Sava
– marţi, 6 decembrie:
Sfântul Nicolae
– sâmbătă, 10
decembrie: Sf. Mc. Mina, Emoghen şi Evgraf
– duminică, 11 decembrie:
Sfântul Daniil Stâlpnicul şi Luca cel Nou
– luni, 12 decembrie:
Sfântul Ierarh Spiridon
– marţi, 13 decembrie:
Sf. Ierarh Dosoftei, mitropolitul Moldovei
– sâmbătă, 17
decembrie: Sf Prooroc Daniel
Vineri, 23 decembrie, se mănâncă abia seara şi doar grâu fiert îndulcit cu miere, covrig, turte din făină şi fructe.
Ultima zi a Postului
Naşterii Domnului, 24 decembrie, numită ajunul Crăciunului, este, de obicei, zi
de post mai aspru decât celelalte zile: nu se mănâncă nimic până după-amiaza,
iar în alte zone, se mănâncă doar la răsăritul Luceafărului de seară, care
aduce aminte de steaua ce a vestit magilor Naşterea Domnului. În calendarul
ortodox din acest an, este însă dezlegare la ulei şi vin.
De Crăciun, indiferent de ziua în care cade, se mănâncă de dulce. Anul acesta, Crăciunul se sărbătoreşte duminică, 25 decembrie – prima zi şi luni, 26 decembrie – a doua zi (Soborul Maicii Domnului).
Postul Crăciunului
durează şase săptămâni şi îi pregăteşte pe credincioşi pentru marea sărbătoare
a Naşterii lui Iisus Hristos. Semnificaţia postului are rădăcini în Vechiul
Testament. Personajele biblice apar postind în diverse ipostaze – patriarhii şi
drepţii dinainte de Hristos, printre care Noe, Moise şi David petrec timp
îndelungat în post şi rugăciune. Ei aşteptau venirea lui Mesia, se rugau pentru
iertarea păcatelor şi ajutor divin în misiunea lor de conducere a poporului
ales.
Tradiții
și obiceiuri în Postul Crăciunului
Acest post are mai
multe dezlegări la pește, ulei și vin decât cel mai aspru post, cel al
Paștelui. Vechile credinţe populare spun că trebuie să respectăm o serie de
obiceiuri în această perioadă, ca să ne meargă bine.
De Postul Crăciunului
se leagă mai multe tradiții și superstiții.
Bătutul
pernelor
Obiceiurile sunt legate
de Lăsata Secului, când se fac plăcinte cu brânză, se bea vin şi se mănâncă
friptură. Dar superstiţia spune că dacă pieptul găinii adusă la masă este gras,
iarna va fi grea, viscolită şi geroasă. Dimpotrivă, pieptul slab al găinii
prevesteşte o iarnă blândă şi o vară rodnică.
În unele părţi ale
ţării, fetele mari care nu şi-au găsit încă ursitul, procedează la „bătutul
pernelor”; se crede că o astfel de „corecţie” îmblânzeşte soarta, care le va
aduce în prag peţitori. Mai sunt câteva superstiţii: se spune că nu e bine să
arunci resturile de la masa de Lăsata Secului decât spre Răsărit, altfel
păsările vor ciuguli toată recolta de boabe; pentru a fi feriţi de pagube,
gospodinele trebuie să aşeze oalele cu gură-n jos.
Alte superstiţii se
referă la treburile casnice ale femeilor: nu se coase, nu se toarce, nu se ţese
de Lăsata Secului pentru că altfel gospodăria poate fi lovită de rele, de boli
şi distrugeri. Dacă dai împrumut ceva din casă, superstiţia spune, la sate, că
se vor înmulţi lupii şi vor coborî în sat. Acum se dau de pomană turte de mălai
pentru morţi şi vii.
Şi – foarte important
la ţară – de acum încolo încep şezătorile.
- Postul
Crăciunului este prilej de magie pentru
fetele nemăritate, care încă nu şi-au găsit ursitul. Acestea trebuie să adune
câte o surcină în fiecare zi a postului, iar în Ajunul Crăciunului vor fierbe
crupe fără sare, pe care apoi le vor pune pe masă pentru ca, seara, venind umbra
ursitorului lor, pe cahlă, să aibă ce ospăta.
- O altă superstiţie
spune că, după Lăsatul Secului oalele în casă se aşează cu gura în jos, pentru
a alunga paguba sau boala.
- Vremea din postul
Crăciunului este, spun bătrânii, un indiciu pentru cum va fi vremea în
primăvara următoare. Dacă vremea nu este prea aspră, se spune că primăvara va
aduce multe ploi.
- În unele zone, există
obiceiul "bătutul pernelor": fetele nemăritate încearcă astfel să-şi
îmblânzească soarta şi să-şi găsească peţitori. Este o vreme şi a prezicerilor:
dacă pieptul găinii fripte pentru masă este gras, iarna va fi grea, viscolită
şi geroasă, iar dacă este lipsit de grăsime, vine iarnă blândă şi o vară
rodnică.
- Unul dintre
obiceiurile din perioada postului este şi astăzi spălarea veselei cu cenuşă sau
leşie, ca să nu mai aibă nicio urmă de carne sau derivate ale acestor produse.
- Pe 21 noiembrie, când se sărbătoreşte Intrarea în Biserică a Maicii Domnului, se spune că ”se deschide cerul, vorbesc vitele, le aud cei neprihăniţi”. Dacă în această zi este senin, soare, se spune că vara va fi secetoasă, iar dacă ninge, iarna va fi grea. Se dă de pomană pentru cei înnecaţi şi cei care au murit fără lumină şi se arde câte o lumânare şi se ung ferestrele şi uşile cu usturoi deoarece ”încep să lucreze fermecătoarele”.
- Pe 29 noiembrie, în ajunul Sfântului Andrei sau ”Noaptea strigoilor” se ung uşile, ferestrele cu usturoi contra strigoilor şi se apără vitele cu mac şi sare, nu se mătură de teama lupilor şi se fac ”vrăji de aflarea ursitei, de noroc, de dragoste”. Se spune că dacă este lună plină şi cer senin iarna va fi călduroasă iar dacă sunt nori, zăpadă sau ploaie zăpezile vor fi mari.
- Pe 30 noiembrie, de Sfântul Andrei, se mănâncă bucate cu usturoi, nu se piaptănă, nu se pronunţă numele lupului, nu se împrumută din casă, fetele fac vrăji de dragoste, se fac vrăji de întors pentru obiectele furate, pierdute, se pune o grenguţă de măr în apă iar dacă aceasta înfloreşte de Sfântul Vasile anul viitor va fi roditor.
- Pe 4 decembrie, de Sfânta Varvara, nu se lucrează în mină, nu se folosesc lucruri negre ca să nu facă grânele tăciune, femeile nu ţes, nu cos, nu opăresc rufe ca să nu se taie şi să nu se îmbolnăvească copiii, nu se mănâncă porumb copt, fasole şi dovleac ca să nu se facă bube, copiilor li se fac cruci pe frunte şi mâini cu miere şi dovleac să-i apere de vărsat, se fac azime cu miere care se dau de pomană, se pun crenguţe de pomi fructiferi în apă şi se spune că, dacă înfloresc până la Florii, va fi an mănos.
- Pe 6 decembrie, de Sfântul Nicolae, considerat protector al copiilor, femeilor şi corăbierilor, apărător de rele şi făcător de minuni, se spune că dacă nu a nins va fi iarna grea şi lungă. Copiii primesc încălţări de iarnă iar în satele Mărginimii Sibiului se formează Ceata Junilor care îşi caută gazdă şi începe repetarea colinzilor pentru Crăciun.
- Pe 20 decembrie, de Ignat, nu se mai spală rufe până după Bobotează şi nu se mai toarce, se taie porcii şi se spune că vederea sângelui apără de boli, aduce noroc. Pe 24 decembrie, în Ajun de Crăciun, se începe orice lucru pentru a avea spor la el peste an, nu se dă din casă, se mătură invers şi nu se scoate gunoiul ca să nu se ducă norocul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți sugestii referitoare la calendarul zilnic, nu ezitați să lăsați un comentariu prin care să vă exprimați părerile legate de tipul evenimentelor despre care ați dori să citiți pe blog.Mulțumesc!